درباره من

عکس من
فعال مذهبی/ فعال سیاسی / فعال حقوق بشر / فعال حقوق کودکان ونوجوانان /فعال حقوق زنان / فعال حقوق ادیان/ فعال حقوق زندانیان /

۱۴۰۰ اسفند ۴, چهارشنبه

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی خبر داد شناسایی بیش از ۹۰۰ کودک در طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان مشهد

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی خبر داد شناسایی بیش از ۹۰۰ کودک در طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان مشهد

ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی از شناسایی بیش از ۹۰۰ کودک در طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان مشهد خبر داد.

مسعود فیروزی در جلسه کمیته ساماندهی کودکان کار و خیابانی مشهد اظهار کرد: اگر کودکان در این مرحله مورد غفلت قرار گیرند، آسیب‌های بعدی علاوه بر کودک خانواده وی را نیز درگیر می‌کند و این موضوع مشکلات بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: با مدیریت صحیح طرح ساماندهی کودکان می‌توان از آسیب‌های بعدی جلوگیری کرد؛ آسیب‌هایی که اگر رخ دهد، با هزینه‌های بسیار بیشتر قابل پیشگیری نخواهد بود.

فیروزی از شناسایی بیش از ۹۰۰ کودک در طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان در مشهد خبر داد و گفت: خوشبختانه با همکاری موثر دستگاه قضایی و دستگاه‌های همکار در این زمینه وظایف‌ به خوبی پیش رفت و فرایند ساماندهی به شکل خوبی انجام شد.

وی با بیان اینکه بر اساس آمارها و غربالگری موجود آمار کودکان غیرایرانی همچنان سه برابر کودکان ایرانی است، گفت: بر اساس مصوبات جلسه گذشته مکاتباتی با بیمه سلامت، اداره اتباع، سازمان فنی و حرفه‌ای، شهرداری، آموزش و پرورش و کمیته امداد امام خمینی(ره) داشتیم که در این مکاتبه وظایف و مصوبات را به آنان ابلاغ کردیم که خوشبختانه اغلب این موارد به نتیجه رسید.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: امیدواریم شهرداری مشهد مانند سایر دستگاه‌های همکار به تعهداتی که در کمیته مصوب شده، عمل کند و مشکل فضای فیزیکی نگهداری کودکان و همچنین تعهدات مالی که برای بازسازی فضای بازی کودکان و محوطه‌سازی مرکز کودکان صدف داشته، پرداخت شود.

مدیر کل بهزیستی با بیان اینکه نمایندگان سازمان بازرسی در دستگاه‌های عضو کمیته مستقر شده‌اند و عملکرد دستگاه‌ها را بررسی می‌کنند، گفت: خوشبختانه وضعیت خراسان رضوی در این زمینه از شرایط خوبی برخوردار است و پیشنهادات سازمان بازرسی برای بهتر شدن اجرای طرح در دستور کار کمیته قرار گرفته است.

متاسفانه تعهد شهرداری در مورد مرکز صدف هنوز محقق نشده است

همچنین مهدی نخعی، مدیر بهزیستی شهرستان مشهد نیز گفت: کار ساماندهی و بازتوانی کودکان کار و سایر آسیب‌های اجتماعی یک موضوع تخصصی است که نیروهای بهزیستی برای آن آموزش دیده و تخصص لازم را دارند و سایر نهادها بهتر است اقدامات و برنامه‌های خود در این زمینه را با بهزیستی هماهنگ کنند تا نتایج بهتری بگیریم.

وی گفت: متاسفانه تعهد شهرداری در مورد مرکز صدف محقق نشده و امیدواریم در روزهای آینده با رفع سوءتفاهمات موجود این امر محقق شود و بتوانیم فضای مورد نیاز را آماده‌سازی کنیم.

همه سازمان‌ها اقدامات‌شان در زمینه کودکان کار را با بهزیستی هماهنگ کنند

نیره عابدین‌زاده، معاون دادستان مشهد هم در این جلسه اظهار کرد: اقدامات غیرمرتبط و غیرهماهنگ با کمیته در مسیر ساماندهی خلل ایجاد می‌کند. حتی ما به عنوان مقام قضایی از مسیری که سازمان‌محور عملیات مشخص می‌کند، خارج نمی‌شویم.

وی با تأکید بر اینکه هر دستگاه و نهادی که در آیین‌نامه دیده شده، باید در مسیر و جایگاه خودش فعالیت داشته باشد، افزود: فقط در این صورت است که هماهنگی و حرکت همسو می‌تواند اهداف این طرح را محقق سازد.

رئیس دادسرای صغار، محجورین و آسیب‌دیدگان اجتماعی مشهد بیان کرد: ما به عنوان مقام قضایی آمادگی داریم دستگاه‌هایی که همکاری موثر و وظیفه‌مند با سازمان بهزیستی در اجرای طرح را به خوبی انجام داده‌اند را اعلام کنیم و سازمان‌هایی که ترک فعل داشته‌اند را نیز به سمت اعلام جرم و برخورد کیفری ببریم.

معاون دادستان مشهد ادامه داد: از دستگاه‌های همکار در این طرح می‌خواهم تمام فعالیت‌ها و اقدامات خود را با بهزیستی به عنوان محور طرح هماهنگ کنند.

عابدین‌زاده گفت: اگر تبلیغاتی برای لباس، اسباب‌بازی و سایر موارد مورد نیاز کودکان کار در بیلبوردهای تبلیغاتی شهرداری اعلام می‌شود یا با مشارکت مردم جمع‌آوری می‌شود، باید با اطلاع بهزیستی باشد زیرا باید مشخص باشد لوازم و موارد جمع‌آوری شده در کجا و به چه کودکانی داده می‌شود و مصارف آن کاملا مشخص باشد.

معاون دادستان مشهد ضمن تاکید بر همکاری بیشتر دستگاه‌های همکاری طرح ساماندهی گفت: خوشبختانه کار ساماندهی به خوبی پیش می‌رود و نتایج خیلی خوبی از بازتوانی کودکان کار و خانواده‌های‌شان گرفته شده است.

عابدین‌زاده گفت: ون‌هایی که برای جمع‌آوری کودکان اختصاص یافته، باید ظاهرش شبیه به مکان دوستدار کودک باشد. ظاهر و امکانات داخل این خودروها با وضعیت کودکان و نیازهای آنان مطابقت داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه در امور اجتماعی باید با طمانینه و صبوری کار را پیش ببریم، گفت: از همه دستگاه‌ها می‌خواهیم به وظایف‌ خود به درستی عمل کنند که دادستانی مجبور به اقدام قضایی نشود.

رئیس دادسرای صغار، مهجورین و آسیب‌دیدگان اجتماعی مشهد با بیان اینکه گزارش خلاف واقع به دستگاه قضایی واجد عنوان مجرمانه است، گفت: از دستگاه‌ها و نمایندگان می‌خواهیم گزارش‌ها و اقدامات خود را به صورت دقیق و واقعی به دادستانی ارائه کنند که نیازمند اقدام قضایی نباشیم.

۱۵۰ کودک کار دارای پرونده بیمه سلامت فعال هستند

در ادامه این جلسه نماینده بیمه سلامت خراسان رضوی گفت: بر اساس لیستی که از بهزیستی دریافت کرده‌ایم، ۱۵۹ کودک به ما معرفی شده‌اند که ۱۵۰ نفر از آن‌ها در حال حاضر دارای بیمه فعال هستند و ۹ نفر باقیمانده نیز با همکاری بهزیستی در روزهای آینده مشکلات‌شان حل خواهد شد.

نماینده کمیته امداد خراسان رضوی نیز گفت: خدمات حمایتی از کودک و خانواده‌ مطابق مصوبات کمیته ساماندهی انجام خواهد شد.

نماینده هلال احمر نیز گفت: ما اقدامات و برنامه‌های حمایتی در مناطق حاشیه‌ای شهر داشته‌ایم که تلاش می‌کنیم این اقدامات را با مصوبات کمیته ساماندهی هماهنگ کنیم و به جامعه هدفی که در کمیته تعیین می‌شود، اختصاص دهیم.

تذکر به سازمان‌های تامین اجتماعی و ورزش و جوانان

در این جلسه همچنین مقرر شد به ۲ دستگاه تأمین اجتماعی و ورزش و جوانان که در جلسه حضور نداشتند، تذکر داده و گزارش آن توسط بهزیستی به دادستان ارائه شود.

همچنین مسئول امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی از خریداری ۲ دستگاه اسکن عنبیه و نصب آن در مرکز غربالگری کودکان کار و مرکز نگهداری کودکان صدف خبر داد و گفت: با نصب این دستگاه‌ها و اسکن عنبیه کودکان ورودی شناسایی موارد تکراری امکان‌پذیر شده و امکان علت‌یابی و جلوگیری از برگشت دوباره و چندباره کودکان مهیا می‌شود.

همه کودکان کار معرفی شده، در مدارس ثبت نام شدند

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی همچنین نماینده آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در جلسه برای ثبت‌ نام و ادامه تحصیل کودکان معرفی شده از بهزیستی اعلام آمادگی کرد و گفت: هر تعداد کودک که به ما معرفی شود ثبت‌ نام می‌کنیم و علاوه بر این کمک‌های تحصیلی، کتاب و لوازم تحریر در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

در پایان این نشست ۲ طرحی که از سوی شهرداری با عنوان خانواده‌یار و از سوی آموزش و پرورش استان با عنوان توانمندسازی مادران و خانواده کودکان کار ارائه شده بود، از سوی معاون دادستان به بهزیستی ارائه و مقرر شد این ۲ طرح پس از کارشناسی در بهزیستی، اگر در راستای طرح ساماندهی کودکان کار طبق آیین‌نامه‌های موجود بود، در دستور کار اجرایی قرار گیرد.

انتهای پیام

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر