درباره من

عکس من
فعال مذهبی/ فعال سیاسی / فعال حقوق بشر / فعال حقوق کودکان ونوجوانان /فعال حقوق زنان / فعال حقوق ادیان/ فعال حقوق زندانیان /

۱۴۰۰ مهر ۲۵, یکشنبه

دوهزار روز از بازداشت پژوهشگر ایرانی-سوئدی می‌گذرد

دوهزار روز از بازداشت پژوهشگر ایرانی-سوئدی می‌گذرد
سازمان عفو بین‌الملل با اعلام اینکه دوهزار روز از بازداشت خودسرانه احمدرضا جلالی، پژوهشگر و پزشک ایرانی-سوئدی در ایران می‌گذرد، خواستار آزادی هر چه سریعتر و بی قید و شرط او شد.

به گزارش العربیه، عفو بین‌الملل، یکشنبه، 17 اکتبر، در بیانیه‌ای از مقامات ایرانی خواست تا حکم اعدام احمدرضا جلالی را لغو و او را هرچه سریعتر آزاد کنند.

احمدرضا جلالی از سال 2009 برای ادامه تحصیل در مقطع فوق دکتری در رشته پزشکی بحران به کشور سوئد مهاجرت کرده و از آن سال به همراه خانواده خود در این کشور زندگی می‌کرد.

او با دعوت رسمی دانشگاه تهران به ایران سفرکرده بود، در 2016 به‌دست مأموران وزارت اطلاعات بازداشت شد و سه سال را در بازداشتگاه این وزارتخانه به سر برد. اتهامی که مقامات ایرانی در ابتدا به او وارد کردند، «همکاری با دول متخاصم» بود. جلالی سپس در دادگاه انقلاب تهران به اتهام «فساد فی‌الارض از طریق جاسوسی برای اسرائیل» به اعدام محکوم‌شده و این حکم در دیوان عالی کشور ایران به تائید رسید. او در مدت بیش از سه سال بازداشت برای اعتراف به این اتهام با انواع شکنجه‌ها روبه‌رو شد.

کارگروه بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل در سال 2017، در مورد بازداشت جلالی تاکید کرد که او به طور «خود سرانه‌» بازداشت شده و خواستار آزادی این زندانی دو تابعیتی شد.

بر اساس گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری، در مدت بازداشت جلالی، به‌رغم احتمال بالای مبتلا بودن به سرطان خون، بارها از درمان محروم شد.

کارشناسان حقوق بشر تاکید کرده‌اند: «تصمیم دولت و قوه قضائیه ایران برای اعدام جلالی کاملاً مذموم است و از سوی دیگر نقضی جدی و آشکار برای تعهدات ایران نسبت به قوانین بین المللی حقوق بشر، به ویژه حق زندگی است و افزودند که ما از ایران می‌خواهیم تا بلافاصله اعدام رضا جلالی را متوقف کند.»

در حال حاضر، دست‌کم 15 زندانی دو تابعیتی در ایران محبوس هستند.

حکومت ایران دوتابعیتی بودن شهروندان خود را به رسمیت نمی‌شناسد و به گفته دولت‌های غربی و نهادهای حقوق بشری از دستگیری و «گروگان‌گیری» افراد دو تابعیتی به مثابه ابزار فشار برای پیش بردن مقاصد خود مانند چانه‌زنی در رابطه با تحریم‌ها و دیگر مناسبات سیاسی بهره می‌برد.

New Title

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر