درباره من

عکس من
فعال مذهبی/ فعال سیاسی / فعال حقوق بشر / فعال حقوق کودکان ونوجوانان /فعال حقوق زنان / فعال حقوق ادیان/ فعال حقوق زندانیان /

۱۳۹۹ شهریور ۲۵, سه‌شنبه

ماهنامه حق ما انسانها چاپ 10 شهریور 1399

ماهنامه سیاسی و اجتماعی

حق ما انسان ها

 

نشریه مستقل هواداران حقوق بشر

 

سال دوم شماره دهم شهریور ۱۳۹۹ / سپتامبر 2020

ما هواداران مستقل حقوق بشر، خواهان احترام به حقوق ذاتی (حقوقی که در زمان زایش همراه ماست چون نفس کشیدن، دیدن، شنیدن، رشد، حرکت، احساسات و...) و شهروندی (وظیفه جامعه برای امکان رشد حقوق ذاتی چون امنیت زندگی، رفاه، بهداشت، آموزش، پرورش و...) انسان ها هستیم.

 

برای آگاهی در زیر چند ماده از اعلامیه جهانی حقوق بشر را اعلام می کنیم

 

ماده 26: حق تحصیل رایگان برای همه
الف) هر کس حق دارد که از آموزش و پرورش بهره مند شود . آموزش و پرورش لااقل تا حدودی که مربوط به تعلیمات ابتدایی و اساسی است باید مجانی باشد . آموزش ابتدایی اجباری است . آموزش حرفه ای باید عمومیت پیدا کند و آموزش عالی باید با شرایط تساوی کامل ، به روی همه باز باشد تا همه ، بنا به استعداد خود بتواند از آن بهره مند گردند.
ب) آموزش و پرورش باید به طوری هدایت شود که شخصیت انسانی هر کس را به حد اکمل رشد آن برساند و احترام حقوق و آزادی های بشری را تقویت کند . آموزش و پرورش باید حسن تفاهم ، گذشت و احترام عقاید مخالف و دوستی بین تمام ملل و جمعیت های نژادی یا مذهبی و همچنین توسعه فعالیت های ملل متحد را در راه حفظ صلح ، تسهیل نماید.
پ) پدر و مادر در انتخاب نوع آموزش و پرورش فرزندان خود نسبت به دیگران اولویت دارند.

ایران می‌گوید عملیات سایبری علیه کشور را ممکن است توسل به زور تلقی و با آن برخورد کند

حمید  رضائی آذریانی                                                                    

بیانیه ستادکل نیروهای مسلح ایران می گوید "به باور نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران چنانچه شدت عملیات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی کشور به آستانه حمله مسلحانه متعارف ارتقاء یابد، حق دفاع مشروع برای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران محفوظ است.

ستاد کل نیروهای مسلح ایران در بیانیه‌ای اعلام کرده است که از این پس عملیات سایبری علیه این کشور را که به خسارت مادی به اموال یا صدمه به افراد منجر شود، معادل "توسل به زور" و حتی "مداخله مسلحانه" ممکن است تلقی کند و به آن پاسخ دهد.

ستاد کل نیروهای مسلح ایران که ارشدترین ساختار نظامی این کشور است در این بیانیه گفته "آن دسته از عملیات سایبری که منتج به ایراد خسارات مادی به اموال یا صدمه به افراد در گستره و شدت لازم می‌شود یا به طور منطقی احتمال زیادی دارد که چنین آثاری را به بار آورد، توسل به زور محسوب می شود.

این بیانیه می گوید اگر این نوع از عملیات زیرساخت‌های حیاتی ملی، شامل زیرساخت‌های دفاعی را متأثر سازند، طبیعتاً ناقض قاعده توسل به زور تلقی خواهند شد، اعم از این که در مالکیت حکومت یا بخش خصوصی باشند.

مطابق منشور ملل متحد، اعضای سازمان ملل در روابط بین‌المللی خود از تهدید یا توسل به زور علیه تمامیت ارضی، استقلال سیاسی هر کشور یا هر گونه رفتاری که با اهداف ملل متحد مطابقت ندارد منع شده اند. تنها استثنا در کاربرد زور یا تهدید به استفاده از نیروی نظامی، زمانی است که یک کشور هدف حمله مسلحانه قرار گرفته باشد و برای دفاع از خود نیاز به استفاده از زور داشته باشد.

در مقررات بین‌المللی استفاده از زور عمدتا به معنی استفاده از نیروی نظامی و کاربرد سلاح است اما در سال های اخیر و همزمان با فراگیر شدن حملات سایبری، برخی از کشورها این نوع حملات را هم در ردیف حملات مسلحانه قرار داده و خود را محق برای پاسخ به آن اعلام کرده .

اندبیانیه ستادکل نیروهای مسلح ایران می‌گوید "به باور نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران چنانچه شدت عملیات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی کشور به آستانه حمله مسلحانه متعارف ارتقاء یابد، حق دفاع مشروع برای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران محفوظ است.

معنی این بخش از بیانیه ایران می‌تواند این باشد که در صورت هدف حمله سایبری قرار گرفتن به نحوی که این عملیات اثری مشابه حمله مسلحانه داشته باشد، حق خود می داند که با عملیات مسلحانه و استفاده از نیروی نظامی از خود در برابر آن دفاع کند.

این بیانیه می گوید نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همانند فضای فیزیکی، در فضای سایبری نیز آغازگر هیچ منازعه‌ای نیستند" اما "در صورت نقض هر یک از خط مشی‌ها و سیاست‌های تبیین شده، از سوی دولت، گروه یا فردی که تحت حمایت، هدایت یا کنترل دولتی باشد، این حق را برای خود قائل هستند که تهدیدات را در هر سطحی با قدرت و پشیمان کننده پاسخ دهند.

بامداد پنجشنبه، دوازدهم تیر، به وقت ایران یکی از ساختمان های مرکز مونتاژ سانتریفوژهای ایران در نطنز در ۲۵۰ کیلومتری جنوب تهران دچار انفجار شد.

در هفته های اخیر گزارش هایی از یک حمله سایبری به بندر شهید رجایی در جنوب ایران منتشر شده بود. رسانه های آمریکایی به نقل از منابعی در اسرائیل گفته بودند که این حمله در پاسخ به حمله سایبری ایران به یک شبکه آب رسانی در یکی از مناطق اسرائیل صورت گرفته بود.

در هفته های اخیر هم گمانه زنی هایی درباره انفجار صورت گرفته در مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای ایران در نطنز مبنی بر حمله سایبری یا فیزیکی به آن وجود داشته است.

در سال های پیش هم گزارش هایی از حمله سایبری به تاسیسات اتمی ایران در نظنز منتشر شده بود.

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اخیرا به نقل از یک فرمانده ارشد نظامی گفته بود که وضعیت امنیت سایبری برخی از نهادهای رسمی مناسب نیست.

سرتیپ حسین باقری، معاون ارتباطات، الکترونیک و فناوری اطلاعات سازمان پدافند غیرعامل ایران گفته بود که اگر شبکه ملی اطلاعات به معنای کامل راه بیافتد و شاهد داشتن سیستم عامل بومی، مرورگر بومی و جستوگر بومی و مواردی از این دست داشتیم آسیب پذیری سایبری حتما کمتر خواهد شد.

شبکه ملی اطلاعات قابلیت دارد تا شبکه اینترنت ایران را از شبکه جهانی آن جدا کند و کنترل کامل آن را در اختیار حکومت درآورد.

ایران از سال ها قبل گفته است که با صرف هزینه های فراوان در صدد اجرایی کردن این طرح است و به پیشرفت هایی در آن رسیده است.

 

زکریا هاشمی: بهمن مفید مثل ماهی در تقلا برای آب، دق کرد                                                                                                                 آذر ارحمی

بهمن مفید، بازیگر، نوازنده و گوینده عروسکی در ۷۸ سالگی در

ایران درگذشت.

"هر کدوم یه گوشه دنیا؛ حالا نمی‌خوام اسم ببرم اما یکی رفت راننده شد، یکی تو رستوران کار می‌کرد یکی نشست تو خونه چشماش به در سیاه شد، هر کدوم یه جوری، به یه علتی مردن اما همه‌شون دق کردن. اصلا چرا هیچکس از زن‌ها اسم نمی‌بره؟ فقط مردها نبودن؛ مگه فروزان نبود؟ مگه فرشته جنابی نبود؟ قرار بود اسم نبرم...زیادن، زیاد."

اینها را زکریا هاشمی، کارگردان و بازیگری می‌گوید که به قول خودش فقط همکار و هم‌بازی بهمن مفید نبوده، "رفیق" او بوده است.

آقای هاشمی که در فیلم "طوطی" و "هم‌خون" هم‌بازی آقای مفید بوده، می‌گوید: بهمن بازیگر بسیار بااستعدادی بود. خیلی سریع می‌گرفت، فی‌البداهه و به‌سرعت هم پس می‌داد، خیلی قوی بود.

بهمن مفید در فیلم "سه‌قاپ" به کارگردانی زکریا هاشمی نقشی بازی کرده که آقای هاشمی معتقد است یکی از بهترین بازی‌های اوست. درباره فیلم "طوطی" که آقای هاشمی هم آن را ساخته، هم در آن در کنار بهمن مفید بازی کرده می‌گوید "دوربین مخفی کار گذاشته بودیم و با بهمن نقش دو دوست لات را در یک فاحشه‌خانه بازی می‌کردیم، بهمن فوق‌العاده بود." او بلافاصله از توقیف "طوطی" گله می‌کند که "اول پروانه نمایش ۱۸ سال به بالا دادند اما بلافاصله بعدش، فیلم با نگاتیوهایش برای همیشه توقیف شد. نسخه مثله شده بی‌سروتهی که بعد از انقلاب سر از دبی درآورد را فیلم خودم نمی‌دانم.حیف آن فیلم، حیف بازی بهمن"

جایزه سپاس در برابر ۴۰ سال ناسپاسی

بهمن مفید روز گذشته یکشنبه، ۲۶ مرداد ماه یک روز بعد از تولدش بر اثر سرطان در ۷۸ سالگی درگذشت. او که از چهره‌های اصلی روزگار سینمای "طوقی" و "قیصر" و "رضا موتوری" است با حضور درخشانش در فیلم "قیصر" توانایی‌ بی چون و چرایش را در بازیگری در تاریخ سینما و اذهان علاقمندان به سینما ثبت کرد. در سال ۱۳۵۱ هم بخاطر "داش آکل" جایزه چهارمین دوره جشنواره سینمایی سپاس را گرفت. زکریا هاشمی که فیلم سه‌قاپش همان سال جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین هنرپیشه نقش اول مرد (ناصر ملک مطیعی) را گرفت، می‌گوید "اینقدر در "سه‌قاپ" عالی بود که قرار بود به بهمن هم جایزه بدهند اما چون همزمان برای کار دیگری هم برنده اعلام شده بود، نشد."

وقتی از آقای هاشمی می‌پرسم خبر درگذشت آقای مفید چه حسی را به جز اندوه در او بیدار کرد، می‌گوید: "ماهی را که از آب بگیری، اینقدر تلاش و تقلا می‌کند که یا به آب می‌رسد یا نمی‌رسد و دق می‌کند و می‌میرد؛ بهمن هم مثل بعضی‌های دیگر دق کرد، به آب نرسید."

آقای هاشمی دستیارابراهیم گلستان در "خشت و آینه" که کارگردان و نویسنده "سه‌قاپ" و "طوطی" هم هست، در فیلمهایی مانند خشت و آینه و "شب قوزی" هم بازی کرده، در پاسخ به منتقدان سینمای قبل از انقلاب می‌گوید: "کسانی که کمر به مخالفت با آن سینما و اهالی آن بسته‌اند اشتباه می‌کنند، به طور غیر مستقیم با هنر دشمنی می‌کنند. حتی فلینی فیلمساز به این بزرگی هم کارهای تجاری در کارنامه‌اش دارد. آیندگان از همین قدیمی‌ها آموخته‌اند و تلاش کرده‌اند کارهای بهتری انجام بدهند. با هر نگاهی به سینمای قبل از انقلاب باید به آن احترام گذاشت. سینما بالاخره از جایی پا گرفته. همین برادران کوشان که فیلم تجاری می‌ساختند، سینما را رونق دادند."

"چرا ظلم می‌کنید؟"

می‌گویم آقای هاشمی، خیال کنید در مراسم ختم بهمن مفید با متولیان سینمای ایران روبرو می‌شوید، چه می‌گویید؟

می‌گوید: "چرا ظلم می‌کنید؟ چرا نگذاشتید کار کنند؟ هنرمندها زود می‌شکنند. چون نگذاشتید کار کند شکست."

وقتی آقای هاشمی با غصه از ظلمی که بر هم‌نسلانش روا می‌دارند می‌گوید، خواه‌ناخواه از خودش می‌گوید؛ خودش که حالا سالهاست دور از ایران در فرانسه زندگی می‌کند: "من در ایران زاده شدم، در آنجا پا گرفتم، در آنجا آموختم، دلم می‌خواهد همانجا آموخته‌هایم را پس بدهم؛ نگذاشتند. فیلم که دیگر نمی‌توانم بسازم؛ حالا نشسته‌ام اینجا، بعد از بازنشستگی می‌نویسم، بلکه بتوانم اینطوری حرف دلم را بزنم."

از راست بهمن مفید و ناصر ملک‌مطیعی

بهمن مفید خاطره جمعی مردم بود

بهمن مفید که در خانواده‌ای اهل فرهنگ و هنر قد کشیده بود از ۵ سالگی بازیگری را با ایفای نقش در نمایشنامه‌های برادرش بیژن مفید و پدرش غلامحسین مفید آغاز کرد، با بازی در نمایشنامه‌های شاخصی چون "شهرقصه" و "ضیافت" (به کارگردانی بهرام بیضایی) ادامه داد، در پیِس‌های رادیویی در کنار سیروس ابراهیم ‌زاده و نیکو خردمند و ..حاضر شد و در سال ۱۳۴۸ با مونولوگ معروف و طولانی "آره و اینا خیلی بودیم" در فیلم قیصر مسعود کیمیایی به اوج شهرت رسید. آنطور که بعدا در مصاحبه‌ها و فیلم مستندی که درباره "قیصر" ساخته شد آمده، این دیالوگ، ابتدا در فیلمنامه نبوده، به پیشنهاد خود بهمن مفید اجرا شده و آقای کیمیایی آن را پسندیده و در فیلم گنجانده است.

فرزاد موتمن کارگردان می‌گوید "بازیگر محبوب، کسی است که مردم او را به عنوان بخشی از خاطرات جمعی خود بپذیرند." وجایگاه مردمی بهمن مفید، به گواه دلنوشته‌های مردم در شبکه‌های اجتماعی، قابل انکارنیست.

۴۰ سال سکوت اجباری؛ قصه تکراری

او که فارغ‌التحصیل رشته تئاتر دانشکده هنرهای دراماتیک بود، کمی بعد از انقلاب ایران، به خاطر فشارها مجبور به ترک ایران و مردمی شد که طی سالها تلاش و تقلا بخشی از خاطره جمعی‌شان شده بود.آقای مفید با سابقه کارهای عروسکی، در آمریکا چند کار برای کودکان روی صحنه برد. به قول آقای هاشمی "در تقلا برای رسیدن به آب" در سال ۱۳۷۸ به ایران بازگشت اما گذرنامه‌اش را ضبط کردند و در ایران ماندگار شد. او اما به تلاش برای حضوردر سینما و تئاتر ادامه داد؛ در فیلمی به نام "سرود تولد" بازی کرد، سعی کرد به صحنه تئاتر بازگردد اما همه درها به رویش بسته بود. همان حضور کوتاهش در فیلم "سرود تولد" ساخته علی قوی‌تن هم تحمل نشد و حذفش کردند. بهمن مفید دیگر وقتی بعد از چند سال گذرنامه‌اش را تحویل گرفت حاضر به ترک ایران نشد. در ایران ماند به سرطان ریه مبتلا شد و درگذشت.

حکایت زندگی و مرگ یهمن مفید حکایت آشنایی است.

این قصه در بستر خود نه اولین است نه آخرین. هربار که کتاب سرنوشت یکی از "خاطره جمعی‌سازان" ورق می‌خورد، در و دیوار دنیای مجازی پر می‌شود از این سوال که : "چرا چهل سال ممنوع‌الفعالیتشان کردید؟ چرا جلوی حرکت این آدم‌ها را گرفتید؟ چرا سرنوشت آنها و فرهنگ و هنر را با سیاست‌های بی‌منطق به بازی می‌گیرید؟" اما در دنیای واقعی هیچکس به این سوال‌ها پاسخی نمی‌دهد.

مشاور رئیس جمهور ایران: روحانی بعد از اعتراضات دی ۹۶ دیگر آدم قبل نبود                                                                                                                                                                     بهاره بلورچی

دوره ریاست جمهوری حسن روحانی به سال آخر خود رسیده است و سال آینده در چنین روزهایی وی باید دولت را به رئیس جمهور جدید ایران تحویل دهد

حسام‌الدین آشنا، دستیار ارشد حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفته است که پس از اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶ که دلیل آن اعتراض به وضعیت معیشتی بود "آقای روحانی، دیگر آدم قبل از دی‌ماه ۹۶ نبود".

آقای آشنا در گفت و گو با ماهنامه "اندیشه پویا" که متن آن را رسانه های ایران منتشر کرده اند گفته است که " آقای روحانی تازه دور دوم مسئولیت خود را در شهریور سال ۹۶ آغاز کرده بود که با اتفاق‌های دی‌ماه مواجه شد. تا رئیس جمهور از گل و لای انتخابات بیرون آید، با پدیده‌ای مواجه شد که به نظرم در تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی ایران، کم‌نظیر و از نظر تاثیر بی‌نظیر بود".

اعتراضات دی ماه ۹۶ ابتدا از شهر مشهد آغاز شد و به سرعت به شهرهای مختلف ایران کشیده شد. این اولین اعتراض فراگیر شهروندان ایرانی در شهرهای مختلف به وضعیت معیشتی‌شان پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی، بود.

اعتراضات آبان ۹۸ در واکنش به افزایش قیمت بنزین صورت گرفت

افزایش تورم و نرخ ارز و بالا رفتن پی در پی قیمت ها باعث پدید آمدن این اعتراضات شده بود. همچنین ناتوانی برخی از موسسات مالی از پرداخت سود زیاد وعده داده شده به سپرده‌گذاران و اعلام ورشکستگی، به شدت اعتراضات افزود.

دستیار ارشد رئیس جمهور ایران گفته "اتفاق‌های دی‌ماه به نظرم تاثیر زیادی در محافظه‌کار شدن آقای روحانی و نگران شدنش برای کلیت نظام داشت. بعد از دی‌ماه ۹۶ آقای روحانی دیگر آدم قبل از دی‌ماه ۹۶ نبود. علاوه بر این، ایشان از اردیبهشت‌ماه ۹۷ با تحریم‌ و خروج ترامپ از برجام مواجه شد. این هم دومین ضربه بسیار سنگینی بود که به ایشان وارد شد. برای ایشان باورکردنی نبود که در داخل کشور، به‌جای آن که ترامپ را ملامت کنند، او را ملامت کردند که چرا قراردادی را بستید که ترامپ می‌تواند زیر آن بزند".

در حالی که توافق برجام و رفع تحریم ها مهمترین نقطه قوت دولت از حسن روحانی بود، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اردیبهشت ۱۳۹۷ با خروج از توافق هسته ای برجام تمام تحریم های لغو شده ایالات متحده علیه ایران را بازگرداند و تحریم های تازه تری هم اعمال کرد.

حسام الدین آشنا گفته مانع موفقیت رئیس جمهور ایران در هفت سال گذشته شدند و تعبیر "سرکوب شدن روحانی" را به کار برده است

گرچه دیگر شرکای برجام به آن پایبند ماندند اما به دلیل نگرانی از جریمه و تحریم آمریکا، فضای بازرگانی و تجاری که دولت آقای روحانی در انتظار آن بود، تغییر کرد و بخش بزرگی از موسسات و شرکت هایی که در حال مذاکره برای همکاری با ایران، از ادامه گفت و گو و همکاری خودداری کردند. فروش نفت ایران هم که پس از برجام به بالا رفته بود، به شدت کاهش پیدا کرد.

اسحاق جهانگیری معاون رئیس جمهور ایران گفته درآمد نفتی ایران از ۱۰۰ میلیارد دلار در سال، به ۸ میلیارد دلار پس از خروج آمریکا از برجام سقوط کرد.

کشته‌شدگان اعتراضات آبان ماه ۹۸

در ارتباط با تعداد کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ و سرکوب خونین آن، دستیار رئیس جمهور ایران گفته "اعداد متفاوتی به رئیس جمهور اعلام می‌شود. نیروی انتظامی یک چیز می‌گوید، وزارت کشور چیز دیگری می‌گوید، وزارت بهداشت و درمان هم عدد دیگری را می‌گوید. حرف رئیس‌جمهور در نهایت این است که پزشکی قانونی باید اعلام کند چون همه این کشته‌شدگان در آخر به آنجا رفته‌اند. ممکن است در نگاه اول متوجه نشویم ایشان چه می‌گوید، اما پزشکی قانونی متعلق به قوه قضائیه است و زمانی که ایشان می‌گوید پزشکی قانونی تعداد را اعلام کند، منظورش این است که مسئولیت این کار با قوه قضائیه است".

آقای آشنا گفته "دستورات رئیس جمهور در این زمینه روشن است. ایشان دستورات مکتوب دارد. منتها کسی که باید گزارش دهد، همان کسی است که باید پاسخگو باشد و نیست".

سازمان عفو بین الملل تعداد کشته شدگان اعتراضات آبان ۹۸ را دست کم ۳۰۴ نفر عنوان می کند و می گوید که در بین آنها دانش آموز هم بوده است. خبرگزاری رویترز این تعداد را حدود ۱۵۰۰ نفر اعلام کرده و عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران که جانشین فرمانده نیروی انتظامی است، گفته تعداد افراد کشته شده ۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر است.

اعتراضات آبان ۹۸ در واکنش به افزایش قیمت بنزین صورت گرفت.

حسام الدین آشنا در پاسخ به سئوالی درباره "افول کابینه" حسن روحانی هم گفته " اینکه وزن برخی وزارتخانه‌ها کمتر شده را قبول می‌کنم".

آقای آشنا گفته مانع موفقیت رئیس جمهور ایران در هفت سال گذشته شدند و از تعبیر "سرکوب شدن روحانی" استفاده کرده است. او گفته "من می‌گویم آقای روحانی سرکوب شد. ممکن است بخشی از تقصیر با خود آقای روحانی باشد، این را رد نمی‌کنم. اما می‌گویم آقای روحانی سرکوب شد، تحریف شد، تضعیف شد و تخریب شد؛ چون نخواستند اجازه دهند یک دولت کارامد برامده از رای مردم، موفق باشد".دوره ریاست جمهوری حسن روحانی به سال آخر خود رسیده است و سال آینده در چنین روزهایی باید دولت را به رئیس جمهور جدید ایران تحویل دهد.

هشتگ روایت_زنانه؛ آیا ارزش‌های زنان شهری و روستایی یکسان است؟                                                آذر ارحمی


زنان افغان در دو دهه گذشته دست کم از نظر حقوقی و چارچوب‌های قانونی دستاوردهای قابل ملاحظه داشته‌اند

رد ضربه شلاق طالبان روی بدن نحیفش را هنوز به یاد دارد. چندی قبل در همسایگی‌اش دختری به جرم رابطه عاشقانه سنگسار شد. می‌گوید از دخترش که دوست داشت معلم شود، حق رفتن به مکتب سلب شد و بعدها بی‌ساز و سرود به خانه بخت رفت.

در دوره حاکمیت گروه طالبان بیرون رفتن زنان بدون محرم شرعی و آموزش دختران ممنوع بود. زنان در حال حاضر نیز در شماری از روستاهای تحت حاکمیت گروه طالبان به جرم رابطه عاشقانه سنگسار می‌شوند.

هشتگ روایات زنان افغان

درست پس از همهمه آغاز مذاکرات میان آمریکا و گروه طالبان بود که بیم زنان از تکرار محدویت‌های دوره حکومت طالبان بیشتر شد و با امضای توافقنامه بین دو طرف اوج گرفت. اما حالا که زمان پرتاب تیر آخر (گفتگو میان دولت و طالبان) فرارسیده، زنان افغان بیش از پیش برای حفظ دستاوردهای دو دهه اخیر دادخواهی می‌کنند.

آز آنجایی که سرنوشت حقوق زنان افغان پس از توافق احتمالی دولت با گروه طالبان هنوز هم پرسشی است بی پاسخ؛ از چند روز به این‌سو گروهی از زنان فعال برای دادخواهی حقوق اساسی‌شان کارزاری را زیر نام #روایت_زنانه در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی کرده‌اند.

هدف از راه‌اندازی این کارزار، هم‌صدایی زنان شهرنشین و روستایی در سراسر افغانستان برای دادخواهی حقوق اساسی و انسانی آنان گفته شده است.


گروه طالبان و شماری از همفکران آنان پیش از این بارها تاکید کرده‌اند که آنچه فعالان مدنی در افغانستان به عنوان دستاورد و حقوق زنان مطرح می‌کنند، منحصر به زنان شهرنشین است و برای زن روستایی به عنوان ارزش محسوب نمی‌شود.

این کارزار همچنین واکنشی است به این ایدیولوژی و با همبستگی و هم‌صدایی زنان در شهرها و روستاهای افغانستان به گفته بنیان‌‌گذاران این گروه نشان می‌دهد که همه زنان در سطوح مختلف بر حقوق و ارزش‌های مشابهی از جمله حق تحصیل و کار تاکید دارند.

بانیان این کارزار می‌‌گویند آنان با زنان روستایی نیز در ارتباط هستند و در سایر ولایات گروه‌هایی از زنان را موظف ساخته‌اند تا روایات زنان را از گوشه و کنار افغانستان جمع‌آوری کنند.

پس از آن روایات زنان از تجربه‌های‌شان از دوره حاکمیت طالبان و خواسته‌های‌شان پس از توافق دولت با گروه طالبان را با هشتگ ویژه این کارزار در شبکه‌های اجتماعی همسرسانی می‌کنند.

هشتگ #روایات_زنانه صدها بار در شبکه‌ها اجتماعی همسرسانی شده است.

'

نباید هم جنگ و هم صلح از زنان قربانی بگیرد'

فاصله میان سقوط دوره حاکمیت طالبان تا صلح احتمالی با این گروه دو دهه را در برگرفته است. حدود بیست سالی که زنان پس از گذار "دوره‌ای پر از محرومیت" به آزادی و حقوق نسبی خود رسیده و حالا تاکید بر آن دارند که نباید هم جنگ و هم صلح از آنان قربانی بگیرد.

این کارزار تاکید دارد که نباید با حقوق اساسی زنان در روند صلح افغانستان "معامله" صورت بگیرد.

قرار است در این کارزار هر هفته روی موضوع مشخصی مرتبط با حقوق بنیادی زنان از جمله حق آموزش، کار، دسترسی به عدالت... دادخواهی صورت بگیرد.

در نخستین هفته از این کارزار، برای حق آموزش زنان دادخواهی کرده‌اند و در دومین هفته نیز حق کار زنان محور کارزار روایات زنانه است.

خواسته‌ها و ارزش‌های بنیادی زنان یکسان است

بیشتر زنان معتقدند که خواست‌ها و ارزش‌های بنیادی همه آنان چه در شهر یا روستاها یکسان است. اما مسلما خواست‌های فردی زنان و سایر افراد نظر به محیط زندگی و شرایط، از هم متفاوت است که به گفته آنان دال بر تفاوت میان ارزش‌های زنان روستایی و شهری نیست.

اورزلا اشرف، پژوهشگر مطالعات توسعه و رئیس واحد ارزیابی و تحقیق افغانستان در این مورد می‌گوید ممکن است که اولویت‌ها و خواسته‌های افراد با در نظرداشت شرایط عمومی، محیط زندگی و نیازهای‌شان متفاوت باشد اما تاکید می‌کند که میان خواسته‌ها و ارزش‌های بنیادی زنان هیچ تفاوتی وجود ندارد.

خانم اشرف بر این باور است که در شرایط اختناقی و جنگی کنونی بنیادی‌ترین خواست زنان و همه مردم، صرف نظر از حضورشان در شهر یا روستا پایان جنگ و حاکمیت قانون است.

به گفته او: در شرایطی که قانون حاکم باشد زنان می‌دانند که حقوق‌شان محفوظ می‌ماند.

به باور خانم اشرف اشاره بر تفاوت میان ارزش‌های زنان در شهر و روستا تنها یک "استدلال و تفکر طالبانی" است که این گروه با تاکید بر آن "تلاش دارد تا خود را میان مردم سنتی جا زده و با تاکید بر اینکه افغانستان کشوری سنتی است، زیر نقاب سنت موقفی برخلاف مدرنیزیشن به خود بگیرد."

این در حالی است که حتی در دورافتاده‌ترین نقاط و جوامع محافظه کار افغانستان نیز دیده می‌شود که شماری از زنان با وجود شرایط نامساعد برای حفظ حقوق اساسی‌شان تلاش می‌کنند.

خانم اشرف که خود نیز تجربه زندگی زیر سایه حکومت طالبان را دارد می‌گوید به نظر می‌رسد پس از گذشت حدود بیست سال نیز رویکرد طالبان نسبت به مسائل مرتبط با زنان تغییر نکرده است.

خانم اشرف در دوران حاکمیت گروه طالبان علیرغم ممنوعیت آموزش دختران از سوی این گروه با راه‌اندازی نهادهای آموزشی زمینه آموزش را برای زنان مساعد ساخته بود.

او می‌گوید: "طالبان چالش بزرگی را پیشرو دارند و آن این است که در جریان مذاکرات صلح و به تعقیب آن در عمل ثابت بسازند که رویکردشان نسبت به مسائل زنان تغییر یافته. من به عنوان یک شاهد عینی و کسی که در زمان حاکمیت طالبان زندگی و کار کرده‌ام تا امروز شواهد واضحی را نسبت به تغییر رویکرد طالبان ندیده‌ایم. چیزی که از رهبری طالبان می‌شنویم نیز سند قوی دال بر اینکه که گویا رویکردشان نسبت به جامعه و زنان تغییر یافته، به دست نمی‌دهد."

حقوق زنان؛ اسلام رادیکال یا اسلام معتدل

طالبان در سال‌های اخیر بارها تاکید کرده‌اند که حقوق زنان را در چارچوب " قوانین و ارزش‌های اسلامی" می‌پذیرند. اما به باور شماری از مردم، تعبیر طالبان از اسلام با رادیکالیزم پیوند خورده و با تعریف آنان از "اسلام معتدل" فاصله دارد.

میترا مهران، فعال حقوق زنان تاکید می‌کند که تمامی حقوق اساسی زنان باید در روند مذاکرات صلح در نظر گرفته شود.

به باور خانم مهران احتمالا طالبان در مذاکرات صلح تاکید کنند که حقوق زنان را در چارچوب قوانین اسلامی قبول دارند، اما به گفته او "تعریفی که ما از اسلام معتدل داریم که در حال حاضر هم نظام کشور، جمهوری اسلامی است تا تعریفی که این گروه از اسلام دارد، بسیار متفاوت است."

به گفته خانم مهران: "مذاکراتی که منجر به قطع جنگ و خونریزی شود جای خوشبینی دارد اما در عین حال بیم‌هایی نیز وجود دارد، اینکه تا چه حدی صدای مردم در این مذاکرات شنیده خواهد شد."

خانم مهران می‌گوید حتی پس از توافق دولت با گروه طالبان نیز نباید فصل دوم قانون اساسی افغانستان که به حقوق مساوی زن و مرد تاکید دارد نادیده گرفته شود.

زنان روستایی چه می‌گویند؟

با چند زن روستایی هم صحبت کردم و از آن‌ها در مورد صلح و خواسته‌های‌شان شنیدم. زنان روستا قصه‌های زیادی دارند. امیدها و بیم‌های بزرگ و کوچک بسیاری.

از زنانی شنیدم که فرزندان‌شان را در جنگ از دست داده‌اند. مادرانی که برای آموزش کودکان‌‌شان از جان مایه گذاشته‌اند. از زنی که فرزندش به صفوف طالبان پیوست و هرگز به خانه برنگشت.

زنان روستا شاید به ظاهر خواسته‌های کوچکی دارند اما به نظر می‌رسد در گوشه‌ای از ذهن و دل هر کدام‌شان امیدها و ارزش‌های زنانه بزرگی نهفته است.

مینا (اسم مستعار) زنی در یکی از روستاهای افغانستان به من گفت آرزو داشت دخترانش درس بخوانند و کار کنند. اما روستای آنان تحت کنترل طالبان است و رفتن دختران به مکتب/مدرسه پس از کلاس چهارم هم ممنوع. او همسر و پسرش را در جنگ در همین منطقه از دست داده است.

او در مورد مذاکرات صلح خوشبین است و در عین حال دلهره دارد.

مینا و دیگر زنان روستایی که در آن زندگی می‌کنند روزهای دوشنبه دسته جمعی برای خرید و تفریح از روستا به شهر می‌روند.

دوره حاکمیت گروه طالبان را به خاطر آورد و گفت: اگر طالبان بیایند شاید مثل سابق اجازه ندهند بیرون برویم.

به نظر می‌رسد برای زنان سنتی و مدرن حفظ حقوق بنیادی آنان مهم و ارزش محسوب می‌شود.

کرونا در ایران؛ هفت هزار میلیارد تومان خسارت به صنعت گردشگری                                                              اندیشه آفرین

مقام‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران میزان خسارت ناشی از کرونا به این صنعت را هفت هزار میلیارد تومان برآورد کرده‌اند. جمشید حمزه‌زاده، رییس جامعه هتل‌داران ایران هم گفته از اسفند تا پایان خرداد، هتل ها شش هزار میلیارد تومان از شیوع کرونا خسارت دیده‌اند.

سارا صاحب یک اقامتگاه در جزیره هرمز به بی‌بی‌سی فارسی می‌گوید: "کسب و کارم خوب بود تا اینکه کرونا شیوع پیدا کرد و همه چیز تعطیل شد. من مجبور شدم شغلم را عوض کنم. چون دیگر نمی‌توانستم ادامه دهم. همه چیز از بین رفته. تمام سرمایه و انگیزه‌ام از دست رفته."

کامیار اسکندریون، دبیر جامعه هتل‌داران ایران هم می‌گوید: "برگزاری جلسات متعدد با مقام‌های دولتی از وزیر و معاون گردشگری، نمایندگان مجلس و شخص رئیس‌جمهوری هیچ نتیجه‌ای برای هتل‌ها نداشته. حمایت دولت و مقام‌ها از صنعت گردشگری و هتل‌داری و فعالان این حوزه تنها در سطح شعار است و در عمل هیچ خبری نیست."

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران اواسط اردیبهشت ماه اعلام کرد با شیوع کرونا نزدیک به ۱۳ هزار راهنمای گردشگری در ایران شغل خود را از دست داده‌اند. دفاتر خدمات مسافرتی هم از دیگر شاخه های صنعت گردشگری ایران هستند که ضرر دیده‌اند.

مجتبی، مدیر یک آژانس مسافرتی در ایران می‌گوید: "دولت هیچ حمایتی از دفاتر مسافرتی نکرد. اوایل سال نو به ما اعلام شد که تسهیلات بانکی با نرخ سود ۱۲ درصدی به دفاتر اهدا خواهد شد اما مشروط به اینکه هیچ کدام از پرسنل خود را تعدیل نکنند."

این مدیر آژانس مسافرتی بعد این پرسش را مطرح می‌کند که دفتری که درآمدش به صفر رسیده چطور می‌تواند پرسنل خود را تعدیل نکند و طی ماه‌ها با توجه به اینکه درآمدی ندارد، حقوق و حق بیمه پرداخت کند که در نهایت بخواهد تسهیلاتی را دریافت کند که قبل از دریافت آن مبلغ رقم بسیار سنگین‌تری را به عنوان حقوق و حق بیمه پرداخت کرده؟

او می‌گوید: "بعد از همه اینها حالا باید شروع به بازپرداخت وام با سود ۱۲ درصدی بکند. این تسهیلات جز اینکه دفاتر را بدهکارتر بکند، هیچ کمکی به آنها نبود و از سمت دفاتر هم مورد استقبال قرار نگرفت

ولی تیموری معاون گردشگری ایران از تهیه بسته حمایتی مخصوص گردشگری خبر داده و گفته: "با توجه به اینکه ارائه خدمات حوزه گردشگری با دیگر حوزه‌ها متفاوت است و فرصت ذخیره خدمات در این حوزه وجود ندارد، این قول را از ریاست‌جمهوری گرفته‌ایم که بسته مخصوص حمایتی گردشگری در اختیار فعالان این حوزه قرار بگیرد."

ایران به دلیل کمبود امکانات و سرمایه‌گذاری برای جذب گردشگر، حجاب اجباری و محدودیت نوشیدن الکل از مقاصد مطلوب و امن برای گردشگران به حساب نمی‌آید. ساقط کردن هواپیمای مسافربری اوکراین با ۱۷۶ سرنشین توسط موشک سپاه باعث شد بسیاری از کشورهای غربی، شهروندانشان را از سفر به ایران منع کنند. در رده‌بندی امن‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۰ که توسط انستیتوی اقتصاد و صلح انجام می‌شود، ایران از نظر امنیت در رتبه ۱۴۲ است.

حالا کرونا هم مزیدی بر علت شده و نفس گردشگری ایران را به شدت به شماره انداخته و به نظر می‌رسد بدون کمک دولت که زیاد هم به آن امیدی نیست، این صنعت به این زودی‌ها از ضربه کرونا کمر راست نخواهد کرد.

تهران ارسال اسلحه به طالبان را 'اتهامات بی‌اساس' خواند                                                                                  حمید رضایی آذریانی

سعید خطیب زاده، جدیدا به عنوان سخنگوی وزارت امورخارجه ایران منصوب شده است

سعید خطیب زاده، سخنگوی جدید وزارت امورخارجه ایران اظهارات مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا را که گفته بود " ایران هنوزهم به طالبان اسلحه می‌دهد" را رد کرده و آنرا "اتهامات بی‌اساس" خوانده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آقای خطیب زاده گفته که "آنچه امروز در افغانستان می‌گذرد نتیجه جنگ افروزی و مداخلات آمریکا در امور افغانستان است."

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفته که اتهامات وارده از سوی وزیر خارجه آمریکا نوعی "فرافکنی و تلاش برای انحراف افکارعمومی مردم افغانستان‌ از کمک‌های واشنگتن به داعش است."

او افزوده که آمریکا هنوز پاسخی به خواسته‌های افکار عمومی "در مورد هویت هلیکوپترهایی که برای کمک به داعش در حریم هوایی تحت پوشش ناتو در افغانستان به پرواز در می آیند، نداده است."

وزیر خارجه آمریکا چند روز پیش در دیدار از جمهوری چک به رادیو آزادی گفته بود که ایران هنوز هم به طالبان اسلحه می‌دهد.

آقای پومپئو افزوده بود که آمریکا تا زمانی‌ که نیروهای آمریکایی درافغانستان حضور داشته باشند برای حفاظت از آنها تلاش خواهد کرد.

قبل از این محمد معصوم استانکزی، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان به بی‌بی‌سی گفته بود که ایران و روسیه به طالبان کمک می‌کنند.

این مقام آمریکایی گفته بود که او می‌داند که مخالفان مسلح در افغانستان حمایت منطقه‌ای دارند.

همچنین از آقای پومپئو نقل شده: "ما واضح ساخته‌ایم، ما تاریخ را می‌دانیم، ما می‌دانیم که درگذشته روسیه طالبان را تجهیز می‌کرد، ما می‌دانیم که ایران تا امروز هم به تسلیح گروه طالبان ادامه می‌دهد. ما این واقعیت‌ها را می‌دانیم. ما نیت‌های خود را به هریکی آشکار ساخته‌ایم."

قبل از این محمد معصوم استانکزی، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان به بی‌بی‌سی گفته بود که ایران و روسیه به بهانه اینکه طالبان علیه گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش می‌جنگند، روابطی با این گروه ایجاد کرده و به آنها کمک می‌کنند.

پیش از او رئیس ستاد ارتش افغانستان نیز گفته بود که اسنادی به دست دارد که نشان می‌دهد ایران سلاح و تجهیزات نظامی در اختیار گروه طالبان در غرب افغانستان قرار می‌دهد.

دیدار نمایندگان ایران و طالبان

علاوه بر اینکه چندین بار هیأت طالبان از تهران دیدار کرده، چندی پیش طالبان اعلام کرده بود که محمد ابراهیم طاهریان، نماینده ویژه وزارت امور خارجه ایران به دوحه قطر رفته و با رهبران دفتر سیاسی طالبان دیدار کرده است. سهیل شاهین، سخنگوی دفتر طالبان، در قطر در یک رشته توییت‌ گفته بود که ملابرادر آخند، معاون گروه طالبان با محمد ابراهیم طاهریان در دوحه دیدار و درباره "مسایل مهاجرین و مرزهای دو کشور" گفتگو کرده ‌است.


هیأت طالبان نیز از تهران دیدار و این گروه گفته بود که ملا برادر و آقای ظریف در تهران دیدار کرده‌اند

او افزوده بود که دو طرف همچنین درباره "وضعیت کنونی افغانستان و مذاکرات بین‌الافغانی صلح" نیز گفتگو کرده‌اند و ملابرادر از آقای طاهریان خواسته "ایران با مهاجرین افغان رفتار اسلامی داشته باشد."

خبرگزاری تسنیم ایران نیز با اشاره به دیدار آقای طاهریان با نمایندگان طالبان نوشته که او در این سفر با رهبران دفتر سیاسی طالبان درباره دخالت نیروهای خارجی و مسائل مربوط به افغانستان گفت‌وگو کرده است.

بعد از نشر این خبر وزارت خارجه ایران اعلام کرد که "این دیدارها در راستای تلاش‌ها و رایزنی‌های جمهوری اسلامی ایران برای انجام گفت وگوهای بین‌الافغانی با هدف برقراری صلح، ثبات و امنیت در جمهوری اسلامی افغانستان صورت می‌پذیرد."

کودک آزاری چیست؟                             آذر ارحمی

امروزه در فضاهای مجازی شاهد عکس ها و فیلم هایی از کودکانی هستیم که توسط والدین یا مراقبان خود به طرز وحشتناک و دلخراشی مورد آسیب جسمی قرار گرفته اند. اکثر ما با دیدن این وقایع به شدت اندوهگین و متاثر و یا ممکن است متعحب شویم. این موارد جزئی از کودک ازاری است که ما بطور اشکار میبینیم یا میشنویم اما عمق فاجعه زمانی است که این کودکان بی گناه به افراد خلافکار، جنایت کار و حتی بیماران روان تبدیل میشوند و سرمایه های اجتماعی خور را از دست میدهیم.

کودکان در هر سن و سالی که باشند افرادی بدون دفاع و ضعیف هستند که نمی توانند به تنهایی از خود مراقبت کنند و با محیط سازگار شود خانواده او نقش اساسی در پاسخگویی به نیازهای عاطفی و جسمانی آنان دارد. در صورت عدم پاسخگویی به نیازهای کودک و یا بدرفتاری و سوء استفاده از آن ها شخصیت در حال رشد آنان آسیب می بیند و در درازمدت و بزرگسالی تأثیر سوء آن نمایان می شود معمولاً ویژگی‌های شخصیتی کودکان بر شدت اعمال بد رفتاری تاثیر دارند مثلا کودکانی که دارای ویژگی‌های شخصیتی مقاوم، بدخلق، بازیگوش و بهانه گیر هستند احتمال کودک آزاری  توسط مراقبان بیشتر است.

تاریچه ای کوتاه از کودک آزاری

در سال ۱۸۷۴ بر اساس داستان غم انگیز مری آلن که خشونت های فیزیکی فراوانی از سوی والد خود تجربه کرده بود انجمنی در نیویورک برای جلوگیری از ظلم نسبت به کودکان به وجود آمد پس از آن حدوداً صد سال طول کشید تا قانونی به تصویب رسید که مسئله کودک آزاری و مسائل حقوقی مربوط به آن تعریف و لازم الاجرا شد بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت در سال ۱۹۹۹ حدود ۴۰ میلیون کودک در سراسر دنیا در معرض انواع کودک آزاری قرار گرفته اند.

در واقع توجه به حقوق کودکان، ایجاد نظریه های گوناگون کودکی، تاسیس انجمن ها و مراکز مشاوره کودکان از جمله اقداماتی بود که در قرن بیستم شکل گرفت که نشان می دهد از قرن بیستم به بعد توجه بیشتری به کودکان و حقوق انان شده است. با این حال حقوق کودکان ان گونه که شایسته آن هستند رعایت نمی شود از جمله این موارد می‌توان به کودک آزاری، کودکان کار و خیابان اشاره کرد.

بنابراین کودک آزاری پدیده اجتماعی جدیدی نیست بلکه از زمان های قدیم همزمان با تاریخ بشر در طول تاریخ وجود داشته است اما کمتر به عنوان معضل اجتماعی در نظر گرفته می‌شد از دلایل توجه به کودک آزاری می توان به آگاهی خانواده و جامعه از حقوق کودکان انجمن ها و مراکز های حمایتی از کودکان آمارهای گزارش شده توسط پژوهشگران و اشاره کرد

در ادامه به تعریف کودک آزاری و انواع مختلف کودک آزاری میپردازیم.

کودک آزاری چیست؟

از آنجا که کودک آزاری شامل ابعاد گوناگون اجتماعی، حقوقی و بالینی است بر اساس آن تعریف های متناسب با آن صورت گرفته است. علاوه بر ان فرهنگ و ارزشهای فرهنگی نقش پررنگی در تعریف کودک آزاری دارد زیرا در هر جامعه فرهنگ و سنت های خاصی حاکم است و نمیتوان یک تعریف مشخص و دقیق از کودک آزاری ارائه کرد. به عبارتی دیگر برای تعریف کودک آزاری باید به ارزش های فرهنگی و آداب و رسوم جامعه توجه کرد و ممکن است در یک فرهنگ رفتارهای معینی به عنوان آزار تلقی شود ولی در فرهنگ دیگر آن رفتار رفتار عادی به شمار آید.

تعریف سازمان جهانی بهداشت از کودک آزاری:

آسیب یا تهدید سلامت جسم و روان و یا سعادت و رفاه و بهزیستی کودک به دست والدین یا افرادی که نسبت به او مسئول هستند.

به عبارت دیگر هرگونه آسیب جسمی، روانی، جنسی، غفلت و عدم رسیدگی به نیازهای اساسی کودک زیر ۱۸ سال توسط افرادی که عهده‌دار مراقبت از کودک هستند کودکان آزاری محسوب می شود.

انواع کودک آزاری

سازمان جهانی بهداشت کودک آزاری را در چهار نوع رفتار خشونت آمیز علیه کودکان دسته‌بندی کرده است:

۱) سوء استفاده جسمی

در تعریف کودک آزاری جسمی همانند کودک آزاری تعریف واحد وجود ندارد و تحت تاثیر عواملی مانند فرهنگ و آداب رسوم مرتبط با تربیت کودک و قوانین حقوقی مربوط به اطفال می باشد. عده ای از صاحب نظران معتقدند که برای تعریف کودک آزاری جسمی باید معیارهای اجتماعی مربوط به یک جامعه را مورد نظر قرار داد زیرا ممکن است برخی از خشونت ها در فرهنگی رایج باشد ( مانند ختنه دختران در برخی از مناطق ایران) ولی در فرهنگ دیگری بدرفتاری و آزار تلقی شود.کودک آزاری جسمی را می توان مانند یک طیف وسیعی از آزار جسمی خفیف، که از آن به تنبیه بدنی یاد می شود، تا آزار جسمی شدید در نظر گرفت.

·        آزار جسمی خفیف: این نوع آزار جسمی شامل رفتارهایی است که در بیشتر جوامع آزار محسوب نمی‌شود و جنبه ی تربیتی دارد مانند سیلی زدن، نیشگون گرفتن، مشت زدن، چنگ زدن، هل دادن، پرت کردن وسایل به سمت کودک و

·        آزار جسمی شدید: این دسته از رفتارها باعث بروز آسیب های جدی تری برای کودک می شود. شامل: داغ کردن و سوزاندن بدن، کتک زدن، فلفل ریختن، خفه کردن، لگد زدن، گاز گرفتن، استفاده از کمربند یا چاقو برای تنبیه و

·        آزار جسمی با این علائم ظاهر میشود: مانند زخم، کبودی، شکستگی، پارگی پوست، خون مردگی، خونریزی‌های داخلی، آسیب به کلیه گوش، چشم، مغز و

۲) سوء استفاده عاطفی

این نوع کودک آزاری که گاهی سوء استفاده روانشناختی نامیده می شود، در تمام انواع کودک آزاری وجود دارد. به عبارتی دیگر علاوه بر آزار جسمی، جنسی و غفلت از کودک رفتارهای دیگری باعث آزار عاطفی کودک می شود که عبارت است از ایجاد وحشت، تهدید، انتقاد مداوم، ایجاد احساس گناه، مسخره کردن و… که باعث میشود بهداشت روان و عملکرد روانشناختی فرد در بزرگسالی تحت تاثیر قرار گیرد.

سوء استفاده عاطفی را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

آزار عاطفی غیرمستقیم یا منفعلانه: هنگامی که والدین و یا مراقبان کودک، نیازهای عاطفی و روانی کودک را که برای رشد و سلامتی لازم است، اجرا نمیکنند سوء استفاده غیر مستقیم و یا منفعلانه رخ داده است که با غفلت و بی توجهی همراه است.

آزار عاطفی مستقیم یا فعالانه: شامل رفتار های توهین امیز، مسخره کردن، مقایسه کردن کودک با دیگران، ایجاد احساس گناه در کودک، ممانعت از تحصیل و برقرای ارتباط کودک با دیگران و.. می‌باشند.

‏ گاربانیو و همکارانش پنج خصوصیت را برای کودکانی که مورد بی توجهی عاطفی خانواده قرار می گیرند در نظر می گیرد که عبارت است از:

1.      وحشت زده بودن

2.      منزوی و خجالتی بودن

3.      طرد شدگی

4.      فراهم بودن زمینه انحراف

5.      مورد بی توجهی قرار گرفتن

۳) سوء استفاده جنسی

این نوع آزار، با زور و اجبار همراه است. در سوء استفاده جنسی از کودک، یک نوجوان یا فرد بزرگسال از کودک برای تحریک و ارضای جنسی خود استفاده می‌کند که پیامدهای مخربی برای کودک به همراه دارد. آزار جنسی معمولاً توسط افراد نزدیک به کودک صورت می‌گیرد و شامل لمس و نوازش کردن اندام جنسی، تماس جنسی دهانی، مقعدی و تناسلی، نمایش فیلم های مستهجن، عورت نمایی که در قالب تجاوز، تعرض جنسی، زنا با محارم، لواط، روسپیگری استثمار و خودفروشی کودکان انجام میشود. این نوع آزار به دلیل ترس از ریخته شدن آبرو معمولاً کمتر گزارش می شود و در خفا باقی می ماند.از کودک آزاری جنسی می توان به ازدواج زودهنگام کودکان اشاره کرد که در آن استثمار جنسی رخ می‌دهد.

در اینجا به برخی از اثار و پیامد های کودک آزاری جنسی اشاره میکنیم:

·        عواقب منفی در کوتاه مدت: شب ادراری، اختلالات رفتاری، صدمه زدن به خود، افکار خودکشی، افت تحصیلی، پرخاشگری و

·        عواقب منفی در بلند مدت: افسردگی، اضطراب، ترس از ازدواج، حس انتفام در فرد قربانی، بزهکاری و …در این افراد دیده می شود.

اکثر این کودکان احساس خوبی به خود ندارند و دائما احساس گناه و بی ارزش بودن را تجربه میکنند.

۴) غفلت

یکی از شایع‌ترین انواع کودک آزاری است که به صورت غیر عمدی به دلیل بی توجهی و غفلت رخ میدهد. غفلت عبارت است از عدم فراهم کردن نیازهای اساسی کودک مانند تغذیه، پوشش، مسکن، بهداشت، آموزش و همچنین بی توجهی به نیازهای روانی عاطفی کودک را شامل می‌شود.

انواع غفلت به طور کلی می توان غفلت را به چهار دسته تقسیم کرد:

·        غفلت جسمی: شایع‌ترین غفلت، غفلت جسمی است که در آن نیازهای ضروری کودک همچون غذا، لباس و سرپناه رسیدگی نمی شود. همچنین بیرون انداختن کودک از خانه و رها کردن او نوعی از غفلت جسمی است.

·        غفلت تحصیلی: شامل عدم ثبت نام کودک در مدرسه، عدم توجه به نمرات درسی و تحصیل کودک، عدم شرکت در جلسه های مدرسه و … است.

·        غفلت عاطفی: در این نوع غفلت، نیازهای عاطفی کودک ارضا نمیشود.

·        غفلت پزشکی: عدم رسیدگی به نیاز های پزشکی، درمانی و بهداشتی کودک.

دراین مقاله سعی شد تا تعریف و انواع کودک ازاری بصورت خلاصه توضیح داده شود. در مقالات بعدی به علل و عواملی که باعث کوک ازاری میشود و نیز نقشی که مددکاراجتماعی و سایر افراد در مقابله با این موضوع میتوانند داشته باشند خواهیم پرداخت.

عفو بین‌الملل از "نقض شدید" حقوق بشر در ایران انتقاد کرد                                                                             حمید رضائی آذریانی

سازمان عفو بین‌الملل "شکنجه در زندان‌های ایران" را عملی ضدبشر و نقض فاحش حقوق بشر خواند.

این سازمان در جدیدترین گزارش خود ده‌ها مورد مرتبط با بازداشت‌های اعتراضات آبان ۹۸ در ایران را مستند کرده و از "خشونت جنسی، اعدام‌های ساختگی، عدم اعلام بازداشت افراد یا احکام اعدام" انتقاد کرده است.

در همین رابطه فعالان سیاسی و حقوق بشری ایران خواستار تشکیل کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد و تحقیق در این موارد شده‌اند.

دیتر کراگ، کارشناس امور ایران در عفو بین‌الملل در آلمان گفت، عملکرد مسئولان ایران در این مورد ارتباطی زنجیروار با "سرکوب هرگونه اعتراضی" در این کشور دارد.

به گفته او، بازداشت‌های جمعی، شکنجه، اقرار تحت شکنجه و محکومیت به حبس ابد بر اساس "اتهام‌های فرموله‌شده مبهم، الگویی شناخته‌شده" در ایران است.

نقض حقوق ادیان در ایران                                    آذر ارحمی

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده ۱۹ اعلامیه حقوق بشر

 هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

 گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان خرداد ۱۳۹۸ شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد 

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت  مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت

می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت.

اهل سنت

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده‌خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و به‌صورت مدام  از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

اصل۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران 

برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. بااین‌حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از سه دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علی‌رغم این‌که مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و به‌جا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

 

موسسین و هیئت تحریریه: 

 

آذر ارحمی - حمید رضائی آذریانی

 

مدیر مسئول:

         

حمید رضائی آذریانی

سردبیر:

 

آذر ارحمی

تماس با ما:

 

حمید رضائی آذریانی

Tel.: +49 1781476984

Email: Hamidaria2019@gmail.com

Website: https://hoghoghebaschar.blogspot.com/

آذر ارحمی

Tel.: +49 15788102973

Email  Azarerhamie2019@gmail.com     

Website: https://haghandishan.blogspot.com/

 

 

آدرس پستی:

 

Haus-Knipp-Straße .35 

47139 Duisburg

Deutschland

 

ارزش هر شماره یک یورو

 

یادآوری:

 

- نشر هرگونه اثر، سخنرانی و اطلاعیه به معنی تائید نبوده و فقط بدلیل اعتقاد و ایمان راسخ به آزادی بیان و انتقال اندیشه می باشد.

- این نشریه با اعتقاد کامل به انتقال و گسترش افکار، استفاده و انتشار آثار چاپ شده در این نشریه را بدون هیچ محدودیتی  آزاد می داند.

 

حق ما انسان ها

 

 

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر