۱۴۰۱ مرداد ۶, پنجشنبه

آگاه‌سازی و تربیت جنسی کودکان؛ تابویی که باید شکسته شود

آگاه‌سازی و تربیت جنسی کودکان؛ تابویی که باید شکسته شود
آگاه‌سازی و تربیت جنسی کودکان؛ تابویی که باید شکسته شود

آگاه‌سازی و تربیت جنسی کودکان از موضوعات مهم و حساسی است که غالبا از سوی والدین و مربیان مورد غفلت قرار می‌گیرد، غفلتی که گاه موجب بروز اتفاقات غیرقابل جبران می‌شود.

به گزارش ایسنا، قریب به یک سال از ابلاغ «سند ملی حقوق کودک و نوجوانان» به دستگاه‌ها می گذرد؛ در اهمیت این سند همین بس که در نخستین روزهای آغاز به کار دولت سیزدهم این سند توسط رئیس جمهوری ابلاغ شد. ماده ۱۳ این سند بالادستی صراحتا اعلام می کند که کلیه دستگاه‌های مرتبط با امور کودکان و نوجوانان بر حسب وظایف دستگاهی و سازمانی باید با اتخاذ تدابیر قانونی، تصمیمات و برنامه‌ریزی راجع به آنان، مواد مندرج در این سند را اعمال کنند.

مطابق با بخش “د” بند ۲ ماده ۱۱ سند یاد شده، دستگاه‌های مرتبط نظیر آموزش و پرورش باید تدابیر لازم برای پیشگیری و مبارزه با جرائم جنسی علیه کودک یا نوجوان و ارائه آثار مستهجن به او را به منظور حمایت از امنیت کودک و نوجوان انجام دهند.

از سوی دیگر بخش “ه” همین بند از این ماده نیز بر تشدید مجازات افراد ترغیب کننده، آموزش دهنده یا به کارگیرنده کودکان و نوجوانان به انواع جرائم تاکید دارد که خود می تواند در بر گیرنده انواع جرائم اعم از جسمی و جنسی باشد.

همچنین بر اساس بند ۷ از ماده ۶ سند ملی حقوق کودک و نوجوان، کودکان در آستانه بلوغ، از حق آگاهی نسبت به احکام شرعی و فراگیری مهارت‌های مرتبط با بهداشت جنسی در چارچوب موازین شرعی و اخلاقی، متناسب با جنسیت خود برخوردارند و نیز در عین حال خانواده و دولت وظیفه دارند با رعایت حریم‌­های جنسی و عفاف از هوشیارسازی زودهنگام غریزه جنسی آنان پیشگیری کنند.

این سند “کودک” را انسانی می داند که به سن بلوغ نرسیده باشد و نوجوان فرد بالغی ( به غیر از افزاد بالغ محجور) است که براساس قانون به رشد عقلی متناسب با حق و تکلیف ویژه خود نرسیده است. طبق تعریف ارائه شده در سند یاد شده، مرحله‌ای که علائم ثانویه جنسی در فرد ظاهر شود، رسیدن به “بلوغ” محسوب می شود.

بنابراین، سند مذکور صراحتا عدد واحدی را برای تعیین مرز کودکی و نوجوانی مشخص نکرده و تعیین آن به قانون واگذار شده که مطابق با قانون فعلی، سن بلوغ برای دختر ۹ سال و برای پسر ۱۵ سال تعریف شده است.

به اعتقاد تدوین کنندگان این سند، نباید کودکان زیر سن بلوغ تحت هوشیارسازی غریزه جنسی قرار گیرند، چراکه این کودکان درکی از مسائل جنسی ندارند و ممکن است دچار ترس و واهمه در روابط اجتماعی خود شوند، از این رو این آموزش‌ها باید به والدین و نه خود کودکان داده شود تا والدین بدانند چگونه باید از کودک خود در برابر مخاطرات مراقبت کرده و آگاهانه برخی مراقبت‌هایی که کودک باید انجام دهد را به او بیاموزند.

توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که طی چند سال اخیر بارها کارشناسان نسبت به کاهش سن بلوغ و پدیده “نوجوان دبستانی” به مسئولین و خانواده ها هشدار داده‌اند.

در این بین درحالی پیش از اعلام شده بود که ستاد ملی زن و خانواده، تدوین “برنامه عمل ملی” برای اجرای دقیق مواد این سند را آغاز کرده است که پس از گذشت یک سال و تا کنون، ستاد ملی زن و خانواده مصوبه‌ای با این عنوان نداشته است.

با این وجود گرچه بخشهایی از سند مذکور برای عملیاتی شدن دقیق نیازمند تصویب قانون و آیین نامه است اما از حدود یک سال پیش تا کنون آنچه در این سند آورده شده بر دستگاه‌های مرتبط با امور کودکان و نوجوانان از جمله وزارت آموزش و پرورش «لازم الاجرا» است و دستگاه‌های مرتبط می توانند بخشهایی که نیاز به تصویب قانون یا آیین نامه ندارد را مستقیما پیگیری کنند.

به گزارش ایسنا، علی‌رغم وجود مستندات و قوانین برای حمایت از کودکان و نوجوانان در برابر آسیب‌ها، متاسفانه در روزهای اخیر خبر آزار جنسی چند دانش آموزدختر توسط یک معلم مرد به بهانه برگزاری کلاس‌های تقویتی خارج از ساعت و محیط مدرسه در خراسان جنوبی خبرساز شد که مجددا ضرورت هوشیارسازی دانش آموزان نسبت به آموزش مهارت‌های خودمراقبتی و نیز لزوم غربالگری سلامت روان معلمان به صورت دوره‌ای برای جلوگیری از بروز اتفاقات مشابه را گوشزد می‌کند، مهارتهایی که عدم آشنایی با آنها می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری در بر داشته باشد.

ایسنا در گزارش‌هایی به بررسی این موضوع از ابعاد گونان اعم از لزوم آگاه سازی کودکان برای خودمراقبتی و ارائه آموزش‌های لازم به والدین برای صحبت با کودکان متناسب با شرایط سنی آنها، ضرورت بهره‌مندی از مشاوران و روانشناسان و آشنایی با خطوط مشاوره تلفنی، لزوم سنجش سلامت روان معلمان قبل از استخدام و حین تدریس، … پرداخته است که در گزارش کنونی نیز ضمن پرداختن به اسناد موجود کشور برای حمایت و آموزش کودکان، عضو تیم تخصصی کودک و نوجوان در انجمن ازدواج و خانواده کشور ابعاد دیگری از جمله شخصیت آزارگران کودکان و ایجاد رابطه‌ای “امن” برای فرزندان و … پرداخته که در ادامه می‌توانید بخوانید:

آزارگران کودکان مشکلات روانشناختی دارند؟

دکتر آسیه اناری، عضو تیم تخصصی کودک و نوجوان در انجمن ازدواج و خانواده کشور ضمن اشاره به حادثه تلخ آزار جنسی معلم مرد اهل فردوس خراسان جنوبی به چند دانش‌آموز دختر دبستانی، با بیان اینکه رساندن آزار جنسی از سوی فردی بالغ به کودک و نوجوان نشان از درگیری آن فرد با مسائل عمیق روانشناختی دارد و تشخیص نوع مساله روانشناختی نیازمند تجزیه و تحلیل دقیق است، به ایسنا گفت: ممکن است فرد آزارگر شخصیتی ضد اجتماعی و یا مرزی داشته باشد و یا از اختلال جامعه ستیزی و کنترل تکانه رنج ببرد.

وی ادامه داد: حتی در برخی موارد ممکن است فرد اختلالات عمیق‌تر روانشناختی نظیر اختلال سایکوتیک ( اختلال روان پریشی که طی آن فرد ارتباط خود را با واقعیت از دست می‌دهد) داشته باشد. در این نوع اختلال میزان همدلی و ارتباط آزارگر با قربانی بسیار کم است و از این رو آزارگر متوجه میزان آسیبی که مستقیما و غیر مستقیم به حال و آینده کودک یا نوجوان و خانواده‌هایشان وارد می‌کند نیست چراکه ارتباط او با واقعیت قطع شده است. این در حالیست که در آزارگران، میزان همدلی و برآورد آسیب رفتار آنها به دیگران، ضعیف است.

لزوم تربیت جنسی کودکان از ۳ سالگی

رابطه‌ای “امن” برای فرزندانتان ایجاد کنید

عضو کمیته تخصصی روانشناسی بالینی کودک و نوجوان سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور همچنین در بخش دیگر سخنان خود درباره اهمیت تربیت جنسی کودکان و نوجوانان، خاطر نشان کرد: مدارس و حتی مهدهای کودک از ۴ تا ۵ سالگی باید خود مراقبتی را به کودکان آموزش دهند. خود مراقبتی یعنی بدن فرد ارزشمند است، فرد باید از خود مراقبت کند و در غیر این صورت ممکن است مورد آزار قرار گیرد.

وی ادامه داد: خانواده‌ها می‌ترسند اطلاعات زود هنگامی در این رابطه به فرزندان خود بدهند و از این رو کودکانشان را نسبت به خود مراقبتی ناآگاه نگه می‌دارند. کودکان باید بدانند مرزهای دفاعی بدن آنها و خط قرمزها چیست. آموزش این مراقبت‌ها باید از حداقل ۳ تا ۴ سالگی شروع و در کودکی اولیه بین ۶ تا ۱۱ سالگی و قبل از پیش نوجوانی و نوجوانی کامل شود تا نوجوان بداند نسبت به چه درخواست‌هایی باید “نه” بگوید.

این روانشناس بالینی کودک و نوجوان به اهمیت رابطه خوب والدین و فرزندان نیز اشاره کرد و این را هم گفت که رابطه میان والدین با فرزندان باید به قدری خوب باشد تا فرزندان بتوانند به راحتی درباره اتفاقات ناخوشایند با آنها صحبت کرده و آنها را در جریان قرار دهند.

این عضو هیئت رییسه انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، معتقد است که رابطه فرزند با والدین باید به قدری امن باشد که کودک و نوجوان بتواند به راحتی درباره مسائل پیش آمده با والدین صحبت کند.

در برابر حوادث تلخ فرزندتان جبهه‌گیری و آنها را تنبیه نکنید

اناری درباره اثر مخرب واکنش تند والدین پس از فهمیدن اتفاقات رخ داده نیز توضیح داد: والد باید پذیرا باشد و از واکنش‌های احساسی و هیجانی دوری کند. دعوا کردن بچه‌ها پس از فهمیدن اتفاق رخ داده مساله را حل نمی‌کند بلکه والدین باید با فرزند خود همدلی کنند. والدین با عشق و محبت پذیرای بچه‌ها باشند و وقتی به موضوعی اعتراف می‌کنند نباید فرزند خود را تنبیه کنند.

وی ایجاد فضای امن روانی برای فرزندان توسط والدین برای بیان اتفاقات تلخ و ناخوشایند را بسیار موثر داسنت و افزود که این فضای امن روانی به رابطه و دلبستگی مثبت بین والد و فرزند بستگی دارد و برای ایجاد این فضا والدین باید از واکنش‌های تند و هیجانی و یا تنبیه و دعوای فرزند پرهیز کنند.

جایگاه مشاوران مدارس نیازمند بازنگری

عضو تیم تخصصی کودک و نوجوان در انجمن ازدواج و خانواده کشور همچنین به جایگاه مشاوره در مدارس نیز اشاره کرد و با بیان اینکه در حال حاضر سیستم مشاوره مدارس کارآمد نیست، اظهار کرد: مشاوران مدرسه باید تحت آموزش‌های تخصصی کودک و نوجوان قرار گرفته باشند و مداخله در بحران و تربیت جنسی را بلد باشند. مشخصا  در هر مدرسه‌ای به ازای هر ۵۰ دانش آموز نیازمند دو روانشناس آشنا با دانش آموزان هستیم تا مشاوره در مدارس موثر و کارا باشد.

لزوم غربالگری روانشناختی معلمان به صورت دوره‌ای

این عضو هیئت رئیسه انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان با بیان اینکه در جامعه‌ای زندگی‌ می‌کنیم که قشر شریف معلمان جایگاه والایی در میان مردم داشته و والدین اعتماد بسیاری به آنها دارند لذا حتی رخ دادن اتفاقاتی از این دست هر چند شایع نیست و جزو موارد نادر به شمار می‌رود، با اشاره به لزوم غربالگری روانشناختی معلمان مدارس نیز افزود: حتما هر نظامی باید بر اساس ارزش‌های خود اقدام به استخدام افراد کند، با این حال اما سلامت روانی افراد برای استخدام نیز مهم است و افراد باید از نظر روانشناختی تایید صلاحیت شوند که غالبا به این امر توجهی نمی‌شود. از همه مهم تر آنکه افراد ممکن است با سلامت روان کامل وارد سیستمی شوند اما پس از مدتی درگیر مسائلی روانشناختی شوند، بنابراین به ارزیابی اولیه افراد نیز نمی‌توان اعتماد کرد.

اناری تاکید کرد که سلامت روان معلمین در کشورهای دیگر به صورت دوره‌ای بررسی می‌شود.

عضو تیم تخصصی کودک و نوجوان در انجمن ازدواج و خانواده کشور با بیان اینکه بعضا ممکن است افراد از سلامت روان برخوردار بوده و اختلال روانشناختی نداشته باشند، تصریح کرد: ممکن است فشارهایی که از طرف سیستم اشتغال برروی افراد وارد می‌شود و آنها را با مسائل روانشناختی درگیر کند، از این رو در ابتدای استخدام و هم در طول دوره خدمت و حداقل هر پنج سال یک بار، باید افراد از نظر سلامت روان مورد ارزیابی قرار گیرند.

 

ساماندهی ۱۱۲۶ مدرسه سنگی و کانکسی/ شناسایی و احصای نیازهای آموزشی ۴۰۰ محله کم‌برخوردار

ساماندهی ۱۱۲۶ مدرسه سنگی و کانکسی/ شناسایی و احصای نیازهای آموزشی ۴۰۰ محله کم‌برخوردار
ساماندهی ۱۱۲۶ مدرسه سنگی و کانکسی/ شناسایی و احصای نیازهای آموزشی ۴۰۰ محله کم‌برخوردار

مشاور وزیر آموزش و پرورش در قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر،  از ساماندهی ۱۱۲۶ مدرسه سنگی و کانکسی در سطح کشور و همچنین شناسایی و احصای نیاز ۴۰۰ محله کم برخوردار در راستای نیل به هدف استقرار عدالت آموزشی خبر داد.

حمیدرضا خان‌محمدی در گفت‌وگو با ایسنا،  درباره برخی اقدامات در دستورکار وزارت آموزش و پرورش پیرامون استقرار عدالت آموزشی در سال جاری توضیح داد و اظهار کرد: عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر را می‌توان از جمله سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم دانست.

وی افزود: در قالب نهضت عدالت تربیتی، نگاه ویژه‌ای به مناطق محروم و مرزی داریم و برای حل معضلات دانش‌آموزان در این استان‌ها با گروه‌های جهادی و مردمی، خیریه‌ها و سایر نهادهای اجرایی هماهنگ هستیم و تلاش می‌کنیم تا زمینه برقراری عدالت تربیتی را در دورترین نقاط کشور فراهم کنیم.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر با بیان اینکه ارتقای استاندارد فضاهای آموزشی از جمله اهداف ماست که با مشارکت جامعه خیرین مدرسه‌ساز، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و سایر نهادهای حمایتی در دستورکار این قرارگاه قرار دارد گفت: هفته گذشته، ساماندهی مدارس کانکسی و سنگی در کشور با عنوان طرح شهید دانش‌آموز «رضا پناهی» آغاز شد.

وی افزود: در مرحله اول این طرح، ۱۱۲۶ مدرسه سنگی و کانکسی با جمعیت بالای۱۰ دانش آموز در کشور جمع آوری و مدارس مناسبی جایگزین آنها خواهد شد.

خان‌محمدی با بیان اینکه اقدام دیگر مشارکت در اجرای طرح توسعه اجتماع محور  ۲۰۲۰ محله کم برخوردار در سطح کشور است گفت: در گام اول، ۴۰۰ محله حاشیه‌ای شهرها در قالب طرح توسعه اجتماع محور ۲۰۲۰ محله کم‌برخوردار شناسایی شده‌اند و نیازهایشان احصاء می‌شود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر ادامه داد: برای حل مشکلات آموزشی و پرورشی این محلات از فضای آموزشی گرفته تا کاهش آسیب‌های اجتماعی، تفاهم‌نامه‌های خوبی با گروه‌های مردمی و جهادی با محوریت معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش  در دست امضاء داریم و محوریت برگزاری برنامه‌های تابستانی به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی در این ۴۰۰ محله در کل کشور است.

 

اقدام به خودکشی یک دختر نوجوان در نیشابور

اقدام به خودکشی یک دختر نوجوان در نیشابور

خبرگزاری هرانا – روز  پنجشنبه ۳۰ تیرماه، یک دختر ۱۷ ساله در نیشابور با پریدن از روی پل قصد خودکشی داشت، که آتش نشانان مانع اقدام وی شدند. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز پنجشنبه ۳۰ تیرماه، یک دختر در نیشابور اقدام به خودکشی کرد.

این نوجوان ۱۷ ساله  که قصد داشت از روی پل زیر گذر میدان فردوسی نیشابور خود را به پایین پرتاب کند، آتش نشانان مانع این اقدام شده و او را از بله پل دور کرده و به مکان امن منتقل کردند.

روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی نیشابور ضمن اعلام این خبر عنوان کرد: “روز  پنجشنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۱،  تماس شهروندان با سامانه ۱۲۵، مبنی بر اقدام به خودکشی یک دختر نوجوان ۱۷ ساله بر روی پل زیرگذر میدان فردوسی نیشابور اعلام شد. پس از آن با حضور آتش نشانان در محل مذکور اقدامات امنیتی لازم انجام شد. سپس آتش نشانان توانستند در یک لحظه وی را گرفته و از لبه پل به مکان امن منتقلش کنند.”

سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.

خودکشی یک نوجوان در شهرستان مهاباد

خودکشی یک نوجوان در شهرستان مهاباد

خبرگزاری هرانا – روز یکشنبه ۲۶ تیرماه، یک پسر نوجوان در شهرستان مهاباد که پیشتر از طریق حلق آویز کردن اقدام به خودکشی کرده و در بیمارستان بستری بود، بر اثر آسیب های وارده جان خود را از دست داد. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱، یک پسر نوجوان در شهرستان مهاباد که پیشتر اقدام به خودکشی کرده بود، جان خود را از دست داد.

هویت این نوجوان، “فرهاد محمودزاده، ۱۷ ساله، فرزند نارنج عزیزبابکری و لقمان محمودزاده و اهل شهرستان مهاباد” توسط هرانا احراز شده است.

یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: “این نوجوان حدود چهار ماه قبل به دلیل برخی مشکلات عاطفی در پارکینگ منزلشان از طریق حلق آویز کردن اقدام به خودکشی کرده بود.”

این منبع مطلع افزود: “این نوجوان توسط اعضای خانواد‌ه اش به بیمارستان منتقل شده و از آن زمان تاکنون در کما بسر می‌برد، اما نهایتا بر اثر شدت آسیب های وارده طی روزهای اخیر جان خود را از دست داد.”

سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.

 

۱۴۰۱ مرداد ۵, چهارشنبه

با سه شماره «کودک‌آزاری‌ها» را گزارش کنید

با سه شماره «کودک‌آزاری‌ها» را گزارش کنید

با سه شماره «کودک‌آزاری‌ها» را گزارش کنید

یک، دو، سه یا همان ۱۲۳؛ شماره‌ای برای ارائه خدمات مشاوره، مددکاری و روانشناسی است که در مواقع بروز آسیب‌های اجتماعی همچون کودک‌آزاری، همسرآزاری، خودکشی و… افراد می‌توانند با آن تماس بگیرند. هرچند که خط تلفنی اورژانس اجتماعی شماره سه رقمی رُندی است، اما با این وجود هستند خانواده‌ها و کودکانی که اطلاعی از فعالیت این خط تلفن اجتماعی ندارند.

به گزارش ایسنا، هرچند موضوعاتی همچون خشونت، تجاوز یا کودک‌آزاری خبری خاص کشور ایران نیست، اما تدابیری برای  جلوگیری یا مداخله در بحران در چنین مواقعی پیش‌بینی شده که خط تلفنی ۱۲۳ یا همان اورژانس اجتماعی از جمله اقدامات صورت گرفته برای ورود و کمک متخصصان، مشاوران و مددکاران با افراد آسیب‌دیده و در معرض آسیب است.

 هیچ جای کشور نیست که با خط ۱۲۳ تماس گرفته و اورژانس اجتماعی پاسخگو نباشد. در تمام روستاها، نقاط مرزی، شهرها و تمام مناطق کشور که خط تلفن یا آنتن فعال وجود داشته باشد، با شماره‌گیری ۱۲۳ امکان اتصال با اپراتور در همان استان مهیا می‌شود.

اما در این میان باید پرسید با وجود گذشت حدود ۱۸ سال از راه‌اندازی خط اورژانس اجتماعی، افراد و به ویژه کودکان و دانش‌آموزان همچنین والدین آنها چقدر این خط و نحوه ارائه خدمات آن را می‌شناسند و با آن آشنایی دارند؟؛ موضوعی که اهمیت شناساندن این شماره سه رقمی که عمدا با هدف در حافظه ماندن و سهولت شماره‌گیری ۱،۲،۳ را دوچندان می‌کند، نزدیک بودن خطر به فرزندانمان بیشتر از آنچه تصور می‌کنیم است؛ خطرهایی که با آگاهی دهی و گزارش به موقع، می‌توان از تکرار و تداوم آن جلوگیری و بسیاری از کودکان و افراد را از شر آزارهای روانی، جسمی و جنسی رهایی بخشید.

در واقع این برنامه قصد دارد تا “مداخلات روانی – اجتماعی” را قبل “از مداخلات قضایی و انتظامی” و حتی در کنار این نوع مداخلات جایگزین کند که این مسئله در “پیشگیری از وقوع جرم” و” قضا زدائی” نیز نقش مهمی ایفا می کند. شناسایی آسیبهای اجتماعی شایع و در حال شیوع به صورت کشوری و منطقه ای و محلی نیز از طریق این برنامه صورت خواهد پذیرفت. در واقع این نوع مداخلات تاثیر گذاری “تئوری بر چسب” را به حداقل خواهد رساند تا زمینه‌ای برای توانمندسازی افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی و بازگشت آنها به زندگی سالم باشد.

در ابتدا این خط با موضوع انجام مداخلات برای موارد کودک‌آزاری آغاز به کار کرد، اما در حال حاضر باتوجه به امکانات و تجهیزات فراهم شده، این فعالیت از حوزه خاص کودک‌آزاری فراتر رفته و سایر گروه‌های در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی را نیز شامل می‌شود. ضمن اینکه سایر گروه‌های هدف بهزیستی که در شرایط اورژانس باشند را در بر خواهد گرفت.

با این تفاسیر کودکان و زنان آزار دیده، افرادی که اقدام به خودکشی کرده‌اند یا قصد خودکشی دارند، فرار از منزل، زوجین متقاضی طلاق، زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی، کودکان کار و خیابان، سالمندان و افراد دارای معلولیت آزار دیده، معتادان، افراد بی‌خانمان، بیماران روانی مزمن و سایر افرادی که در شرایط بحرانی و حاد قرار دارند نیز از گروه‌های هدف محسوب می‌شوند.

در این میان در دسترس قرار دادن خدمات تخصصی بهزیستی به تمامی افراد جامعه، مداخلات تخصصی موثر به منظور کاهش جرائم و جلوگیری از تشدید بحران و آسیب‌های اجتماعی و کاهش صدمات بر اقشار در معرض آسیب و مداخلات تخصصی به اقشار آسیب‌پذیر جهت دستیابی به حقوق خود و توانمندسازی آنها از اهداف خط تلفنی اورژانس اجتماعی است.

اما نحوه پذیرش گروه‌های هدف و نحوه ارائه خدمات به چه صورت انجام می‌شود؟ نحوه پذیرش از طریق تماس تلفنی گروه هدف، تماس تلفنی مردم و اعضای خانواده و تماس تلفنی کارشناسان و کارکنان سازمان‌های دولتی و غیردولتی است.

در این میان باتوجه به اینکه خدمات خط تلفنی اورژانس اجتماعی به صورت شبانه‌روزی و از طریق نیروهای تخصصی از جمله مددکار اجتماعی و روانشناس ارائه می‌شود، معرفی خدمات سازمان بهزیستی به تماس‌گیرندگان، ارائه راهنمایی و مشاوره لازم به تماس‌گیرندگان، ارجاع افراد به مرکز مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی (اورژانس اجتماعی)، ارجاع تماس‌گیرندگان به مراکز تابعه سازمان (توانبخشی، پیشگیری و اجتماعی) و ارجاع افراد مشمول دریافت خدمات به واحدهای خدمات اجتماعی سیار از خدماتی است که ارائه می‌شود.

شناسایی ۷۶۶ کودک کار در استان بوشهر طی سال گذشته

شناسایی ۷۶۶ کودک کار در استان بوشهر طی سال گذشته

خبرگزاری هرانا – مدیرکل بهزیستی استان بوشهر از شناسایی ۷۶۶ کودک کار در این استان طی سال گذشته خبر داد.

گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، مدیرکل بهزیستی استان بوشهر گفت: پارسال ۳۰۰۰ مورد با اورژانس اجتماعی در زمینه‌های مختلف تماس حاصل شد.

حسین اسدی‌راد افزود: ۸۴۲ مورد از این تماس‌ها در حوزه اختلاف‌های خانوادگی بوده و مابقی مربوط به کودک، همسر و معلول‌آزاری و سایر موارد دیگر است.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر بابیان اینکه پارسال ۷۶۶ کودک کار در استان شناسایی شده است، افزود: دستگاه‌های عضو مصوبه هیئت وزیران باید در ساماندهی کودکان کار و خیابان با بهزیستی همکاری کنند.

 

کودک ۶ ساله تبعه خارجی در رودخانه کلاردشت غرق شد

کودک ۶ ساله تبعه خارجی در رودخانه کلاردشت غرق شد

کودک ۶ ساله تبعه خارجی در رودخانه کلاردشت غرق شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ سید جعفر ساداتی گفت: در پی کسب خبری از مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر مفقودی کودک شش ساله تبعه کشور عراق، موضوع در دستور کار مأموران قرار گرفت.

وی افزود: در بررسی صورت گرفته مأموران پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی کلاردشت مشخص شد کودک ۶ ساله به همراه خانواده برای تفریح به کنار رودخانه رفته بودند که در هنگام صرف ناهار، مادر این کودک متوجه مفقودی فرزندش شد.

معاون فرهنگی اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران، تصریح کرد: مأموران به همراه عوامل هلال احمر در محل حاضر که جسد کودک ۶ ساله را در بالادست رودخانه سردآبرود در حالی که بین سنگ داخل رودخانه گیر کرده بود، پیدا کردند.

وی با اشاره به اینکه پس از کشف جسد این کودک ۶ ساله و انتقال آن به ستاد انتظامی شهرستان کلاردشت، اظهار داشت: به محض حضور خانواده و شناسایی جسد، با هماهنگی قضائی به سردخانه دلالت داده شد.

سرهنگ ساداتی با ابراز تأسف از این حادثه دلخراش از خانواده‌ها خواست به منظور پیشگیری از وقوع چنین حوادث تلخی همواره مراقب فرزندان خود باشند و هیچ گاه آنها را تنها نگذارند.

 

پرونده آزار و اذیت کودکان در فردوس، خرداد گذشته تشکیل شده است/ فقط هفت خانواده‌ شکایت کرده‌اند

پرونده آزار و اذیت کودکان در فردوس، خرداد گذشته تشکیل شده است/ فقط هفت خانواده‌ شکایت کرده‌اند

پرونده آزار و اذیت کودکان در فردوس، خرداد گذشته تشکیل شده است/ فقط هفت خانواده‌ شکایت کرده‌اند

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: با اعتراض برخی شاکیان به حکم صادر شده از سوی دادگاه، پرونده آزار و اذیت کودکان در فردوس به دادگاه تجدیدنظر استان ارسال شده است و بررسی‌ها و تحقیقات قانونی همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام علی موحدی‌راد به رسانه‌ها اعلام کرد: خرداد گذشته و در پی اعلام شکایت خانواده‌های هفت نفر از دانش‌آموزان دختر، مبنی بر اینکه فرزندشان توسط معلمی هدف آزار و اذیت و بهره‌کشی جنسی قرار گرفته است، بلافاصله پرونده‌ای در این باره تشکیل شد و با طی روال قانونی در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ مورد رسیدگی قرار گرفت.

وی گفت: پس از انجام تحقیقات مقدماتی در مراجع انتظامی و دادسرا، مشخص شد که متهم ۵۵ساله که هیچ سابقه محکومیت کیفری هم ندارد، با نشان دادن فیلم‌های مبتذل از طریق گوشی تلفن همراه به دختران خردسال و برخی رفتارهای غیراخلاقی، اقدام به آزار و اذیت و بهره‌کشی جنسی از طریق در اختیار گرفتن کودکان خردسال می‌کرد.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع، پرونده مذکور از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت دادگاه کیفری ۲ براساس استنادات قانونی و با وجود انکارهای متهم در برخی از اتهامات وارد شده، وی را به دلیل در دسترس قرار دادن محتویات مستهجن برای اطفال و نوجوانان به تحمل سه ماه حبس تعزیری، به اتهام آزار و اذیت به تحمل ۲ سال زندان و درباره بهره‌کشی جنسی از طریق در اختیار قرار گرفتن اطفال به تحمل پنج سال زندان محکوم کرده است.

وی افزود: از سوی دیگر دادگاه متهم را از باب مجازات تکمیلی به ۲ سال ممنوعیت اقامت در فردوس محکوم کرده است.

حجت‌الاسلام موحدی‌راد بیان کرد: در عین حال و با اعتراض برخی شاکیان به حکم صادر شده از سوی دادگاه، این پرونده به دادگاه تجدیدنظر استان ارسال شده است و بررسی‌ها و تحقیقات قانونی همچنان ادامه دارد تا همه زوایا و ابعاد این ماجرای تاسف بار مورد بررسی‌های قضایی قرار گیرد.

وی گفت: این متهم حدود ۲۹ سال سابقه فعالیت در آموزش و پرورش را داشته است اما برگزاری کلاس‌های تقویتی آن هم در پارکینگ منزل مسکونی هیچ ارتباطی به آموزش و پرورش ندارد، با وجود این دستگاه قضایی با این گونه جرایم به‌شدت برخورد می‌کند.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی در پایان به خانواده‌ها توصیه کرد: حتما برای برگزاری کلاس‌های خصوصی و تقویتی به مکان‌های مورد اعتماد و تایید شده مراجعه کنند و قبل از هر چیز درباره مکان برگزاری یا فرد مربی تحقیق کنند تا چنین حوادثی برای دیگران تکرار نشود.

وی با تاکید بر اینکه فقط هفت نفر از خانواده‌ها شکایت کرده‌اند تصریح کرد: دستگاه قضایی با جدیت این پرونده را پیگیری خواهد کرد و اجازه نمی‌دهد حقی تضییع شود.

دادگستری استان خراسان جنوبی پیش از این در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: اصل اتهام وارده به معلم مرد در فردوس، کودک‌آزاری بوده و پرونده قضایی هفت نفر از شاکیان ثبت شده است.

در این اطلاعیه آمده است: موضوع تجاوز معلمی در فردوس به ۱۸ کودک که در رسانه‌های معاند منتشر شده، صحت ندارد و تکذیب می‌شود.

 

وحشت دختر 6 ساله در سراشیبی خیابان/ سرباز فداکار ناجی دختر کرمانشاهی شد

وحشت دختر 6 ساله در سراشیبی خیابان/ سرباز فداکار ناجی دختر کرمانشاهی شد

خودروی سمند در سراشیبی خیابان به حرکت افتاده بود و دختربچه 6ساله در عقب ماشین را باز کرده و از ترس جیغ می‌کشید. هیچ‌کس جز او داخل ماشین نبود و هر لحظه به سرعت ماشین افزوده می‌شد تا اینکه سرباز وظیفه‌شناس کلانتری با دیدن این صحنه به کمک دختربچه رفت و در آخرین ثانیه‌ها توانست با فداکاری ماشین را متوقف و از بروز حادثه‌ای هولناک جلوگیری کند.

حادثه 24 –  خودروی سمند در سراشیبی خیابان به حرکت افتاده بود و دختربچه 6ساله در عقب ماشین را باز کرده و از ترس جیغ می‌کشید. هیچ‌کس جز او داخل ماشین نبود و هر لحظه به سرعت ماشین افزوده می‌شد تا اینکه سرباز وظیفه‌شناس کلانتری با دیدن این صحنه به کمک دختربچه رفت و در آخرین ثانیه‌ها توانست با فداکاری ماشین را متوقف و از بروز حادثه‌ای هولناک جلوگیری کند.

این اتفاق بعد از ظهر شنبه گذشته در یکی از محله‌های خیابان آزادگان کرمانشاه رخ داد. حادثه در منطقه‌ای رقم خورد که خیابان‌‌های آن به‌دلیل قرار گرفتن بر تپه‌ها شیب زیادی دارند و همین شیب زیاد می‌توانست باعث وقوع حادثه‌ای دلخراش شود.

آن روز زن جوانی به همراه 2دختر 11و 6ساله‌اش سوار بر خودروی سمندشان راهی خرید شده بود که در یکی از همین خیابان‌ها، توقف کرد و ترمز دستی را کشید. درحالی‌که ماشین روشن بود، زن جوان برای خرید پیاده شد و همزمان دختر 11ساله وی نیز که روی صندلی جلو نشسته بود، در ماشین را باز کرد تا به همراه مادرش به مغازه برود. زن جوان فقط چند قدم از ماشین فاصله گرفته بود که ناگهان حادثه‌ای هولناک رخ داد. ترمز دستی به خوبی عمل نکرد و ماشین که در شیب خیابان پارک شده بود به سمت عقب شروع به حرکت کرد. همین باعث شد دختر 11ساله که در حال پیاده شدن از ماشین بود ناگهان تعادلش را از دست بدهد و روی زمین بیفتد. با فریاد بلند او، مادرش متوجه حادثه شد اما دیر شده بود. ماشین شروع به حرکت کرده بود و این در حالی بود که دختربچه 6ساله خانواده هنوز روی صندلی عقب بود. دختر خردسال که به وحشت افتاد بود، گریه می‌کرد و جیغ می‌کشید و حتی در عقب ماشین را هم باز کرد اما سرعت ماشین باعث شد که جرأت نکند خودش را به بیرون پرت کند. در این شرایط بود که هر لحظه احتمال می‌رفت حادثه‌ای هولناک رقم بخورد.

همزمان با این اتفاق، سروان محمد رضازاده و سرباز وظیفه شهروز قادرپناهی سوار بر خودروی کلانتری آزادگان کرمانشاه در حال گشتزنی بودند که متوجه ماجرا شدند. صدای جیغ دختر 6ساله در خیابان می‌پیچید و خودروی سمند که حالا بر سرعتش افزوده شده بود بعد از برخورد با جدول کنار خیابان تغییر مسیر داده و به سمت خودرویی می‌رفت که کمی جلوتر پارک بود و 2کودک خردسال داخلش بودند.

سرباز قادرپناهی که پشت فرمان ماشین کلانتری بود، به سرعت ماشین را پارک کرد و به همراه سروان رضازاده پیاده شدند. سرباز جوان شروع به دویدن به سمت ماشین سمندی کرد که بدون راننده در شیب خیابان در حرکت بود و همزمان سروان رضازاده اقدام به مسدود کردن مسیر کرد تا اجازه ندهد خودروی دیگری وارد خیابان شده و با این خودرو برخورد کند. سرباز کلانتری با همه توانی که داشت به سمت سمند دوید و وقتی به نزدیکی آن رسید به سمت در راننده که شیشه آن پایین بود رفت و با جهشی سریع خود را از پنجره به داخل ماشین پرت کرد و توانست ترمز دستی ماشین را بکشد و دست دیگرش را روی ترمز فشار دهد. همین عکس‌العمل او باعث شد ماشین سمند درست در چند قدمی خودرویی که 2کودک داخل آن بودند توقف کند و از وقوع حادثه‌ای دلخراش جلوگیری شود. به‌گفته سرهنگ علی‌رضا دلیری، فرمانده انتظامی شهر کرمانشاه، این ۲ همکار وظیفه شناس و شجاع موفق شدند به هر شکل ممکن خودروی سمند را که در سراشیبی هر لحظه بر سرعت آن افزوده می‌شد متوقف و جان دختر بچه را از خطر حتمی نجات دهند. وی ادامه داد:‌ مردمی که آن روز شاهد این صحنه بودند با متوقف شدن ماشین برای مأموران کلانتری دست زدند و از آنها تشکر کردند. از سوی دیگر خانواده کودک خردسال نیز با حضور در کلانتری ضمن نصب بنر تقدیر و تشکر، عنوان کردند که جان دختر خود را مدیون شجاعت مثال‌زدنی مأموران پلیس هستند.

شکنجه مرگبار پسر6 ساله به دست پدر و نامادری/ سوختگی های متعدد علت مرگ کودک بود

شکنجه مرگبار پسر6 ساله به دست پدر و نامادری/ سوختگی های متعدد علت مرگ کودک بود
آثار سوختگی، دست پدر بی‌رحمش را رو کرد. پسربچه کوچک وقتی با درد شکم به بیمارستان منتقل شد، نتوانست دوام بیاورد.

 آثار سوختگی، دست پدر بی‌رحمش را رو کرد. پسربچه کوچک وقتی با درد شکم به بیمارستان منتقل شد، نتوانست دوام بیاورد. جان خود را از دست داد و ماموران و بازپرس جنایی پایتخت را در مقابل یک پرونده کودک‌آزاری قرار داد. وقتی پزشکان هنگام معاینه آثار سوختگی را روی بدن این بچه دیدند، پلیس را خبر کردند. نامادری و پدر بچه بازداشت شدند. آنها منکر قتل شدند، درنهایت پدر این کودک ٦ ساله به شکنجه و آزار پسرش اعتراف کرد، ولی همچنان مدعی شد که قتلی مرتکب نشده و مرگ این بچه تصادفی بوده است.

ماجرا به چند روز قبل برمی‌گردد، وقتی پزشکان بیمارستانی در تهران با پلیس تماس گرفتند و خبر از یک کودک‌آزاری منجر به قتل دادند. بلافاصله موضوع به محمد وهابی، بازپرس شعبه دوم دادسرای جنایی پایتخت اطلاع داده شد. تیم جنایی موضوع را در دستور کار خود قرار دادند و رسیدگی به این ماجرا آغاز شد. در تحقیقات ابتدایی مشخص شد که این بچه به‌ علت درد شکم و حالت تهوع از سوی پدر و نامادری‌اش به بیمارستان منتقل شده است. او درنهایت با وجود تلاش پزشکان جان خود را از دست داد. پزشک معالج این بچه علت اولیه مرگ را خونریزی و عفونت شکمی اعلام کرد.

بازداشت پدر و نامادری

پدر و نامادری این کودک به پزشکان بیمارستان گفته بودند که این بچه هنگام بازی با اسکوتر زمین خورده و اسکوتر به شکمش ضربه زده است. همین مسأله باعث شد که او حالش بد و به بیمارستان منتقل شود. این در حالی بود که پدر بچه یک بار دیگر به پزشکان اعلام کرده بود که احتمالا بچه قرص برنج خورده است. همین اظهارات ضد و نقیض و از طرفی آثار سوختگی روی دست و کشاله ران بچه باعث شد نامادری و پدر این کودک به دستور بازپرس بازداشت شوند.

آنها بلافاصله تحت بازجویی قرار گرفتند و هر دو منکر قتل و حتی شکنجه کودک شدند. زن جوان به بازپرس جنایی گفت: «چند وقت پیش بود که با پدر این بچه آشنا شدم. در مهمانی برای اولین‌بار همدیگر را دیدیم. او از همسر اولش جدا شده و حضانت پسرش را بر عهده داشت. من هم از همسر اولم یک دختر داشتم که با خودم زندگی می‌کرد. دخترم از این بچه بزرگ‌تر بود. ما با هم ازدواج کردیم. در این مدت من رفتار خیلی خوبی با پسر همسرم داشتم. او را مثل فرزند خودم دوست داشتم. هر روز به او رسیدگی می‌کردم و غذایش را می‌دادم. حتی رابطه‌ام با مادر بچه هم خوب بود. هرازگاهی در واتس‌آپ عکس و فیلم‌های بچه را برای او ارسال می‌کردم. سعی داشتم به او محبت کنم تا مرا به چشم نامادری بدجنس نبیند.»

بازی مرگبار با اسکوتر

او روز حادثه را اینطور روایت کرد: «آن روز بچه داشت با اسکوتر بازی می‌کرد. هنگام بازی زمین خورد و اسکوتر به شکمش ضربه زد، ولی زود حالش بهتر شد. ما هم تصور کردیم که حالش خوب شده است. اما سه روز بعد گفت که شکمش درد می‌کند و حالت تهوع دارد. دردش بیشتر شد و ما او را به بیمارستان رساندیم. آنجا به ما گفتند که بچه فوت کرده است. من از قتل و شکنجه خبری ندارم. پدرش رفتار بدی با او نداشت. چون بچه شیطنت‌های زیادی می‌کرد، گاهی او را کتک می‌زد، ولی من ندیدم که او را شکنجه بدهد. در رابطه با سوختگی روی دستش هم خودش هنگام بازی دستش به سماور خورد و سوخت.»

همه این اظهارات در حالی بود که مادر این بچه به دادسرا رفت و از پدر و نامادری شکایت کرد. او گفت: «پدر بچه مرتب او را کتک می‌زد. حتی چند وقت پیش من از او شکایت کردم و بهزیستی نیز در جریان ماجرا قرار گرفت و در حال تحقیق بود. هر بار که بچه را تحویل می‌گرفتم، آثار سوختگی یا کبودی داشت. پدرش مرد عصبی است و من می‌دانم که به خاطر کتک‌های پدرش و حتی نامادری‌اش جان باخته است.»

اعتراف به شکنجه

در ادامه پدر این پسربچه به کودک‌آزاری و شکنجه پسرش اعتراف کرد، ولی قتل را گردن نگرفت و در این‌باره به بازپرس گفت: «پسرم خیلی لجباز بود و مرتب شیطنت می‌کرد. بارها به او تذکر داده بودم، ولی خانه را کثیف می‌کرد. هرچه به او می‌گفتم، بدتر لج می‌کرد و آن کار را انجام می‌داد. من هم عصبانی می‌شدم. آخرین بار وقتی دوباره لجبازی کرد، دستش را با قاشق سوزاندم. چند ضربه هم به دستش و پهلویش زدم. می‌خواستم او را تنبیه کنم تا از این به بعد حرف‌های مرا گوش کند. او هم رفت و با اسکوترش بازی کرد. بعد از همسرم شنیدم که زمین خورده است. همین زمین خوردن باعث مرگ او شده و من نقشی در قتلش نداشتم.»