۱۴۰۱ مرداد ۱۸, سه‌شنبه

کشته شدن دو کودک مریوانی با شلیک نیروهای انتظامی

کشته شدن دو کودک مریوانی با شلیک نیروهای انتظامی
کشته شدن دو کودک مریوانی با شلیک نیروهای انتظامی

 

شامگاه یک شنبه ٩ مرداد ١٤٠١ (٣١ جولای ۲۰۲۲)، ماموران نیروی انتظامی در جاده خرم‌آباد  و در نقطه ایست بازرسی فیروزآباد به سوی اتومبیل شخصی یک شهروند با هویت رحمان راشدی‌منش تیراندازی کرده و دو کودک وی را به نام‌های متین راشدی‌منش ٩ ساله و مهدی راشدی‌منش ١٢ در دم کشته شده‌اند.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، این خانواده اهل روستای قلقله از توابع مریوان بوده‌اند.
گفتنیست که رحمان راشدی‌منش و همسرش (هما) نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و اطلاعی از سرنوشت آنها در دسترس نیست.
تا زمان تنظیم این خبر اطلاع دقیقی از دلایل تیراندازی نیروهای انتظامی به سوی اتومبیل این شهروند در دسترس نیست.

 

جانباختن یک کودک کار ١٠ ساله در بوکان

جانباختن یک کودک کار ١٠ ساله در بوکان
جانباختن یک کودک کار ١٠ ساله در بوکان

 15:29 – 11 مرداد 1401

یک کودک کار ۱۰ ساله اهل بوکان با هویت ماردین سلامتیان که هفته گذشته در محل کار و در اثر آتش‌سوزی دچار سوختگی شدید شده بود، روز دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ (۱ آگوست ۲۰۲۲) در اثر شدت جراحات در یکی از مراکز درمانی ارومیه جانباخت.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، ماردین سلامتیان روز چهارشنبه هفته گذشته ۵ مرداد ۱۴۰۱ (۲۷ جولای ۲۰۲۲) همراه با استاد کارش با هویت زانیار تهران در حین کار در تعمیرگاه مکانیکی واقع در خیابان گلزار محله میرآباد بوکان به دلیل وقوع آتش‌سوزی در محل کار دچار ۸۵٪ سوختگی شده بود.

زانیار تهران نیز ۳۵٪ از بدنش دچار سوختگی شده و هم‌اکنون تحت مراقبت‌های پزشکی قرار دارد.

 

خودکشی یک نوجوان در دالاهو و یک جوان در جوانرود

خودکشی یک نوجوان در دالاهو و یک جوان در جوانرود
خودکشی یک نوجوان در دالاهو و یک جوان در جوانرود

 

یک نوجوان ۱۷ ساله اهل روستای ”توتشامی“ از توابع بخش گهواره واقع در شهرستان دالاهو با هویت سیروان دوستی روز دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ (۱ آگوست ۲۰۲۲) اقدام به خودکشی و به زندگی خود پایان داد.
بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، سیروان دوستی به دلیل مشکلات اقتصادی و با به کارگیری اسلحه به زندگی خود پایان داده است.
از سوی دیگر، روز ‌شنبه ۸ مرداد (۳۰ جولای) نیز یک جوان اهل ثلاث‌باباجانی و ساکن جوانرود (جوانرو) با هویت عدنان محمدی به دلایل نامعلومی خود را حلق‌آویز و به زندگی خود پایان داده است.

 

۱۴۰۱ مرداد ۱۷, دوشنبه

نجات جان دختر ۱۷ ساله در کرمان توسط اورژانس البرز

نجات جان دختر ۱۷ ساله در کرمان توسط اورژانس البرز
نجات جان دختر ۱۷ ساله در کرمان توسط اورژانس البرز

ایسنا/البرز دانشگاه علوم پزشکی البرز با اعلام تجربه‌ای موفق در خدمت‌رسانی به مددجوی ناشنوای اورژانس ۱۱۵ از نجات جان یک دختر ۱۷ ساله با وظیفه‌شناسی پرسنل اورژانس البرز خبر داد.

به گزارش ایسنا، دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد: ساعت ۱۰ شب  شنبه هشتم مرداد ماه، در سامانه ویژه  مددجویان ناشنوا در اورژانس استان البرز پیامی از سوی فردی ناشنوا مبنی بر نیاز فوری به خدمات اورژانس جهت نجات جان فرزند ۱۷ ساله خود، دریافت شد.

علیرغم نامفهوم بودن آدرس اعلام شده و عدم پاسخگویی واضح و کامل توسط پدر ناشنوای مددجو، با دقت و هوشمندی ستودنی پرسنل واحد دیسپچ اورژانس استان البرز، لوکیشن دقیق مددجو که از استان کرمان با این سامانه ارتباط برقرار کرده و حتی از این مسئله مطلع نبود، شناسایی شده و در سریع‌ترین زمان ممکن به اورژانس استان کرمان اعلام، امدادرسانی به مددجو توسط پرسنل آن مرکز ارائه و موجب نجات جان این دختر ۱۷ ساله شدند.

 

کودکان ناهنجار مورد حمایت قرار می‌گیرند

کودکان ناهنجار مورد حمایت قرار می‌گیرند
کودکان ناهنجار مورد حمایت قرار می‌گیرند

ایسنا/اردبیل رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: با راه‌اندازی دفتر نمایندگی مؤسسه خیریه «محکم» کودکان ناهنجار مادرزادی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

علی محمدیان ۱۴ مرداد در آیین افتتاح دفتر نمایندگی مؤسسه خیریه «محکم» در اردبیل اظهار کرد: تعدادی از کودکان مادرزادی با ناهنجاری‌های قلبی، عروقی، ریوی و حتی سایر نارسایی‌های جسمی روبه‌رو می‌شوند که مؤسسه محکم با همکاری خیرین تلاش می‌کند به این کودکان کمک کند.

وی تصریح کرد: از سال 84 فعالیت این مؤسسه خیریه را در سطح کشور شاهد بودیم که با هماهنگی‌های انجام شده، قرار شد دفتر نمایندگی آن در اردبیل نیز فعالیت خود را آغاز کند تا با شناسایی کودکان دارای نارسایی‌ها و ناهنجاری‌های جسمی، حرکتی بتوانیم این کودکان را تحت پوشش درمانی ببریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: خانواده‌هایی که توان و وسع مالی برای درمان بیماری فرزندانشان را در دوران خردسالی ندارند از ظرفیت این مجموعه استفاده می‌کنند تا در کنار تأمین دارو، جراحی رایگان نیز برای آنها انجام شود.

محمدیان افزود: با همکاری و پشتیبانی مجمع خیرین سلامت در استان اردبیل نیز چنین کودکان ناهنجار شناسایی شده و تحت پوشش این مؤسسه، خدمات درمانی رایگان می‌گیرند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: 52 نوع بیماری مادرزادی در کودکان قابل پیشگیری و درمان است که این مؤسسه حمایت‌های مالی، لجستیکی و سایر پشتیبانی‌ها را انجام می‌دهد تا ما شرایط مطلوبی را در حل مشکلات این خانواده‌ها و فرزندانشان شاهد باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اضافه کرد: حتی در مناطق روستایی با همکاری خانه‌های بهداشت شناسایی کودکان دارای ناهنجاری آغاز شده و اگر هموطنان اطلاعاتی در این زمینه دارند، می‌توانند با شماره تلفن 33551211 تماس حاصل کرده و اطلاعات را در اختیار مجمع خیرین سلامت قرار دهند.

 

۱۴۰۱ مرداد ۱۶, یکشنبه

مدرک‌گرایی به آموزش‌های مهارتی هم رسید!

مدرک‌گرایی به آموزش‌های مهارتی هم رسید!
مدرک‌گرایی به آموزش‌های مهارتی هم رسید!

ایسنا/گلستان رئیس انجمن صنفی کانون آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای گلستان گفت: متأسفانه برخی افراد با حضور در دوره های آموزشی فنی و حرفه ای، صرفاً به دنبال اخذ یک مدرک مهارتی هستند.

عبدالوهاب جرجانی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان اظهار کرد: متأسفانه یکی از مباحث مهمی که در استان گلستان نادیده گرفته می شود آن است که وقتی ما به عنوان متولی مهارت آموزی کار آموزش مهارت را انجام می دهیم مهارت آموزان برای اخذ مجوز به موانعی برخورد می کنند که بسیار آزاردهنده است، مهارت آموزان بسیاری از رشته های فنی و حرفه ای از جمله رشته های گیاهان دارویی که به حوزه بهداشت مرتبط هستند برای اخذ مجوز دچار مشکل هستند.

وی از اشاعه مدرک گرایی در بین آموزش های فنی و حرفه ای گلایه کرد و گفت: در یک زمانی از مدرک گرایی به عنوان یکی از معضلات آموزش های دانشگاهی یاد می شد اما در حال حاضر آموزش های مهارتی نیز به این نقطه رسیده است.

رئیس انجمن صنفی کانون آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای گلستان تأکید کرد: متأسفانه برخی افراد با حضور در دوره های آموزشی فنی و حرفه ای، صرفاً به دنبال اخذ یک مدرک مهارتی هستند حال آنکه فرد پس از گذراندن دوره موردنظر باید به مهارت انجام یک کار و یا هنر دست پیدا کند و آموزش های مهارتی باید به جایگاهی برسد که دیگر گواهی دوره، مبنای مهارت آموزی نباشد.

جرجانی به گلایه مراکز آزاد فنی و حرفه ای مبنی بر موازی کاری در آموزش های مهارتی گلایه کرد و متذکر شد: براساس اصل 44 قانون اساسی وقتی مسئولیتی به بخش خصوصی واگذار شد دیگر موازی کاری با آن معنا ندارد، خوشبختانه با مدیرکل جدید فنی و حرفه ای گلستان همراهی مطلوبی داریم و  در تفاهم نامه هایی که سازمان فنی و حرفه ای در حال ارجاع آن به استاندار گلستان است باید سهم بخش خصوصی را لحاظ کند، برای مثال در بخش آموزش های مهارتی به دانشگاه ها 40 درصد آموزش سهم بخش خصوصی است.

وی استقبال مردم از مراکز خصوصی فنی و حرفه ای را مطلوب خواند و گفت: البته باید قوانین جامعی به تصویب برسد که وقتی افرادی برای انجام کاری اقدام به اخذ مجوز کردند افراد غیر نتوانند به راحتی به این حوزه وارد شوند، متأسفانه هفته گذشته شخصی از تهران به گلستان آمد و در خلأ نظارت‌ها بدون هیچ گونه هماهنگی دوره ای برگزار کرد و وقتی این مسئله به استانداری گزارش شد هیچ اقدامی صورت نگرفت، مقرر شد برای رفع این معضل نشستی با فرمانده انتظامی گلستان داشته باشیم گاهی اوقات یک فرد بدون هیچ گونه مجوز برای آموزش دیگران اقدام می کند که چنین مسئله ای باید توسط دستگاه های ذی ربط بررسی و با افراد متخلف برخورد شود.

 

نگرانی از نرخ «سوء‌تغذیه» دانش‌آموزان / هشدار درباره فقر حرکتی و چاقی در جمعیت دانش آموزی

نگرانی از نرخ «سوء‌تغذیه» دانش‌آموزان / هشدار درباره فقر حرکتی و چاقی در جمعیت دانش آموزی
نگرانی از نرخ «سوء‌تغذیه» دانش‌آموزان / هشدار درباره فقر حرکتی و چاقی در جمعیت دانش آموزی

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طی پنج سال اخیر، ۱۰ درصد به نرخ اضافه وزن و چاقی دانش‌آموزان اضافه شده که یکی از معضلات جدی ماست، گفت: در کنار این افزایش چاقی و اضافه وزن، نرخ سوء تغذیه دانش آموزان نیز نگران‌کننده‌ است.

به گزارش ایسنا، ستاری‌فرد نیز در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری ارائه خدمات غربالگری اسکلتی، حرکتی و استعدادیابی ورزشی برای کودکان و نوجوانان ۷ تا ۱۷ سال محلات کم‌برخوردار کشور میان بنیاد ۱۵ خرداد، معاونت تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش و فدراسیون ورزش دانش‌آموزی اظهار کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام همیشه یاریگر آموزش و پرورش بوده است؛ چه در حوزه سخت‌افزار و تامین زیرساخت‌های موردنیاز از جمله مدرسه‌سازی و چه در حوزه نرم‌افزار و برقراری عدالت آموزشی و عدالت تربیتی سرآمد بوده است. اقدامی که اکنون انجام می‌شود، یک گام روبه جلو است.

وی با اشاره به اینکه یکی از موارد مهمی که در سند تحول بنیادین محل تاکید واقع شد، نقش عوامل سهیم و موثر در حوزه آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت دانش آموزان بود، گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام از این حیث بسیار عملکرد قابل قبولی داشته است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اجرای این تفاهم‌نامه افزود: عقد این تفاهم‌نامه عملا در اجرای اصل ۲۹ و ۳۰ قانون اساسی است؛ یعنی هم به موضوع سلامت دانش‌آموزان و هم به حوزه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان توجه دارد. از طرفی اقتضائات امروز ما به ویژه در بعد سلامت جسمی و روحی و روانی دانش‌آموزان ایجاب می‌کرد که برخی از عوامل به کمک آموزش و پرورش بیایند.

وی گفت: بنیاد از این جهت فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی خوبی ایجاد کرده و این یاریگیری به آموزش و پرورش در رفع نیازها و مسائل می‌تواند ما را در رسیدن به اهداف تعلیم و تربیت کمک کند.

وی با بیان اینکه در سند تحول بنیادین ۶ ساحت تعلیم و تربیت پیش‌بینی شد، ادامه داد: یکی از ساحت‌های شش‌گانه در سند تحول بنیادین، توجه به ساحت زیستی و بدنی است؛ یعنی هم استعدادهای دانش‌آموزان شناسایی و شکوفا و هم نیازها و مسائل مربوط به این حوزه مرتفع شود.

ستاری‌فرد با بیان اینکه اقتضائات امروز ما فقر حرکتی دانش‌آموزان، چاقی و کم‌تحرکی دانش‌آموزان و تغییر سبک زندگی آنها به سمت کم‌تحرکی و بازی‌های دیجیتالی یا الکترونیکی و بازی‌های کم‌حرکتی است که باعث معضلات جدی برای دانش‌آموزان ما شده است، گفت: شناسایی و غربالگری این دانش‌آموزان گام نخست مواجهه سیاست‌گذارانه برای حل این مسائل است.

وی افزود: طی ۵ سال اخیر، ۱۰ درصد به نرخ اضافه وزن و چاقی دانش‌آموزان اضافه شد که یکی از معضلات جدی ماست. در کنار این افزایش چاقی و اضافه وزن نرخ سوء تغذیه دانش‌آموزان نیز نگران‌کننده‌ است، لذا لازم است که هم در بعد توجه به مسئله تغذیه دانش‌آموزان گام جدی برداریم و هم برای مسائلی که سلامت بچه‌ها را تهدید می‌کند، برنامه‌ریزی مناسب انجام شود که این اعلام نیاز از سوی آموزش و پرورش و پیش قدمی از سوی بنیاد ۱۵ خرداد می‌تواند به حل مسائل کمک کند.

وی با اشاره به عقد این تفاهم‌نامه گفت: امید است بتوانیم هم در حوزه استعدادیابی ورزشی و هدایت وزرشی دانش آموزان برای پشتیبانی از ورزش ملی و قهرمانی کشور کمک کنیم و هم به موضوع بیماریابی و هنجاریابی عضلانی استعدادیابی دانش آموزان و غربالگری دانش آموزان از حیث مسائل و مشکلاتی که دارند گام جدی برداریم.

به گزارش ایسنا، همچنین بابویی، رییس فدراسیون ورزش دانش آموزی طی سخنانی کوتاه بیان کرد: فدراسیون ورزش دانش‌آموزی خوشحال و باعث مباهات است که در مسیر خدمت به دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار قدم بردارد.

 

کمبود و توزیع نامتوازن نیروی انسانی، دغدغه‌ فضای آموزشی

کمبود و توزیع نامتوازن نیروی انسانی، دغدغه‌ فضای آموزشی
کمبود و توزیع نامتوازن نیروی انسانی، دغدغه‌ فضای آموزشی

مدیرکل آموزش و پرورش پایتخت یکی از چالش‌های مهم در اجراسازی سند تحول را موضوع نیروی انسانی عنوان و کمبود و توزیع نامتوازن نیروی انسانی را دغدغه‌ای در فضای آموزشی خواند.

به گزارش ایسنا، علیرضا کریمیان در نشست هم اندیشی «مدرسه، کلید طلایی اجرای سند تحول بنیادین» که صبح امروز در دبیرستان ماندگار البرز، برگزار شد ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری سید الشهدا(ع) واقعه عاشورا را نقطه عطف و حماسه مهم فراجغرافیایی و فرا انسانی در تاریخ بشر دانست و اظهار کرد: در مدرسه حسین (ع) ما شاهد دمیده شدن روح حقیقت در جان آدمیان و مردم هستیم و در مدرسه حسین(ع) حریت، عبودیت و عزت، پیام های اصلی هستند.

وی افزود: در این مدرسه، زندگی در پرتو کرامت انسانی است و شاهد رفع ظلمت ها و ذلالت ها هستیم.

کریمیان مربی این مدرسه را امام حسین علیه السلام خواند که تمام لطافت ها را دارد و آزادمنشی و کمال، عدالت خواهی و ظلم ستیزی، خداپرستی و ترس ناپذیری، کرامت مندی و عزت پذیری ویژگی های آن است و امیدواریم در مدرسه امام حسین(ع)، دانش آموزان خوبی باشیم.

وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی براینکه «در آموزش و پرورش سندها و برنامه های خوب و مهمی داریم که ارزش آنها به اجرایی شدن آن است» خاطرنشان کرد: امروز سندی داریم که مدت زیادی افراد زیادی برای تدوین آن تلاش کرده اند و اکنون فرصت اجرایی شدن آن است و برای تحقق آن، باید ابتدا چالش های پیش رو بررسی شود.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، مدرسه را مرکز ثقل و کانون سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دانست و تاکید کرد: نه ستاد و نه ادارات کل مکان اجرا شدن سند تحول نیستند بلکه فقط و فقط مدرسه مکان اجرایی شدن سند و معلم، محور اصلی این کار است.

کریمیان با بیان اینکه تمام مدیران، معاونین و کادر اجرایی مدرسه معلم هستند اظهار کرد: بی شک مدرسه خوب مدرسه ای است که بتواند با اجرا کردن سند تحول، تجلی بخش فرهنگ غنی اسلامی، ایرانی ما باشد؛ مدرسه‌ای که بتواند نقطه اتکا دولت و مردم برای پیشرفت و توسعه کشور قرار گیرد. همانطور که در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی شاهد انجام کارهای مهمی در مدارس بوده‌ایم که یکی از آنها فعالیت در اجرای انتخابات است.

وی با تاکید بر اینکه، مدرسه باید آنقدر ارتقاء یابد که قدرت تصمیم سازی و تصمیم گیری داشته باشد، گفت: باید به مدرسه اجازه و فرصت تصمیم سازی و تصمیم گیری بدهیم، مدرسه باید این ویژگی را داشته باشد که اگر دانش آموز ما در بزنگاه هایی قرار گرفت که مجبور به انتخاب بود، مدرسه بتواند کمک کند تا او بهترین انتخاب را داشته باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش پایتخت، کشف استعدادهای متنوع و ظرفیت پذیرش تفاوت های میان دانش آموزان و تعامل با مساجد و نهادهای علمی و فرهنگی را از ویژگی های اصلی مدرسه ایده آل خواند و افزود: مدرسه ما باید یک مدرسه یادگیرنده، کمال جو و خواستار تعالی مستمر باشد و باید برای این مهم مسیری ترسیم کنیم که مدارس در یک فضای خود ارزیابی به تعالی مستمر برسند و تامین کننده تمام نیازهای مسیر رشد دانش آموزان باشند. چراکه تعامل با دنیای خارج از مدرسه، موجب موفقیت های مهمی می شود.

کریمیان مشارکت جویی، نقدپذیری و استقبال از مشارکت در تمام زمینه های فکری و تخصصی را لازمه راه رشد برشمرد و گفت: شیوع ویروس کرونا توفیق اجباری بود که به واسطه آن، در زیست بوم جدید به استقبال فناوری های جدید رفتیم که منجر به اتفاقات مبارکی شد و همکاران ما سرآمد تولید محتوا شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران مسیر رسیدن به مدرسه ایده آل و اجرای سند تحول را در ده سال گذشته، به دلیل وجود چالش هایی دانست و در این مورد یادآور شد:اجرای سند تحول بنیادین فقط به عهده آموزش و پرورش نیست بلکه باید یک عزم ملی ایجاد شود و برای این منظور باید یک تقسیم کار ملی ایجاد و از ظرفیت همه دستگاه‌ها بهره برد.

وی یکی دیگر از چالش های مهم در اجراسازی سند تحول را موضوع نیروی انسانی عنوان و کمبود و توزیع نامتوازن نیروی انسانی را دغدغه‌ای در فضای آموزشی خواند.

کریمیان در ادامه داشتن اعتبارات پایدار و قابل اطمینان و نظام مند بودن ارتباط رسانه‌ها با آموزش و پرورش را از عوامل مهم و موثری دیگر برای اجرای سند تحول خواند و گفت: همانطور که رسانه ملی و اصحاب رسانه نقش مهمی در بازگشایی حضوری مدارس داشتند، می توانند نقش  موثری هم برای اجرای سند تحول داشته باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره بر اینکه آموزش و پرورش دیربازده است تاکید کرد: باید بپذیریم هر کدام از ما در هر کجا و هر سمتی  که هستیم؛ باید در اجرایی شدن سند تحول، برای خود وظیفه ای داشته باشیم و با افزایش سطح آگاهی ارکان آموزش و پرورش و توانمندسازی آنها باعث حرکت خوب در این مسیر شویم.

کریمیان با بیان اینکه،  اگر مدیران مدارس توانمند باشند و نگرش آنها نسبت به سند تحول مثبت باشد، سند تحول اجرایی می شود خاطرنشان کرد: مدیران مدارس باید در مقاطع مورد نیاز قدرت تصمیم سازی و تصمیم گیری داشته باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در پایان، تجربه گردانی و ایجاد زمینه و بستر مناسب برای تحقق آن را امر مهمی تلقی و با بیان اینکه تجربه معلمان و مدیران پیشکسوت، یک گنجینه ارزشمند است گفت: معلمان و مدیران پیشکسوت، با اشتراک گذاری تجربیات خود با نو معلمان و نومدیران، موجبات رشد و مدیریت دانش را محقق می کنند که  استفاده از تجربیات کاربردی آن ها در یک سازو کار مدون و بسط آن در سطح شهر تهران باعث رشد و تعالی مدیریتی است.

در ادامه، معصومه معصومیان؛ معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، عاشورا را بزرگترین سند تحول تاریخ بشریت خواند و گفت: ما تحول را از شهدای کربلا و حماسه بزرگ عاشورا درک کردیم لذا دیر زمانی است که ما با جریان تحول آشنا هستیم.

وی با تاکید بر اینکه، سند تحول بنیادین، مولفه های مختلفی دارد که یکی از آنها فهم درست از تحول است، تشکیل نشست‌های گفت و گویی برای تحقق یک فهم و زبان مشترک در اجراسازی سند تحول دانست.

معصومیان تهران را به دلیل  ویژگی‌ها و زیست بوم خاص آن، ام القرای ایران عنوان کرد و گفت: ما در تهران، بالاترین جمعیت دانش آموزی را داریم لذا شناخت شرایط از اهمیت بالایی برخوردار است و جریان تحول را اگر در تربیت تمام ساحتی ببینیم، تحول یک جریان دائمی است.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران ، وی مهم ترین ویژگی انسان در مسیر تعالی را، تحول لحظه به لحظه دانست و گفت باید به اجرایی شدن سند تحول ایمان داشته باشیم.

 

۱۴۰۱ مرداد ۱۵, شنبه

سهم دانش‌آموزان مدارس دولتی از «برترین‌های کنکوری» آب رفت/ زنگ خطر تشدید ناعدالتی آموزشی

سهم دانش‌آموزان مدارس دولتی از «برترین‌های کنکوری» آب رفت/ زنگ خطر تشدید ناعدالتی آموزشی
سهم دانش‌آموزان مدارس دولتی از «برترین‌های کنکوری» آب رفت/ زنگ خطر تشدید ناعدالتی آموزشی

موضوع عدالت آموزشی و کیفیت مدارس دولتی، دغدغه تازه‌ای نیست؛ هرساله برنامه‌هایی به منظور ارتقای کیفیت مدارس دولتی با نیم نگاهی به اسناد بالادستی طراحی و اجرا می‌شود، اما نمود عینی ملموسی نمی‌یابد و نمی‌توان طعم کیفیت آموزش را در همه مدارس دولتی چشید.

به گزارش ایسنا، نتایج امتحانات نهایی و اعلام وضعیت تحصیلی نفرات برتر کنکور سراسری از جمله مصادیقی است که می‌تواند فاصله میان دانش‌آموزان محصل در مدارس دولتی با دیگر مدارس خاص را به خوبی به نمایش بگذارد. از چندسال گذشته که سهم دانش‌آموزان مدارس خاص در گردونه برترین‌های «کنکور سراسری»  به طور مشهودی افزایش یافت، زنگ خطر تشدید ناعدالتی آموزشی نیز به صدا درآمد.

براساس اطلاعات منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر وضعیت تحصیلی نفرات برتر کنکور، «از مجموع ۴۰ داوطلبی که از سوی سازمان سنجش به‌عنوان برترین‌ها معرفی‌شده‌اند ۲۹ داوطلب در مدارس سمپاد، ۹ داوطلب در مدارس غیردولتی، یک دانش‌آموز در مدرسه دولتی و یک دانش‌آموز در دبیرستان نمونه دولتی تحصیل کرده‌اند.»

هرچند دور از ذهن نیست که نفرات اول کنکور سراسری در هر کدام از رشته‌ها، نخبگان دانش‌آموزی باشند و نتوان با اتکای صرف به نتایج کنکور، تحلیلی همه جانبه از وضعیت آموزشی کشور به دست آورد اما عواملی چون طبقاتی شدن آموزش، تولید نابرابری‌های اجتماعی و دور شدن از عدالت آموزشی را نیز نمی‌توان در بروز چنین نتایجی بی‌اثر و کمرنگ دانست، آن هم در شرایطی که هرساله بر آمار نفرات برتر کنکوری برآمده از دل مدارس سمپادی و غیردولتی افزوده می‌شود.

دست خالی مدارس دولتی در رقابت‌های کنکوری

همه ساله شماری از نخبگان دانش‌آموزی به مدارس تیزهوشان می‌روند و برخی دیگر که وارد این رقابت نمی‌شوند رهسپار مدارس غیردولتی خاص می‌شوند؛ خانواده‌ها برای آنها هزینه کرده و نتیجه می‌گیرند، اما دانش‌آموزان مدارس عادی دولتی از این گردونه باز می‌مانند.

در این میان، گروهی از کارشناسان و سیاست‌گذاران حوزه آموزش معتقدند رشد بیش از حد و بدون برنامه مدارس غیردولتی، حرکت به سوی طبقاتی شدن آموزش و پرورش، نمودی از بی‌عدالتی آموزشی در توزیع غیرنرمال نفرات برتر کنکور است و گروهی دیگر معتقدند بی کیفیتی آموزش در مدارس دولتی را نباید به حساب رشد مدارس غیردولتی گذاشت بلکه باید فکری جدی به حال کیفیت آموزش در مدارس دولتی کرد.

اگر فتیله مدارس غیر دولتی پایین کشیده شود، به مدارس دولتی کمک می‌شود؟

در همین راستا، احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس غیردولتی پیرامون رتبه‌های برتر دانش آموزانِ مدارس غیردولتی در کنکور سراسری گفت: رتبه‌های المپیاد و کنکور  را بررسی کنید، مدارس غیر دولتی به اندازه سهم خود حضور دارند، باید هم به منظر کیفی و هم کمی توجه کرد. چنین رقابت هایی به ارتقای شاخص‌های آموزشی و پرورشی کمک می کند. اینگونه تصور نکنید اگر فتیله مدارس غیر دولتی پایین کشیده شود، به مدارس دولتی کمک می‌شود.

وی تاکید کرد که تقابل میان مدارس دولتی و غیر دولتی باعث افزایش کیفیت مدارس دولتی نمی‌شود.

به همین بهانه، حجت‌الله بنیادی، استاد دانشگاه فرهنگیان، کارشناس و پژوهشگر حوزه آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با ایسنا، به تبیین عوامل بی کیفیتی در مدارس دولتی و مصادیق روشنی از عدم برقراری عدالت آموزشی در کشور پرداخت و اظهارکرد: یک علت چنین رخدادی را می‌توان در این جست که نظام آموزشی ما ناعادلانه است و فرصت‌های برابری را برای دانش‌آموزان به صورت نسبی مهیا نکرده‌ایم.

وی افزود: علت دوم اینکه کنکوری و شیوه پذیرش دانشجوی ما در کشور، شیوه صحیحی نیست؛ چه آن کنکوری که تاکنون برگزار می‌شده و چه مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی که با اجرای آن همان استرس‌ها، نگرانی‌ها از ناعدالتی و تضییع حقوق استمرار خواهد داشت.

 

«معلم»، اصلی‌ترین مولفه کیفیت آموزشی

این استاد دانشگاه فرهنگیان اصلی‌ترین مولفه کیفیت آموزشی را «معلم» دانست و گفت: ببینید نظام آموزشی ما در خصوص تامین معلم چگونه عمل می‌کند؛ تامین عادلانه معلم بسیار مهم و یکی از شاخص‌های عدالت آموزشی، دسترسی به معلم است. نرخ پوشش تحصیلی ما عدد قابل قبولی است، اما از لحاظ کیفیت و دسترسی به تحصیلِ باکیفیت دچار چالش‌های بسیاری هستیم. کلاس‌های درسی در کشور داریم که نسبت دانش‌آموز به معلم در آنها ۵۲ به یک است. در عین حال استان‌هایی داریم که این نسبت ۱۷ به یک است.

بنیادی ادامه داد: در کلاس درس ۴۵ دقیقه‌ای که ۵۲ دانش‌آموز دارد، هر دانش آموز نهایتا ۵۰ ثانیه فرصت تعامل و گفت‌وگوی اختصاصی با معلم را پیدا می‌کند و در کلاس ۱۷ نفره ای، هر دانش‌آموز حدود سه دقیقه فرصت دارد تا به صورت اختصاصی با معلم گفت‌وگو کند. یک اختلاف سه برابری وجود دارد و این ناعدالتی آموزشی در مدارس دولتی است.

وی با طرح این پرسش که آیا معلمانی که استخدام می‌شوند از حیث شایستگی‌ها و دوره‌هایی که گذرانده‌اند یکسان هستند؟ اظهار کرد: چند گروه معلم داریم؛ نخست معلمان پذیرفته شده از طریق کنکور سراسری که چهارسال درس می‌خوانند و در واقع یک دوره خاص معلمی چهارساله می‌بینند؛ ضمن آنکه قبل از ورود به دانشگاه مراحل مصاحبه و گزینش را طی کرده‌اند. گروه دوم، مهارت آموزان ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان هستند که لیسانس گرفته‌ و در پی شغل مناسب، در آزمون استخدامی شرکت کرده‌اند. اینها باید یک سال دوره معلمی ببینند اما در عمل این دوره‌ها کمتر از یکسال به اتمام می‌رسند.

این کارشناس آموزش و پرورش ادامه داد: گروه سوم، سرباز معلمان هستند که آمده‌اند خدمت سربازی‌شان را بگذارند و هدفشان معلمی نیست. گروه چهارم معلمان خرید خدمات هستند که نه تکلیف بیمه‌شان مشخص است و نه دوره دیده‌اند، بلکه موسساتی آنها را به کار گرفته‌اند. گروه پنجم آموزشیاران نهضت سوادآموزی و مربیان پیش‌دبستانی بودند که وارد آموزش و پرورش شدند. حال آیا توانمندی، انگیزه و شایستگی معلمان فوق با همدیگر یکسان است؟.

بنیادی تاکید کرد که بنابراین نظام آموزشی ما در تامین معلم که اصلی‌ترین مولفه کیفیت، قبولی دانش آموزان در دروس مختلف و کسب معدل خوب است، کاملا ناعادلانه عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه معلم خرید خدماتی با دریافتی سه تا چهار میلیون تومانی با معلم رسمی با کف دریافتی هفت میلیون تومانی از حیث انگیزه کاری نیز با یکدیگر یکسان نیستند عنوان کرد: باید مجدد متذکر شوم که نظام آموزشی ما از حیث امکانات، ناعادلانه‌ است.

 

ناکارآمدی نظام استعدادسنجی و هدایت تحصیلی

این استاد دانشگاه فرهنگیان افزود: از آن سو، چالش‌هایی در سنجش و پذیرش دانشجویان و مهمتر از آن، هدایت تحصیلی دانش آموزان داریم.  در روند سنجش و پذیرش دانشجو، لازم است علایق، توانمندی‌ها، استعدادها و شایستگی‌های دانش آموزان از اول ابتدایی به تدریج شناسایی و در پرونده‌ای به ثبت برسد. در این صورت دانش آموز هنگام ورود به پایه دهم می‌داند که باید در چه مسیری ادامه دهد.

بنیادی با اشاره به اینکه نظام استعدادسنجی و هدایت تحصیلی ما به درستی عمل نمی‌کند و شناخت جامعی از دانش‌آموزان نداریم عنوان کرد: سندتحول بنیادین آموزش و پرورش در راهکار(۱ ۲ -۳) بر « طراحی و استقرار نظام جامع هدایت تحصیلی و استعدادیابی به منظور هدایت دانش آموزان به سوی رشته و حرَف و مهارت‌های مورد نیاز حال و آینده کشور متناسب با استعدادها، علاقه مندی و توانایی‌های آنان» تأکید دارد، اظهار کرد: راهبردهای ملی نقشه جامع علمی کشور نیز «ارتقای نظام مشاوره و استعدادیابی و هدایت تحصیلی کشور» و « طراحی و استقرار نظام جامع مشاوره، استعدادیابی و هدایت به منظور هدایت دانش ‏آموزان و دانشجویان به سوی رشته‌های علمی متناسب با اولویت‌های کشور براساس استعداد و علاقه‌مندی و توانایی‌های آنها و اولویت‌های کشور» را مورد تأکید قرار داده است.

وی اضافه کرد: نظام آموزشی ما عمده دانش‌آموزان را به سمت کنکور هدایت می‌کند و این، در حالی اتفاق می‌افتد که نگاه جامعی به سوابق تحصیلی نمی‌کند. با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی قصد دارند معدل و سوابق تحصیلی را نیز در فرایند سنجش دانشجو، دخیل کنند، اما آیا آموزش و پرورش ما همین امتحانات نهایی فعلی را کاملا ایمن برگزار می‌کند؟ یا در همین کنکور  که حساسیت بسیاری روی آن وجود دارد، بحث تقلب و فروش سوالات حاشیه ساز نشده است؟.

این کارشناس آموزش و پرورش ادامه داد: حالا بحث “معدل” هم اضافه شده و حساسیت‌ها به شکل دیگری افزایش یافته است و امتحانات نهایی را به دروس خاص محدود کرده‌اند و سنجش و پذیرش دانشجو به کل استعداد و شایستگی‌های دانش‌آموزان معطوف نشده‌است. در چنین شرایطی است که همان رویه قبلی، استمرار می‌باید و آن توانمندی که بتواند شایسته ترین افراد را برای ادامه تحصیل و خدمت به کشور انتخاب کند به درستی شناسایی و به کار گرفته نمی‌شود و متاسفانه افرادی انتخاب می‌شوند که نه همه آنها، اما بخش قابل توجهی پول بیشتر و معلم و مدرسه بهتری داشته‌اند و معدل بهتری کسب کرده‌اند و توانسته اند بهتر تست بزنند.

بنیادی با تاکید بر اینکه باید بتوانیم شایسته‌ترین و لایق‌ترین جوانان را برای ادامه تحصیل انتخاب کنیم تا در آینده خدمات بهتری به مردم ارائه دهند گفت: ما این کار را نمی‌کنیم بلکه می‌گوییم هرکس پول بیشتری دارد، به مدرسه بهتری می‌رود و یا در کلاس کنکور شرکت می‌کند می‌تواند بهترین صندلی‌های دانشگاه‌ها را از آن خود کند.

جداسازی دانش‌آموزان از یکدیگر، مصداق دیگر ناعدالتی

وی در بخش دیگری از سخنانش، تنوع مدارس و جداسازی دانش‌آموزان از یکدیگر را نیز یک مصداق دیگر ناعدالتی و خالی شدن استعدادها از مدارس دولتی و افت کیفیت این مدارس دانست و گفت: ما شماری از دانش‌آموزان را تحت عنوان تیزهوش جدا کرده و به مدارس خاص می‌فرستیم که می‌تواند به کیفیت مدارس دولتی ضربه بزند. از سوی دیگر هوش انواع مختلفی دارد و فقط منحصر به ریاضیات و … نیست. ما به انواع دیگر هوش توجه نمی‌کنیم.

برخی دلایل موفقیت دانش آموزان سمپادی و غیردولتی در کسب رتبه‌های برتر کنکور

این استاد دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: خدمات ارائه شده به دانش‌آموزان از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پژوهش‌سراها، اردوگاه‌ها و …. نیز عمدتا در شهرها برگزار و در روستاها ارائه نمی‌شود.

بنیادی به طور خاص به برخی دلایل موفقیت دانش آموزان سمپادی و غیردولتی در کسب رتبه‌های برتر کنکور نیز اشاره کرد و گفت: غلبه نگرش کنکور محوری در مدارس غیردولتی، برگزاری کلاس‌های کنکور در نوبت دوم مدارس غیردولتی، برگزاری اردوهای خاص چند هفته‌ای با هدف تقویت مهارت‌های تست زنی، تأمین معلمان مجرب از سوی مدارس خاص و غیردولتی‌ و محرومیت بسیاری از شهرستان‌ها از مدارس سمپاد از جمله دلایل توزیع نامتقارن و ناعادلانه محصلان مدارس مختلف در کسب رتبه‌های برتر کنکوری است.

 

بی تدبیری مسئولان شهری؛ غرق شدن یک کودک کار در گودال مملو از سیلاب در نصرت آباد

بی تدبیری مسئولان شهری؛ غرق شدن یک کودک کار در گودال مملو از سیلاب در نصرت آباد

خبرگزاری هرانا – یک کودک کار ۷ ساله در شهر نصرت آباد از توابع شهرستان زاهدان، در سایه بی تدبیری مسئولان شهری، بر اثر سقوط در یک گودال مملو از سیلاب، جان خود را از دست داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از حال وش، روز دوشنبه ۱۰ مردادماه ۱۴۰۱، یک کودک کار در شهر نصرت آباد از توابع شهرستان زاهدان، در سایه بی تدبیری مسئولان شهری جان خود را از دست داد.

هویت این کودک “سلمان براهویی، ۷ ساله” عنوان شده است.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: «حوالی ساعت ۲ بعد از ظهر کفش های این‌ کودک توسط مردم محل در کنار یک گودال پر شده از آب سیل اخیر، کشف شد. آنها با هلال احمر شهر نصرت آباد تماس گرفته و درخواست کمک کردند که پس از حضور ماموران در محل، نیروهای این سازمان به آنها اعلام کردند که “کفکش های هلال احمر خراب است و راهی برای پیدا کردن این کودک وجود ندارد” و محل را ترک کردند. حاضرین در محل سپس با پاسگاه نیروی انتظامی تماس گرفتند و از آنها خواستند تا با صدور دستوری خطاب به شهرداری، از آنها بخواهند که با لودر آب گودال را از طریق حفر آبراه تخلیه کنند که پاسگاه محل در جواب اعلام کرد “راننده لودر خواب هست و خودتان کاری بکنید”.»

به گفته وی، «نهایتا مردم محل در ساعت ۴ صبح روز بعد، از طریق بستن طناب به کمر یکی از شهروندان و راهی کردن وی در عمق گودال برای جستجوی پیکر بی جان کودک، نهایتا جسد این کودک را کشف و از آب خارج میکنند.»

بر اساس این گزارش، سلمان براهویی پیش از مرگ، از طریق چوپانی مخارج اعضای خانواده خود را تامین می کرده است.

بی توجهی مسئولان شهری در نظارت بر اجرای حفاظ استاندارد و عدم نصب علائم هشدار در گودال های حفاری شده در سطح شهرها، پیش از این نیز باعث بروز حوادث اینچنینی شده است.