۱۴۰۱ اردیبهشت ۲۶, دوشنبه

کلاهبرداری ۲ میلیارد تومانی با وعده فروش نوزاد در فضای مجازی

کلاهبرداری ۲ میلیارد تومانی با وعده فروش نوزاد در فضای مجازی

فرمانده انتظامی مازندران از شناسایی و انهدام باند ۲ میلیارد تومانی کلاهبرداری با وعده فروش نوزاد در فضای مجازی توسط پلیس فتای استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، سردار مرتضی میرزایی در این رابطه اظهار کرد: در پی ایجاد صفحاتی در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی مبنی بر خرید و فروش نوزاد، موضوع در دستور کار پلیس فتا استان قرار گرفت.

فرمانده انتظامی استان مازندران، تصریح کرد: در اجرای این ماموریت کارشناسان پلیس فتا استان با انجام اقدامات اطلاعاتی و بهره گیری از روش های علمی و فنی، موفق به شناسایی ۸ نفر از گردانندگان این صفحات در استان های مختلف کشور شدند.

سردار میرزایی در ادامه گفت: پس از هماهنگی های قضایی، این افراد که با وعده خرید و فروش نوزاد در فضای مجازی اقدام به کلاهبرداری از افراد متقاضی می کردند در عملیاتی غافلگیرانه به دام افتادند.

وی اذعان کرد: متهمان در بازجویی های به عمل آمده به کلاهبرداری و برداشت غیرمجاز از حساب بانکی ۲۱ نفر از افراد متقاضی در استان مازندران و سایر استان های کشور به مبلغی بالغ بر ۲۱ میلیارد ریال اعتراف کردند.

میرزایی همچنین بیان کرد: متهمان پس از تشکیل پرونده به مرجع قضایی معرفی شدند و موضوع همچنان در دست بررسی است.

فرمانده انتظامی استان مازندران در پایان با تاکید بر این موضوع که قانون‌گذار در ماده ١١ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان این اقدام را مجرمانه تلقی کرده است به مردم توصیه کرد: به تبلیغات دروغین افراد سودجو در فضای مجازی توجه نکنند و برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تهدیدها و آسیب‌های فضای سایبری به سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir مراجعه کنند.

۱۴۰۱ اردیبهشت ۲۵, یکشنبه

انحصار آموزش زبان خارجه را به زبان انگلیسی می‌شکنیم/تحمل اجرای سند ۲۰۳۰ در مدارس را نداریم

انحصار آموزش زبان خارجه را به زبان انگلیسی می‌شکنیم/تحمل اجرای سند ۲۰۳۰ در مدارس را نداریم

ایسنا/هرمزگان رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی گفت: در سال تحصیلی آینده انحصار آموزش زبان خارجه را به زبان انگلیسی می شکنیم و در هر استان در دو تا سه مدرسه زبان آلمانی جایگزین انگلیسی می شود.

احمد محمودزاده ظهر امروز (۲۲ اردیبهشت ماه) در حاشیه سفر به بندرعباس، افزود: با توافق صورت گرفته با سعید محمد، مشاور رئیس‌جمهور در امور مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی در جهت توسعه فضا و کیفیت آموزشی مناطق آزاد حرکت می کنیم که شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی پوشش تحصیلی در تمامی مناطق آزاد باشیم.

وی با بیان اینکه افزایش هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش در تمامی مناطق الزامی است، عنوان کرد: تمامی مناطق آزاد پای کار هستند و با دستور سعید محمد به طور حتم این موضوع عملی خواهد شد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی با اشاره به اینکه در مدارس غیردولتی رویکردمان رفتن به سمت ایجاد مدارس غیردولتی وابسته است، اضافه کرد: مدارس غیر دولتی وابسته به دلیل دارا بودن امکانات، ایجاد فضای مناسب و کمک در کاهش نرخ شهریه ها می توانند برای مردم کشورمان مفید باشد.

وی با بیان اینکه در سطح کشور ۲۰ هزار مدارس غیر دولتی وجود دارد که ۲۴۰ هزار نفر همکار فرهنگی و ۲ میلیون دانش آموز در آن حضور دارند، خاطرنشان کرد: ۱۲.۹ درصد دانش آموزان کشورمان در مدارس غیر دولتی تحصیل می کنند و حدود ۱۴ درصد مدارس سطح کشور را مدارس غیر دولتی تشکیل می دهند.

محمودزاده با اشاره به اینکه از بازنشستگان آموزش و پرورش می خواهم با تشکیل تعاونی ها درصدد ایجاد مدارس غیردولتی باشند، اضافه کرد: در سال تحصیلی آینده انحصار آموزش زبان خارجه را به زبان انگلیسی می شکنیم و در هر استان در دو تا سه مدرسه زبان آلمانی جایگزین انگلیسی می شود و در آینده بر روی زبان های فرانسوی، روسی، چینی و اسپانیایی هم برنامه ریزی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه طرح ۲۴ ساعته، ۳۰ ساعته و ۶ ساعته کردن همکاران فرهنگی در مدارس غیر دولتی به ترتیب در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم در کمیسیون تحقیقات مجلس به تصویب رسیده است و خردادماه در صحن علنی تصویب نهایی می شود، عنوان کرد: تمامی امکانات آموزش و پرورش از لحاظ خدماتی، رفاهی و درمانی نیز از این پس برای همکاران مدارس غیر دولتی نیز اختصاص می یابد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی با اشاره به اینکه در سال گذشته شهریه مدارس غیر دولتی در سطح کشور از ۲ میلیون تومان تا ۱۸ میلیون تومان بوده است، اظهار کرد: در سال جدید ۳۵ درصد شهریه به آیتم هایی از جمله سند تحول بنیادین، رویکرد تربیت و پرورشی و رویکرد آموزشی تعلق می گیرد و ۶۵ درصد به فضا و نیروی انسانی.

وی با بیان اینکه با توجه به تأکید مقام معظم رهبری هیچ مدرسه دولتی و غیر دولتی حق اجرای سند ۲۰۳۰ را ندارد، تصریح کرد: کسانی که اصرار بر اجرای آن در مدارس دارند باید کناره گیری گیری کنند و به هیچ وجه تحمل اجرای این سند را نداریم و تنها اجرای سند تحول بنیادین مورد تأکید آموزش و پرورش است.

محمودزاده با اشاره به اینکه در کل کشور در سطح ابتدایی پوشش بالای ۹۸ درصدی وجود دارد، اضافه کرد: به شدت افزایش پوشش تحصیلی مدنظرمان است و یک سوم جذب نیرو در کشور در آینده در مناطق کمتر توسعه یافته خواهد بود.

 

ماهنامه حق ما انسانها چاپ 30 اردیبهشت 1401

 ماهنامه سیاسی و اجتماعی

حق ما انسان ها

 

نشریه مستقل هواداران حقوق بشر

 

سال سوم شماره سی ام – اردیبهشت  1401 / می 2022

ما هواداران مستقل حقوق بشر، خواهان احترام به حقوق ذاتی (حقوقی که در زمان زایش همراه ماست چون نفس کشیدن، دیدن، شنیدن، رشد، احساسات و ... ) و شهروندی (وظیفه جامعه برای امکان رشد حقوق ذاتی چون امنیت زندگی، رفاه، بهداشت، آموزش، پرورش و...) انسان ها هستیم.

برای آگاهی در زیر کنوانسیون‌ حقوق‌ کودک(مصوب‌ نوامبر ۱۹۸۹) را اعلام می کنیم

۱۴۰۱ اردیبهشت ۲۴, شنبه

علائم غیرعادی کرونای طولانی‌مدت در میان کودکان

علائم غیرعادی کرونای طولانی‌مدت در میان کودکان

علائم غیرعادی کرونای طولانی‌مدت در میان کودکان

علائم غیرعادی کرونای طولانی‌مدت در میان کودکان شامل خستگی، سردرد، مه مغزی، دل‌درد و مشکلات قلبی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زمانی که افراد تا مدت‌ها پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹ درگیر علائم آن باشند، کرونای طولانی‌مدت رخ داده است. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که یک چهارم کودکان مبتلا به بیماری کووید -۱۹ درگیر کرونای طولانی‌مدت می‌شوند. متخصصان معتقدند که کودکان بین ۱۲ تا ۱۷ سال، بیش از کودکان بین پنج تا ۱۱ سال درگیر علائم کرونای طولانی‌مدت می‌شوند. هیچ آزمایش خاصی وجود ندارد که کرونای طولانی‌مدت را تشخیص دهد. در ادامه به بررسی علائم غیرعادی کرونای طولانی‌مدت در میان کودکان می‌پردازیم:

خستگی

کودکان مبتلا به کرونای طولانی‌مدت دچار خستگی می‌شوند؛ حتی بسیاری از آن‌ها هنگام ایستادن دچار سرگیجه می‌شوند. این نوع خستگی با کاهش انرژی بدن کودکان متفاوت است و جز علائم کرونای طولانی‌مدت در نظر گرفته می‌شود.

سردرد و مه مغزی

کرونای طولانی‌مدت در میان کودکان باعث بروز سردردهای شدید و مه مغزی می‌شود. در این صورت، کودکان دچار مشکلات فکری می‌شوند و نمی‌توانند به درستی تمرکز کنند. متخصصان معتقدند که مشکلات شناختی و آهسته شدن روند یادگیری در میان کودکان جزو علائم رایج عفونت کووید -۱۹ است.

دل‌درد

نتایج مطالعه منتشر شده در مجله BMJ نشان می‌دهد که بسیاری از کودکان مبتلا به کرونای طولانی‌مدت، دل‌درد شدید را تجربه می‌کنند. این نوع دل‌درد ممکن است با دیگر علائم گوارشی مانند حالت تهوع، استفراغ و از دست دادن اشتها همراه باشد. همچنین بسیاری از کودکان مبتلا به کووید طولانی‌مدت، حس بویایی و چشایی خود را از دست می‌دهند. حتی کرونای خفیف نیز ممکن است باعث بروز علائم ذکر شده در میان کودکان شود.

مشکلات قلبی

کودکان مبتلا به کرونای طولانی‌مدت، ممکن است دچار علائمی مانند تپش قلب، درد قفسه سینه و سرگیجه شوند. آن‌ها این علائم را به خصوص زمانی که در حال انجام دادن فعالیت‌های معمولی خود هستند، تجربه می‌کنند؛ به‌نحوی که دویدن یا راه رفتن سریع نیز برای آن‌ها دشوار می‌شود.

فواید هندوانه برای کودکان چیست؟

فواید هندوانه برای کودکان چیست؟

فواید هندوانه برای کودکان چیست؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، تغذیه در ماه‌های اول زندگی، تأثیر مستقیمی بر آینده کودک دارد. بنابراین، والدین باید دقت کنند، بهترین مواد غذایی را برای فرزند خود مهیا کنند تا از رشد مناسب و سالم او مطمئن شوند، یکی از میوه‌هایی که معمولاً کودکان دوست دارند هندوانه است.

ارزش غذایی هندوانه در هر ۱۰۰ گرم

کالری: ۳۰

کربوهیدرات: ۷.۶ گرم

چربی کلی: ۰.۲ گرم

فیبر غذایی: ۰.۴ گرم

قند: ۶.۲ گرم

سدیم: ۱ میلی گرم

پروتئین: ۰.۶ میلی گرم

ویتامین A: یازده درصد

ویتامین ث: ۱۴ درصد

کلسیم: ۱ درصد

آهن: ۱ درصد

آیا به نوزادان می‌توانید هندوانه بدهید؟

لازم است بدانید که میوه هندوانه باید بین ۸ تا ۱۰ ماهگی کودکان به برنامه غذایی آن‌ها معرفی شود، زیرا دستگاه گوارش یک کودک شش ماهه نمی‌تواند روند هضم بافت‌های این میوه را مدیریت کند.

همچنین، در مورد نوزادانی که دارای دستگاه گوارش حساسی هستند، ممکن است به علت ماهیت اسیدی این میوه، مری آن‌ها گشاد شده و مشکلاتی را در بدن آن‌ها ایجاد کند.

فواید هندوانه برای کودکان چیست؟

نشانه‌های آلرژیکی که در بدن کودکان با مصرف میوه هندوانه ممکن است مشاهده شود، نیز عبارتند از بروز بثورات جلدی، مشکل اسهال، آبریزش بینی و حالت استفراغ. البته گاهی اوقات نیز مصرف این میوه حالت اسیدی را در بدن کودک ایجاد می‌کند، زیرا فروکتوز موجود در آن ممکن است به طور کامل توسط سیستم گوارش نوزاد جذب نشود.

خواص آب هندوانه برای کودکان

آب هندوانه به سلامت قلب و استخوان‌های کودک کمک می‌کند.

خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن فوق العاده است.

مصرف منظم آب هندوانه در کودکان برای سلامت بینایی کودک خیلی مفید است.

به دلیل اینکه مصرف هندوانه ادرار آور است باعث خروج سموم از بدن کودک می‌شود.

چه زمانی می‌توانید به کودک خود هندوانه بدهید؟

هندوانه سرشار از آب است و برای فصل تابستان و هوای گرم بسیار مفید است، منابع زیادی وجود دارد که غذاها و دستورالعمل‌های متناقضی را پیشنهاد می‌دهند که این امر موجب سردرگمی والدین برای انتخاب غذای مناسب کودک می‌شود. با این‌حال، هندوانه یک میوه سبزی ایده‌آل برای کودک است. معمولاً دادن هندوانه به کودک از طرف متخصصان تغذیه توصیه می‌شود. زیرا هندوانه ترکیبی از طعم شیرین و مواد مغذی از یک سبزی مناسب را در خود دارد.

متخصصان توصیه می‌کنند دادن هندوانه به کودک شش ماهه یا بزرگ‌تر در شرایط عادی مشکلی ایجاد نمی‌کند بیش از ۹۰ درصد هندوانه از آب تشکیل شده است. بنابراین دادن هندوانه به کودک، یک روش عالی برای مرطوب نگه‌داشتن بدن کودک، به‌ویژه در هوای گرم تابستان است.

دستورالعمل‌های استفاده از هندوانه برای کودکان

به دلیل مزه شیرین و بافت نرم و آبدار هندوانه اغلب کودکان به خوردن هندوانه علاقه دارند، اما شما می‌توانید هندوانه را به روش‌های مختلف به کودک خود معرفی کنید: که عبارتند از:

پوره هندوانه: برای تهیه پوره هندوانه ابتدا آن را برش دهید و تکه تکه کنید و با استفاده از مخلوط کن در نهایت آن را به شکل پوره هندوانه در آورید. اگر می‌خواهید مخلوط شما غلیظ‌تر شود می‌توانید هر غذا یا غلات دیگری را نیز به آن اضافه کنید. برای تکمیل و بهتر شدن مزه هندوانه، بهترین میوه‌ها برای مخلوط کردن با پوره هندوانه آووکادو، موز و انبه هستند.

آب هندوانه: شما به راحتی می‌توانید با استفاده از یک فنجان هندوانه برش شده که دانه‌های آن جدا شده‌اند آب هندوانه را برای کودک خود تهیه کنید. این قطعه‌ها با مخلوط‌کن پوره می‌شوند، و غلیظ می‌شود و سپس میوه فشرده می‌شود. شما می‌توانید مستقیماً با استفاده از عصاره استخراج شده از مخلوط‌کن، کودک خود را تغذیه کنید.

هندوانه به عنوان غذای انگشتی: بدون شک مصرف هندوانه برای کودکان مفید است. برای تهیه هندوانه انگشتی، تمام چیزی که شما به آن نیاز دارید یک فنجان از هندوانه‌هایی است که به شکل مکعب برش خورده‌اند و تمام دانه‌های آن استخراج شده‌اند. این قطعات مکعبی شکل در اندازه‌های نازک برش می‌شوند که با دیگر مواد مغذی مانند پوره میوه‌های دیگر یا ماست سرو می‌شوند.

هندوانه توسط بسیاری از انجمن‌های بهداشتی به عنوان میوه‌ای که کمترین آلودگی‌ها را به خود جذب می‌کند شناخته شده‌است، به همین دلیل هندوانه یک انتخاب عالی برای تغذیه کودک است. هندوانه دارای ارزش غذایی بالایی است و می‌تواند در کمتر از چند دقیقه برای مصرف آماده شود.

خواص هندوانه برای کودکان

هندوانه و سلامت قلب و استخوان کودکان

هندوانه حاوی لیکوپن است که عمدتاً برای سلامت قلب و عروق مفید است زیرا به بهبود فشار خون کمک می‌کند. همچنین مطالعات نشان می‌دهد که هندوانه به دلیل داشتن کلسیم برای سلامت استخوان‌ها نیز مفید است و احتمال پوکی استخوان را کاهش می‌دهد و همچنین سبب تقویت مفاصل کودکان می‌شود.

فواید هندوانه برای کودکان چیست؟

خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قدرتمند

هندوانه ترکیباتی دارد که به کاهش التهاب کمک می‌کند و باعث خنثی کردن رادیکال‌های آزاد می‌شود. حتماً هندوانه رسیده را انتخاب کنید زیرا آنها حاوی ترکیبات ضد التهابی هستند.

بینایی کودکان را بهبود می‌دهد

بتاکاروتن موجود در هندوانه پس از ورود به بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. این باعث می‌شود کودک در برابر اختلالات چشم وابسته به سن محافظت شود و همچنین باعث ایجاد رنگدانه در شبکیه چشم‌ها شود. ویتامین A همچنین به حفظ سلامت پوست، دندان‌ها و استخوان‌های کودکان کمک می‌کند.

کمک به خلاص شدن از مایعات اضافی بدن

هندوانه جریان ادرار را افزایش می‌دهد، اما بدون ایجاد فشار بر کلیه‌ها، هندوانه به خلاص شدن مایعات از بدن کمک می‌کند، این تضمین می‌کند که کودک شما به بهترین وجه از مایعات اضافی بدن خود خلاص شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان

هندوانه سرشار از ویتامین C است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. ویتامین ویتامین C همچنین به بهبود زخم‌ها کمک می‌کند. بنابراین، اگر کودکتان سیستم ایمنی ضعیفی دارد می‌توانید با دادن هندوانه به او، به روش طبیعی سیستم ایمنی بدنش را تقویت کنید.

بهبود هضم غذا

هندوانه غنی از فیبر غذایی است. به همین دلیل به سلامت دستگاه گوارش کمک زیادی می‌کند. همچنین به درمان یبوست در کودکان و همچنین سندرم روده تحریک پذیر در کودکان کمک می‌کند.

 

۶سال زندگی دختر ۱۳ساله کنار جسد مادر

۶سال زندگی دختر ۱۳ساله کنار جسد مادر

از ۶سال زندگی دختر ۱۳ساله کنار جسد مادر تا نجات از خانه شیطان

شش سال زندگی دختر ۱۳ساله کنار جسد مادر، مرگ سوزناک دو کودک در انفجار خانه، بازداشت ساقی مواد مخدر با کلت کمری آمریکایی، نجات دختر ۱۳ساله از خانه شیطان، بازداشت ۲۰سارق با ۵۴گوسفند سرقتی، کشف محموله بزرگ قاچاق باله کوسه ماهی را در بسته خبری حوادث ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، افسانه ۳۰ ساله، جان خود را به علت توهم همسر خود که ناشی از مصرف مخدر شیشه بود از دست داد و غم‌بارترین نقطه این قصه از وقتی آغاز شد که دختر پنج ساله افسانه گمان می‌کرد مادر او به خوابی عمیق رفته و جسد او را در آغوش کشید و کنارش تا صبح روز بعد خوابید.

قاتل روز بعد جسد افسانه را در باغچه خانه دفن کرد و دختر افسانه تا شش سال در حیاط خانه درست در کنار همان باغچه‌ای که جسد مادرش در آن دفن شده بود، هر روز در تنهایی خود بازی کرد. سرانجام راز جنایت فاش شد و دختر افسانه به‌عنوان یکی از اولیای دم، در دادگاه تقاضای قصاص پدر خود را کرد.

متهم این پرونده در سوال و جواب‌ها اظهار کرد: اگر دنبال یک ماجرای عشقی می‌گردید، باید از همین اول به شما بگویم که خبری از این حرف‌ها نبود. یکی از آشناها افسانه را معرفی کرد و به خواستگاری رفتیم. مثل زن و شوهرهای معمولی به یکدیگر عادت کرده و حدود هفت سال زندگی کردیم.

زندگی ما خوب نبود. یک سال که از ازدواجم گذشت، صاحب‌کارم متوجه اعتیادم شد و اخراجم کرد. کارگر تعمیرگاه ماشین بودم و بعد از بیکار شدن آب از سرم گذشته بود. هزینه مصرف مواد هم اوضاع را بدتر می‌کرد. شب حادثه نیز مواد مصرف کرده بودم.

آن شب افسانه دیر به خانه آمد، من با او بگومگو کردم. پرسیدم کجا بودی و گفت خانه خواهرم بودم، گفتم چرا تا این وقت شب بیرون بودی؟ گفت میهمانی بود و از این حرف‌ها. عصبانی بودم؛ چند بار دیگر هم دیر به خانه آمده بود. وقتی از خانه بیرون می‌رفت هزار و یک فکر و خیال به سرم می‌زد. دست خودم نبود. این افکار من را اذیت می‌کرد. وقتی به او می‌گفتم لابد زیر کاسه نیم‌کاسه‌ای است شروع می‌کرد به داد و بیداد. می‌گفت چرا به من تهمت می‌زنی و خلاصه دعوا بالا می‌گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که منظورت از بالا گرفتن دعوا کتک‌هایی است که افسانه از تو می‌خورد، گفت: در دعوا که حلوا خیرات نمی‌کنند. دعوای زن و شوهری بود دیگر، پیش می‌آید اما نظر افسانه نسبت به این کتک‌خوردن‌ها به همین راحتی که می‌گویی نبود. برای همین فرار کرد و به خانه عمه‌اش رفت.

متهم ادامه داد: بعد از فرار کردن او حال من بدتر شد و دعواهای ما هم بیشتر شده بود. به او می‌گفتم چه حقی داشتی بچه من را ببری سر سفره شوهر عمه‌ات بنشانی. غیرت من قبول نمی‌کرد. همین که پایش به خانه عمه‌اش رسید، به من و مادرش اطلاع داد که افسانه به خانه او رفته است. خواهش و التماس کرد که اجازه بدهم یک هفته آنجا بماند اما من دو روز بعد سراغش رفتم.

گفتم برگرد سر زندگی‌ات. بزرگ‌ترها وساطت کردند و خلاصه برگشت اما شرط گذاشت که اگر دلش خواست به خانواده‌اش سر بزند من مانع او نشوم. می‌گفت این بار اگر جانم را به لب برسانی فرار می‌کنم و می‌روم افغانستان، کاری می‌کنم که اگر پشت گوشت را دیدی من و دخترم را هم ببینی. همین حرف‌هایش باعث شد شب حادثه عصبانی شوم.

این حرفش همیشه در گوشم بود و حرص می‌خوردم. آن شب عصبانی شدم و به او دشنام دادم. او هم دخترمان را بغل کرد و می‌خواست باز از خانه بیرون برود. من مواد مصرف کرده بودم و حال خوبی نداشتم. بعد از بیکار شدن در حیاط خانه ماشین تعمیر می‌کردم و آن شب هم دینام یک ماشین را تعمیر می‌کردم. سیم دینام دستم بود. دخترمان را از بغلش بیرون کشیدم و وسط حیاط گذاشتم. بعد افسانه را به داخل خانه هل دادم و در را قفل کردم. صدایش در گوشم زنگ می‌زد: افغانستان، پشت گوشت را دیدی و…، خلاصه این حرف‌ها.

نفهمیدم چه شد که سیم دینام را دور گردنش انداختم و کشیدم. یک دفعه بدنش شل شد و فهمیدم خفه شده و دیگر نفس نمی‌کشید. خیلی شوکه شده بودم. نمی‌خواستم دخترم ماجرا را بفهمد. سریع رختخواب انداختم و افسانه را در جایش خواباندم و پتو را تا گردنش بالا کشیدم. بعد سراغ دخترم رفتم. داشت گریه می‌کرد. بغلش کردم و گفتم چیزی نیست، مامان خوابید تو هم بیا بخواب.

چاره‌ای نداشتم. نمی‌خواستم راز ماجرا برملا شود. دخترم کنار افسانه دراز کشید و جسد را در آغوش کشید. از دعوای ما ترسیده بود. همین‌طور که گریه می‌کرد خوابش برد. وقتی خوابش سنگین شد من در باغچه خانه گودالی عمیق حفر کردم و جسد را دفن کردم.

به همه گفتم با افسانه دعوا کردم و صبح روز بعد او مدارکش را برداشته و فرار کرده است. همه شاهد بودند او تهدید کرده بود که به افغانستان می‌رود اما مادرش می‌گفت امکان ندارد افسانه بدون بچه‌اش جایی برود. تا این‌که دخترم بزرگ‌تر شد و یک روز به مادربزرگش گفت مدارک شناسایی مادرش را در خانه دیده است. مادر افسانه هم که همیشه به من شک داشت، از من شکایت کرد و بازداشت شدم و اعتراف کردم.

دو سال از فاش شدن راز ماجرا می‌گذرد. دختر افسانه حالا ۱۳ سال دارد. دخترکی لاغر که به قد و قواره‌اش نمی‌خورد ۱۳ ساله باشد؛ اما زبان که باز می‌کند، لحن کلامش پخته‌تر از سنش نشان می‌دهد. مثل بیگانه‌ای در چند قدمی پدرش، روی صندلی سالن دادگاه می‌نشیند. آمده تا قصاص پدرش را تقاضا کند. پدری که شش سال او را بی‌مادر بزرگ کرد اما خود مسبب همین بی‌مادر شدن هولناک دخترک بود.

متهم می‌گوید: دخترم در دادگاه گفت حالا که بی‌مادر شده، دیگر پدر هم نمی‌خواهد. مادر افسانه هم گفت این مرد شش سال نوه من را در خانه‌ای بزرگ کرد که جسد دخترم در آن دفن بود. برای همین رضایت نمی‌دهند اما اختیار من دست خودم نبود، نمی‌خواستم این اتفاق بیفتد. اگر مواد مصرف نکرده بودم و در حالت طبیعی بودم این اتفاق نمی‌افتاد. می‌دانم جنایت بزرگی کردم. می‌دانم؛ دخترم و مادر افسانه من را نمی‌بخشند.

فرزندمان را در کدام مدرسه ثبت‌نام کنیم؛ دولتی یا غیرانتفاعی | تربیت گلخانه‌ای در غیرانتفاعی‌ها؛ دولتی‌ها واقعا بد هستند؟

فرزندمان را در کدام مدرسه ثبت‌نام کنیم؛ دولتی یا غیرانتفاعی | تربیت گلخانه‌ای در غیرانتفاعی‌ها؛ دولتی‌ها واقعا بد هستند؟

عضو هیات‌ علمی دانشگاه فرهنگیان گفت: مدارس غیرانتفاعی اگر قشری عمل کنند و فقط از یک قشر خاص ـ مثلا فقط بچه‌پولدارها یا بچه‌مثبت‌ها ـ دانش‌آموز بپذیرند طبیعتا عرصه عمل برای دست‌ورزی رفتارها و آماده شدن برای بیرون از مدرسه فراهم نمی‌شود.

همشهری آنلاین – لاله غزالی: بازگشایی مدارس پس از ۲ سال تعطیلی باز هم والدین دانش‌آموزان را به این فکر واداشته است که فرزندان خود را در سال آینده تحصیلی به چه مدرسه‌ای بفرستند. این موضوع از آنجا اهمیت دارد که تجربه آموزش آنلاین در زمان شیوع کرونا بعضی را به این نظر رسانده است که مدارس غیرانتفاعی به دلیل کم بودن تعداد دانش‌آموزان‌شان و پاسخگویی مسئولان آنها به والدین برای آموزش کودکان و نوجوانان مناسب‌ترند.

اما اکنون با حضوری شدن مدارس بعضی از کارشناسان می‌گویند که بهتر است دانش‌آموزان، به‌ویژه در مقطع ابتدایی، در مدارس دولتی ثبت‌نام شوند زیرا حضور در این مدارس باعث اجتماعی بار آمدن آنها می‌شود؛ چیزی که گفته می‌شود در مدارس غیرانتفاعی برعکس آنها رخ می‌دهد؛ اینکه دانش‌آموزان این مدارس بعدها در تعاملات اجتماعی با مشکل مواجه می‌شوند.

دکتر تقی ابوطالبی احمدی دکترای تخصصی در رشته روان‌شناسی تربیتی و عضو هیات‌علمی دانشگاه فرهنگیان می‌گوید: نگاه سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش به رشد همه‌جانبه براساس ساحت‌های شش‌گانه است. بر اساس این سند، مدرسه مکلف است شرایط را برای رشد متعادل کودکان و نوجوانان فراهم کند تا اینکه آنها بتوانند شهروندان موفق جامعه آینده شوند.

عضو هیات مدیره انجمن مطالعات کودکان پیش از دبستان ایران ادامه می‌دهد: مدرسه دانش‌آموز را از خانواده به عنوان فرزند آن تحویل می‌گیرد که او را تحت تعلیم و تربیت قرار دهد و به عنوان شهروند موفق به جامعه تحویل دهد. دقت کنید که منظور شهروند است نه شهرنشین. ما در مدرسه باید کودک را در ساحت‌های شش‌گانه رشد تربیت و برای زندگی اجتماعی آماده کنیم. این کار باید در فضای حیات طیبه صورت بگیرد، یعنی مدرسه را ـ چه دولتی و چه غیردولتی ـ به گونه‌ای طراحی کنیم که شرایط را به سمت تربیت همه‌جانبه کودکان ببرد.

مواجهه بچه‌ها در مدارس با چالش‌های اجتماعی

ابوطالبی با بیان اینکه در کنار همه این فاکتورها بنای آموزش و پرورش بر این است که به‌ویژه در حوزه اجتماعی روی تعاملات کودکان کار شود، اظهار می‌کند: بچه‌ها در مدرسه با چالش‌های مختلفی مواجه می‌شوند که از طریق آنها می‌توانند واقعیت‌های زندگی آینده را یاد بگیرند. به عبارتی، این چالش‌ها کودکان را برای زندگی اجتماعی آماده می‌کنند.

وی می‌افزاید: برای ما که در حوزه آموزش کار می‌کنیم، از نظر قانونی، در این زمینه تفاوتی بین مدرسه دولتی و غیرانتفاعی قائل نیستیم. مدرسه ماموریتی دارد که باید آن را تمام و کمال انجام دهد و در این زمینه بین مدرسه دولتی و غیردولتی تفاوتی وجود ندارد. البته در مدرسه غیرانتفاعی به لحاظ حقی که دریافت شهریه برای والدین ایجاد می‌کند، ممکن است انتظار بالاتر باشد.

آشنایی کودک با انواع رفتارها و شخصیت‌ها در مدرسه

این روان‌شناسی تربیتی درخصوص یادگیری تعامل اجتماعی در مدرسه توضیح می‌دهد: بچه‌ها در مدرسه با هم‌سالان خود در یک گروه قرار می‌گیرند، یعنی کلاس‌اولی با کلاس‌اولی‌ها و کلاس‌دومی با کلاس‌دومی‌ها و… . به عبارت دیگر، در مدارس گروه‌ها بر پایه سن و پایه تحصیلی دیده می‌شوند که با هم تعامل اجتماعی دارند.

وی با تاکید بر اینکه این تعامل در مدارس دولتی که از مدارس غیرانتفاعی شلوغ‌ترند بهتر صورت می‌گیرد، تاکید می‌کند: کودک در مدرسه دولتی یا هر مدرسه شلوغی ـ به دلیل زیاد بودن تعداد بچه‌ها ـ انواع رفتارها را می‌بیند. در این مدارس رفتارها یکدست و تحت مراقبت شدید نیست و تفاوت‌های رفتاری و شخصیتی را با توجه به تعداد کثیر دانش‌آموزان شاهدیم. این مسئله مثل تفاوت وارد شدن ماهی به رودخانه یا دریاست. ماهی در دریا با انواع ماهی‌ها و موجودات مواجه است و محدودیت ندارد اما در رودخانه از این نظر محدودیت دارد.

ابوطالبی ادامه می‌دهد: وقتی دانش‌آموز در فضایی باشد که تعداد زیادی دانش‌آموز دیگر در آن هستند، تجربه ارتباط با انواع منش‌ها، روش‌ها و شخصیت‌ها را پیدا می‌کند و در واقع آماده می‌شود که فردا در جامعه و در مواجهه با انواع رفتارها بداند چه واکنشی نشان دهد. او یاد می‌گیرد کجا و چگونه «نه» بگوید، کجا و چگونه «بله» بگوید و چطور با بچه‌های مختلف ارتباط متفاوت برقرار کند. فراوانی و تنوع آدم‌ها و رفتارها در مدرسه، مخصوصا در دوره ابتدایی، بسیار به این قضیه کمک می‌کند.

شرط مهم یادگیری تعامل اجتماعی در مدرسه

ابوطالبی با بیان اینکه یادگیری تعامل اجتماعی در مدرسه از سوی کودکان یک شرط دارد، اظهار می‌کند: دانش‌آموز باید راهنما و مشاور هم داشته باشد، از معلم دلسوز و مشاور تربیتی تا پدر و مادر آگاه. منظور کسانی است که بتوانند به سوالات مختلف او پاسخ‌های مناسب بدهند.

وی با بیان یک مثال می‌گوید: مثلا دانش‌آموز می‌پرسد جلوی یک مغازه خوراکی بود و دوستم گفت صاحبش نیست بیا خوراکی برداریم، آیا می‌توانم این کار را انجام بدهم؟ این سوال نشان می‌دهد که دانش‌آموز توسط هم‌سال خود به دزدی تشویق شده است و باید با پاسخ متناسب، اشتباه بودن این کار را به او یاد بدهیم. یک راهنمای دلسوز و مطلع که روان‌شناسی کودک و نحوه برقراری ارتباط با او را بداند، می‌تواند در این شرایط به بچه بگوید که چرا در چنین شرایطی باید «نه» بگوید و چگونه این کار را انجام دهد.

این استاد دانشگاه تاکید می‌کند: ممکن است چنین شرایطی در یک مدرسه خاص که دانش‌آموزانش گزینش‌شده‌اند، برای بچه فراهم نباشد تا چنین چیزی را بیاموزد.

وجود تضاد بین عملکرد مدرسه و والدین

ابوطالبی در پاسخ به این سوال که آموزش و پرورش چقدر در پاسخ دادن به سوالاتی که در مدرسه برای بچه‌ها پیش می‌آید موفق بوده است، می‌گوید: ببینید، ما تضاد نسلی داریم، تضاد عصری داریم، تضاد بین عملکرد مدرسه و والدین داریم، تضاد بین عملکرد معلم‌های مختلف داریم و استانداردسازی در این زمینه متاسفانه صورت نگرفته است. این در حالی است که باید برخورد معلم، مربی تربیتی، مشاور و والدین با دانش‌آموز یکدست باشد. اگر بین این آدم‌ها هماهنگی وجود داشته باشد، چه در مدرسه دولتی چه غیردولتی، موفق می‌شویم.

وی ادامه می‌دهد: بعضی کشورها برای این مسئله کارگروهی متشکل از افراد مختلف ازجمله والدین دانش‌آموزان، روان‌شناس، مددکار، مشاور، معلم و مربی و حتی پزشک دارند. در واقع این تیم است که تصمیم می‌گیرد چه سبکی برای تربیت مطلوب بچه‌ها لحاظ شود و چه کسی به چه سوالاتی جواب بدهد.

این استاد دانشگاه بیان می‌کند: من اعتقادم این است که در آموزش و پرورش مطلوب باید چنین تیمی وجود داشته باشد که پاسخگوی سوالات مختلف دانش‌آموزان باشد. در این صورت است که می‌توانیم بچه‌ها را در مدارس برای ورود به جامعه آماده کنیم.

دانش‌آموزان را در کدام مدرسه ثبت‌نام کنیم؛ دولتی یا غیرانتفاعی؟ | شیوه تربیت گلخانه‌ای دانش‌آموزان در مدارس غیرانتفاعی | مدارس دولتی واقعا بد هستند؟

آموختن درس زندگی با تعاملات غیررسمی

این روان‌شناس تربیتی با بیان اینکه بچه‌ها باید در مدرسه درس زندگی بیاموزند، نه فقط ریاضی و شیمی و غیره می‌گوید: البته این درس‌ها هم در فرایند رشد شناختی لازم‌اند اما در وهله اول باید بچه‌ها را آماده کنیم که به عنوان شهروند به جامعه وارد شوند. آنها باید برای مواجه شدن با حقایق و مسائل زندگی شخصی و اجتماعی آماده شوند؛ مناسبات شهروندی را یاد بگیرند و مسئولیت‌پذیر شوند.

وی می‌افزاید: آنها همچنین باید اعتمادبه‌نفس، عزت نفس و خودباوری پیدا کنند که در تعاملات اجتماعی بتوانند حق خود را به شکل منطقی بگیرند، احساسات و عواطفشان را کنترل کنند و تصمیم‌گیرنده خوبی باشند. خب بچه اینها را کجا باید به دست بیاورد؟ او باید اینها را با حضور در میان آدم‌ها یاد بگیرد، نه محیط بسته و محدود. من با تربیت گلخانه‌ای واقعا مخالفم.

ابوطالبی تاکید می‌کند: اینها هم بیشتر در تعاملات غیررسمی بچه‌ها با یکدیگر ـ مثل بازی کردن ـ به دست می‌آید. با همین مشارکت‌هاست که اینها شکل می‌گیرد. هرچه دامنه مشارکت بچه‌ها را در تعاملات بیشتر کنیم، فضا را بازتر کنیم و محیط آنها را حتی از مدارس به اجتماعات بیرون ببریم و آنها را با حقایق روزگار مواجه کنیم، برای آنچه قرار است در آینده با آن مواجه شوند ـ از مدیریت روابط تا کار و غیره ـ آماده‌تر می‌شوند. آنها کار و تلاش، پشتکار، برقراری روابط با دیگران، مدیریت روابط، نظم، ثبات شخصیت، روحیه همکاری، احترام گذاشت به دیگران، صبر و حوصله، انعطاف‌پذیری معقول، عضویت در گروه و تبعیت از آن و… را یاد می‌گیرند.

وی ادامه می‌دهد: اگر این موارد از طریق همان کارگروهی که گفتم به بچه آموزش داده شود، دیگر لازم نیست برای او بترسیم. اگر کسی شنا کردن را یاد گرفته باشد، نمی‌ترسیم که او را در استخر بیندازیم اما اگر تکنیک‌های شنا را یاد نگرفته باشد یا ضعیف یاد گرفته باشد، قطعا نگران او خواهیم بود.

مضرات تربیت گلخانه‌ای دانش‌آموزان در مدارس غیرانتفاعی

ابوطالبی در پاسخ به این سوال که آیا مدارس غیرانتفاعی به دلیل کم بودن تعداد دانش‌آموزانشان و نیز روش‌های تربیتی خاص خودشان و همچنین هم‌سطح بودن تقریبی دانش‌آموزان از نظر فرهنگی و اقتصادی باعث همین تربیت گلخانه‌ای نمی‌شوند، می‌گوید: ببینید، کلی نمی‌توان گفت چنین چیزی هست؛ اینکه آن را به همه مدارس غیرانتفاعی تعمیم بدهیم و بگوییم همه‌شان باعث آن می‌شوند. ممکن است یک مدرسه غیرانتفاعی به اندازه مدارس دولتی دانش‌آموز داشته باشد.

وی می‌افزاید: مدارس غیرانتفاعی هم اگر قشری عمل کنند و فقط از یک قشر خاص ـ مثلا فقط بچه‌پولدارها یا بچه‌مثبت‌ها ـ دانش‌آموز بپذیرند طبیعتا عرصه عمل برای دست‌ورزی رفتارها و آماده شدن برای بیرون از مدرسه فراهم نمی‌شود. وقتی بچه‌ از چنین مدرسه‌ای بیرون می‌رود، اگر به یک رفتار بزهکارانه دعوت شود، نمی‌تواند به آن «نه» بگوید. چرا؟ چون این عرصه در مدرسه برای او فراهم نشده است. اگر مدرسه بچه‌ را به ارتباط با یک یا دو قشر خاص محدود کند، فردا که به جامعه وارد شود و با اقشار مختلف مواجه شود، دست و پایش را گم می‌کند. اما اگر عرصه فراهم شود، بچه‌ها با واقعیت‌های اجتماعی که قرار است در آن زندگی کنند، مواجه می‌شوند.

وجود فاصله و تضاد تربیتی بین والدین و اولیای مدرسه

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که چقدر بین وضعیت ایده‌آل و وضعیت موجود در خصوص میزان آماده شدن بچه ها در مدرسه برای زندگی اجتماعی اظهار می‌کند: واقعیت این است که والدین و اولیای مدرسه از هم فاصله گرفته‌اند و بین آنها هماهنگی وجود ندارد و همین هم تضاد در عملکرد را در پی دارد.

وی ادامه می‌دهد: در این شرایط، مدرسه یک چیز به بچه می‌گوید و خانواده‌اش آن را رد می‌کند چیز دیگری می‌گوید و برعکس. این ارتباط الان ضعیف است و باید قوی شود. باید تعاملات اینها با هم بیشتر شود، هم‌خوانی اندیشه و مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها صورت بگیرد. می‌طلبد که ما به این بخش ورود قوی‌تر داشته باشیم.

ابوطالبی درباره دلیل به وجود آمدن این فاصله می‌گوید: دلایل آن زیاد است. یکی وضعیت اقتصادی و مشغله فکری والدین است. دیگری عدم تشخیص و آگاهی والدین درخصوص اهمیت مدرسه است. مدرسه هم باید ضرورت حضور والدین و هماهنگی با آنها را بپذیرد.

ایجاد حلقه ارتباطی بین والدین و اولیای مدرسه توسط انجمن اولیا و مربیان

این روان‌شناس تربیتی با بیان اینکه من بر نقش انجمن اولیا و مربیان تاکید می‌کنم و اینکه باید تقویت شود، می‌گوید: حلقه ارتباطی بین والدین دانش‌آموزان و اولیای مدرسه را انجمن اولیا و مربیان به عنوان یک ان‌جی‌اُ می‌تواند، برقرار کند. آموزش و پرورش هم باید برای این انجمن بهای ویژه قائل شود.

وی با انتقاد از اینکه انجمن اولیا و مربیان قبلا در وزارت آموزش و پرورش در جایگاه قائم‌مقامی وزیر آموزش و پرورش بود اما اکنون بسیار ضعیف شده است، اظهار می‌کند: این انجمن باید تقویت شود. انجمن باید وارد صحنه شود و کارهای جنبی را که الان دارد انرژی مسئولان مدارس و کارشناسان را می‌گیرد ـ مثل مدیریت سرویس مدرسه و… ـ از دوش آنها بردارد تا آنها کارهای حرفه‌ای و تخصصی را انجام دهند و به این ترتیب به وضعیت مطلوب برسیم.

تکرار اقدام غیرقانونی شرکت آبفای تهران در قطع اشتراک آب مدارس با وجود حضور دانش‌آموزان در مدرسه!

تکرار اقدام غیرقانونی شرکت آبفای تهران در قطع اشتراک آب مدارس با وجود حضور دانش‌آموزان در مدرسه!

اخیراً مدارس پس از دو سال تعطیلی، از ۱۴ فروردین آموزش حضوری را آغاز کرده‌اند اما در همین مدت، شرکت آب و فاضلاب تهران به قطع آب برخی مدارس به بهانه بدهی اقدام کرده است! اقدامی که هیچ مبنای قانونی ندارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ وزرای آموزش و پرورش در ادوار مختلف به کرات اعلام کرده‌اند که طی مذاکره با وزارت نیرو، آب و برق هیچ مدرسه‌ای به دلیل بدهی یا به هر بهانه دیگری قطع نخواهد شد؛ این موضوع اما در تمام این سال‌ها، هیچگام به مرحله اجرا نرسید و در حد همان وعده‌ باقی ماند و  مدیران مدارس و دانش‌آموزان بارها، قطع آب و برق مدرسه را شاهد بوده‌اند!

اگر چه طبق قانون بودجه هزینه‌های آب، برق و گاز مدارس البته تا سقف الگوی مصرف تعیین شده، رایگان است اما مدیران مدارس معتقدند به دلیل تعداد بالای جمعیت دانش‌آموزان و فرسودگی مدرسه قادر به رعایت الگوی مصرف نیستند و همین موضوع باعث شده که مازاد بر الگوی تعیین شده آب، برق و گاز مصرف کرده و هزینه پرداخت کنند و در صورت عدم پرداخت هزینه و بدهی مدرسه، شاهد قطع اشتراک آب و برق مدرسه خود بوده‌اند.

اخیراً مدارس پس از دو سال تعطیلی، از 14 فروردین امسال آموزش حضوری را آغاز کردند اما در همین مدت نیز شرکت آب و فاضلاب به قطع غیرقانونی آب برخی مدارس با وجود حضور دانش‌آموزان در مدارس اقدام کرده است! چند  مدرسه در شهر تهران و یک مدرسه در شهر قم در همین ایام، قطع انشعاب آب مدرسه از سوی “آبفا” را تجربه کردند.

در نمونه اخیر چنین اقدام غیرقانونی از سوی سازمان آب، والدین دبیرستان امیرالمونین منطقه 18 آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کردند: «امروز آب مدرسه خیرساز امیرالمومنین را دقیقاً زمان حضور دانش‌آموزان در مدرسه قطع کردند! مامور شرکت آب در ساعت فعالیت آموزشی با ورود غیرقانونی به مدرسه، اشتراک آب را به دلیل بدهی فاضلاب قطع کرد به گونه‌ای که دانش‌آموزان حتی برای رفتن به سرویس بهداشتی نیز با مشکل مواجه شدند.»

قطع اشتراک آب مدرسه آن هم به دلیل بدهی فاضلاب! در شرایطی انجام می‌شود که طبق بند یک تبصره 6 بودجه 1401، تمام مدارسی که توسط خیرین یا با مشارکت آنها ساخته می‌شوند از پرداخت حق انشعاب، توسعه شبکه، حق وصل کنتور آب، گاز و فاضلاب و حق انشعاب، افزایش آمپراژ و حق وصل کنتور برق معاف هستند!

همچنین بر اساس خبر دیگری، در شهر  قم نیز اشتراک آب مدرسه‌ای به دلیل بدهی 5 میلیون تومانی قطع شده است و 200 دانش‌آموز مدرسه حتی نمی‌توانند از سرویس بهداشتی مدرسه استفاده کنند (البته با مساعدت خیران، بدهی این مدرسه پرداخت شد!)

تراژدی قطع آب و برق مدارس علی‌رغم اعلام چندباره مسئولان آموزش وپرورش مبنی بر پایان این موضوع همچنان پرونده‌ای باز دارد و مدارس دولتی عادی را که بدون احتساب این موضوع با انواع و اقسام مشکلات  مواجه هستند، بیش از پیش دچار چالش کرده است.

در همین رابطه این پرسش مطرح است؛ وزارت نیرو و وزارت آموزش و پرورش به عنوان دو روی سکه ماجرای قطع آب مدارس چه نقشی در حل مشکل دارند؟ مأموران شرکت آب با کدام مجوز در ساعت فعالیت آموزشی و حضور دانش‌آموزان به مدرسه مراجعه کرده و به قطع اشتراک آب اقدام می‌کنند و چرا مسئولان وزارت آموزش و پرورش، وضعیت بدهی‌های معوق مدارس دولتی و اجرای قوانین را پیگیری نکرده و تفاهمی با شرکت‌های آب، برق و گاز نداشته‌اند؟ آیا مدارس دولتی به حال خود رها شده‌اند؟

برای پیگیری موضوع قطع اشتراک آب مدارس و تهمیدات و رایزنی‌های احتمالی آموزش و پرورش با وزارت نیرو به منظور جلوگیری از تکرار این ماجرا، تماس‌هایی را با مسئولان وزارت آموزش و پرورش و شهر تهران داشتیم اما متأسفانه تا به امروز پاسخ روشنی در پاسخ به این سؤالات دریافت نکردیم.

۱۴۰۱ اردیبهشت ۲۳, جمعه

افت یادگیری ابتدایی‌ها؛ آمار دانش‌آموزان «نیازمند تلاش» در برخی دروس ۲ برابر شد

افت یادگیری ابتدایی‌ها؛ آمار دانش‌آموزان «نیازمند تلاش» در برخی دروس ۲ برابر شد
به گزارش ایسنا، رضوان حکیم زاده در آیین افتتاحیه گردهمایی معاونین اموزش ابتدایی، روسای ادارات آموزش ابتدایی ادارات کل، مدیران آموزش و پرورش عشایر و نمایندگان راهبران آموزشی سراسر کشور گفت: این نشست یک فرصت بزرگ برای هم افزایی تمامی استانها و به اشتراک گذاری ایده‌های مختلف در دوران آموزش غیر حضوری است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تجربه مثبت بازگشایی به همگان نشان داد آموزشهای حضوری تا چه حد می تواند گره گشا باشد گفت: سعی کردیم برنامه ریزی ما در این نشست به شکلی باشد تا  استانها مسئولیت تبیین برنامه ها را بر عهده بگیرند.

حکیم زاده افزود: در این نشست ۴ محور اصلی برنامه های آموزش ابتدایی، یعنی توجه به عدالت اموزشی، ارتقا کیفیت یادگیری دانش آموزان، ارتقا توانمندی های معلمان و تحول در روش ها و برنامه های آموزشی که بر اساس سند تحول  است را دنبال خواهیم کرد.

وی گفت: با رصد یادگیری دانش آموزان متوجه شدیم میزان یادگیری دانش آموزان در دوران کرونا بسیار افت کرده است که در برخی دروس آمار دانش آموزان “نیازمند به تلاش” ۲ برابر شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش  گفت: مرحله اول جبران و تثبیت یادگیری در تابستان سال گذشته اجرا شد و مرحله دوم را نیز بر اساس نتایج ارزشیابی را اول بهمن ماه تا پایان سال تحصیلی اجرا کرده ایم.

حکیم زاده گفت: برای تابستان امسال نیز برای جبران افت یادگیری دانش آموزان، کلاسهای جبرانی برگزار خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه هیچ تغییری در نحوه ارزشیابی از دانش آموزان صورت نگرفته است؛  افزود: قرار نیست سیستم نمره دهی در  دوره ابتدایی اعمال شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: بر اساس ارزشیابی کیفی توصیفی معلم می تواند از ابزارهای مختلفی برای ارزشیابی از دانش آموزان استفاده کند.

به گزارش روابط عمومی معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، حکیم زاده تصریح کرد: آزمون ابزاری برای ارزشیابی کیفی توصیفی است و تاکید ما بر این بوده است که از آزمون کتبی به عنوان یکی از ابزارهای ارزشیابی در سراسر کشور بهره گرفته شود.

۱۴۰۱ اردیبهشت ۲۲, پنجشنبه

خودکشی یک نوجوان در شهرستان فنوج

خودکشی یک نوجوان در شهرستان فنوج

خبرگزاری هرانا – روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، یک نوجوان ۱۵ ساله در شهرستان فنوج در استان سیستان و بلوچستان از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داد. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از حال وش، روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، یک نوجوان در شهرستان فنوج دست به خودکشی زد و جان خود را از دست داد.

هویت این نوجوان عبید رئیسی، ۱۵ ساله ساکن روستای اسلام آباد بنت عنوان شده است.

وی از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داده است.

از دلایل و انگیزه خودکشی این نوجوان اطلاع دقیقی در دسترس نیست.

سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.