درباره من

عکس من
فعال مذهبی/ فعال سیاسی / فعال حقوق بشر / فعال حقوق کودکان ونوجوانان /فعال حقوق زنان / فعال حقوق ادیان/ فعال حقوق زندانیان /

۱۳۹۹ مرداد ۲۶, یکشنبه

 کرونا در ایران؛ هفت هزار میلیارد تومان خسارت به صنعت گردشگری

  • تاریخ ارسال 16.08.2020

مقام‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران میزان خسارت ناشی از کرونا به این صنعت را هفت هزار میلیارد تومان برآورد کرده‌اند. جمشید حمزه‌زاده، رییس جامعه هتل‌داران ایران هم گفته از اسفند تا پایان خرداد، هتل ها شش هزار میلیارد تومان از شیوع کرونا خسارت دیده‌اند.

سارا صاحب یک اقامتگاه در جزیره هرمز به بی‌بی‌سی فارسی می‌گوید: "کسب و کارم خوب بود تا اینکه کرونا شیوع پیدا کرد و همه چیز تعطیل شد. من مجبور شدم شغلم را عوض کنم. چون دیگر نمی‌توانستم ادامه دهم. همه چیز از بین رفته. تمام سرمایه و انگیزه‌ام از دست رفته."

کامیار اسکندریون، دبیر جامعه هتل‌داران ایران هم می‌گوید: "برگزاری جلسات متعدد با مقام‌های دولتی از وزیر و معاون گردشگری، نمایندگان مجلس و شخص رئیس‌جمهوری هیچ نتیجه‌ای برای هتل‌ها نداشته. حمایت دولت و مقام‌ها از صنعت گردشگری و هتل‌داری و فعالان این حوزه تنها در سطح شعار است و در عمل هیچ خبری نیست."

باغ ارم شیراز
توضیح تصویر،

باغ ارم شیراز

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران اواسط اردیبهشت ماه اعلام کرد با شیوع کرونا نزدیک به ۱۳ هزار راهنمای گردشگری در ایران شغل خود را از دست داده‌اند. دفاتر خدمات مسافرتی هم از دیگر شاخه های صنعت گردشگری ایران هستند که ضرر دیده‌اند.

مجتبی، مدیر یک آژانس مسافرتی در ایران می‌گوید: "دولت هیچ حمایتی از دفاتر مسافرتی نکرد. اوایل سال نو به ما اعلام شد که تسهیلات بانکی با نرخ سود ۱۲ درصدی به دفاتر اهدا خواهد شد اما مشروط به اینکه هیچ کدام از پرسنل خود را تعدیل نکنند."

گردشگری

این مدیر آژانس مسافرتی بعد این پرسش را مطرح می‌کند که دفتری که درآمدش به صفر رسیده چطور می‌تواند پرسنل خود را تعدیل نکند و طی ماه‌ها با توجه به اینکه درآمدی ندارد، حقوق و حق بیمه پرداخت کند که در نهایت بخواهد تسهیلاتی را دریافت کند که قبل از دریافت آن مبلغ رقم بسیار سنگین‌تری را به عنوان حقوق و حق بیمه پرداخت کرده؟

او می‌گوید: "بعد از همه اینها حالا باید شروع به بازپرداخت وام با سود ۱۲ درصدی بکند. این تسهیلات جز اینکه دفاتر را بدهکارتر بکند، هیچ کمکی به آنها نبود و از سمت دفاتر هم مورد استقبال قرار نگرفت.»

ولی تیموری معاون گردشگری ایران از تهیه بسته حمایتی مخصوص گردشگری خبر داده و گفته: "با توجه به اینکه ارائه خدمات حوزه گردشگری با دیگر حوزه‌ها متفاوت است و فرصت ذخیره خدمات در این حوزه وجود ندارد، این قول را از ریاست‌جمهوری گرفته‌ایم که بسته مخصوص حمایتی گردشگری در اختیار فعالان این حوزه قرار بگیرد."

گردشگری

ایران به دلیل کمبود امکانات و سرمایه‌گذاری برای جذب گردشگر، حجاب اجباری و محدودیت نوشیدن الکل از مقاصد مطلوب و امن برای گردشگران به حساب نمی‌آید. ساقط کردن هواپیمای مسافربری اوکراین با ۱۷۶ سرنشین توسط موشک سپاه باعث شد بسیاری از کشورهای غربی، شهروندانشان را از سفر به ایران منع کنند. در رده‌بندی امن‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۰ که توسط انستیتوی اقتصاد و صلح انجام می‌شود، ایران از نظر امنیت در رتبه ۱۴۲ است.

حالا کرونا هم مزیدی بر علت شده و نفس گردشگری ایران را به شدت به شماره انداخته و به نظر می‌رسد بدون کمک دولت که زیاد هم به آن امیدی نیست، این صنعت به این زودی‌ها از ضربه کرونا کمر راست نخواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر