درباره من

عکس من
فعال مذهبی/ فعال سیاسی / فعال حقوق بشر / فعال حقوق کودکان ونوجوانان /فعال حقوق زنان / فعال حقوق ادیان/ فعال حقوق زندانیان /

۱۳۹۹ آبان ۱۹, دوشنبه

 

آمریکا؛ رهبر آب پاکی را روی دست روحانی ریخت!


پیشنهاد دوباره روحانی برای مذاکره با دولت آمریکا با مخالفت شماری از رسانه ها و مقامات تندروی جمهوری اسلامی روبرو شد

به گزارش رادیو پیام اسرائیل، در واکنش به سخنان حسن روحانی که گفته بود “در مورد برداشتن تحریم ها، این بار نباید فرصت سوزی کرد” حسین شریعتمداری یکی از شرط ها را “قصاص کردن دونالد ترامپ” عنوان کرد.

پاسدار شریعتمداری، سخنگوی علی خامنه ای در کیهان، در واکنش به بازگشت به برجام ، نخست خواهان قصاص ترامپ شد و شرایط دیگری را برای آغاز مذاکرات عنوان کرد که در واقع رد کامل فراخوانی دیروز حسن روحانی است که گفته بود: «دولت از هر فرصتی برای رفع تحریم‌ها استفاده می‌کند».

شریعتمداری در ادامه شروط خود برای مذاکره با بایدن گفت: «اول آنکه تمامی تحریم‌ها لغو شود و ثانیاً دارایی‌های بلوکه ایران بازگردانده شود و ثالثاً خسارت‌های وارده جبران شود و صد البته مجازات قصاص برای ترامپ و سایر عوامل شهادت شهید سلیمانی و شهید ابومهدی که جای خود دارد و هرگز صرفنظر کردنی نیست»

عبدالله‌گنجی مدیرمسئول روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران نیز نسبت به موضع روحانی اعتراض و مخالفت کرده و در کانال تلگرامی خود نوشت: روحانی دوباره دوپهلو گویی را شروع کرده. ممکن است جناب روحانی بفرمایند چه فرصتی از طرف مقابل در اختیار ما قرار داده شده که می‌فرمائید:”هیچ کس حق ندارد فرصت سوزی کند؟

بایدن زمان کافی برای راه حل دیپلماتیک ندارد

خبرگزاری فرانسه در گزارشی در باره بازگشت احتمالی بایدن به برجام نوشت: دامنۀ عمل رئیس جمهوری منتخب آمریکا، برای تغییر سیاست در قبال رژیم ایران بسیار محدود است به ویژه اینکه او برای این منظور از زمان کافی نیز برخوردار نیست.

بایدن گفته است که می خواهد مسیری معتبر برای بازگشت به دیپلماسی به رژیم ایران پیشنهاد کند، اما، او در عین حال تأکید کرده است که رویکردی سخت در قبال جمهوری اسلامی اتخاذ خواهد کرد و همچنین برای بازگشت آمریکا به برجام، شرط خواهد گذاشت.

بسیاری از ناظران با استناد به همین اظهارات و همچنین با اشاره به مخالفت شدید جمهوریخواهان در واشنگتن با برداشتن تحریمها معتقدند که بایدن، اقدامات دولت ترامپ در قبال رژیم ایران را لغو نخواهد کرد.

این در حالیست که حکومت ایران بارها تأکید کرده است که بازگشت آمریکا به برجام مشروط به لغو کلیه تحریم هایی است که ترامپ وضع کرده است. برخی مقامات حتی خواستار پرداخت غرامت از سوی آمریکا شده و می گویند که خروج این کشور از برجام زیان های اقتصادی بزرگی به تهران تحمیل کرده است.

خبرگزاری فرانسه در ادامه افزوده است که جو بایدن زمان کافی برای پیش‌نهادن یک راه حل دیپلماتیک را ندارد. زیرا، به فاصلۀ پنج ماه پس از روی کار آمدن او در بیستم ژانویه آینده، انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار خواهد شد که احتمالاً برای همیشه به نقش میانه‌روها در قدرت به رهبری روحانی خاتمه خواهد داد.

از سوی دیگر در ایران برخی روزنامه هشدار دادند که روحانی و ظریف ۹ ماه فرصت دارند، امید را به مردم بازگرداند.

روزنامه جمهوری اسلامی خطاب به روحانی نوشته است: دولت آقای روحانی در فرصت نه ماهه باقیمانده تا انتخابات ۱۴۰۰ هنوز می‌تواند با تدبیر، امید را به ملتی که با صندوق‌های رأی قهر کرده برگرداند.

این در حالیست که کیهان خامنه ای در واکنش به پیروزی بایدن نوشت: شکست ترامپ، شکست سیاست‌های خارجی آمریکاست و این یعنی جمهوری اسلامی در هماوردی به پیروزی رسیده چرا که معمار سیاست فشار حداکثری میدان را ترک می‌کند، در حالی که حریف او همچنان هل من مبارز می‌طلبد و در صحنه مبارزه باقی مانده است.

این مبنع نوشت: بایدن در دشمنی و کینه‌توزی علیه ایران اسلامی با ترامپ تفاوتی ندارد. بایدن در یادداشتی که برای CNN فرستاده بود تاکید کرده بود که سیاست فشار حداکثری نتوانسته ایران را به زانو در آورد و باید تحریم‌های هوشمند نیز به آن افزوده شود! این نکته نیز گفتنی است که طی ۴۱ سال گذشته دموکرات‌ها بیشترین دشمنی و توطئه و تحریم را علیه جمهوری اسلامی ایران اِعمال کرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر