نسرین ستوده پیش از بازداشت در کنار دخترش مهراوه خندان
توضیح تصویر،

نسرین ستوده پیش از بازداشت در کنار دخترش مهراوه خندان

مهراوره خندان، دختر نسرین ستوده وکیل دادگستری و زندانی سیاسی در ایران، بعد از چند ساعت بازداشت توسط ماموران امنیتی، با تامین قرار، موقتا آزاد شده است.

منصوره شجاعی، فعال حقوق زنان در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی گفته صبح امروز بیست و هفتم مرداد (هفدهم اوت) پنج مامور به قصد بازداشت مهراوه خندان به خانه خانم ستوده مراجعه کردند. بر اساس این گزارش با مقاومت رضا خندان همسر خانم ستوده، وی دخترش را سوار بر ماشین شخصی خود می کند و در حالی خودروی آنها از سوی ماموران تعیقب می‌شد به دادسرای اوین مستقر در زندان اوین تهران هدایت می‌شوند.

بر اساس اظهارات خانم شجاعی علت دستگیری مهراوه خندان مربوط به ملاقات یک سال پیش او با مادرش در زندان اوین تهران بوده که در جریان آن یکی از ماموران زن زندان به حجاب او ایراد می گیرد اما با اعتراض مهراوه خندان رو به رو می شود.

به گفته خانم شجاعی مامور زندان اوین از خانم خندان شکایت کرده و دستگیری امروز صبح مربوط به آن شکایت بوده است.

گزارشگران بدون مرز می‌گوید اقدام انجام شده علیه مهراوه خندان با هدف اعمال فشار بیشتر بر مادرش نسرین ستوده است که به تازگی با طرح خواست آزادی زندانیان سیاسی دست به اعتصاب غذا زده است. ماموران امنیتی و قضایی هشت سال پیش در حالی که مهراوه خندان ۱۲ ساله بود، او و پدرش را ممنوع‌الخروج کرده بودند. آنها اعلام کرده بودند که قصدی برای مسافرت خارج از کشور نداشتند.

نسرین ستوده آن زمان هم توسط قوه قضائیه ایران به اتهاماتی از جمله "اقدام علیه امنیت ملی، تبانی و تبلیغ علیه نظام" به ۱۱ سال جبس محکوم شده و زندانی بود.

خانم ستوده از خرداد سال گذشته بار دیگر بازداشت و هم اکنون در بند زنان زندان اوین محبوس است. قوه قضائیه او را به اتهاماتی همچون تبانی علیه امنیت ملی، نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی و اهانت به مقامات ارشد حکومت ایران به ۱۲ سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم کرده است.

وی در نامه ای که پیش از این منتشر کرده بود گفته بود که با توجه شرایط بحرانی شیوع کرونا، بسیاری از زندانیان سیاسی باید آزاد و یا از آزادی مشروط تعیین شده در قانون برخوردار شوند اما از این حق خود محروم مانده‌اند. او با هدف اجرای خواسته اش از هفته پیش دست به اعتصاب غذا زده است.

یک روز پیش از این، وب سایت هرانا که اخبار مروبوط به حقوق بشر ایران را گزارش می دهد، خبر داده بود که بیش از ۷۰ نفر از زندانیان سیاسی بازداشت شده در جریان اعتراضات آبان ۹۸ در اعتراض به اجبار ماندن در زندان و اعزام نشدن به مرخصی در حالی که در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار داند در وضعیتی غیراستاندارد زندان تهران بزرگ که در جنوب این شهر واقع شده، اعتصاب غذای کرده اند.