درباره من

عکس من
فعال مذهبی/ فعال سیاسی / فعال حقوق بشر / فعال حقوق کودکان ونوجوانان /فعال حقوق زنان / فعال حقوق ادیان/ فعال حقوق زندانیان /

۱۴۰۱ آبان ۳, سه‌شنبه

اعتراضات سراسری؛ بازداشت و انتقال به زندان سه شهروند در شهرهای مختلف

 طی روزهای اخیر، دو شهروند از جمله یک دانشجو در جریان اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی در مهاباد و تهران بازداشت شدند. همزمان یک شهروند بازداشتی به زندان ارومیه منتقل شد.

 روز دوشنبه ۲ آبان ماه ۱۴۰۱، ملا انور رستگار به زندان ارومیه منتقل شد.

آقای رستگار، شاعر، نویسنده، اهل پسوه پیرانشهر و امام جماعت روستای شیخان در تاریخ ۱ مهرماه، توسط نیروهای امنیتی در محور جاده اشنویه – پیرانشهر بازداشت و به یکی از بازداشتگاه های ارومیه منتقل شده بود.

همچنین، یک نوجوان با هویت «رضا آذری» توسط نیروهای امنیتی در مهاباد بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد.

از سوی دیگر، شوراهای صنفی دانشجویان کشور، از بازداشت یک دانشجو و انتقال به زندان بزرگ تهران خبر داد.

روز پنجشنبه ۱۴ مهرماه، احمدرضا کمالی، دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ورودی۹۷، در تهران بازداشت و به زندان تهران بزرگ منتقل شد. علیرغم پیگیری های خانواده جهت تودیع وثیقه، دادسرا با این قرار مخالفت میکند و این دانشجو کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد.

تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی در دست نیست.

در رابطه با اعتراضات سراسری شهریور-مهر ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به جرم بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت معترض به خیابانها آمدند. هرانا با انتشار گزارشی ۲۱۵ صفحه ای به بررسی آماری، تحلیل و جمع بندی از بیست روز نخست اعتراضات (۲۶ شهریور تا ۱۳ مهر ۱۴۰۱) اختصاص داد. در گزارش مذکور علاوه بر تحلیل جغرافیایی و ارائه نقشه و نمودار، هویت ۲۰۰ جان باخته احتمالی از جمله ۱۸ کودک و نوجوان، برآورد از ۵۵۰۰ بازداشت شده به همراه هویت ۵۶۳ تن از شهروندان بازداشت شده، ۱۲۳ دانشجو و ۳۶ روزنامه نگار یا فعال عرصه خبر ارائه شده است. همچنین در کنار بخش های متعدد دیگر، مجموعه کاملی از ۶۹۸ گزارش ویدیویی راستی آزمایی شده به تفکیک زمان و موضوع در این گزارش لحاظ شده است. این گزارش اعتراضات در ۳۴۲ نقطه کشور در تمام استانهای کشور از جمله ۱۰۵ شهر و ۶۸ دانشگاه را بررسی کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر