درباره من

عکس من
فعال مذهبی/ فعال سیاسی / فعال حقوق بشر / فعال حقوق کودکان ونوجوانان /فعال حقوق زنان / فعال حقوق ادیان/ فعال حقوق زندانیان /

۱۳۹۹ مرداد ۱۱, شنبه

دوازده سال با کابوس مرگ؛ ساجی عمرزاده، زندانی محکوم به اعدام تبرئه و از زندان آزاد شد



ساجی عمرزاده، زندانی محکوم به اعدام امروز پنج‌شنبه ۹ مردادماه پس از تحمل ۱۲ سال حبس با نقض حکم اعدام در دیوان عالی کشور، محاکمه مجدد و صدور حکم تبرئه از زندان ارومیه آزاد شد.

 ساجی عمرزاده ۱۲ سال پیش همراه با برادرش ناجی عمرزاده در یک پرونده از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شدند. ناجی عمرزاده، برادر وی اسفندماه ۹۷ در زندان ارومیه اعدام شد. با توجه به صدور حکم تبرئه ساجی عمرزاده و اینکه مشخص شد وی به اشتباه به اعدام محکوم شده بار دیگر موضوع و دلایل مدافعان حقوق بشر برای مخالفت با حکم اعدام ازجمله جبران‌ناپذیر بودن آن برجسته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز، ساجی عمرزاده، زندانی محکوم به اعدام پس از تحمل ۱۲ سال حبس با نقض حکم اعدام در دیوان عالی کشور، محاکمه مجدد و صدور حکم تبرئه از زندان ارومیه آزاد شد.

ساجی عمرزاده، زندانی محکوم به اعدام از ۱۲ سال پیش در زندان ارومیه بسر می‌برد. او همان زمان همراه با برادرش ناجی عمرزاده از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شدند.

ناجی عمرزاده، برادر وی پیشتر در تاریخ ۱۹ اسفندماه ۱۳۹۷، از بند ۳-۴ زندان ارومیه جهت اجرای حکم به سلول‌های انفرادی این زندان منتقل شد و روز دوشنبه ۲۰ اسفندماه ۹۷ در زندان ارومیه اعدام شد.

ناجی عمرزاده برادر ساجی عمرزاده که سال گذشته اعدام شد

بنا بر نظریه کارشناسی در این پرونده که اسناد آن پیشتر توسط یک منبع نزدیک به خانواده عمرزاده در اختیار هرانا قرار گرفته و منتشر شده بود، ساجی عمرزاده جرمی مرتکب نشده و وی بی‌گناه است.

در بخشی از نظریه کارشناسی پرونده آمده است: “با عنایت به شرح فوق و با توجه به بررسی‌های صورت گرفته اعم از: بازبینی عکسهای تهیه شده از جسد تیر خورده مقتول حسن عرب و با توجه به بررسی های صورت گرفته آزمایشگاهی صورت گرفته بر روی مدارک جنائی مکشوفه از صحنه وقوع حادثه (قتل مرحوم حسن عرب و جهانگیر عمرنژاد) و سلاح مکشوفه از متهم ناجی عمرزاده و با امعان نظر از کارشناسان اسلحه بدوی و همچنین اظهارات شهود صحنه نتیجه اینکه: مقتول حسن عرب مورد اصابت تعداد یک گلوله سلاح جنگی از نوع کمری با مسیری از جلو به عقب و از چپ به راست و کمی بالا به پایین قرار گرفته است و با توجه به موارد اشاره شده خصوصا بررسی های میکروسکوپی صورت گرفته بر روی مدارک جنائی مکشوفه از صحنه و مستخرجه از بدن یکی از مصدومین صحنه و اظهارات شهود صحنه نتیجه اینکه بکارگیری سلاح واحد مکشوفه از متهم بنام ناجی عمرزاده، زیگ زائور در صحنه درگیری و تیراندازی که منجر به قتل حسن عرب و جهانگیر عمرنژاد شده محرز بوده و به نظر هیئت کارشناسی در صحنه موصوف از یک نوع سلاح استفاده شده و استفاده کننده سلاح ناجی عمرزاده بوده است”.

آقای عمرزاده پیشتر در بهمن‌ماه سال گذشته در همین خصوص با ابراز بی‌گناهی خود در این پرونده نامه‌ای سرگشاده خطاب به ریش‌سفید و بزرگ طایفه نیسانی نوشت و در بخشی از این نامه با بیان این که بی‌گناه بوده و به خاطر مصلحت خود را معرفی کرده است گفت: “شما مطلع هستید که من مرتکب قتل نشده‌ام و بنا بر حرف‌های ریش‌سفیدان طایفه و مصلحت خود را تحویل دادم و از شما خواهش می‌کنم اجازه ندهید ظلمی که در حق بنده شده است، بیشتر از این ادامه پیدا کند”.

با توجه به صدور حکم تبرئه ساجی عمرزاده و اینکه مشخص شد وی به اشتباه به اعدام محکوم شده بار دیگر موضوع و دلایل مدافعان حقوق بشر برای مخالفت با حکم اعدام برجسته می‌شود. به باور نهادهای مدافع حقوق بشر حکم اعدام به دلایل متعددی از جمله غیرقابل جبران بودن و بازگشت‌ناپذیر بودن فرد بخصوص در صورتی که مانند این پرونده در انتساب اتهام به فرد تشکیک ایجاد شود نباید در زمره مجازات قرار بگیرد.

بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۱۹ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹) دستکم ۲۴۸ شهروند اعدام شدند و ۱۰۸ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۴ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۱۳ حکم اعدام که در ملا عام بوده است.
بنا بر همین گزارش بیش از ۷۵ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر