۱۴۰۱ خرداد ۲۵, چهارشنبه

وزیر آموزش و پرورش: تمام مدارس کپری و کانکسی جمع‌ می شوند

وزیر آموزش و پرورش: تمام مدارس کپری و کانکسی جمع‌ می شوند

    

وزیر آموزش و پرورش: تمام مدارس کپری و کانکسی جمع‌ می شوند

به گزارش رکنا، یوسف نوری پنجشنبه شب در نشست شورای آموزش و پرورش استان هرمزگان افزود: برای برچیده شدن کلاس های درس کپری و کانکسی در سطح کشور، تاکنون نشست های با خیران مدرسه ساز و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برگزار شده است.

وی بیان داشت: دانش آموزان بازمانده از تحصیل نیز می‌توانند با استفاده از شبکه شاد و مدرسه ملی ادامه تحصیل دهند.

نوری با اشاره به اینکه امسال از نظر اختصاص تجهیزات و ساخت وساز سال خوبی برای آموزش و پرورش کشور خواهد بود، بیان داشت: به همین منظور ۲ مجتمع بزرگ آموزشی در شهرک پیامبر اعظم (ص) شهر بندرعباس ساخته خواهد شد و همچنین نمایندگی آموزش و پرورش در بخش لیردف شهرستان جاسک به اداره آموزش و پرورش ارتقا پیدا می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش اظهارداشت: تاکنون ۷۵ هزار میلیارد ریال در سفرهای استانی رییس جمهور به استان‌های مختلف به آموزش و پرورش تخصیص اعتبار داده شده تا کمبودهای سخت افزاری در این حوزه جبران شود.

وزیر آموزش وپرورش روز پنجشنبه ۱۹ خردادماه جاری پس از ورود به هرمزگان عازم شرق استان شد و وضعیت فضاهای آموزشی مناطق سخت گذر و کوهستانی شهرستان جاسک را بررسی کرد.

یوسف نوری همچنین در این روز نمایشگاه دست ساخته‌های هنرجویان هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش استان هرمزگان را افتتاح کرد و با نماینده ولی فقیه درهرمزگان و امام جمعه بندرعباس نیز دیدار و گفت وگو کرد.

 

فرآیند آموزش و تربیت دانش‌آموزان نباید رقابتی شود

فرآیند آموزش و تربیت دانش‌آموزان نباید رقابتی شود

فرآیند آموزش و تربیت دانش‌آموزان نباید رقابتی شود

ایسنا نوشت: معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در آموزش و پرورش به دنبال رقابتی کردن فرآیند آموزش و تربیت نیستیم و معتقدیم هر دانش‌آموزی استعدادی دارد و باید به واسطه آن مورد تکریم اولیای مدرسه قرار گیرد.

رضوان حکیم‌زاده اظهار کرد: برنامه درسی اصلی زندگی ما مسلمانان کتاب قرآن است و این منبع به قدری غنی است که نیازی به منابع دیگر نداریم و در مقوله تربیت باید از قرآن مجید به عنوان یک سند استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: اصلی‌ترین ضربه‌ای که کرونا به آموزش و پرورش وارد کرد، در حوزه تربیت بود که باید به شکل ویژه به آن پرداخته شود تا این آسیب مرتفع شود.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه نباید دانش‌آموزان را وارد فرآیند رقابتی در مدارس کنیم، افزود: در قرآن کریم اصالت به تشویق داده شده است و توفیق را در خرد جمعی می‌داند.

وی ادامه داد: برخی خانواده‌ها با مقایسه فرزند خود با دیگران، دانش‌آموز را وارد فرآیندهای اشتباهی می‌کنند و اگر مدرسه آن را تشدید کند، هیچ راه نجاتی برای کودک یا نوجوان وجود نخواهد داشت، اما اگر به مقوله تفاوت‌های فردی توجه شود و همه دانش‌آموزان به واسطه استعدادهایی که در زمینه‌های مختلف دارند، مورد تشویق معلم قرار می‌گیرند، دچار تحول در زندگی خود می‌شوند.

حکیم‌زاده گفت: باید به تمام ساحت‌های یادگیری توجه شود و اگر این اتفاق رخ داد، یقیناً به استعدادهای همه دانش‌آموزان توجه ویژه ‌شود و این فضای رقابتی از بین خواهد رفت.

معاون آموزش ابتدایی خاطرنشان کرد: بیشترین آسیب افت تحصیلی ناشی از کرونا در حاشیه شهرها و مناطق محروم رخ داده است که باید در تابستان پیش رو اصلاح شود.

وی تصریح کرد: باید برای رفع مشکلات آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان کم برخوردار تلاش ویژه کرد، زیرا در سیره رفتاری و تربیتی ما، تلاش برای این کودکان همواره مورد تأکید بوده است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حکیم‌زاده گفت: در معاونت آموزش ابتدایی به دنبال رقابتی کردن فرآیند آموزش و تربیت نیستیم و معتقدیم هر دانش‌آموزی استعدادی دارد و باید به واسطه آن مورد تکریم اولیای مدرسه قرار گیرد و اگر به هر انسانی با هر سطح هوشی احساس کرامت دهیم، باعث رشد شخصیت و تحول در زندگی وی خواهیم شد.

روزی برای ۱۶۰ میلیون کودک کار

روزی برای ۱۶۰ میلیون کودک کار

یازده ژوئن هرسال روز جهانی مبارزه با کار کودکان نامیده شده است. موضوعی که سالهاست کشورهای توسعه یافته در پی ریشه‌کن کردن آن هستند.

در ابتدای سال ۲۰۲۰ از هر ۱۰ کودک یک کودک به کار گماشته شده یا مجبور به کار برای تامین معیشت خود و خانواده‌اش بوده است.

مدتی پیش توافقی جمعی با نام فراخوان اقدام دوربان میان سازمان‌های بین المللی و سازمان‌های غیردولتی شکل گرفت.

 

این تعهد قرار بود در چند حوزه اساسی برای توقف کار کودک قدم بردارد. یکی از مهم‌ترین اقدامات افزایش تامین مالی و همکاری‌های بین‌المللی برای حذف کار کودک و کار اجباری است.

 

در ایران اما ماجرا اندکی متفاوت است، در این ویدئو ضمن مرور آمار، وضعیت کار کودکان در کشور را بررسی کرده‌ایم.

قصد برخورد با کودک کار را نداریم

قصد برخورد با کودک کار را نداریم

قصد برخورد با کودک کار را نداریم

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: هر سیاستی که ناظر به برخورد با کودک کار باشد، سیاست غلطی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود علیگو، با اشاره به روز جهانی منع کار کودک با شعار منع کار کودک با حمایت‌های اجتماعی خانواده محور از طریق حلقه‌های میانی، بیان کرد: هیچکس این موضوع را کتمان نمی‌کند که مسئله کودکان کار، کار در خیابان و حتی زباله‌گردی که هر کدام شرایط و مداخلات خاص خود را لازم دارد، یکی از جلوه‌های آسیب‌زای اجتماعی ماست و قطعاً این اتفاق حاصل فرآیندهای متعددی است و مسائل اقتصادی که در منطقه، کشور و کشورهای همسایه شکل می‌گیرد، مؤثر است.

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی، دستگاه‌های مسئول در موضوع کودکان کار، کار در خیابان و زباله‌گردی را شهرداری‌ها، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی کشور معرفی کرد و افزود: اینکه سیاست‌های این دستگاه‌ها در مواجهه با کودکان چیست و چقدر با هم هماهنگی دارند، بسیار مهم است. در وضعیت فعلی قرارگاه‌هایی شکل گرفته و در این قرارگاه‌ها همکاران ما در شهرداری، وزارت کار و وزارت دادگستری به تعاملات سازنده‌ای رسیده‌اند و برنامه‌های مشترک در حال طراحی است اما اینکه سیاست ما در مقابله با این فرآیند و آسیب باید چگونه باشد این از مهم‌ترین مسائل و مدل‌های حل مسئله در این آسیب است.

به گفته وی، توجه به حلقه‌های میانی، NGOها و گروه‌های مردم پایه و جهادی و گروه‌هایی که دولتی نیستند و از بطن مردم بیرون آمده‌اند یکی از روش‌ها و مسیرهای حل برون‌رفت از این مسئله است.

علیگو با بیان اینکه باید بپذیریم که این کودکان مقصر این فرآیند نیستند، تصریح کرد: آنها یکی از معلولان این فرآیند اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی هستند، لذا با کودک قصد برخورد نداریم و هر سیاستی که ناظر به برخورد با کودک کار باشد، سیاست غلطی است.

به دنبال حمایت‌های اجتماعی و توانمندسازی خانواده‌های کودکان کار و خیابان هستیم

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی، افزود: نگاه ما برای حل مسئله در موضوع کودکان کار و خیابان تا زمانی که معطوف به کودک است و دنبال توانمندسازی کودک می‌گردد منجر به نتیجه‌های مطلوب نخواهد شد؛ زیرا بستر خانوادگی که این آسیب را شکل داده است، همچنان پابرجا و باقی است و باید به این موضوع توجه کنیم لذا در سیاست دوم، نگاه خانواده‌محوری در حمایت بسیار اهمیت دارد. ما به دنبال حمایت‌های اجتماعی از خانواده‌های کودکان کار و خیابان و توانمندسازی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این خانواده‌ها هستیم.

وی ادامه داد: قطعاً فرآیندهای اقتصادی بسیار مهم هستند، اما لزوماً همه افراد فقیر کودکان‌شان در خیابان حاضر نیست؛ پس مدل سیاست خانواده‌محوری در گام اول و مدل توجه به NGOها در گام دوم، برای مجموعه سازمان بهزیستی کشور به عنوان یک سیاست اولویت‌دار مطرح است و فرآیندها بر این الگو شکل گرفته‌اند. لازم به ذکر است که ما نمی‌خواهیم NGOها وظایف دستگاه‌های دولتی را انجام دهند، ما می‌خواهیم از ظرفیت مردمی برای حل مسئله استفاده کنیم.

علیگو با بیان اینکه نگاه ما در موضوع حمایت از کودکان کار و کودکان خیابانی و حتی کودکان زباله‌گرد مدل‌های مددکارانه است، اذعان کرد: در مدل‌های مددکارانه توجه همه‌جانبه به شرایط طفل و نوجوان حائز اهمیت است و شاید توانمند کردن کودک برای کار خود یک ارزش افزوده باشد لذا به دنبال پیچیدن نسخه واحد برای توانمندسازی کودکان کار نمی‌توان پیچید و قطعاً مدیریت فرآیندها، مدیریت مورد است.

بالغ بر ۱۴ هزار کودک در مجموعه فعالیت‌های مرتبط با حوزه کودکان کار و خیابان ساماندهی کردیم

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه در بهزیستی بالغ بر ۱۴ هزار کودک را در مجموعه فعالیت‌های مرتبط با حوزه کودکان کار و خیابان ساماندهی کردیم، گفت: در حال حاضر ۶۷ مرکز حمایتی و آموزشی در سطح کشور داریم که با همکاری NGOها و با مجوز بهزیستی اداره می‌شود؛ همچنین ۳۱ مرکز شبانه‌روزی نیز به صورت دولتی اداره می‌شوند.

وی از تدوین دستورالعمل مراکز شبانه‌روزی کودکان کار و خیابان برابر ماده ۲۶ قانون در بهزیستی خبر داد و گفت: این موضوع کمک می‌کند تا از ظرفیت NGOها در نگهداری شبانه‌روزی کودکان کار و خیابان بهره‌مند شویم و بخش اعظمی از دغدغه‌های گروه‌های مردمی در موضوع نگهداری کودکان کار و خیابان می‌تواند با این مهم رفع شود.

علیگو با بیان اینکه بالغ بر ۸۰ درصد کودکان کار و خیابان در کشور از کودکان اتباع هستند و این موضوع نگرانی‌هایی ایجاد می‌کند و اقدامات خاصی لازم دارد. این در حالی است که بیش از ۴۵ درصد از کودکان کار با بعد خانوار بین ۴ تا ۶ نفر هستند و این بخش نگران‌کننده دیگری ایجاد می‌کند که باید به آن توجه کرد.

هر یک ریال کمک نقدی در سطح خیابان به کودکان، منجر به فرو رفتن آنها در سطح آسفالت خیابان‌ها می‌شود

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی افزود: مسئله مهمی در موضوع درآمدهای کودکان در سطح خیابان وجود دارد. هر یک ریالی که در سطح خیابان به این کودکان کمک نقدی می‌کنید، منجر به فرو رفتن آنها در سطح آسفالت خیابان‌ها خواهد شد، زیرا امکان طرح موضوعات و مدل‌های توانمندسازی را حتی توسط مردم از این کودکان سلب می‌کند. قطعاً مسائل اقتصادی در اینکه این کودکان در خیابان حاضر می‌شوند، اما باید به این موضوع توجه کنیم که این مدل برای کودکان پرآسیب است؛ لذا اگر در مورد منع کار کودک در خیابان صحبت می‌کنیم قطعاً در خیابان بودن کودک جز بخش‌های پرآسیب کودک است؛ زیرا آسیب‌هایی غیر از سو استفاده اقتصادی هم در انتظار کودک در سطح خیابان است.

وی، افزود: در این راستا اقدامات خوبی انجام شده و جلسات استانداری‌ها شکل گرفته است و سازمان بهزیستی برنامه «اقدام و عمل» آماده کرده که با رویکرد مددکارانه طراحی شده و تلاش می‌کند تا با روش‌های مستمر و طراحی حمایت‌های اجتماعی و شکل‌گیری الگوهای خانواده‌محور و با استفاده از ظرفیت‌های گروه‌های مردمی مسئله کودکان کار و خیابان را تا حد مطلوبی ساماندهی کنیم.

علیگو با اشاره به اینکه در حال حاضر ورودی اتباع غیرقانونی در کشور بسیار قابل توجه است، گفت: در برنامه اقدام و عمل یکی از کارهای مهم، تجهیز مراکز و مجموعه‌ها به دستگاه سنجش عنبیه است تا بتوان از طریق شاخص‌های بیومتریک این افراد را شناسایی و کددار کرد. این موضوع کمک می‌کند تا این کودکان را به صورت سیستماتیک شناسایی و در مجموعه بانک اطلاعاتی، اطلاعات آنها را داشته باشیم که بتوانیم خدمات را به طور مستمر ارائه کنیم.

مدیرکل امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه برنامه اقدام و عمل را در سال ۹۹ فقط در سطح استان تهران و سپس در سال ۱۴۰۰ در ۱۳ استان اجرا کردیم و در سال ۱۴۰۱ در تمام استان‌های کشور اجرا خواهیم کرد، گفت: این برنامه ۶ گام اصلی دارد که همه آنها بر اساس مدل‌های دوستدار کودک طراحی شده است و تلاش می‌کند تا خانواده این کودکان به نتیجه مطلوب برسند. انتظار ما از این برنامه باید کاهش ۵۰ درصدی کودکان کار و خیابان باشد، اما در واقع این نتیجه حاصل نمی‌شود و یکی از دلایل آن این است که هر اقدامی که در سطح خیابان با همکاری گروه‌های مردمی انجام می‌دهیم نتیجه آن قابل مشاهده نیست، زیرا ورودی‌های ما کنترل نمی‌شود.

وی، ادامه داد: در برنامه سال ۹۹، خانواده‌های تحت پوشش دیگر کودکانشان را به خیابان نمی‌فرستادند، اما باز هم خیابان پر از کودکان بود. ما در پروژه‌ای که از بین ۱۰۰۰ نفر داشتیم فقط ۲۴ نفر دوباره کودکانشان در سطح خیابان حضور داشتند و این نشان می‌دهد برنامه درست عمل کرده اما یکی از دلایل اینکه خیابان خالی نشده این است که این فرآیند، فرایندی نیست که تنها بهزیستی کار کند و لازم است دستگاه‌های متعدد و اقداماتی به عنوان اقدامات پیشگیرانه مانند کنترل مرزها و توجه به اتباع و دارای اوراق هویتی شدن اتباع مدنظر قرار گیرد.

علیگو با اشاره به دیگر اقدامات بهزیستی در زمینه کودکان کار و خیابان، توضیح داد: در سال جاری به غیر از برنامه اقدام و عمل و ایجاد مراکز غیردولتی شبانه‌روزی که سعی می‌کنیم تا پایان سال بخش اعظمی از استان‌ها دارای این مراکز باشند تا ظرفیت‌های آموزشی و حمایتی بیشتر به این کودکان تقدیم کنیم، یکی دیگر از برنامه‌های ما اجرای یک برنامه ملی با حضور تمام NGOهای علاقه‌مند و دلسوز است. این برنامه ۲ روزه طراحی شده و روز اول کارگاه‌های آموزشی و برنامه‌های مشاوره‌ای با NGOها و حلقه‌های میانی مردم پایه فعال در حوزه کودکان کار و خیابان برگزار می‌شود و روز دوم به پنل‌های تخصصی در موضوع کودکان کار و خیابان و زباله‌گردی و موضوعات مرتبط اختصاص می‌یابد.

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، گفت: چالش‌های پیش روی حل مسئله کودکان خیابان در سه بخش قابل تقسیم‌بندی است که اولین بخش مرتبط با مردم است. خواهش می‌کنیم مردم ضمن احترام به شانیت کودکان کار حتماً با رعایت اخلاق به این موضوع توجه کنند هر مقدار کمک شما به آنها منجر به افزایش آنها خواهد شد.

وی، افزود: از مردم خواهش می‌کنیم به جای کمک به کودکان کار از طریق NGOها و خیریه‌ها از این کودکان حمایت کنند. این کار باعث می‌شود این کودکان مجموعه‌ای از حمایت‌ها را دریافت کنند. با کمک نقدی به کودکان تنها بخشی از نیازهای روزانه آنها رفع می‌شود. اما NGOها از طریق حمایت‌ها و همکاری با دستگاه‌ها نتایج بهتری را رقم بزنند.

علیگو ادامه داد: از دیگر چالش‌های این حوزه ارتباطی است که بین دستگاه‌ها وجود دارد، در واقع خلائی در این باره می‌بینیم. به طور نمونه موضوع اتباع یکی از موضوعاتی است که اهمیت زیادی دارد. مسئولیت اتباع غیرقانونی مشخص نیست و نمی‌دانیم چه کسانی مسئولیت این اتباع را بر عهده دارد. لازم است که سیاست‌های جدیدی در این خصوص تدوین شود.

موضوع کودکان کار موضوعی چندوجهی است

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، گفت: درباره مسائل بین‌دستگاهی یکی از بحرانی‌ترین چالش‌ها، نگاه‌های سیاستی در دستگاه‌هاست. هم‌سیاست شدن دستگاه‌ها بسیار مهم است. الان در کشور وضعیت خوبی داریم اما به لحاظ مطلوب فاصله است. ۳ دستگاه شهرداری، وزارت کار و بهزیستی و حتی دستگاه‌های دیگر مثل وزارت دادگستری با هم همسو هستند اما در کل در رابطه با موضوع کودکان کار ۱۹ دستگاه در کشور داریم و اینها باید هم‌نگاه و هم‌نظر باشند تا اقدامی درست شکل بدهیم.

وی یکی دیگر از چالش‌های بین دستگاهی را عدم اجرای مناسب قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در بخش قضائی عنوان کرد و افزود: همانطور که قانون تصریح کرده که ولی و قیم قانونی در صورت سو استفاده مکرر از کودکانش مجازات شود، ما خواهش داریم که به بند ۱۵ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان توجه شود. ما به عنوان مطالبه دستگاه اجرایی خواهشمندیم به آن توجه شود، زیرا فرآیندهایی در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان وجود دارد که فرآیندهای پیشگیرانه از جنس حمایت از خانواده است.

علیگو گفت: قطعاً موضوع کودکان کار موضوعی چندوجهی است و نمی‌توانیم موضوع را به فرهنگ و سیاست و یا اقتصاد تقلیل بدهیم. حتماً لازم است تمام جنبه‌ها را با هم ببینیم و به مدل‌های بین‌المللی توجه کنیم. باید حتماً در موضوع اتباع یک تصمیم ملی گرفته شود و تکلیف کودکان اتباع غیرقانونی مشخص شود.

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور بر توجه ویژه به کارگاه‌هایی که از کار کودک به دلیل ارزان قیمت بودن سو استفاده می‌کنند، اشاره و تاکید کرد: ما نمی‌گوییم کودک کار مهارتی یاد نگیرد، اما نباید کار کودک به کودکی و فرآیند کودکی او لطمه وارد کند و نباید منجر به بازماندگی از تحصیل و آسیب‌های مضاعف شود، لذا نظارت بر کار کودکان در کارگاه‌ها بسیار مهم است و مطالبه ما ممنوعیت کار (برای کودکان زیر ۱۵ سال و ایرانی و اتباع فرقی نمی‌کند) در کارگاه‌هاست و این ممنوعیت باید اجرا و با کارگاه‌های متخلف برخورد جدی شود.

تلاش ما بازپیوند کودک کار با خانواده است

وی، یادآور شد: در هنگام تصویب بودجه و منابع مالی برای حوزه کودکان کار این مسئله مدنظر قرار نمی‌گیرد که این کودکان در شرایطی به خیابان‌ها می‌آیند که از یک خانواده هستند و خانواده‌های آنان معمولاً مورد توجه قرار نمی‌گیرند. این کودکان بسیار زیاد هستند و ۵۰ درصد از آنها از خانواده‌های بالای ۴ نفر هستند. منابع مالی باید حمایت حداکثری از یک خانواده ۵ الی ۶ نفره باشد.

علیگو اذعان کرد: کودکان کار نیاز به حمایت‌های پزشکی و روانشناسی دارند. در مراکز خود به این موضوع توجه می‌کنیم که مدل ما از کودکان کار زندان نیست، مدل ما حمایتی نیست. تلاش ما این است که کودک را با خانواده‌اش بازپیوند بدهیم.

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، اظهار کرد: هر کدام از نکاتی که عرض کردم اگر درست انجام نشود انگار کاری انجام نشده است. در سال ۹۹ حدود ۹ ماه کار انجام دادیم. همکاران من در خیابان حضور داشتند و به مردم مشورت می‌دادند، اما یک اتفاق در کشور همسایه ما باعث شد تمام خیابان‌های ما پر از کودک کار شود.

از کودکان به عنوان نیروی کار ارزان سوءاستفاده می‌کنند

از کودکان به عنوان نیروی کار ارزان سوءاستفاده می‌کنند
از کودکان به عنوان نیروی کار ارزان سوءاستفاده می‌کنند

ایسنا/البرز مدیرکل بهزیستی البرز گفت: متاسفانه شاهد آن هستیم برخی افراد یا گروه‌ها به دلیل ارزان بودن کار کودک آنها را مورد سوءاستفاده قرار می‌دهند و از آنها به عنوان نیروی کار در خیابان، کارگاه‌های زیر زمینی و مزارع و … استفاده می‌کنند.

به گزارش ایسنا، وجیهه محمدی فلاح روز شنبه ۲۱ خرداد در مراسمی که با مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودکان در فرهنگسرای کوثر برگزار شد؛ با اشاره به اینکه کار کودک علل مختلفی دارد، اظهار کرد: موقعیت جغرافیایی استان، مهاجر پذیری بالا، مشکلات معیشتی خانواده‌های مهاجر ایرانی واتباع، بیکاری و اعتیاد والدین، تعداد زیاد اتباع ساکن در استان، همجواری با پایتخت، وجود چندین زندان بزرگ و مهاجرت خانواده زندانیان به استان در شرایطی که هیچ منبع درآمدی ندارند و جمعیت زیاد حاشیه نشین بخشی از دلایل افزایش تعداد کودکان کار در البرز طی چند سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: البته طلاق والدین، شکاف طبقاتی، بی‌ تفاوتی نسبت به اشتغال کودکان و عادی شدن کار کودکان در جامعه، عدم توزیع عادلانه ثروت، عدم آگاهی شهروندان در خصوص شرایط کودکان خیابانی استان و شیوه های نادرست حمایت از این افراد با کمک کردن به کودکان و تشویق آنان باعث شده معضل کودکان کار در استان در مقایسه با گذشته پررنگ تر شود.

وی ادامه داد: متاسفانه شاهد آن هستیم برخی افراد یا گروه‌ها به دلیل ارزان بودن کار کودک آنها را مورد سوءاستفاده قرار می‌دهند و از آنها به عنوان نیروی کار در خیابان، کارگاه‌های زیر زمینی و مزارع و … استفاده می‌کنند.

این مسئول تاکید کرد: برخلاف چندین سال قبل که اکثر کودکان کار و خیابان ایرانی بودند طی سال‌های اخیر بیش از ۸۰ درصد کودکان کار و خیابان را اتباع غیر مجازی تشکیل می‌دهند که بدون اجازه اقامت قانونی وارد کشور شده اند.

وی با تاکید بر اینکه پیشگیری از سوءاستفاده از هر کودکی فارغ از نژاد و جنسیت و ملیت ضروری است، گفت:  با توجه به قوانین و مقررات کشور نحوه برخورد و ساماندهی کودکان ایران و اتباع غیر مجاز متفاوت است.

مدیرکل بهزیستی البرز اضافه کرد: در خصوص کودکان ایرانی یا اتباع مجاز بهره مندی کودک و خانواده از پوشش های حمایتی موجود و اقدام در راستای توانمندسازی نسبی خانواده ها امکان پذیر است این در حالی است که قوانین برای اتباع غیر مجاز در هر کشوری شرایط متفاوتی داشته و ابتدا بایستی مساله قانونی بودن اقامت کودک و خانواده حل شده و سپس وارد فرایند ارائه خدمات ساماندهی و توانمندسازی شود.

این مسئول اضافه کرد: طی سالهای اخیر اکثر کودکان کار وخیابانی شناسایی شده در البرز دارای خانواده بوده اند بنابراین ضرورتی برای اقامت آنها در مراکز شبانه روزی وجود نداشته است.

محمدی فلاح گفت: بر همین مبنا سیاست‌های بهزیستی  بر محور شناسایی و تشکیل پرونده برای این کودکان در مراکز روزانه حمایتی -آموزشی و ارائه خدمات توانمند سازی به آنها و خانواده‌هایشان متمرکز بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر دو مرکز روزانه و یک مرکز شبانه روزی کودکان کار و خیابان تحت نظارت اداره کل بهزیستی استان فعال است که طی سال گذشته به ۷۳۳ کودک خدمات ارائه داده اند که از این تعداد ۵۱۸ موردشناسایی جدید و سایر موارد مربوط به پرونده‎های تشکیل شده از سال‌های قبل  بوده است.

این مسئول با اشاره به اینکه از این تعداد ۸۲ درصد کودکان اتباع (اکثرا غیر مجاز) و ۱۸ درصد کودکان ایرانی بوده اند، توضیح داد:  از ابتدای سال جاری تاکنون  ۸۷  کودک جدید پذیرش و از خدمات مراکز بهره مند شده اند.

وی افزود: تحصیل کودک، آموزش مهارت‌های فردی مورد نیاز کودک، حرفه آموزی اعضاء بزرگسال خانواده یا کودکان بالای ۱۵ سال، ارائه خدمات پزشکی ودندانپزشکی، حمایت‌های نقدی و غیر نقدی، خدمات مددکاری و روانشناسی و سایر اقدامات توانمندسازانه خدماتی است که در مرکز ساماندهی کودکان کاروخیابان بهزیستی به آنان ارائه میشود.

وی  اضافه کرد: همانطور که علل ورود کودکان به چرخه کار متنوع است،  روند برخورد با این مساله نیز بایستی از شیوه‌های مختلف پیگیری شود و هرکدام از سازمانهای دولتی یا مردم نهاد فعال و مسئول در این زمینه و حتی هر یک از شهروندان در این موضوع تاثیرگذار هستند .

مدیرکل بهزیستی البرز گفت: برای ساماندهی کودکان کار و خیابان باید به مواردی از جمله ساماندهی اتباع غیرمجاز، برخورد قانونی موثر با این خانواده‌ها، توجه جدی به پدیده زباله گردی کودکان و نظارت بر کارگاه‌های پسماند، برخورد موثر با افراد یا باندهایی که از کودکان سوء استفاده می‌کنند، بررسی دقیق مهاجرت و حاشیه نشینی دراستان، فرهنگسازی با استفاده از رسانه‌ها و ظرفیت‌های موجود و تقویت چتر حمایتی خانواده‌های دهک‌های پایین درآمدی با استفاده از ظرفیت سازمانهای دولتی و مردم نهاد و گروههای جهادی توجه کرد. ما به لحاظ قانونی ضوابط مناسبی برای حمایت از کودکان کار داریم که اگر به درستی اجرا شود بخش زیادی از مشکلات آنها حل خواهد شد . دراین قوانین بیش از ۱۶ دستگاه متولی این امر هستند که باید هر کدام نقش خود را به درستی ایفا کنند.

البته نکته قابل تامل اینست که مسائل اجتماعی قطعا با تغییرات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی به مرور زمان تغییر می کنند و باید سیاست گذاری‌ها متناسب با این تغییرات صورت گیرد . لذا سازمان‌های مسئول و فعالان در این حوزه که بجز بهزیستی می توان به اداره کل اتباع، شهرداری، صدا و سیما، دادگستری، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیروی انتظامی اشاره کرد باید پای کار بیایند و به وظایف ذاتی خود عمل کنند و همچنین سازمانهای مردم نهاد بایستی در برخورد با این موضوع علاوه بر همسویی و تعامل مناسب، سیاست هایی متناسب با وضعیت موجود را اجرا نمایند.

محمدی فلاح افزود:  درکنار اقدامات دولت و مسئولین و سازمان‌های مردم نهاد، برخورد صحیح شهروندان با این موضوع و پرهیز از واکنش های احساسی و لحظه ای در مواجهه با این مساله نیز اهمیت زیادی دارد چون همه ما مسئول آینده این کودکان هستیم و لازم است ضمن حفظ حرمت و کرامت انسانی با هدف کاهش حضور این کودکان در خیابان با شیوه‌های صحیح و از طریق کمک به سازمانهای حمایتی از کودک وخانواده و سیاست های اجرایی در این زمینه حمایت کنیم .

مدیرکل بهزیستی البرز افزود: بدون شک اگر سازمانهای متولی امور اتباع ومهاجرین غیر مجاز در سیاست گذاری‌ها و برنامه ریزی‌های کلان ملی و استانی به فکر پیشگیری نباشند، ضمن افزایش بی رویه این قشر شاهد افت کیفیت خدمت سازمان‍‌های حمایتی از آنها خواهیم بود و به مرور زمان به دلیل معیوب بودن  فرایندهای موجود، علی رغم صرف منابع انسانی و مالی، نتیجه مطلوب  در این حوزه احصاء نخواهد شد.

 

۱۴۰۱ خرداد ۲۴, سه‌شنبه

خراسان رضوی ۱۹ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز با نیازهای ویژه دارد

خراسان رضوی ۱۹ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز با نیازهای ویژه دارد
خراسان رضوی ۱۹ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز با نیازهای ویژه دارد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان با بیان اینکه گفته می‌شود معمولا ۱۰ تا ۱۵ درصد یک جامعه دانش‌آموزی، دانش‌آموزانی با نیازهای ویژه هستند، گفت: در خراسان رضوی حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز از خدمات آموزشی و توان‌بخشی استفاده می‌کنند. خراسان رضوی اولین استانی است که بیشترین دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را شناسایی کرده و به آن‌ها خدمات می‌دهد.

جواد روحانی در جلسه ستاد طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان در بدو ورود به دبستان و پیش‌دبستانی استان که امروز صبح در مجتمع فرهنگی رفاهی امام رضا(ع) مشهد برگزار شد، اظهار کرد: یکی از بسته‌های تعهدی که آموزش‌وپرورش استثنایی دارد، بسته تعهدی مداخله به هنگام است. بر این اساس ما تاکید داریم لازم است هرچه زودتر کودکان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه یا مشکلات رفتاری، حسی و حرکتی یا درگیر با مشکلات یادگیری شناسایی شوند چون در این صورت است که می‌توانیم خدمات بهتری به این افراد ارائه کنیم تا شاید تاثیر مثبتی در آینده آن‌ها داشته باشیم.

رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی خراسان رضوی در خصوص اهداف برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان در بدو ورود به دبستان و پیش‌دبستانی تصریح کرد: جلوگیری از هدررفت سرمایه‌های مادی و معنوی کشور از طریق تشخیص به‌ موقع مشکلات کودکان، ارتقای وضعیت بهداشت و در نتیجه حرکت جهت توسعه و ترقی کشور از اهداف این برنامه است. در سال جاری با راه‌اندازی پایگاه‌های تخصصی جمعا برای سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی دانش‌آموزان ۷۵ پایگاه در سطح استان در اختیار خواهیم داشت.

روحانی عنوان کرد: با توجه به جمعیت یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفری دانش‌آموزان استان، ۱۲.۸ درصد آنان نیازمند خدمات ویژه هستند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲ سال از ورود نوآموزان چهار تا ۶ سال به این طرح می‌گذرد، خاطرنشان کرد: طبق آمار در سال ۱۳۹۹، ۱۱۴ هزار و ۴۹۸ دانش‌آموز در بدو ورود به دبستان و ۱۷۵ دانش‌آموز در بدو ورود به پیش‌دبستانی در طرح سنجش شرکت کردند که این آمار در سال ۱۴۰۰ به ترتیب به ۱۵۲ هزار و ۳۴۱ و ۵۰۰۵ دانش‌آموز رسید. پیش‌بینی می‌شود در سال جاری ۱۴۸ هزار دانش‌آموز آماده ورود به دبستان برای ارزیابی داشته باشیم و به تعداد پیش‌دبستانی‌ها نیز اضافه خواهد شد.

سید امیر شوشتری، مدیر کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: علاوه بر گستردگی استان و کثرت تعداد دانش‌آموزان در آن در بسیاری از مناطق محرومیت‌های شدیدی دیده می‌شود. در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و فرمایشات مقام معظم رهبری که توصیه بر عدالت اجتماعی دارند، باید بتوانیم تمام مناطق را به نحوی پوشش دهیم که دانش‌آموزان مناطق محروم به بهترین شکل ممکن از این خدمات بهره برده و هزینه‌ای بر دوش آنان نباشد.

وی افزود: در این مسیر شناسایی و سنجش اولیه دانش‌آموزان از مسائل مهم است که می‌تواند کمکی برای فراگیری بهتر دانش‌آموزان باشد. تصور می‌کنم این سازوکار در طول انقلاب اسلامی به بلوغ خود رسیده و تنها باید روی توسعه و فراگیری کامل این طرح کار کنیم.

مدیر کل آموزش‌وپرورش استان در خصوص اختلالات رشدی دانش‌آموزان که رابطه مستقیمی با تغذیه نامناسب آن‌ها دارد، تصریح کرد: برنامه تغذیه رایگان از سال آینده انجام خواهد شد. این برنامه در سه ماه پایانی سال تحصیلی جاری در برخی استان‌های محروم مانند سیستان‌وبلوچستان به صورت پایلوت انجام شد. در حال حاضر اعتبار این طرح برای سال تحصیلی آینده مشخص شده است.

در ادامه این جلسه دکتر آذر رشیدی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی، اظهار کرد: در سال جاری پیش‌دبستانی‌های تحت نظارت اداره بهزیستی استان به آموزش‌وپرورش تحویل داده شدند که متعاقب این موضوع حجم کار ما دوچندان شده است. در سالیان گذشته برای طرح سنجش در برخی نواحی مشکلاتی از جهت بالا بودن تراکم دانش‌آموزی داشتیم.

وی افزود: خانواده‌ها هنوز به این درجه از شناخت نرسیده‌اند که طرح سنجش برای پیش‌دبستانی‌ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. شناسایی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه باعث می‌شود که فرآیند یادگیری بهتری داشته باشیم.

 

احتمال شکل‌گیری پیک کرونا در سه ماه آینده/فقط  ۱۶ درصد از دانش‌آموزان ۵ تا ۱۱ سال واکسینه شدند

احتمال شکل‌گیری پیک کرونا در سه ماه آینده/فقط  ۱۶ درصد از دانش‌آموزان ۵ تا ۱۱ سال واکسینه شدند
احتمال شکل‌گیری پیک کرونا در سه ماه آینده/فقط  ۱۶ درصد از دانش‌آموزان ۵ تا ۱۱ سال واکسینه شدند

ایسنا/خراسان رضوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه تنها حدود ۱۶ درصد از دانش‌آموزان پنج تا ۱۱ سال واکسینه شده‌اند که این رقم بسیار کم است، گفت: اگر بخواهیم آموزش حضوری آغاز شود، واکسیناسیون این گروه سنی از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود زیرا طبق گفته‌ها احتمالا در سه ماه آینده پیک جدید کرونا شکل می‌گیرد.

دکتر سید جواد حسینی در جلسه ستاد طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش‌دبستانی استان که امروز در مجتمع فرهنگی رفاهی امام رضا(ع) مشهد برگزار شد، اظهار کرد:  خواهش من این است در موضوع واکسیناسیون گروه سنی پنج تا ۱۸ سال همت شود.

وی ادامه داد: سال گذشته حدود ۳۳ درصد از کل نوآموزانی که برای طرح سنجش به ما مراجعه کردند، دارای اختلال بوده که نزدیک ۲۹ درصدشان دارای اختلالات رشد بودند. متاسفانه حل مشکلات رشدی با توجه به شرایط اقتصادی موجود دشوارتر شده است. از همین رو لازم است موضوع تغذیه دانش‌آموزان مورد توجه قرار بگیرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در سال گذشته ۷۲ درصد مراقبت‌های پزشکی مراجعه‌کنندگان طرح سنجش انجام شد که این عدد در سال جاری باید به ۱۰۰ درصد برسد.

حسینی در خصوص بیماری‌های موجود در جامعه خاطرنشان کرد: بیماری کرونا کنترل شده اما این موضوع به معنای ریشه‌کن شدن این بیماری نیست. زمانی می‌توانیم با موفقیت از کرونا عبور کنیم که واکسیناسیون دوز سوم حداقل به بالای ۷۵ درصد برسد. در حال حاضر موضوع بیماری سرخک نیز مطرح است که انتقال آن بیشتر از طریق تنفس است؛ یعنی اگر از ماسک استفاده شود، از سرخک نیز جلوگیری خواهد شد. یکی از راه‌های انتقال بیماری آبله میمونی که در جهان شایع شده نیز از طریق تنفس است که مانند سرخک و کرونا برای پیشگیری از آن با استفاده از ماسک می‌توان اقدام کرد.

وی ادامه داد: باید توجه داشت یک میلیون از اتباع خارجی نیز به جمعیت ما اضافه شده که یک‌سوم آن‌ها را دانش‌آموز در نظر می‌گیریم. با توجه به شایع بودن برخی بیماری‌ها مانند سرخک در همسایه شرقی و ورود اتباع آن به کشور خواهش من این است تا فرایند واکسیناسیون به شکل به سرانجام رسد.

 

پارسال ۲۲ هزار نوزاد و کودک در یزد غربالگری شنوایی شدند

پارسال ۲۲ هزار نوزاد و کودک در یزد غربالگری شنوایی شدند
پارسال ۲۲ هزار نوزاد و کودک در یزد غربالگری شنوایی شدند

ایسنا/یزد معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان یزد از غربالگری شنوایی ۱۸ هزار و ۳۸۵ نوزاد و همچنین سه هزار و ۹۸۵ کودک ۳ تا ۵ سال در سال گذشته در این استان خبر داد.

«ناصرصباغ زادگان» در کارگاه کشوری ارزشیابی برنامه غربالگری شنوایی ضمن اعلان این خبر، افزود: ماحصل این غربالگری شناسایی ۴۶ کودک و نوزاد با اختلال شنوایی بود که به مراکز تخصصی ارجاع شدند.

وی با اشاره به آغاز اجرای برنامه غربالگری شنوایی نوزادان از سال ۸۴ در استان یزد، گفت: از همان ابتدا تلاش بر این بود پوشش برنامه رشد قابل توجه ای داشته باشد و این در آمار و گزارش عملکردی استان بسیار مشهود است.

وی با بیان این که سال ۸۴ در شروع برنامه ۶۰۸ نوزاد غربالگری شدند، اظهار کرد: در  سال ۸۷ یعنی سه سال بعد بیش از ۸ هزار و ۲۰۰ نفر نوزاد غربالگری شدند که این رشد فزایند و قابل توجه، نشان از  اهمیت موضوع دارد.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان یکی از مهم ترین فعالیت‌های بهزیستی را غربالگری شنوایی دانست و گفت: هرچه بتوانیم نتیجه این کار را شفّاف تر و دقیق تر بدست بیاوریم ورودی ما در حوزه معلولیت و توانبخشی کاهش پیدا می کند.

وی سیاست بهزیستی را پوشش حداکثری طرح‌های غربالگری دانست و گفت: در همین راستا ۹۹ درصد و حتی در برخی سال ها صد در صد از متولدین در استان غربالگری شنوایی شدند.

صباغ زادگان شناسایی اختلال شنوایی در یک زمان طلایی را حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات خوب بهزیستی یزد در تعامل با مرکز بهداشت، مهمور کردن کارت واکسیناسیون نوزادن به غربالگری شنوایی است.

وی افزود: هر نوزادی که بدو تولد غربالگری شنوایی می‌شود، مهر سبزی روی کارت واکسیناسیون وی زده می‌شود که این در پیگیری بعدی بسیار کمک‌کننده است و در صورتی که تست‌ها انجام نشده باشد، در ماه‌های بعد ارجاع داده می شود.

معاون بهزیستی استان، راه‌اندازی مرکز پیگیری غربالگری در سال ۸۹ را از دیگر اقدامات بهزیستی ذکر کرد و گفت: با راه اندازی این مرکز تمام مواردی که نیاز به ارجاع دارند جهت پیگیری نهایی و حصول به  نتیجه به این مرکز ارجاع می شوند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان یزد، کارگاه کشوری ارزشیابی برنامه غربالگری شنوایی با حضور کارشناسان غربالگری شنوایی بهزیستی سراسر کشور طی دو روز به میزبانی یزد برگزار شد.

 

دانش‌آموزان دچار اختلالات یادگیری را چگونه تشخیص دهیم؟

دانش‌آموزان دچار اختلالات یادگیری را چگونه تشخیص دهیم؟
دانش‌آموزان دچار اختلالات یادگیری را چگونه تشخیص دهیم؟

ایسنا/خوزستان رئیس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد دانش‌آموزان در هر جامعه‌ای دچار اختلالات یادگیری هستند، در خصوص نحوه تشخیص این اختلالات توضیحی ارائه داد.

علی ممبینی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت دانش‌آموزان دارای اختلالات یادگیری، اظهار کرد: گروهی از دانش‌آموزان، کودکان دارای اختلالات ویژه یادگیری هستند که البته بهره هوشی عادی دارند اما در یک فرآیند به عنوان مثال در خواندن، تمرکز کردن، استدلال کردن، نوشتن و یا حساب کردن دچار مشکل هستند.

وی ادامه داد: این دانش‌آموزان به تنهایی نمی‌توانند در کلاس درس مشکلات خود را رفع کنند و نیاز به توجه دارند در نتیجه مراکز درمان اختلالات یادگیری یا مراکز دانش‌آموزان دچار مشکلات ویژه یادگیری راه‌اندازی شده‌اند که به صورت تخصصی به این کودکان آموزش می‌دهند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان در پاسخ به اینکه آیا والدین می‌توانند تشخیص دهند که فرزند آن‌ها دچار اختلالات یادگیری است؟ بیان کرد: حدود ۱۰ درصد دانش‌آموزان در هر جامعه‌ای دچار این مشکلات هستند. با توجه به اینکه مشکلات اختلال یادگیری در روند آموزش و از سن مدرسه آغاز می‌شود، بنابراین عمده مشکلات بچه‌ها نیز در همان سن مشخص می‌شود یعنی دانش‌آموز حتما باید سر کلاس درس برود و اینجا معلم است که می‌تواند اختلال یادگیری کودک را تشخص دهد.

وی یادآور شد: والدین نیز با دیدن علائمی مانند کاهش تمرکز، ناتوانی در حساب کردن و نوشتن و… می‌توانند تشخیص اولیه اختلال یادگیری را در کودک را انجام دهند و البته باید این موضوع را با معلم در میان بگذارند.

ممبینی گفت: در حال حاضر ۳۶ مرکز دولتی و ۱۱ مرکز غیردولتی درمان اختلالات یادگیری در استان خوزستان فعال هستند و البته باز هم نیاز داریم که در برخی مناطق که فاقد این مراکز هستند، مرکز جدیدی راه‌اندازی کنیم؛ در این خصوص مقرر شده است که امسال در الوار گرمسیری یک مرکز راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به نحوه فعالیت مراکز درمان اختلالات یادگیری عنوان کرد: در دوران کرونا با وجود تعطیلی مراکز آموزشی، به حدود ۳ هزار دانش‌آموز دارای مشکل ویژه در استان خوزستان خدمات داده شد. امسال نیز به ۳ هزار دانش‌آموز خدمات‌رسانی شده است. این دانش‌آموزان در ابتدای ورود به این مراکز تحت نظارت قرار می‌گیرند و از آن‌ها آزمون گرفته می‌شود تا مشکل به صورت دقیق مشخص شود و بر اساس آن، برنامه‌ای برای دانش‌آموز در نظر گرفته شود.

 

سرانه فضاهای ورزشی دانش آموزان کردستان پایین است

سرانه فضاهای ورزشی دانش آموزان کردستان پایین است
سرانه فضاهای ورزشی دانش آموزان کردستان پایین است

ایسنا/کردستان مدیرکل آموزش و پرورش کردستان، وضعیت سرانه فضاهای ورزشی دانش آموزان استان را پایین عنوان کرد و با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی، گفت: در صورت عملیاتی شدن این طرح، تحولی در فضاهای درون مدرسه ای استان ایجاد و تعداد بیشتری از دانش آموزان می توانند از فضاهای ورزشی درون مدرسه ای استفاده کنند.

هاشم ناظمی جلال، در نشست شورای ورزش مدارس استان، با تاکید بر ضرورت پیگیری برنامه های ابلاغی وزارت در راستای اجرای طرح شهید سلیمانی، تهیه و تنظیم گزارش ماهانه از پیگیری طرح را موجب پیشبرد امور دانست و با بیان اینکه بر اساس برآورد قیمت سال گذشته ۴۵ درصد اعتبارات مورد نیاز اجرای طرح به حساب مدارس مجری واریز شده است، اظهار کرد: در صورت پیشرفت کار ممکن است مجدداً اعتبار وزارتی اختصاص و ضرورت دارد به منظور تکمیل و تحویل چمن مصنوعی و سالن های ورزشی اهتمام لازم به منظور جلب مشارکت خیرین و جذب اعتبارات دولتی از طریق سازمان مدیریت و کمیته برنامه ریزی شهرستان ها صورت گیرد.

هاشم ناظمی جلال در بخش دیگری از سخنان به اهمیت ورزش از منظر اسلام و تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص توصیه معظم له به دانش آموزان برای *تحصیل* ، *تهذیب* و *ورزش* ، تربیت بدنی و موضوع ورزش دانش آموزی را خیلی با اهمیت دانست و تصریح کرد: اگر محیط ورزشی مهیا نباشد، آسیب های مختلف دانش آموزان را تهدید می کند.

مدیر کل آموزش و پرورش کردستان با اشاره به برنامه برگزاری مسابقات ورزشی فرهنگیان، خواستار اطلاع رسانی جامع و انجام تبلیغات محیطی در این خصوص شد و با تاکید بر برگزاری *کیفی* مسابقات، اظهار داشت: در صورت نیاز باید از ظرفیت و امکانات دستگاه های دیگر استفاده و مسابقات در شرایط مطلوب و با بهره گیری از توان داوران صاحب نام برگزار شود.

وی افزود: در این خصوص ضرورت دارد جزییات برگزاری مسابقات لحاظ و ضمن حساسیت  کلیه اقدامات بر اساس چک لیست پیش بینی و رصد شود .

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان در بخش پایانی سخنان خود موضوع *ورزش کارکنان* را نیز دارای اهمیت دانست و با تاکید بر ضرورت تامین فضا، امکانات و تجهیزات مورد نیاز، اظهار داشت: ورزش کارکنان در ایجاد روحیه نشاط و شادابی همکاران موثر می باشد و ضرورت دارد این موضوع در سطح اداره کل و مناطق پیگیری و در دستور کار قرار گیرد.

در ابتدای این نشست افشین خوشگوار معاون تربیت بدنی و سلامت استان، شورای ورزش مدارس را یکی از ظرفیت های این حوزه و بالاترین *مرجع* تصمیم گیری در خصوص برنامه ورزشی عنوان کرد که اعضای آن متشکل از مسئولین اداره کل، روسای انجمن ها، هیات های ورزشی و سرگروه آموزشی بوده و بر اساس نظر مشورتی اقدامات لازم را پیگیری می کند.

وی در ادامه، گزارشی از اجرای طرح شهید سلیمانی و نهضت ایجاد فضاهای ورزشی درون مدرسه در استان ارایه و با بیان اینکه هدف اجرای این طرح عدالت محوری در ایجاد فضاهای ورزشی است، اظهار داشت: در اجرای این طرح تعداد ۱۴۰۰ فضا شامل چمن مصنوعی، سالن ورزشی و زمین ساحلی در سطح کشور احداث خواهد شد که سهم کردستان ۴۲ فضا شامل ۳۵ چمن مصنوعی و هفت سالن ورزشی می باشد.

خوش گوار در ادامه گزارشی از روند پیگیری و اجرای این طرح از زمان انعقاد تفاهم و تعهد برای ایجاد فضاها ارائه و با بیان اینکه ماهیت این مشارکتی است، گفت : ۵۰ درصد مبلغ اعتبارات از طریق وزارت تامین و مقرر است ۲۰ درصد هزینه ها از طریق استان و ۳۰ درصد نیز توسط شهرستان و مدارس مجری تامین شود.

وی از تشکیل کارگروه تخصصی به منظور پیگیری چگونگی اجرای طرح، انتخاب شهرستانها و مدارس مجری و معرفی مدارس به وزارت خبر داد و گفت : در تعیین مدارس مجری این طرح، *دو ویژگی* محرومیت و تعداد جمعیت دانش آموزان شهرستان ها و مناطق لحاظ و سرانه ورزشی موجود ملاک تخصیص طرح ها به مدارس بوده و در تقسیم طرح ها، تمام ۱۶ شهرستان و منطقه از مزایای این طرح بهره مند شده اند.

معاون تربیت بدنی و سلامت استان، انعقاد تفاهم نامه با شهرستان ها و مناطق، تشریح و تبیین نحوه اجرای طرح با حضور مدیران و روسا و دست اندرکاران امر، جریان سازی و تشکیل گروه در فضای مجازی به منظور پیگیری روزانه روند امور را از دیگر اقدامات استان بر شمرد و گفت : با پیگیری صورت گرفته با همکاری معاونت پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع و ذیحسابی اداره کل، تا کنون مبلغ ۱۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار وزارتی جذب و به ازای هر چمن مصنوعی مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان و هر سالن ورزشی مبلغ یک میلیارد تومان به حساب مدارس مجری طرح واریز شده است.

به گفته وی، تشریح طرح شهید سلیمانی در نشست شورای آموزش و پرورش استان، کلنگ زنی همزمان اجرای طرح در سطح استان با حضور استاندار کردستان و مسئولان استان، صدور ابلاغ کمیته اجرایی و نظارتی طرح و شرح وظایف اعضا، نظارت کمی، کیفی و تخصصی و نظارت همه جانبه ، استفاده از مشاوره فنی و تخصصی نوسازی مدارس به عنوان بازوی مشورتی ، جلب همکاری ناظرین معین شهرستانها ، بازدید از جانمایی مکانهای احداث طرح، کار سازی در شهرستان ها و مناطق، طرح موضوع در جلسات شورای آموزش و پرورش شهرستان ها ، تهیه گزارش جامع از روند اجرای طرح و پیگیری روزانه پیشرفت امور از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا می باشد .

معاون تربیت بدنی و سلامت استان هم چنین گزارشی از مذاکره با شرکت ها و پیمان کاران و استعلام قیمت خرید چمن مصنوعی ارایه و با بیان اینکه برنامه ها منطبق با تقویم زمان بندی وزارتی در حال پیگیری است، نظارت بر هزینه کرد اعتبارات و اجرای طرح را یکی از مهم ترین اقدامات استان بر شمرد و با اشاره به حضور تیم نظارتی وزارتی در استان به منظور بررسی عملکرد ، گفت : قبل از حضور گروه نظارتی وزارت، طی چهار روز کلیه فعالیت های صورت گرفته در سطح استان بررسی و موانع و مشکلات پیش رو رفع می شود.

وی با بیان اینکه ۱۵ تیر ماه به عنوان زمان آماده سازی زمین های چمن مصنوعی پیش بینی شده است، هدف از تشکیل این نشست را جریان سازی عنوان کرد و با اشاره به اینکه در حال حاضر در سطح استان، ۶۲ فضای ورزشی وجود دارد، گفت : با اضافه شدن ۴۲ فضای ورزشی از محل اجرای طرح شهید سلیمانی، ۶۷درصد به فضاهای ورزشی استان اضافه خواهد شد که این اقدام تحولی عظیم در بخش فضاهای ورزشی است.

معاون تربیت بدنی و سلامت در بخش دیگری از سخنان خود، گزارشی از *مسابقات ورزشی فرهنگیان* استان ارایه کرد و با بیان اینکه حفظ و ایجاد سلامت روحی، و روانی دانش آموزان و فرهنگیان از اهداف ساحت زیستی و بدنی است، اظهار داشت: در راستای تاکید مدیر کل آموزش و پرورش استان، برگزاری مسابقات ورزشی فرهنگیان و فعال سازی ورزش کارکنان در دستور کار این حوزه و شورای ورزش مدارس قرار گرفته است.

وی از ابلاغ شیوه نامه مسابقات ورزشی فرهنگیان به استانها خبر داد و با بیان اینکه ورزش یکی از راه های کم هزینه برای تامین سلامت همکاران است، گفت : بر اساس شیوه نامه ابلاغی، مسابقات در دو محور آقایان ( مسابقات فوتسال، والیبال و تنیس روی میز ) و بانوان ( مسابقات والیبال، تنیس روی میز و بدمینتون ) در سه سطح منطقه، استان و کشوری پیش بینی شده است .

خوش گوار با اشاره به برگزاری مسابقات ورزشی فرهنگیان از هفته بزرگداشت مقام معلم، گفت : در مجموع ۱۹۲۸ نفر از فرهنگیان ( ۱۵۱۷ آقا و ۴۱۱ خانم ) در سطح مناطق در مسابقات شرکت کرده اند و در در نهایت ۵۱ تیم شامل ۵۳۷ نفر در بخش آقایان و ۲۶ تیم شامل ۹۵ نفر در بخش خانم ها به مرحله استانی مسابقات راه یافته اند و این مسابقات با عنوان شهید ابراهیم هادی در مرکز استان از ۲۸ خرداد ماه با مسابقات برادران تا ۳۱ خرداد برگزار و مسابقات خواهران فرهنگی نیز از یکم لغایت پنجم تیر ماه برگزار می شود.

وی از پیش بینی کلیه اقدامات و تمهید مقدمات لازم به منظور پذیرش و اسکان فرهنگیان و هم چنین سالن های ورزشی محل برگزاری مسابقات ، تهیه چارت برگزاری ، کمیته های اجرایی و جلسات هماهنگی خبر داد و گفت : هزینه برگزاری مسابقات مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان برآورد شده است که انتظار می رود در تامین هزینه ، از طریق اداره کل مساعدت لازم صورت گیرد.

هم چنین در ادامه این نشست فرید منتظری رئیس اداره تربیت بدنی آموزش و پرورش استان نیز به تشریح اقدامات مربوط به کارگروه *ورزش کارکنان* اداره کل ، تمهید مقدمات و تشکیل کمیته ورزشی پرداخت و با بیان اینکه اولین نشست هماهنگی کمیته برگزار و فعالیت ها و برنامه های در این زمینه مصوب و پیشنهاد شده است، فعالیت های دائم و مناسبتی و درخواستی را از جمله فعالیت ها عنوان کرد و گفت : در این کمیته برای قبل از شروع کار کارکنان، حین کار و بعد از پایان ساعت کاری مجموعه فعالیت و برنامه های ورزشی پیش بینی شده است و برای هر رشته مسئول کمیته تعیین و برای آنها ابلاغ صادر شده است.

گفتنی است در پایان این نشست، ابلاغ مدیر کل آموزش و پرورش کردستان به عنوان مسئول اجرای طرح شهید سلیمانی که توسط وزارت صادر شده بود تقدیم هاشم ناظمی جلال شد .

هم چنین در این نشست با اعلام خبر حضور سید امید شیخ احمدی از دبیران تربیت بدنی استان و عضو شورای ورزش مدارس به عنوان *تنها* داور ایرانی حاضر در مسابقات قهرمانی رشته ژیمناستیک جهان به میزبانی کشور قطر، ضمن تبریک این توفیق ارزشمند، شورا برای این همکار آرزوی موفقیت کرد.