درباره من

عکس من
فعال مذهبی/ فعال سیاسی / فعال حقوق بشر / فعال حقوق کودکان ونوجوانان /فعال حقوق زنان / فعال حقوق ادیان/ فعال حقوق زندانیان /

۱۴۰۰ آبان ۹, یکشنبه

احتمال گرانی بنزین در ایران؛… ابر بحرانی در پیش است

احتمال گرانی بنزین در ایران؛… ابر بحرانی در پیش است


گران کردن بنزین عملی‌ترین راه‌ حل بحران کسری بودجه برای دولت رئیسی است

حمله سایبری و افزایش درآمد روزانه ۱۵۰ میلیارد تومانی دولت

گزارش‌های میدانی نشان از عدم دسترسی مصرف‌کنندگان به بنزین ۱۵۰۰ تومانی دارد. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند، هنوز امکان سوخت‌گیری با نرخ ۱۵۰۰ تومان برایشان وجود ندارد و طی روز‌های اخیر مجبور شده‌اند باک خودرو خود را با بنزین ۳ هزار تومانی پر کنند.همچنین برخی کاربران نوشته‌اند حتی با مراجعه به جایگاه‌هایی که از قبل اعلام شده که در آن‌ها بنزین سهمیه‌ای عرضه می‌شود نیز موفق نشده‌اند با نرخ ۱۵۰۰ تومانی بنزین دریافت کنند و در واقع همان بنزین ۳ هزار تومانی به آن‌ها عرضه شده است.

فرضیه‌ای که در بین مردم بیشتر از همه درباره آن صحبت می‌شود، منفعت دولت از قطع بنزین یارانه‌ای است. فرضیه‌ای که در صحبت‌های هادی بیگی‌نژاد، نماینده ملایر نیز به آن اشاره شده که دولت به دنبال افزایش قیمت بنزین است. اگرچه این اتفاق باعث بروز اختلال گسترده در سیستم سوخت‌رسانی کشور شده اما با نگاهی به آمار و ارقام ثبت شده در همین چند روز و همچینن وضعیت کسری بودجه دولت و مشکلات اقتصادی ناشی از آن، می‌توان دریافت که این اتفاق ناخوشایند به نفع و سود دولت تمام شده است.

بر همین اساس، وضعیت فعلی باعث شده این فرضیه شکل بگیرد که دولت از فرصت اختلال در سامانه سوخت‌گیری استفاده کرده و به دنبال عادی‌سازی بنزین سه هزارتومانی در جامعه و حذف بنزین یارانه‌ای است. در چنین شرایطی این گمانه مطرح است که فرصتی برای دولت مهیا شده تا از حذف بنزین سهمیه‌ای (نرخ ۱۵۰۰ تومانی) درآمدی کسب کرده و بنزین هم تبدیل به یکی از محل‌های درآمدی شود که به واسطه آن کسری بودجه دولت جبران شود. این گمانه تا چه حد واقعی است؟

روزنامه جهان صنعت در تهران در مطلبی با عنوان «مهم‌تر از حمله سایبری و اشکالات فنی و تکنیکی»، به احتمال عمدی بودن این اقدام از سوی رژیم برای واکنش سنجی افکار عمومی در قبال گران کردن بنزین اشاره کرده و نوشته است: خبر‌ها حکایت از آن دارند که گویی اختلال به‌وجود آمده در سامانه‌های هوشمند نه ناشی از حمله سایبری هکر‌ها، بلکه بیشتر برای واکنش‌سنجی افکار عمومی در آمادگی برای گران‌تر شدن نرخ حامل‌های انرژی به‌ویژه افزایش نرخ بنزین بوده است؛ چرا که از زمان بروز اختلال در سامانه‌های هوشمند سوخت، فقط بنزین سه هزار تومانی یا همان بنزین به نرخ آزاد فروش رفته و از فروش بنزین سهمیه‌ای خبری نبوده است.

این روزنامه داخلی ضمن هشدار نسبت به عواقب چنین اقدامی نوشته است: حال اگر اختلال در سامانه هوشمند سوخت محصول دستکاری مسئولان به جهت وارد کردن شوک روانی و آمادگی افکار عمومی برای پذیرش گران‌تر شدن نرخ بنزین باشد، قطعاً مسئولان در چنین تصمیمی دچار خطای محاسباتی شده‌اند، چرا که بحرانی از جنس بحران ناشی از افزایش نرخ حامل‌های انرژی، به حدی قوی و مخرب است که می‌تواند زمینه را برای خیزش‌های عمومی دیگر جامعه در مسأله گرانی افسارگسیخته، فقر و فلاکت فزاینده، تنگناهای اقتصادی، بیکاری و سقوط ارزش پول ملی فراهم کند.

این منبع نوشت: واقعیت آن است که در شرایط فعلی حال اقتصاد ایران خوب نیست و در بدترین شرایط خود قرار گرفته است و جامعه تاب و تحمل بحران دیگری را ندارد و اگر مسئولان نخواهند به بحران اختلال در سامانه‌های هوشمند سوخت پایان دهند، فروش بنزین سه هزار تومانی و افزایش تدریجی آن می‌تواند سرآغاز یک بحران تازه باشد، چرا که بنزین در زمره آن دسته از کالاهای استراتژیک است که قطعاً افزایش نرخ آن دومینوار بر افزایش نرخ کالا‌های دیگر تأثیر سوء گذاشته و منجر به افزایش قیمت کالاهای معیشتی می‌شود.

این روزنامه در پایان هشدار داد: قطعا راه برون‌رفت از بحران، تجدیدنظر در راهبرد‌ها و تصمیمات است و بدیهی است که در صورت فقدان تدارک تئوریک و عملی، جامعه در معرض شرایط جدیدتری قرار می‌گیرد؛ بحرانی که در کنار بحران های دیگر می‌تواند به ابر بحران تبدیل شود.

New Title

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر