۱۴۰۱ خرداد ۷, شنبه

انتقال نوزاد رها شده در سطل زباله به بهزیستی/حال نوزاد خوب است

انتقال نوزاد رها شده در سطل زباله به بهزیستی/حال نوزاد خوب است
انتقال نوزاد رها شده در سطل زباله به بهزیستی/حال نوزاد خوب است

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه حال نوزاد تازه یافت شده خوب است و امروز از بیمارستان ترخیص و به بهزیستی منتقل می شود، گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته افراد بسیار زیادی با تلفن‌ها، ایمیل‌ها و شبکه‌های ارتباطی سازمان بهزیستی ارتباط برقرار کرده و متقاضی این کودک شدند.

به گزارش ایسنا، محمد نصیری، معاون فرهنگی اجتماعی سازمان بهزیستی درباره آخرین وضعیت نوزادی که به تازگی پیدا به بیمارستان منتقل شده است اظهار کرد: نوزاد در صحت و سلامت کامل قرار دارد و مراحل ترخیص آن از بیمارستان انجام شده است. فرایند اداری و کتبی انتقال نوزاد به بهزیستی با دستور قضایی انجام شده و به زودی به سازمان بهزیستی منتقل خواهد شد.

وی درباره فرایند انتقال کودکان دور افتاده از خانواده گفت: کودکانی که سر راه و یا در بیمارستان جا می مانند و یا به هر دلیلی خانواده صلاحیت نگهداری از آن کودک را ندارد از طریق دستگاه قضایی به سازمان بهزیستی منتقل می شوند که این فرایند با کمک مددکاران بیمارستان و همکاری اورژانس ۱۲۳ انجام می‌شود.

نصیری ادامه داد: در صورتی که سلامت اولیای کودک مشخص نباشد این کودکان در شرایط فرزندخواندگی قرار می گیرند. طی ۲۴ ساعت گذشته افراد بسیار زیادی با تلفن‌ها، ایمیل‌ها و شبکه‌های ارتباطی سازمان بهزیستی ارتباط برقرار کردند و متقاضی این کودک شدند.

وی افزود: ولی موردی که وجود دارد این است که تا کنون بالغ بر ۱۷ هزار نفر از مردم متقاضی فرزندخواندگی هستند که در همه مراکز ما کلیه مراحل پرونده آن‌ها برای گرفتن فرزند انجام شده است.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان بهزیستی درگفت‌وگو با شبکه خبر تصریح کرد: ما سالی بیش از ۱۵۰۰ مورد فرزندخواندگی نداریم. یعنی نوزادی که شرایط را داشته باشد به این میزان است و افراد مجبور هستند تا چند سال در نوبت بمانند.

 

وجود ۳۶۹ مدرسه کانکسی و ۴۲ مدرسه سنگی در خراسان رضوی

وجود ۳۶۹ مدرسه کانکسی و ۴۲ مدرسه سنگی در خراسان رضوی
وجود ۳۶۹ مدرسه کانکسی و ۴۲ مدرسه سنگی در خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل نوسازی مدارس خراسان رضوی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌ها برای  حذف ۲۰۵ مدرسه کانکسی مستقل و حذف ۱۶۴ مدرسه کانکسی غیر مستقل در سطح استان طی دو سال انجام شده است، گفت: همچنین حذف ۴۲ مدرسه سنگی استان، امسال انجام می‌شود.

ابوالقاسم بابایی در گردهمایی مدیران عامل مجامع خیرین مدرسه‌ساز و معاونین مشارکت‌های مردمی ادارات کل نوسازی مدارس سراسر کشور که امروز در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: تعداد کل دانش‌آموزان خراسان رضوی یک میلیون و ۳۶۲ هزار و ۹۹۵ نفر است که ۸۸ درصد این دانش‌آموزان در مدارس دولتی و ۱۲ درصد دانش‌آموزان در مدارس غیر دولتی مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: تعداد دانش‌آموزان در شهر مشهد ۷۱۲ هزار و ۲۸۷ نفر است که ۵۶۰ هزار و ۱۶۳ دانش‌آموز در مدارس دولتی و ۱۵هزار و ۱۲۴دانش‌آموز در مدارس غیر دولتی یعنی ۷۸.۶ درصد از دانش‌آموزان در مدارس دولتی و ۲۱.۴ درصد در مدارس غیر دولتی هستند.

میانگین سرانه فضاهای آموزشی حاشیه شهر مشهد با استاندارد مطلوب بسیار فاصله دارد

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان رضوی عنوان کرد: میانگین فضای آموزشی در کشور ۵.۲ متر مربع است. این سرانه در استان ۴.۲ متر مربع است. سرانه مطلوب و استاندارد ۸.۳۴ متر مربع به ازای هر دانش‌آموز است. پایین‌ترین سرانه در سطح استان مربوط  به تبادکان با ۲.۲ متر مربع است. میانگین سرانه فضاهای آموزشی حاشیه شهر مشهد ۲.۲ متر مربع است که با استاندارد مطلوب بسیار فاصله دارد.

۲۰ درصد کلاس‌های مدارس فرسوده است

بابایی ادامه داد: باوجود تلاش‌های خیرین و ادارات دولتی حدود ۲۰ درصد کلاس‌های آموزشی ما فرسوده است و نیازمند اقدامات ویژه در این زمینه است. با همکاری ادارات دولتی و خیرین در سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۱۵ پروژه با ۱۲۵۱ کلاس درس در سطح خراسان رضوی به بهره‌برداری رسیده است. ۱۲۰ پروژه با ۵۱۶ کلاس و زیر بنای ۷۵ هزار و ۲۱۴ متر مربع از محل اعتبارات دولتی و ۱۹۵ پروژه با ۶۹۹ کلاس درس و زیر بنای ۸۱۸ هزار و ۲۴متر مربع از محل اعتبارات مشارکتی و مردمی تحویل اداره کل آموزش‌وپرورش داده شده است. ۵۶ درصد کلاس‌های احداثی در سال ۱۴۰۰ با مشارکت خیرین مدرسه‌ساز انجام شده است.

وی توضیح داد: مجموع اعتبارات استانی در سال گذشته ۱۹۰ میلیارد تومان با تخصیص ۶۹ میلیارد تومان است. مجموع اعتبارات ملی در سال ۱۴۰۰ برابر ۱۱۰۰ میلیارد تومان با تخصیص ۸۴۰ میلیارد تومان است. تعداد پروژه‌های در دست اجرا  از سال گذشته، ۶۷۱ پروژه با ۲۶۱۵ کلاس درس  است که ۳۱۲ پروژه با ۱۱۶۹ کلاس درس مربوط به پروژه‌های مشارکتی است.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان رضوی تاکید کرد: مبلغ تعهدات خیرین در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۱۴۲۰ میلیارد ریال و ۲۵۰۰ میلیارد ریال بوده است. میزان تعهدات خیرین نسبت به سال گذشته ۷۶ درصد افزایش داشته است. میزان تعهدات خیرین در جشنواره‌ نوزدهم ۶۲۸ میلیارد ریال، جشنواره بیستم ۸۹۶ میلیارد ریال، جشنواره بیست‌یکم ۱۰۵۶ میلیارد ریال، جشنواره بیست‌ودوم ۱۴۲۰ میلیارد ریال و جشنواره بیست‌سوم ۲۵۰۰ میلیارد ریال بوده است.

بابایی تصریح کرد: پروژه‌های تحویلی مردم و مشارکتی از سال ۱۳۹۷، ۱۳۹ پروژه با ۶۶۳ کلاس، در سال ۱۳۹۸ ، ۱۹۷ پروژه با ۶۹۳ کلاس، در سال ۱۳۹۹ ، ۱۸۹ پروژه با ۷۰۲ کلاس و در سال گذشته ۱۹۵ پروژه با ۶۹۹ کلاس بوده است.

وی اظهار کرد: امیدواریم امسال ۲۶۸ پروژه با ۱۳۱۱ کلاس درس به بهره‌برداری برسانیم. ۱۹۹ پروژه با ۵۵۸ کلاس پروژه‌هایی با مشارکت خیرین است. برنامه‌ریزی‌ها برای  حذف ۲۰۵ مدرسه کانکسی مستقل و حذف ۱۶۴ مدرسه کانکسی غیر مستقل در سطح استان طی دو سال انجام شده است. ساخت ۵۸۶ سرویس بهداشتی در ۳۹۶ مدرسه در دست اجرا است. همچنین حذف ۴۲ مدرسه سنگی استان، امسال انجام می‌شود.

محمد رنجبر، مدیر عامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز خراسان رضوی در این گردهمایی اظهار کرد: مجمع خیرین مدرسه‌ ساز در سال ۱۳۷۷ برای اولین بار در مشهد پایه‌گذاری شد که بعد از آن در سراسر کشور مجمع‌های خیرین مدرسه‌ساز احداث شدند. خراسان رضوی پایه گذار تشکیل مجامع خیرین مدرسه ساز بودند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه بعد از احداث مجمع، بالغ بر ۵۲۰۰ مدرسه و فضای آموزشی با حدود ۲۵ هزار کلاس درس در سطح خراسان رضوی  به همت خیرین مدرسه ساز به صورت مردمی و مشارکتی احداث شده است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰، ۱۹۴ پروژه با ۷۰۰ کلاس زیربنای ۸۲ هزار متر مربع به صورت مردمی احداث شده است. از ابتدای امسال تا به امروز ۳۰ میلیارد تومان تعهدات خیرین مدرسه ساز بوده که امیدواریم امسال سال خوبی در بحث مدرسه سازی باشد. ما نیاز به فضای آموزشی داریم  زیرا خراسان رضوی از استاندارد کشوری که ۵.۲ درصد است حدود یک متر مربع کمتر است. بعضی از مناطق محروم به ویژه حاشیه شهر مشهد و تبادکان ۴.۴ متر مربع فضای سرانه آموزشی است. نیاز است که خیرین بزرگوار بیش از پیش در بحث مدرسه سازی همکاری کنند و فضای مطلوبی در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد. در این گردهمایی نشان سفیر مدرسه سازی توسط خیرین مدرسه ساز کشور به آقای  محمد مصلحی  که روشن دل هستند اهدا شد.

 

وضعیت نامناسب بهداشتی برخی مدارس ساروق/ چهار مدرسه روستایی، کانکسی هستند

وضعیت نامناسب بهداشتی برخی مدارس ساروق/ چهار مدرسه روستایی، کانکسی هستند
وضعیت نامناسب بهداشتی برخی مدارس ساروق/ چهار مدرسه روستایی، کانکسی هستند

ایسنا/مرکزی امام جمعه شهر ساروق نبود مدارس دائمی و کمبود امکانات رفاهی و بهداشتی را از جمله مشکلات مدارس این شهر برشمرد.

حجت الاسلام مصطفی کوهی با اشاره به نبود امکانات لازم در حوزه آموزشی در برخی روستاهای شهر ساروق به ایسنا گفت: هم اینک برخی مدارس در کانکس موقت فعالیت می‌کنند و از سوی دیگر برخی مدارس هم از امکانات بهداشتی محروم هستند که ضرورت دارد مسئولان برای رفع این کاستی‌ها همت بیشتری داشته باشند.

وی  با بیان اینکه بخش ساروق، در شهرستان اراک، مرکز استان مرکزی و در ۴۰ کیلومتری شمال اراک واقع شده که ۲۲ روستا را شامل می‌شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه علیرغم تلاش های انجام شده، هم اینک برخی روستاهای این شهر از امکانات اولیه خدمات آموزشی محروم هستند.

حجت‌الاسلام کوهی تصریح کرد: متاسفانه در برخی روستاها شاهد وضعیت نامطلوب خدمات آموزشی و اجتماعی هستیم به گونه‌ای که چهار مدرسه در روستاهای ساروق به صورت کانکسی فعالیت می‌کنند که شرایط تحصیل را برای دانش آموزان سخت کرده است.

وی فراهم کردن فضای آموزشی مطلوب در این روستاهای ساروق را یک مطالبه بسیار جدی از مسئولان دانست و با تاکید بر ادامه پیگیری ها جهت تامین امکانات مدارس این روستاها گفت: امروز جوان و نوجوان ما باید به دنبال تحصیل و تهذیب باشد نه اینکه دغدغه تهیه امکانات اولیه او را از تحصیل بازدارد و این مسئولیت برعهده ماست که هرگز در دفاع از این حق بجای آنان کوتاهی نکنیم.

وی با اشاره به بازدیدهای انجام شده از مدارس و شناسایی مشکلات، از  اطلاع رسانی این موارد به مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس و مسئولان نوسازی مدارس خبر داد و گفت: حتی به بنیاد برکت نامه زدم که به این مدارس بیشتر توجه کنند و مشکلات را برطرف کنند.

حجت‌الاسلام کوهی گفت: متاسفانه گاهی کلاس های برخی مدارس ابتدایی در بخش ساروق به صورت مختلط برگزار می شود و شماری از اولیا  از این وضعیت گلایه‌مند هستند، از طرفی، این مدارس از نظر امکانات بهداشتی و زیرساختی نیز ضعیف هستند، به گونه‌ای که آب شرب و سرویس بهداشتی مناسبی برای آنها فراهم نشده است.

وی با بیان اینکه دفتر امام جمعه به صورت جدی پیگیر مشکلات بهداشتی و آموزشی مدارس ساروق است تصریح کرد: در همین زمینه پیمانکار را معین کردیم که در حال احداث سرویس بهداشتی است، اما همچنان این کار به ثمر ننشسته است و برخی از مدارس فاقد سرویس بهداشتی مناسب هستند. البته با پیگیری های انجام شده ایزوگام و سفید کاری برخی مدارس انجام شده است.

امام جمعه ساروق، ضمن تقدیر از پیگیری مسئولان برای حل مشکلات مدارس، این تلاش ها را کافی ندانست و تأکید کرد: بخشدار به صورت جدی و ویژه به مسئله مدارس توجه دارد و در تلاس برای رفع مشکلات بخش ساروق است، اما ضرورت دارد که این تلاش‌ها مضاعف شوند.

 

در آرزوی برچیده شدن کلاس‌های کانکسی

در آرزوی برچیده شدن کلاس‌های کانکسی
در آرزوی برچیده شدن کلاس‌های کانکسی

ایسنا/چهارمحال و بختیاری جمع‌آوری مدارس خشت و گلی، مدارس کانکسی و سنگی، جمع‌آوری بخاری‌های نفتی و غیر استاندارد، توزیع عادلانه امکانات آموزشی و … از جمله وعده‌هایی است که بارها و بارها از سوی مسئولان بیان شده است، اما هم‌چنان شاهد وجود این مدارس در مناطق محروم کشور هستیم، وعده‌هایی که در گذر زمان رنگ فراموشی به خود می‌گیرد یا به کمبود اعتبار گره می‌خورد.

به گزارش ایسنا، بسیاری از دانش‌آموزان مناطق محروم چهارمحال و بختیاری در مدارس آهنی و سنگی مشغول به تحصیل هستند، دانش‌آموزانی پر از شور و شوق و امید به آینده، منتظر هستند تا با تحقق وعده‌ها، آن‌ها نیز شاهد احداث مدارس ایمن و نوساز باشند، اما این دانش‌آموزان هم‌چنان در کلاس‌های درس ناایمن و فاقد استاندارد مشغول به تحصیل هستند.

وضعیت مدارس در مناطق محروم چهارمحال و بختیاری، حاصل کم‌کاری چند دهه است، قطعا حضور دانش‌آموزان در مدارس ناایمن و کانکسی خالی از خطر جانی نیست و حوادث تلخی که در سطح کشور و همچنین در این استان برای دانش‌آموزان رخ داده است، امکان تکرار دارد.

استاندار چهارمحال و بختیاری در جلسه بررسی مسائل و مشکلات دهستان موگویی خطاب به مسئولان آموزش و پرورش استان، گفت: طبق مصوبه دولت باید مدارس کانکسی در استان تا پایان سال جمع‌آوری و مدارس استاندارد جایگزین این کلاس‌های درس در مناطق محروم شود.

حال باید دید این مصوبه چگونه به مرحله اجرا خواهد رسید، آیا باتوجه به اینکه فرصت ساخت و ساز در منطقه سردسیری هم‌چون چهارمحال و بختیاری محدود است، دستگاه‌های متولی می‌توانند تا قبل از آغاز فصل سرما نسبت به احداث مدارس در مناطق محرومی که دانش‌آموزان آن‌ها در مدارس کانکسی مشغول به تحصل هستند، اقدام کنند یا این مصوبه نیز به سرنوشت سایر مصوبات دچار خواهد شد.

در سفر ریاست جمهوری به چهارمحال و بختیاری، اعتبار لازم برای جمع‌آوری مدارس کانکسی اختصاص پیدا می‌کند

کامران رهی- مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه حدود ۴۰ مدرسه کانکسی در استان وجود دارد، اظهار کرد: مدارس کانکسی بیش‌تر در مناطق محروم و عشایری استان مانند کوهرنگ، اردل و لردگان واقع شده‌اند.

وی بیان کرد: مقرر شد در سفر ریاست جمهوری به چهارمحال و بختیاری، اعتبار لازم برای جمع‌آوری مدارس کانکسی و احداث مدارس استاندارد در استان اختصاص پیدا کند.

رهی با بیان اینکه جمع‌آوری مدارس کانکسی و احداث مدرسه به بنیاد برکت واگذار شده است، توضیح داد: برای جمع‌آوری مدارس کانکسی در چهارمحال و بختیاری نیازمند ۱۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم که پس از تخصیص اعتبار این نهاد کار خود را در مناطق محروم آغاز می‌کند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری افزود: همچنین در سفر ریاست جمهوری به استان برای تخریب و بازسازی مدارس فرسوده نیز اعتبار اختصاص پیدا کرده است، از تعداد ۲۰۰۰ مدرسه در استان، ۱۰ درصد مدارس نیازمند تخریب و بازسازی و ۳۰ درصد نیازمند تعمیرات اساسی هستند.

وی در پایان گفت: برای تخریب و بازسازی مدارس فرسوده در چهارمحال و بختیاری در سفر ریاست جمهوری به استان ۸۷ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.

جمع‌آوری مدارس کانکسی، گامی به سوی تحقق عدالت آموزشی

محمد محمدی- معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه آمار مدارس کانکسی در حال احصا است، اظهار کرد: قرار است این آمار در اختیار بنیاد برکت قرار بگیرد، این نهاد کار خود را در منطقه فلارد از توابع شهرستان لردگان آغاز کرده است.

وی بیان کرد: وعده داده شده است که تمامی مدارس کانکسی در چهارمحال و بختیاری جمع‌آوری و مدارس استاندارد در مناطق محروم احداث شود.

محمدی توضیح داد: با جمع‌آوری مدارس کانکسی و احداث مدارس استاندارد شاهد ایجاد نشاط و شادابی در بین دانش‌آموزان، کاهش خطرات ناشی از وسایل گرمایشی، بالا رفتن امنیت، حل شدن مشکل اسکان معلمان در این روستاها، تجهیز مدارس به امکانات آموزشی و کمک آموزشی خواهیم بود.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بیش‌ترین مدارس کانکسی در شهرستان کوهرنگ واقع شده‌اند، گفت: جمع‌آوری مدارس کانکسی و جایگزین کردن آن‌ها با مدارس استاندارد، گامی موثر در راستای تحقق عدالت آموزشی است.

 

نیمی از بازماندگان از تحصیل دانش آموزان روستایی و عشایری هستند

نیمی از بازماندگان از تحصیل دانش آموزان روستایی و عشایری هستند

نیمی از بازماندگان از تحصیل دانش آموزان روستایی و عشایری هستند

وزیر آموزش و پرورش گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در استان‌های مرزی حدود ۵۰ درصد از بازماندگان از تحصیل دانش آموزان روستایی و عشایری هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، صبح امروز یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در اولین جلسه شورای راهبردی و سیاستگذاری قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر که در ساختمان شهید رجایی و با حضور مدعوینی از وزارت کار و رفاه اجتماعی، ستاد اجرایی فرمان امام بنیاد برکت، بنیاد علوی، مجمع خیرین مدرسه ساز، بسیج دانش آموزی، دفتر توسعه روستایی مناطق محروم ریاست جمهوری، جمعی از اعضای شورای معاونان وزیر و…. برگزار شد با تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر، اظهار کرد: سوم خرداد روز بسیار خوب و مهمی است ۴۰ سال قبل در سال ۱۳۶۱ جوانان جهادی عملیات “الی بیت المقدس” را آغار کردند و در یک عملیات دشوار رزمندگان توانستند با استمداد از امدادهای غیبی، خرمشهر را آزاد کنند در این عملیات حدود ۱۹ هزار نیروی عراقی به اسارت در آمدند.

وی با اشاره به موضوع جلسه، تصریح کرد: از ارکان اصلی و نماد بیرونی حکومت اسلامی موضوع عدالت است و اگر محقق نشود ارتباط مردم نیز با حکومت مستحکم نمی‌شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: منظور از عدالت، عدالت توزیعی است یعنی ما در توزیع امکانات مشکل داشته‌ایم لذا توزیع رویه‌ای نباید ادامه یابد.

وی ادامه داد: با تشکیل قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر در حوزه ستادی، خیرین و گروه‌های جهادی وارد شدند و کارهای خوبی را در مناطق مرزی و عشایری آغاز کردند.

نیمی از بازماندگان از تحصیل دانش آموزان روستایی و عشایری هستند

نوری خاطرنشان کرد: در بخش‌هایی در توزیع امکانات، ضعف‌هایی وجود دارد که باید ترمیم شود، بررسی‌ها نشان می‌دهد در استان‌های مرزی حدود ۵۰ درصد از بازماندگان از تحصیل دانش آموزان روستایی و عشایری هستند.

وی افزود: ممکن است در منطقه‌ای مدرسه وجود داشته باشد اما موانع تحصیلی مانند مشکلات اجتماعی، اقتصادی و …، نیز باشد لذا در قالب عدالت ترمیمی این مشکلات باید حل و موانع تحصیل دانش آموزان رفع شود.

عضو کابینه دولت مردمی خاطرنشان کرد: اعتبارات ما پاسخگوی سرعت رشد دانش آموزان نیست از طرفی فرسودگی و از سوی دیگر مهاجرت و ورود اتباع خارجی مشکلات آموزشی را همچنان افزایش می‌دهد.

وی اضافه کرد: علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته، همچنان در برخی مناطق مدارس فرسوده وجود دارد به طوری که حدود ۲۰ درصد مدارس کشور فرسوده، نیازمند بازسازی است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: همچنان فاصله اعتبارات موجود با نیازها بیشتر می‌شود لذا در این شرایط جز با مساعدت مردم مشکلات قابل حل نخواهد بود بنابراین همه باید کمک کنند.

وی با تقدیر از خیرین مدرسه‌ساز اظهار کرد: امروزه حضور خیرین بیش از پیش احساس می‌شود و توجه به محرومیت‌ها بسیاری از شاخص‌ها را افزایش می‌دهد.

نوری ادامه داد: اختصاص نیروی انسانی ثابت و متخصص به مناطق عشایری و مرزی با هدف تحقق عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر از اولین گام‌های این قرارگاه است.

وی با تاکید بر ضرورت انسجام درون و تحکیم ارتباط بیرون در آموزش و پرورش، گفت: در راستای بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت‌های درونی، باید با یک نگاه نظام‌مند و منسجم به موضوع محرومیت‌زدایی توجه کرد.

عضو کابینه دولت مردمی اضافه کرد: یکی از کلیدهای حل مشکل در مناطق محروم، توانمندسازی نیروی انسانی است.

وی ادامه داد: علاوه بر هنرستان‌ها، در سایر مدارس نیز هر دانش آموز حداقل باید یک مهارت را در دوران تحصیل فراگیرد.

وزیر آموزش و پرورش بر اجرای طرح خواهرخواندگی بین مدارس کشور تاکید و تصریح کرد: داشتن برنامه نظام‌مند در حوزه محرومیت زدایی یک ضرورت است و برای دانش آموزان بازمانده از تحصیل می‌توانیم یک پشتیبان داشته باشیم و این پشتیبان از اساتید دانشگاه‌ها باشد.

شایان ذکر است: در این جلسه هریک از اعضا به ارائه نظرات و پیشنهادهای خود در ارتباط با روش‌های توسعه عدالت آموزشی پرداختند.

۱۴۰۱ خرداد ۵, پنجشنبه

ازدواج همزمان دختر 13 ساله با برادر و خواهر بزرگترش در یک روز / پدر سختگیری کرد دختر فریب خورد

ازدواج همزمان دختر 13 ساله با برادر و خواهر بزرگترش در یک روز / پدر سختگیری کرد دختر فریب خورد

به گزارش رکنا، این ها بخشی از اظهارات دختر 25 ساله ای است که برای رهایی از بدبینی و تهمت های ناروای پدرش به دایره مددکاری اجتماعی کلانتری طبرسی شمالی مشهد مراجعه کرده بود. این دختر جوان با بیان این که سخت گیری های بیش از حد پدرم زندگی را به ما تلخ کرده است، به کارشناس اجتماعی کلانتری گفت: پدرم شغل آزاد دارد و مادرم خانه دار است اما از همان دوران کودکی در سایه شک و تردیدهای پدرم زندگی تلخی داشتم. سخت گیری های او به حدی بود که حتی اجازه نمی داد من وخواهرم با برادرمان که 4 سال از من بزرگ تر بود، بازی کنیم یا حتی در یک اتاق تنها باشیم.

ترس از نگاه پدر

آن روزها حتی از نگاه های پدرم می ترسیدیم و نمی توانستیم با برادرم شوخی کنیم چرا که اگر پدرم متوجه ماجرا می شد ما را کتک می زد. خلاصه در میان همین شک و تردیدها بود که پسر خاله ام به خواستگاری خواهرم آمد اما پدرم بلافاصله تصمیم گرفت من و برادرم را نیز همزمان عروس و داماد کند. او می گفت حالا که قرار است خواهرم ازدواج کند و نامزدش به خانه ما بیاید، باید من و برادرم نیز متاهل باشیم. این بود که با پیشنهاد پدرم عباس با دختر عمویم ازدواج کرد و من هم که 13 سال بیشتر نداشتم با یکی از پسردایی هایم پای سفره عقد نشستم.

بدین ترتیب جشن عقدکنان ما سه خواهر و برادر در یک شب برگزار شد و همه بستگانمان در جشن فامیلی شش نفره ما شرکت کردند اما پدرم با همه ما شرط کرده بود که به هیچ وجه حق نداریم شب را در منزل یا کنار نامزدمان باشیم حتی اگر آن ها نیز به خانه ما آمدند باید همه اعضای خانواده حضور داشته باشند. خلاصه یک سال به همین ترتیب سپری شد و خواهرم با پسر خاله ام زندگی مشترک خودشان را آغاز کردند و به خانه بخت رفتند اما من فقط چند بار نامزدم را در جشن های عروسی یا مراسم عزا دیده بودم. با وجود این، روزی فهمیدم نامزدم با بزرگ ترها صحبت کرده است و قصد دارد مرا طلاق بدهد. هنوز هم نمی دانم چرا پسر دایی ام با من ازدواج کرد و چرا مرا طلاق داد، فقط از دیگران شنیده ام که او نمی توانست سخت گیری های بیش از حد پدرم را برای دیدارهای ما تحمل کند. در این شرایط من در همان دوران نامزدی به  دختری مطلقه تبدیل شدم ولی چیزی از سخت گیری های پدرم کاسته نشد. او هر روز مرا با خودش به مدرسه می برد و به خانه باز می گرداند و حتی اجازه نمی داد با مادرم برای خرید بیرون بروم. در همین وضعیت دیپلم گرفتم و در رشته حسابداری وارد دانشگاه شدم. پدرم به ناچار یک دستگاه گوشی تلفن هوشمند برایم خرید تا بتواند در دانشگاه مرا کنترل کند. او بعد از کلاس با من تماس می گرفت تا بداند کجا و با چه کسی هستم و اگر موقعیت آن را هم داشت به صورت اینترنتی و تصویری با من تماس می گرفت تا مطمئن شود که در دانشگاه هستم.

خیانت به اعتماد دختر شکست خورده

هنوز تحصیلات دانشگاهی ام به پایان نرسیده بود که جوانی به خواستگاری ام آمد اما این بار من که نمی خواستم ماجرای نامزدی با پسر دایی ام تکرار شود به طور پنهانی با او ارتباط برقرار کردم ولی «حشمت» از اعتماد من سوء استفاده کرد و چند ماه بعد از این ارتباط های خیابانی رهایم کرد. پدرم وقتی از موضوع باخبر شد، به شدت کتکم زد و از آن روز به بعد دیگر هیچ گاه به من اعتماد نکرد. حالا سخت گیری های او به اندازه ای رسیده که حتی نمی توانم با اعضای خانواده ام بیرون بروم. مادرم نیز در برابر رفتارهای پدرم سکوت می کند ولی اشک های او هم تاثیری در رفتار و عقاید پدرم ندارد. روز گذشته نیز به دلیل این که با یکی از دوستانم تماس گرفته بودم، مرا کتک زد که برادرم به دادم رسید و مرا از زیر مشت و لگدهای او رها کرد. این درحالی است که پدرم چند سال قبل با دختری هم سن و سال من ازدواج کرده است اما …
گزارش خراسان حاکی است تلاش های روان شناختی و بررسی های کارشناسی در این پرونده به  دستور سرگرد جواد یعقوبی (رئیس کلانتری طبرسی شمالی) در دایره مددکاری اجتماعی آغاز شد.
ماجرای واقعی با همکاری پلیس پیشگیری خراسان رضوی

 

 

جدال خونین کودکان زیر 18 سال در قزوین !

جدال خونین کودکان زیر 18 سال در قزوین !

جدال خونین کودکان زیر 18 سال در قزوین ! + سرنوشت نهایی پسرک چاقوکش

به گزارش خبرنگار رکنا ازقزوین، به گزارش روابط‌ عمومی کانون وکلای دادگستری استان قزوین، در سه ماه گذشته بالغ بر6 پروندهٔ کیفری که متهمان آن کودکان زیر ۱۸ سال بودند به صلح و سازش منتهی گردیده است.

رئیس اداره معاضدت قضایی کانون وکلای دادگستری استان قزوین در این باره توضیح داد:  کودکان سرمایه‌های عظیم و ارزشمند بالقوه در جامعه هستند محکومیت کیفری زودهنگام برای اطفال و نوجوانان موجب خشکیدن ریشه‌های اخلاق‌مداری و خودباوری در وجود آنها می‌گردد که در بزرگسالی آثار بسیار مخربی را برای شخص و جامعه به همراه خواهد داشت.

فریبا رضایی دراین‌خصوص ادامه داد:  حل‌وفصل دعاوی از طریق سازش و خارج از محکمه باعث پرورش و نهادینه شدن روحیه صلح و دوستی، گذشت و بخشش  بین افراد جامعه می‌گردد که عملی بسیار پسندیده و در دین مبین اسلام نیز بر آن تاکید بسیار گردیده است.

ضمن اینکه مصالحه افراد در مراجع غیرقضایی باعث  ندامت و پشیمانی  قلبی افراد از عمل ارتکابی و ازبین‌رفتن کینه و عداوت بین افراد شده  و این امر رابطهٔ تنگاتنگ با ایجاد امنیت و صلح پایدار در جامعه دارد.

وکلای کانون قزوین در سال گذشته در بیش از ۱۵۰۰ پرونده تسخیری و معاضدتی اعلام وکالت و  شهروندان کم‌بضاعت  را در سطح استان قزوین مورد دفاع قرار داده‌اند.

لازم به ذکر است، کانون وکلای دادگستری استان قزوین در سال گذشته  ۲۰ هزار نفرساعت مشاوره حقوقی رایگان در محاکم سطح استان ارائه گردیده است همچنین شبکهٔ وکلای داوطلب  این کانون  در  زندان مرکزی قزوین، کانون اصلاح و تربیت و شعبه‌های کمیتهٔ امداد امام خمینی (ره) به ارائه مشاوره حقوقی رایگان پرداختند.

 

 

عملیات غواصان آتش‌نشانی مشهد برای پیدا کردن ریحانه گمشده / جسد مادر و خواهر و برادرش کشف شد

عملیات غواصان آتش‌نشانی مشهد برای پیدا کردن ریحانه گمشده / جسد مادر و خواهر و برادرش کشف شد

به گزارش رکنا، آتشپاد سوم مجید فرهادی سرپرست آتش نشانی مشهد از اعزام تیم غواصی این سازمان به سد قره تیکان شهرستان کلات برای یافتن “ریحانه” ( کودک مفقود شده در سیلاب سررود) خبر داد و افزود؛ این نیروها از روز گذشته برای یافتن این کودک در این منطقه در تلاش هستند.

تعطیلی ادارات و مدارس خوزستان در روز چهارشنبه چهارم خرداد

تعطیلی ادارات و مدارس خوزستان در روز چهارشنبه چهارم خرداد

تعطیلی ادارات و مدارس خوزستان در روز چهارشنبه چهارم خرداد

به گزارش رکنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری خوزستان، با توجه به تداوم گرد و خاک درسطح استان و بررسی آخرین پیش بینی ها ومناطق تحت تاثیر آن توسط کارگروه هماهنگی استانی شرایط اضطرارآلودگی هوا(آیین نامه اجرایی تبصره ۳ماده۳ قانون هوای پاک) وتبادل نظر اعضای کارگروه وبا وجود روند کاهشی میزان غلظت های گردوخاک درسطح استان و بمنظور حفظ سلامت عموم ، تصمیمات ذیل اتخاذ وابلاغ گردید.

۱-کلیه ادارات و دستگاههای اجرایی سطح استان(بجز مراکز امدادی ، درمانی ،بهداشتی ،بانکها ، بخشهای دارای نوبت کاری وعملیاتی ، خدمات شهری شهرداری ها ،بیمارستان ها و آتش نشانی ها ) درروز چهارشنبه مورخ ۴ خرداد۱۴۰۱ تعطیل می باشد.

۲-مدارس،مهد کودک ها ،کانونهای پرورش فکری کودکان ونوجوانان ،مراکز دانشگاهی و مراکزآموزش عالی سطح استان درتاریخ مذکور تعطیل می باشد.

۳-امتحانات هماهنگ کشوری پایه دوازدهم در تاریخ مذکور براساس برنامه زمان بندی اعلام شده برگزار خواهد گردید.

۴-امتحانات مدارس در سایرمقاطع تحصیلی(بجزپایه دوازدهم) در تاریخ مذکور لغو و زمان برگزاری آن متعاقبأ توسط آموزش وپرورش اعلام خواهدگردید.

۵- کلیه دستگاهها لازم است نسبت به اجرای دستورالعمل پیوست اصلاحیه آیین نامه اجرایی تبصره (۳) ماده (۳) قانون هوای پاک اقدام نمایند.

 

نوزاد تاجیکستانی پیش ازرسیدن به بیمارستان در آمبولانس به دنیا آمد

نوزاد تاجیکستانی پیش ازرسیدن به بیمارستان در آمبولانس به دنیا آمد

نوزاد تاجیکستانی پیش ازرسیدن به بیمارستان در آمبولانس به دنیا آمد

یاسوج_ رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: نوزاد تاجیکستانی پیش از رسیدن به بیمارستان در آمبولانس به دنیا آمدـ

به گزارش خبرگزاری مهر، جهانبخش وحدت نژاد افزود: ساعت ۵ و ۶ دقیقه صبح سه شنبه گزارشی مبنی بر زایمان قریب‌الوقوع و دردهای شدید زایمانی به مرکز پیام گچساران اعلام شد.

وی ابراز داشت: در همین راستا بلافاصله بعد از دریافت پیام توسط کارشناسان مرکز پیام گچساران، پایگاه اورژانس شماره یک شهری به محل مأموریت واقع در منطقه کیامرثی گچساران اعزام شدند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان گفت: با رسیدن آمبولانس مادر باردار در مراحل انتهایی زایمان بوده که با اقدامات لازم توسط کارشناسان اورژانس ۱۱۵ نوزاد تاجیکستانی تبعه کشور افغانستان در آمبولانس اورژانس متولد شد.

وحدت نژاد گفت: مادر و نوزاد در سلامت کامل به بخش زایشگاه بیمارستان مادر و کودک بی بی حکیمه گچساران منتقل شدند.