درباره من

عکس من
فعال مذهبی/ فعال سیاسی / فعال حقوق بشر / فعال حقوق کودکان ونوجوانان /فعال حقوق زنان / فعال حقوق ادیان/ فعال حقوق زندانیان /

۱۳۹۹ مرداد ۲۷, دوشنبه

 سی‌ان‌ان: ایران برای کشتن سربازان آمریکایی در افغانستان به طالبان پول می‌دهد، این ارتباط یکی از دلایل حمله به سلیمانی بوده

سی ان ان گزارش داده که به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد ایران به جنگجویان گروه طالبان برای کشتن نیروهای آمریکا و ائتلاف بین‌المللی در افغانستان پاداش داده است و یکی از دلایل حمله به قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، به رابطه ایران و گروه طالبان مرتبط بوده است.

براساس گزارش این رسانه، نهادهای اطلاعاتی آمریکا مسیر پرداخت این پول‌ها را در شش حمله که نیروهای شورشی تنها در سال گذشته انجام داده‌، بررسی کرده‌اند که حمله بسیار پیچیده گروه طالبان بر پایگاه نیروهای آمریکایی در بگرام نیز شامل آن است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریک، به خبرنگاران گفته درباره این‌که ایران برای کشتن نیروهای آمریکایی در افغانستان به طالبان جایزه می‌داده، چیزی نشنیده.

Quote Tweetدر قوس/ آذر ۱۳۹۸ گروهی از مهاجمان مسلح به پایگاه نیروهای آمریکایی در بگرام حمله کردند و در یک مرکز درمانی غیرفعال در نزدیکی این پایگاه سنگر گرفتند که در نتیجه "یک رشته حملات هوایی" کشته شدند. در این حمله دو غیرنظامی کشته شد و ۷۰ تن دیگر زخمی شدند به شمول چهار کارمند آمریکایی.

در این گزارش آمده که این مبالغ توسط یک دولت خارجی پرداخت شد. سی ان ان نوشته که براساس اسناد وزارت دفاع آمریکا که بدست این رسانه رسیده، این کشور خارجی "ایران" است و این پول به شبکه حقانی داده شده، گروهی که "تروریستی" خوانده می‌شود و توسط معاون رهبر طالبان اداره می‌شود. در ادامه گزارش، شبکه خبری سی ان ان افزوده است که نام کشور خارجی که پول را پرداخت کرده سری باقی مانده ولی دو منبع نزدیک به نهادهای اطلاعاتی به سی ان ان تایید کرده‌اند که این کشور خارجی ایران است.

افغانستان
توضیح تصویر،

در حمله بگرام نیروهای خارجی و امنیتی افغان برای یک ساعت با شورشیان درگیر بودند

سرگرد رابرت لودویک، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، در پاسخ به سوال بی بی سی فارسی درباره گزارش سی‌ان‌ان گفت: "ما ارزیابی‌های اطلاعاتی را فاش نمی‌کنیم ولی دولت آمریکا بارها از ایران به طور علنی و غیرعلنی خواسته که رفتار پلید و تنش‌زا در سرتاسر خاورمیانه و جهان متوقف کند… در حالی که ایالات متحده، ناتو و هم‌پیمانان ائتلاف می‌خواهند به ۱۹سال خون‌ریزی خاتمه دهند، ایران می‌خواهد روند صلح با طالبان را تضعیف کند و خشونت و بی‌ثباتی ادامه یابد."

یک منبع در دولت افغانستان نیز در واکنش به گزارش سی‌ان‌ان به بی بی سی فارسی گفت که کشورش "تحقیق" می‌کند که گزارش سی‌ان‌ان "تا چه اندازه درست است." این منبع افزود که "موقف اصلی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی افغانستان، بر همین اصل استوار است که ما منافع کشورهای کلان جهان، همسایه‌ها و شرکای استراتژیک خود را در افغانستان زمینه ‌سازی کنیم، تا از این برآیند منافع برای امنیت و ثبات و صلح در افغانستان هم استفاده کنیم. ما به عنوان دولت جمهوری اسلامی افغانستان نیاز داریم که خود، در این باره تحقیق کنیم."

حدود یک ماه بعد از حمله بگرام، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در حمله هوایی به کاروان خودروی او و فرماندهان گروه حشد شعبی در فرودگاه بغداد کشته شد.

براساس این گزارش یک مقام فعلی و یک مقام ارشد پیشین آمریکا مطلع از این ماجرا، به سی ان ان گفته‌اند که در اسناد اطلاعاتی، ارتباط ایران با طالبان یکی از علتهای حمله آمریکا به قاسم سلیمانی ذکر شده است.

به نوشته سی ان ان، در نهایت یک روند طولانی انجام شد که چندین نهاد را درگیر کرد تا گزینه‌هایی را برای مقابله با حمایت ایران از گروه‌های شورشی در افغانستان تهیه کنند. در نهایت تصمیم در ماه مارس گرفته شد که یک اقدام ویژه صورت گیرد که روند صلح افغانستان را نیز به مخاطره نیندازد.

این افشاگری که احتمالا ایران به طالبان پول پرداخته، بعد از جنجال‌هایی مطرح می‌شود که ادعا شد روسیه نیز به طالبان برای هدف قراردادن سربازان آمریکایی در افغانستان پول پرداخته ‌است. موضوعی که در هفته‌های اخیر توسط دولت آقای ترامپ به نوشته سی ان ان "بتدریج آبش از آسیاب افتاد."

روسیه این ادعای آمریکا را رد کرد است.

قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران
توضیح تصویر،

قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران و از نامدارترین چهره‌های حکومت ایران بود

به نوشته سی ان ان عدم محکومیت علنی ایران یا طالبان و تصمیم به اینکه پاسخ نظامی و دپیلماتیک به این موضوع داده نشود، نشان دهنده این است که دولت آمریکا خواسته از روند صلح افغانستان حفاظت کند، روندی که به امضا موافقت نامه میان آمریکا و طالبان در زمستان سال گذشته منجر شد. از طرف دیگر مصرف تبلیغاتی برای دونالد ترامپ داشته باشد که وعده خروج کامل سربازان آمریکایی را از افغانستان داده بود.

در این گزارش نوشته شده که در اسناد وزارت دفاع آمریکا آمده که در حمله بگرام از یک وسیله نقلیه مملو از مواد انفجاری استفاده شده بود. حدود ۱۰ سرباز طالبان در این حمله شرکت داشتند که با نیروهای امنیتی افغان درگیر شدند و در نهایت در حمله هوایی کشته شدند.

در حالی که مقامات اطلاعاتی آمریکا اذعان می‌کنند که شبکه حقانی لزوما در قبال هدف قرار دادن سربازان آمریکایی نیاز به پرداخت پول ندارد، در سند داخلی پنتاگون که توسط سی ان ان بررسی شده است، خاطرنشان شده که کمک مالی برای حمله به بگرام به این دلیل بوده که "احتمالاً باعث تحریک به حملات قوی تر به نیروهای آمریکایی و ائتلاف در آینده شود."

در این گزارش آمده که استفاده از جنگ نیابتی توسط ایران در منطقه از دیرباز شناخته شده بود، اما پس از حمله بگرام، چندین نهاد اطلاعاتی آمریکا وظیفه داشتند که رابطه تهران را با شبکه حقانی در افغانستان بررسی کنند و گزینه‌های خاصی برای پاسخ گویی به آن ارائه کنند.

در این گزارش آمده که علیرغم تایید اینکه روابط ایران و حقانی "منافع آمریکا را جدا تهدید می‌کند"، سرانجام مقام‌های شورای امنیت ملی آمریکا در اواخر ماه مارس توصیه کردند که دولت نباید اقدام‌های مشخصی درباره شبکه حقانی و ایران انجام دهند، آنان به این نتیجه رسیده بودند که هرگونه واکنش در این زمینه می‌تواند تاثیرات منفی را همراه داشته باشد.

به نوشته سی ان ان دولت آقای ترامپ پس از پایان بررسی‌اش در مورد رابطه ایران و شبکه حقانی، در اوایل سال جاری میلادی، هیچ اقدامی را انجام نداد، اما مقام‌های آمریکایی ادعا کردند که رئیس جمهوری این کشور بخاطر معامله با طالبان، موضع محکمی در قبال تهران گرفته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر