درباره من

عکس من
فعال مذهبی/ فعال سیاسی / فعال حقوق بشر / فعال حقوق کودکان ونوجوانان /فعال حقوق زنان / فعال حقوق ادیان/ فعال حقوق زندانیان /

۱۳۹۹ بهمن ۱۴, سه‌شنبه

 

برجام؛ آمریکا: رد ضمنی پیشنهاد ظریف / موضع کنگره


کنگره آمریکا اجازه بازگشت بایدن به برجام را نخواهد داد

رد ضمنی پیشنهاد محمدجواد ظریف توسط سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: رژیم ایران به تعهدات برجام بازگردد، ما هم چنین خواهیم کرد.

روز دوشنبه محمد جواد ظریف در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی سی ان ان پیشنهاد داده بود که آمریکا و جمهوری اسلامی به طور همزمان به توافق برجام بازگردند.

این در حالیست که به گزارش صدای آمریکا، سخنگوی وزارت خارجه دولت بایدن در نخستین کنفرانس خبری در واشنگتن، به طور ضمنی پیشنهاد وزیر خارجه جمهوری اسلامی را برای بازگشت همزمان به توافق هسته‌ای رد کرد.

خبرنگاری از آقای پرایس، نظر او را درباره پیشنهاد محمدجواد ظریف پرسید که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:‌ «من فکر می‌کنم ما دیدگاه‌مان را کاملا شفاف توضیح داده‌ایم.»

وی توضیح داد که جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده از زمان نامزدی در انتخابات تاکید کرده که اگر جمهوری اسلامی کاملا به تعهدات خود تحت برجام بازگردد،‌ ایالات متحده هم چنین خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت که بعد از چنین گامی، می‌توان از آن به عنوان بستری برای یک توافق طولانی و قوی‌تر که سایر حوزه‌های نگرانی را برطرف کند، استفاده کرد.

ند پرایس همچنین تاکید کرد رژیم ایران در زمینه‌های مختلف از اجرای تعهدات خود فاصله دارد و مراحل زیادی در این روند وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مراحلی چون «مشورت با متحدان و اعضای کنگره را بخشی از مراحل پیش رو عنوان کرد و گفت این مراحل پیش از رسیدن به نقطه‌ای است که بخواهیم به طور مستقیم با رژیم ایران وارد مذاکره شویم.

کنگره اجازه بازگشت بایدن به برجام را نخواهد داد

همزمان «جیم آینهوف» سناتور ارشد جمهوری‌خواه طی یادداشتی در نشریه «فارین پالیسی»، با بیان اینکه کنگره اجازه بازگشت دولت جدید آمریکا به برجام را نمی‌دهد، چندین شرط را به نیابت از هم‌حزبی‌های خود برای هرگونه توافق واشنگتن-تهران مطرح کرد.

وی نوشت: توافق جدید باید جامع باشد و تامین مالی تروریست‌های نیابتی و مهار برنامه موشکی رژیم ایران را نیز پوشش دهد حال آنکه باید هرگونه مسیر دستیابی رژیم ایران به تسلیحات هسته‌ای را نیز سد کند. همچنین این توافق باید فراگیر باشد و هرگونه مذاکره‌ای باید دیدگاه‌ها و دغدغه‌های اسرائیل و متحدان عرب آمریکا را نیز در بر بگیرد .

آگاهان بر این باور هستند که خوش خیالی مقام های رژیم ایران درباره دولت بایدن خیلی زود جای خود را به ناامیدی می دهد.

آنها می گویند رژیم ایران انتظار و امید داشت که اگر بایدن ریاست جمهوری آمریکا را به عهده بگیرد،خیلی زود خواهد آمد و تحریم‌ها را باطل خواهد کرد و آنها را از این تنگنا بیرون خواهد آورد. اما به نظر می رسد امیدشان برای برداشته شدن فوری تحریم‌های آمریکا رنگ می‌بازد.

رادیو پیام اسرائیل در تفسیر سیاسی هفته خود گفت: اکنون پس از به روی کار آمدن دولت جدید در واشنگتن می‌بینیم که همه دست اندرکاران و سیاستگذاران به حکومت ایران هشدار می‌دهند که بازگشت آمریکا به برجام چنین آسان نخواهد بود.

این منبع افزود: در این مدت اقداماتتی انجام دادند تا به دولت جدید آمریکا نشان دهند یاغی هستند و قانون نمی شناسند و تا آنجا که بتوانند آسیب می رسانند. اما در حساب خود اشتباه کرده بودند. می‌خواستند مذاکرات با آمریکا را از موضع قدرت آغاز کنند. اما اکنون وزیر خارجه ایالات متحده می گوید که رژیم ایران تروریست است و وزیر دفاع آمریکا هم می گوید که رژیم ایران یک خطر امنیتی برای کشورهای منطقه است.

حمیدرضا آصفی سخنگوی سابق وزارت‌ خارجه جمهوری اسلامی پیش تر در گفتگو با روزنامه دولتی ایران، چشم‌انداز بازگشت آمریکا به برجام را تیره و تار نشان داد و گفت: بایدن به‌راحتی به برجام برنمی‌گردد.

قالیباف هم گفت: اظهار نظر اخیر وزیر خارجه آمریکا در قبال ایران ناامید کننده بود.

وی گفت: اگر آمریکا اعتقادی به برجام دارد به جای شرط گذاشتن باید در عمل، پایبندی خود را به آن نشان دهد. ما ساده نیستیم که دوباره وارد بازی اقدامات نقد در برابر وعده‌های نسیه (آمریکا) بشویم.

سناتور جمهوری‌خواه تد کروز پیش تر در گفتگو با فاکس‌نیوز در این باره اظهار داشت: ظاهرا دولت بایدن قصد دارد به توافق هسته‌ای فاجعه بار اوباما با رژیم ایران بازگردد در حالی که صدها تن از اعضای کنگره در هر دو مجلس نمایندگان و سنا با لغو فشارها مخالفند.

خودمان را برای شرایط سخت‌تر آماده کنیم

پاسدار محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هفته گذشته گفته بود: دهه آینده شبیه دهه اول انقلاب و دهه سرنوشت است. سختی شرایط مشابه همان دهه اول است. امروز در نیروهای نظام سردی وجود دارد… نیروها دچار نوعی ناامیدی شده‌اند و آینده برای آنها مشخص نیست، از طرفی، سوءظن در بین آنها هم زیاد شده است.

به گزارش تسنیم، وی افزود: بدانیم دشمن تحریم را با خوش‌بینی رفع نخواهد کرد… این‌که می‌گویند دموکرات ها آمده‌اند و اظهاراتی از این قبیل، بچه‌های ما فریب این تبلیغات را نمی‌خورند… . خودمان را باید برای شرایط سخت‌تر و کارهای بزرگ‌تر آماده کنیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر