۱۴۰۲ خرداد ۳۰, سه‌شنبه

امتناع عراق و افغانستان از خرید بنزین صادراتی ایران به خاطر کیفیت پایین

رئیس اتحادیه صادرکننده‌های فرآورده‌های نفتی روز دوشنبه ۲۹ خرداد از امتناع افغانستان و عراق از خرید بنزین صادراتی ایران به خاطر استاندارد نبودن آن خبر داد. یک سند وزارت نفت که فروردین امسال نسخه‌ای از آن به دست رادیو فردا رسید، نشان می‌دهد سه چهارم بنزین تولیدی کشور غیراستاندارد است و با اوج‌گیری کسری بنزین در ایران، روزانه ۹ میلیون لیتر مواد خطرناک آروماتیک، متیل ترشیو بوتیل اتر و مواد دریافتی از پتروشیمی‌ها به بنزین اضافه می‌شود. اکنون حمید حسینی رئیس اتحادیه صادرکننده‌های فراورده‌های نفتی می‌گوید کشورهای عراق و افغانستان بنزین مورد نیاز خود را از ازبکستان و روسیه «با استاندارد بالاتری» تأمین می‌کنند، به همین دلیل طالبان دیگر متقاضی بنزین ایران نیست. او همچنین مدعی شد که ایران به‌رغم کسری بنزین، هم‌اکنون بنزین برای صادرات نیز دارد اما این سوخت در واقع «بنزین پیرولیز» است که در پالایشگاه‌های کوچک تولید می‌شود. نیمی از ترکیب بنزینی که او نام برده، در واقع محصول خام و بسیار خطرناک است. اگرچه بنزین پیرولیز به‌عنوان سوخت در خودروها و موتورسیکلت‌های تولید شده با تکنولوژی قدیمی مانند محصولات خودروسازی‌های داخلی ایران کاربرد دارد، اما بسیار آلاینده و غیراستاندارد است. وزارت نفت ایران تاکنون گزارش رسمی معتبر و قابل اطمینان درباره کیفیت بنزین کشور ارائه نکرده است، اما سند محرمانه‌ای که فروردین امسال به دست رادیو فردا رسید، نشان می‌دهد تنها پالایشگاه «ستاره خلیج فارس» به‌عنوان یکی از ۱۰ پالایشگاه کشور، تولید بنزین استاندارد یورو ۴ و ۵ را دارد. این پالایشگاه البته به‌جای نفت خام تنها میعانات گازی را پالایش می‌کند که نفتی فوق سبک است و نیاز به تکنولوژی مدرن برای پالایش آن و تبدیل به بنزین و گازوئیل استاندارد نیست. پالایشگاه‌های نفتی ایران یک سوم نفت خام دریافتی را به مازوت، آلاینده‌ترین سوخت فسیلی جهان، تبدیل می‌کنند و غلظت گوگرد آن نیز هفت برابر استانداردهای بین‌المللی است. این رقم در پالایشگاه‌های مدرن جهان و حتی امارات در همسایگی ایران، زیر پنج درصد است. با استفاده از گزارش خبرگزاری مهر و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر

source

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر