درباره من

عکس من
فعال مذهبی/ فعال سیاسی / فعال حقوق بشر / فعال حقوق کودکان ونوجوانان /فعال حقوق زنان / فعال حقوق ادیان/ فعال حقوق زندانیان /

۱۳۹۹ دی ۲۸, یکشنبه

 

برجام؛ حقوق بشرو فعالیت موشکی مسائل اصلی


وندی شرمن کاندیدای معاون وزارت خارجه دولت بایدن تأکید کرد، شرایط دیگر مثل ۲۰۱۶ نیست و در یک موضع‌گیری ناخوشایند برای خامنه ای و پاسدارانش تأکید کرد که حقوق بشر و فعالیت موشکی حکومت ایران در هر توافقی باید مسایل اصلی باشند. (فیلم زیر)

خانم شرمن در یک مصاحبه تلویزیونی گفت.: برجام باید پایه‌ ای برای توافقات دیگر باشد، شرایط کنونی مانند سال۲۰۱۶ نیست. ما فکر می‌کردیم بر پایه همین توافق، به دیگر رفتارهای بدخواهانه حکومت ایران در منطقه، مسأله بدرفتاری در مورد حقوق‌بشر، زندانی کردن مردم در زندان اوین و فعالیت‌های موشکی نیز باید بپردازیم. ما فکر می‌کنیم که باید این موضوعات را مسایل اصلی در آینده قرار دهیم. اکنون در منطقه خاورمیانه اتفاقات زیادی در حال رخ دادن است که شما به‌خوبی از آنها مطلع هستید. اخیراً ما شاهد بودیم که نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و پمپئو، وزیر امور خارجه با محمد بن سلمان عربستان دیدار داشتند، بنابراین اکنون دیگر سال ۲۰۱۶نیست. بلکه در حال حاضر شرایط متقاوت است. پس دولت بایدن باید موضوع را با دقت و احتیاط مورد بررسی قرار دهد.

یک کارشناس مسایل بین المل در تهران در این باره گفت: هنوز نمی دانیم در صحنه عمل و واقعیت تیم سیاست خارجی دولت بعدی آمریکا چگونه و با چه روشی عمل خواهد کرد. ولی بایدن در کمپین های انتخاباتی اش گفته بود که حکومت ایران باید رفتار خود را بر اساس قواعد بین المللی تنظیم کند.

رحمان قهرمان پور با اشاره به اظهارات وندی شرمن درباره بازگشت آمریکا به برجام که گفته است این امر پیچیده خواهد بود گفت: بعید به نظر می آید بایدن از هزینه ای که ترامپ برای خروج از برجام داده است دست بکشد یا از آن استفاده نکند و صحبت های شرمن هم موید همین مساله است. برداشتن تحریم ها آسان نخواهد بود و بحث موشکی احتمالا در دست انداز منافع طرف ها قرار می گیرد و اینکه همه تحریم ها طبق برجام و نیز تحریم هایی که فراتر از آن اعمال شده است برداشته شود نیز احتمالا با مشکل مواجه می شود. به نظر در داخل تیم بایدن درباره اینکه بدون پیش شرط به برجام بازگردند یا نه دیدگاه های متفاوتی شکل گرفته است. تیم بایدن دارد از خوشبینی قبلی فاصله می گیرد..

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر