۱۴۰۱ فروردین ۲۴, چهارشنبه

ضرب و شتم یک دانش آموز در اشنویه/موضوع در دست بررسی است

ضرب و شتم یک دانش آموز در اشنویه/موضوع در دست بررسی است

ارومیه –پرتاب تخته پاک کن از سوی معلم مدرسه حکمت شهر اشنویه به سمت یک دانش آموز، موجب آسیب دیدگی او از ناحیه سر (شکستگی) شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، تنبیه بدنی یکی از دانش آموزان در شهرستان اشنویه توسط معلم اش در یکی از آموزشگاه‌های این شهرستان واکنش‌های زیادی در پی داشته است.

فرماندار و رئیس شورای آموزش و پرورش شهرستان اشنویه با اشاره به خبر ضرب و شتم یک دانش آموز ضمن ابراز تأسف از موضوع تنبیه بدنی دانش آموز در یکی از آموزشگاه‌های شهرستان گفت: قانون اجازه تنبیه بدنی دانش‌آموز را به هیچ عنوان به معلمان نمی‌دهد.

سیدعلی ترابی با محکوم کردن این اقدام زشت و ناپسند و غیرقانونی ضمن تماس تلفنی با پدر دانش آموز و ابراز همدردی با اولیای دانش آموز قول مساعد برای پیگیری موضوع از مراجع قانونی را داد.

وی همچنین به مدیر آموزش و پرورش شهرستان دستور داد سریعاً نسبت به بررسی موضوع و معرفی فرد خاطی به حوزه‌های مربوطه و برخورد قانونی با اقدام ناشایست صورت گرفته اقدام کند.

دغدغه‌های والدین همزمان با بازگشایی حضوری مدارس

دغدغه‌های والدین همزمان با بازگشایی حضوری مدارس


ایسنا/همدان روند کاهشی شیوع کرونا در ایران از پایان سال گذشته آغاز و این مسئله موجب شد تا سیاستگذاران و تصمیم‌گیران کشور، تصمیماتی برای بازگشت شرایط کشور به زمان ماقبل از کرونا داشته باشند و یکی از اقدامات مهم صورت گرفته، بازگشایی حضوری مدارس بود.

از اواسط بهمن ۹۸ مدارس کشور تعطیل و آموزش دانشجویان از طریق شبکه شاد، صورت گرفت و این سال تحصیلی به صورت مجازی به اتمام رسید.

سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ با آموزش حضوری در برخی استان‌ها آغاز شد اما دو هفته بیشتر طول نکشید و روند افزایشی کرونا در ایران، باعث شد که دوباره مدارس به صورت غیرحضوری به آموزش دانش‌آموزان بپردازند.

در سال تحصیلی جاری با توجه به واکسیناسیون گسترده در کشور، به صورت حضوری آغاز شد اما حضور در مدارس، مانند سابق نبود و دانش‌آموزان ساعات کمی را در مدرسه بودند و مابقی ساعت‌های آموزشی خود را به صورت آنلاین می‌گذراندند که این شیوه با شیوع مجدد کرونا در زمستان ۱۴۰۰ و سرمای هوا، معلق شد و آموزش‌ها به صورت مجازی ادامه پیدا کرد.

سال ۱۴۰۱ با روند کاهشی شیوع کرونا در ایران همراه بود از طرفی بسیاری از دانش‌آموزان، واکسینه شدند و این مسئله باعث شد تا تصمیم‌گیران کشور، به فکر بازگشایی حضوری مدارس باشند چون آموزش مجازی آسیب‌هایی زیادی بر مسائل آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان داشت.

از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ مدارس فعالیت خود را طبق روال سابق و ماقبل کرونا آغاز کردند و دانش‌آموزان در اغلب نقاط کشور به مدارس بازگشتند اما در این بین نگرانی‌هایی برای والدین به ویژه آن‌هایی که فرزندشان در مقطع ابتدایی است وجود دارد چون کنترل این کودکان و رعایت پروتکل‌ها برای این افراد، سخت است.

“اسماء” دانش‌آموز کلاس سوم دبستان است. مادرش می‌گویند که تا الان فقط ۵ ماه در پایه اول ابتدایی به مدرسه رفته و مابقی دوران تحصیل خود را به صورت مجازی گذرانده و کیفیت پایین آموزش مجازی باعث شده که وضعیت تحصیلی مناسبی نداشته باشد اما از کرونا، می‌ترسد و دوست ندارد که دخترش به مدرسه برود.

او می‌گوید که دانش‌آموزان سه پایه اول ابتدایی، خیلی کوچک‌تر از آن هستند که بتوانند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. آن‌ها می‌خواهند با یکدیگر بازی کنند و قطعا نمی‌توانند از یکدیگر فاصله بگیرند از طرفی اغلب مدارس سیستم تهویه ندارند و در مدرسه اسماء فقط پنجره‌ها را باز کردند که این روند در فصل سرما، قابلیت اجرایی ندارد.

“آراد” کلاس پنجم دبستان است و ذوق زیادی برای بازگشت به مدرسه و حضور کنار دوستانش دارد، اما مادرش نگران حضور او در مدرسه است و می‌گوید آراد واکسن زده اما تعدادی از هم‌کلاسی‌هایش واکسن نزدند و مسئولان مدرسه نیز ممانعتی از حضور این دانش‌آموزان به مدارس، ندارند.

او می‌گوید که پسر بچه‌ها بسیار پر برخورد هستند و آن‌طور که آراد می‌گوید ماسک هم نمیزنند و همین مسائل باعث نگرانی این مادر شده چون مادربزرگ آراد که بیمار است نیز با آن‌ها زندگی می‌کند و یه دلیل بیماری نتوانسته واکسینه شود و اگر آراد به کرونا مبتلا شود علاوه بر درگیری خودش با بیماری کووید۱۹ احتمال دارد مادربزرگش را هم درگیر کند و این مسئله بسیار خطرناک است.

شیوع کرونا و تعطیل شدن آموزش مجازی آسیب‌های زیادی در روند آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان داشته از طرفی بی‌تحرکی کودکان نیز مشکلات حسمانی زیادی فراهم کرده و شرایط قرنطینه و پاندمی کرونا باعث عدم ارتباط با گروه‌های هم‌سال شده و روان دانش‌آموزان را هم درگیر کرده اما باید برای نگرانی والدین هم راه حلی ارائه کرد.

آموزش صحیح رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس، کنترل رعایت پروتکل‌ها، تشویق به واکسیناسیون دانش‌آموزان و تهیه تهویه مطبوع برای همه‌ی کلاس‌های درسی، از اقداماتی است که باعث کاهش نگرانی والدین از حضور دانش‌آموزان در مدارس می‌شود.

انتهای پیام

پلیس ناجی کودک ۶ ساله در ناهارخوران شد

پلیس ناجی کودک ۶ ساله در ناهارخوران شد

معاون عملیات فرماندهی انتظامی گرگان از نجات جان کودک ۶ ساله با اقدام به موقع پلیس خبر داد.

حادثه 24 – معاون عملیات فرماندهی انتظامی گرگان از نجات جان کودک ۶ ساله با اقدام به موقع پلیس خبر داد.

سرهنگ حسین نوروزی گفت: ماموران یگان امداد گرگان حین گشت‌زنی در تفرجگاه ناهارخوران متوجه برافروخته شدن شعله‌های آتش از یک چادر مسافرتی شدند.

وی افزود: بلافاصله ماموران به سمت چادر رفته که مشاهده کردند کودکی حدودا ۶ ساله داخل چادر در خواب است و پدر و مادر نیز در محل حضور ندارند.

معاون عملیات فرماندهی انتظامی گرگان گفت: ماموران وظیفه شناس کودک را از چادر بیرون برده و با تجهیزاتی که در آن محل وجود داشت اقدام به خاموش کردن آتش کردند.

سرهنگ نوروزی افزود: بعد از گذشت چند لحظه پدر و مادر کودک به محل چادر مراجعه و پس از پی بردن به ماجرا از اقدام ماموران پلیس برای نجات جان فرزندشان صمیمانه تشکر کردند.

 

فوت کودک یکساله جلوی چشمان پدر و مادرش در یزد

فوت کودک یکساله جلوی چشمان پدر و مادرش در یزد

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان اردکان از واژگونی یک دستگاه خودرو سواری پژوپارس در محور یزد به طبس و امدادرسانی به شش مصدوم این حادثه توسط نجاتگران هلال احمر خبر داد.

حادثه 24 – رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان اردکان از واژگونی یک دستگاه خودرو سواری پژوپارس در محور یزد به طبس و امدادرسانی به شش مصدوم این حادثه توسط نجاتگران هلال احمر خبر داد.

«جواد کمال آبادی» اظهار کرد: این حادثه امروز دوشنبه در کیلومتر ۱۳ محور یزد به طبس(ابتدای جاده معدن چادرملو) به وقوع پیوست.

وی افزود: بلافاصله عوامل امدادی هلال احمر شهرستان مستقر در پایگاه امداد و نجات امامزاده خرانق در محل حادثه حاضر و به همراه دیگر نیروهای امدادی حاضر در صحنه اورژانس مشغول امدادرسانی شدند.

وی با بیان این که این حادثه یک فوتی(نوزاد یک ساله) به دنبال داشت، گفت: امدادگران هلال احمر پس از رسیدن به صحنه حادثه یک نفر از مصدومین که در خودرو گیر افتاده بود را با استفاده از ست نجات رهاسازی کردند و به همراه دیگر مصدومین این حادثه پس از اقدامات اولیه درمانی به وسیله آمبولانس اورژانس به نزدیک‌ترین مرکز درمانی انتقال داده شدند.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان اردکان با اعلام مجدد شماره تلفن ۱۱۲، افزود: تلفن ندای امداد در طول شبانه روز، آماده پاسخگویی و دریافت گزارش های حوادث احتمالی از سوی مردم است.

معلمی در اشنویه سر دانش آموزش را شکست

معلمی در اشنویه سر دانش آموزش را شکست

فرماندار اشنویه گفت: روز گذشته یک دانش آموز اشنویه ای بر اثر تنبیه معلم از ناحیه سر مجروح شد.

حادثه 24 – فرماندار اشنویه گفت: روز گذشته یک دانش آموز اشنویه ای بر اثر تنبیه معلم از ناحیه سر مجروح شد.

سید علی ترابی گفت: این دانش آموز بخاطر برخورد شی سخت از ناحیه سر دچار شکستگی شد و موضوع در دست اقدام و پیگیری بوده و با معلم خاطی برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

فرماندار اشنویه می گوید: قانون اجازه تنبیه بدنی دانش‌آموز را به هیچ عنوان به معلمان و مربیان مدارس نمی‌دهد.

ترابی در تماس تلفنی با پدر دانش آموز با او ابراز همدردی کرد و بر پیگیری موضوع از مراجع قانونی قول مساعد داد.

او گفت: پس از این حادثه دانش آموز مذکور تحت مداوا قرار گرفت و هم اکنون حال عمومی وی مساعد گزارش شده است و در همین راستا به رییس آموزش و پرورش شهرستان اشنویه دستور داده شد که نسبت به بررسی موضوع و معرفی فرد خاطی به مراجع قانونی اقدام لازم را انجام دهد.

 

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن: واکسیناسیون تمام کودکان زیر ۵ سال علیه سرخک ضرورت ندارد

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن: واکسیناسیون تمام کودکان زیر ۵ سال علیه سرخک ضرورت ندارد

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: واکسیناسیون سرخک تمام کودکان زیر ۵ سال ضرورت ندارد و فقط کودکانی که علیه این بیماری واکسینه نشده اند باید واکسن بزنند.

به گزارش ایلنا، سیدمحسن زهرایی گفت: پس از اعلام هشدار وزارت بهداشت درباره بیماری سرخک، بعضی از رسانه‌ها اینگونه خبر منتشر کرده‌اند که تمام کودکان زیر ۵ سال باید علیه سرخک، سرخجه و اوریون واکسینه شوند.

وی افزود: افرادی که فرزند ۴ یا ۵ ساله دارند و به هر دلیلی واکسن سرخک فرزندشان را انجام نداده اند و به تاخیر انداخته اند و یا مطمئن نیستند که انجام داده اند یا نه، به مراکز بهداشتی، درمانی مراجعه کنند و از این که فرزندشان نیاز به واکسن دارد یا خیر مطمئن شوند.

وی بیان داشت: همکاران ما در این مراکز بررسی می کنند و اگر فرزند این افراد نیاز به واکسیناسیون داشته باشد واکسن می زنند و اگر هم واکسیناسیون فرزندشان کامل باشد اطمینان خاطر به آنها مبنی بر عدم نیاز فرزندشان به واکسن به آنها داده می شود.
انتهای پیام/

۱۴۰۱ فروردین ۲۳, سه‌شنبه

دانش‌آموزان واکسن‌نزده می‌توانند به مدرسه بروند

دانش‌آموزان واکسن‌نزده می‌توانند به مدرسه بروند

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بین ۶۰ تا ۸۰ درصد دانش‌آموزان و تقریباً تمام معلمان در مدارس حضور داشتند، گفت: دانش‌آموزان واکسن‌نزده هم می‌توانند به مدرسه بروند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، صادق ستاری‌فرد درباره بازگشایی حضوری مدارس اظهار کرد: سه سال تحصیلی متأثر از کرونا بود و در این مدت شاهد افت تحصیلی دانش‌آموزان بودیم همچنین جامعه‌پذیری آنها دچار مشکل شد و انزوا، احساس تنهایی، افسردگی و اضطراب از جمله چالش‌های این خانه‌نشینی بود.

وی افزود: ستاد ملی کرونا، دی ماه سال 1400 موضوع آموزش‌های حضوری را ابلاغ کرد و بر این اساس امتحانات ترم اول به صورت حضوری برگزار شد همچنین مدارس روستایی و کم جمعیت که 25 درصد دانش‌آموزان را شامل می‌شود کاملاً حضوری بودند و برای بازگشایی مدارس آماده بودیم که با سویه اومیکرون مواجه شدیم؛ هم‌اکنون با مصوبه جدید ستاد کرونا که 6 فروردین ابلاغ شد، تصمیم بر آن شد تا مدارس و دانشگاه‌ها آموزش حضوری را آغاز کنند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: طبق گزارش‌هایی که در اختیار ما قرار گرفت، استقبال دانش‌آموزان از آموزش حضوری خوب بود هر چند چالش‌هایی در این باره وجود دارد و برخی خانواده‌ها در سفر هستند و نتوانستند فرزندان خود را به مدارس بفرستند اما در مجموع ما بین 60 تا 80 درصد دانش‌آموزان و تقریباً تمام معلمان در مدارس حضور داشتند.

ستاری‌فرد درباره تأمین سرویس دانش‌آموزان بیان کرد: برای سرویس تردد با شهرداری و تاکسیرانی در حال مذاکره هستیم و طی روزهای آینده مشکل سرویس مرتفع خواهد شد.

وی درباره اینکه آیا تزریق یک دوز واکسن برای حضور دانش‌آموزان در مدارس اجباری است؟ متذکر شد: توصیه و تأکید آموزش و پرورش انجام واکسیناسیون است اما هیچ شرطی برای حضور در مدارس تعیین نکردیم و دانش‌آموزانی که واکسن نزده‌اند می‌توانند از کلاس‌های حضوری مدارس استفاده کنند البته آمار انجام واکسیناسیون دانش‌آموزان 12 تا 17 سال بسیار خوب است و 92 درصد دوز اول واکسن و 80 درصد دوز دوم را دریافت کرده‌اند.

ستاری‌فرد درباره استفاده از ظرفیت شبکه شاد گفت: برنامه وزارت آموزش وپرورش این است از ظرفیت شاد و آموزش مجازی به عنوان مکمل فعالیت‌های تربیتی و آموزشی استفاده کند و نسبت به استقرار نظام آموزش مجازی پیشران اقدام کنیم.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر الزام مدارس و دانشگاه‌ها بر ارائه آموزش حضوری متذکر شد: در ابلاغیه ششم فروردین ماه 1401 ستاد ملی مقابله با کرونا صراحتاً قید شده است، در صورت عدم اجرای مصوبه آموزش حضوری مدارس و دانشگاه‌ها با متخلفان برخورد خواهد شد، به جز وزارتخانه‌های متبوع، سازمان بازرسی و سازمان اداری و استخدامی (هیئت‌های رسیدگی…) می‌توانند به موضوع ورود کنند.

موشن‌گرافی// تبعات جسمی و روانی خانه‌نشینی ۲ ساله دانش‌آموزان!

موشن‌گرافی// تبعات جسمی و روانی خانه‌نشینی ۲ ساله دانش‌آموزان!

با آموزش مجازی سلامت روان کودکان و نوجوانان به دلیل دور بودن از فعالیت اجتماعی و ورزشی و… آسیب دیده است همچنین نرخ چاقی و اضافه وزن به دلیل کم تحرکی افزایش یافته و به ازای هر چهار دانش‌آموز یک نفر اضافه وزن دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ سرانجام پس از دو سال تعطیلی مدارس دانش‌آموزان امروز به مدارس بازگشتند و آموزش حضوری بدون هیچ پیش شرطی و به صورت کامل محقق شد.

علاوه بر افت محسوس سطح علمی دانش‌آموزان با تعطیلی دو ساله مدارس که تبعات آن در سال‌های آینده گریبانگیر خانواده‌ها خواهد شد باید هشدار داد مشکل جدی‌تر، آسیب‌های روحی، روانی و جسمی دانش‌آموزان به دنبال این خانه‌نشینی است، با تعطیلی مدارس ارتباطات اجتماعی دانش‌آموزان محدود شد.

طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش آمارها نشان می‌دهد در سال 1400 نسبت به سال 98 آمار بازماندگان از تحصیل و افت تحصیلی افزایش یافته است و با آموزش مجازی سلامت روان کودکان و نوجوانان به دلیل دور بودن از فعالیت اجتماعی و ورزشی، ایده‌پردازی، خلاقیت و … آسیب دیده است همچنین نرخ چاقی و اضافه وزن به دلیل کم تحرکی افزایش یافته و به ازای هر چهار دانش‌آموز یک نفر اضافه وزن دارد.

در موشن‌گرافی زیر، به برخی از تبعات جسمی و روانی خانه‌نشینی دو ساله دانش‌آموزان و محرومیت آنها از حضور در مدارس اشاره شده است

غایبان از کلاس درس/ خانواده‌های مخالف بازگشایی مدارس چه می‌گویند؟

غایبان از کلاس درس/ خانواده‌های مخالف بازگشایی مدارس چه می‌گویند؟

با گذشت سه روز از بازگشایی کامل مدارس همچنان برخی دانش‌آموزان در کلاس درس غایب هستند، در این گزارش به بررسی دل‌نگرانی خانواده‌هایی می‌پردازیم که فرزندان خود را به مدرسه نفرستادند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مدارس کشور همزمان با پایان تعطیلات نوروزی از 14 فروردین 1401 به آموزش حضوری بازگشتند این‌بار اما طبق روال دوران قبل از کرونا یعنی هر روز، در ساعات کامل و بدون فاصله‌گذاری اجتماعی میان دانش‌آموزان.

رصد میدانی بازگشایی مدارس طی روزهای اخیر نشان می‌دهد که حضور دانش‌آموزان در مقایسه با بازگشایی‌های قبلی بسیار چشم‌گیرتر بود البته شاید دلیل آن اجبار و الزامی باشد که این بار با بازگشایی مدارس همراه است یا خسته شدن خانواده‌ها و دانش‌آموزان از آموزش مجازی و خانه‌نشینی دوساله.

با این حال همچنان برخی دانش‌آموزان غایب هستند و در برخی کلاس‌های درس نیمی از دانش‌آموزان هنوز به آموزش حضوری بازنگشته‌اند؛ کنار تمام ضرورت‌های بازگشایی مدارس و آسیب‌های تحصیلی، روانی و جسمانی تعطیلی دوساله مدارس برای دانش‌آموزان در این گزارش به بیان مشکلات و دل‌نگرانی خانواده‌هایی می‌پردازیم که یا از سر ناچاری و اجبار فرزندان خود را به مدارس فرستاده‌اند یا همچنان بر عدم بازگشت فرزندانشان به مدرسه پافشاری می‌کنند.

سه نگرانی خانواده‌ها برای مخالفت با بازگشایی مدارس

اصلی‌ترین نگرانی خانواده‌هایی که همچنان در برابر فرستادن فرزندان خود به مدرسه مقاومت می‌کنند، حذف فاصله‌گذاری اجتماعی و تعداد بالای جمعیت دانش‌آموزان در کلاس‌های درس مدارس دولتی است، زمان نامناسب بازگشایی مدارس آن هم دقیقاً بعد از مسافرت‌های نوروزی نگرانی دیگر خانواده‌هاست. آنها معتقدند اگر مسئولان قدری تأمل می‌کردند، نتیجه سفرهای نوروزی مشخص می‌شد و بعد مدارس باز می‌شد آن‌وقت با اطمینان خاطر بیشتری می‌توانستند فرزندان خود را به مدارس بفرستند و آموزش حضوری نیز با ثبات بیشتری تا پایان سال تحصیلی ادامه می‌یافت.

خانواده‌ها معتقدند ویروس کرونا یک واقعیت عینی است که تاکنون جان ده‌ها هزار شهروند ایرانی را گرفته است و طبیعی است والدین نگران سلامتی فرزندان خود در محیط پرتراکمی همچون مدرسه باشند و مدارس دولتی توانایی کافی را برای رعایت پروتکلهای بهداشتی از جمله تأمین مواد ضدعفونی‌کننده، شست‌وشوی دست و ماسک برای دانش‌آموزان به‌ویژه در مناطق محروم ندارند.

نگرانی‌ها برای دانش‌آموز اول‌دبستانی

امیرعلی دانش‌آموز کلاس اول دبستان است اما پدرش اصلاً رضایتی به حضور هر روز فرزندش در کلاس درس ندارد.

این پدر درباره دلایل نگرانی از حضور فرزندش در مدرسه می‌گوید: «کلاس درس امیرعلی 30نفره است و 12 دانش‌آموز غایب هستند اما معلم می‌گوید دیگر در شاد آموزش ندارد و برای دانش‌آموزان غیبت رد می‌کند در چنین شرایطی چاره‌ای نداشتم تا پسرم را به مدرسه بفرستم اما واقعاً نگرانم چون فاصله گذاری اجتماعی حذف شده است، دانش‌آموزان سه‌نفری کنار یکدیگر می‌نشینند و با توجه به اینکه بسیاری افراد به سفرهای نوروزی رفته‌اند ممکن است ناقل باشند و فرزندم مبتلا شود.

از سوی دیگر دانش‌آموز کلاس اول دبستان توانایی مراقبت از خود، ضدعفونی و شست‌وشوی دقیق دست‌ها و زدن ماسک به‌مدت طولانی را ندارد، آیا مسئولان به این مسائل و وضعیت نابه‌سامان مدارس دولتی فکر کرده‌اند؟ طبیعی است در مدارس غیردولتی و خاص به‌دلیل جمعیت کم دانش‌آموزان در کلاس‌های درس اوضاع بهتر خواهد بود.»

مسئولان نتیجه سهل‌‌انگاری را خواهند دید

برخی خانواده‌ها با وجود تمایل به بازگشایی مدارس و ضرورت آموزش حضوری دانش‌آموزان اما به این شیوه بازگشایی منتقدند، آنها با وجود آنکه فرزند خود را به مدرسه فرستاده‌اند اما نگران وضعیت سلامت او هستند.

آقای نظری یکی از همین افرادی است که بازگشایی مدارس را یک ضرورت می‌داند اما منتقد این شیوه از بازگشایی است.

او که فرزندش در دوره متوسطه یکی از مدارس دولتی استان تهران تحصیل می‌کند، می‌گوید: با آموزش حضوری کاملاً موافقم چون یادگیری فرزندم در آموزش حضوری بهتر خواهد بود اما با این شکل از بازگشایی مخالفم! آیا واقعاً پروتکل‌ها در مدارس رعایت می‌شود؟ تعداد دانش‌آموزان در کلاس درس و فاصله آنها از یکدیگر مطابق دستورالعمل‌های مقابله با شیوع ویروس کروناست؟ معتقدم باید جمعیت کلاس‌های درس را نصف می‌کردند و یک‌روز در میان به‌صورت گروهی در کلاس‌های درس حاضر می‌شدند، به‌نظر می‌رسد مسئولان طی هفته‌های آینده نتایج سهل‌انگاری خود را خواهند دید.

انتخاب بدترین زمان برای بازگشایی کامل مدارس

مادر عرشیا که فرزندش در پایه چهارم ابتدایی یکی از مدارس دولتی شهر تهران درس می‌خواند و مخالف سرسخت بازگشایی حضوری مدارس است، بر این باور است که 1.5 ماه باقی‌مانده از سال تحصیلی نیازی به بازگشایی مدارس نبود و آموزش حضوری به این شکل باید از مهر ماه و همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید اجرا می‌شد، در این شرایط که بسیاری از مردم به دید و بازدید نوروزی یا سفر رفته‌اند و قطعاً برخی افراد ناقل هستند، بازگشایی مدارس آن‌هم بلافاصله پس از پایان تعطیلات بزرگترین اشتباه دولت بود، جمعیت کلاس‌های درس مدارس دولتی بالای 30 و 35 نفر است و دانش‌آموز دبستانی توانایی مراقبت از خود را ندارد.

او ادامه می‌دهد: عده‌ای می‌گویند “پس چطور فرزندان خود را به سفر یا دید و بازدید بردید؟”، در این مواقع والدین کنار کودک هستند و دائم به او برای زدن ماسک و شست‌وشوی دست تذکر می‌دهند اما، آیا این اتفاق در مدارس هم رخ می‌دهد؟ آیا معلم یا کادر مدرسه حواسشان است تا حتماً ماسک روی صورت دانش‌آموز باشد یا دستان خود را ضدعفونی کند؟ پسرم می‌گوید کلاس درسشان دو پنجره دارد که معلم پنجره سمت خود را باز می‌کند و پنجره نزدیک به دانش‌آموزان بسته می‌ماند.

گفته بودند دانش‌آموزان دارای بیماری‌ زمینه‌ای، مبتلایان به کرونا یا دارای علائم می‌توانند از آموزش مجازی استفاده کنند اما، کدام آموزش مجازی؟ معلم تمام تدریس‌ها در شبکه شاد را متوقف کرده است و دیگر آموزشی به‌شیوه مجازی ارائه نمی‌شود؛ تکلیف این گروه از دانش‌آموزان چیست؟‌ اگر قرار باشد آموزش مجازی آنها بلاتکلیف باشد برخی خانواده‌ها ممکن است فرزند خود را به مدرسه بفرستند و آن وقت باید منتظر فاجعه و ابتلای کلاس درس به کرونا باشیم.

مادر این دانش‌آموز می‌گوید: دانش‌آموزان دبیرستانی واکسن زده‌اند و طبیعی است که نگرانی بابت آنها کمتر باشد اما بسیاری از خانواده‌ها این ریسک را نمی‌پذیرند که به فرزند 6 تا 11 سال خود واکسن بزنند، از سوی دیگر اعتمادی به سالم‌سازی محیط مدارس نیست، مدرسه 400 تا 500 دانش‌آموز دارد و هنگام زنگ تفریح کنار هم قرار می‌گیرند عده‌ای ماسک را از صورتشان برمی‌دارند. در برخی کشورها که به‌سمت بازگشایی مدارس رفته‌اند تست‌های هفتگی از دانش‌آموزان گرفته می‌شود تا موارد ابتلا به کرونا شناسایی شود، آیا چنین امکاناتی را در ایران داریم؟

سرویس مدارس هم یکی دیگر از مشکلات است هم‌اکنون سرویسی وجود ندارد و خانواده‌هایی که می‌خواهند فرزند خود را به مدرسه بفرستند با مشکل مواجه شده‌اند، گفته بودند مدارس می‌توانند ساعات حضور دانش‌آموزان در کلاس درس را کمتر کنند اما از این موضوع نیز خبری نیست. این شیوه اجرای بازگشایی دارای اشکالات بسیاری است و مردم را با مشکلات متعددی مواجه کرده است.

به گزارش تسنیم، اگرچه بازگشایی کامل مدارس و حرکت به‌سمت آموزش حضوری یک ضرورت است اما بیم تعطیلی دوباره مدارس با خیز مجدد کرونا وجود دارد، از سوی دیگر برخی خانواده‌ها نگرانی‌های به‌حقی دارند که مسئولان نمی‌توانند نسبت به آن بی‌تفاوت باشند.

بازداشت پنج شهروند از جمله سه نوجوان در پیرانشهر

بازداشت پنج شهروند از جمله سه نوجوان در پیرانشهر

هه‌نگاو: پنج شهروند اهل شهرهای سقز، مهاباد و پیرانشهر که سه نفر از آنها زیر ۱۸ سال هستند توسط نیروهای امنیتی در پیرانشهر بازداشت شدند.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز یک‌شنبه ۱۴ فروردین ١٤٠١ (۳ آوریل ۲۰۲۲)، نیروهای اداره اطلاعات پیرانشهر دست‌کم ۵ شهروند به نام‌های پریسا سپاهی ۱۷ ساله و کویار الیاسی ۱۸ ساله اهل مهاباد، عرفان زلفی‌نیا ۱۸ ساله اهل سقز و یوسف حشرتی ۲۲ ساله و منصور کانی‌رشی ۳۲ ساله اهل پیرانشهر را بازداشت کرده‌اند.

به گفته یک منبع مطلع، این پنج شهروند در منزلی واقع در روستای “کارخانه قند” پیرانشهر بازداشت و سپس به بازداشتگاه این نهاد امنیتی منتقل شده‌اند.

تا زمان انتشار این خبر هیچ اطلاعی از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این پنج شهروند و همچنین سرنوشت آنها در دسترس نیست.