۱۴۰۰ آذر ۲۰, شنبه

سازندگان حقوق بشر چرا ویران کنندگان آن شده اند؟

سازندگان حقوق بشر چرا ویران کنندگان آن شده اند؟


سازندگان حقوق بشر قرن بیستم چرا مهمترین ویران کنندگان آن شده اند؟

به مناسبت روز جهانی حقوق بشر

شکوه میرزادگی

یکی از مهمترین و زیباترین موهبت هایی که انسان قرن بیستم به آن رسید تهیه ی پیمان نامه ای بین المللی بود که «اعلامیه جهانی حقوق بشر» از آن زاده شد.

این پیمان نامه نتیجه ی ضایعات هراس انگیزی بود، که دو جنگ پی در پی جهانی، برای بیشتر کشورهای جهان بوجود آورد. ضایعاتی که زخم اش بیش از همه بر جان غربی هایی نشست که قرن ها بخش های وسیعی از مردمان جهان را (از آفریقا و آسیا گرفته تا جنوب آمریکا و هند و شرق دور.. و .. و….) گرفتار استعمار و استثمارکرده بودند.

این زخم بود که صدای انساندوستان این کشورها را بلند کرد که «بنی آدم اعضای یکدیگرند» زیرا آن ها به درستی دریافته بودند که «چو عضوی به درد آورد روزگار/دگر عضوها را نماند قرار» و سبب شد که اعلامیه جهانی حقوق بشر به همت همین انساندوستان اروپایی و آمریکایی تهیه و در سال 1948 به تصویب بیشترین کشورهای جهان برسد. اعلامیه ای که در پیشانی نوشت آن آمده است:

«از آن جا که شناسایی حیثت و کرامت ذاتی تمام اعضای خانواده ی بشری و حقوق برابر و سلب پاپذیر آنان اساس آزادی، عدالت و صلح در جهان است … اعلامیه جهانی حقوق بشر را آرمان مشترک تمام مردمان و ملت ها اعلام می کند تا همه ی افراد و تمام نهادهای جامعه این اعلامیه را همواره در نظر داشته باشند»

اکنون فقط 73 سال از تصویب این اعلامیه گذشته است. نگاهی به جهان بیندازیم: بیشتر کشورهای جهان اگر که دیگر مستعمره نیستند، اما همچنان گرفتار همان دردهای استعمار و استثمار شده اند و این بار نه به طور مستقیم از سوی غربی ها، بلکه از سوی رهبران دیکتاتور خودشان. و غربی ها، یعنی کشورهایی که به همت آن ها اعلامیه حقوق بشر ساخته شد، از این دیکتاتورها به شکل های مختلف حمایت می کنند؛ زیرا آن ها گماشتگان خودشان شده اند، تا غیرمستقیم منافعی را که در دوران استعماری داشتند؛ این بار با زحمت بسیار کمتری به چنگ آورند.

فکر نکنید من آدمی ضد غربی هستم. نه، من نه تنها به دست آوردهای مفید و ارزشمند غرب باور دارم بلکه فرهنگ غربی را دوست دارم، زیرا این فرهنگ را همریشه و نزدیکتر به فرهنگ ایرانی خودمان می دانم تا فرهنگ واپسگرایی که اکنون بر سرزمین ما و بر کل خاورمیانه تحمیل شده است. اما متاسفانه باید بگویم که رهبران غربی در حال حاضر به فرهنگ زیبای خود و به تفکر انسانمدار بزرگانی خیانت می کنند که سازندگان حقوق بشر در قرن بیستم بودند.

فقط به یک مورد از سی مورد درخشان اعلامیه حقوق بشر نگاه کنید و از همسایه و دوست و آشنای غربی خود بپرسید:

مگر در اعلامیه حقوق بشر ی که شما در قرن بیستم ساخته اید این هشدار و تاکید نیامده است که:

«همه ی انسان ها بی هیچ گونه تمایزی، به ویژه از حیث نژاد ، رنگ، جنس، زبان، دین، عقیده ی سیاسی یا هر عقیده ی دیگر ، و همچنین منشاء ملی یا اجتماعی ، ثروت ، ولادت یا هر وضعیت دیگر ، سزاوار برخورداری از تمام حقوق و همه ی آزادی های ذکر شده در اعلامیه حقوق بشر هستند»

پس چرا رهبران شما، پای بر مفاد اعلامیه حقوق بشر گذاشته اند و با دیکتاتورها، و جنایتکارانی سازش می کنند که هر کدام هزاران هزار آزادی خواه و حق طلب حقوق بشری را به زندان ها، و شکنجه ها و گورستان ها فرستاده اند، چرا از بیدادگرانی حمایت می کنند که فقر و گرسنگی و بدبختی را بر میلیون ها تن از مردمان بخش بزرگی از جهان تحمیل کرده اند؟

از وکیل و سناتور اروپایی و آمریکایی که در شهر و کشوری ست که شما در آن زندگی می کنید، و هر چند وقت یکبار به او رای می دهید بپرسید:

چرا شما که سازندگان حقوق بشر در قرن بیستم بوده اید؛ در قرن بیست و یکم ویران کنندگان آن شده اید؟ چرا در حالی که مردمانی را در زادگاه ما از حقوق بشری شان محروم می کنید از ما انتظار دارید به شما رای دهیم؟

یه آن ها بگویید: فراموش نکنید! همانگونه که در پیشانی نوشت اعلامیه حقوق بشر آمده،

اگر حرمت ذاتی آدمی و حقوق برابر تمامی اعضای خانواده بشری را این گونه ندیده بگیرید، بنیان آزادی، عدالت، و صلح نه تنها در زادگاه های ما، که در کل جهان، که شما نیز در آن هستید نابود خواهد شد.

روز جهانی حقوق بشر بر همگان خجسته باد

New Title

۱۴۰۰ آذر ۱۹, جمعه

فیلم؛ توهین بی‌سابقه تئوریسین سپاه پاسداران به چینی‌ها

فیلم؛ توهین بی‌سابقه تئوریسین سپاه پاسداران به چینی‌ها


پاسدار حسن عباسی، تئوریسین سپاهی که پیش تر با اظهارنظرهای جنجالی خود خبرساز بوده، این بار در سخنانی توهین آمیز به مردمان مختلف از جمله آمریکا، اروپا و چین حمله کرد.

وی در جمع دانشجویان بسیجی گفت:

خدایا تو به جز مردم ایران چه کسی را داری؟
۳۰۰ میلیون آمریکایی عوضی را داری؟
خدایا ۴۰۰ میلیون اروپایی عوضی را داری؟
۱ میلیارد چینی خفاش خور را داری؟
خدایا تو به جز مردم ایران که عبودیتت را پذیرفته باشند چه کسی را داری؟

New Title

یک دادگاه دیگر در لندن؛ اینبار علیه جنایتکاران چینی

یک دادگاه دیگر در لندن؛ اینبار علیه جنایتکاران چینی


دادگاه غیررسمی وکلا در انگلیس رییس جمهور چین را مسئول اصلی نسل‌کشی مسلمانان اویغور معرفی کرد. مسئول این دادگاه یک وکیل انگلیسی به نام جفری نیس است.

کنگره بین‌المللی اویغورها از این وکیل انگلیسی خواسته بود دادگاهی برای رسیدگی به اتهامات چین تشکیل دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک دادگاه غیر رسمی متشکل از وکلا و فعالان حقوق بشری اعلام کرد: رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، مسئولیت اصلی نسل کشی، جنایت علیه بشریت و شکنجه اویغورها و اعضای دیگر اقلیت‌ها در منطقه سین کیانگ را بر عهده دارد.

چین این دادگاه را غیرقانونی دانسته و آن را ساخته و پرداخته دشمنان پکن برای نشر اکاذیب و تحریف معرفی کرده است.

این در حالیست که حکومت چین به زندانی کردن یک میلیون مسلمان اویغور، شکنجه و بیگاری کشیدن از آنان متهم است. دولت چین همچنین به کنترل جمعیت مسلمانان در استان سین‌کیانگ و اعمال فشار فرهنگی و اقتصادی به آنان متهم است. پکن همه این اتهامات را رد و آن را فشار غرب بر خود می‌داند.

این دادگاه در بیانیه پایانی خود اعلام کرد: جمهوری خلق چین مرتکب نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت و شکنجه علیه شهروندان اویغور، قزاق و سایر اقلیت‌های قومی در منطقه شمال غربی چین معروف به سین کیانگ شده است.

دادگاه متقاعد شده است که رئیس جمهور شی جین پینگ و سایر مقامات ارشد در جمهوری خلق چین و حزب کمونیست این کشور، مسئولیت اصلی اقداماتی را که در سین کیانگ رخ داده است بر عهده دارند.

وزارت خارجه چین همچون جمهوری اسلامی همه اتهامات مطرح شده در این دادگاه را دروغ خوانده است.

New Title

فیلم؛ کارنامه صد روزه رئیسی با مشتی راهزن و قاتل

فیلم؛ کارنامه صد روزه رئیسی با مشتی راهزن و قاتل New Title

ترکش‌های اپیدمی کرونا بر پیکره آموزش عالی کشور

ترکش‌های اپیدمی کرونا بر پیکره آموزش عالی کشور
آموزش عالی از ترکش‌های بیماری کرونا بی‌نصیب نمانده است. تغییر بستر آموزش و کوچ به فضای مجازی، زندگیِ تحصیلی و روندِ یادگیری بسیاری از دانشجویان را متحول کرده است. بی‌توجهیِ سیاست‌گذاران آموزش عالی به این تغییرات می‌تواند اثرات سویی در پی داشته باشد. تغییر نوع نگاه به آموزش عالی می‌تواند از ابتدایی‌ترین گام‌های لازم برای متحول کردن این عرصه به شمار برود.

به گزارش ایسنا، اگر دانشجو یا استاد دانشگاه باشید یا حتی فرزند دانشجویی در خانواده داشته باشید، حتماً می‌دانید در یک سال و نیم اخیر چه تغییر بزرگی در زندگی آنها رخ داده است. موبایل، لپ‌تاپ و کامپیوتر، جای کلاس‌های درس را گرفته‌اند و سازوکار نهاد آموزش عالی را تغییر داده‌اند. در این گزارش دانشجویان که در میانه طوفان این تغییرات بوده‌اند، به ما از آن چه در دوران شیوع کرونا بر آنها گذشته است می‌گویند.

شکل‌ نگرفتن بحث‌های چالشی میان استاد و دانشجویان در آموزش مجازی

سامان” به تازگی دوره کارشناسی خود را در رشته جامعه‌شناسی دانشگاه تهران به پایان رسانده است. او معتقد است که مجازی‌شدن آموزش، خوبی‌ها و بدی‌هایی داشته و برای یادگیری دو درس مهم در رشته جامعه‌شناسی، تأثیر مثبتی به جا گذاشته است. وی ادامه می‌دهد: دوتا از کلاس‌های مهم ما، نظریه جامعه‌شناسی و جامعه‌شناسی ارتباط جمعی است. کلاس نظریه جامعه‌شناسی با همین استاد را پیشتر و به صورت حضوری تجربه کرده بودم. در کلاس نظریه‌ای که به صورت مجازی برگزار می‌شد، استاد مجبور بود حدود یک ساعت درس را ارائه دهد و از آن جایی که نمی‌توانست چندان بر مشارکت دانشجویان حساب باز کند، خود را بهتر آماده می‌کرد.

این دانشجوی کارشناسی ارشد درباره اثر آموزش مجازی بر آسایش دانشجویان می‌گوید: استادی داشتیم که در کلاس‌های حضوری به پوشش دانشجویان یا خندیدن آنها تذکر می‌داد. کلاس‌های مجازی باعث شده بود دیگر چنین برخوردی را از استاد مربوطه نبینیم و این موجب آسایش بیشتر دانشجویان شده بود؛ اما در کل استادان کمتر برای کلاس‌های مجازی وقت می‌گذاشتند، انگار که خیال‌شان از این راحت بود که قرار نیست توسط دانشجو به چالش کشیده شوند. در حالی که در کلاس‌های حضوری به واسطه مشارکت بیشتر دانشجویان، بارها بحث‌های چالشی میان استاد و دانشجویان شکل می‌گرفت. به نظر می‌رسد در آموزش مجازی، دانشجو چندان قدرت جدیِ مطرح کردن نظرات خود و تأثیرگذاری را ندارد. از طرف دیگر چون دغدغه آموزشی هم بین دانشجویان نیست، به نظر می‌رسد که مصالحه‌ای میان استاد و دانشجو شکل گرفته است. این مصالحه به سطح آموزشی ضربه می‌زد، اما اگر این را در نظر بگیریم که اغلب موضوعاتی که در دانشگاه مطرح می‌شود، نهایتاً فایده‌ای برای دانشجو ندارد، شاید بتوان گفت این مصالحه سودمند بود، چون دیگر کلاس‌ها وقت و انرژی‌ای نمی‌گیرد.

آموزش مجازی نوعی بی‌عدالتی در حق دانشجویان است
این دانشجوی دانشگاه تهران با اشاره به این که امکانات حضور در کلاس‌های مجازی، امکانات ساده و ارزان‌قیمتی برای دانشجویان نبوده است، تأکید می‌کند: اگر فرض کنیم داشتن یک گوشی هوشمند و توانایی خرید بسته‌های اینترنتی برای همه فراهم است، توانایی تحقیق کردن و ارسال تکالیف با گوشی چندان مناسب نیست و نیاز به لپ‌تاپ یا کامپیوتر دارد که دیگر فراهم کردن آن به‌راحتی صورت نمی‌گیرد، در نتیجه با یک بی‌عدالتی در حق دانشجویان مواجه هستیم. در برابر این بی‌عدالتی به‌سختی می‌توان ایستاد، چون هم درک شرایط بقیه دشوار است و هم آموزش مجازی دانشجویان را از یکدیگر دور کرده است.

پروژه‌های کلاسی، یکی از بخش‌های چالش‌برانگیز دوران آموزش مجازی
“حسین” دانشجوی مهندسی هوافضای دانشگاه خواجه‌نصیر بوده است که دو ترم از دوران تحصیل کارشناسی خود را طی مجازی‌ شدن کلاس‌های دانشگاه گذرانده است. او مهمترین فایده کلاس‌های مجازی را امکان ضبط کلاس‌ها می‌داند و می‌گوید: نکته منفی مجازی‌شدن این بود که کلاس‌ها به‌شدت خسته‌کننده‌تر از کلاس‌های حضوری بود؛ حتی در کلاس‌هایی که مهم بود و اساتید خوب درس می‌دادند هم بیشتر وقت را صرف چرخیدن در فضای مجازی می‌کردم. اینکه بسیاری از استادان، قلم و ابزارهای لازم آموزش مجازی را نداشتند و از روی پی‌دی‌اف (PDF) درس می‌دادند، بسیار آزاردهنده بود؛ مخصوصاً دروس محاسباتی که بخش زیادی از درس‌های ما را تشکیل می‌دهند.

وی همچنین انجام پروژه‌های کلاسی را یکی از بخش‌های چالش‌برانگیز دوران آموزش مجازی می‌داند و می‌گوید: در کلاس‌هایی که دانشجویان دیگر را نمی‌شناختیم و باید به‌صورت اجباری پروژه گروهی برمی‌داشتیم، خیلی اذیت شدیم. تصور کنید پنج نفر که همدیگر را نمی‌شناختند، می‌خواستند یک کار واحد را مجازی انجام دهند.

با مجازی شدن دانشگاه، فقط درس خواندن باقی ماند!
حسین در ادامه صحبت‌هایش با بیان این که «استادان تصور می‌کردند چون کلاس‌ها مجازی است، دانشجویان وقت زیادی دارند (و به همین علت) کلاس‌های خارج از برنامه را در ساعات نامناسبی برگزار می‌کردند»، از دشواری‌های انجام پایان‌نامه کارشناسی در آموزش مجازی گفت. وی تأکید کرد: یکی از دشواری‌ها این بود که کسی نبود که کمک کند و در خصوص کار عملی یا شبیه‌سازی، دانشجو را راهنمایی کند. علاوه بر این، چون کتابخانه‌ها بسته بود و به خاطر کپی‌رایت، فایل یا پی‌دی‌اف کتاب‌ها را در اختیارمان نمی‌گذاشتند، عملاً هیچ منبع جامعی نداشتیم که کار را یاد بگیریم. فقط مقاله‌های محدودی که رایگان بودند را می‌شد استفاده کنیم که در مقاله بر خلاف پایان‌نامه، توضیحی درباره روند کار داده نشده و صرفاً نتایج بیان شده است.

این دانشجوی مهندسی هوافضا با گلایه از این که با مجازی‌شدن روند آموزش، همه سرگرمی‌های دانشگاه از بین رفت و فقط درس خواندن باقی ماند می‌گوید: به نظرم با اینکه در این مدت، نمره‌هایم به خاطر تقلب یا به دلایل دیگر بهتر شدند، ولی بازده‌ خودم حداقل نصف یا یک‌سوم شده است.

جنس متفاوتِ مشکلات دانشجویان پزشکی در آموزش مجازی
اما دانشجویان علوم پزشکی، در دوران شیوع کرونا شرایط متفاوتی را نسبت به دیگر دانشجویان تجربه کردند. “فاطمه” یکی از دانشجویان دوره عمومی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است که می‌گوید، سیستم آموزش مجازی در دانشکده پزشکی به‌حدی بد بود که استادان دروس تخصصی ما اصلاً کلاس‌های خود را به صورت مجازی برگزار نکردند. مطالب و منابع درسی را در سامانه‌ای بارگذاری می‌کردند و ما خودمان آنها را می‌خواندیم و نهایتاً برخی استادان هر از چند گاهی یک جلسه رفع اشکال برگزار می‌کردند! تنها خوبی‌ای که کلاس‌های مجازی داشت این بود که سختی رفت و آمد به دانشگاه وجود نداشت و می‌توانستیم در امتحان دروسی که به دشوار بودن معروف هستند، تقلب کنیم!

فاطمه که دو ترم از دوره علوم پایه را به‌صورت مجازی گذرانده است، درباره یادگیری درس‌هایی که نیاز به بررسی جسد داشت می‌گوید: در حالت عادی باید برخی از دروس را با توجه به آناتومی بدن انسان و بررسی جسد و در سالن تشریح یاد می‌گرفتیم، اما این مفاهیم با ویدیوهایی از آناتومی بدن آموزش داده شد. ما برای کلاس‌های فیزیولوژی عملی هر دستگاه، برخی معاینات را در کلاس‌های عملی یاد می‌گرفتیم، اما با مجازی‌شدن کلاس‌ها، یادگیری این معاینات به زمانی موکول شد که به عنوان استاجر (کارآموزی) در بیمارستان حضور داشتیم، در حالی که این مباحث، پیش‌نیاز ورود به بیمارستان بوده است.

نیازمند سیاست­‌گذاری و تصمیم­‌گیری با نگاهی متفاوت هستیم
اما صحبت‌های اساتید هم در این زمینه شنیدنی است؛ استادان دانشگاه بارها از زوایای گوناگون، مزایا و معایب آموزش مجازی را تشریح کرده‌اند و برخی از آنها اکنون که حدود ۲۲ ماه از غیبت دانشجویان در کلاس‌های درس می‌گذرد، معتقدند این دسته از دانشجویان آنطور که باید به تحصیل علم و دانش نپرداخته‌اند؛ دیدگاهی که البته مخالفانی هم دارد.

دکتر زهرا گویا، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به پرسشی درباره کاهش سطح علم و دانش دانشجویان در دوره کرونا می‌گوید: اگر همان دیدگاه و تفکر پیش از کرونا را داشته باشیم، احتمالاً از وضع موجود ناشاد هستیم! وقتی ساده‌انگارانه به مسائل نگاه کنیم و نخواهیم بپذیریم که در شرایط جدید، لازم است با نگاهی متفاوت، سیاست­‌گذاری و تصمیم­‌گیری کنیم، یکی از راه­‌های فرار از این مسئولیتِ سخت، ساختن انواع «دوگانه»ها مانند «باسوادی» در مقابل «بی­‌سوادی» دانشجویان بدون روشن بودن ملاک و معیار این ادعاهاست. تصور من راجع به حدود دو سالی که از همه‌­گیری کرونا می­‌گذرد، این است که بسیاری از دانشگاه‌­ها، سیاست­‌گذاران آموزش عالی، استادان و حتی دانشجویان، فکر می­‌کردند که این همه­‌گیری، اتفاقی زودگذر است و به‌زودی، همه چیز به شرایط قبل باز می­‌گردد. من خودم در ماه­‌های اول این اتفاق، خوشحال بودم که در ایران، توانستیم به‌خوبی واکنش نشان دهیم و نگذاریم که نیم­سال تحصیلی تعطیل شود و دانشگاه­‌ها، فعالیت‌­های خود را به‌صورت مجازی و با زیرساخت­‌های ناکافی ادامه دادند؛ اما بحران ادامه یافته و فعالیت­‌های دانشگاه‌­ها در حالت مجازی نیز بدون تغییر و به صورت شبیه‌­سازی‌ شده دانشگاه حضوری انجام می­‌شود.

کمتر به انجام مطالعات آینده‌­پژوهانه پرداختیم
وی می‌افزاید: چطور شد که در حالت پدافندی، قوی عمل کردیم و وقفه‌­ای در انجام فعالیت­‌هایمان ایجاد نشد، ولی برای شروع نیم­سال اول تحصیلی سال ۱۳۹۹ که آموزش مجازی ادامه یافت، از تجربه خود چه آموختیم و برای شروع سال تحصیلی جدید، چه نوآوری­‌هایی به خرج دادیم؟ چگونه است که در میانه یک بحران که فکر می­‌کردیم موقتی است، عملکرد قابل قبولی داشتیم، ولی در ادامه، کمتر به انجام مطالعات آینده‌پژوهانه پرداختیم؟ چرا فکر نکردیم که این همه‎گیری، ممکن است چند سال دیگر به طول انجامد؟ یا چرا فکر نمی­‌کنیم که اگر چند ماه دیگر شیوع ویروس تمام شود، آیا برگشت به شرایط قبل امکان­پذیر یا مطلوب است؟گویا با بیان این که «تکنولوژی آن قدر جاذبه، چابکی و سرعت دارد که سلیقه مخاطبان ما را تغییر داده است»، معتقد است که نمی­‌توانیم این تغییر سلیقه را نادیده بگیریم.

از نظر ذهنی، هنوز در فضای قبل از کرونا به سر می‌­بریم
به گفته این استاد دانشگاه، ما از نظر ذهنی، هنوز در فضای قبل از کرونا به سر می‌­بریم و قبول نکرده‌­ایم که طی این دو سال، فضای ذهنی اکثر انسان­‌ها و به­‌ویژه دانشجویان که مخاطبان جوان ما هستند، تغییر کرده است؛ تغییری ژرف در تمام ابعاد معرفت­‌شناسانه، هستی­‌شناسانه و روش­‌شناسانه که در حقیقت، «تغییر پارادایمی» است و ضروری است به این تغییر، توجه جدی بشود. در حالی که کمتر دانشگاهی است که برای ورود به پارادایم جدید، طراحی و برنامه­‌ریزی­ بدیع و خلاق کرده باشد. برای بازگشایی دانشگاه‌­ها چه کرده‌­ایم؟ چه یافته­‌های پژوهشی داریم که بتوان در بسترسازی برای تغییرات پارادایمی که رخ داده، از آنها استفاده کرد؟

این استاد دانشگاه درباره‎ تأثیر کرونا بر فرهنگ آموزش‌­عالی در ایران گفت: تقریباً تمام بیانیه­‌ها و برنامه‌­های مربوط به حوزه­‌های فرهنگی که برای دوران عادی تهیه شده بودند، مجدداً در دوران همه­‌گیری نیز با همان رویکرد و ریزه­‌کاری­‌های دستورالعملی ­اعلام شدند. مثلاً انتظارات فرهنگی از دانشگاه‌­ها، تقریباً بی‌کم و کاست همان موارد سابق است. در حالی که سؤال­‌های اساسی در حوزه فرهنگی در دوران آموزش مجازی ایجاد شده است که لازم است به آنها پاسخ داده شود. برای نمونه، کارکرد تشکل‌­های فرهنگی با تعریفی که از فرهنگ در آموزش‌­ عالی وجود دارد، در دوران آموزش مجازی چه بوده است؟ چه مطالعاتی در این رابطه انجام شده است؟ اگر این کار شده، چگونه از آن نتایج برای دوباره­‌نگری در سیاست­‌گذاری‌­ها و تصمیم‌­گیری‌­های فرهنگی استفاده شده است؟

به باور این استاد دانشگاه، یکی از تغییرهای اساسی این است که اکثر دانشجویان، دیگر تمایل ندارند که برای کسب دانش یقینی، به دانشگاه بروند.وی به‌­عنوان شاهد این ادعا می‌گوید: در کنکور سال ۱۴۰۰ از بین کسانی که مجاز به انتخاب رشته بودند، حدود ۵۲% درصد انتخاب رشته نکردند! و از ۴۸ درصدی هم که انتخاب رشته کردند، درصد بالایی انصراف دادند. این روند کاهشیِ دانشجو را در آموزش ­عالی ایران، هنوز جدی نگرفته­‌ایم و دائم دنبال راه­‌حل­‌های مقطعی و شکلی بوده‌­ایم. برای مثال، بعضی از رشته‌­ها و گرایش­‌هایی در دوره کارشناسی ارشد، به دلایل زیادی از جمله نداشتن جذابیت برای دانشجویان، کهنه‌گی برنامه و محتوا و عدم نیاز بازارِ اشتغال به دانش­‌آموختگان آنها، کمتر قادر به جذب دانشجو بودند. ولی همان­ها با اندکی تغییر روبنایی و با نام جذاب دیگری، عرضه شدند. این رشته­‌ها یا گرایش­‌های به اصطلاح جدید، ممکن است برای چند دوره بتوانند دانشجو جذب کنند، اما به سرعت دچار رکود می­‌شوند، زیرا مشکل اساسی است و با پیرایش، حل نمی­‌شود.

این استاد آموزش ریاضی با بیان این که «تا حدود شش، هفت سال پیش، داشتن مدرک دانشگاهی یک امتیاز بود» می‌گوید: در صورتی که درحال حاضر، با عرض پوزش از تمام تحصیل­‌کردگان دانشگاهی، مدرک ارزش خود را از دست داده است. کارفرمایان از متقاضیان کار، مهارت‌هایی همچون دانستن زبان دوم، سهولت کار با تکنولوژی پیشرفته، روابط اجتماعی قوی، توانایی کار مشارکتی و گروهی و مهم­تر از همه، توانایی یادگیری را طلب می­‌کنند.

اهمیت توسعه تفکر انتقادی در دانشجویان
گویا با اشاره به اهمیت توسعه تفکر انتقادی در دانشجویان، خاطر نشان کرد که برای اشتغال، دانش­‌افزایی و ارتقای فردی یا جمعی و آموزش مهارت­‌های تفکر انتقادی، ضروری است. اینها مهارت­هایی است که اکثر دانشگاه‌­ها نسبت به ایجاد آنها در دانشجویان، خود را موظف نمی­‌دیدند. شاید هم تصور رایج این است که «هر کس علم آموخت، عالم هم می­‌شود که چنین نیست»! برای ایجاد تغییرات مناسب، لازم است که با نگاهی تحلیلی و عمیق، مسائل دانشگاه را بررسی کنیم تا بتوانیم قضاوت‌­های مبتنی بر شواهد مُتقن داشته باشیم و امکان تصمیم‌­گیری­‌های بهینه را در سطح کلان و خُرد، فراهم کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: دانشجویان به اندازه کافی انگیزه دارند که مهارت­‌های مختلف را بیاموزند. در شرایطی که این همه شوق برای یادگیری حوزه‌­های جدید وجود دارد و از سوی دیگر افراد ممکن است با تکنولوژی‌­های جدیدی همچون دیپ فیک (Deepfake) سردرگم شوند. باید کمک کنیم که درک مردم بالاتر رود. چگونگیِ گم‌نشدن در دنیای عجیبی که این تکنولوژی­‌های هوشمند ایجاد کرده­‌اند و تشخیص اطلاعات درست ارائه‌شده توسط آنها از آنچه که جعلی است، نیازمند مهارت­‌های تفکر انتقادی و بازتابی است و نمی‌­دانم که جای آنها در دانشگاه کجاست؟

فریادی که در آموزش مجازی بیشتر به گوش رسید
گویا تأکید کرد: رویکردهای آموزشیِ غیرتعاملی و منفعلانه که استاد یک طرفه تدریس کند، دانشجویان بدون مشارکت بشنوند و مطالب شنیده‌شده را در امتحان پس بدهند، خیلی وقت بود که به پایان رسیده بود و خوشبختانه، آموزش مجازی این پایان ناگفته را فریاد کرد!
وی با بیان این که «کرونا این فرصت را ایجاد کرد که بتوان با فاصله گرفتن از روزمرگی، از زاویه جدیدی به وضعیت دانشگاه نگاه کرد» می‌گوید: امیدوارم بیش از این فرصت­‌سوزی نکنیم و زودتر به خود بیاییم. دانشگاهها با روند کاهش مشتری مواجه شده‌­اند و این پدیده، جهانی است و بدترشدن شرایط اقتصادی، بر سرعت آن افزوده است. همچنین، افراد دلیلی نمی‌­بینند که حتماً دانشگاه بروند تا چیزی را که دوست دارند و به آن نیازمندند، یاد بگیرند زیرا با آموزش مجازی، بالقوه دانش یقینی و انواع مهارت­‌ها، با وسعت و سرعت بیشتری قابل دسترسی عموم است. یعنی تنها کسانی مشتریان اصلی دانشگاه­‌ها خواهند بود که واقعاً علاقه­‌مند به ادامه تحصیل، مستقل از امتیاز مدرک باشند.

شیوع کرونا دستاوردهای خوبی برای جامعه علمی داشته است
دکتر منصور واعظ‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز معتقد است، آموزش مجازی در برخی زمینه‌ها باعث ضعف دانشجویان شده است، اما در دروس تئوری مشکل چندانی وجود نداشته است. وی می‌گوید: آموزش‌ها با یکدیگر متفاوت است. مثلاً برخی از دروس دانشگاهی، آزمایشگاهی است. مسلم است دانشجویانی که قرار بوده در این دو ترم تحصیلی فارغ‌التحصیل شوند، چون مجبور بودند دروس آزمایشگاهی را به‌صورت مجازی بگذرانند، در این حوزه ضعیف‌تر هستند. اما برخی دروس تئوری است که به نظر من نمی‌توان گفت دانشجویان درحال حاضر در این دروس ضعیف‌تر از دانشجویانی هستند که قبلاً به‌صورت حضوری در کلاس‌ها حضور داشتند. طی فرآیند تدریس، زبان بدن نیز مهم است و این، انکارنشدنی است؛ با همه اینها نمی‌توان گفت آموزش مجازی به کل آموزش ضربه زده است.

این استاد دانشگاه با بیان این که مشکلاتی در ارزشیابی دانشجویان وجود داشته است، می‌گوید: متأسفانه افراد سودجویی در این زمینه وارد می‌شوند و گروه‌هایی در فضای مجازی تشکیل می‌دهند که به جای دانشجویان امتحان دهند.به باور رئیس سابق انجمن ریاضی، به طور کلی، شیوع کرونا دستاوردهای خوبی برای جامعه علمی ما داشته است. وی می‌گوید: در گذشته، سمینارها و کنفرانس‌هایی که برگزار می‌کردیم، صرفاً می‌توانستیم چند استاد معدود خارجی را برای سخنرانی دعوت کنیم. به دلیل دشواری‌های رفت وآمد، معمولاً دعوت ما را قبول نمی‌کردند، اما الان که برگزاری سمینارها و گردهمایی‌ها مجازی شده است، سخنرانان بسیار خوبی از سراسر جهان داریم.

واعظ‌پور ادامه می‌دهد: اول تا دهم آبان دهه ریاضیات است. هر ساله صرفاً دانشگاه‌های معدودی برای برگزاری سخنرانی فعالیت داشتند، اما اکنون برنامه‌های بسیار زیادی از سوی دانشگاه‌های مختلف سراسر کشور برگزار می‌شود. هر دانشگاهی از هر استادی که برای سخنرانی درخواست می‌کند، استاد به‌راحتی قبول می‌کند. مطمئناً از این ویژگی می‌توان در دوران پس از کرونا نیز استفاده کرد.از این استاد دانشگاه درباره مشاهدات وی در خصوص عدالت آموزشی و دسترسی دانشجویان به گوشی‌های هوشمند یا لپ‌تاپ پرسیدیم و پاسخ داد: در دانشگاه صنعتی امیرکبیر دانشجویی نداشتیم که مشکلی در دسترسی به ابزارهای هوشمند برای حضور در کلاس‌های مجازی را داشته باشد.

تنها هدف دانشگاه، آموزش نیست
واعظ‌پور با اشاره به تأثیرات فرهنگی شیوع کرونا بر آموزش عالی گفت: تنها هدف دانشگاه، آموزش نیست. در گذشته، دانشجویان با یکدیگر مراودات علمی و فرهنگی داشتند. محیط دانشگاه در رشد شخصیت مهم است؛ اما اینطور نیست که بگوییم مجازی‌شدن آموزش اثر وحشتناکی بر شرایط فرهنگی می‌گذارد، چون برخی از دانشجویان آموزش حضوری را هم پیش از این تجربه کرده بودند. امیدواریم دانشجویانی که ورودی ۹۹ به بعد هستند و هنوز کلاس‌ها را به صورت حضوری تجربه نکردند، به‌زودی و با بازگشایی دانشگاه‌ها به دانشگاه بیایند.
شیوع کرونا دیر یا زود متوقف می‌شود و آن چه باقی می‌ماند، تأثیرات این همه‌گیری بر ابعاد مختلف جامعه است. آموزش عالی در سراسر دنیا نیز از ترکش‌های شیوع کرونا بی‌نصیب نمانده است. تغییر بستر آموزش، زندگیِ تحصیلی و روندِ یادگیری بسیاری از دانشجویان را متحول کرده است. بی‌توجهی سیاست‌گذاران آموزش عالی به این تغییرات می‌تواند اثرات سویی همچون بی‌انگیزگی دانشجویان و مهاجرت آنان را در پی داشته باشد؛ بنابراین تغییر نوع نگاه به آموزش عالی می‌تواند از ابتدایی‌ترین گام‌های لازم برای متحول کردن این عرصه به شمار رود.

New Title

علی دائی؛ روایت شاهد نجات کودک-همسر از اعدام

علی دائی؛ روایت شاهد نجات کودک-همسر از اعدام
مژگان کاوسی؛ روایت شاهد نجات کودک همسر از اعدام به همت ورزشکار نیکوکار

خبرگزاری هرانا – مژگان کاوسی، زندانی سیاسی محبوس در زندان کچوئی کرج، طی نامه ای روایت خود از رهایی یک زندانی کودک همسر از اعدام در پی رضایت اولیای دم نوشته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مژگان کاوسی، زندانی سیاسی محبوس در زندان کچوئی کرج، طی نامه ای از این زندان رهایی یک زندانی زن از اعدام در پی گذشت اولیای دم و تعیین مبلغ دیه را روایت کرده است.

متن این نامه، که جهت انتشار به دست هرانا رسیده است، در ادامه می آید:
“بازگشته از مرگ

«در عفو لذتی است که در انتقام نیست»

خوشحالم که به زندان آمده­ ام تا انسان­ ها، روابط و احساساتشان را از دریچه روشن­تری ببینم و به درک «انسان» و به عمق آن نزدیک­تر شوم.

خوشحالم که به زندان عمومی تبعید شدم تا با کسانی زندگی کنم که جامعه و قانون آنان ­را «مجرم» و «خلافکار» می­داند تا «انسان» را از زوایای مختلف ببینم، دریابم و آسیب­ های اجتماعی را عمیقاً لمس کنم.

خوشحالم که امروز در «اینجا» بودم؛ در «بند نسوان زندان کچوئی» تا یکی از ناب­ترین و بی­نظیرترین صحنه­ های انسانی را نظاره­ گر باشم.

چهارشنبه ۱۷ آذرماه روزی­ بود که سمانه، دختری که در ۱۹ سالگی و از روی عشق جرم همسرش را گردن گرفت، زندانی قصاصی پس از ۱۷ سال تحمل حبس، به زندگی بازگشت و همه­ ی ما را خوشحال کرد.

از دو روز قبل، دوشنبه عصر که خبر آمد علی دائی عزیز و گروه همراهش در آخرین تلاش­ها، با شاکیان پرونده در حال نشست و مذاکره­ اند، مجرمانِ در این لحظه به خدا نزدیک­تر از همه، در تب و تاب، دست به دعا به جماعت و ضجه­های یاعلی و یاالله لحظات معنوی و به یاد ماندنی­ را آفریدند.

سه­ شنبه صبح و با این خبر که تا ساعاتی دیگر سمانه را به انفرادی می برند، «بزن بهادرها» و اصطلاحاً «اراذل» بند از سمانه خواستند که او را مورد ضرب و شتم قرار دهند تا در سحرگاهِ پیش­رو به علت جراحت، موقتاً از قصاص رهایی یابد؛ اما عقلا به دو دلیل مخالفت ورزیدند. یکی اینکه با این کار احساسات اولیاء دم جریحه­ دارتر و احتمال رضایت کمتر می شود؛ دوم اینکه قانون در این باره تغییر کرده، ایجاد جراحت باعث توقف حکم نمی­گردد؛ بلکه بعد از رسیدگی­ های پزشکی حکم اجرا می­شود؛ نهایتاً عقلا پیروز … دوباره صدای دعاهای دسته جمعی پیچیده در فضا… می­دانستیم که گروهی همچنان امیدوارانه در پی جلب رضایت­اند و من هم در دل از «داوود فریادرس» می خواستم تا این اتفاق خوب بیفتد: «هانا یا داود»، «ئامان».

چند دقیقه قبل از رفتن سمانه به انفرادی، سمانه پیامی صوتی­ منتشر کرد و با پوزش از اولیاء دم از آنها خواست تا وی را ببخشند. شب پرهراس ما فرا رسید. حال­ ها خراب و دست­ ها به دعا، لحظه­ ها پر التهاب و دیر گذر، جماعتی در برابر منزل اولیاء دم خواهان بخشش … نیمه شب خبر بردن سمانه برای اجرای حکم و دیگر سکوت، التهاب و دعا، امید به آخرین لحظه … کشیدن چهارپایه …

وقت آمار صبح علامت سوال بر چهره ­ها، در چشم ­ها، و در آخر سوال بر لب­ها … اجرا، توقف یا رضایت؟ خدایا یک خبر خوب … نفس ­ها حبس در سینه ها… توقف! خبر توقف حکم خوشحالمان کرد … امید، شکر!

یک ساعت بعد صدای فریادها و جیغ ­های ناگهانی فضا را شکافت … قلبمان را شکافت … نکند که خبر توقف دروغ بوده و حکم اجرا شده؟ فریاد، فریاد و فریاد … خدایا شکر … سمانه رهاست … بخشش مشروط اولیاء دم … سپاس!

بند به خروش آمد … شرایط مهم نیست؛ هرچه باشد! رضایت … انسانی دوباره زنده شد! «انسان» زنده ماند … بازار عذرخواهی ­ها و بخشش ­ها بین هم بندیان گرم … دلها بی­ کینه…

سمانه باز می­گردد … ساعت ده و نیم صبح … همه آماده … مجرمین، این زادگان اجتماع پر آسیب در استقبال … آمد … بر دوش هم بندیان … فریادها در اوج … اشک ها سرازیر … دست ها رو به آسمان … خنده ­ها بر لب … شکلات ­ها در صعود و نزول به هوا و زمین … دود اسفند به بالا … آهنگ طنین انداخته در فضا، با صدای چیره بر فریادها … اندام ها در رقص … دستمال سرچوپی در پرواز … سمانه آمد، اما با رنگی کبود، رو به سیاه … مرده ­ای که زنده شد … تجربه­ ی طناب بر گردن … و چهارپایه­ ای لرزان در زیر پا … هر لحظه می­توانست لحظه فرو افتادنش باشد.

نخستین سخن: طناب را دور گردنم انداختند … ولیِ دم چندبار خواست چهارپایه را بکشد … هر بار از او طلب بخشش کردند … بخشید!

شکر، چهار پایه نیفتاد … امیدها بر فراز … «انسان» هنوز زنده است … سمانه برخاست و عزم زندگی از نوعی دیگر … بی­ هراس طناب …

هیاهو فرونشست … بند، زندانی و زندان­بان … شاد اما آرام … پچ پچ ها و سوال ها:

– شرط؟… شرط؟…

– هزار سکه ظرف دو سال، آزادی پس از پرداخت تمامی سکه­ ها

– باشد، شکر … هزار سکه برای هزار نفر چیزی نیست: هر یک نفر، یک سکه

– نه، نه، کمتر می­شود … علی دائی پنج میلیاردش را پرداخته…

– دەس خۆش کاک عەلی

سمانه چند ساعتی است که بازگشته، به امید تحقق شرط و آزادی­ اش از زندان.

به امید لغو «اعدام» این قتل نفس قانونی

از طرف بند نسوان کچوئی: اولیاء دَم سپاس، علی دائی متشکریم.

پانوشت: جناب آقای علی دایی چک پنج میلیارد تومانی را پای چوبه دار امضا و تحویل اولیای دم نمودند.

خیرین حاضر در مکان اجرای حکم، ۳۰۰ سکه را فی المجلس تحویل اولیای دم نمودند.

اولیای دم اعلام کردند که تمام هزار سکه برای امور خیریه هزینه خواهد شد.

مژگان کاوسی/ زندان کچوئی کرج/ ۱۷ آذرماه ۱۴۰۰″

مژگان کاوسی، فرزند اکبر، محقق، مترجم و از باورمندان به آیین یارسان است. کتاب “انفال و سرگذشت تیمور، تنها بازمانده از گورهای جمعی زنان و کودکان انفال شده” در سال ۹۸ با ترجمه مژگان کاوسی در انتشارات توکلی تهران چاپ شده است.

مژگان کاوسی در تاریخ ۲۹ آبان ماه ۹۸، در جریان اعتراضات سراسری موسوم به “اعتراضات آبان ماه” توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در نوشهر بازداشت و پس از سه هفته از بازداشتگاه یکی از نهادهای امنیتی در ساری به بند زنان زندان نوشهر منتقل شد. او نهایتا در تاریخ ۲۸ آذرماه ۹۸ با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

خانم کاوسی در مرحله بدوی توسط دادگاه انقلاب نوشهر از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به شش ماه حبس تعزیری، به اتهام “عضویت در گروه‌های مخالف نظام” ۳۳ ماه حبس و برای اتهام “تحریک مردم جهت بر هم زدن نظم و امنیت کشور” به تحمل ۳۰ ماه حبس تعزیری محکوم شد. وی در مرحله تجدیدنظر و با اعتراض دادستان با افزایش میزان محکومیت مواجه شد. وی از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به ۷ ماه و ۱۵ روز حبس و برای اتهام “تحریک مردم جهت بر هم زدن نظم و امنیت کشور” به ۳۶ ماه حبس تعزیری و به اتهام “عضویت در گروه‌های مخالف نظام” به ۳۳ ماه حبس محکوم شد. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد از بابت اتهام “تحریک مردم جهت بر هم زدن نظم و امنیت کشور” و ۳۶ ماه حبس تعزیری برای وی قابل اجرا است.

او در اردیبهشت ماه سال جاری جهت تحمل دوران محکومیت ۳۶ ماهه خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. خانم کاوسی هم اکنون دوران محکومیت خود را در زندان کچویی کرج سپری می‌کند.

New Title

چگونه قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد محرمانه شد؟

چگونه قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد محرمانه شد؟
قیمت دلار در هفته‌های اخیر با روند صعودی همراه بود، اما بعد از آغاز از سرگیری دور جدید مذاکرات این روند شتاب بیشتری گرفت. میانگین قیمت دلار در بازار آزاد در نیمه دوم مرداد ماه امسال که روز‌های آغاز به کار دولت سیزدهم بود، ارقامی در کانال ۲۶ هزارتومان را ثبت می‌کرد و در ماه‌های پس از آن با افزایش قیمت متوالی همراه شد؛ به طوری که در آبان‌ماه ۱۴۰۰ میانگین قیمت دلار به ۲۹ هزار و ۸۵۵ تومان رسید. این روند صعودی ادامه داشت تا دو هفته گذشته که مذاکرات هسته‌ای وین از سر گرفته شده و بازار ارز با توجه به محتوای این مذاکرات این سیگنال را دریافت کرده بود که حتی بر فرض مثبت بودن مذاکرات، صحبت‌ها نه بر سر آزادسازی ارز‌های بلوکه شده بلکه بر سر تهاتر نفت و کالاست؛ بنابراین خبری از تزریق ارز‌های جدید به بازار ارز نخواهد بود.

به گزارش رویداد 24، در چنین فضایی دلار در ساعاتی از روز‌های اخیر و در پی انتشار خبر‌های ناامید کننده از مذاکرات وین از مرز ۳۰ هزار تومان هم گذر کرد و وارد کانال ۳۱ هزار تومان شد. تنگنای مذاکرات وین و ابهام آلود بودن تکلیف تحریم‌ها بسیاری از فعالان اقتصادی را ناامید کرده و پیش‌بینی‌ها در مورد نرخ ارز بسیار نگران کننده است.

برخی کارشناسان معتقدند در صورت شکست مذاکرات و کشیده شدن پرونده ایران به شورای امنیت در شوک کوتاه‌مدت قیمت دلار می‌تواند حتی به محدوده ۵۰ هزار تومان نزدیک شود، البته این در کوتاه‌مدت خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود بعد از عبور از این شوک اولیه قیمت‌ها کمی تعدیل شود.از طرفی فارغ از سرنوشت برجام، حجم بالای نقدینگی و فراتر رفتن آن از مرز بحرانی، به خودی خود می‌تواند یک خطر جدی برای افزایش دوباره نرخ ارز باشد. در کنار این عامل، عوامل دیگری مانند کسری بودجه دولت هم در نوع سیاست‌گذاری دولت در قبال بازار ارز بی‌اثر نخواهد بود.

در حال حاضر دولت ماهانه ۲۶ هزار میلیارد تومان کسری درآمدی برای پوشش هزینه‌های بودجه دارد و برای جبران این کسری به سراغ هر گزینه محتملی از چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی گرفته تا تضعیف ارزش پول ملی به قیمت ارزشمند‌تر کردن دارایی‌های اندک ارزی خواهد رفت. اما نکته نگران‌کننده رویکرد دولت و رسانه‌های رسمی نسبت به درج واقعیت‌هاست.

در حالی که در چنین آشفته‌بازار ارزی دولت باید برای کوتاه‌مدت برنامه پولی دقیقی ریخته و مانع سقوط بیشتر ریال شود، به کمک برخی از رسانه‌ها و با توجیه جلوگیری از شکل‌گیری جو ملتهب به سراغ منطقی رفته که در دولت حسن روحانی هم استفاده می‌شد.

ابراهیم رئیسی نیز همچون دیگران معتقد است افرادی به عمد قیمت‌ دلار را بالا می‌برند. این جمله رئیسی البته سوال‌ جدیدی ایجاد کرد که «جمشید بسم‌الله» در این دولت کیست؟ روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی نوشت «اکنون که همه ارکان حاکمیت یکدست هستند، دیگر چه کسانی اجازه نمی‌دهند دولت کارش را بکند؟» و با این طرح سوال این انتقاد را مطرح کرد که چرا دولت فرافکنی می‌کند. البته بانک مرکزی هم با ایده ساختگی بودن قیمت‌ها، با آن برخورد می‌کند؛ چنانچه علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی پس از بازدید میدانی از بازار فردوسی گفته بود: «واقعیت بازار ارز در بازار متشکل ارزی مشاهده می‌شود و آنچه که از قیمت ارز در کف خیابان وجود دارد ساختگی است.»

بانک مرکزی در زمان دولت روحانی تا این دولت از انتشار آمار و ارقام مربط به دخل و خرج دولت، تورم مصرف کننده و تولید کننده و دیگر داده‌های پولی و مالی سرباز زده و به قولی انتشار این آمار محرمانه شده است. حالا هم به نظر می‌رسد انتشار نرخ ارز بازار آزاد در رسانه‌ها تبدیل به عدد محرمانه شده و اکثر رسانه‌هایی که تا هفته قبل نرخ ارز را ثانیه‌ای اعلام می‌کردند، حالا به اعلام نرخ ارز صرافی که چند کانال کمتر از نرخ ارز بازار آزاد است اکتفا می‌کنند.

تا این لحظه آمار تورم به دلیل اختلافات مرکز آمار ایران و بانک مرکزی دیگر توسط بانک مرکزی منتشر نمی‌شود. همچنین تجارت نیوز در گزارشی که منتشر کرده نوشته ـآمارهای مربوط به جزییات صادرات غیرنفتی و واردات ایران نیز توسط گمرک طبق روال قبل منتشر نمی‌شود. آمار تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی، آمار رشد اقتصادی، جزییات صادرات و واردات گمرک، جذب سرمایه‌های خارجی در سازمان سرمایه‌گذاری، عملکرد بانک‌های غیر بورسی، درآمد فروش نفت، جزییات درآمد مالیاتی در بانک مرکزی، قیمت هفتگی اقلام در بانک مرکزی، سود پیش‌بینی شده هر سهم در بورس و … نیز از دیگر مواردی هستند که در کنار قیمت ارز محرمانه شده‌اند؛ این درحالی است که به نظر می‌رسد چنین راهکار‌هایی حتی در حد مسکن هم نمی‌تواند عمل کند و فقط مردم را نسبت به دولت و رسانه‌ها بی‌اعتمادتر کرده و نرخ ارز هم بی توجه به همه این سکوت‌ها همچنان به روند صعودی خود ادامه خواهد داد.

New Title

نابودی یک فرهنگ و یک ملت از همین‌جا آغاز می‌شود

نابودی یک فرهنگ و یک ملت از همین‌جا آغاز می‌شود
ویدیویی از کلاس درس استاد شفیعی کدکنی در فضای مجازی پخش شده است که او می‌گوید: ما نیز مَردمی هستیم. نَفْس اینکه خودت را کم گرفتی رفتی! فروتن بودن خوب است ولی تن به نیستی و انکار خود دادن اول نابودی یک ملت است. ما ابن سینا داریم. ما جلال‌الدین مولوی داریم. من واقعاً دلم به حال این نسل می‌سوزد. خیلی شما دارید پایین می‌آوردید معیارها را! نابودی یک فرهنگ و یک ملت از همین‌جا آغاز می‌شود. ما باید صاحب نظریه باشیم و چرا نباشیم.
New Title

فیلم؛ اشتباه محاسبه خامنه‌ای چه عواقبی برای نظام دارد؟

فیلم؛ اشتباه محاسبه خامنه‌ای چه عواقبی برای نظام دارد؟
سخنگوی وزارت‌ خارجه آمریکا در پاسخ به این سؤال که آیا رژیم ایران ممکن است در مذاکرات وین با زمان بازی کند و به‌دنبال سوء‌استفاده از ضعف آمریکا باشد، گفت: می‌توانم به شما اطمینان دهم که اگر آنها نسبت به ضعف ایالات متحده ذهنیت دارد، به‌ شدت شگفت‌زده خواهند شد.
New Title

هشدار آمریکا درباره هرگونه محاسبه اشتباه رژیم ایران

هشدار آمریکا درباره هرگونه محاسبه اشتباه رژیم ایران


سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفته: مذاکرات وین پیشرفت نخواهد کرد زیرا رژیم ایران پیشنهاداتی ارائه می‌دهد که با هدف دستیابی به توافق جور در نمی‌آید.

این سخنگو در گفتگویی با شبکه عربی «الحدث» گفت: همه هیأت‌های شرکت‌کننده در مذاکرات وین پیشنهادات رژیم ایران را رد کرده‌اند.

این در حالیست که وال استریت ژورنال نوشت: آمریکا و اروپا کماکان به التماس کردن از رژیم ایران که برای برگشت به برجام که دیگر موضوعیتی ندارد ادامه می‌دهند.

این منبع نوشت: باید تصمیمات دیگری گرفت. تیم بایدن باید آماده شود در صورت شکست مذاکرات، چگونه حکومت یاغی ایران را سر جای خودش بنشاند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت‌ خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت قضاوت در مورد این‌که آیا رژیم ایران در مذاکرات وین انعطاف نشان می‌دهد یا خیر، چند روز طول می‌کشد.

این سخنگو گفت: احتمالا چند روز دیگر طول می‌کشد تا بفهمیم رژیم ایران در زمینه شروع مجدد این دور از مذاکرات در کجا قرار دارند و… ممکن است یا ممکن نیست که بخواهند انعطاف‌پذیری نشان دهند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا رژیم ایران ممکن است در مذاکرات برای زمان بازی کند و به‌دنبال سوء‌استفاده از ضعف آمریکا باشد، گفت: می‌توانم به شما اطمینان دهم که اگر رژیم ایران نسبت به ضعف ایالات متحده ذهنیت دارد، به‌ شدت شگفت‌زده خواهند شد.

این در حالیست که ژنرال فرانک مک‌کنزی فرمانده ستاد مرکزی آمریکا، سنتکام هشدار داد که شبه‌نظامیان مورد حمایت رژیم ایران در عراق که خواهان خروج کامل آمریکا از این کشور هستند، احتمالاً در ماه جاری میلادی دست به اقدامات خشونت‌بار علیه نیروهای آمریکایی خواهند زد.

ژنرال فمک‌کنزی در ادامه گفت: آنها در واقع می‌خواهند همه نیروهای آمریکایی (خاک عراق) را ترک کنند، ولی به‌رغم این‌که مأموریت رزمی نیروهای آمریکا در عراق پایان یافته است، همه نیروهای آمریکایی قصد خروج از عراق را ندارند.

از سوی دیگر وزیر خارجه عربستان گفت: بازگشت به برجام تنها گام اول برای رسیدگی به رفتار مخرب رژیم ایران است.

New Title