درباره من

عکس من
فعال مذهبی/ فعال سیاسی / فعال حقوق بشر / فعال حقوق کودکان ونوجوانان /فعال حقوق زنان / فعال حقوق ادیان/ فعال حقوق زندانیان /

۱۴۰۲ فروردین ۹, چهارشنبه

انتقاد به بازگشت ورزشکاران روس و بلاروس به مسابقات ورزشی

با وجود انتقادات شدید، کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) تصمیم به بازگرداندن ورزشکاران روسیه‌ای و بلاروسی به دنیای ورزش دارد. البته هنوز مشخص نیست این شرایط در مسابقات المپیک نیز انجام‌پذیر خواهد بود یا خیر.با وجود انتقادات شدید، کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) تصمیم به بازگرداندن ورزشکاران روسیه‌ و بلاروسی به دنیای ورزش دارد. البته هنوز مشخص نیست این شرایط در مسابقات المپیک نیز انجام‌پذیر خواهد بود یا خیر.

در نشستی که در لوزان سوئیس برگزار شد، کمیته اجرایی المپیک تصمیم گرفت به فدراسیون‌های جهانی اجازه داده شود تا ورزشکارانی که پیش از این حضورشان در مسابقات ممنوع بوده، تحت “شرایط خاص” قادر به شرکت در مسابقات باشند.

۱۳ ماه قبل و درست با شروع حمله نظامی روسیه به اوکراین، اغلب اتحادیه‌های حرفه‌ای ورزشی بر مبنای توصیه کمیته بین‌المللی المپیک تصمیم به اخراج ورزشکاران روسیه‌ای و بلاروسی از مسابقات گرفتند.

ورزشکاران نظامی همچنان در تحریم

علاوه بر رعایت قوانین ضد دوپینگ، شرایط جدید کمیته بین‌المللی المپیک برای حضور ورزشکاران در عرصه مسابقات جهانی، اعلام بی‌طرفی و همچنین اثبات فعال نبودن در حمایت از جنگ را ارائه کرده است.

جدا از این، اگر ورزشکاری از روسیه یا بلاروس عضو نیروهای ارتش این کشورها باشد از قاعده بازگشت به عرصه جهانی ورزش بهره‌مند نخواهد بود. تصمیم‌گیری در خصوص شرکت در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس و همچنین بازی‌های زمستانی ۲۰۲۶ نیز در زمان لازم انجام خواهد گرفت.

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک در آغاز نشست برگزار شده در لوزان گفت: «ما نمی‌توانیم راهکاری ارائه دهیم که همه را راضی کند.»

او گفت که شرکت کردن ورزشکاران روس و بلاروسی در رشته‌های تنیس، هاکی روی یخ یا دوچرخه سواری انجام‌پذیر خواهد بود: «تاکنون هیچ حادثه امنیتی در هیچ یک از این مسابقات رخ نداده است.» اخیرا اما در مسابقات تنیس بانوان درگیری‌ بین ورزشکاران بی‌طرف روسیه و بلاروس با حریفان‌شان از اوکراین افزایش یافته است.

نانسی فزر؛ “سیلی به صورت ورزشکاران اوکراینی”

تصمیم IOC اما خیلی زود با واکنش اهالی ورزش و سیاستمداران همراه شد. نانسی فزر وزیر کشور آلمان در این خصوص گفت: «تصمیم جدید کمیته بین‌المللی المپیک همانند سیلی به صورت ورزشکاران اوکراینی است. آنها لایق همدردی از سوی جامعه جهانی ورزش هستند و موضع‌گیری روشن در این زمینه کمترین چیزی است که آنها می‌توانند انتظار داشته باشند.»

کنفدراسیون ورزش‌های المپیک آلمان نیز به این تصمیم واکنش نشان داده و گفت: «ما مخالف صدور مجوز حضور بوده و هستیم اما این را می‌پذیریم که با این رویکرد، ما به یک اقلیت در جامعه بین‌المللی ورزش تعلق داریم.»

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

ولادیمیر کلیچکو قهرمان اوکراینی سابق بوکس جهان و المپیک، توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک را به خدمت به “منافع روسیه” متهم کرد. کلیچکو در تویئیتر نوشت: «تصمیم IOC برای باز کردن درها به روی ورزشکاران روس و بلاروس، روح المپیک را آلوده می‌کند و این درست شبیه معنای این جنگ است: بی‌معنی.»

وزیر ورزش اوکراین اما در سوی دیگر نتیجه این جلسه را یک موفقیت نسبی دانست و گفت: «ما موفق شدیم دست کم تصمیم‌گیری برای پذیرش ورزشکاران روس و بلاروس در مسابقات المپیک ۲۰۲۴ پاریس را به تعویق بیندازیم.»

شمشیربازان مخالف بازگشت ورزشکاران روسیه و بلاروس

در آستانه نشست IOC اما بیش از ۳۰۰ شمشیرباز فعلی و سابق، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به فدراسیون جهانی و همچنین کمیته بین‌المللی المپیک، مخالفت خود از پذیرش مجدد ورزشکاران دو کشور را ابراز کردند. اولگا للیکو سرمربی تیم ملی شمشیربازی زنان اوکراین درباره این تصمیم گفت: «ما می‌دانیم که جهان به طور کلی عادلانه نیست اما از این تصمیم بسیار خشمگین هستیم. بسیاری از کشورهای اروپایی با این تصمیم موافق نیستند اما می‌دانیم آمریکا و برخی از کشورهای آفریقایی و آسیایی از ما حمایت می‌کنند.»

آلینا پولوزیوک شمشیرباز اوکراینی نیز گفت: «از یک طرف ورزش و موفقیت‌های ما وجود دارند و از طرف دیگر سربازان ما در حال کشته شدن هستند.»

فدراسیون جهانی شمشیربازی (FIE) در گردهمایی فوق‌العاده اعضای کنگره خود در روز ۱۰ مارس (۱۹ اسفند)، اجازه حضور مجدد شمشیربازان روسیه و بلاروس را در مسابقات انتخابی المپیک ۲۰۲۴ پاریس صادر کرد.



source

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر