درباره من

عکس من
فعال مذهبی/ فعال سیاسی / فعال حقوق بشر / فعال حقوق کودکان ونوجوانان /فعال حقوق زنان / فعال حقوق ادیان/ فعال حقوق زندانیان /

۱۳۹۹ مرداد ۲۷, دوشنبه

 تهران ارسال اسلحه به طالبان را 'اتهامات بی‌اساس' خواند

افغانستان
توضیح تصویر،

سعید خطیب زاده، جدیدا به عنوان سخنگوی وزارت امورخارجه ایران منصوب شده است

سعید خطیب زاده، سخنگوی جدید وزارت امورخارجه ایران اظهارات مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا را که گفته بود " ایران هنوزهم به طالبان اسلحه می‌دهد" را رد کرده و آنرا "اتهامات بی‌اساس" خوانده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آقای خطیب زاده گفته که "آنچه امروز در افغانستان می‌گذرد نتیجه جنگ افروزی و مداخلات آمریکا در امور افغانستان است."

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفته که اتهامات وارده از سوی وزیر خارجه آمریکا نوعی "فرافکنی و تلاش برای انحراف افکارعمومی مردم افغانستان‌ از کمک‌های واشنگتن به داعش است."

او افزوده که آمریکا هنوز پاسخی به خواسته‌های افکار عمومی "در مورد هویت هلیکوپترهایی که برای کمک به داعش در حریم هوایی تحت پوشش ناتو در افغانستان به پرواز در می آیند، نداده است."

وزیر خارجه آمریکا چند روز پیش در دیدار از جمهوری چک به رادیو آزادی گفته بود که ایران هنوز هم به طالبان اسلحه می‌دهد.

آقای پومپئو افزوده بود که آمریکا تا زمانی‌ که نیروهای آمریکایی درافغانستان حضور داشته باشند برای حفاظت از آنها تلاش خواهد کرد.

افغانستان
توضیح تصویر،

قبل از این محمد معصوم استانکزی، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان به بی‌بی‌سی گفته بود که ایران و روسیه به طالبان کمک می‌کنند

این مقام آمریکایی گفته بود که او می‌داند که مخالفان مسلح در افغانستان حمایت منطقه‌ای دارند.

همچنین از آقای پومپئو نقل شده: "ما واضح ساخته‌ایم، ما تاریخ را می‌دانیم، ما می‌دانیم که درگذشته روسیه طالبان را تجهیز می‌کرد، ما می‌دانیم که ایران تا امروز هم به تسلیح گروه طالبان ادامه می‌دهد. ما این واقعیت‌ها را می‌دانیم. ما نیت‌های خود را به هریکی آشکار ساخته‌ایم."

قبل از این محمد معصوم استانکزی، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان به بی‌بی‌سی گفته بود که ایران و روسیه به بهانه اینکه طالبان علیه گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش می‌جنگند، روابطی با این گروه ایجاد کرده و به آنها کمک می‌کنند.

پیش از او رئیس ستاد ارتش افغانستان نیز گفته بود که اسنادی به دست دارد که نشان می‌دهد ایران سلاح و تجهیزات نظامی در اختیار گروه طالبان در غرب افغانستان قرار می‌دهد.

دیدار نمایندگان ایران و طالبان

علاوه بر اینکه چندین بار هیأت طالبان از تهران دیدار کرده، چندی پیش طالبان اعلام کرده بود که محمد ابراهیم طاهریان، نماینده ویژه وزارت امور خارجه ایران به دوحه قطر رفته و با رهبران دفتر سیاسی طالبان دیدار کرده است. سهیل شاهین، سخنگوی دفتر طالبان، در قطر در یک رشته توییت‌ گفته بود که ملابرادر آخند، معاون گروه طالبان با محمد ابراهیم طاهریان در دوحه دیدار و درباره "مسایل مهاجرین و مرزهای دو کشور" گفتگو کرده ‌است.

افغانستان
توضیح تصویر،

هیأت طالبان نیز از تهران دیدار و این گروه گفته بود که ملا برادر و آقای ظریف در تهران دیدار کرده‌اند

او افزوده بود که دو طرف همچنین درباره "وضعیت کنونی افغانستان و مذاکرات بین‌الافغانی صلح" نیز گفتگو کرده‌اند و ملابرادر از آقای طاهریان خواسته "ایران با مهاجرین افغان رفتار اسلامی داشته باشد."

خبرگزاری تسنیم ایران نیز با اشاره به دیدار آقای طاهریان با نمایندگان طالبان نوشته که او در این سفر با رهبران دفتر سیاسی طالبان درباره دخالت نیروهای خارجی و مسائل مربوط به افغانستان گفت‌وگو کرده است.

بعد از نشر این خبر وزارت خارجه ایران اعلام کرد که "این دیدارها در راستای تلاش‌ها و رایزنی‌های جمهوری اسلامی ایران برای انجام گفت وگوهای بین‌الافغانی با هدف برقراری صلح، ثبات و امنیت در جمهوری اسلامی افغانستان صورت می‌پذیرد."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر