درباره من

عکس من
فعال مذهبی/ فعال سیاسی / فعال حقوق بشر / فعال حقوق کودکان ونوجوانان /فعال حقوق زنان / فعال حقوق ادیان/ فعال حقوق زندانیان /

۱۳۹۹ مرداد ۳۱, جمعه

 دستگاه قضایی در رسیدگی‌ به پرونده ها رویکرد اصلاحی را مدنظر دارد

تاریخ ارسال 21.08.2020

دستگاه قضایی در رسیدگی‌ به پرونده ها رویکرد اصلاحی را مدنظر دارد

همدان - سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان گفت: رویکرد قوه قضائیه تعیین مجازات نیست و در بیش از ۹۰ درصد رسیدگی‌های خود رویکرد اصلاحی را مدنظر دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس نجفی صبح پنج شنبه در کارگاه آموزشی مشاوران محاکم اطفال و نوجوانان بابیان اینکه با رویکردی که از سال ۹۲ مبنی بر به کارگیری و استفاده حداکثری از بخش‌های تخصصی جامعه شکل گرفت تلاش شد برای ایجاد جامعه‌ای توسعه یافته و عاری از خشونت از توان همه بخش‌های جامعه به‌نحو علمی و کارشناسی استفاده شود، گفت: بر همین مبنا در موضوعاتی که دستگاه قضائی با آن مواجه است تلاش شده از نظرات کارشناسی مشاوران و متخصصان استفاده شود.

وی گفت: سیستم قضائی در یک کلمه تمام توان و تلاش خود را به کار گرفته تا با تعامل و همکاری همه جانبه، نهایت استفاده از این ظرفیت را داشته باشد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان افزود: قانون حمایت از اطفال و نوجوان با نگاهی پیشگیرانه برای حمایت از این گروه‌های سنی تصویب شده و اقدامی جدید و کارآمد است که ابهامات، خلاءهای قانونی و نیز موازی کاری‌ها با وضع این قانون جامع برطرف شده است.

نجفی با بیان اینکه در این قانون تکالیف متعددی برای دستگاه‌های اجرایی در نظر گرفته شده و مشارکت آحاد مردم نیز در آن گنجانده شده است، عنوان کرد: در قانون حمایت از اطفال به غیر از بخش نوجوانان بزهکار به حمایت از اطفال و نوجوانان بزه دیده که قربانی هستند نیز توجه ویژه‌ای شده و بر همین مبنا استفاده از مشاورین محاکم اطفال و روانشناسان بسیار اثرگذار خواهد بود.

وی گفت: در این بخش علل وقوع جرم و اقدامات مورد نیاز و همچنین سازوکارهای قانونی به طور دقیق در نظر گرفته شده به علاوه نوع آموزشی که به آنها باید داده شود نیز تعیین شده است.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان با تاکید بر نقش مؤثر سازمان بهزیستی در پیشگیری از بزه، اضافه کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان خدمات اورژانس اجتماعی به طور جدی تقویت شده تا با شناسایی اطفال و نوجوانان آسیب‌پذیر به آنها خدمات مورد نیازشان را ارائه کنند.

وی گفت: سازمان بهزیستی نیز باید قبل از وقوع اتفاق این افراد را شناسایی کرده و با آموزش‌های پایه و به موقع از رسیدن به مرحله ارتکاب جرم پیشگیری کند.

نجفی با بیان اینکه اطفال و نوجوانان از اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند و باید توجه ویژه‌ای به آنان داشته باشیم، عنوان کرد: یکی از برنامه‌های قوه قضائیه در آینده ایجاد اداره کل حمایت از حقوق اطفال و نوجوانان است تا به صورت دقیق، عمیق و غنی‌تر مسائل این حوزه پیگیری شود.

وی با بیان اینکه عدم اطلاع رسانی و ضعف دانش حقوقی مردم نقطه ضعف بزرگی است که در صورت اطلاع‌رسانی و آموزش، مردم نسبت به قوانین و وظایف شهروندی خود آگاه خواهند شد و از بروز بسیاری از اتفاقات و جرایم جلوگیری به عمل خواهد آمد، گفت: رویکرد قوه قضائیه، تعیین مجازات نیست و در بیش از ۹۰ درصد رسیدگی‌های خود رویکرد اصلاحی را مدنظر دارد.

نجفی با تاکید بر اینکه هدف احیا و بازپروری افراد جامعه به خصوص نوجوانان است زیرا به علت عدم بلوغ عقلی و سنی گاه قربانی برخی مشکلات جامعه می‌شوند، گفت: به همین علت در تصمیمات و رأی قضات این مسائل با کمک مشاورین محاکم اطفال و نوجوانان مورد توجه قرار داده می‌شود.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان نیز با بیان اینکه قانون حمایت از اطفال و نوجوانان که به تازگی به تصویب مجلس دهم رسیده نوآوری‌های خوبی در حمایت از این گروه‌های سنی دارد، گفت: یک هزار و ۹۵۰ فقره جرم در حوزه اطفال و نوجوانان در کشور داریم که غالب جرایم آنی بوده و استفاده از مشاورین اطفال و نوجوانان موجب می‌شود شرایط و اوضاع خاص بزهکار در رأی دادگاه در نظر گرفته شود و از تأسیسات حقوقی مجازات جایگزین حبس بهرمند شوند.

حسین عسگری گفت: مشاورین محاکم اطفال از گروهی تخصصی شامل ۳۰ نفر از روان شناسان و متخصصین علوم‌تربیتی و مددکاری اجتماعی تشکیل شده که پس از آزمون تعیین سطح و فرآیند گزینش به عضویت این شورا در آمده‌اند و این مشاوران در صدور حکم با نظر کارشناسی خود به قاضی کمک خواهند کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر