درباره من

عکس من
فعال مذهبی/ فعال سیاسی / فعال حقوق بشر / فعال حقوق کودکان ونوجوانان /فعال حقوق زنان / فعال حقوق ادیان/ فعال حقوق زندانیان /

۱۳۹۹ مهر ۲۴, پنجشنبه

 

ماجرای «مومو» و فوت پسربچه اهوازی به کجا رسید؟ | این زن ترسناک قاتل پسر ۱۱ ساله بود؟

چالش «مومو» که در روزهای اخیر جنجال زیادی در رسانه‌ها به پا کرده، حالا با انتشار خبر خودکشی یک پسربچه ۱۱ساله اهوازی به‌خاطر این چالش وارد مرحله‌ای تازه شده است. خبری که نه‌تنها پلیس آن را تکذیب کرده، بلکه پیگیری‌های همشهری نیز از این حکایت دارد که پسر ۱۱ساله خودکشی نکرده و بر اثر سکته جانش را از دست داده است.

مومو
به گزارش همشهری آنلاین، در روزهای گذشته خبری با عنوان «خودکشی پسر ۱۱ساله اهوازی در چالش مومو» در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست شد. هرچند جزئیات بیشتری از این خبر منتشر نشده بود، اما پیگیری‌های همشهری از این حکایت دارد که ابتدا برخی از کانال‌های تلگرامی در شهر اهواز چنین خبری را منتشر کرده‌ و مدعی شدند که پسربچه‌ای به نام «مانی» در جریان این چالش دست به‌خودکشی زده است. در حالی که مانی پسر یکی از آرایشگران معروف اهواز بود و به گفته یکی از آشنایان آنها، «همه این خبرها شایعه و دروغ است و مانی به‌دلیل سکته جانش را از دست داده و هنوز علت سکته او مشخص نیست.»

با این حال برخی مدعی شدند که پسربچه ۱۱ساله که در کلاس پنجم درس می‌خواند، پس از آنکه پیامی از طریق مومو دریافت کرده، دچار ترس و وحشت شده و در نهایت سکته کرده است.

سرهنگ کیومرث کشوری جانشین فرمانده انتظامی اهواز نیز خبر خودکشی پسربچه ۱۱ساله را تکذیب کرد و گفت: تاکنون شکایتی در مورد فوت به‌علت چالش مومو به ما واصل نشده است. حتی تماسی هم با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ برای اعلام گزارش در این زمینه نداشتیم.

موموهای ایرانی
هرچند قدمت چالش مومو در دیگر کشورها به چند سال می‌رسد، اما این چالش به تازگی در ایران جنجالی شده است. تا جایی که به گفته سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتای ناجا، افرادی در داخل و خارج از کشور از فضای ایجادشده درباره چالش مومو سوءاستفاده کرده‌اند و تصاویر مومو (تصویر عروسک ترسناک یک زن) را روی پروفایل واتس‌اپ خود قرار می‌دهند. سپس با کاربران مدنظر خود که اغلب دانش‌آموزان هستند، تماس می‌گیرند و آنها و خانواده‌هایشان را نگران می‌کنند. با کاربران صحبت می‌کنند، متن خاصی برایشان می‌فرستند و آنها را به برخی چالش‌های خطرناک دعوت می‌کنند. بعد از این مرحله تهدید می‌کنند که اگر کاری را که از آنها خواسته شده است، انجام ندهند، موبایل‌شان هک می‌شود یا فردی می‌آید و آنها را به قتل می‌رساند.

در همین حال پلیس فتای استان خوزستان نیز در پی انتشار این چالش خطرآفرین در فضای مجازی به خانواده‌ها و دانش‌آموزان هشدار داد و گفت: باتوجه به دریافت گزارشی با عنوان چالش مومو در شبکه‎های اجتماعی و اهمیت موضوع، بررسی این چالش خطرآفرین در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

سرهنگ شاهین حسنوند ادامه داد: در روزهای گذشته پیامی به نام چالش مومو در شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص واتس‌اپ منتشر شده که اغلب در استان‌های جنوبی شاهد آن بوده‌ایم و برخی کاربران نیز که بیشتر آنها دانش‌آموز بوده‌اند، این پیام‌ها را که حاوی تصاویر مومو است، دریافت کرده‌اند. برای برخی از کاربران واتس‌اپ از حساب‌های کاربری با شماره ایرانی و خارجی پیام‌هایی به زبان فارسی ارسال شده که از آنها خواسته شده بود در چالش مومو شرکت کنند.

وی گفت: متأسفانه کلیپ‌های چالش مومو باعث نگرانی خانواده‌ها شده و این نگرانی‌ها به فرزندان نیز منتقل و باعث ایجاد اضطراب در بین آنها شده است. حال آنکه بررسی‌های کارشناسان پلیس فتا نشان داده که عمده این پیام‌ها با انگیزه ایجاد مزاحمت ارسال شده است. در این شرایط انتظار می‌رود والدین خونسردی خود را حفظ کنند و توصیه‌های لازم را مدنظر قرار دهند.

پلیس فتای استان خوزستان گفت: والدین اینترنت بدون محدودیت را در بستر یک پیام‌رسان خارجی در اختیار فرزند خود قرار می‌دهند و همین موضوع زمینه‌ساز این مشکلات شده است. وی از والدین خواست بر استفاده فرزندان خود از پیام‌رسان‌های خارجی نظارت بیشتری داشته باشند و آنها را برای آموزش مجازی به سمت نرم‌افزارهای خارجی راهنمایی نکنند.

مومو کیست؟
بعد از فروکش کردن چالش «نهنگ آبی» که در چند سال گذشته نوجوانان را تحت تاثیر قرار می‌داد و به نوعی با مسخ کردنشان، آنها را تشویق به خودکشی می کرد، حالا نوبت عروسکی به نام «مومو» شده است؛ تصویری ترسناک از یک زن.

مومو تصویر یک زن ترسناک است و در حقیقت یک عروسک ژاپنی است که در حساب اینستاگرامش قرار گرفته است اما پس از اینکه به عنوان یک چالش خودکشی رواج یافت، این عروسک در پروفایل کسی که با شماره های مختلف با شما تماس میگیرد قرار می گیرد.

طبق گزارش دیلی میل، یک بازی آنلاین جدید و ترسناک و البته بسیار خطرناک در واتس آپ در هفته های اخیر در دنیا همه‌ گیر شده و جان نوجوانان را تهدید می‌کند و خانواده ها نگران هستند که مانند نهنگ آبی منجر به مرگ و خودکشی زیادی شود.

مومو با ارسال فرامینی و تصاویر خشونت به کاربر شروع می شود و در صورت عدم امتناع از رعایت قوانین بازی، کنترل کننده می ترسد.

چالش مومو تصویری ترسناک از زنی با ویژگی های گروتسک و برآمدگی چشم است که احتمالاً بر گرفته از کار هنرمند ژاپنی Midori Hayashi است (هایاشی هیچ ارتباطی با بازی ندارد).

این بازی در اپلیکیشن واتس آپ گسترش پیدا کرده و به این صورت است که مرحله اول شماره تماسی به صورت ناشناس، کاربران را به چالش دعوت کرده و آنها را تحریک می‌کند تا به مومو یک پیام ارسال کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر