درباره من

عکس من
فعال مذهبی/ فعال سیاسی / فعال حقوق بشر / فعال حقوق کودکان ونوجوانان /فعال حقوق زنان / فعال حقوق ادیان/ فعال حقوق زندانیان /

۱۴۰۰ مرداد ۲۶, سه‌شنبه

منبع اروپایی: بایدن مفتضح شد و به آمریکا ضربه جدی زد

 


مفسر کهنه کار روزنامه فرانسوی فیگارو نوشته است که هر چقدر مقامات دولت بایدن می‌کوشند خروج آمریکا از افغانستان را توجیه کنند، بیشتر در باتلاق استدلال‌های بی اساس خود فرو می روند و بیشتر مفتضح شدن دولت شان را به نمایش می‌گذارند.

به گزارش رادیو فرانسه، رنه‌ ژیرار نوشته است که تاریخ از فتح کابل توسط طالبان در پانزدهم اوت سال ٢٠٢١ به عنوان نخستین شکست ژئوپُلتیک آمریکا در قرن ٢١ یاد خواهد کرد.

این منبع نوشت: خطای بزرگ آمریکا در مواجهه با طالبان این بود که از آغاز مسئلۀ افغانستان را به سرویس های امنیتی پاکستان و فرماندۀ اسلامگرای آن واگذار کرد. بعد از عملیات تروریستی یازدهم سپتامبر آمریکا از گفتگوی مستقیم با طالبان خودداری کرد و مذاکره با آنان را همچنان به سرویس های اطلاعاتی پاکستان سپرد که به مدت چهل سال بازی دوگانه را با آمریکا پیش گرفتند.

دیگر خطای آمریکا، به نوشتۀ مفّسر فیگارو، این بود که پس از سرنگون کردن طالبان در سیزده نوامبر ٢٠٠١ واشنگتن از پاکستان نخواست که گروه طالبان را منحل کند.

به گفتۀ رُنه ژیرار، بازگشت طالبان اینک بر اعتبار بین المللی آمریکا آسیبی جدی وارد آورده است. در نتیجۀ سقوط کابل، اینک اروپا نیز با دو معضل بزرگ روبرو است. معضل کوتاه مدت، رویارویی با موج جدید پناهجویان افغان است و معضل میان مدت تاثیر پیروزی طالبان بر توسعۀ جریانات اسلامگرای سنی است که مهمترین هدف شان نابودی تمدن غربی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر