درباره من

عکس من
فعال مذهبی/ فعال سیاسی / فعال حقوق بشر / فعال حقوق کودکان ونوجوانان /فعال حقوق زنان / فعال حقوق ادیان/ فعال حقوق زندانیان /

۱۳۹۹ مرداد ۱۳, دوشنبه

چهار گونه حیات وحش بوشهر در وضعیت بحرانی و انقراض


رئیس نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: هم اکنون گونه‌های جانوری لاکپشت نوک عقابی و خروس کولی این استان در وضعیت بحرانی و لاکپشت سبز و بالابان در معرض انقراض قرار دارند.














خسرو درویشی در گفت‌و گو با ایرنا بیان کرد: 25 گونه جانوری استان بوشهر در لیست اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و محیط زیست قرار گرفته که به غیر از این چهار گونه سایر جانوران این لیست در فهرست معرض تهدید و آسیب هستند.

وی افزود: هر چند نمی‌توان جمعیت پرندگانی مانند بالابان و یا خزندگان دریایی از جمله لاکپشت‌ها را به طور دقیق مشخص کرد اما آمار و مشاهدات جهانی نشان دهنده کاهش جمعیت و در معرض تخریب قرار گرفتن زیستگاه آنها است که این گونه‌های جانوری را در دسته در معرض انقراض قرار داده‌است.

درویشی اضافه کرد: عوامل زیادی در ارزیابی وضعیت بقای یک گونه تأثیر دارند و تنها به تعداد باقی‌مانده از آن گروه در سطح بستگی ندارد، بلکه به روند افزایش یا کاهش جمعیت آن گروه در زمان، سرعت تولید مثل‌های موفق و شرایط تکثیر آنها نیز وابسته است.

وی گفت: گونه‌های جانوری با توجه به درجه آسیب پذیری نیاز به اتخاذ برنامه‌های حفاظتی دارند که اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست این دسته بندی را انجام و به صورت سالانه منتشر می‌کند.

رئیس اداره حیات وحش بوشهر لاکپشت‌های نوک عقابی را از گونه‌های شاخصی دانسته که از اواخر اسفند تا تیر ماه برای تخم‌گذاری به جزایر نخیلو و ام‌الگرم و جزیره خارگو و نایبند بوشهر می‌آیند و از این رو استان بوشهر یکی از زیستگاه‌های مهم این گونه در معرض انقراض است.

وی اظهار داشت: با برنامه ریزی صورت گرفته توسط اداره کل حفاظت محیط زیست بوشهر، هر ساله گروهی از کارشناسان کار پایش این لاکپشت ها را در زمان لانه گزینی انجام می‌دهند و ضمن حفاظت موثر و جلوگیری از تخریب‌های احتمالی، با علامت گذاری میزان بازگشت آنها به این جزایر را نیز رصد می‌کنند.

درویشی درباره گونه خروس کولی و بالابان گفت: این پرندگان مهاجر در دهه گذشته دفعات محدودی در این استان مشاهده شده‌است که بالابان‌ها به میزان بیشتری از اواخر شهریور تا آذرماه در زیستگاه‌ها مشاهده می‌شود و از مقاصد افراد سودجو در فصل کوخه نشینی برای زنده گیری و قاچاق به کشورهای عربی است.

وی گفت: با توجه به کاهش بسیار سریع جمعیت این پرنده در دهه‌های اخیر در معرض خطر انقراض قرار گرفته‌است و در این زمینه ماموران اجرایی محیط زیست هر ساله در فصل حضور این پرنده بطور شبانه روزی گشت‌های جلوگیری از تخلفات شکار و صید این پرندگان را بطور مستمر انجام می دهند.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست بوشهر اعلام کرد: علاوه بر این 20 گونه جانوری استان نیز در دسته در معرض آسیب یا در معرض تهدید قرار گرفته‌اند و این به آن معنا است که هر چند خطر انقراض آنها را تهدید نمی‌کند اما در صورتی که وضعیت گونه مورد بررسی و عوامل تهدیدکننده آن بهبود نیابند، گونه در آینده در معرض خطر خواهد بود.

وی ادامه داد: گونه‌هایی مثل آهو، قوچ، میش، هوبره ، پلیکان پا خاکستری وغاز پیشانی سفید کوچک از جمله گونه‌هایی هستند که در استان بوشهر آسیب پذیر ارزیابی شده‌اند اما تعدادی از این گونه‌های شاخص در زمان حاضر وضعیت مناسبی در استان دارند و موارد کاهش جمعیت بیشتر در گونه‌های مهاجری است که بواسطه شرایط زیستگاهی در عرض‌های شمالی‌تر، مهاجرت کمتری به استان ما داشته‌اند.

درویشی گفت: جمعیت آهوی به عنوان پستانداران شاخص استان بوشهر در منطقه حفاظت شده مند و جزیره خارگ هر یک دست کم یکهزار راس است و جمعیت قوچ و میش نیز در مناطق کوهستانی استان از جمله خاییز، کوه مند، کوه سیاه و شاهزاده ابراهیم داریم حداقل 400 راس است که جمعیت این گونه‌ها روند رو به رشد را نشان می‌دهد.

وی افزود: جمعیت جبیر استان بوشهر نیز که در یک دهه قبل تقریبا منقرض شده بود با برنامه ریزی برای تکثیر و پرورش آن در منطقه نایبند صورت گرفته است که به احیای این گونه می‌انجامد.

درویش بیان کرد: برای حفاظت از چند مورد از گونه‌های جانوری استان بوشهر برنامه عملی تدوین و ابلاغ شده‌است و برای سایر گونه‌های شاخص نیز در دست تدوین است که از برنامه‌های مرتبط در این زمینه، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای جوامع محلی به منظور حفاظت و پایش گونه‌ها و بررسی وضعیت زیستگاهی آنها است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر