۱۴۰۱ فروردین ۳۰, سه‌شنبه

مازیار شه بخش به کانون اصلاح و تربیت زاهدان منتقل شد

مازیار شه بخش به کانون اصلاح و تربیت زاهدان منتقل شد

خبرگزاری هرانا – روز پنجشنبه ۱۸ فروردین، مازیار شه بخش، نوجوان بازداشتی، از بازداشتگاه اطلاعات سپاه به کانون اصلاح و تربیت زاهدان منتقل شد. وی روز چهارشنبه ۱۸ اسفندماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از حال وش، روز پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۱، مازیار شه بخش از بازداشتگاه اطلاعات سپاه به کانون اصلاح و تربیت زاهدان منتقل شد.

مازیار شه بخش، فرزند ملک و ۱۶ ساله روز چهارشنبه ۱۸ اسفندماه سال گذشته، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

بازداشت این نوجوان با ضرب و شتم توسط ماموران همراه بوده است.

تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه وی اطلاعی در دست نیست.

۱۴۰۱ فروردین ۲۹, دوشنبه

افشای کودک آزاری وحشتناک در ممسنی فارس: شکنجه مرگبار غزل 5 ساله توسط مادرش با سیخ داغ

افشای کودک آزاری وحشتناک در ممسنی فارس: شکنجه مرگبار غزل 5 ساله توسط مادرش با سیخ داغ

زنی جوان در اقدامی وحشتناک تحت تاثیر گروههای انحرافی دختر 5 و نیم ساله اش به نام غزل را در ممسنی استان فارس با سیخ داغ شکنجه داد و او را به قتل رساند. زن سنگدل که در این جنایت 4 همدست دیگر نیز دارد در جریان بازجویی ها مدعی شد که به دستور رئیس گروه انحرافی دخترش را کشته است.

زنی جوان در اقدامی وحشتناک تحت تاثیر گروههای انحرافی دختر 5 و نیم ساله اش به نام غزل را در ممسنی استان فارس با سیخ داغ شکنجه داد و او را به قتل رساند. زن سنگدل که در این جنایت 4 همدست دیگر نیز دارد در جریان بازجویی ها مدعی شد که به دستور رئیس گروه انحرافی دخترش را کشته است.

yektanet.com
حادثه 24 – زنی جوان در اقدامی وحشتناک تحت تاثیر گروههای انحرافی دختر 5 و نیم ساله اش به نام غزل را در ممسنی استان فارس با سیخ داغ شکنجه داد و او را به قتل رساند. زن سنگدل که در این جنایت 4 همدست دیگر نیز دارد در جریان بازجویی ها مدعی شد که به دستور رئیس گروه انحرافی دخترش را کشته است.

چند روز قبل بازپرس جنایی شهرستان ممسنی زمانی که برای بررسی وضعیت یک مجروح که در درگیری مسلحانه زخمی و به بیمارستان منتقل شده بود به بیمارستانی در ممسنی واقع در استان فارس رفته بود با مورد مشکوکی مواجه شد که در آن دختری 5.5 ساله به شدت مورد شکنجه قرار گرفته و برای درمان به بیمارستان منتقل شده بود. دختربچه تحت درمان قرار گرفته بود اما ساعتی بعد به دلیل شدت جراحات وارده فوت شد. به این ترتیب بازپرس جنایی دستور انتقال دختر بچه پزشکی قانونی برای تعیین علت دقیق فوت را صادر کرد و تحقیقات برای مشخص شدن موضوع آغاز شد.

در بررسی های صورت گرفته فاش شد که این دختر بچه توسط زن و مردی به بیمارستان منتقل شده است؛ از این رو به دستور بازپرس شعیب رستمی هر دو بازداشت و تحت بازجویی قرار گرفتند. در تحقیقات از آنها سرنخ هایی به دست آمد که از یک پرونده جنایی تکاندهنده حکایت داشت؛ زیرا آنها مدعی بودند که این کودک قربانی شکنجه های مادرش شده است و آنها او را برای درمان به بیمارستان منتقل کرده اند.

سمفونی هوشمند زندگی تو
سمفونی هوشمند زندگی تو
مشاهده
yektanet-logo-sign
تبلیغ
با ادعاهای این دو نفر کارآگاهان به محلی که مادر این دختربچه بود رفتند و پس از حضور در محل با صحنه هایی تکاندهنده روبه‌رو شدند. در اتاقی که دختربچه نگهداری می شد یک کپسول هوا وجود داشت که نشان می داد غزل 5.5 ساله قبل از انتقال به بیمارستان در آنجا به طرز بسیار فجیع و هولناکی مورد شکنجه قرار گرفته است.

پس از آن به دستور بازپرس پرونده مادر غزل و یک مرد دیگر نیز بازداشت شدند. در حالی که بازرسی از این خانه مخوف و وحشتناک ادامه داشت ماموران در یکی از اتاق ها با دختر 17 ساله ای روبه رو شدند که گویی خواهر غزل بود. از این رو به دستور بازپرس پرونده این دختر به بهزیستی سپرده شد و مادر سنگدل و دیگر همدستانش بازداشت شدند.

ابعاد پنهان شکنجه دختربچه

پس از بازداشت این متهمان بازجویی ها از آنها آغاز و پرده از راز یک جنایت مخوف برداشته شد. در تحقیقات قضایی فاش شد که مادر غزل سال ها قبل با پسرعمویش ازدواج کرده و نتیجه این ازدواج دو دختر به نام غزاله و غزل است. این زن مدتی قبل با یک گروه انحرافی آشنا شده و سال 99 به همراه دو دخترش خانه را ترک کرده و از کرج به استان فارس آمده است.

در جریان رسیدگی به این پرونده مشخص شد که مادر این دو دختر پرستار بوده و پس از این اینکه خانه را ترک کرده مدتی قبل از همسرش جدا شده و به همراه دو دخترش به منزل یکی از دوستانش در ممسنی استان فارس رفته و آنجا بوده و تحت تاثیر گروه های انحرافی دست به این جنایت وحشتناک زده است.

کودک آزاری به دستور رئیس گروه انحرافی

در حالی که تحقیقات پیرامون زوایای پنهان این ماجرا ادامه داشت ماموران به اطلاعاتی دست یافتند که نشان می داد هر چهار متهم این پرونده تحت گروه های انحرافی بوده و با بررسی پیامک های موجود در گوشی مادر سنگدل مشخص شد که فردی که گویی رییس این گروه بوده از او درخواست شکنجه دخترش را داشته است.

آزار دختربچه با سیخ داغ

این زن در تحقیقات مدعی شد که قصد قتل دخترش را نداشته و فقط او را با سیخ داغ سوزانده و شکنجه داده است اما در این میان کالبد گشایی جسد خبر از جنایتی هولناک می داد زیرا آثار شکنجه های متعدد نه تنها بر نقطه نقطه بدن این دختربچه کاملا مشهود بود بلکه آثار جراحت بر روی کبد غزل 5.5 ساله نیز دیده می شد و ریه اش هم کبود شده بود.

با توجه به این جنایت هولناک به دستور بازپرس پرونده پدر این کودک شناسایی و پس از آن از وی تحقیق شد. این مرد مدعی شد که همسرش تحت تاثیر گروه های انحرافی چند سال قبل خانه را ترک کرده مدتی قبل از او جدا شده است. وی خواستار مجازات عاملان قتل دخترش شد.

این پرونده که یکی از وحشتاکترین پرونده های اخیر در سطح کشور است هم اکنون در حالی در دادسرای ممسنی تحت رسیدگی است و مادر این کودک و چهار همدستانش که یکی از آنها فوق لیسانس معماری از دانشگاه فلورانس ایتالیاست در بازداشت بسر می برند و جسد کودک به پدرش تحویل شده شده و تحقیقات در خصوص این ماجرا همچنان ادامه دارد.

شوهر، زن ۴۳ ساله‌ و فرزند معلولش را شبانه از خانه بیرون کرد

شوهر، زن ۴۳ ساله‌ و فرزند معلولش را شبانه از خانه بیرون کرد

ساعت۲۴-«من از مردان قانون سوال می‌پرسم؛ آیا درسته بعد از ۳۰ سال زندگی و یه بچه معلول روی دستم بدون هیچ حق و حقوقی زندگی کنم و قانون نتونه دستم رو بگیره و همه حق رو به مرد بده؟! مرد حق داره طلاق بده، مرد حق داره همه اقدامات رو انجام بده؟!

سال گذشته دادگاه حق مسکن رو به من داد، اما قانون همسرم رو ملزم نکرده که برام یه خونه بگیره و دست این بچه معلولم رو بگیرم و برم زندگی کنم. وقتی تو سرمای زمستون از خونه بیرونم کردن اومدم آمل. اینجام غریبم. این منطقه از آمل هم که ما زندگی می‌کنیم پر قاچاقچی هست. جرات نمی‌کنم این بچه رو تنها بذارم بیام تهران دنبال کارام رو بگیرم. یکی نیست تو این کشور صدای من رو بشنوه تا حتی شده برای سرایداری بیام تهران و بتونم حقم رو بگیرم؟!»
«شهناز.ب» ۲۲ ساله بود که با «رسول.ف» ازدواج کرد. شهناز همسر دوم رسول می‌شد. رسول در آن سال‌ها ۳۷ سال داشت و از همسر اولش جدا شده بود. شهناز پس از ازدواج باردار شد. فرشید را 8 ماهه باردار بود که رسول به همسر اولش که دخترخاله‌اش هم می‌شد، رجوع کرد. شهناز به دلایلی مجبور شد تحت سلطه همسر اول رسول و پسر بزرگش قرار گیرد و ماجرا درست از همین نقطه به اوج خود می‌رسد. امیرحسین بر سر کوچک‌ترین مسائلی شهناز و پسر معلول او را مورد ضرب و جرح قرار می‌دهد تا جایی که در آخرین درگیری آنها را به خانه راه نمی‌دهد و شهناز و پسرش آواره کوچه و خیابان می‌شوند.
تقدیر
شهناز می‌گوید: «۲۲ سالم بود و همسرم ۳۷ سالش. از دخترخاله‌اش که همسرش هم می‌شد طلاق گرفته بود و چهارتا بچه از همین خانم داشت. همسرم هم اون زمان شغلش آزاد بود. اون زمان من بهیار بودم و کار می‌کردم. از طریق یکی از دوستان مشترک به این آقا معرفی شدم و ازدواج کردیم. قرآن رو قسم خورد که خوشبختم می‌کنه و از این حرف‌ها که همه‌اش هم دروغ بود. مدتی از ازدواجمون نگذشته بود که باردار شدم. هشت‌ماهه بودم که همین آقا مجدد به همسر اولش رجوع کرد. فرشید پسرم که به دنیا اومد فهمیدم‌ معلولیت داره. رسول از همسر اولش یه پسر داشت و سه تا دختر. پسرش امیرحسین، مشکلات اخلاقی زیادی داشت. همین چند سال پیش یه دختر رو عقد کرده بود اما همزمان با چندین دختر دیگه رابطه داشت. در حال حاضر هم همون زن عقدیش رو طلاق داده و مشکلات اخلاقی زیادی داره. تقریبا شبی ۲ میلیون تومن پول مواد مخدر می‌ده. همسر من چند سال پیش یه مشکل حقوقی کیفری پیدا کرد و همین امیرحسین زیر پای باباش نشست که تمام اموالت رو به نام مامان کن تا پس فردا کسی نتونه اموالت رو بالا بکشه. این مساله ختم به خیر شد اما تمام اموالی که همسرم به نام مادر امیرحسین کرده بود اونم در اختیار پسرش در آورد. همون موقع که اموال رو از چنگ رسول درآوردن همسر اولش به من زنگ زد و ببخشید که این رو می‌گم بهم گفت؛ ما این رو لخت کردیم و دیگه هیچی نداره می‌خوای بمون می‌خوای برو. منظورش رسول بود. منم گفتم من برای اموال رسول باهاش ازدواج نکردم. شما بگو؛ با توجه به اینکه یه بچه بیمار داشتم و هیچ سرپناهی هم نداشتم کجا باید می‌رفتم بعد از چند سال زندگی؟!»

شب حادثه
او حرف‌هایش را ادامه می‌دهد: «بهش گفتم من به خاطر این بچه مریضم دارم زندگی می‌کنم. حالا بماند از سال ۹۲ که این اموال به نام این خانم شد چه خون‌دل‌هایی به ما دادن. امیرحسین هزار جور ترفند به ما زد که من و بچه‌ام خونه رو ترک کنیم. به پدرش هم می‌گفت این زن رو طلاق بده. منظورش من بودم. اون‌ها اموال رو گرفته بودن دستشون و راحت زندگی می‌کردن. سفر خارجه و هزار جور بریز بپاش داشتن. رسول همسرم خودش تحت سلطه امیرحسین قرار گرفته. آخر سر یه جوری شده بود که همین پسرش به رسول می‌گفت می‌تونه بیاد من و پسرم رو ببینه یا نه… یا مثلا ما خونه اجاره می‌کردیم می‌گفت چرا ما باید پول اجاره رو بدیم. این اموال مال مادرمه مال منه و از این حرف‌ها… اگه بدونین چقدر حرف‌های رکیک به من زد.»
گریه می‌کند اما جملات را با همان سختی که بغض در آنها نشسته ادامه می‌دهد: «بعد از مدتی امیرحسین با این ترفند که خونه رو می‌خواد اجاره بده ما رو برد تقی‌آباد سمت ورامین. تو این آپارتمان من و پسرم یه واحد می‌نشستیم، رسول و همسر اولش یه جا و دخترها و همین امیرحسین هم واحدهای دیگه. روز اسباب‌کشی تمام زحمت و جابه‌جایی با من و این پسر مریضم بود. منم اون روزا به لحاظ جسمی حال خوبی نداشتم و به خاطر استرس شدید دچار خونریزی رحمی شده بودم. جابه‌جایی که تموم و خیالش راحت شد بنای ناسازگاری رو با ما گذاشتن. در حال جابه‌جایی وسایل بودیم که پسرم از ترس افتادن یکی از وسایل ترسید و با صدای بلند فریاد کشید؛ یا ابوالفضل. یه دفعه امیرحسین با چاقو به سمت پسرم حمله کرد که چته چرا داد می‌زنی! منم از ترسم پسرم رو انداختم تو اتاق و در رو بستم. اونم گفت یا برو کنار یا خودت رو می‌زنم. گفتم بزن. گفت جفتتون گورتون رو از این خونه گم کنین. من رفتم چمدونم رو جمع کنیم که بریم. چمدون رو ازم گرفت و ما هم رفتیم خونه یکی از اقوام شوهرم. حتی نذاشت لباس‌هام رو جمع کنم. کارت ملی، شناسنامه و هر مدارکی که واجبه داشته باشم ندارم. بعد همین امیرحسین اومد اونجا گفت تو می‌تونی خودت برگردی اما بچه‌ات نه. خلاصه ما برگشتیم. یه ماه بیشتر اونجا نبودیم تا شبی که اون اتفاق‌ها افتاد. امیرحسین به شوهر من گفت که زنت حرف می‌بره میاره خلاصه دنبال یه داستان بود برای اینکه ما از اونجا بریم. اون شب رسول با من دعوا کرد و بد حرف زد. همین پسرم گفت با مادر من درست صحبت کن. امیرحسین هم شروع کرد با مشت و لگد تو سر پسر من زدن. اومدم اونارو جدا کنم امیرحسین یه مشت زد تو بینی من و بینی‌ام شکست. بعد هم یه مشت زد تو شکمم. افتادم روی زمین و چند دقیقه بعد از ترسم سریع بلند شدم و زنگ زدم به ۱۱۰. پلیس اومد و ما رو برد کلانتری. گوشیم رو تو خونه جا گذاشتم.»

ترفند
شهناز با ناراحتی می‌گوید: «همون شب رفتیم کلانتری تا برگردیم در خونه رو روی ما قفل کرده بودن و از گوشی من که به پسرداییم پیام داده بودم عکس انداخته بودن. امیرحسین وکیل گرفت که من با این آقا رابطه نامشروع دارم یعنی می‌خواستن یه کاری کنن من بدون هیچ حق و حقوقی از اون خونه بیام. وقتی هم روز دادگاه شد قاضی گفت منم به فامیل‌هامون پیام می‌دم، رابطه نامشروع به حساب نمیاد. خلاصه این قضیه ادامه پیدا کرد، شکایت‌ها ادامه پیدا کرد تا من حق مسکن رو گرفتم، اما دیگه نتونستم برم دنبال کارام. همون شب که قفل در رو عوض کردن و ما رو راه ندادن مجبور شدم بیام شمال. آمل منطقه‌ای که اومدیم پر از قاچاقچیه. جرات ندارم فرشید رو تنها بذارم بیام تهران دنبال کارام. می‌رم لاشه‌های مرغ رو می‌گیرم میارم برای خودم و این بچه غذا درست می‌کنم. پول نداریم، کدوم قانون می‌گه که من باید با این بچه معلول و بی‌سرپرست آواره بشم و اونا برای خودشون مسافرت برن و امیرحسین پول‌ها رو خرج کشیدن مواد کنه! این بچه هم پسر رسول هست. یکی نیست تو این کشور صدای من رو بشنوه که حتی شده برای سرایداری بیام تهران و بتونم حقم رو بگیرم؟ مدارکم رو بگیرم…

توجیه نماینده مجلس برای تعطیل نشدن مدارس: انتخاب بین بد و بدتر بود!

توجیه نماینده مجلس برای تعطیل نشدن مدارس: انتخاب بین بد و بدتر بود!

 

ساعت۲۴-یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در رابطه با تعطیل نشدن مدارس، وزارت آموزش و پرورش در وضعیت انتخاب بین بد و بدتر قرار دارد نه انتخاب بین خوب و بد.
مهرداد ویس کرمی درباره آلودگی هوا و وجود گرد و خاک در استان های مختلف در روزهای اخیر و تعطیل نکردن مدارس بیان کرد: جلساتی در مورد آلودگی هوا تشکیل شده و نهادهای ذیربط تصمیم گرفتند که مدارس باز باشد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه تصریح کرد: در مورد مدارس به طور طبیعی حساسیت هایی وجود دارد، ولی متاسفانه در حال حاضر در شرایط بین خوب و بد قرار نداریم بلکه در شرایط بین بد و بدتر قرار داریم. بدتر این است که مدارس تعطیل باشند و ادامه آسیب های جدی که با توجه به غیر حضوری بودن کلاس ها به وجود آمده بود، ادامه پیدا کند و بد این است که با رعایت مسائل ایمنی مدارس باز باشد.

ویس کرمی افزود: با توجه به اینکه اکثر دانش آموزان بحمدالله سالم و جوان هستند، شاید بر این اساس بین بد و بدتر این تصمیم گرفته شده است. مساله مهم این است که باید به خانواده ها توصیه کرد بچه ها را توصیه به رعایت کنند و البته با توجه به ماسک هایی که به دلیل کرونا زده می شود، این مساله بیشتر رعایت می شود.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش در شرایط بین بد و بدتر قرار دارد و از سویی متولی آموزش کشور است و استانداری باید تصمیم می گرفت که چه کار کند.

ویس کرمی خاطرنشان کرد: شرایط سختی با توجه به کمبود بارندگی ها داریم با توجه به اینکه در فصل بارندگی قرار داریم اما، بعد از تعطیلات نوروز حتی در غرب کشور و در خیلی از نقاط کشور بارندگی نداشتیم و این باعث شده که نقاط کانونی ریزگردها فعال شوند و از سوی دیگر وضعیت ترکیه، خشکسالی و عدم بارندگی باعث شده که شاید امسال در کنار کم آبی که یکی از مشکلات جدی کشور خواهد بود و به تبع آن برق، بحث ریزگردها نیز از سال قبل جدی تر شود و گویا با این موضوع نیز باید مانند کرونا و گرانی به مرور عادت کنیم.

وی در رابطه با اینکه آیا کمیسیون آموزش در رابطه با تعطیلی مدارس نظری دارد یا نه؟ گفت: اینها مسائل اجرایی است و کمیسیون تا زمانی که مساله خاصی پیش نیاید در کار دولت طبق قانون اساسی دخالت نمی کند، ولی اگر تخلف و کوتاهی صورت گرفته باشد طبیعتا کمیسیون آموزش پیگیری خواهد کرد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآور شد: هفته گذشته وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش حضور یافتند و بیش از دو ساعت دغدغه های نمایندگان را شنیدند و امیدواریم از این به بعد نیز ادامه داشته باشد که الحمدلله اقدامات خوبی توسط آقای نوری وزیر آموزش و پرورش در حال انجام است.

معاون استاندار: تهویه در مدارس چهارمحال و بختیاری ضعیف است

معاون استاندار: تهویه در مدارس چهارمحال و بختیاری ضعیف است


ایسنا/چهارمحال و بختیاری سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: لازم است مدارس و دانشگاه‌ها برای حضور دانشجویان و دانش‌آموزان امن شود، بحث تهویه در مدارس ضعیف است و آموزش و پرورش باید این مسئله را جدی بگیرد.

محسن حسین‌میرزایی ۲۰ فروردین‌ماه در در جلسه مشترک ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و قرارگاه عملیاتی کرونا در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه باید مراقب سویه‌های جدید کرونا باشیم، اظهار کرد: عادی‌انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند موجب افزایش موارد ابتلا به کرونا شود، باید نظارت در مراکز تجمیعی افزایش پیدا کند.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه پس از بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها شاهد بروز نگرانی در بین والدین و دانشجویان هستیم، خاطرنشان کرد: اگر دانش‌آموز یا دانشجویی دارای علائم مرتبط با بیماری کرونا است باید از ورود او به کلاس درس جلوگیری شود.

وی افزود: مدارس و دانشگاه‌ها برای حضور دانشجویان و دانش‌آموزان امن شود، بحث تهویه در مدارس ضعیف است و آموزش و پرورش باید این مسئله را جدی بگیرد.

حسین‌میرزایی با تاکید بر تقویت سامانه ایران من برای کنترل و جلوگیری از افراد واکسن نزده به مراکز تجمیعی از جمله سینماها، پایانه‌های مسافربری و …، توضیح داد: اگر این مراکز به افرادی که واکسن تزریق نکرده‌ند، بلیط بفروشند، سه برابر هزینه بلیط جریمه خواهند شد.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری در ادامه با بیان اینکه سلامت مردم بر تمامی مسائل اولویت دارد، خاطرنشان کرد: باید نتایج بازرسی و برخورد با متخلفان در جامعه مشهود باشد، همچنین در بازرسی‌ها برای رفع مشکل برنامه زمانبندی تعیین شود، نظارت‌ها در مراکز تجمیعی بیش‌تر از سایر مراکز مورد تاکید قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مطب پزشکان ضعیف است، گفت: باید نظارت و برخورد با متخلفان در همه سطوح یکسان باشد، همچنین بحث کمبود دارو در چهارمحال و بختیاری مورد توجه جدی قرار بگیرد.

حسین‌میرزایی در پایان تاکید کرد: برای سرویس مدارس در چهارمحال و بختیاری باید مدیران و انجمن اولیا در مدارس برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند.

۹۰ درصد دانش‌آموزان چهارمحال و بختیاری در کلاس‌های درس حاضر شدند

فخرالدین اسدی- معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال وبختیاری گفت: ۹۰ درصد دانش‌آموزان پس از بازگشایی کامل کلاس‌های درس در مدارس حاضر شدند.

وی تاکید کرد: واکسیناسیون دز سوم در بین فرهنگیان مورد تاکید است، همچنین واکسیناسیون دانش‌آموزان باید در مراکز منتخب و با رضایت والدین انجام شود.

انتهای پیام

مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به حذف شرط “فاصله‌گذاری” در کلاس‌ها: ۳۵۰۰ کلاس درس خوزستان بیش از ۳۵ دانش‌آموز دارند

مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به حذف شرط “فاصله‌گذاری” در کلاس‌ها: ۳۵۰۰ کلاس درس خوزستان بیش از ۳۵ دانش‌آموز دارند


ایسنا/خوزستان مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: در آیین‌نامه جدید برای بازگشایی حضوری مدارس، استفاده از ماسک و رعایت تهویه عنوان شده و فاصله‌گذاری عنوان نشده است این در حالی است که در خوزستان حدود ۳ هزار و ۵۰۰ کلاس درس داریم که دارای جمعیت بالای ۳۵ دانش‌آموز هستند.

کوروش مودت در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که امروز (۲۰ فروردین‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به بازگشایی مدارس، اظهار کرد: استفاده از ماسک و رعایت تهویه در این زمینه مهم است اما همه مدارس خوزستان تهویه ندارند و پنجره‌ها را باز می‌کنند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در آیین‌نامه جدید برای بازگشایی حضوری مدارس، استفاده از ماسک و رعایت تهویه عنوان شده و فاصله‌گذاری عنوان نشده است این در حالی است که در خوزستان حدود ۳ هزار و ۵۰۰ کلاس درس داریم که دارای جمعیت بالای ۳۵ دانش‌آموز هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: پیش از این همه مدارس خوزستان کولر داشتند اما در این مدت تعدادی از کولرها دچار مشکل شدند و اکنون یکی از مشکلات ما کمبود کولر است و با توجه به باز شدن پنجره‌ها ممکن است مشکلاتی ایجاد شود اما در حال تامین کولر برای مدارس دچار مشکل هستیم.

وی بیان کرد: دانش‌آموزان مشکوک به ابتلا به کرونا، مبتلایان به کرونا و بیماران زمینه‌ای نمی‌توانند در مدرسه حاضر شوند اما دیگر دانش‌آموزان باید به صورت حضوری به مدرسه بیایند.

مودت افزود: در حال حاضر پوشش نوبت اول واکسیناسیون دانش‌آموزان خوزستانی ۹۷.۷ درصد و نوبت دوم ۷۸.۵ درصد است.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به وجود بیش از یک میلیون و ۹۰ هزار دانش‌آموز در استان، گفت: میانگین بازگشایی مدارس در خوزستان ۸۴ درصد است.

وی بیان کرد: در پی آسیب‌های اجتماعی و پیامدهای برگزار نشدن حضوری کلاس‌های درس از جمله پایین آمدن سطح تاب ‌وری دانش آموزان، بازگشایی مدارس انجام شده است.

مودت با اشاره به آسیب‌های روانی و جسمی دانش‌آموزان مانند چاقی در پی فعالیت غیر حضوری مدارس گفت: میانگین چاقی دانش‌آموزان خوزستان ۳ درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

وی افزود: در آموزش غیر حضوری، برابری آموزشی نیز اجرا نمی شود؛ با وجود اینکه خوزستان در توزیع تبلت و طرح هدایتف استان نخست کشور است و حدود ۱۲ هزار تبلت توزیع کرده‌ایم اما هنوز حدود ۹۰ هزار دانش‌آموز به تبلت دسترسی ندارند و هر کاری کنند عده‌ای می‌مانند. بنابر این موارد، تصمیم گرفته شد بازگشایی مدارس انجام شود، هر چند ایراداتی به ویژه در مورد مسائل سرمایشی وجود دارد که باید رفع شوند.

انتهای پیام

تنبیه یک دانش‌آموز توسط معلمش در اشنویه منجر به صدمه شدید به سرش شد

تنبیه یک دانش‌آموز توسط معلمش در اشنویه منجر به صدمه شدید به سرش شد

هه‌نگاو: یکی از معلمین اشنویه (شنو) یک دانش‌آموز ۱۲ ساله را با جسم سخت مورد ضرب و شتم قرار داد که از ناحیه سر دچار شکستگی شده است.

بر اساس گزارش رسیده به هه‌نگاو، روز سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ (۵ آوریل ۲۰۲۲)، یک دانش‌آموز مقطع ابتدایی با هویت عرفان کریمیان ۱۲ ساله توسط معلم خود با جسم سختی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و از ناحیه سر دچار شکستگی شده است.

فاروق کریمیان پدر عرفان در این رابطه گفته است که عرفان در مدرسه ابتدایی “حکمت” مشغول تحصیل بوده و سر فرزندش ۶ بخیه خورده است.

مطابق ماده ۷۷ آئین‌نامه انضباطی مدارس، «اعمال هرگونه تنبیه از قبیل اهانت، تنبیه بدنی و تعیین تکالیف درسی جهت تنبیه ممنوع است» و پیگیرد قانونی دارد.

بر همین اساس فاروق کریمیان پدر عرفان با شکایت از معلم ضارب (سبحانی) خواهان ورود رئیس کل آموزش و پرورش استان در این موضوع شده است.

معاون توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش در گفت‌وگو با ایسنا: ۵ میلیون دانش‌آموز چاق داریم/ ورزش‌ ایران در سایه حوزه قهرمانی!

معاون توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش در گفت‌وگو با ایسنا: ۵ میلیون دانش‌آموز چاق داریم/ ورزش‌ ایران در سایه حوزه قهرمانی!


معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه نزدیک به پنج میلیون دانش‌آموز در کشور دچار اضافه وزن هستند، ‌گفت: این مسئله بسیار نگران کننده است و می‌تواند پیامدهای منفی برای نظام سلامت و اجتماعی کشور به دنبال داشته باشد.

سینا کلهر در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر توجه هرچه بیشتر به حوزه ورزش دانش‌آموزی و به ویژه پرورش استعدادهای ورزشی، اظهار کرد: ورزش دانش‌آموزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و استعدادهای ورزشی باید شناسایی و وارد چرخه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای شوند و در این راستا المپیادهای ورزشی بسیار کمک کننده است چرا که برخی قهرمانان از دل المپیادهای ورزشی بیرون می‌آیند.

وی ادامه داد: ظرفیت ۱۴ میلیون دانش‌آموز بسیار بیشتر از آن است که بتوان به چند مورد خاص اکتفا کرد و باید المپیادهای دانش آموزی به شکل منظم برگزار شود و استعدادیابی در ورزش دانش‌آموزی به صورت جدی مدنظر قرار گیرد و در صورت تحقق این رویه به طور حتم اتفاقات خوبی در آینده رخ خواهد داد.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه مقوله تحرک دانش‌آموزان دیگر موضوع مهمی است که باید به آن توجه داشت، خاطرنشان کرد: نزدیک به ۵ میلیون دانش آموز دچار اضافه وزن هستند و این مسئله بسیار نگران کننده است و می‌تواند پیامدهای منفی برای نظام سلامت و نظام اجتماعی کشور به دنبال داشته باشد و به صورت جدی نیازمند تغییر و تحولات اساسی در زنگ ورزش و فعالیت ورزشی در مدارس کشور هستیم.

کلهر افزود: سلامت دانش‌آموزان، کنترل وزن و موضوع تحرک دانش‌آموزان به عنوان یکی از مطالبات جدی باید در دستورکار قرار گیرد و امیدوار هستیم فدراسیون دانش‌آموزی در این راستا برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشد.

به نقطه ابتدایی ورزش قهرمانی توجه نداریم!

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه انواع ورزش‌ها در ایران زیر سایه ورزش قهرمانی قرار گرفته است، عنوان کرد: در ورزش قهرمانی کشور نیز نقطه پایانی را می‌بینیم و به مقدمات و نقطه ابتدایی ورزش قهرمانی نگاه نمی‌کنیم؛ درست است که ورزش قهرمانی باید در کانون توجهات قرار داشته باشد و نتایج کسب شده در ورزش قهرمانی بسیار مهم است و در جام‌های جهانی، المپیک و بازی های آسیایی به کسب مدال توجه بسیاری می‌شود اما باید بدانیم که پیش نیاز اصلی و محوری و نیز تامین‌کننده ورزش قهرمانی، ورزش دانش‌آموزی و همگانی است.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه چند اتفاق در حوزه ورزش همگانی و دانش‌آموزی رخ دهد، اظهار کرد: اولین مسئله به حوزه اعتبارات مربوط می‌شود و موضوع دیگر رویدادهای ورزشی است و باید توجه جدی به برگزاری رویدادها در رده‌های پایه داشته باشیم.

کلهر با اشاره به اینکه ۹۰ درصد رویدادهای نونهالان، نوجوانان و حتی جوانان در بخش ورزش مدارس رخ می‌دهد، ‌گفت: علاوه بر این یک تحول ساختاری نیز در بخش ورزش دانش‌آموزی باید رخ دهد و با توسعه همکاری معاونت همگانی وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون دانش‌آموزی به عنوان دو بال باید به همگرایی برسیم و شاهد تحول جدی باشیم.

وجود ۶۴ هزار مجموعه ورزشی در کشور

وی در مورد گران شدن ورزش در کشور و ضرورت کاهش هزینه تمامش شده ورزش برای خانوارهای ایرانی، خاطرنشان کرد: اتفاق بسیار مهمی در وزارت آموزش و پرورش رخ داده که باید در وزارت ورزش و جوانان نیز مدنظر قرار گیرد؛ نزدیک به ۶۴ هزار مجموعه ورزشی داریم که ۶ هزار مورد آن مربوط به وزارت ورزش و جوانان است و نزدیک به ۳۰ هزار مورد نیز به سایر سازمان‌ها و نهادهای دولتی تعلق دارد و مابقی مجموعه‌های ورزشی در اختیار بخش خصوصی است.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: اولین گام در راستای ارزان کردن ورزش در کشور دسترسی آسان و ارزان مردم به مجموعه‌های ورزشی موجود است و در سازمان‌هایی نظیر وزارت نفت و صنعت که دارای زیر مجموعه‌های مهمی هستند امیدواریم واگذاری‌ها به بهترین شکل صورت گیرد.

اهمیت تاسیس خانه‌های ورزشی در محلات کم برخوردار

کلهر با اشاره به اینکه دیگر مسئله مهم تحول زیرساخت ها است، گفت: در ورزش روستایی در بخش چمن‌های مصنوعی رکورد بی‌نظیری در دنیا ثبت کرده‌ایم و تحول واقعا جدی صورت گرفته است و مقوله خانه‌های ورزش نیز اتفاق بسیار خوبی است که می‌توانیم از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم، همچنین نیازمند توجه جدی به حاشیه شهرها هستیم چراکه مناطق کم برخوردار محروم هستند و عدالت ورزشی آنجا رعایت نشده است و اگر بتوانیم تاسیس خانه‌های ورزشی در محلات کم برخوردار را داشته باشیم اتفاق بسیار خوبی رخ خواهد داد.

انتهای پیام

۱۴۰۱ فروردین ۲۸, یکشنبه

شوک بهاره به والدین دانش‌آموزان

شوک بهاره به والدین دانش‌آموزان

گرانی، کمبود و رعایت‌نشدن پروتکل‌های بهداشتی از مشکلات جدی این روزهای خانواده‌ها برای تهیه سرویس مدارس است.

به گزارش ایسنا، روزنامه جام جم نوشت: «افزایش ۹ برابری هزینه سرویس، نبود سرویس قابل اعتماد و بیم از تعطیلی دوباره مدارس، همه دست‌به‌دست هم داده است تا ماجرای سرویس مدارس را به کلاف سردرگمی بدل کند که این روزها یکی از چالش‌های اصلی والدین و مدیران مدارس است. به این شکل می‌توان گفت هنوز بسیاری از دانش‌آموزان و والدینشان، در ابتدایی‌ترین موضوع یعنی رفت‌وآمد به مدرسه دچار مشکلاتی جدی هستند. نبود سرویس، هزینه بسیار بالا برای مدت کوتاه، رعایت‌نکردن پروتکل‌های بهداشتی در خودرو و … از آن دست مسائلی هستند که خانواده‌ها از آن گله‌مندند و هنوز آموزش و پرورش راهکاری مناسب برای برطرف‌کردن آن ارائه نکرده است. مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور نیز معتقد است، بعد از گذشت دو سال از شیوع کرونا، حوزه سرویس مدرسه دچار چالش‌هایی جدی شده است؛ آن قدر که ساختار رسمی سرویس مدرسه فرصت نکرده خودش را احیا کند و به روال عادی برگردد. نگران‌کننده‌تر این‌ که آموزش و پرورش نیز پاسخگو نیست زیرا مسئول این حوزه یعنی مدیر کل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش پیش از تعطیلات نوروزی استعفا کرده‌ است و روابط‌ عمومی انجمن هم به‌تازگی بازنشسته شده است. به این شکل یک انجمن مانده است که هیچ مدیری ندارد.

سامانه ثبت‌ نام در دسترس نیست

آقای شهیدی، سه فرزند مدرسه‌ای دارد که تا امروز برای هیچکدام از آنها نتوانسته سرویس بگیرد؛ اتفاقی که روند زندگی و کاری خودش و همسرش دچار اختلال کرده است: «هر دو شاغلیم و واقعا رفت‌وآمد بچه‌ها به مدرسه برایمان معضل شده است.»

او می‌گوید با توجه به این‌ که پیش از تعطیلات عید نوروز خبری از حضوری‌شدن کلاس‌ها و بازگشایی مدارس نبود، فکری به حال سرویس‌گرفتن نکرده بود؛ «البته در روزهای آخر سال فرصتی هم برای هماهنگی سرویس وجود نداشت.» اما در آخرین روزهای تعطیلات و بعد از اعلام حضوری‌شدن هم که سراغ سرویس را از مدرسه می‌گیرند، معاونان مدرسه، سایتی را برای ثبت‌ نام سرویس به والدین معرفی می‌کنند که حتی یک‌ نفر هم موفق به ثبت‌ نام و گرفتن خدمات نمی‌شود:‌ «وقتی هم این موضوع را به کادر آموزشی اطلاع دادیم، خودشان کاملا به این موضوع آگاه بودند و گفتند بله این سایت از کار افتاده است. فعلا خودتان بچه‌ها را ببرید و بیاورید.»

شهیدی از این حجم از بی‌اهمیتی گله دارد. از این‌ که بدون درنظرگرفتن شرایط خانواده‌ها، تصمیمی را اجرایی می‌کنند و هیچ چاره‌ای هم پیش پای والدین نمی‌گذارند: «اگر سایت کار نمی‌کرد، چرا معرفی کردید؟ چرا وقت و انرژی خانواده‌ها را می‌گیرید؟ حالا هم که بدون هیچ برنامه‌ریزی از پیش‌تعیین‌شده‌ای، مدارس را حضوری می‌کنید، به برنامه برهم‌ریخته والدین فکر نمی‌کنید؟»

خودروی سواری با ظرفیت مینی‌بوس!

فارغ از بود و نبود سرویس و هزینه‌های سرسام‌آور آن، نادیده‌گرفتن پروتکل‌های بهداشتی یکی دیگر از معضلاتی است که در همین معدود سرویس‌های موجود دیده می‌شود. مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور درباره حداکثر تعداد مجاز دانش‌آموزانی که سرویس‌های مدرسه می‌توانند سوار کنند، می‌گوید: «در حال حاضر همان پروتکل ۵۰درصدی اجرا می‌شود و دستورالعمل جدیدی به ما اعلام نشده است. البته درباره این زمینه استعلام کرده‌ایم و منتظر پاسخ هستیم و تا وقتی جواب را به ما اعلام کنند رانندگان بر همان مبنای ۵۰درصدی مجاز به سوارکردن دانش‌آموزان هستند.»

اما مشاهدات والدین این رعایت ۵۰درصدی را نشان نمی‌دهد. این را مادر طاها شریف‌زاده می‌گوید که معتقد است به دلیل بالابودن قیمت سرویس‌ها، انگار همه ترجیح می‌دهند تعداد نفرات بالاتر باشد و هزینه کمتر:‌ «هزینه سرویس طوری بالا رفته است که به جای این‌ که سرویس‌ها سه‌نفره بسته شود، چهارنفره بسته می‌شود و همین احتمال افزایش بیماری را بالا می‌برد.»

بسیاری از والدین از این موضوع گلایه دارند و می‌گویند برای کسب درآمد بیشتر، رانندگان سرویس، بچه‌های زیادی را کنار هم سوار می‌کنند، یکی از آنها می‌گوید: «اگر اعتراض‌ ما نبود می‌خواستند به اندازه ظرفیت یک مینی‌بوس دانش‌آموز سوار خودروی پراید کنند.»

هزینه‌ها چند برابر شده است؟

«یک‌ونیم میلیون برای یک ماه!» این را مادری می‌گوید که معتقد است تا پیش از مجازی‌شدن مدارس، همین مبلغ را برای یک سال تحصیلی پرداخت می‌کرد و حالا تنها برای یک ماه رفت‌وآمد! خانم فیاض دلش حسابی پر است: «در آخرین روزهای پیش از تعطیلات به ما اعلام کردند احتمال بازگشایی مدارس وجود دارد. اگر کسی به سرویس نیاز دارد، اعلام کند. ما هم درخواست سرویس دادیم اما دقیقا روز اولی که مدارس باز شد، حرف خودشان را نقض کردند و گفتند برای این یک ماه باقیمانده سرویس نداریم.»

او ادامه می‌دهد وقتی اعتراض والدین بلند شد و تعداد خانواده‌هایی که درخواست سرویس برای رفت‌وآمد فرزندشان داشتند بالا رفت، اعلام کردند آن راننده‌هایی که در گذشته با آنها قرارداد داشتیم، مبلغ‌شان برای یک ماه یا همان پنج روز در هفته، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است: «البته همین سرویس با همین مبلغ هم فعلا عملی نشده است.»

آن قدر که در حال حاضر او و دخترش مسافر هر روزه تاکسی‌های اینترنتی برای رفت‌وآمد به مدرسه شده‌اند. یکی دیگر از والدین هم این افزایش غیرمنطقی هزینه سرویس مدرسه را تایید می‌کند و می‌گوید مدرسه فرزند او هم درخواست چنین هزینه‌ای برای سرویس کرده است: «قیمتی که برای این یک ماه رفت‌وآمد به ما ارائه شده، برای مسیرهای دور از روزی ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان و برای مسیرهای نزدیک‌تر، بین ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان است.»

او می‌گوید با توجه به این‌ که دانش‌آموزان باید پنج‌ روز در هفته این مبلغ را بپردازند، طبیعتا هزینه زیادی به خانواده‌ها تحمیل می‌شود. «می‌دانید کار به کجا رسیده است؟ این‌ که خانواده‌ها برنامه‌هایشان را طوری تنظیم کرده‌اند که برای این چند روز خودشان فرزندانشان را به مدرسه ببرند و بیاورند و امید دارند مدارس دوباره تعطیل شود و نیازی به پرداخت این هزینه‌ها نباشد.»

آموزش و پرورش پاسخگو نیست

در شرایطی که رفت‌وآمد بچه‌ها به مدرسه و کمبود و گرانی سرویس مدارس، تبدیل به یکی از اساسی‌ترین معضلات آموزش حضوری در این تقریبا یک‌ماه باقیمانده از سال تحصیلی شده است اما تقریبا می‌شود گفت هیچ مسئولی پیدا نمی‌شود که پاسخگوی چرایی این مشکلات باشد. این موضوع زمانی جدی می‌شود که متوجه می‌شویم انجمن اولیا و مربیان وزرات آموزش و پرورش که مسئولیت سرویس مدارس را به عهده دارد، در حال حاضر هیچ مسئول و مدیری ندارد. نورالله عباس‌پور، مدیر کل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در روزهای پیش از تعطیلات استعفا کرده و روابط‌ عمومی انجمن هم به‌تازگی بازنشسته شده است. حالا یک انجمن مانده است که هیچ مدیری ندارد.

در این میان، تنها یک خبر چند خطی از روابط‌ عمومی وزارت آموزش و پرورش و از قول صادق ستاری‌فرد، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش منتشر شده است: «خوشبختانه سرویس تردد دانش‌آموزان در کلانشهرهایی مثل تهران، اصفهان و دیگر شهرهایی که نیاز به تردد دانش‌آموزان از طریق سرویس دارند، برقرار می‌شود و مشکلات این حوزه، با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، رفع می‌شود.»

برنامه‌ریزی‌هایی که به نظر می‌رسد کمی دیر انجام شده است اما با این حال امیدواریم از حالت وعده و وعید بگذرد و مشکلات خانواده‌ها برای سرویس و رفت‌وآمد حل شود.

خطر سرویس‌های غیررسمی

بر اساس شواهد می‌توان گفت برخی مدارس فرآیند سرویس مدارس غیررسمی را در دستور کار خود قرار داده‌اند و به همین دلیل سازمان تاکسیرانی می‌گوید در خصوص عملکرد چنین سرویس‌هایی نمی‌تواند پاسخگو باشد؛ موضوعی که خانم رحمتی، مادر یکی از دانش‌آموزان کلاس ششمی هم از آن گله دارد: «حرف کادر مدرسه این است که سرویس نداریم اما اگر بخواهید می‌توانیم از آژانس‌های شخصی استفاده کنیم و هزینه‌اش را با دیگر والدین شریک شوید. اما واقعا چقدر می‌توانیم به این سرویس‌های شخصی اعتماد کنیم؟»

خانم نصیرزاده هم یکی دیگر از والدینی است که دغدغه‌اش نبود راننده سرویس خانم برای دخترش است: «تا سال‌های پیش که شاغل نبودم، خودم مسئولیت رفت‌وآمد دخترم را به عهده داشتم اما امسال که دغدغه سرویس دارم تا امروز نتوانسته‌ام راننده سرویس خانم پیدا کنم.»

برای خانم نصیرزاده خیلی عجیب است که یک مدرسه دخترانه، تنها دو سرویس آن هم با راننده مرد دارد و هیچکس به فکر این نیست که راننده خانمی هم وارد سیستم سرویس مدرسه کند: «به نظر من، فارغ از قیمت و حتی پروتکل‌های بهداشتی، امنیت حرف اول را در سرویس رفت‌وآمد دانش‌آموزان دبستانی می‌زند. اما انگار کمتر کسی به این موضوع فکر می‌کند!»

خانم شریف‌زاده معلم است و رفت‌وآمد پسر دبستانی‌اش که هنوز سرویسی برایش پیدا نکرده است، حسابی برایش دردسرساز شده است. او بعد از گذشت چند روز از آغاز سال تحصیلی، همچنان به دوست و آشنا می‌سپارد که سرویسی مطمئن و منصف به او معرفی کنند؛ سرویس رفت‌وآمدی که مسئولیتش باید به عهده مدیران مدرسه باشد اما هیچکس قبول مسئولیت نمی‌کند: «مدرسه خیلی راحت از روز اول گفت سرویس نداریم و خودش را راحت کرد. از طرف دیگر به سرویس‌های شخصی و تاکسی‌های اینترنتی هم نمی‌شود اعتماد کرد.»

حتی کار به جایی رسیده که با سرویس مدرسه محل کار خودش در حال تعامل است که شاید بتواند از خدمات این سرویس برای فرزندش استفاده کند.

ترس از تعطیلی دوباره مدارس

خانم مقدم، مدیر مدرسه‌ای در شرق تهران است. کلافگی او از وضعیت پیش‌آمده برای سرویس تردد دانش‌آموزان دست‌ کمی از والدین ندارد و اوضاع برقراری سرویس و رفت‌وآمد دانش‌آموزان به مدرسه را کلاف پیچیده و سردرگمی می‌داند که بازکردنش، کمی سخت شده است. در واقع با این‌ که خانم مقدم بر خلاف بسیاری از مدارس، با پیمانکار سرویس تعامل خوبی دارد و این پیمانکار مورد تایید آموزش و پرورش است اما باز هم والدین و مدرسه با مشکلات متعددی روبه‌رو شده‌اند: «مهم‌ترینش هم این است که خانواده‌ها نمی‌خواهند بپذیرند در خودرو، چند دانش‌آموز دیگر هم با فرزندشان همسفر باشد؛ اتفاقی که تقریبا نشدنی است و اگر هم ممکن باشد، هزینه زیادی برایشان خواهد داشت.»

از طرف دیگر او معتقد است انگار خانواده‌ها هنوز باورشان نشده است که مدارس حضوری شده‌اند: «در واقع بین دوراهی مانده‌اند که برای این یک ماه سرویس بگیرند یا نه. آنها گله دارند نکند دوباره بسته شود؟ پس هزینه‌ای که ما برای این یک ماه پرداخته‌ایم، چه می‌شود؟»

اما اگر واقعا این اتفاق بیفتد، امکان برگشت هزینه وجود ندارد؟ «واقعیت این است که وقتی با پیمانکار قرادادی مثلا یک‌ماهه می‌بندیم، آنها برنامه‌ریزی‌هایشان را یک ماهه می‌چینند. آن قدر که ممکن است شغل و حرفه دیگرشان را در این مدت رها کنند. بنابراین دیگر نمی‌توانیم به دلیل تعطیلی، مبالغ دریافتی‌شان را از آنها پس بگیریم.»

در چنین اوضاعی شاید والدین حق دارند نگران پرداخت چنین هزینه گزافی باشند؛ آن‌ هم در شرایطی که هر لحظه ممکن است دوباره محدودیت‌ها اعمال شود و شاید مدارس دوباره به سمت آموزش مجازی بروند.

حق با والدین و رانندگان است

آقای غلامی یکی از پیمانکاران سرویس مدارس است که روی دیگر این ماجرا را برایمان باز می‌کند. او از دوری دو سال و نیمه رانندگان سرویس‌های مدارس می‌گوید که به دلیل وقفه در ارائه خدمات به شغل دیگری مشغول شده‌اند. آن قدر که دوباره دور هم جمع‌کردن آنها کار بسیار سختی است:‌ «همین رانندگان در این مدت در تاکسی‌های اینترنتی، آژانس‌ها یا دیگر مشاغل مشغول به کار بوده‌اند و طبیعتا برای برگشت‌شان به چرخه سرویس، طلب هزینه‌ای متناسب با زمان فعلی را دارند، نه آن‌ چیزی که دو سال پیش دریافت می‌کردند.»

آقای غلامی معتقد است هر دو طرف حق دارند؛ هم خانواده‌ها و هم رانندگان سرویس: «تا پیش از شیوع کرونا، خانواده‌ها برای مدت زمان هشت ماهه، چیزی حدود دو میلیون تومان هزینه سرویس پرداخت می‌کردند و حالا همان هزینه را برای مدت حدودا دو ماهه باید پرداخت کنند. برای همین حق دارند چنین مبلغی را غیرمنطقی بدانند. از طرفی در این دو سال همه‌ چیز به اندازه ۲۰سال گران شده است و برای هیچکس نمی‌صرفد با هزینه‌ای کمتر از این در این حوزه کار کند.»

اما بی‌مقدمه و ناگهانی‌بودن تصمیم بازگشایی مدارس، یکی دیگر از عواملی است که اوضاع سرویس مدارس را آشفته کرده است: «مثلا در حالت معمول، یک تابستان وقت و زمان داشتیم که برنامه‌ریزی، قیمت‌گذاری و راننده‌ها را به نوبت جذب کنیم اما حالا شرایط به گونه‌ای است که در زمانی محدود باید سرویس مدارس را راه بیندازیم؛ اتفاقی که کار را بسیار سخت و مشکل کرده است.» این را آقای غلامی می‌گوید که در این روزها، به اندازه درخواست اولیا، راننده ندارد و با کمبود راننده روبه‌رو شده است:‌ «در چنین شرایطی، والدینی که شاغل هستند، حق دارند نسبت به نبود سرویس اعتراض دارند.»

انتهای پیام

مدیر آموزش و پرورش لنگرود خبرداد؛ سیلی مدیر مدرسه به یک دانش آموز لنگرودی

مدیر آموزش و پرورش لنگرود خبرداد؛ سیلی مدیر مدرسه به یک دانش آموز لنگرودی

لنگرود- مدیر آموزش و پرورش لنگرود با اشاره به سیلی زدن مدیر یک مدرسه به صورت دانش آموز، گفت: به مدیر مدرسه تذکر کتبی درج در پرونده داده شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجید فاریابی با تأکید عکسی از سیلی زدن مدیر مدرسه‌ای در لنگرود، گفت: دو دانش آموز مقطع ششم ابتدایی با هم درگیر شده و مدیر مدرسه برای جدا کردن آنها ورود و به یکی از دانش آموزان سیلی می‌زند.

فاریابی با بیان اینکه این مدیر مدرسه بیش از ۱۵ سال سابقه کار دارد، افزود: به مدیر مدرسه تذکر کتبی درج در پرونده داده شد.

مدیر آموزش و پرورش لنگرود با اشاره به تلاش برای جلب رضایت والدین دانش آموز، گفت: امروز قرار است حضوری به ملاقات این دانش آموز رفته و علاوه بر دلجویی از وی موضوع را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.