۱۴۰۱ مرداد ۲۴, دوشنبه

قتل هولناک دختر جوان مقابل چشمان پدرش در اختیاریه

قتل هولناک دختر جوان مقابل چشمان پدرش در اختیاریه

روز حادثه وسوسه شدم و برای سرقت لوازم با ارزش داخل خانه، به دختر جوان جلوی چشمان پدرش که آلزایمر دارد، حمله کردم و وی را به قتل رساندم و ...

 روز حادثه وسوسه شدم و برای سرقت لوازم با ارزش داخل خانه، به دختر جوان جلوی چشمان پدرش که آلزایمر دارد، حمله کردم و وی را به قتل رساندم و

اوایل مرداد ماه جاری، اهالی یک خیابان در محله اختیاریه، کشف جسد زن جوانی را در خانه ویلایی به مرکز فوریت‌های پلیسی 110 گزارش دادند.

با اعلام این خبر، تیمی زبده از کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی، ماموران تشخیص هویت پلیس آگاهی و متخصصان پزشکی قانونی به همراه بازپرس کشیک قتل راهی محل حادثه شدند و تحقیقات ابتدایی را کلید زدند.

تیم جنایی به محض ورود به خانه با جسد زن جوانی مواجه شدند که به یک صندلی آهنی بسته شده و براثر خفگی به قتل رسیده بود؛ در ادامه متخصصان پزشکی قانونی، زمان مرگ مقتول را 3 روز قبل تشخیص دادند!

تحقیقات ابتدایی کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی مشخص کرد پدر مقتول که دچار بیماری آلزایمر است، به مدت 3 روز با جسد دخترش در خانه زندگی کرده اما از جزئیات این قتل هولناک خبر ندارد و وسایل با ارزش خانه هم به سرقت رفته است.

کارآگاهان پس از رصد‌های اطلاعاتی و بازبینی دوربین‌های مداربسته پی بردند، یک مرد جوان که کارگر امور نظافتی این خانه بوده، چند روز قبل به صحنه جنایت مراجعه کرده است؛ همین موضوع شک تیم جنایی را برانگیخت.

کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پس از دریافت این طلاعات مهم، با اقدامات پلیسی هویت و مخفیگاه مرد جوان را شناسایی کردند و پس از عملیات دستگیری، وی را به اداره دهم پلیس آگاهی منتقل کردند.

تحقیقات ادامه داشت تا اینکه صبح امروز 22 مرداد ماه، متهم در بازجویی‌های فنی به جرم قتل زن جوان اعتراف کرد و گفت: چندی قبل، برای انجام کار‌های نظافتی به خانه مقتول رفت و آمد داشتم؛ این پدر و دختر که با یکدیگر زندگی می‌کردند و بسیار ثروتمند بودند.

قاتل ادامه داد: روز حادثه وسوسه شدم و برای سرقت لوازم با ارزش داخل خانه، به دختر جوان جلوی چشمان پدرش که آلزایمر دارد، حمله کردم و وی را به قتل رساندم؛ پس از ارتکاب این جنایت، بلافاصله از مهلکه گریختم و  پیرمرد بیچاره را که بیماری آلزایمر دارد، کنار جسد دخترش رها کردم!

متهم پس از اعترافاتش به قتل دخترجوان در اداره دهم پلیس آگاهی برای سیر مراحل قانونی به دادسرای امور جرائم‌ جنایی منتقل شد.

ماهنامه حق ما انسانها چاپ 33 مرداد 1401

 

ماهنامه سیاسی و اجتماعی

حق ما انسان ها

 

نشریه مستقل هواداران حقوق بشر

 

سال چهارم شماره سی سوم– مرداد  1401 / آگوست 2022

ما هواداران مستقل حقوق بشر، خواهان احترام به حقوق ذاتی (حقوقی که در زمان زایش همراه ماست چون نفس کشیدن، دیدن، شنیدن، رشد، احساسات و ... ) و شهروندی (وظیفه جامعه برای امکان رشد حقوق ذاتی چون امنیت زندگی، رفاه، بهداشت، آموزش، پرورش و...) انسان ها هستیم.

برای آگاهی در زیر کنوانسیون‌ حقوق‌ کودک(مصوب‌ نوامبر ۱۹۸۹) را اعلام می کنیم

رمال گفت اگر میخواهی زبان مادرت را ببندم طلاهایت را در فلان قبرستان دفن کن /فردا دنبال طلاها رفتم؛رمال گفت اموات آنها را برده اند که طلسم بسازند!

رمال گفت اگر میخواهی زبان مادرت را ببندم طلاهایت را در فلان قبرستان دفن کن /فردا دنبال طلاها رفتم؛رمال گفت اموات آنها را برده اند که طلسم بسازند!

دختر نوجوان در تحقیقات گفت: من بیشتر اوقات با دوستانم در اینستاگرام و واتس‌اپ صحبت می‌کردم اما مدتی بود که مادرم مدام غر می‌زد و می‌گفت چرا اینقدر با گوشی تلفن همراهت در حال چت کردن هستی و تمام وقتت را با گوشی تلف می‌کنی. گلایه‌های مادرم تمامی نداشت و من که از رفتارهای مادرم خسته شده بودم، موضوع را برای یکی از دوستانم تعریف کردم و او پیشنهاد داد برای رهایی از این رفتارها و پایان غر زدن‌های مادرم به یک رمال مراجعه کنم.

او ادامه داد: به پیشنهاد دوستم در اینستاگرام به‌دنبال پیدا کردن یک رمال بودیم تا بتواند طلسمی بدهد و زبان مادرم بسته شود. بالاخره پس از چند هفته جست و جو درنهایت موفق شدم مردی را پیدا کنم که به قول خودش می‌توانست طلسمی به من بدهد که زبان مادرم را ببندم و دیگر او به من گیر ندهد و با رفتارهایش اذیتم نکند.
دفن طلا در گورستان
دختر نوجوان گفت: مرد رمال پیشنهاد داد که به یکی از روستاهای اطراف تهران بروم و در کنار قبر شماره 17 گورستانی که اسمش را هم به من گفته بود، طلاهایم را دفن کنم. او حتی از من خواست که از این کار فیلم و عکس تهیه کنم و برایش بفرستم و حدود 24 ساعت بعد، به گورستان برگردم و طلاها را بردارم.
او ادامه داد: با تصور اینکه طلسم مرد رمال کارساز است، خودرویی را دربست کرایه کرده و راهی گورستان موردنظر شدم و همانطور که گفته بود، طلاها را در مکان مورد نظر دفن کردم، اما فردای آن روز وقتی برای برداشتن طلاها رفتم از طلاها خبری نبود. موضوع را با مرد رمال در میان گذاشتم که به من گفت نگران نباش اموات طلاها را با خودشان برده‌اند تا طلسمش کنند. حالا باید مرحله دوم را اجرا کنی. این بار باید 17 قطعه طلا را در کنار قبری دیگر دفن کنی. بعد طلاها را پیش من بیاوری تا ورد و طلسم روی آنها بخوانم. چون بیشتر طلاها را قبلاً دفن کرده بودم، از دوست و فامیل مقداری طلا قرض گرفتم و دوباره در قبرستان دفن کردم. اما روز بعد وقتی برای برداشتن طلاها رفتم، باز هم از آنها خبری نبود. دوباره با مرد رمال تماس گرفتم اما تلفن همراهش خاموش و صفحه اینستاگرامش نیز غیرفعال شده بود. تازه آن موقع متوجه شدم چه کلاهی سرم رفته و ماجرا را با خانواده‌ام در میان گذاشتم.
با شکایت دختر نوجوان، تحقیقات به دستور بازپرس کشیک دادسرای ویژه سرقت برای دستگیری مرد رمال آغاز شد.

 

مقاومت صاحب گوشی به قیمت جانش تمام شد/ پسر17ساله برای اینکه برای ملاقات با یک دختر ، پول داشته باشد گوشی را قاپید

مقاومت صاحب گوشی به قیمت جانش تمام شد/ پسر17ساله برای اینکه برای ملاقات با یک دختر ، پول داشته باشد گوشی را قاپید

مقاومت صاحب گوشی به قیمت جانش تمام شد/ پسر17ساله برای اینکه برای ملاقات با یک دختر ، پول داشته باشد گوشی را قاپید

ذران در یکی از خیابان‌های باقرشهر، متوجه صدای فریاد و درگیری مرد جوانی با یک دزد شدند که کمک می‌خواست. اما قبل از اینکه رهگذران خود را به مرد جوان برسانند، سارق نوجوان دست به چاقو شد و با ضربه‌ای به مرد جوان از محل متواری شد.با تماس شاهدان، اورژانس و مأموران کلانتری 175 باقرشهر خود را به محل رسانده و مرد 31 ساله را به بیمارستان منتقل کردند، اما تلاش کادر درمان بی‌نتیجه ماند و او تسلیم مرگ شد.

اواخر سال گذشته رهگذران در یکی از خیابان‌های باقرشهر، متوجه صدای فریاد و درگیری مرد جوانی با یک دزد شدند که کمک می‌خواست. اما قبل از اینکه رهگذران خود را به مرد جوان برسانند، سارق نوجوان دست به چاقو شد و با ضربه‌ای به مرد جوان از محل متواری شد.با تماس شاهدان، اورژانس و مأموران کلانتری 175 باقرشهر خود را به محل رسانده و مرد 31 ساله را به بیمارستان منتقل کردند، اما تلاش کادر درمان بی‌نتیجه ماند و او تسلیم مرگ شد.

با گزارش این جنایت به کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت، مأموران راهی محل شده و در بررسی‌های میدانی یک برگ رسید پول در نزدیکی محل قتل پیدا کردند؛ برگه‌ای که ظاهراً در جریان درگیری از جیب قاتل یا مقتول بیرون افتاده بود.
از سویی در بازبینی دوربین‌های مداربسته محل جنایت و ادامه بررسی‌ها مشخص شد مقتول در حال بازگشت از محل کارش در حال تماس تلفنی بوده که ناگهان پسری با کلاه و ماسک به سمت او رفته تا گوشی تلفن همراهش را سرقت کند، اما وقتی با مقاومت مقتول مواجه شد بین آنها درگیری فیزیکی رخ داد و از سویی قربانی این جنایت سعی داشت با داد و فریاد از رهگذران و کسبه کمک بخواهد. عامل قتل نیز که پسر نوجوانی بود وقتی خود را در دستان مقتول اسیر دید و رهگذران نیز در چند قدمی او بودند، برای اینکه دستگیر نشود دست به جیب شد و با چاقویی که به همراه داشت ضربه‌ای به مرد جوان زد و از محل متواری شد.

در استعلامات صورت گرفته مشخص شد رسید دریافت پول متعلق به پسری 17 ساله به نام سروش است. بدین ترتیب با به‌دست آمدن هویت متهم، تحقیقات نشان می‌داد او ساکن یکی از شهرستان‌های مرکزی کشور است.پس از هماهنگی‌های قضایی و شناسایی مخفیگاه پسر نوجوان، کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت وارد عمل شده و سروش را دستگیر کردند.

متهم پس از انتقال به اداره آگاهی تهران به قتل اعتراف کرد. او که از این جنایت بسیار ناراحت بود و مدام گریه می‌کرد در تحقیقات گفت: مدتی قبل در فضای مجازی با دختری آشنا شدم. الناز ساکن تهران بود و برای دیدنش راهی تهران شدم، اما از بخت بد کیفم را که مدارک شناسایی و پول هایم داخل آن بود به سرقت بردند؛ فقط یک برگه رسید بانکی داخل جیبم مانده بود.
او ادامه داد: در این شهر بزرگ بدون اینکه کسی را بشناسم، تنها و بی‌پول مانده بودم. از طرفی هم با الناز قرار داشتم و برای رفتن به محل قرار نیاز به پول داشتم. ناگهان به ذهنم رسید که یک گوشی سرقت کنم و با فروش گوشی سرقتی، کمی پول به دست بیاورم. من قصدم جنایت نبود، فقط می‌خواستم گوشی مقتول را بگیرم، اولین سرقتم بود اما وقتی با مقاومت او روبه‌رو شدم می‌خواستم فرار کنم که مقتول مرا محکم گرفت و اجازه نمی‌داد حتی فرار کنم. ناخودآگاه دستم داخل جیبم رفت و با چاقویی که همراه داشتم ضربه‌ای به او زدم. از ترس دستگیری فرار کردم اما در این پنج ماه یک لحظه آرامش نداشتم و مدام کابوس می‌دیدم. حتی جرأت نکردم از گوشی تلفنی که سرقت کرده بودم استفاده کنم.
با اعتراف متهم نوجوان به جنایت، با توجه به سن متهم، پرونده برای رسیدگی به دادسرای اطفال ارجاع شد.

۷۴ درصد کودکان کار در گلستان اتباع هستند

۷۴ درصد کودکان کار در گلستان اتباع هستند
۷۴ درصد کودکان کار در گلستان اتباع هستند

گرگان- مدیرکل بهزیستی گلستان گفت: ۷۴ درصد کودکان کار در گلستان اتباع بوده که باید نیروی انتظامی و قوه قضاییه در این زمینه ورود کرده و سایر دستگاه ها هم نقش خود را ادا کنند.

عارف کیایی در دیدار با تحریریه خبرگزاری مهر گلستان به مناسبت روز خبرنگار اظهارکرد: ۱۶۷ شرح وظیفه برای بهزیستی اعم از کودکان و خیابانی، کودک آزاری، همسرآزاری، خودکشی، ازدواج، مشاوره، معلولان، معتادان، سرپرستان خانوار، سالمندان و غیره تعریف شده است.

مدیرکل بهزیستی گلستان افزود: در ساماندهی کودکان کار ۱۲ دستگاه اعم از شهرداری، اتباع، انتظامی، قوه‌قضاییه، سازمان فرهنگی ورزشی، تربیت بدنی، علوم پزشکی و غیره نقش دارند.

به گفته وی در تعریف بین المللی کودکان کار به کودکان زیر ۱۸ سال تلقی می‌شود اما این عدد در کشور ما ۱۵ سال است.

کیایی متذکر شد: ۷۴ درصد کودکان کار در گلستان اتباع بوده که باید نیروی انتظامی و قوه قضاییه در این زمینه ورود کرده و بهزیستی قدرت آن را ندارد.

مدیرکل بهزیستی گلستان در خصوص مراکز ماده ۱۵ هم گفت که ۴۰ مرکز در گلستان وجود داشته و کمترین آن در گنبدکاووس قرار دارد که برنامه‌ریزی برای افزایش این مراکز در دستور کار است.

کیایی در خصوص مشکلات کمپ ماده ۱۶، هم توضیح داد که این مرکز باید از صفر تا صد به بهزیستی واگذار شود تا به سر و سامان برسد.

طبق گفته وی در سال گذشته یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان برای ۱۰۰ نفر در یک دوره در این کمپ هزینه شده است و هم اکنون سرانه از ۳۵ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان افزایش یافته است.

مدیرکل بهزیستی گلستان در خصوص مسکن خانواده های دارای دو فرزند معلول هم گفت که در سال گذشته تسهیلات بلاعوض ۸۰ میلیون تومان بود که هم اکنون به ۲۰۰ میلیون تومان در شهر و ۱۵۰ میلیون تومان در روستاها رسیده است.

۱۴۰۱ مرداد ۲۳, یکشنبه

گفت‌وگو با تنها راه‌یافته مدارس دولتی به جمع برترین‌های کنکور

گفت‌وگو با تنها راه‌یافته مدارس دولتی به جمع برترین‌های کنکور
گفت‌وگو با تنها راه‌یافته مدارس دولتی به جمع برترین‌های کنکور

نفر نخست گروه هنر که نام او به عنوان تنها راه‌یافته مدارس دولتی به جمع برترین‌های کنکور مطرح است، در هنرستان هنرهای زیبا که ضوابط خاصی برای پذیرش دانش‌آموز دارد، تحصیل کرده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، “کیاناز شاطریان” نفر نخست کنکور 1401 در گروه هنر است؛ همان داوطلبی که نام او به عنوان تنها راه‌یافته مدارس دولتی در جمع 40 برگزیده برتر کنکور مطرح شد.

در کنکور 1401 از میان 40 داوطلب برتر، 29 نفر از مدارس استعدادهای درخشان، 9 نفر مدارس غیرانتفاعی و یک نفر مدارس نمونه دولتی بودند!

اما کیاناز شاطریان نفر نخست گروه هنر، فارغ‌التحصیل هنرستان هنرهای زیبا است که جزو برترین هنرستان‌ها در رشته هنر است.

سازوکار فعالیت این هنرستان که وابسته به وزارت ارشاد است، بسیار متفاوت با هنرستان‌های دولتی عادی بوده و از طریق آزمون ورودی اقدام به جذب دانش‌آموزان مستعد می‌کند و شهریه‌ای نیز از پذیرفته‌شدگان دریافت می‌شود!

کیاناز شاطریان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم گفت: هنرستان هنرهای زیبا به دلیل آنکه فارغ‌التحصیلان رشته هنر در آن مشغول به تدریس هستند، اساتید و معلمان بسیار خوب و مسئولان دلسوزی دارد و سطح آموزشی مدرسه نیز بالا است.

نفر نخست گروه آزمایشی هنر درباره نحوه ورودش به هنرستان هنرهای زیبا مطرح کرد: با قبولی در آزمون ورودی پایه دهم توانستم به این هنرستان راه یابم.

او ادامه داد: اگر چه مدرسه در موفقیتم تأثیر داشت و برای کسب رتبه خوب در کنکور، مدرسه تعیین‌کننده است اما منابع رشته هنر بسیار گسترده است و داوطلب باید تلاش بسیاری داشته باشد.

شاطریان که تصمیم دارد رشته نقاشی را در دانشگاه ادامه دهد، گفت: از کودکی به رشته نقاشی علاقه بسیاری داشتم، والدینم از انتخاب رشته هنر برای تحصیل در دوره متوسطه دوم حمایت کردند و احتمالاً برای دانشگاه نیز رشته نقاشی و مجسمه‌سازی دانشگاه تهران را انتخاب می‌کنم.

تصادف در جاده راور – دیهوک ۲ کشته و ۴ مجروح به همراه داشت

تصادف در جاده راور – دیهوک ۲ کشته و ۴ مجروح به همراه داشت

تصادف در جاده راور - دیهوک ۲ کشته و ۴ مجروح به همراه داشت

کرمان – رئیس اورژانس کرمان گفت: تصادف در جاده راور به دیهوک ۲ کشته و ۴ مجروح به جای گذاشت.

محمد صابری در گفتگو با خبرنگار مهر از بروز تصادف در محور راور به دیهوک خبر داد و گفت: این تصادف در منطقه دیگ رستم روی داد و منجر به کشته شدن ۲ کودک ۹ و ۱۵ ساله شد.

وی تصریح کرد: در این حادثه یک وانت بار واژگون شد که ۴ مصدوم نیز بر جای گذاشت که به بیمارستان راور منتقل شدند.

صابری از به کارگیری ۳ تیم فوریت‌های پزشکی، شامل دو تیم اورژانس زمینی و یک تیم اورژانس هوایی در این حادثه خبر داد.

نجات کودک ۳.۵ ساله پس از ۱۲ ساعت جستجو در خاتون‌آباد شهربابک

نجات کودک ۳.۵ ساله پس از ۱۲ ساعت جستجو در خاتون‌آباد شهربابک
نجات کودک ۳.۵ ساله پس از ۱۲ ساعت جستجو در خاتون‌آباد شهربابک

ایسنا/کرمان رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان شهربابک از تلاش ۱۲ ساعته نیروهای امدادی این جمعیت برای جستجوی کودک سه سال و نیمه مفقود شده در خاتون آباد خبر داد.

سید محمدامین یعقوبی امروز ۱۸ مردادماه با اعلام این خبر بیان کرد: طی تماس تلفنی با جمعیت هلال احمر مبنی بر مفقود شدن کودک ۳ سال و نیمه در روستای آغل یحیی از توابع شهر خاتون آباد، بلافاصله نیروهای امدادی این جمعیت به روستای مذکور اعزام شدند.

 وی با اشاره به تلاش ۱۲ ساعته امدادگران و نجاتگران در این عملیات افزود: این کودک از ساعت ۱۶ روز دوشنبه مورخ ۱۷ مردادماه از منزل واقع در روستای آغل یحیی خارج شده بود که نهایتا در ساعت ۶ صبح امروز سه‌شنبه توسط نیروهای مردمی و امدادی جمعیت هلال احمر در روستای آغل یحیی پیدا شد.

یعقوبی بیان کرد: این کودک که در بیابان‌های اطراف روستایی نزدیک به شهر خاتون‌آباد پیدا شد شب گذشته را در بیابان بوده است.

وی گفت: نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر با ۱۷ کیلومتر پیمایش در این عملیات جستجو و نجات، کودک مفقود شده را زنده پیدا و به مرکز درمانی منتقل کردند، حال عمومی کودک مساعد گزارش شده است.

 

۱۴۰۱ مرداد ۲۲, شنبه

اعتراض دانش‌آموزان جاسک نسبت به روش پذیرش در دانشگاه فرهنگیان

اعتراض دانش‌آموزان جاسک نسبت به روش پذیرش در دانشگاه فرهنگیان

 

دانش‌آموزان شهرستان جاسک می‌گویند که امسال شیوه پذیرش در دانشگاه فرهنگیان بوم استانی است که امکانات آموزشی آنها با مرکز استان قابل قیاس نیست و این می‌تواند باعث عدم پذیرش آنها شود.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، پذیرش دانش‌آموزان در دانشگاه فرهنگیان با روش بوم استانی، نگرانی دانش‌آموزان شهرستان جاسک را به همراه داشته است.

پذیرش به صورت بوم استانی، شانس قبولی دانش‌آموزان در مناطق کمتر توسعه یافته با نبود امکانات مناسب آموزشی را کمتر می‌کند.

یکی از دانش آموزان جاسک به گزارشگر کمپین گفت: “با شیوه پذیرش دانشگاه فرهنگیان به صورت بوم استانی، رتبه‌های برتر شانس قبولی بیشتری دارند در صورتی که امکانات آموزشی ما با مرکز استان و حتی شهرستان‌های بزرگ استان قابل قیاس نیست.”

وی افزود: “این شیوه پذیرش بیشتر به مناطق محروم آسیب می‌زند و دیگر انگیزه‌ای برای دانش‌آموزان در این مناطق باقی نمی‌گذارد.”

عبدالطیف ادیش یکی از چهره‌های دانشگاهی و عضو شورای شهر جاسک در انتقاد به این شیوه پذیرش گفته است: “درد مناطق محروم نداشتن دلسوز نیست، درد مناطق محروم راه‌حل‌های غیر کاربردی است که شهرستان جاسک همیشه با کمبود نیروی انسانی با مشکل مواجه است.”

وی افزوده است: “هر نیروی بومی شهرستان مدت سی سال در منطقه ماندگاری دارد اما نیروی غیربومی نمی‌تواند در طول این مدت در منطقه حضور داشته باشد و نهایت دو یا سه سال انتقالی می‌گیرد و ماندگاری ندارد.”

 

شناسایی ۵۰۰ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل و رسیدگی به آن‌ها

شناسایی ۵۰۰ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل و رسیدگی به آن‌ها

شناسایی ۵۰۰ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل و رسیدگی به آن‌ها

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش از شناسایی ۵۰۰ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل و رسیدگی به آن‌ها خبر داد.

«اصغر باقرزاده» معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد قوانین مربوط به حقوق دانش آموزی و آثار و ابعاد آن توضیح داد: آموزش و پرورش وظیفه دارد بر اساس قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان که مصوبه مجلس شورای اسلامی است، وضعیت دانش آموزانی که در معرض آسیب هستند را با آموزش به معلمان و مربیان، هدایت، رهبری، نظارت و شناسایی کند و در ادامه آن‌ها را به مجامعی که می‌توانند مانند قوه قضاییه، بهزیستی، پلیس و… معرفی کند.

باقرزاده ادامه داد: همکاران ما در کمیته ملی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان این موضوع را دنبال می‌کنند. همچنین براساس طرح «نماد» که غربالگری و شناسایی دانش‌آموزان در معرض آسیب را مدنظر دارد، این رسیدگی جزو وظایف قانونی آموزش و پرورش است. بنابراین قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان به دقت مسائلی از این دست را پوشش می‌دهد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه در رابطه با جاماندگان از تحصیل تصریح کرد: بحث جاماندگان از تحصیل یکی از موارد مورد توجه ماست که در دوران کرونا کمی شدت پیدا کرد. برای رسیدگی به این امر همکاران ما در معاونت‌های متوسطه و ابتدایی این افراد را شناسایی کرده‌اند و بالغ بر ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر هستند. البته این افراد نه به صورت دائمی بلکه به صورت موقت بازمانده از تحصیل شده‌اند.

او در ادامه در مورد دلایل این بازماندگی از تحصیل نیز اظهار کرد: دلایلی مانند نداشتن اینترنت یا عدم دسترسی به آموزش از راه دور، یا اجبار به کارکردن و… موجب این اتفاق شده است و ما آن‌ها را شناسایی کرده ایم. قانون می‌گوید وقتی این افراد را شناسایی کردید باید به قوه قضاییه هم اعلام کنید تا آن‌ها از نظر قضایی پشتیبانی کنند. از نظر آموزشی نیز آموزش و پرورش موظف است این افراد را به پایه‌ای که جامانده‌اند برساند و در تابستان این اقدام انجام می‌شود و در حال حاضر از حدود بیش از ۲۰ هزار مدرسه به عنوان پایگاه تثبیت و یادگیری بچه‌هایی که از تحصیل جامانده‌اند یا حتی در تحصیل ضعف داشتند را تقویت می‌کنیم. این تعداد در استان‌های مختلف فرق دارد، اما به طور معمول استان‌های مرزی و  نقاط عشایری و محروم تعداد بیشتری از این دست دانش آموزان دارند و طبیعتا در نقط آبادتر کمتر هستند.

باقرزاده در مورد همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) با آموزش و پرورش با اشاره به گستردگی این همکاری‌ها توضیح داد: حدود دو ماه پیش کمیته امداد امام خمینی (ره) با آموزش و پرورش پیش تفاهم نامه‌ای داشتند تا در خیلی از همین موارد مذکور با هم همکاری کنیم.کمیته در بحث بازماندگان از تحصیل، شناسایی و تقویت و تامین معیشتی کمک می‌کند و هم از نظر اشتغال والدین دانش آموزان اقداماتی انجام می‌دهند. از سوی دیگر در زمینه برگزاری برنامه‌های آموزشی با ما همکاری دارند. در واقع همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) با ما از همه نهادهای دیگر بیشتر است دلیلش هم این است که مجموعه‌ای مردمی است و خیرین در آن نقش اساسی دارند و وضعیت ما در این روابط بسیار خوب است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پایان درمورد همکاری با ستاد مواد مخدر نیز یادآوری کرد: همکاری ما با ستاد مواد مخدر خیلی خوب است و طبیعتا آنها نیز با ما روابط خوبی دارند، چرا که به این اعتقاد رسیده‌اند که پیشگیری باید ابتدا در دوران کودکی و نوجوانی انجام شود همچنین از نظر مقطع زمانی باید در این سنین توجه کافی صورت بگیرد ضمن اینکه از نظر عملکرد نیز باید رویکردی تربیتی وجود داشته باشد.