درباره من

عکس من
فعال مذهبی/ فعال سیاسی / فعال حقوق بشر / فعال حقوق کودکان ونوجوانان /فعال حقوق زنان / فعال حقوق ادیان/ فعال حقوق زندانیان /

۱۳۹۹ آبان ۲۲, پنجشنبه

 

برجام؛ دیپلمات ارشد دموکرات: اوضاع تغییر کرده است


مذاکره‌کننده ارشد دولت باراک اوباما در مذاکرات هسته‌ای، گفت که مسیر دولت بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای و مذاکره با وجود اقداماتی که دولت ترامپ علیه این توافق و رژیم ایران انجام داده است، مسیری دشوار خواهد بود.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه رادیویی آمریکایی پی.آر.آی، وندی شرمن در گفت‌وگو با این پایگاه درباره این که دولت جو بایدن چگونه در صورت بازگشت احتمالی به توافق هسته‌ای [برجام] با رژیم ایران تعامل خواهد کرد، گفت: ما در سال ۲۰۱۶ نیستیم. زمان گذشته است. اوضاع تغییر کرده است. اگرچه این توافق ظاهرا زنده نگه‌ داشته شده است، ولی از هم گسیخته شده است.

وی افزود: با وجود این که رژیم ایران گفته است اقداماتش [در راستای کاهش تعهدات هسته‌ای داوطلبانه‌اش] بازگشت‌پذیر است، باز هم در موقعیت قبلی قرار نداریم. بنابراین مشکل خواهد بود و کار سخت می‌شود.

این در حالیست که روحانی دیروز با اشاره به انتخابات اخیر آمریکا گفته بود: هر جا ببینیم فرصت شرایط برای لغو تحریم آماده است، از این فرصت استفاده خواهیم کرد و هیچ کس حق فرصت ‌سوزی ندارد.

روحانی گفت: هر فرصت مناسبی که به وجود می‌آید باید از آن استفاده شود. البته هر گامی که بخواهیم برداریم به رهنمودهای رهبری توجه خواهیم کرد.

در همین حال برخی ناظران از جمله قاسم شعله سعدی حقوقدان و تحلیلگر مسائل ایران می گویند: بر خلاف نرمش قهرمانانۀ منتهی به برجام، اینبار اگر خامنه ای در نتیجۀ فشارها و تحریمها، ناگزیر از نرمش قهرمانانۀ جدیدی بشود، باید این نرمش را در تمام زمینه ها انجام دهد و جام زهر را به طور کامل سر بکشد.

شعله سعدی گفت: اشتباه بزرگ رهبری این است که او فرصت برجام و دورۀ ریاست جمهوری اوباما را برای حل نه فقط مسئلۀ اتمی، بلکه کلیه مسائل مربوط به مناسبات ایران و آمریکا از دست داد و امروز باید در وضعیت بمراتب دشوارتری از نو در مقابل صورت مسئلۀ قدیمی قرار بگیرد.

الیوت آبرامز، نمایندۀ ویژه آمریکا در امور ایران پیش تر گفته بود: وضعیت اقتصادی حکومت ایران در نتیجۀ اعمال تحریم ها چنان از هم پاشیده است که رهبران تهران حقیقتاً محتاج لغو تحریم ها هستند به طوری که اگر از آنان بخواهیم که تغییر رفتار بدهند، گمان نمی کنم که گزینه دیگری جز پذیرش این خواسته داشته باشند.

این مقام آمریکایی ساعاتی بعد در پیامی توئیتری نوشت: ما یک برنامه فشار حداکثری از طریق تحریم‌ها داریم. این برنامه ادامه خواهد یافت، زیرا هیچ ارتباطی با انتخابات ندارد. این سیاست خارجی آمریکاست که مبنایش رفتار رژیم ایران است.

از سوی دیگر مایک پمپئو، وزیر خارجهٔ آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: مقابله با شرارت رژیم تهران به هیچ عنوان متوقف نخواهد شد.

شاید به همین دلیل است که عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه رژیم گفته: جمهوری اسلامی از آمدن بایدن ذوق زده نشده است. چراکه مذاکره با آمریکا به سهولت صورت نخواهد گرفت.

وی گفت: ما منتظر می‌مانیم که اولا ببینیم بایدن سر کار می‌آید و دوما آیا لابی‌های صهیونیستی و غیرصهیونیستی اجازه می‌دهند که آمریکا سیاست خود را عوض کند.

با آمدن بایدن به فکر نرمش‌های قهرمانانه باشید

عباس عبدی پیش تر در باره احتمال مذاکره با آمریکا پس از انتخابات اخیر، بطور تلویحی به سران نظام هشدر داد که با آمدن بایدن باید به فکر نرمش‌های قهرمانانه باشند.

وی گفت: تنها نکته‌ مثبتی که در انتخاب بایدن برای ایران به نظر من می‌رسد، ایجاد شدن یک فرصت موقتی است که بر اساس آن احتمالاً خطر جنگ برطرف می‌شود و تحریم‌ها کاهش پیدا می‌کند. ولی باید با سیاستگذاران (خامنه ای) گفت‌وگو کرد و حتی از آنان خواست تا برجام را به عنوان یک شیوه سیاسی حل مشکلات توسعه دهند و این‌گونه که هست ادامه ندهند.

وی افزود: این که برجام تنها محدود به حوزه هسته‌ای باشد و بخواهند از عواید آن استفاده کنند ولی در سایر حوزه‌ها کار خود را انجام دهند، قابل تداوم نیست.

برخی ناظران از برچیدن برنامه های موشکی جمهوری اسلامی و همچنین قطع حمایت از گروههای تروریستی در منطقه، بعنوان برجام دو یا نرمش‌ قهرمانانه دوم خامنه ای یاد می کنند.

همین ناظران معتقدند که قبول این شرایط برای جمهوری اسلامی بسیار سخت است، چرا که روند فروپاشی آن را سرعت خواهد بخشید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر