درباره من

عکس من
فعال مذهبی/ فعال سیاسی / فعال حقوق بشر / فعال حقوق کودکان ونوجوانان /فعال حقوق زنان / فعال حقوق ادیان/ فعال حقوق زندانیان /

۱۳۹۹ مرداد ۲۶, یکشنبه

 مشاور رئیس جمهور ایران: روحانی بعد از اعتراضات دی ۹۶ دیگر آدم قبل نبود

دوره ریاست جمهوری حسن روحانی به سال آخر خود رسیده است و سال آینده در چنین روزهایی وی باید دولت را به رئیس جمهور جدید ایران تحویل دهد
توضیح تصویر،

دوره ریاست جمهوری حسن روحانی به سال آخر خود رسیده است و سال آینده در چنین روزهایی وی باید دولت را به رئیس جمهور جدید ایران تحویل دهد

حسام‌الدین آشنا، دستیار ارشد حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفته است که پس از اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶ که دلیل آن اعتراض به وضعیت معیشتی بود "آقای روحانی، دیگر آدم قبل از دی‌ماه ۹۶ نبود".

آقای آشنا در گفت و گو با ماهنامه "اندیشه پویا" که متن آن را رسانه های ایران منتشر کرده اند گفته است که " آقای روحانی تازه دور دوم مسئولیت خود را در شهریور سال ۹۶ آغاز کرده بود که با اتفاق‌های دی‌ماه مواجه شد. تا رئیس جمهور از گل و لای انتخابات بیرون آید، با پدیده‌ای مواجه شد که به نظرم در تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی ایران، کم‌نظیر و از نظر تاثیر بی‌نظیر بود".

اعتراضات دی ماه ۹۶ ابتدا از شهر مشهد آغاز شد و به سرعت به شهرهای مختلف ایران کشیده شد. این اولین اعتراض فراگیر شهروندان ایرانی در شهرهای مختلف به وضعیت معیشتی‌شان پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی، بود.

اعتراضات آبان ۹۸ در واکنش به افزایش قیمت بنزین صورت گرفت
توضیح تصویر،

اعتراضات آبان ۹۸ در واکنش به افزایش قیمت بنزین صورت گرفت

افزایش تورم و نرخ ارز و بالا رفتن پی در پی قیمت ها باعث پدید آمدن این اعتراضات شده بود. همچنین ناتوانی برخی از موسسات مالی از پرداخت سود زیاد وعده داده شده به سپرده‌گذاران و اعلام ورشکستگی، به شدت اعتراضات افزود.

دستیار ارشد رئیس جمهور ایران گفته "اتفاق‌های دی‌ماه به نظرم تاثیر زیادی در محافظه‌کار شدن آقای روحانی و نگران شدنش برای کلیت نظام داشت. بعد از دی‌ماه ۹۶ آقای روحانی دیگر آدم قبل از دی‌ماه ۹۶ نبود. علاوه بر این، ایشان از اردیبهشت‌ماه ۹۷ با تحریم‌ و خروج ترامپ از برجام مواجه شد. این هم دومین ضربه بسیار سنگینی بود که به ایشان وارد شد. برای ایشان باورکردنی نبود که در داخل کشور، به‌جای آن که ترامپ را ملامت کنند، او را ملامت کردند که چرا قراردادی را بستید که ترامپ می‌تواند زیر آن بزند".

در حالی که توافق برجام و رفع تحریم ها مهمترین نقطه قوت دولت از حسن روحانی بود، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اردیبهشت ۱۳۹۷ با خروج از توافق هسته ای برجام تمام تحریم های لغو شده ایالات متحده علیه ایران را بازگرداند و تحریم های تازه تری هم اعمال کرد.

حسام الدین آشنا گفته مانع موفقیت رئیس جمهور ایران در هفت سال گذشته شدند و تعبیر "سرکوب شدن روحانی" را به کار برده است
توضیح تصویر،

حسام الدین آشنا گفته مانع موفقیت رئیس جمهور ایران در هفت سال گذشته شدند و تعبیر "سرکوب شدن روحانی" را به کار برده است

گرچه دیگر شرکای برجام به آن پایبند ماندند اما به دلیل نگرانی از جریمه و تحریم آمریکا، فضای بازرگانی و تجاری که دولت آقای روحانی در انتظار آن بود، تغییر کرد و بخش بزرگی از موسسات و شرکت هایی که در حال مذاکره برای همکاری با ایران، از ادامه گفت و گو و همکاری خودداری کردند. فروش نفت ایران هم که پس از برجام به بالا رفته بود، به شدت کاهش پیدا کرد.

اسحاق جهانگیری معاون رئیس جمهور ایران گفته درآمد نفتی ایران از ۱۰۰ میلیارد دلار در سال، به ۸ میلیارد دلار پس از خروج آمریکا از برجام سقوط کرد.

کشته‌شدگان اعتراضات آبان ماه ۹۸

در ارتباط با تعداد کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ و سرکوب خونین آن، دستیار رئیس جمهور ایران گفته "اعداد متفاوتی به رئیس جمهور اعلام می‌شود. نیروی انتظامی یک چیز می‌گوید، وزارت کشور چیز دیگری می‌گوید، وزارت بهداشت و درمان هم عدد دیگری را می‌گوید. حرف رئیس‌جمهور در نهایت این است که پزشکی قانونی باید اعلام کند چون همه این کشته‌شدگان در آخر به آنجا رفته‌اند. ممکن است در نگاه اول متوجه نشویم ایشان چه می‌گوید، اما پزشکی قانونی متعلق به قوه قضائیه است و زمانی که ایشان می‌گوید پزشکی قانونی تعداد را اعلام کند، منظورش این است که مسئولیت این کار با قوه قضائیه است".

آقای آشنا گفته "دستورات رئیس جمهور در این زمینه روشن است. ایشان دستورات مکتوب دارد. منتها کسی که باید گزارش دهد، همان کسی است که باید پاسخگو باشد و نیست".

سازمان عفو بین الملل تعداد کشته شدگان اعتراضات آبان ۹۸ را دست کم ۳۰۴ نفر عنوان می کند و می گوید که در بین آنها دانش آموز هم بوده است. خبرگزاری رویترز این تعداد را حدود ۱۵۰۰ نفر اعلام کرده و عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران که جانشین فرمانده نیروی انتظامی است، گفته تعداد افراد کشته شده ۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر است.

اعتراضات آبان ۹۸ در واکنش به افزایش قیمت بنزین صورت گرفت.

حسام الدین آشنا در پاسخ به سئوالی درباره "افول کابینه" حسن روحانی هم گفته " اینکه وزن برخی وزارتخانه‌ها کمتر شده را قبول می‌کنم".

آقای آشنا گفته مانع موفقیت رئیس جمهور ایران در هفت سال گذشته شدند و از تعبیر "سرکوب شدن روحانی" استفاده کرده است. او گفته "من می‌گویم آقای روحانی سرکوب شد. ممکن است بخشی از تقصیر با خود آقای روحانی باشد، این را رد نمی‌کنم. اما می‌گویم آقای روحانی سرکوب شد، تحریف شد، تضعیف شد و تخریب شد؛ چون نخواستند اجازه دهند یک دولت کارامد برامده از رای مردم، موفق باشد".

دوره ریاست جمهوری حسن روحانی به سال آخر خود رسیده است و سال آینده در چنین روزهایی باید دولت را به رئیس جمهور جدید ایران تحویل دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر