درباره من

عکس من
فعال مذهبی/ فعال سیاسی / فعال حقوق بشر / فعال حقوق کودکان ونوجوانان /فعال حقوق زنان / فعال حقوق ادیان/ فعال حقوق زندانیان /

۱۴۰۱ فروردین ۱۴, یکشنبه

تاثیر خیانت والدین بر فرزندان چیست؟

تاثیر خیانت والدین بر فرزندان چیست؟

ساعت۲۴-کشف خیانت والدین توسط کودک می تواند تاثیرات ویرانگری بر روحیه آنها داشته باشد. یکی از مراجعان کلینیک مشاوره خانواده بیان می کرد:

کشف خیانت والدین توسط کودک می تواند تاثیرات ویرانگری بر روحیه آنها داشته باشد. یکی از مراجعان کلینیک مشاوره خانواده بیان می کرد:

پسر 18 ساله من با تلفن شوهرم بازی می کرد و متوجه شد که او بیش از هشت سال است که به من خیانت کرده است. پسر من تصاویر، فیلم‌ها و گفتگوهای عاشقانه ای بین همسرم و زنان زیادی را دیده‌ است. من حقیقتا ویران شده ام و بدتر از همه بچه های من هم همینطور شوکه شده اند. چگونه می توانم به فرزندانم کمک کنم تا چیزهای غیر قابل تصوری مانند خیانت پدر را درک کنند؟

هیچ ازدواجی کامل نیست، هیچ زوجی در ابتدای رابطه انتظار وقوع خیانت را ندارند. اما حقیقت سخت این است که بیشتر از آن چیزی که اکثر مردم تصور می کنند خیانت در زندگی مشترک اتفاق می افتد. از آنجایی که خیانت اغلب مخفی نگه داشته می شود، تعیین اینکه چه تعداد از افراد متاهل در نهایت خیانت می کنند دشوار است، اما کارشناسان تخمین می زنند که بین 2 تا 33 درصد از زوج های متاهل خیانت می کنند.

خیانت مطمئناً تأثیرات مهمی بر خانواده و کودکان دارد. خیانت یکی از دلایل اصلی طلاق زوج ها است. حتی اگر زوج‌ها بعد از خیانت با هم بمانند، ممکن است سخت‌ترین کاری باشد که تا به حال انجام داده باشند. درد ناشی از خیانت اغلب برای مدت طولانی در قلب آنها باقی می ماند.

اما وقتی بچه ها درگیر هستند چطور؟ خیانت پدر یا مادر چگونه بر کودکان تأثیر می گذارد؟

خیانت پدر یا مادر چه تأثیری بر کودکان می گذارد؟

خیانت پدر بسته به شرایط به طرق مختلف بر کودکان تأثیر می گذارد. بسیاری از بچه‌ها – به‌ویژه بچه‌های کوچک‌تر – خیانت والدین را درک نمی کنند، اگرچه می‌توانند احساسات دردناک و خشمی را که ممکن است خیانت در والدینشان ایجاد کند، درک کنند. حتی اگر به کودکان بزرگتر به صراحت گفته نشود که چه اتفاقی رخ داده است، آنها ممکن است نشانه های خیانت پدر یا مادر خود را پیدا کنند. کودکان حداقل می فهمند که والدین آنها احساس می کنند به نوعی آسیب دیده اند یا به آنها خیانت شده است.

والدین کودک باید بتوانند خیانت را دوستانه با هم حل کنند حتی با کمک مشاوره خانواده، در این صورت ممکن است خیانت پدر و مادر عواقب کمی برای کودکان داشته باشد. اگر مشاوره در مورد خیانت منجر به درک عمیق تر و التیام زخم های بین والدین شود، این در واقع می تواند چیز خوبی برای فرزندان باشد.

هنگامی که خیانت به ماه ها یا سال ها تنش، از دست رفتن اعتماد یا طلاق مشاجره آمیز منجر شود، احتمالاً کودکان به شدت تحت تأثیر قرار می گیرند. به خصوص اگر به کودکان حمایت عاطفی یا خدمات مشاوره ای برای کمک به آنها برای عبور از این احساسات منفی ارائه نشود.

مشاوره خیانت پدر

سایر عواملی که می تواند تأثیر منفی بر کودکان بگذارد عبارتند از:

  • والدین، فرزندان خود را به عنوان «محرم یا سنگ صبور» انتخاب می کنند.
  • جزئیات خیانت پدر یا مادر را با فرزندانشان به اشتراک می گذارند.
  • اگر کودک به طور تصادفی متوجه این خیانت شود، این موضوع نیز می تواند تأثیرات ماندگاری بر روی او داشته باشد.

اثرات بلندمدت خیانت والدین بر روی فرزندان

وقتی این بچه ها بزرگ شدند، چطور؟

آیا زخم های خیانت را با خود حمل می کنند و این چه تاثیری بر روابط و ازدواج آنها دارد؟

برخی از تحقیقات مرکز مشاوره خانوده آویژه نشان می دهد که کودکانی که والدین آنها خیانت کرده اند، دو برابر بیشتر احتمال دارد که خودشان خیانت کنند. البته، هر نوع آسیب دوران کودکی می تواند دوران بزرگسالی کودکان را تحت تاثیر قرار دهد.

تأثیرات بلندمدت خیانت فقط رفتارهای آینده کودکان را تحت تاثیر قرار نمی دهد. متاسفانه این تاثیرات عمیق تر از آن چیزی است که ما فکر می کنیم. به گفته آنا نوگالس، روانشناس بالینی، نویسنده کتاب والدینی که خیانت می کنند، بیان می کند: هنگامی که والدین کودکان خیانت می کنند، خیانت پدر و مادر تأثیرات ماندگاری بر روی کودکان از نظر نحوه نگرش آنها به روابط عاشقانه گرفته تا اعتماد به شرکای زندگی آینده می گذارد.

به گزارش کارشناسان مرکز مشاوره روانشناسی آویژه، خیانت دیدگاه 80 درصد کودکان را در مورد روابط عاشقانه و زندگی مشترک تغییر می دهد و تا 70 درصد، خیانت باعت کاهش اعتماد عمومی آنها به دیگران می شود.

این‌ها آمارهای نگران‌کننده‌ای هستند، اما مهم است که به خاطر داشته باشید، در حالی که آسیب و درد واقعی است، کارهایی وجود دارد که بزرگسالان می‌توانند برای درمان و کاهش اثرات منفی روی کودکان انجام دهند. صرفاً توجه به این مسائل و ارتباط آنها با کودکان کافی نیست. در مورد خیانت والدین آگاهی از احساسات کودکان اولین قدم است. مشاوره درمان خیانت راهی فوق‌العاده برای ایجاد روابط عاطفی پایدارتر و قابل اعتماد است.

مشاوره خیانت والدین

چگونه به بهبودی کودک خود پس از خیانت کمک کنیم؟

کنار آمدن با خیانت شریک زندگی هرگز آسان نیست، و اگر درگیر آن باشید، احتمالاً احساس آسیب، درد، استرس و سردرگمی خواهید داشت. ممکن است مطمئن نباشید که آیا ازدواج شما دوام می آورد یا خیر. شما احتمالاً تمام انرژی عاطفی خود را صرف اصلاح ازدواج خود می کنید، یا اینکه به این فکر می کنید که چگونه به این رابطه بی فایده پایان دهید.

مهم است که اجازه ندهید فرزندانتان در این مواقع درگیر مسائل خیانت پدر و مادر شوند. خواه کودکان دقیقاً بدانند چه خبر است یا ندانند، تحت تأثیر خیانت قرار خواهند گرفت. بچه‌ها مانند اسفنج‌های عاطفی کوچکی هستند و هر اتفاقی که در خانه‌شان می‌افتد را جذب می‌کنند، چه بخواهید و چه نخواهید.

چه چیزی را بگوییم و چه چیزی را نگوییم؟

بسیاری از والدین دقیقا نمی دانند که چقدر باید یا نباید در مورد خیانت به فرزندانشان بگویند. هیچ پاسخ مشخصی برای این سوال وجود ندارد. اکثر کارشناسان موافقند که نیازی نیست به کودکان جزئیات زیادی در مورد آنچه اتفاق افتاده است داده شود، اما با این وجود صداقت مهم است.

برای بچه‌های کوچک‌تر، فقط گفتن اینکه مامان یا بابا کار اشتباهی انجام دادند که آزاردهنده بود ممکن است کافی باشد. کودکان می توانند بدانند که والدینشان اشتباه می کنند. اگر آنها ببینند که شما در حال حل اشتباهات خود هستید، این در واقع می تواند یک درس مثبت و مهم زندگی برای آنها باشد.

کودکان بزرگتر ممکن است مشکوک باشند که اتفاق دیگری در حال وقوع است، یا حتی ممکن است متوجه خیانت شوند. کارشناسان مرکز مشاوره روانشناسی آویژه متفق القول هستند که اگر فرزندتان متوجه خیانت شدند نباید به او دروغ بگویید. اما لازم نیست جزئیات غیر ضروری بدهید. یا آنها را وارد جریان اختلاف خود و همسرتان کنید.

اطمینان دادن به آنها مبنی بر اینکه هیچ اشتباهی مرتکب نشده اند و اینکه والدینشان تلاش خواهند کرد که اوضاع رو به راه شود، بسیار مهم است.

ضرورت مراجعه به مشاور

اگر علائم افزایش اضطراب، افسردگی، عصبانیت یا مشکلات رفتاری را در کودکان خود مشاهده کردید،بهتر است برای درمان، کودک خود را نزد مشاور ببرید. یک درمانگر خانواده خوب می تواند به کودک شما کمک کند تا احساسات خود را آزادانه بیان کند، آنها را درک کند، آنها را بپذیرد.

هیچ یک از ما نمیخواهیم با خیانت کردن به فرزندان خود آسیب برسانیم؛ اما اگر اتفاق بیفتد، باید تأثیری که ممکن است بر فرزندانمان بگذارد را بپذیریم. ما نمی‌توانیم به امید این باشیم که فرزندانمان تحت تأثیر قرار نگیرند. مطمئناً درست برخورد کردن با احساسات کودکان بسیار مهم است، اما صداقت و پرداختن دلسوزانه به سؤالات و احساسات فرزندانمان بهترین راه است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر