۱۴۰۱ فروردین ۱۴, یکشنبه

پیدا شدن یک نوزاد رها شده در تبریز

پیدا شدن یک نوزاد رها شده در تبریز

خبرگزاری هرانا – بنا بر اعلام مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی، یک نوزاد که در منطقه گلشهر تبریز رها شده بود، به بهزیستی منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از فارس، فرگل صحاف مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با ارایه توضیحاتی در خصوص نوزاد رها شده در منطقه گلشهر، اظهار کرد: ساعاتی پیش طی تماس مردمی با کلانتری تبریز بلافاصله اقدامات لازم در خصوص تحویل نوزاد پسر رها شده انجام پذیرفته و تحویل شیر خوارگاه بهزیستی شد.

وی گفت: این نوزاد دو روزه، هم اکنون در صحت و سلامت کامل در شیر خوارگاه بهزیستی استان به سر می‌برد و نام پارسا برای این کودک برگزیده شد.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: بر اساس پروتکل‌های بهزیستی ویژه نوزادان رها شده در خیابان، در نخستین اقدام برای سلامتی کودک اقدام و مددکاران ذیربط در شیر خوارگاه احسان، شرایط جسمی و سلامتی نوزاد را پیگیری می‌کنند.

عدم نظارت بر اجرای حفاظ استاندارد استخر کشاورزی؛ غرق شدن ۲ نوجوان در شهرستان میامی

عدم نظارت بر اجرای حفاظ استاندارد استخر کشاورزی؛ غرق شدن ۲ نوجوان در شهرستان میامی

خبرگزاری هرانا – امروز شنبه ۱۳ فروردین‌ماه، دو نوجوان ۱۴ ساله ساکن روستای نردین از توابع شهرستان میامی استان سمنان، در یک استخر کشاورزی سقوط کرده و جان خود را از دست دادند. بی توجهی مسئولان شهری در نظارت بر اجرای حفاظ استاندارد و عدم نصب علائم هشدار در کانال‌های آب و استخرهای کشاورزی پیش از این نیز بارها باعث بروز حوادث اینچنینی شده است.

به گزارش خبر گزاری هرانا به نقل از ایرنا، امروز شنبه ۱۳ فروردین‌ ۱۴۰۱، دو دختر نوجوان ۱۴ ساله ساکن روستای نردین از توابع بخش کالپوش شهرستان میامی در استخر کشاورزی سقوط کرده و جان باختند.

بخشدار کالپوش میامی (استان سمنان) در این رابطه گفت: “پیکر بی جان این ۲ دختر نوجوان حدود ساعت ۱۵ با جستجوی والدین پیدا شده است”.

وی با اشاره به اینکه در ۲ راهی نردین کلاته گیمیش این حادثه رخ داده است، ابراز کرد: “غرق شدن در استخرهای آب کشاورزی هر ساله تلفاتی را در پی دارد که اکثر آنان را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند”.

عدم نظارت دقیق مسئولان شهری بر اجرای حفاظ ایمن و استاندارد در حوضچه های آب کشاورزی و کانال های آب پیش از این نیز باعث بروز حوادث اینچنینی بوده است.

افزایش یک ماهه سال تحصیلی صحت ندارد معاون سلامت آموزش و پرورش گفت: موردی مبنی بر افزایش سال تحصیلی جاری مطرح نشده است.

افزایش یک ماهه سال تحصیلی صحت ندارد معاون سلامت آموزش و پرورش گفت: موردی مبنی بر افزایش سال تحصیلی جاری مطرح نشده است.

در روز‌های گذشته ابلاغ آیین نامه بازگشایی مدارس توسط آموزش و پرورش و وجود بندی مبنی بر افزایش یک ماهه سال تحصیلی برای دانش آموزان مقطع دبیرستان واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشت.

بر اساس شیوه نامه ابلاغی وزارت آموزش و پرورش که در رسانه‌ها مطرح شد، دانش آموزان در مدارس باید از ماسک استفاده کنند و تهویه هوا نیز الزامی است.

«برای دانش آموزان ابتدایی که نمرات نیمسال اول آن‌ها نیاز به تلاش بیشتر دارد، کلاس‌های جبرانی در نظر گرفته و همچنین به زمان نیمسال دوم تحصیلی دبیرستانی‌ها یک ماه اضافه خواهد شد».

رسانه‌ای شدن این خبر در شرایطی بود که در آیین نامه ابلاغ شده وزارت آموزش و پرورش که در وب سایت رسمی این وزارتخانه قرار گرفته، صحبتی درباره افزایش سال تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی مطرح نشده است.

در همین زمینه صادق ستاری فرد، معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: چنین تصمیمی در دستورالعمل ارسالی وجود ندارد.

به گفته او هر تصمیمی که از سوی ستاد ملی کرونا اعلام شود، از طریق وزارت آموزش و پرورش به مدارس اطلاع‌رسانی می‌شود.

معاون سلامت آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزان مبتلا به کرونا یا افرادی که دچار بیماری زمینه‌ای هستند، می‌توانند با تأیید پزشک از بستر «شاد»، آموزش‌ها را دنبال کنند.

مهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفته بود به منظور جبران افت تحصیلی ناشی از آموزش غیر حضوری دانش‌آموزان، پیشنهادی با عنوان افزایش یک ماهه آموزش‌ها در خرداد به شورای عالی آموزش و پرورش داده شده است.

 

کاشان؛ بررسی ۱۳۵ مورد کودک آزاری توسط اورژانس اجتماعی در سال گذشته

کاشان؛ بررسی ۱۳۵ مورد کودک آزاری توسط اورژانس اجتماعی در سال گذشته

خبرگزاری هرانا – رئیس اداره بهزیستی کاشان از بررسی ۱۳۵ مورد کودک آزاری، ۱۵ مورد سالمند آزاری و ۵۱ مورد همسر آزاری طی سال گذشته در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مهر، رئیس اداره بهزیستی کاشان گفت: در سال گذشته ۱۳۵ مورد کودک آزاری در اورژانس اجتماعی کاشان بررسی شد.

ام البنین متقی نژاد همچنین با اشاره به ورود این مرکز به اختلافات خانوادگی تصریح کرد: در طول سال گذشته ۶۳ مورد اختلاف حاد خانوادگی نیز به کارشناسان اورژانس اجتماعی کاشان ارجاع شد که موارد مربوطه مورد بررسی قرار گرفت.

وی همچنین از بررسی ۵۱ مورد همسر آزاری کاشانی‌ها در این مرکز در سال گذشته خبر داد و گفت: ۱۵ مورد سالمند آزاری هم در سال گذشته به این مرکز گزارش و مورد رسیدگی قرار گرفت.

متقی نژاد ضمن اشاره به گزارش پنج مورد معلول آزاری به مرکز اورژانس اجتماعی کاشان در سال گذشته افزود: پنج مورد قرار از منزل و پنج مورد بد سرپرستی هم از دیگر مواردی بود که سال گذشته به اورژانس اجتماعی کاشان گزارش و توسط کارشناسان این مرکز مورد بررسی قرار گرفت.

 

دستگیری پدر و مادری که قصد داشتند کودک خود را داخل رودخانه بیاندازند

دستگیری پدر و مادری که قصد داشتند کودک خود را داخل رودخانه بیاندازند

ساعت۲۴-فرمانده انتظامی رودسر در استان گیلان گفت: کودک ۱۵ ماهه‌ای که پدر و مادرش قصد داشتند بچه خود را به داخل رودخانه بیاندازند با اقدام به موقع پلیس از مرگ نجات یافت.

فرمانده انتظامی رودسر گفت: کودک ۱۵ ماهه‌ای که پدر و مادرش قصد داشتند بچه خود را به داخل رودخانه بیاندازند با اقدام به موقع پلیس از مرگ نجات یافت.

سرهنگ سید جلال‌الدین جوانمردی در تشریح جزئیات این خبر اظهار داشت: در پی دریافت خبری مبنی بر اینکه پدر و مادر کودکی بر روی پل شرقی رودسر ایستاده و قصد دارند کودک خود را به داخل آب بیاندازند بلافاصله ماموران کلانتری ۱۱ این شهرستان برای بررسی موضوع در محل اعلامی حضور یافتند.

وی به حضور ماموران انتظامی و روانشناسان پلیس به محل موردنظر و بی‌توجهی پدر و مادر کودک ۱۵ ماهه به مشاوره‌های پلیس برای منصرف کردن آن‌ها اشاره کرد و افزود: پدر ۳۷ ساله این کودک پس از حمله‌ور شدن به سمت ماموران انتظامی با اقدام غافلگیرانه پلیس دستگیر و با اقدام به موقع پلیس کودک از دست آن‌ها نجات یافت.

فرمانده انتظامی شهرستان رودسر با بیان اینکه با آزمایش‌های انجام شده مشخص شد پدر و مادر این کودک به علت مصرف موادمخدر حالت طبیعی نداشتند، تصریح کرد: با هماهنگی قضایی کودک ۱۵ ماهه تا تعیین تکلیف پرونده به اداره کل بهزیستی گیلان تحویل داده شد و والدین معتاد این کودک نیز به مرکز ترک اعتیاد معرفی شدند.

سامانه تلفنی پلیس پاسخگو با شماره ۰۹۶۵۸۰، کارشناسان مشاوره در دوایر مشاوره کلانتری‌های سطح استان و مرکز مشاوره آرامش معاونت فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی گیلان همه روزه آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه‌های مختلف به شهروندان هستند.

 

افت تحصیلی پنهان از عوارض شیوع کرونا است

افت تحصیلی پنهان از عوارض شیوع کرونا است

ایسنا/فارس مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس اعتقاد دارد که یکی از عوارض و آسیب‌های بسیار مهم شیوع ویروس کرونا، افت تحصیلی پنهان است که باید با برنامه‌ریزی دقیق برای کلاس‌های حضوری، ضمن توجه به سلامت دانش‌آموزان، کاهش این آسیب را دنبال کرد.

محمدخلیل عسکری، سه‌شنبه نهم فروردین در جلسه مشترک معاونین اداره کل با روسای ادارات آموزش و پرورش استان فارس، گفت: براساس ارزیابی هایی که در سطح کشور انجام شده نشان از علاقه بیشتر خانواده ها برای حضوری شدن مدارس است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: ایجاد افت تحصیلی پنهان دانش آموزان از تاثیرات شیوع ویروس کرونا بود که باید ضمن توجه به سلامت جسمانی دانش آموزان با برنامه ریزی دقیق مدارس را حضوری و این آسیب ها را کاهش داد.

عسکری گفت: آموزش در مدارس از ۱۴ فروردین ماه با رعایت دستورالعمل های بهداشتی به صورت حضوری خواهد شد و خانواده ها، دانش آموزان خود را با آرامش و اطمینان خاطر به حضور در محیط مدرسه تشویق کند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس ضمن اشاره به کارگروه ماده ۱۸ مدارس، گفت: بطور کامل امر سرویس مدارس با پیگیری مدیر مدرسه پیگیری خواهد شد و حتی در این راستا با شهرداری برای تسهیل در این امر هماهنگی هایی انجام شده است.

عسکری بیان کرد: رسانه یکی از ارکان تربیت بوده که باید در امر تبیین بازگشایی مدارس با قدرت و سرعت بیشتر در کنار آموزش و پرورش قرار گیرد.

معاون متوسطه آموزش و پرورش فارس ضمن اشاره به دستورکار جلسه گفت: در این جلسه چالشهای حضوری شدن مدارس احصاء و برای آن ها راهکارهایی ارائه شد.

فرشید قاسمی گفت: تزریق دو دز واکسن توسط دانش آموزان متوسطه، آرامش خاطر بیشتری را برای حضورشان در محیط مدرسه فراهم آورده است.

معاون متوسطه آموزش و پرورش فارس ضمن اشاره به اهداف آموزش بیان کرد: مسئله یابی، ایجاد نظم فکری، مهارت آموزی، ارائه ی چالش های ذهنی، وجود نظم و انضباط برخی از اهداف آموزش و پرورش می باشد که با آموزش حضوری، بهتر محقق خواهد شد و بازگشایی مدارس می تواند در این امر موثر باشد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش وپرورش فارس گفت: آموزش های غیرحضوری حتی در بهترین حالت ممکن نمی تواند جایگزین آموزش حضوری و چهره به چهره شود.

مجید بذرافکن گفت: تحقیقات نشان از این دارد که حضور نداشتن دانش آموزان در محیط مدرسه سلامت جسمانی و روانی آنان را به خطر می اندازد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش وپرورش فارس ضمن اشاره به رشد، ترقی و تعالی دانش آموزان گفت: یکی از کارکردهای تعلیم و تربیت و حضور دانش آموز در مدرسه کمک به رشد اجتماعی آنهاست که باید برای این مهم برنامه ریزی کنیم.

 

ورود دانش‌آموزان با علائم سرماخوردگی به مدارس ممنوع شود

ورود دانش‌آموزان با علائم سرماخوردگی به مدارس ممنوع شود

اهر- مدیر شبکه بهداشت و درمان اهر با اشاره به بازگشایی مدارس شهرستان اهر افزود: ورود دانش‌آموزان با علائم سرماخوردگی به مدارس باید ممنوع شود.

 

به گزارش خبرنگار مهر، محمد میرزاپور صبح امروز چهارشنبه بابیان این‌که در صورت تمایل آموزش و پرورش، شبکه بهداشت و درمان اهر آماده غربال‌گری دانش‌آموزان است، اظهار کرد: والدین نسبت به سلامتی فرزندان‌شان اهتمام ویژه‌ای داشته باشند و از طرفی برای تضمین سلامتی دانش‌آموزان، مدیران مدارس از ورود دانش‌آموزان با علائم سرماخوردگی به مدرسه خودداری کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت کرونا در شهرستان اهر، وضعیت «زرد» است و خوشبختانه پیک اخیر کرونا در شهرستان اهر منجر به فوتی قابل‌توجهی نشد و با توجه به دید و بازدیدهای نوروزی، تا ۲ هفته‌ی آینده بایستی مراقبت کنیم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اهر بر لزوم همکاری آموزش و پرورش برای تکمیل واکسیناسیون دانش‌آموزان تأکید کرد و گفت: برای واکسیناسیون کودکان در مهدهای کودک اقدام می‌کردیم ولی همکاری نکردند.

 ورود دانش‌آموزان با علائم سرماخوردگی به مدارس ممنوع شود

برنامه شاد از آموزش رسمی کنار می‌رود

مدیر آموزش و پرورش اهر نیز در این جلسه با قدردانی از همکاری شبکه بهداشت و درمان در جهت واکسیناسیون معلمان و دانش‌آموزان اهری افزود: حدود ۱۰۰ درصد معلمان و ۹۵ درصد دانش‌آموزان شهرستان اهر واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

ناصر پورفتحی با اشاره به این‌که مدارس اهر از ۱۴ فروردین‌ماه بازگشایی می‌شود، گفت: آموزش در مدارس شهری و روستایی شهرستان اهر حضوری خواهد بود و برنامه شاد از این پس تعطیل می‌شود یا به عبارتی برنامه شاد از آموزش رسمی کنار می‌رود.

 ورود دانش‌آموزان با علائم سرماخوردگی به مدارس ممنوع شود

وی از الزامی بودن تزریق ۳ دُز واکسن کرونا برای عوامل اجرایی مدارس اهر خبر داد و یادآور شد: در دستورالعمل‌های ابلاغی برای بازگشایی مدارس، تزریق ۳ دُز واکسن کرونا برای عوامل اجرایی مدارس الزامی است، ولی این دستورالعمل تزریق ۳ دُز واکسن کرونا برای دانش‌آموزان قید نشده است. با این حال که مدارس بازگشایی می‌شود نباید اقدامی انجام شود تا حساسیت برای خانواده‌ها ایجاد کنیم.

مدیر آموزش و پرورش اهر بابیان این‌که خوشبختانه از ۳۰ هزار دانش‌آموز در شهرستان اهر، حتی یک مورد هم فوتی ناشی از کرونا نداشتیم، ابراز داشت: وظیفه داریم تا از بی‌سوادی، ترک تحصیل و چاق شدن دانش‌آموزان جلوگیری کنیم و از طرفی برای مشکلات روحی و روانی دانش‌آموزان اقداماتی انجام دهیم.

تاثیر خیانت والدین بر فرزندان چیست؟

تاثیر خیانت والدین بر فرزندان چیست؟

ساعت۲۴-کشف خیانت والدین توسط کودک می تواند تاثیرات ویرانگری بر روحیه آنها داشته باشد. یکی از مراجعان کلینیک مشاوره خانواده بیان می کرد:

کشف خیانت والدین توسط کودک می تواند تاثیرات ویرانگری بر روحیه آنها داشته باشد. یکی از مراجعان کلینیک مشاوره خانواده بیان می کرد:

پسر 18 ساله من با تلفن شوهرم بازی می کرد و متوجه شد که او بیش از هشت سال است که به من خیانت کرده است. پسر من تصاویر، فیلم‌ها و گفتگوهای عاشقانه ای بین همسرم و زنان زیادی را دیده‌ است. من حقیقتا ویران شده ام و بدتر از همه بچه های من هم همینطور شوکه شده اند. چگونه می توانم به فرزندانم کمک کنم تا چیزهای غیر قابل تصوری مانند خیانت پدر را درک کنند؟

هیچ ازدواجی کامل نیست، هیچ زوجی در ابتدای رابطه انتظار وقوع خیانت را ندارند. اما حقیقت سخت این است که بیشتر از آن چیزی که اکثر مردم تصور می کنند خیانت در زندگی مشترک اتفاق می افتد. از آنجایی که خیانت اغلب مخفی نگه داشته می شود، تعیین اینکه چه تعداد از افراد متاهل در نهایت خیانت می کنند دشوار است، اما کارشناسان تخمین می زنند که بین 2 تا 33 درصد از زوج های متاهل خیانت می کنند.

خیانت مطمئناً تأثیرات مهمی بر خانواده و کودکان دارد. خیانت یکی از دلایل اصلی طلاق زوج ها است. حتی اگر زوج‌ها بعد از خیانت با هم بمانند، ممکن است سخت‌ترین کاری باشد که تا به حال انجام داده باشند. درد ناشی از خیانت اغلب برای مدت طولانی در قلب آنها باقی می ماند.

اما وقتی بچه ها درگیر هستند چطور؟ خیانت پدر یا مادر چگونه بر کودکان تأثیر می گذارد؟

خیانت پدر یا مادر چه تأثیری بر کودکان می گذارد؟

خیانت پدر بسته به شرایط به طرق مختلف بر کودکان تأثیر می گذارد. بسیاری از بچه‌ها – به‌ویژه بچه‌های کوچک‌تر – خیانت والدین را درک نمی کنند، اگرچه می‌توانند احساسات دردناک و خشمی را که ممکن است خیانت در والدینشان ایجاد کند، درک کنند. حتی اگر به کودکان بزرگتر به صراحت گفته نشود که چه اتفاقی رخ داده است، آنها ممکن است نشانه های خیانت پدر یا مادر خود را پیدا کنند. کودکان حداقل می فهمند که والدین آنها احساس می کنند به نوعی آسیب دیده اند یا به آنها خیانت شده است.

والدین کودک باید بتوانند خیانت را دوستانه با هم حل کنند حتی با کمک مشاوره خانواده، در این صورت ممکن است خیانت پدر و مادر عواقب کمی برای کودکان داشته باشد. اگر مشاوره در مورد خیانت منجر به درک عمیق تر و التیام زخم های بین والدین شود، این در واقع می تواند چیز خوبی برای فرزندان باشد.

هنگامی که خیانت به ماه ها یا سال ها تنش، از دست رفتن اعتماد یا طلاق مشاجره آمیز منجر شود، احتمالاً کودکان به شدت تحت تأثیر قرار می گیرند. به خصوص اگر به کودکان حمایت عاطفی یا خدمات مشاوره ای برای کمک به آنها برای عبور از این احساسات منفی ارائه نشود.

مشاوره خیانت پدر

سایر عواملی که می تواند تأثیر منفی بر کودکان بگذارد عبارتند از:

  • والدین، فرزندان خود را به عنوان «محرم یا سنگ صبور» انتخاب می کنند.
  • جزئیات خیانت پدر یا مادر را با فرزندانشان به اشتراک می گذارند.
  • اگر کودک به طور تصادفی متوجه این خیانت شود، این موضوع نیز می تواند تأثیرات ماندگاری بر روی او داشته باشد.

اثرات بلندمدت خیانت والدین بر روی فرزندان

وقتی این بچه ها بزرگ شدند، چطور؟

آیا زخم های خیانت را با خود حمل می کنند و این چه تاثیری بر روابط و ازدواج آنها دارد؟

برخی از تحقیقات مرکز مشاوره خانوده آویژه نشان می دهد که کودکانی که والدین آنها خیانت کرده اند، دو برابر بیشتر احتمال دارد که خودشان خیانت کنند. البته، هر نوع آسیب دوران کودکی می تواند دوران بزرگسالی کودکان را تحت تاثیر قرار دهد.

تأثیرات بلندمدت خیانت فقط رفتارهای آینده کودکان را تحت تاثیر قرار نمی دهد. متاسفانه این تاثیرات عمیق تر از آن چیزی است که ما فکر می کنیم. به گفته آنا نوگالس، روانشناس بالینی، نویسنده کتاب والدینی که خیانت می کنند، بیان می کند: هنگامی که والدین کودکان خیانت می کنند، خیانت پدر و مادر تأثیرات ماندگاری بر روی کودکان از نظر نحوه نگرش آنها به روابط عاشقانه گرفته تا اعتماد به شرکای زندگی آینده می گذارد.

به گزارش کارشناسان مرکز مشاوره روانشناسی آویژه، خیانت دیدگاه 80 درصد کودکان را در مورد روابط عاشقانه و زندگی مشترک تغییر می دهد و تا 70 درصد، خیانت باعت کاهش اعتماد عمومی آنها به دیگران می شود.

این‌ها آمارهای نگران‌کننده‌ای هستند، اما مهم است که به خاطر داشته باشید، در حالی که آسیب و درد واقعی است، کارهایی وجود دارد که بزرگسالان می‌توانند برای درمان و کاهش اثرات منفی روی کودکان انجام دهند. صرفاً توجه به این مسائل و ارتباط آنها با کودکان کافی نیست. در مورد خیانت والدین آگاهی از احساسات کودکان اولین قدم است. مشاوره درمان خیانت راهی فوق‌العاده برای ایجاد روابط عاطفی پایدارتر و قابل اعتماد است.

مشاوره خیانت والدین

چگونه به بهبودی کودک خود پس از خیانت کمک کنیم؟

کنار آمدن با خیانت شریک زندگی هرگز آسان نیست، و اگر درگیر آن باشید، احتمالاً احساس آسیب، درد، استرس و سردرگمی خواهید داشت. ممکن است مطمئن نباشید که آیا ازدواج شما دوام می آورد یا خیر. شما احتمالاً تمام انرژی عاطفی خود را صرف اصلاح ازدواج خود می کنید، یا اینکه به این فکر می کنید که چگونه به این رابطه بی فایده پایان دهید.

مهم است که اجازه ندهید فرزندانتان در این مواقع درگیر مسائل خیانت پدر و مادر شوند. خواه کودکان دقیقاً بدانند چه خبر است یا ندانند، تحت تأثیر خیانت قرار خواهند گرفت. بچه‌ها مانند اسفنج‌های عاطفی کوچکی هستند و هر اتفاقی که در خانه‌شان می‌افتد را جذب می‌کنند، چه بخواهید و چه نخواهید.

چه چیزی را بگوییم و چه چیزی را نگوییم؟

بسیاری از والدین دقیقا نمی دانند که چقدر باید یا نباید در مورد خیانت به فرزندانشان بگویند. هیچ پاسخ مشخصی برای این سوال وجود ندارد. اکثر کارشناسان موافقند که نیازی نیست به کودکان جزئیات زیادی در مورد آنچه اتفاق افتاده است داده شود، اما با این وجود صداقت مهم است.

برای بچه‌های کوچک‌تر، فقط گفتن اینکه مامان یا بابا کار اشتباهی انجام دادند که آزاردهنده بود ممکن است کافی باشد. کودکان می توانند بدانند که والدینشان اشتباه می کنند. اگر آنها ببینند که شما در حال حل اشتباهات خود هستید، این در واقع می تواند یک درس مثبت و مهم زندگی برای آنها باشد.

کودکان بزرگتر ممکن است مشکوک باشند که اتفاق دیگری در حال وقوع است، یا حتی ممکن است متوجه خیانت شوند. کارشناسان مرکز مشاوره روانشناسی آویژه متفق القول هستند که اگر فرزندتان متوجه خیانت شدند نباید به او دروغ بگویید. اما لازم نیست جزئیات غیر ضروری بدهید. یا آنها را وارد جریان اختلاف خود و همسرتان کنید.

اطمینان دادن به آنها مبنی بر اینکه هیچ اشتباهی مرتکب نشده اند و اینکه والدینشان تلاش خواهند کرد که اوضاع رو به راه شود، بسیار مهم است.

ضرورت مراجعه به مشاور

اگر علائم افزایش اضطراب، افسردگی، عصبانیت یا مشکلات رفتاری را در کودکان خود مشاهده کردید،بهتر است برای درمان، کودک خود را نزد مشاور ببرید. یک درمانگر خانواده خوب می تواند به کودک شما کمک کند تا احساسات خود را آزادانه بیان کند، آنها را درک کند، آنها را بپذیرد.

هیچ یک از ما نمیخواهیم با خیانت کردن به فرزندان خود آسیب برسانیم؛ اما اگر اتفاق بیفتد، باید تأثیری که ممکن است بر فرزندانمان بگذارد را بپذیریم. ما نمی‌توانیم به امید این باشیم که فرزندانمان تحت تأثیر قرار نگیرند. مطمئناً درست برخورد کردن با احساسات کودکان بسیار مهم است، اما صداقت و پرداختن دلسوزانه به سؤالات و احساسات فرزندانمان بهترین راه است.

۱۴۰۱ فروردین ۱۳, شنبه

اعدام کودک و نوجوان در ايران

اعدام کودک و نوجوان در ايران

 

مجازات اعدام به عنوان سنگین‌ترین نوع از انواع مجازات‌ها در سیستم حقوقی و کیفری مطرح است و همواره نیز مورد مخالفت شدید بسیاری از محافل حقوق بشری و نهادهای بین المللی قرار گرفته و لغو اجرای این مجازات از سوی کشورهای مختلف روند فزاینده‌ای داشته است. مجازاتی که نقض فاحش حقوق انسانهاست و هیچ راهی برای جبران آن وجود ندارد.

 

آرمان عبدالعالی کودکی بود که به جرم انتسابی در ۱۷ سالگی متهم شده بود. او در روز ۳ آذر ماه ۱۴۰۰ در سن ۲۵ سالگی به اتهام قتل دوست خود غزاله شکوری، پیرو احکام‌ شرع اسلامی اعدام شد. این در حالی است وی پس از دستگیری به مدت ۷۶ روز در سلول انفرادی تحت شکنجه قرار گرفت تا به قتل غزاله اعتراف کند. آرمان تا قبل از اجرای حکم اعدام بیش از۶ بار برای اجرای حکم به سلول انفرادی واقع در زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شده بود. اتهام ارتکاب این قتل درحالی به این کودک-مجرم وارد شده که تا امروزجسدی نیز کشف نشده است.

سجاد سنجری  کودک مجرم دیگری است که در سال ۹۰، زمانی که تنها ۱۵ سال داشت در یک درگیری، نوجوانی هم‌سن و سال خودش را به قتل می‌رساند. نزاعی بین دو کودک که منجر به کشته‌شدن یکی از طرفین می‌شود و سجاد قاتل می‌شود. پرونده سجاد را جمعیت امام علی پیگیری کرد و خانواده مقتول هم بعد از مدتی می‌پذیرند که دیه را بگیرند و رضایت دهند. رقم دیه هم با کمک‌های مردمی جمع شد اما خانواده مقتول منصرف شده و گفتند سجاد باید اعدام شود. مقامات ایرانی بار دیگر بی رحمی مطلق سیستم قضایی خود را نشان دادند و در نهایت ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ این کودک را اعدام کردند.

در ادامه روند اعدام کودکان در ایران بهاءالدین قاسم‌زاده – کودک مجرم دیگری پس از تحمل ۱۰ سال حبس، به همراه برادرش و یک نفر دیگر در زندان ارومیه اعدام شدند. بهاءالدین قاسم‌‌زاده در سال ۸۸ به اتهام قتل دو نفر در یک درگیری طایفه‌ای بازداشت شد. بهاءالدین در زمان بازداشت ۱۵ سال سن داشت و در سال ۸۹ در دادگاه اتهام انجام هر دو قتل را به عهده گرفت. در همان روز پس از خروج از دادگاه از دست ماموران گریخت و به کردستان عراق رفت. بعد از فرار وی مأموران امنیتی خواهر، مادر و برادر دیگر وی را دستگیر و به زندان ارومیه منتقل کردند و خواستار بازگشت بهاءالدین در قبال آزادی خانواده‌اش شدند. بهاءالدین نیز پس از یک ماه به کشور بازگشت. با وجود هشدار قبلی سازمان عفو بین‌الملل درباره حکم اعدام بهاءالدین قاسم‌زاده، ۱۲ تیر ۱۴۰۰ همراه برادرش داوود به دار آویخته شدند.

طبق ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی، در جرائمِ موجب حد یا قصاص، هرگاه افراد بالغ کمتر از ۱۸ سال، ماهیت جرم انجام شده و یا حرمت آن را درک نکنند و یا در رشد و کمال عقل آنان شبهه وجود داشته باشد، حسب مورد با توجه به سن آن‌ها، به مجازات‌هایی غیر از قصاص محکوم می‌شوند. به موجب تبصره این ماده، تشخیص رشد و کمال عقل را نهایتا بر عهده قاضی گذاشته است.

لازم به ذکر است که بر اساس آمار سال ۱۴۰۰ دست‌کم ٣٣٣ ایرانی، از جمله سه کودک‌مجرم (افرادی که در زمان ارتکاب جرم زیر سن قانونی بودند) توسط دولت جمهوری اسلامی ایران اعدام شده و برای ۱۰۵ تن دیگر حکم اعدام صادرکرده است همچنین بیش از ۸۰ کودک مجرم دیگر در معرض اعدام هستند که میتوان از حسین شهبازی در زندان عادل آباد شیراز و در انتظار اجرای حکم اعدام است نام برد.

فراموش نکنیم که از سال ۲۰۱۰ تا کنون دست‌کم ۶۷ کودک مجرم در ایران اعدام شده‌اند در حالی که پیمان‌نامه بین المللی حقوق کودک  که ایران هم از کشورهای امضا کننده آن است به صراحت بیان می‌کند که مجازات اعدام در مورد کودکان نباید اعمال شود.

در بسیاری از کشورهای جهان حکم غیرانسانی اعدام لغو و مجازات ها بر پایه اعلامیه جهانی حقوق بشر انجام می‌شود. همچنین بر اساس کنوانسیون حقوق کودک، کودک به فردی اطلاق می‌شود که سن وی زیر ۱۸ سال باشد. اما دولت جمهوری اسلامی ایران همچنان بی تفاوت به  کنوانسیون حقوق کودک و طبق قانون ۲۲۳ مجازات اسلامی پسر بالای ۱۵ سال بالغ میداند و اگر توسط وی قتلی صورت گیرد، حکم قصاص برای وی قابل اجرا می‌باشد. همواره زیر سایه دولت جمهوری اسلامی ایران نه تنها حقوق کودکان رعایت نمیگردد، بلکه حق حیات و امنیت زندگی را از آنها سلب و به اعدام محکوم و حکم آنها اجرا میشود.

ما فعالین حقوق کودک با استناد به اعلامیه جهانی حقوق بشر بخصوص ماده ۳ (حق حیات برای همه)، ماده ۵ (شکنجه ممنوع)، و ماده ۳۷ کنوانسیون حقوق کودک (ممنوعیت شکنجه، تضمین قانونی در اجرای مجازات) صدور احکام اعدام کودکان را غیر قانونی و شدیدا محکوم می کنیم و همچنین با استناد به کنوانسیون حقوق کودک، دولت جمهوری اسلامی ایران  را ملزم می دانیم  تا با کودکان مطابق شئونات و ارزش آنها رفتار نموده، حقوقشان به رسمیت شناخته و حداقل سن برای نقض قوانین کیفری رعایت نماید.

۱۴۷۶

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان

۱۴۰۱ فروردین ۱۲, جمعه

مدیرکل آموزش و پرورش فارس: افت تحصیلی پنهان از عوارض شیوع کرونا است

مدیرکل آموزش و پرورش فارس: افت تحصیلی پنهان از عوارض شیوع کرونا است


ایسنا/فارس مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس اعتقاد دارد که یکی از عوارض و آسیب‌های بسیار مهم شیوع ویروس کرونا، افت تحصیلی پنهان است که باید با برنامه‌ریزی دقیق برای کلاس‌های حضوری، ضمن توجه به سلامت دانش‌آموزان، کاهش این آسیب را دنبال کرد.

محمدخلیل عسکری، سه‌شنبه نهم فروردین در جلسه مشترک معاونین اداره کل با روسای ادارات آموزش و پرورش استان فارس، گفت: براساس ارزیابی هایی که در سطح کشور انجام شده نشان از علاقه بیشتر خانواده ها برای حضوری شدن مدارس است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: ایجاد افت تحصیلی پنهان دانش آموزان از تاثیرات شیوع ویروس کرونا بود که باید ضمن توجه به سلامت جسمانی دانش آموزان با برنامه ریزی دقیق مدارس را حضوری و این آسیب ها را کاهش داد.

عسکری گفت: آموزش در مدارس از ۱۴ فروردین ماه با رعایت دستورالعمل های بهداشتی به صورت حضوری خواهد شد و خانواده ها، دانش آموزان خود را با آرامش و اطمینان خاطر به حضور در محیط مدرسه تشویق کند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس ضمن اشاره به کارگروه ماده ۱۸ مدارس، گفت: بطور کامل امر سرویس مدارس با پیگیری مدیر مدرسه پیگیری خواهد شد و حتی در این راستا با شهرداری برای تسهیل در این امر هماهنگی هایی انجام شده است.

عسکری بیان کرد: رسانه یکی از ارکان تربیت بوده که باید در امر تبیین بازگشایی مدارس با قدرت و سرعت بیشتر در کنار آموزش و پرورش قرار گیرد.

معاون متوسطه آموزش و پرورش فارس ضمن اشاره به دستورکار جلسه گفت: در این جلسه چالشهای حضوری شدن مدارس احصاء و برای آن ها راهکارهایی ارائه شد.

فرشید قاسمی گفت: تزریق دو دز واکسن توسط دانش آموزان متوسطه، آرامش خاطر بیشتری را برای حضورشان در محیط مدرسه فراهم آورده است.

معاون متوسطه آموزش و پرورش فارس ضمن اشاره به اهداف آموزش بیان کرد: مسئله یابی، ایجاد نظم فکری، مهارت آموزی، ارائه ی چالش های ذهنی، وجود نظم و انضباط برخی از اهداف آموزش و پرورش می باشد که با آموزش حضوری، بهتر محقق خواهد شد و بازگشایی مدارس می تواند در این امر موثر باشد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش وپرورش فارس گفت: آموزش های غیرحضوری حتی در بهترین حالت ممکن نمی تواند جایگزین آموزش حضوری و چهره به چهره شود.

مجید بذرافکن گفت: تحقیقات نشان از این دارد که حضور نداشتن دانش آموزان در محیط مدرسه سلامت جسمانی و روانی آنان را به خطر می اندازد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش وپرورش فارس ضمن اشاره به رشد، ترقی و تعالی دانش آموزان گفت: یکی از کارکردهای تعلیم و تربیت و حضور دانش آموز در مدرسه کمک به رشد اجتماعی آنهاست که باید برای این مهم برنامه ریزی کنیم.