۱۴۰۱ اردیبهشت ۱۹, دوشنبه

یکی از عرصه‌های تبلیغات حضور مبلغان توانمند در مدرسه است/اجرای طرح «هر مدرسه یک روحانی» ممکن نیست در همه مدارس محقق شود

یکی از عرصه‌های تبلیغات حضور مبلغان توانمند در مدرسه است/اجرای طرح «هر مدرسه یک روحانی» ممکن نیست در همه مدارس محقق شود

 یکی از عرصه‌های تبلیغات حضور مبلغان توانمند در مدرسه است/اجرای طرح «هر مدرسه یک روحانی» ممکن نیست در همه مدارس محقق شود

مدیر کل آموزش و پرورش در مورد طرح «هر مدرسه یک روحانی» گفت: ما دنبال این هستیم که با عنایت به وضعیتی که در ایام کرونا به وجود آمده و به شدت نسل نوجوان و جوان ما در معرض تهدیدات عقیدتی و تربیتی قرار گرفته‌اند، بتوانیم با استفاده از متخصصان امر در این حوزه، به شبهات بچه‌ها جواب بدهیم.

«علیرضا رحیمی»، مدیر کل آموزش و پرورش استان قم در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در مورد ایده طرح «هر مدرسه یک روحانی» گفت: ما یک سندی داریم به اسم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. این سند حدود ۱۳۳ راهکار دارد و یکی از این ۱۳۳ راهکار، استفاد از ظرفیت‌های موجود در محیط پیرامونی و سایر دستگاه‌هاست که می‌توانند به آموزش و پرورش کمک کنند. راهکار هفت-دو این سند اشاره به این دارد که مدرسه بتواند با دستگاه‌های محیط پیرامونی ارتباط برقرار کند و از ظرفیت‌های آن‌ها بهره ببرد و یکی از آن‌ها حضور نظام‌مند مبلغان توانمند در مدارس است.

او ادامه داد: در راستای همین راهکار ما به دنبال این هستیم که با عنایت به وضعیتی که به ویژه در ایام کرونا به وجود آمده و به شدت نسل نوجوان و جوان ما در معرض تهدیدات عقیدتی و تربیتی قرار گرفته‌اند، بتوانیم با استفاده از متخصصان امر در این حوزه، به شبهات و سوالات بچه‌ها به موقع جواب بدهیم و آن‌ها مرجعی داشته باشند که پاسخ سوالات خود را از منبع مطمئنی دریافت کنند. در همین راستا طرح «هر مدرسه یک روحانی» طی تدابیری شکل می‌گیرد و برای سال آینده در کنار همه عواملی که در مدرسه داریم یعنی در کنار مدیر، معاونان، معلمان، مربی‌های پرورشی، یک روحانی واجد شرایط که آموزش‌های لازم را دیده باشد و صلاحیت‌های لازم برای تبلیغ دینی داشته باشد، در مدارس کمک کار آموزش می‌شود.

روحانیت در مدارس در واقع مبلغ دینی هستند

او در مورد سمت این روحانیت در مدارس تصریح کرد: این روحانیت در مدارس در واقع مبلغ دینی هستند. حدود ۱۸ سال است که حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش تفاهم‌نامه‌ای دارند که در غالب آن با هم همکاری‌های مختلفی در عرصه‌های تبلیغی، پژوهشی، برنامه درسی، نیروی انسانی و… به صورت مشترک انجام می‌دهند. یکی از این عرصه‌های مهم تبلیغات است و یکی از عرصه‌های تبلیغات هم حضور مبلغان توانمند در مدارس است. بنابراین این روحانیون به عنوان مبلغان فعالیت‌های دینی و پاسخگویی به شبهات و سوالات دانش‌آموزان در مدرسه حاضر می‌شوند. در واقع حضور روحانیت در مدرسه در راستای تحقق سند تحول بنیادین و تفاهم‌نامه حوزه علمیه و آموزش و پرورش است.

او در مورد تعداد مدارسی که در قم قرار است به واسطه طرح «هر مدرسه یک روحانی» از حضور روحانیت استفاده کنند، توضیح داد: ما حدود ۱۴۰۰ مدرسه در قم داریم که در حال پالایش آن‌ها هستیم. قطعا ممکن نیست در همه مدارس اجرای این طرح محقق شود به این دلیل که برخی مدارس ما جمعیت کمتر از حدود ۴۰ نفر دارند و در مناطق دور دست هم قرار گرفته‌اند و معمولا در مدارسی که آمار جمعیت بیشتری دارند این امر محقق می‌شود.

طرح «هر مدرسه یک روحانی» در همه دوره‌های تحصیلی اجرا خواهد شد

رحیمی در مورد مقطع مدارسی که در این طرح شرکت داده می‌شوند نیز توضیح داد: دوره‌های تحصیلی در این طرح خیلی فرقی ندارند و در همه دوره‌های تحصیلی این طرح اجرا خواهد شد. ما قطعا تناسب جنسیت مبلغ را در نظر داریم و در مدارس دخترانه مبلغان خانم و در مدارس پسرانه مبلغان آقا حضور خواهند داشت. این مبلغان قبل از حضور در مدرسه آموزش‌های لازم در رابطه با برخورد با نوجوان و جوان، نحوه ارتباط‌گیری با کودکان، روانشناسی این گروه‌های سنی و… را می‌بینند تا با آمادگی کامل در مدرسه حضور پیدا کنند.

قم با توجه به ظرفیت تامین مبلغ می‌تواند طرح «هر مدرسه یک روحانی» را توسعه دهد

مدیرکل آموزش و پرورش قم در مورد پیش‌بینی خود از تسری این طرح به سایر مدارس در شهرهای مختلف و اشتیاق مدارس خارج از قم به اجرای این طرح کشور گفت: این ایده تحت عنوان مبلغان امین تقریبا چند سالی است که در مدارس اجرا می‌شد، اما خیلی محدود بود. آخرین آماری که ما داریم، حدود پنج هزار مبلغ در کل کشور در غالب همین مبلغان امین در مدارس حضور داشتند. قم با توجه به ظرفیت و امکان تامین مبلغ به نسبت تعداد مدارس، می‌تواند این برنامه را توسعه دهد و امیدواریم شرایط حضور طلاب بیشتری را در مدارس فراهم کنیم.

از حضور روحانیت در مدرسه استقبال صورت می‌گیرد

رحیمی در ادامه در مورد استقبال بچه‌ها از حضور روحانیت در مدرسه و احساس نیازی که به وجود یک روحانی دارند، توضیح داد: ما حداقل یک نمونه پنج هزار نفری در سطح کشور با فرهنگ‌ها و طبقات اجتماعی گوناگون داشته‌ایم و یک پژوهشی هم در سطح کشور در مورد میزان استقبال خانواده‌ها و دانش‌آموزان در کشور انجام شده و با درصد زیادی از حضور روحانیت در مدرسه استقبال صورت می‌گیرد و واقعا هم خانواده‌ها و هم دانش‌آموزان خلائی را در حوزه تربیتی، اخلاقی و اعتقادی حس می‌کنند و پژوهش‌ها نشان می‌دهد استقبال بسیار بالاست و عموم این طلبه‌ها در سنین میان سالی هستند و در واقع از طلبه‌های خبره هستند و دوره‌های لازم را دیده‌اند و با تخصصی که دارند ارتباط خوبی با بچه‌ها و خانواده برقرار می‌کنند و استقبال بسیار خوب خواهد بود.

رحیمی که پیش از این گفته بود مدارس قم در تابستان تعطیل نخواهد بود، در مورد برنامه‌های مدارس قم در ایام تابستان توضیح داد: دوسال درگیری با بیماری کرونا، ضربات محکمی در حوزه‌های مختلف آموزشی-تربیتی به نسل جوان و نوجوان ما وارد کرد و در این مسئله شکی نیست. امروز آسیب‌های اجتماعی نمود پیدا کرده بنابراین ما برای اینکه ارتباط بین دانش‌آموزان مدارس قطع نشود، ترتیبی دیده‌ایم تا مدارس در طول تابستان تعطیل نشود. ساز و کار ایده ما اینطور نیست که چهارچوب‌های سفت و سخت قانونی به دنبال داشته باشد بلکه حضور در این برنامه‌های مدارس در طول تابستان اختیاری است، اما شرایطی فراهم می‌شود که هم خانواده از آن استقبال خواهند کرد هم دانش‌آموزان. ما فعالیت‌های متنوعی داریم از جمله آموزش خانواده‌ها، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای دانش‌آموزان به این جهت که خیلی از دانش‌آموزان در درس‌هایی دچار ضعف شده‌اند. در این راستا کلاس‌هایی برای پایه‌های مختلف برگزار می‌کنیم و همکاران ما در مدارس حضور پیدا می‌کنند و خدماتی ارائه می‌دهند.

راهکاری به سوی تبدیل مدرسه به کانون تربیتی محله

او افزود: خانواده‌های علاقه‌مند برای اینکه فرزندانشان برای سال آینده آمادگی بیشتری پیدا کنند یا ضعف‌هایی که سال‌های قبل داشتند را جبران کنند، می‌توانند به مدرسه مراجعه کنند و از خدمات تابستانی ما استفاده کنند. ضمن اینکه با توجه به راهکار سند تحول بنیادین، مبنی بر تبدیل مدرسه به کانون تربیتی محله، ما خدماتی هم به خانواده‌ها و اهالی محل در قالب‌های گوناگون ارائه دهیم از جمله توسعه ورزش‌های دسته جمعی که در این راستا صبح‌ها محیط مدارس دخترانه در اختیار مادران و دختران و مدارس پسرانه در اختیار پسران و پدران قرار می‌گیرد تا بتوانند مسابقاتی بین مادران دختران و پدران و پسران برگزار کنند.

رحیمی ادامه داد: همچنین از متخصصان آموزش خانواده برای آموزش خانواده‌ها استفاده می‌کنیم و معلمان کلاس‌های درسی در رشته‌های مختلف برگزار می‌کنند. ما در این زمینه تجربه‌های دیگری هم داشتیم از جمله اینکه در تعطیلات عید نوروز در مدارس پایگاه‌های علمی داشتیم و بچه‌ها از صبح به مدرسه می‌آمدند و تا نه شب حضور داشتند و به مطالعه می‌پرداختند و محیط‌های امنی برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان فراهم شده بود و استقبال خوبی هم از آن شد. بنابراین چنین فعالیت‌هایی قرار است در طول تابستان در مدارس استمرار پیدا می‌کند. با توجه به تنوعی که در برنامه‌ها داریم فکر می‌کنم استقبال خوبی از طرح شود و محل تقویت ارتباط اجتماعی هم به وجود بیاید و عرصه‌های مختلف تربیتی-آموزشی و اجتماعی را تحت پوشش قرار می‌دهد و امیدواریم با کمک سایر دستگاه‌هایی که در حوزه فعالیت‌های تابستانی نقش دارند مثل سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پایگاه‌های بسیج، تربیت بدنی و… بتوانیم این تابستان، تابستان خیلی خوبی را برای دانش‌آموزان و جامعه رقم بزنیم.

برای جبران کاستی‌های پیش آمده در این دو سال اقدام می‌کنیم

او در مورد پایش‌های آموزش و پرورش قم در زمینه میزان افت تحصیلی دانش‌آموزان این استان گفت: در این دوسال پایش‌هایی انجام شده و در برخی نقاط حدود یک نمره معدل افت تحصیلی داشته‌ایم و امسال هم مدارس حضوری شد و بعد از امتحانات نوبت دوم این پایش دقیق‌تر انجام می‌شود و در چهارچوب آزمون‌ها بچه‌ها در سنجش و ارزشیابی بهتری شرکت می‌کنند و هم آن‌ها واقعی‌تر به نقاط قوت و ضعف خود پی می‌برند هم ما و هردو برای جبران کاستی‌های پیش آمده در این دو سال اقدام می‌کنیم.

 

خودکشی یک کودک بلوچ در روستای کهن‌مگار شهرستان مهرستان

خودکشی یک کودک بلوچ در روستای کهن‌مگار شهرستان مهرستان

یک کودک بلوچ در روستای کهن‌مگار شهرستان مهرستان خودکشی کرد.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، شب گذشته ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، یک کودک بلوچ ۱۷ ساله در روستای کهن‌مگار شهرستان مهرستان خودکشی کرد.

هویت این کودک بلوچ “دانیال حسینی” فرزند واحد ۱۷ ساله اهل روستای کهن‌مگار شهرستان مهرستان عنوان شده است.

گفته می‌شود علت خودکشی وی مربوط به مشاجره خانوادگی است که چندی پیش نیز پس از مشاجره با خانواده به قصد خودکشی از منزل خارج شده که مادر وی به دنبال او رفته و سبب شده به خانه بازگردد.

از نحوه خود‌کشی وی تا لحظه تنظیم خبر اطلاعی در دسترس نیست.

براساس گزارش سالانه ۲۰۲۱ کمپین فعالین بلوچ، دستکم ۶ شهروند بلوچ اقدام به خودکشی کرده‌اند که در بین آنها دستکم ۴ کودک و یک تن زن بوده است.

 

 

خودکشی یک دختر ۱۸ ساله با سلاح گرم در فاریاب

خودکشی یک دختر ۱۸ ساله با سلاح گرم در فاریاب

یک دختر ۱۸ ساله اهل فاریاب با سلاح گرم اقدام به خودکشی کرد.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، امروز ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، یک دختر ۱۸ ساله اهل فاریاب با استفاده از سلاح گرم اقدام به خودکشی کرد.

از هویت این دختر ۱۸ ساله تا لحظه تنظیم خبر اطلاعی در دسترس نیست.

گفته می شود این خودکشی در روستای مقرب از توابع دهستان مهروئیه بخش مرکزی شهرستان فاریاب استان کرمان رخ داده است.

از علت و انگیزه خودکشی توسط این دختر اطلاعی در دست نیست.

براساس گزارش سالانه ۲۰۲۱ کمپین فعالین بلوچ، دستکم ۶ شهروند بلوچ اقدام به خودکشی کرده‌اند که در بین آنها دستکم ۴ کودک و یک تن زن بوده است.

 

 

کشف جسد کولبر مفقود شده اهل ارومیه پس از ۴ ماه

کشف جسد کولبر مفقود شده اهل ارومیه پس از ۴ ماه

جسد بارزان مهینی کولبر ۱۸ ساله اهل ارومیه که چهار ماه پیش به همراه دو کولبر دیگر اهل ارومیه در مرز ارومیه مفقود شده بود، امروز شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱توسط نیروهای نظامی ترکیه در روستای “گلشم” کشف و به شهر شمزینان منتقل شده است.

بارزان مهینی روز پنج‌شنبه ۲۳ دی‌ماه سال گذشته به همراه دو کولبر دیگر اهل روستای “باوان” از توابع ارومیه به نام‌های اسعد سیدانی‌فرد و بهلول سیدانی‌فرد در حین کولبری در ارتفاعات مرزی ارومیه در اثر برف و کولاک و سقوط بهمن مفقود شده بودند.

تلاش‌های برای کشف اجساد دو کولبر دیگر که هر دو متاهل هستند ادامه دارد.

 

اقدام به خودکشی نوجوان ۱۶ ساله در شهر معمولان

اقدام به خودکشی نوجوان ۱۶ ساله در شهر معمولان

خبرگزاری هرانا – یک پسر نوجوان ۱۶ ساله در شهر معمولان واقع در استان لرستان با بالا رفتن از یک ساختمان نیمه کاره سه طبقه، قصد خودکشی داشت که نیروی انتظامی مانع از اقدام وی شد. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، یک پسر نوجوان ۱۶ ساله در شهر معمولان واقع در استان لرستان با بالا رفتن از یک ساختمان نیمه کاره سه طبقه، قصد خودکشی داشت که رئیس پاسگاه انتظامی مانع از اقدام وی شد.

بر اساس این گزارش، دلیل اقدام به خودکشی این نوجوان اختلافات خانوادگی عنوان شده است.

سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.

 

۱۴۰۱ اردیبهشت ۱۸, یکشنبه

عدم نظارت بر اجرای حفاظ استاندارد استخر کشاورزی؛ غرق شدن یک کودک در خنداب

عدم نظارت بر اجرای حفاظ استاندارد استخر کشاورزی؛ غرق شدن یک کودک در خنداب

خبرگزاری هرانا – روز پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت، عدم نظارت بر وجود حفاظ استاندارد، موجب سقوط و غرق شدن یک کودک ۱۰ ساله در یک استخر کشاورزی در شهرستان خنداب شد. پیش از این نیز فقدان نظارت بر حوضچه های کشاورزی باعث حوادث این چنینی شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، روز پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، یک کودک ۱۰ ساله در یک استخر کشاورزی واقع در شهرستان خنداب، غرق شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی در این خصوص گفت: ساعت ۱۹ و ۱۶ دقیقه پنجشنبه گذشته یک فقره مرگ مشکوک در بیمارستان مهر شهرستان خنداب به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ گزارش و بلافاصله مأموران کلانتری پلیس این شهرستان برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند.

محمود خلجی ادامه داد: در بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد پسربچه‌ای ۱۰ ساله اهل شهرستان اراک به همراه خانواده به منظور تفریح به یکی از روستا‌های شهرستان خنداب مسافرت کرده بودند که در استخر خاکی در این محل غرق و پس از انتقال به بیمارستان فوت می‌شود.

عدم نظارت دقیق مسئولان شهری بر اجرای حفاظ ایمن و استاندارد در حوضچه های آب کشاورزی و کانال های آب پیش از این نیز باعث بروز حوادث اینچنینی بوده است.

 

۱۴۰۱ اردیبهشت ۱۷, شنبه

برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کودکان سمنانی

برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کودکان سمنانی

برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کودکان سمنانی

رئیس اداره شهر دوستدار کودک شهرداری سمنان، از برگزاری کارگاه آموزشی برای کودکان‌ونوجوانان این شهر خبر داد.

سمانه محمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: به‌مناسبت «روز جهانی روان‌شناسی و مشاوره» اداره شهر دوستدار کودک شهرداری سمنان با همکاری کانون خادم یاران رضوی، کارگاه آموزشی کودکان و نوجوانان با عنوان «سپر ایمن در برابر رفتارهای پرخطر» را در فرهنگ‌سرای امید خانواده برگزار کرد.

وی افزود: این کارگاه یک روزه در دو گروه سنی کودک و نوجوان و در راستای تحقق شعار «سمنان شهر دوستدار کودک»، برای کودکان و نوجوانان مرکز هانی برگزار شد.

رئیس اداره شهر دوستدار کودک شهرداری سمنان با بیان اینکه برگزاری کارگاه‌هایی از این دست ادامه دارد و در دستور کار شهرداری است، خاطرنشان کرد: در برگزاری این کارگاه آموزشی، سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی و سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری سمنان مشارکت داشتند.

ماماها اجازه انجام زایمان و ثبت مهر ندارند!

ماماها اجازه انجام زایمان و ثبت مهر ندارند!

ماماها اجازه انجام زایمان و ثبت مهر ندارند!

استادیار دانشکده مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: ضربه به هویت مامایی در هر دو بخش دولتی و خصوصی، آن‌جا است که اگر زایمان توسط ماما انجام شود، اجازه ثبت شدن نام و مهر او در پرونده‌ها وجود ندارد؛ یا بدتر از آن اصلاً اجازه انجام زایمان به ماماها داده نمی‌شود!

به گزارش خبرنگار ایمنا، «سیده هانیه علم‌الهدی» با بیان اینکه در نظام سلامت، ماماها در جایگاه واقعی خود قرار ندارند، اظهار کرد: درحالی‌که دانش‌آموختگان مامایی برای انجام زایمان طبیعی آموزش دیده‌اند، اما نقش آنان در انجام این پروسه بسیار کمرنگ و حتی می‌توان گفت بی‌رنگ شده است.

وی با اشاره به دستورالعمل ترویج زایمان طبیعی سال ۱۳۹۷ که هدف آن، افزایش شاخص زایمان طبیعی در برنامه ششم توسعه کشور است و نیز بند ۱۴ دستورالعمل ترویج زایمان طبیعی سال ۱۳۹۷ که بر نقش ماما به عنوان بازوان حیاتی جهت دستیابی به این مهم تأکید شده، تصریح کرد: حتی با عنایت به برنامه ترویج فرزندآوری همچنین با توجه به شرح وظایف ماماها، باز هم در بسیاری از بیمارستان‌ها اهرم‌های بازدارنده‌ای وجود دارد که باعث در حاشیه قرار گرفتن ماماها شده است.

به ماما اجازه زایمان و ثبت مهر داده نمی‌شود

عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این نکته که اگر در هر دو بخش دولتی و خصوصی، زایمان توسط ماما انجام شود، اجازه ثبت شدن نام و مهر او در پرونده‌ها وجود ندارد، گفت: در نتیجه حق قانونی آن‌ها تضییع می‌شود یا بدتر از آن اصلاً اجازه انجام زایمان به ماماها داده نمی‌شود که این خود، بزرگ‌ترین ضربه را به هویت مامایی کشور وارد می‌کند.

وی با اشاره به ارتقای شأن و جایگاه مامایی و ماما در نظام سلامت کشور، یادآور شد: اگر سیستم بهداشت و درمان کشور به دنبال کاهش آمار سزارین و ارتقا شاخص‌های سلامت، توانمندسازی زنان جامعه، افزایش نرخ باروری و کاهش هزینه‌های سلامت است، باید از توانمندی و پتانسیل ماماهایی که برای آن آموزش دیده‌اند، استفاده کنند.

علم‌الهدی نخستین قدم در استفاده از توانمندی‌های دانش‌آموختگان مامایی را واگذار کردن مسئولیت انجام زایمان طبیعی با احتساب حق و حقوق قانونی‌شان به آنان دانست و تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته دلیل اینکه آمار مرگ و میر مادران و همچنین آمار سزارین پایین است و بالعکس شاخص سلامت مادر و کودک بالا، این است که ماما به عنوان اولین خط درمان به کار گرفته می‌شود اما جای بسی تأسف است که در کشور ما این طور نیست.

مشکلات طرح پزشک خانواده برای جامعه مامایی

وی به طرح پزشک خانواده شهری و روستایی اشاره کرد و با انتقاد از تغییر نام ماما به مراقب سلامت، گفت: این موضوع به شدت مورد اعتراض جامعه مامایی کشور است و باعث به حاشیه رفتن هویت و نام و حتی شرح وظایف ماما می‌شود.
استادیار بهداشت باروری گروه مامایی و بهداشت باروری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه ماما یک شخصیت حقوقی مستقل است و همانند پزشکان لازم است قرارداد مستقل داشته باشند، تشریح کرد: چراکه در صورت خروج پزشک از طرح به هر دلیلی، ماما نیز مجبور به ترک کار خود می‌شود؛ به عبارت دیگر همکاران ما امنیت شغلی ندارند.

وی با اشاره به میزان سرانه ۱۲ درصدی که در این طرح برای ماما در نظر گرفته شده، افزود: این میزان بسیار ناعادلانه و دور از انصاف است و با استناد به نسبت تعرفه پزشکان عمومی و کارشناسان مامایی، منطقی است که سهم ماما به حدود ۲۸ تا ۳۰ درصد افزایش یابد.

علم الهدی با بیان این نکته که ماما مجوز و شماره نظام دارد، بیمار را ویزیت می‌کند و می‌تواند دارو یا خدمات پاراکلینیک درخواست دهد، یادآور شد: اما متأسفانه این نسخه باید توسط پزشک مهر و امضا شود که این امر از نشانه‌های بارز به حاشیه بردن نام و جایگاه ماماست. همچنین قابل ذکر است که تحمیل وظایف خارج از شأن و شرح وظایف ماما عملاً منجر به کاهش کیفیت خدمات می‌شود.

نبود همکاری بیمه با نسخ مامایی

وی با اشاره به اینکه همیشه سازمان‌های بیمه به بهانه ایجاد بار مالی از قرارداد با ماماها طفره رفته‌اند، در حالی که در کنار آن می‌بینیم پرداخت هزینه‌های اعمال جراحی و خدمات پاراکلینیک و دندانپزشکی و… برایشان بار مالی ندارد، توضیح داد: حتی در مورد شرح وظایف نیز هر سازمان بیمه یک قسمت از آن را به صورت سلیقه‌ای حذف کرده است؛ مانند سونوگرافی، بسیاری از آزمایشات و حتی بعضی از داروها.

این پژوهشگر حوزه سلامت و مامایی کشور در ادامه با بیان اینکه سقف پذیرش نسخه مامایی برای داروها بسیار پایین است، تصریح کرد: این امر باعث می‌شود عملاً نسخ دارویی آزاد محاسبه شده و بیماران به سمت پزشکان عمومی‌و متخصصین زنان سوق داده شوند و همین امر باعث تحمیل هزینه‌های سنگین به مادران و نظام سلامت می‌شود. متأسفانه مبحث اقتصاد سلامت در نظام سلامت ما بسیار مغفول است.

نقش پررنگ ماما در سیاست افزایش جمعیت

علم‌الهدی با اشاره به اینکه در ایران بعد از یک دوره افزایش جمعیت در دهه ۶۰، سیاست کنترل جمعیت در نظر گرفته شد و این روند سال‌ها ادامه داشت تا این که با هشدارهای کارشناسان درباره این که جمعیت رو به کهنسالی می‌رود و ازدواج و فرزندآوری کاهش داشته و ممکن است با بحران کمبود جمعیت مواجه شویم، یادآور شد: چند سال است تلاش می‌شود با سیاست‌های افزایش جمعیت، خانواده‌ها به فرزندآوری تشویق شوند، اما هدف از این سیاست‌ها ارتقای خانواده سالم و سلامت مادر و نوزاد نیز می‌باشد. در این امر ماما به عنوان فردی مسئول نقش مهمی‌در ارائه مشاوره و آموزش در زمینه باروری سالم و فرزندآوری ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه سیاست‌های تشویق جمعیت نباید منجر به افزایش حاملگی بدون برنامه، حاملگی پرخطر و به دنبال آن سقط‌های غیر قانونی وافزایش موربیدیته و مورتالیتی در مادر و نوزاد شود، گفت: لذا لازم است که ماما به عنوان فردی مسئول اقدامات لازم جهت افزایش فرزندآوری سالم و جلوگیری از بارداری پرخطر از طریق اجرای برنامه تنظیم خانواده را انجام دهد.

به گزارش ایمنا، بر اساس آخرین آمار ارائه شده افزایش ۱۰ درصدی در زایمان‌های طبیعی به دنبال اجرای طرح تحول نظام سلامت صورت گرفته است و در حال حاضر حدود ۴۵ درصد از زایمان‌ها در کشور به روش سزارین و ۵۵ درصد آنها به صورت طبیعی انجام می‌شود.

اثرات سوء تغذیه بر روی کودکان چیست؟

اثرات سوء تغذیه بر روی کودکان چیست؟

اثرات سوء تغذیه بر روی کودکان چیست؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، سوء تغذیه شاید یکی از بیماری‌هایی باشد که کمتر در اطرافیان خود مشاهده کرده باشیم، با این وجود می‌دانیم هنوز در کشورهایی از جهان، بسیاری از افراد بر اثر سوء تغذیه و عدم دسترسی به غذای کافی و سالم جان خود را از دست می‌دهند.

با این‌حال ممکن است بسیاری از علائمی که در برخی از افراد به‌وجود می‌آید، به دلیل عدم دریافت مواد مغذی کافی از رژیم غذایی باشد که حالتی مشابه با سوء تغذیه ایجاد می‌کند. سوء تغذیه در کودکان نوعی بیماری است که امروزه در حال افزایش می‌باشد و علت اصلی آن کمبود مواد مغذی و رژیم غذایی ضعیف کودکان است.

کودک شما وقتی از سوء تغذیه رنج می‌برد که بدن او مقدار کافی از مواد مغذی، کالری و مواد معدنی کافی را دریافت نمی‌کند. تمام این اجزای ضروری به روند رشد او کمک می‌کنند.

علاوه بر این، دریافت مواد مغذی ضروری ایمنی بدن را افزایش می‌دهد و او را نسبت به عفونت‌های مضر محافظت می‌کند. یک نوع از سوء تغذیه هم چنین می‌تواند زمانی رخ دهد که کودک شما مقدار زیادی کالری (بالای مواد غذایی) دریافت کند.

عدم تغذیه، منجر به چند اختلال سلامتی در بدن کودک می‌شود. فقر مواد مغذی بر سلامت جسمی، رفتار، خلق و خو، فرآیندهای رشد و دیگر وظایف بدن تأثیر می‌گذارد.

نشانه‌های سوء تغذیه در کودکان

برخی از علائم متداول سوء تغذیه عبارتند از:

– مشکلات تنفسی

– از دست دادن ناگهانی وزن

– حساسیت

– خستگی شدید

اثرات سوء تغذیه بر روی کودکان چیست؟

– افسردگی روانی

– فقدان چربی (بافت چربی)

– خطر بزرگ هیپوترمی دمای پایین غیر عادی بدن

– سیستم ایمنی ضعیف

– کاهش جرم ماهیچه‌ای

– کاهش جرم بافت

– خستگی

– حساسیت بالا برای احساس سرما

– زمان التیام بالا برای بریدگی‌ها، زخم‌ها و عفونت‌ها

– زمان طولانی بهبودی از بیماری‌ها

– سطح تمرکز ضعیف

– غیر فعال بودن

شناخت انواع سوء تغذیه در کودکان

شایع‌ترین انواع سوء تغذیه ، عبارتند از:

۱. سوء تغذیه انرژی پروتیئنی (PEM):

به خاطر کمبود پروتئین و گلوکز در غذاها، کودک این نوع خاص از سوء تغذیه را تجربه می‌کند.

سه نوع زیرمجموعه از PEM وجود دارد:

سوء تغذیه حاد، سوء تغذیه مزمن، و سومی هم شامل هر دوی آنها است. سوء تغذیه حاد باعث می‌شود که کودک لاغر شود و وزن بدنش کم شود. در سوء تغذیه مزمن، کودک از رشد کم رنج می‌برد. زمانی که کودک شما از سوء تغذیه حاد و مزمن رنج می‌برد، وزنش کم می‌شود و مشکلات سلامتی متعددی را تجربه می‌کند.

۲. کمبود ریز مغذی‌ها (ویتامین و منابع معدنی):

کمبود ریز مغذی‌ها می‌تواند منجر به کمبود مواد مغذی در کودک شما شود. ریز مغذی‌ها چیزی جزهای ویتامینی و مواد معدنی نیستند. کودک شما به این مواد مغذی برای کارکردهای مناسب بدن و فرآیندهای رشد نیاز دارد.

علل بروز سوء تغذیه در کودکان

به طور معمول، فقدان مواد مغذی ضروری و مواد معدنی، شرایط سوء تغذیه ‌ای را در کودک ایجاد می‌کند. به شدت بر شرایط زندگی یک کودک در حال رشد تأثیر می‌گذارد و ممکن است با اختلالات سلامتی متعددی روبرو شود.

برخی از دلایل رایج برای شروع مشکل سوء تغذیه عبارتند از:

۱. رژیم غذایی ضعیف:

زمانی که کودک شما مقدار کافی مواد غذایی را از طریق غذا دریافت نمی‌کند، با شرایط سوء تغذیه ‌ای مواجه می‌شود. رژیم غذایی ضعیف باعث می‌شود که کودک از کمبود مواد مغذی رنج ببرد. در نتیجه، او ممکن است بیماری‌های بد سلامتی را تجربه کند و با مشکلاتی در زندگی اش مواجه شود. مبتلا بودن به دیسفاژی (مشکل در بلع) نیز می‌تواند منجر به سوء تغذیه شود. در چنین شرایطی کودک شما مشکلی در هضم غذا دارد و نمی‌تواند مواد مغذی ضروری را دریافت کند.

۲. مشکلات سلامت روانی:

یک کودک عقب مانده ذهنی، امکان بیشتری برای داشتن سو ء تغذیه دارد. در چنین شرایط حاد ذهنی، او نمی‌تواند یک عادت غذایی مناسب را دنبال کند. کودکان مبتلا به بیماری‌های روانی، بی اشتهایی عصبی یا پرخوری مقدار کمی از غذا می‌تواند باعث سوء تغذیه شود.

۳. اختلالات دستگاه گوارشی و معده:

به خاطر اختلالات گوارشی، بدن کودک نمی‌تواند مواد مغذی موجود در غذا را جذب کند. بدن از مواد غذایی حیاتی محروم می‌شود و کودک شما سوء تغذیه را تجربه می‌کند. اگر کودک مبتلا به بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو است، احتمال سوء تغذیه او بالا می‌رود.

در چنین شرایطی، پزشک ممکن است پیشنهاد کند که بخش کوچکی از روده کوچک را بردارد (ایلئواستومی). اگر کودک عدم تحمل گلوتن را دارد و از بیماری سلیاک رنج می‌برد، آستر روده کوچک او ممکن است آسیب ببیند. بدن او نمی‌تواند مواد مغذی غذا را جذب کند و بنابراین از کمبود مواد مغذی رنج می‌برد.

۴. دیابت:

به دلیل افزایش سطح قند خون، بدن کودک دیابتی شما نمی‌تواند مواد مغذی حیاتی را جذب کند. پانکراس او به خاطر سطح بالای قند خون، آسیب می بیند. این به توانایی بدن برای هضم غذا و جذب مواد مغذی برای فرآیندهای رشد بدنش آسیب می‌رساند. در نتیجه کودک دیابتی شما از سوء تغذیه رنج می‌برد.

۵. فقدان شیردهی:

دادن شیر خودتان به نوزادانتان کمک می‌کند که سالم و عاری از بیماری بماند. گاهی اوقات مادران، فرزند خود را از شیردهی به دلایل متعددی محروم می‌کنند که ممکن است توسط پزشک توصیه شود. با این حال، فقدان شیردهی کافی می‌تواند کودک شما را ناسالم و دچار سوء تغذیه کند.

اثرات سو ء تغذیه بر روی کودکان:

سیستم ایمنی:

سو ءتغذیه سیستم ایمنی کودک شما را ضعیف و مستعد بیماری‌های عفونی می‌کند. چنانچه در این بخش از نمناک می‌خوانید اگر کودک شما از روش‌های غیر بهداشتی پیروی کند، بیشتر در معرض بیماری‌های مسری قرار می‌گیرد.

کمبود روی، آهن و ویتامین‌ها، شرایط سوء تغذیه را تحریک می‌کند و سیستم ایمنی را در کودکان تضعیف می‌کند. سوء تغذیه بر عملکرد سیستم ایمنی کودک شما تأثیر می‌گذارد و می‌تواند در برابر بسیاری از بیماری‌ها ضعیف عمل کند.

پیامدهای رشد:

کمبود مواد مغذی و عفونت‌های گوارشی عموماً در کودکان نوپا و کودکان ایجاد می‌شود. دریافت ضعیف غذای مغذی می‌تواند منجر به سوء تغذیه در کودکان شما شود. با عفونت دستگاه گوارش، بدن کودک شما نمی‌تواند مواد مغذی موجود در مواد غذایی را جذب کند. در نتیجه، کمبود مواد مغذی همراه با عفونت فرآیند رشد را به طور کامل به تأخیر می‌اندازد.

کمبود مواد مغذی خاص:

نقص برخی از مواد مغذی خاصی می‌تواند باعث ایجاد پیچیدگی‌های سلامتی در کودک شما شود. برای مثال فقر آهن، روی و منیزیم شرایط سوء تغذیه را تقویت می‌کند. جذب چربی کم، بدن کودک شما را از کسب مقدار مفید ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین D و ویتایمن A محروم می‌کند.

اثرات سوء تغذیه بر روی کودکان چیست؟

اینها مانع توانایی بصری در کودکان شما می‌شود. فقر و کمبود روی هم رشد بدنی و هم رشد استخوان را به تعویق می‌اندازد و کودک شما را در مشکلات سلامتی بلند مدتی قرار می‌دهد.

نارسایی اندام‌ها:

سوء تغذیه شدید، اندام‌های کودکان را ناکارآمد می‌سازد. برخی از اندام‌ها به شدت تحت تأثیر کمبود مواد غذایی، کبد، قلب و کلیه‌ها قرار می‌گیرند.

شروع بیماری‌های مضر:

سو ء تغذیه طولانی مدت باعث ایجاد اختلالات سلامتی متعددی در کودک کوچک شما می‌شود. برخی از بیماری‌های شایع عبارتند از: اسهال، عفونت دستگاه ادراری و ذات الریه.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر نگران این هستید که کودک شما از سوء تغذیه رنج می‌برد، باید فوری به متخصص رژیم غذایی مراجعه کنید. برخی از علائم هشدار دهنده شامل موارد زیر هستند:

– رشد کم و کند کودک

– زیاد غش کردن کودک

– ریزش شدید موهای کودک

– کاهش چشمگیر وزن کودک

شما می‌توانید به کودک خود برای غلبه بر شرایط سوء تغذیه ، از طریق مداخله رژیم غذایی مناسب و سبک زندگی سالم کمک کنید.

 

پراکندگی روستاها یکی از دلایل عمده بازماندگی از تحصیل در سیستان و بلوچستان

پراکندگی روستاها یکی از دلایل عمده بازماندگی از تحصیل در سیستان و بلوچستان

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: پراکندگی غیرمتعارف روستاها یکی از دلایل عمده بازماندگی و یا ترک تحصیل در این استان مخصوصا در میان دانش آموزان دختر است که با توسعه مدارس شبانه روزی و اجرای طرح روستا مرکزی می توان تا حدودی این مشکل را برطرف کرد.

میرعبدی در گفت وگو با ایسنا افزود: شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل یکی از اولویت های کاری آموزش و پرورش استان است که در برای کاهش آمار بازماندگان و تارکان تحصیل توسعه مدارس شبانه روزی، اجرای طرح روستا مرکزی و طرح صندلی های خالی در دستور کار است.

وی به نقش آموزش و پرورش در کمک به فرهنگ اشتغال در استان اشاره کرد و گفت: اگر چه آموزش و پرورش نمی تواند مستقیما در اشتغال آفرینی نقش داشته باشد اما با فراهم کردن بستر فرهنگی در این زمینه می تواند موثر باشد.

میرعبدی توسعه هنرستان ها و رشته های مهارتی را یکی از مهمترین اقدامات برای ایجاد بستر فرهنگی اشتغال در استان عنوان کرد و گفت: در شورای آموزش و پرورش استان ساخت ۲۸۳ هنرستان و همچنین توسعه هنرستان های وابسته به برخی دستگاه های اجرایی در استان به تصویب رسیده است.

وی در بخش دیگری به ساماندهی فعالیت موسسات خیریه و مردم نهاد و همچنین گروه های جهادی در حوزه آموزش و پرورش استان اشاره کرد و گفت: ظرفیت بسیار عظیمی از خیرین و گروه های جهادی وجود دارد که باید به نحو احسن از آن بهره برد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به افت تحصیلی پنهان دانش آموزان در دوران آموزش مجازی اظهار کرد: به منظور جبران این افت تحصیلی با شروع به کار قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی ۷۳ تیم از گروه های جهادی در استان مستقر شدند.

میرعبدی ادامه داد: در ۳۳ شهرستان و منطقه استان ۲۵۸ پایگاه ۶ هزار و ۳۰ دانش آموز استان در مناطق محروم را تحت پوشش خود قرار داده ‌اند.

وی ادامه داد: همچنین در ایام تعطیلات تابستانی نیز طبق برنامه ریزی انجام شده با استفاده از ظرفیت دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان طرح جبران و تثبیت یادگیری در استان اجرا خواهد شد.