درباره من

عکس من
فعال مذهبی/ فعال سیاسی / فعال حقوق بشر / فعال حقوق کودکان ونوجوانان /فعال حقوق زنان / فعال حقوق ادیان/ فعال حقوق زندانیان /

۱۴۰۱ آبان ۲۷, جمعه

اعدام چهار زندانی بلوچ – از جمله اعدام دو زندانی پس از درگیری در زندان تربت جام

 حکم اعدام چهار زندانی بلوچ در زندانهای زاهدان، مشهد و تربت جام اجرا شد – دو تن از زندانیان بدون هیچ گناهی به اعدام محکوم شده و پس از درگیری در زندان حکم اجرا شد

۲۶ آبان ۱۴۰۱؛ حکم اعدام چهار زندانی بلوچ بنامهای اسماعیل فقیردادزهی، امین آبیل، محمدنبی سلیمانی، و عبدالله صوفی با اتهام قتل و مواد مخدر در زندانهای زاهدان، مشهد و تربت جام اجرا شد.

 حکم اعدام دو زندانی بلوچ محمدنبی سلیمانی و عبدالله صوفی را پس از درگیری زندانیان با مسئولان زندان تربت جام به اجرا گذاشتند.

اعدام یک زندانی بلوچ در زندان زاهدان

 سحرگاه روز سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ حکم اعدام یک زندانی بنام اسماعیل فقیردادزهی با اتهام قتل در زندان زاهدان اجرا شد.

اسماعیل فقیردادزهی معروف به مهرالله شیبک ۲۷ ساله ساکن منطقه کریم آباد زاهدان بوده است.

 مهرالله در سال ۹۵بدلیل درگیری طایفه ای با اتهام قتل توسط نیروهای نظامی بازداشت و از آن زمان در زندان بوده است. وی توان پرداخت دیه تعیین شده را نداشته است.

اعدام یک زندانی بلوچ در زندان وکیل آباد مشهد

سحرگاه روز چهارشنبه ۲۵ آبان، حکم اعدام یک زندانی بلوچ بنام امین آبیل با اتهام مواد مخدر در زندان وکیل آباد مشهد اجرا شد.

امین آبیل فرزند الله نظر اهل زابل و ساکن مشهد بوده است. وی در سال ۹۷ با اتهام مواد مخدر توسط نیروهای انتظامی بازداشت و از آن زمان تاکنون در زندان مشهد محبوس بوده است.

اعدام دو زندانی بلوچ در زندان تربت جام

 سحرگاه دوشنبه ۲۳ آبان، حکم اعدام دو زندانی بلوچ بنامهای محمدنبی سلیمانی و عبدالله صوفی را پس از درگیری زندانیان با مسئولان زندان تربت جام به اجرا گذاشتند.

محمی نبی سلیمانی (ریگی)‌۳۱ ساله، فرزند غلام سلطان، مجرد، و عبدالله صوفی (گلمیر ریگی)‌فرزند عبدالاحد، متاهل و دارای یک فرزند خردسال، هر دو اهل شهرستان صالح آباد از توابع استان خراسان رضوی بوده اند.

اتهام این دو زندانی مواد مخدر اعلام شده است اما یک منبع مطلع درخصوص اعدام این دو زندانی گفته است:‌«این دو نفر در تاريخ ٢٨ خرداد ماه ٩٨ توسط نیروهای هنگ مرزی در حالی بازداشت شده اند که سوار بر یک خودروی آژانس در حال برگشت به منزل خود بوده‌اند.»

 «ماموران بر اساس گزارش‌های دریافتی غلط آنها را بدون هيچگونه باری از خودرو پیاده و بازداشت کرده‌اند و چند روز بعد پس از توقیف یک محموله کوچک مواد مخدر، آن را به اسم این دو نفر ثبت کرده‌اند.»

این افراد بارها در بازجویی‌ها و در مقابل قاضی اتهامات را رد کرده‌اند اما قاضی وزیری، اهل زابل بدون توجه به اظهارات متهمان برای آنها حکم اعدام صادر کرده است.

بر اساس این گزارش، مسئولان زندان تربت جام در تاریخ ١۶ آبان ماه بدون اطلاع خانواده‌های این زندانیان، قصد اعدام کردن آنها را داشته اند که سایر زندانیان دست به اعتراض زده و این زندان برای ساعاتی شاهد درگیری های گسترده بوده است.

گفته می‌شود بدنبال این درگیری ها مقامات قضایی و زندان تربت جام، تلفن های زندان را قطع و شماری از زندانیان را بدلیل ترس از درگیری و آشوب، به مشهد منتقل کرده‌اند.

خانواده های محمدنبی و عبدالله پس از پیگیری های مکرر توانسته اند روز چهارشنبه ١٨ آبان ماه با فرزندان خود ملاقات ده دقیقه ای با حضور نیروهای امنیتی و نظامی داشته باشند.

گفتنی است که پس از اعدام این دو. زندانی، خانواده های آنان از سوی نهادهای امنیتی به شدت تحت فشار قرار گرفته اند تا در خفا مراسم تشییع پیکر فرزندانشان را برگزار کنند ولی با وجود این صدها شهروند به مراسم تشییع جنازه رفته و این مراسم تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شده است.

با احتساب اعدام این زندانیان شمار اعدامها از ابتدای سال ۱۴۰۱ به دستکم ۴۲۹ نفر رسید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر