درباره من

عکس من
فعال مذهبی/ فعال سیاسی / فعال حقوق بشر / فعال حقوق کودکان ونوجوانان /فعال حقوق زنان / فعال حقوق ادیان/ فعال حقوق زندانیان /

۱۳۹۹ آذر ۱۷, دوشنبه

 

تلاش جمهوریخواهان برای حضور ترامپ در مراسم تحلیف


یک قانونگذار ارشد جمهوریخواه در سنای آمریکا و متحد نزدیک ترامپ از لزوم حضور او در مراسم تحلیف جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور بعدی این کشور سخن گفت.

به گزارش نشریه هیل وابسته به کنگره آمریکا، سناتور ارشد جمهوریخواه لیندسی گراهام که از نزدیکان ترامپ بشمار می رود، اعلام کرد: رئیس‌جمهور این کشور باید در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور بعدی حاضر شود.

سناتور گراهام که رئیس کمیته امور قضایی سنای آمریکا است، گفت: بعد از اینکه مجمع گزینندگان (الکترال کالج) در تاریخ 14 دسامبر (24 آذر) رسما پیروزی جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور را تایید کرد، پرزیدنت ترامپ باید با حضور در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید موافقت کند.

این سناتور ارشد جمهوری‌خواه و که یکی از نزدیک‌ترین متحدان ترامپ در کنگره است گفت: اگر بایدن در پایان (مراحل انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا) برنده شود، حضور پرزیدنت ترامپ در مراسم تحلیف بیستم ژانویه (اول بهمن) برای کشور خوب خواهد بود.

سناتور گراهام گفت: در صورتی که جو بایدن برنده اعلام شود، به نظرم باید پرزیدنت ترامپ در مراسم تحلیف رئیس جمهور بعدی آمریکا حاضر شود. فکر می‌کنم که این کار برای کشور خوب است و برای خود او هم خوب خواهد بود. امیدوارم که بایدن هم به مراسم (تحلیفش) بیاید.

درخواست ترامپ از حامیانش در باره انتخابات مجلس سنا

ترامپ با اشاره به خبری مبنی بر اینکه حامیانش در ایالت جورجیا گفته اند انتخابات سنا (در ماه ژانویه) را تحریم می‌کنند، در پیامی از آنهاا خواست در انتخابات سنا شرکت کنند.

ترامپ در صفحه توئیتر خود نوشت: نه، انتخابات ۲۰۲۰ یک نمایش تمام عیار بود. ما با فاصله زیاد، برنده شدیم (و امیدواریم این نتیجه متقلبانه را برگردانیم)، اما باید بلند شویم و به دیوید و کلی، که دو شخص بزرگ هستند، کمک کنیم. در غیر اینصورت ما دست مایه برخی آدم‌های بسیار بیمار خواهیم شد. من شنبه در جورجیا خواهم بود.

تعهد بایدن به مردم آمریکا به همکاری با جمهوریخواهان

رئیس جمهور منتخب آمریکا هفته گذشته در پیامی توئیتری بر متحد کردن آمریکایی ها تأکید کرد و گفت: ایالت آبی و قرمز نداریم. باید متحد شویم و من آمریکا را متحد می کنم.

بایدن در توئیت خود تأکید کرد که تلاش می کند رئیس جمهوری باشد که کشور را به جای دو دستگی متحد کند.

وی نوشت: تعهد می دهم که رئیس جمهوری باشم که آمریکایی ها را به جای متفرق کردن متحد کند. رئیس جمهوری خواهم شد که ایالت های آبی یا قرمز را نمی بیند و تمام تلاشم را می کنم تا اعتماد ملت آمریکا را به دست بیاورم.

به گفته ناظران، بایدن برای به دست آوردن اعتماد دهها میلیون آمریکایی که به او رای نداده اند، شدیدا به همکاری با جمهوریخواهان نیاز دارد.

از سوی دیگر شماری از سناتورهای جمهوریخواه از کاخ سفید خواستند که فرایند انتقال قدرت به بایدن را آغاز کند.

بایدن در سنای آمریکا اکثریت نخواهد داشت

اگر چه هنوز وضعیت دو کرسی مجلس سنا در ایالت جورجیا مشخص نیست، اما احتمال بسیار می‌رود که بایدن مجبور باشد با اپوزیسیون جمهوری‌خواه در سنا کنار بیاید. آرا هم‌اکنون ۵۰ به ۴۸ به سود جمهوری‌خواهان است.

پیش تر گفته شده بود که امید دموکرات‌ها برای بازپس گیری مجلس سنا بر باد رفته است. پس از پیروزی دو سناتور جمهوری خواه که در نظرسنجی‌ها با مشکل روبرو شده بودند، شانس دموکرات‌ها برای کسب اکثریت کرسی‌های سنای آمریکا با مشکل مواجه شده است.

نتایج آرای سنای آمریکا برای یک رئیس‌جمهوری از اهمیت بالایی برخوردار است. سنا باید نامزدهای پیشنهادی رئیس‌جمهوری برای پست‌های وزارتخانه‌ها را تأیید کند و نیز می‌تواند مانع از تصویب لوایح قانونی شود.

مجلس نمایندگان آمریکا و اهرم فشار جمهوری‌خواهان

دموکرات‌های آمریکا بار دیگر کنترل مجلس نمایندگان را از آن خود کردند، اما این بار از میزان اکثریت آن‌ها در این مجلس کنگره کاسته شده و این اهرم فشاری را در اختیار جمهوری‌خواهان قرار می‌دهد. حزب دموکرات در انتخابات سوم نوامبر کنگره، کرسی‌های بسیاری را در مجلس نمایندگان به جمهوری‌خواهان واگذار کرد و از میزان اکثریت آن‌ها کاسته شده است.

دموکرات‌ها تاکنون با کسب ۲۱۸ کرسی به اکثریت در مجلس نمایندگان آمریکا رسیده‌اند، اما نسبت به انتخابات گذشته، عملکرد ضعیف‌تری از خودشان به نمایش گذاشته‌اند. جمهوری‌خواهان هم تاکنون به ۲۰۱ کرسی دست یافته‌اند.از مجموع ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان آمریکا که در انتخابات سوم نوامبر به رای گذاشته شد، تکلیف ۴۱۹ کرسی مشخص شده و وضعیت ۱۶ کرسی دیگر هنوز نامشخص است.

در کنگره قبلی، کنترل مجلس نمایندگان آمریکا با تعداد نمایندگان بیشتری در اختیار دموکرات‌ها بود. بخشی از کرسی‌هایی که به تازگی در کنترل جمهوری‌خواهان قرار گرفته است، در سال ۲۰۱۶ هم در اختیار آن‌ها بود.

در همین حال رقابت در سنا همچنان ۴۸ به ۴۸ باقی مانده است. ۴۸ کرسی دموکرات‌ها شامل دو نیروی مستقل می‌شود. از مجموع ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی این مجلس که در انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰ به رای گذاشته شد، فقط تکلیف ۳۱ کرسی روشن شده است.

عملکرد جمهوری‌خواهان در رقابت مجلس نمایندگان آمریکا بهتر از حد انتظار بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر