۱۴۰۱ اردیبهشت ۱۳, سه‌شنبه

آموزش‌وپرورش به همکاری حوزه علمیه نیاز دارد

آموزش‌وپرورش به همکاری حوزه علمیه نیاز دارد

آموزش‌وپرورش به همکاری حوزه علمیه نیاز دارد

مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: «فلسفه تعلیم و تربیت»، «برنامه ریزی درسی» و «مشاوره» از جمله رشته‌های مورد نیاز آموزش و پرورش است.

به گزارش خبرگزاری مهر در نشست مشترک مدیر حوزه علمیه خراسان و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی که از سوی ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش، در مشهد برگزار شد، راه‌های تقویت همکاری حوزه علمیه خراسان و آموزش و پرورش بررسی شد.

حجت‌الاسلام حمید نیکزاد، مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش در این نشست مشترک، بر توسعه رشته‌های مرتبط با تعلیم و تربیت تاکید کرد و گفت: آموزش‌وپرورش به همکاری حوزه علمیه نیاز دارد و این امر در راستای اهداف انقلاب اسلامی است.

وی بر ضرورت ایجاد و تقویت رشته‌های آموزشی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش در حوزه‌های علمیه تاکید کرد و گفت: رشته‌هایی مانند «روانشناسی اسلامی»، «علوم تربیتی»، «مدیریت آموزشی»، «فلسفه تعلیم و تربیت»، «برنامه ریزی درسی» و «مشاوره» از جمله رشته‌های مورد نیاز آموزش و پرورش است که حوزه علمیه خراسان می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند.

حجت الاسلام نیکزاد بیان کرد: توسعه مدارس وابسته و غیردولتی زیر نظر حوزه علمیه خراسان اقدام ارزشمند دیگری است که می‌توانیم در راستای سیاست‌های انقلابی و جهادی وزارت آموزش و پرورش در تمام استان‌ها پیاده سازی کرد.

عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش با اشاره به در پیش رو بودن هفته بزرگداشت مقام معلم اظهار کرد: در آستانه هفته بزرگداشت مقام معلم هستیم و با توجه به اهمیت نقش و جایگاه معلم، می‌توانیم از معلمان تمام استان‌های کشور تقدیر به‌عمل آورد.

رشد دکان‌های پررونق شیادی با تفسیر غلط از تربیت

رشد دکان‌های پررونق شیادی با تفسیر غلط از تربیت
رشد دکان‌های پررونق شیادی با تفسیر غلط از تربیت

تربیت یکی از محوری‌ترین واژه‌ها در تمامی اسناد بالادستی نظام آموزشی کشور است که گاهی تفسیر غلط از آن منجر به رشد دکان‌های پررونق شیادی تحت عنوان استعدادیابی می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان یکی از اسناد بالادستی در نظام آموزشی کشور، تربیت یکی از محوری‌ترین واژه‌ها است و بر آن تاکید بسیاری شده است.

همزمان با تأکیدات مقام معظم رهبری، دولت نیز در راستای تحقق نظام تعلیم و تربیت بر اجرای سند تحول اقداماتی را انجام داده است. یکی از این اقدامات تاکید بر واژه و گفتمانی سازی کلمه تربیت است. تربیت در شش ساحت تعریف شده و هر یک ازا آنان کاربردهایی را به همراه دارند.

پیش از این به تعریف چیستی تربیت پرداختیم و به این موضوع اشاره کردیم که تربیت شدن در واقع همان یادگیری‌های مفید و نافع برای ما هستند. بر این اساس تربیت اسلامی نیز آن دسته از یادگیری‌های نافعی است که از ناحیه دین اسلام معین شده است. یعنی دین برای ما معین کرده است یادگیری چه چیزی برای ما مناسب است یا یادگیری چه چیزی برای ما مناسب نیست. چه چیزی نافع و مفید است و چه چیزی مضر است.

همچنین به این موضوع هم اشاره کردیم که جداسازی آموزش و امور تربیتی کار غیر علمی است؛ جدا کردن آموزش و تربیت کار مربی تربیتی را دشوار می‌سازد. با جداسازی تعلیم و تربیت از یکدیگر چه در نظریه و چه در عمل اهداف یادگیری دچار از هم گسیختگی می‌شود؛ یک معلم با جدا دیدن مسئولیت‌ها و وظایف، خودش را صرفاً مسئول انبوه سازی اطلاعات در ذهن کودک می‌پندارند؛ مربی تربیتی هم ابزارهای تربیتی را از دست می‌دهد؛ زیرا ما جز یک مسیر واحد برای یادگیری نداریم؛ در حقیقت با جداسازی تعلیم و تربیت اهداف یادگیری دچار از هم گسیختگی می‌شود.

اکنون می‌توانیم تعابیر گوناگون تربیت را بررسی کنیم.

علیرضا رحیمی استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تعابیر گوناگون تربیت با اشاره به لزوم بررسی تاریخی این تعابیر و نظریه‌های آن گفت: برای مثال عده‌ای تصور می‌کنند تربیت همان عادت دادن است. این دیدگاه ارسطویی با نگاه افلاطونی متضاد است و متأسفانه از قدیم هم جاری بوده است. برخی می‌گویند تربیت یعنی آماده سازی. یعنی عده‌ای تربیت را آماده سازی کودکان برای اخذ مسئولیت و کسب حقوق خود در دوره بزرگسالی می‌دانند.

رحیمی با بیان اینکه تعریف تربیت به معنای آماده سازی با اشکالاتی مواجه است؛ گفت: این تعریف که بچه فقط باید برای آینده آمادگی پیدا کند؛ ممکن است خیلی غلط‌انداز بوده و به وضعیت فعلی و رشد طبیعی کودک بی توجه باشد.

تفسیر غلط از تربیت به رشد دکان‌های پررونق شیادی منجر می‌شود

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه “برخی از افراد تربیت را پرورش استعدادها تعریف می‌کنند”. افزود: این تعریف در جامعه ما خیلی مرسوم است. unfolding، آشکارسازی یا فعلیت بخشیدن استعدادها و قوای پنهانی از تعابیری است که ممکن است عمل تربیت را بسیار مخدوش کند. در این تعریف، تربیت به مثابه رشد در نظر گرفته می‌شود اما نه یک رشد دائمی. بلکه به عنوان یک امر محدود و در محدوده یک هدف معین. در ضمن در این تعریف از تربیت است که دکان‌های پررونق شیادی به بهانه استعدادیابی رونق می‌گیرد که این روزها هم بازارشان سکه است.

رحیمی با بیان اینکه استعدادیابی دانستن تربیت ممکن است دردسر آفرین باشد؛ افزود: این تلقی از تربیت -که آن را مترادف با استعدادیابی ببینیم- از آنجا ممکن است دردسر آفرین باشد که این سوال مطرح می‌شود که اساساً از کجا می‌توانیم بفهمیم کودک در آینده همان شخصی می‌شود که امروز از خود بروز داده است? و یا اصلاً آیا آن چیزی که کودک از خود بروز داده توانسته‌ایم درست درک کنیم یا خیر؟

استعداد مثل دانه‌ای است که در شرایط طبیعی رشد می‌کند / ‏‬ استعداد با علاقه هم جهت است

وی در توضیح شرایط بروز استعداد گفت: استعداد مثل دانه‌ای است که در شرایط طبیعی و مناسب و حضور آب و خاک و نور خورشید رشد می‌کند. کار باغبان این است که شرایط طبیعی را فراهم کند اما این سبک از استعدادیابی که اخیراً مرسوم شده نوعی تعجیل و دستکاری و دخالت بی جهت است.

رحیمی افزود: همان‌طور که اگر در ساختار دانه و فرآیند رشد آن دست کاری شود؛ ممکن است مناسب نباشد. تربیت صرفاً بر اساس استعدادیابی هم مشکل ساز است. استعدادیابی صحیح به معنای ایجاد زمینه‌های برابر و عادلانه برای بروز توانایی‌های یک شخص است که با علایق وی نیز هم جهت است و این استعدادیابی در صورتی جنبه تربیتی دارد که مسیرش در راستای اراده خود شخص باشد نه اینکه فرد دیگری برای او تصمیم بگیرد و او را هل بدهد. معمولاً در دوران کودکی این موضوع دیده می‌شود که کودک به خاطر اصرار والدین به کلاس‌های مختلف استعدادیابی برده می‌شود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: تعابیر دیگری نیز برای تربیت مطرح شده است از جمله تشکیل ذهن، و نیز پرورش ذهن. که توضیح آنها زمان فراخی را طلب می‌کند.

دلجویی وزیر آموزش و پرورش از دانش‌آموز آستارایی

دلجویی وزیر آموزش و پرورش از دانش‌آموز آستارایی

دلجویی وزیر آموزش و پرورش از دانش‌آموز آستارایی

آستارا- وزیر آموزش و پرورش از دانش آموز آستارایی که از سوی معلم خود مورد تنبیه بدنی قرار گرفته بود دلجویی کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، یوسف نوری بعد از ظهر سه شنبه با حضور در مدرسه سنایی روستای سیبلی بخش لوندویل شهرستان آستارا با دانش آموزی که مورد ضرب و شتم معلم مدرسه قرار گرفته بود دیدار و از وی و خانواده‌اش دلجویی کرد.

با وساطت وزیر آموزش و پرورش خانواده دانش‌آموزی که فیلم تنبیه بدنی وی روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود با دبیر خاطی صلح کردند.

 

یوسف نوری در این دلجویی یک دستگاه تبلت به همراه کیف و لوازم‌التحریر به دانش‌آموز پایه هشتم دبیرستان سنایی سیبلی شهرستان آستارا اهدا کرد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین در جریان حضور در مدرسه پسرانه سنایی با دبیر خاطی، مدیر مدرسه، اولیای دانش‌آموز و اهالی محله گفتگو و طرفین را دعوت به صلح و آرامش کردند

آشنایی دانش آموزان با فناوری نانو

آشنایی دانش آموزان با فناوری نانو
آشنایی دانش آموزان با فناوری نانو

دبیرجشنواره دانش آموزی ابن سینا با اعلام برگزاری مدرسه تابستانی و نمایشگاه دستاوردهای دانش آموزی نانو، گفت: هدف از برگزاری این رویداد ترویج فناوری نانو در سطح دانش آموزان سراسر کشور است.

به گزارش ایلنا به نقل از دبیرخانه دائمی جشنواره دانش آموزی ابن سینا، مهدی رشیدی جهان دبیرجشنواره دانش آموزی ابن سینا با اشاره به برگزاری رویداد مدرسه تابستانی و نمایشگاه دستاوردهای دانش آموزی نانو که یکی از رویدادهای پنج گانه این دوره از جشنواره دانش آموزی ابن سینا است، اظهار داشت: هدف از برگزاری این رویداد ترویج فناوری نانو در سطح دانش آموزی با مدل یادگیری پروژه محور و رویکرد شناختی در سراسر کشور است.

رشیدی جهان در رابطه با مدرسه تابستانی نانو گفت: در این رویداد پروژه هایی در اختیار دانش آموزان قرار میگیرد که با همراهی معلمان راهنما و به صورت گام به گام روند شکل گیری هر یک از پروژه ها از طریق سامانه آموزش ابن سینا به صورت آنلاین و مجازی تکمیل و نهایی می شود.

وی به نمایشگاه دستاوردهای دانش آموزی در حوزه نانو نیز اشاره داشت و بیان کرد: دانش آموزان پژوهش های خود را در قالب سمینارهای علمی و دستاوردها و محصولات خود را به شکل اختراعات در نمایشگاه ارائه داده و به رقابت با یکدیگر می پردازند.

دبیرجشنواره دانش آموزی ابن سینا با اعلام این نکته که به تمامی شرکت کنندگان گواهی حضور بین المللی از طرف ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری اهداء می گردد، ادامه داد: برگزیدگان نیز از طرف ستاد ویژه توسعه فناوری نانو حائز رتبه شده و این امکان برایشان خواهد بود تا پروژه خود را از طریق این ستاد تکمیل کنند و در پایان نیز مدارس برگزیده معرفی و تقدیر خواهند شد.

به گزارش دبیرخانه دائمی جشنواره دانش آموزی ابن سینا، در ادامه دکتر معصومه چمک دبیر علمی رویداد مدرسه تابستانی و نمایشگاه دستاوردهای دانش آموزی نانو با اعلام شروع روند آموزش و فرآیند راهنمایی دانش آموزان از ابتدای تیرماه تا نیمه مرداد ماه، گفت: داوری های این دوره در هفته پایانی مرداد صورت می پذیرد و نتایج حاصله از داوری از طریق سایت جشنواره دانش آموزی ابن سینا اعلام خواهد شد.

چمک با یادآوری این موضوع که علاقمندان برای شرکت در این رویداد نیازمند دانش خاصی نیستند، ادامه داد: این رویداد ویژه دانش آموزان مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم و با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری و با همکاری باشگاه نانو برگزار می شود که دانش آموزان به صورت فردی یا گروه های 2 یا 3 نفره می توانند در هفت موضوع چالش برانگیز که برای تحقیق در نظر گرفته شده است از طریق پایگاه اینترنتی رویداد فوق برای شرکت در این دوره ثبت نام نمایند.

وی با اشاره به اینکه برگزیدگان توسط باشگاه نانو و ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری حمایت می شوند، افزود: دانش آموزان برگزیده برای استفاده از ظرفیت های آزمایشگاه های نانو و شبکه راهبردی سراسر کشور به این مراکز معرفی خواهند شد.

 

کشته و زخمی شدن چهار شهروند بلوچ بر اثر تخریب منزل به دلیل نشتی و انفجار گاز

کشته و زخمی شدن چهار شهروند بلوچ بر اثر تخریب منزل به دلیل نشتی و انفجار گاز

چهار شهروند بلوچ بر اثر تخریب منزل به دلیل نشتی و انفجار گاز در شهرستان ایرانشهر کشته و زخمی شدند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، امروز ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، یک منزل مسکونی بر اثر نشتی و انفجار گاز در خیابان آزادی شهر ایرانشهر تخریب شد که منجر به جان باختن دو شهروند و زخمی شدن دو تن دیگر شد.

گفته می شود در این حادثه یک مادر ۳۳ ساله به همراه کودک ۴ ساله جان خود را از دست داده و یک مرد به همراه یک کودک دیگر زنده از زیرآوار خارج کرده شدند.

براساس این گزارش، از هویت این چهار شهروند بلوچ که از یک خانواده بوده اند تا لحظه تنظیم خبر اطلاعی در دسترس نیست.

 

۱۴۰۱ اردیبهشت ۱۲, دوشنبه

خودکشی یک کودک بلوچ در چاه جمال شهرستان ایرانشهر

خودکشی یک کودک بلوچ در چاه جمال شهرستان ایرانشهر

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، جمعه ۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، یک کودک بلوچ ۱۷ ساله در چاه جمال شهرستان ایرانشهر خودکشی کرد.

هویت این کودک بلوچ “عبدالرحمن شهکرمزهی” ۱۷ ساله اهل چاه جمال شهرستان ایرانشهر عنوان شده است.

گفته می‌شود عبدالرحمن دانش آموز دبیرستان دکتر حسابی شهرستان ایرانشهر با خوردن قرص اقدام به خودکشی کرده است.

یک منبع مطلع به گزارشگران کمپین گفت: “عبدالرحمن پس از مشاجره با خانواده از منزل خارج شده و با خوردن قرص اقدام به خودکشی کرده است.”

این منبع افزود: “وی پس از خوردن قرص ها با تماس تلفنی به دوستان خود این موضوع را به آنها خبر داده است.”

براساس گزارش سالانه ۲۰۲۱ کمپین فعالین بلوچ، دستکم ۵ شهروند بلوچ اقدام به خودکشی کردند که در بین آنها دستکم ۳ کودک و یک تن زن بوده اند.

 

آزار و اذیت زنان و کودکان بلوچ توسط نیروهای نظامی در محور ایرانشهر به نیکشهر

آزار و اذیت زنان و کودکان بلوچ توسط نیروهای نظامی در محور ایرانشهر به نیکشهر
نیروهای نظامی در محور ایرانشهر به نیکشهر شهروندان بلوچ را پس از توقیف خودرو مورد آزار و اذیت قرار دادند

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، روز گذشته ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، ماموران نظامی در محور ترانزیتی ایرانشهر به نیکشهر با راه اندازی ایست و بازرسی خودروهای عبوری را توقیف کرده و شهروندان بلوچ را مورد آزار و اذیت قرار داده اند.

گفته می شود نیروهای نظامی پس از توقیف خودروها، شهروندان بلوچ را پیاده کرده و آنها را مورد تفتیش و بازدید بدنی قرار داده اند.

یک منبع مطلع به گزارشگر کمپین گفت: “از بین شهروندان بلوچ، زنان و کودکان نیز حضور داشتند که نیروهای نظامی مَرد قصد تفتیش و بازدید بدنی آنها را داشتند که با اعتراض شهروندان همراه بوده است.”

براساس این گزارش، ماموران نظامی از ارگان های نیروی انتظامی، یگان امداد و مرصاد بوده اند.

طبق این گزارش، نیروهای نظامی بدون دلیل شهروندان بلوچ را با زبان روزه ساعت ها زیر آفتاب جهت تفتیش خودرو و بازدید بدنی معطل کرده اند.

اقدامات فراقانونی نیروهای نظامی در سیستان و بلوچستان نسبت به سال های گذشته افزایش چشمگیری داشته و این سبب شده تا شهروندان نسبت به جمهوری اسلامی بیش از پیش ناراضی باشند.

انتشار ماده‌ای ناشناخته در مدرسه دانش‌آموزان را مسموم کرد/ توضیح آموزش و پرورش

انتشار ماده‌ای ناشناخته در مدرسه دانش‌آموزان را مسموم کرد/ توضیح آموزش و پرورش

 انتشار ماده‌ای ناشناخته در مدرسه دانش‌آموزان را مسموم کرد/ توضیح آموزش و پرورش

ایسنا نوشت: در پی‌ انتشار ماده‌ای ناشناخته در یکی از مدارس اهواز و انتشار خبری در یک پایگاه خبری تحت عنوان “انتشار ماده‌ای ناشناخته، دختران دبستان راهنما را راهی بیمارستان کرد….” آموزش و پرورش ناحیه ۲ اهواز جوابیه‌ای منتشر کرد.

در این جوابیه آمده است:

«روز یکشنبه ۴ اردیهشت ماه ۱۴۰۱ انتشار یک گاز ناشناخته در محل دبستان دخترانه رهنما واقع در شهرک نفت اهواز سبب مسمویت ۵ دانش‌آموز و ۲ همکار فرهنگی می‌شود.

این افراد بلافاصله به نزدیکترین مرکز درمانی ارجاع داده می‌شوند و خدمات درمانی لازم را نیز دریافت می‌کنند و بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته حال این افراد نیز مساعد می‌باشد.

آموزش و پرورش ناحیه ۲ اهواز بلافاصله پس از این اتقاق و در اولین اقدام یک کارگروه میدانی متشکل از حراست، ارزیابی عملکرد و بهداشت و سلامت را به محل مدرسه اعزام می‌کند و در اولین اقدام این کارگروه نسبت به توقف فعالیت مدرسه تا زمان بررسی جوانب حادثه روی داده اقدام می‌کند.

ضمنا با توجه به انتشار گاز در محیط مدرسه سایر دانش‌آموزان این آموزشگاه نیز جهت اطمینان از وضعیت سلامتی به بیمارستان مرجع جهت انجام آزمایشات تشخیصی ارجاع می‌شوند که به حمدالله بر اساس اقدامات انجام شده مورد خاصی از مسمومیت در سایر دانش‌آموزان گزارش نشد.

در ادامه اقدامات کارگروه مربوطه، این کارگروه در هماهنگی با فرمانداری اهواز و همچنین نهادهای ذی ربط در حال علت‌یابی اتفاق روی داده و تشخیص نوع این گاز ناشناخته هستند که در نهایت پس از تکمیل گزارش مربوطه اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت خواهد گرفت.

واحد HSE (ایمنی، بهداشت و محیط زیست) شرکت نفت نیز با حضور در محل مدرسه نسبت به ایمن‌سازی فضای مدرسه اقدام کرد.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که آموزش و پرورش مهمترین اولویت را به سلامت دانش‌آموزان خود می‌دهد و از همه ظرفیت‌های لازم برای پیگیری حادثه روی داده استفاده خواهد کرد.»

قتل و تجاوز به یک کودک ۶ ساله در تهران

قتل و تجاوز به یک کودک ۶ ساله در تهران

خبرگزاری هرانا – یک دختر حدود ۶ ساله در تهران مورد تجاوز قرار گرفته و به قتل رسید. پدر این کودک به عنوان متهم این رخداد بازداشت شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، یک دختر حدود ۶ ساله تهرانی بعد از اینکه مورد تجاوز جنسی قرار گرفت به قتل رسید.

بر اساس این گزارش، ظهر دیروز گزارش قتل این دختر به نام بهار در دستور کار بازپرس محمد وهابی در شعبه دوم دادسرای جنایی تهران قرار گرفت و با توجه به اینکه مادر بهار ادعا کرده بود، کودک خود را نزد پدرش تحویل داده و سپس با جسد او مواجه شده است؛ پدر بهار به عنوان مظنون پرونده بازداشت شد.

ظهر امروز مادر و پدر بهار به عنوان شاکی و متهم پرونده در شعبه دوم دادسرای جنایی تهران حاضر شدند.

مادر بهار در طرح شکایت خود به بازپرس پرونده گفت: «از مدتی قبل به دلیل اختلاف با پدر بهار، جدا از او زندگی می کنم اما هنوز طلاق نگرفته ام. روز قبل از حادثه بهار را به پدرش سپردم.»

مادر بهار در مورد روز حادثه گفت: «آن روز برای اینکه زباله را در سطل داخل کوچه بیندازم از خانه خارج شدم. یکدفعه پیکر نیمه جان بهار را در حالی کنار سطل دیدم که برهنه بود و آثار شکنجه روی بدنش مشخص بود.»

سپس پدر بهار که به عنوان مظنون پرونده مورد تحقیق و بازجویی قرار می گرفت در اظهارات خود ادعا کرد: «اتهام قتل فرزندم را قبول ندارم. همسرم او را به من تحویل نداده بود و مدتی بود که بهار را ندیده بودم و از او بی خبر بودم.»

پدر بهار در ادامه مدعی شد: «بعد از اینکه همسرم از خانه من رفت متوجه شدم مردی به او علاقه پیدا کرده و قول و قرار ازدواج برای بعد از طلاق با هم گذاشته اند. چند بار با آن مرد حرف زدم و بین صحبت هایش گفت که اگر با همسرم ازدواج کند، بهار را تحویل بهزیستی می دهد. برای همین به او مظنون هستم.»

با توجه به اینکه محل وقوع جرم در پردیس تهران بوده، پرونده برای رسیدگی به دادسرای پردیس ارجاع شد. همچنین رسیدگی به تجاوز در دادگاه کیفری انجام خواهد شد تا ابعاد پنهان ماجرا روشن شود.

 

۱۴۰۱ اردیبهشت ۱۱, یکشنبه

۹۰۰۰ دانش آموز کرمانشاهی افت تحصیلی پیدا کرده‌اند

۹۰۰۰ دانش آموز کرمانشاهی افت تحصیلی پیدا کرده‌اند

ایسنا/کرمانشاه مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: حدود ۹۰۰۰ دانش آموز استان افت تحصیلی پیدا کرده اند.

سلمان محمدی، عصر امروز(هشتم اردیبهشت) در جلسه شورای اموزش و پرورش استان که با حضور استاندار برگزار شد، اظهار کرد: بررسی ها نشان از این دارد که ۸۹۵۲ دانش آموز استان افت آشکار تحصیلی داشته اند.

محمدی افزود: از این تعداد ۴۱۷۸ دانش آموز در شهر کرمانشاه و  مابقی در دیگر شهرستان ها و بخش های استان مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه برای جبران افت تحصیلی  این دانش آموزان ۵۲ پایگاه ویژه آموزشی در نظر گرفته ایم، گفت: ۳۰ پایگاه در شهرستان ها و ۲۲ پایگاه در کرمانشاه قرار خواهد داشت  که برای راه اندازی این پایگاه ها ۱۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.

محمدی اشاره ای هم به در پیش بودن هفته بزرگداشت مقام معلم داشت و گفت: در این هفته برنامه هایی شامل اعزام تعدادی از فرهنگیان به تهران برای دیدار با مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری، تقدیر از معلمان نمونه و فرهنگیان  بازنشسته، تجلیل از خانواده های شهدای فرهنگی و اجرای برنامه ویژه “سپاس معلم” در یکی از مدارس شهر کرمانشاه را خواهیم داشت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در ادامه با بیان اینکه حدود ۱۵ هزار نفر از فرهنگیان استان در فرایند انتخاب معلم نمونه شرکت کرده اند، گفت: پس از ارزشیابی های صورت گرفته ۴۵ معلم به عنوان سرآمد منطقه‌ای، ۱۹ معلم به عنوان سرآمد استانی و یک معلم نیز به عنوان سرآمد کشوری انتخاب شدند.

محمدی سپس با اشاره به آغاز طرح “هر دانش آموز یک مهارت” در استان، گفت: این طرح با هدف ترویج و توسعه فرهنگ کار، تولید و مهارت آموزی و همچنین کمک به هدایت تحصیلی آگاهانه دانش آموزان از سال تحصیلی جاری در پایه هفتم شروع شده است.

وی اضافه کرد: مهارت هایی که به دانش آموزان آموزش داده می شود شامل گرافیک رایانه، برق خودرو، طراحی و دوخت، گلیم بافی، سفالگری، هنرهای آوایی و هنرهای نمایشی خواهد بود.

محمدی سپس اشاره ای  هم به فرایند هدایت تحصیلی دانش آموزان استان داشت و گفت: ۷۱ درصد دانش آموزان استان در شاخه های نظری و تنها ۲۹ درصد در هنرستان های فنی و حرفه ای و کارو دانش استان تحصیل می کنند.

وی ابراز امیدواری کرد با اجرای طرح هر دانش آموز یک مهارت، تعداد دانش آموزان  هنرستان ها و مراکز کار و دانش استان به ۳۵ درصد افزایش یابد.