درباره من

عکس من
فعال مذهبی/ فعال سیاسی / فعال حقوق بشر / فعال حقوق کودکان ونوجوانان /فعال حقوق زنان / فعال حقوق ادیان/ فعال حقوق زندانیان /

۱۴۰۰ مهر ۸, پنجشنبه

ادامه تنش در روابط تهران و باکو در آستانه برگزاری مانور

ادامه تنش در روابط تهران و باکو در آستانه برگزاری مانور
در ادامه تنش‌ در روابط رژیم ایران و جمهوری آذربایجان، فرمانده نیروی زمینی سپاه اظهارات اخیر رئیس جمهور آذربایجان را «غیرواقعی» و «تحریک‌آمیز» عنوان و او را متهم کرد که «تحت تاثیر اسرائیل» قرار گرفته است.

این اظهار نظر یک روز پیش از آن منتشر می‌شود که رزمایشی با عنوان «فاتحان خیبر» قرار است توسط نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در منطقه شمال غربی کشور برگزار شود.

به گزارش رادیو فردا به نقل از سپاه‌نیوز، محمد پاکپور همزمان با اعلام مقامات نظامی مبنی بر برگزاری رزمایش در مرزهای مناطق آزاد‌شده قره‌باغ کوهستانی با اشاره به این که «دولت‌های همسایه بهتر از هرکس دیگری دلایل برگزاری رزمایش‌های ایران را می‌دانند» از مقامات آذربایجان خواست که «اجازه ندهند اسرائیل خاک این کشور را بستری برای تحقق اهداف خود قرار دهد».

تنش‌ها بین ایران و آذربایجان در پی برگزاری یک رزمایش با میزبانی جمهوری آذربایجان و با حضور دو کشور پاکستان و ترکیه در شهریور امسال بالا گرفته است.

چند روز پس از برگزاری این رزمایش، کامیون‌های ایرانی به مقصد ارمنستان با محدودیت‌های بیشتر و عوارض گمرگی بالاتر در مقایسه با گذشته مواجه و دو راننده ایرانی نیز بازداشت شدند.

در واکنش به این اقدام وزارت خارجه ایران روز ۲۸ شهریور خواستار آزادی فوری این رانندگان شد و چند روز بعد سپاه پاسداران ایران بدون اشاره به زمان دقیق، از برگزاری یک رزمایش در شمال غرب کشور خبر داد.

در این میان کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران، روز پنج‌شنبه از برگزاری یک رزمایش با عنوان «فاتحان خیبر» در روز جمعه، ۹ مهر، در شمال غرب کشور خبر داد.

الهام علی‌یف، رئیس جمهور آذربایجان، روز پنجم مهر در واکنش به این اقدام ایران، برگزاری رزمایش را «حق حاکمیتی» ایران دانسته، اما گفته بود: «چرا طی ۳۰ سال گذشته که سه منطقه مرزی فضولی، جبرائیل و زنگلان تحت اشغال ارمنستان بود، ایران رزمایش نظامی انجام نداده است.»

آقای علی‌یف درباره اقدامات اخیر درخصوص تردد کامیون‌های ایرانی نیز گفته بود که آذربایجان چندین بار به ادامه ورود کامیون‌های ایرانی به قره‌باغ کوهستانی (منطقه خان‌کندی) اعتراض کرده، اما با این همه از ۲۰ مرداد تا ۲۰ شهریور ۶۰ کامیون ایرانی بدون اجازه آذربایجان وارد قره‌باغ شده‌ بودند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه نیز در واکنش به اظهارات رئیس‌ جمهوری آذربایجان گفته بود که «جمهوری اسلامی ایران، حضور هرچند نمایشی رژیم صهیونیستی در نزدیکی مرزهای خود را تحمل نخواهد کرد و در این رابطه هر اقدامی را که برای امنیت ملی خود لازم بداند انجام خواهد داد».

پیش از آن نیز برخی دیگر مقامات ایران از جمله فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران نیز مانور مشترک جمهوری آذربایجان با پاکستان و ترکیه را « تحرکات شک‌برانگیز» خوانده و درباره نقش اسرائیل در این اقدامات هشدار داده بود.

اسرائیل از آغاز روابط کامل سیاسی با آذربایجان در سال ۱۹۹۲ و گشایش سفارت در باکو در سال ۱۹۹۳ همکاری‌های گسترده نظامی و امنیتی با این همسایه شمالی ایران دارد.

New Title

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر