درباره من

عکس من
فعال مذهبی/ فعال سیاسی / فعال حقوق بشر / فعال حقوق کودکان ونوجوانان /فعال حقوق زنان / فعال حقوق ادیان/ فعال حقوق زندانیان /

۱۳۹۹ تیر ۳۱, سه‌شنبه

محمود موسوی مجد به اتهام جاسوسی اعدام شد

تاریخ ارسال 21.07.2020

محمود موسوی مجد صبح روز دوشنبه ۳۰ تیپس از آن خبرگزاری تسنیم روز ۲۶ خرداد در گزارش مفصلی «اطلاعات جدیدی» درباره موسوی مجد منتشر کرد. بر اساس این گزارش موسوی مجد توسط نیروهای حزب‌الله لبنان شناسایی و دستگیر و به ایران تحویل داده شده بود.
بر اساس گزارش تسنیم، موسوی‌مجد «نظامی یا پاسدار نبوده است و همچنین جزو نیروهای بسیجی که به ‌صورت داوطلب عازم سوریه می‌شدند نیست بلکه پیش از انقلاب و در سنین کودکی همراه با خانواده از ایران خارج شده و  بزرگ‌شده کشور سوریه است.»
تسنیم در ادامه گزارش خود مدعی شده بود که موسوی‌مجد در سوریه با برخی مستشاران ایرانی ارتباط گرفته و به‌عنوان راننده «اطلاعاتی را که به‌دست می‌آورده به سرویس اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا می‌فروخته است». به ادعای تسنیم او در قبال این اطلاعات «ماهانه ۵ هزار دلار از این سرویس‌ها حقوق دریافت می‌کرده است».
به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید
یکی از اتهاماتی که از سوی غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه برای موسوی مجد مطرح شد «اعلام محل تردد و اسکان سردار سلیمانی و برخی فرماندهان نظامی در ادوار مختلف به سرویس‌های جاسوسی سیا و موساد» بوده است.
تسنیم که به سپاه پاسداران نزدیک است در گزارشی که روز دوشنبه ۳۰ تیر درباره اعدام موسوی مجد منتشر کرده نوشته است: «تسلط او به زبان عربی و آشنایی با جغرافیای سوریه او را به نیروهای مستشار ایرانی نزدیک کرد و در گروه هایی که در ادلب تا لاذقیه حضور داشتند، مسئولیت گرفت. او عضو سازمانی سپاه نبود ولی با پوشش مترجم توانست به بسیاری از نقاط حساس ورود کند.»
اقتصاد نیوز روز ۲۸ تیر در گزارشی درباره موسوی مجد از نامه‌ای خبر داده بود که منتسب به پدر اوست و یک اکانت ناشناس توییتر آن را منتشر کرده است.
در این نامه که ظاهرا خطاب به مقامات ارشد جمهوری اسلامی نوشته شده، کاظم موسوی مجد، پدر محمد موسوی مجد، تاکید کرده که اعترافات فرزندش اجباری و عمدتا مربوط به دوره‌ای  است که او از  روز ۱۹ شهریور ۹۷ در دمشق ربوده شده تا ۱۸ مهر ۹۷ که به ایران منتقل شده است.
 پدر موسوی مجد طی این نامه دلیل بازداشت و وارد شدن اتهام جاسوسی به پسرش را ارائه گزارشی از سوی او درباره «یک گروه فاسد در سوریه» به حفاظت سپاه پاسداران دانسته بود؛ گزارشی که  در خصوص «موارد اخلاقی، مالی و مواد مخدر چند آقازاده» در جریان ماموریت‌شان  در سوریه بوده است و همین سبب شده تا چنین اتهاماتی به فرزندش وارد کنند.
در فیلمی که پیشتر از کانال شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، موسوی مجد می‌گوید به خاطر پول برای موساد و سیا جاسوسی می‌کرده است. این در حالی است که او پیشتر با انتشار یک فایل صوتی به فارسی و عربی از داخل زندان، روند رسیدگی به پرونده‌اش را ناعادلانه دانسته و گفته بود:‌«کسانی بنا دارند با اعدام زودهنگام بنده برخی منافع شخصی خود را محفوظ نگه دارند.»
حکم اعدام موسوی مجد یک هفته پس از ترند جهانی شدن هشتگ «اعدام نکنید» اجرا شد؛ هشتگی که در اعتراض به صدور حکم اعدام برای سه تن از معترضان آبان ماه، امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی استفاده شده است.
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا نیز به این هشتگ پیوست و با توییتی به زبان فارسی خواست که این سه تن اعدام نشوند.
خبرگزاری‌های داخلی ایران از جمله تسنیم، فارس و ایسنا همگی یک پاراگراف مشترک را در خبر اعدام موسوی مجد منتشر کرده‌اند: «احکام روزهای گذشته باعث شده، کاربران در شبکه های اجتماعی روایت قوه عاقل مقتدر را منتشر کنند که در جایی سعی می‌کند به عدل و انصاف حکم کند و به جنجال‌سازی‌های خارجی و هشتگ‌های ترامپ و دخالت در امور داخلی ایران توجه نمی‌کند و به آن هم پاسخ صریح و قاطع می‌دهد و در عین حال گوش شنوایی برای افکار عمومی داخل کشور است.»
خبرگزاری تسنیم تیتر خبرش را نیز به این موضوع اختصاص داد و نوشت: «اعدام «جاسوس CIA و موساد» پاسخ قاطع قوه قضائیه به #اعدام-نکنید ترامپ»
هشتگ اعدام نکنید حدود ۱۰ میلیون مرتبه استفاده شد و برای ساعاتی اولین ترند در سطح جهان بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر