درباره من

عکس من
فعال مذهبی/ فعال سیاسی / فعال حقوق بشر / فعال حقوق کودکان ونوجوانان /فعال حقوق زنان / فعال حقوق ادیان/ فعال حقوق زندانیان /

۱۴۰۰ مهر ۲۳, جمعه

بلایی که دانشجویان سهمیه‌ای بر سر کشور می‌آورند

بلایی که دانشجویان سهمیه‌ای بر سر کشور می‌آورند


سایت اصلاحات‌نیوز، با انتشار تصاویر تعدادی از کارنامه‌های سهمیه ۲۵ درصد ایثارگران در کنکور ۱۴۰۰ نوشت: زیست ۱۰ درصد و شیمی ۶ درصد! قبولی در رشته پزشکی! این کارنامه ها در سایت گزینه دو منتشر شده است، سهمیه‌های عجیبی که هر سال مثل قارچ سبز می‌شوند.

وجود انواع سهمیه‌های ورود به دانشگاه‌ها به یکی از موضوعات چالش‌برانگیز عرصه رقابت ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تبدیل شده است. اگر چه این موضوع مسبوق به سابقه است و طی چهار سال اخیر نیز بسیاری از داوطلبان با برگزاری تجمعات اعتراضی در مقابل وزارت علوم و مجلس با تبعیض‌آمیز خواندن قوانین مربوط به سهمیه‌ها،‌ اصلاح این قوانین را خواستار شده‌اند.

قبولی بسیاری از نفرات سهمیه‌ای با رتبه های پایین در کنکور، به پایین آمدن سطح دانش بسیاری از رشته‌های حساس جامعه خصوصا رشته‌های پزشکی که با جان و سلامتی مردم ارتباط مستقیم دارند منجر شده و باعث مهاجرت اجباری هزاران جوان مستعد از کشور را فراهم آورده است.

موضوع مناقشه‌برانگیز سهمیه‌بندی برای ورود دانشجویان به دانشگاه‌ها به نگرانی‌ها در مورد سطح کیفی آموزشی حتی در میان مسئولان جمهوری اسلامی افزوده است.

یک مقام وزارت بهداشت پیش تر ضمن ابراز نگرانی از کیفیت آموزش رشته‌های پزشکی، به‌شدت از وضعیت پذیرش دانشجویان این رشته‌ها از طریق سهمیه انتقاد کرد. به گفته او، بیش از ۶۰ درصد این دانشجویان با سهمیه وارد دانشگاه‌ها می‌شوند و پیگیری‌های این وزارتخانه نیز برای حل این معضل تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

New Title

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر