۱۴۰۱ خرداد ۱۲, پنجشنبه

تجربه مصرف “سیگار” در یک چهارم ۱۳ تا ۱۵ ساله‌ها

تجربه مصرف “سیگار” در یک چهارم ۱۳ تا ۱۵ ساله‌ها

تجربه مصرف "سیگار" در یک چهارم ۱۳ تا ۱۵ ساله‌ها

معاون پژوهشی موسسه کادراس با اشاره به اینکه تنباکو معمولاً نخستین ماده‌ای است که جوانان به مصرف آن روی می‌آورند و طبق آمار سازمان ملل متحد از هر چهار دانش‌آموز 13 تا 15 ساله یک نفر در جهان تجربه مصرف سیگار را داشته و حتی اولین مصرف را پیش از 10 سالگی انجام داده است، می‌گوید: طبق «نظریه دروازه‌ای مواد مخدر» معمولاً افراد، مصرف مواد مخدر و حتی کشیده شدن به جرایم مربوط این حوزه را با مواد و اقداماتی آغاز می‌کنند که دارای قبح یا ماهیت مجرمانه پایین‌تری است.

منصور براتی در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص روز جهانی بدون دخانیات (مصادف با 31 ماه مه) و با اشاره به فعالیت هر ساله رسانه‌ها و کارزارهای رسانه‌ای و اقدامات متنوع برای آشنایی مردم سراسر جهان با خطرات مصرف دخانیات، اظهار کرد: امسال موسسه کادراس به عنوان تنها موسسه پژوهشی غیردولتی فعال در زمینه مطالعات بین‌المللی مواد مخدر در ایران، به منظور بزرگداشت این روز، اقدام به برنامه‌ریزی جهت انتشار ویژه‌نامه‌ای با محوریت اقدامات، اهداف و چشم‌اندازهای جهانی در حوزه مقابله با مصرف تنباکو را در دستور کار خود قرار داده است.

وی ادامه داد: اگرچه با پیچیده شدن فرایندهای مقابله با مواد مخدر در جهان و افزایش مخاطرات مصرف انواع مواد مخدر، به خصوص دسته مواد سخت (مانند مت‌آمفتامین) توجه و تمرکز افکار عمومی جهان و نیز عمده ظرفیت دولت‌ها و سازمان‌های بین المللی از مصرف مواد دخانی (تنباکو) دور شده، اما واقعیت‌های موجود حاکی از آن است که مقابله با مصرف تنباکو نباید میان سایر اهداف این حوزه گم شود. چراکه سالانه حدود 7 میلیون نفر از جمعیت جهان به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر اثر مصرف سیگار جان می‌سپارند. از این تعداد حدود 5 میلیون و 800 هزار نفر افرادی هستند که خود به صورت مداوم تنباکو مصرف می‌کنند و حدود 1 میلیون و 200 هزار نفر نیز افرادی هستند که در معرض دود سیگار دچار آسیب‌های سلامتی می‌شوند.

وی با اشاره به قطع 600 میلیون اصله درخت برای تولید سیگار در سراسر جهان و همچنین انتشار 84 میلیون تن گاز دی اکسید کربن در هوا بر اثر مصرف سیگار در سطح جهان و صرف 22 میلیارد لیتر آب در جهان برای تولید سیگار، گفت: از سال 2008 سازمان بهداشت جهانی تلاش‌هایی را در جهت محدود ساختن صنایع دخانی آغاز کرده است.

معاون پژوهشی موسسه کادراس در ادامه با اشاره به آمار مصرف دخانیات میان نوجوانان، بیان کرد: تنباکو معمولاً نخستین ماده‌ای است که جوانان به مصرف آن روی می‌آورند، طبق آمار سازمان ملل متحد از هر چهار دانش‌آموز 13 تا 15 ساله یک نفر در جهان تجربه مصرف سیگار را داشته و حتی اولین مصرف را پیش از 10 سالگی انجام داده است. طبق «نظریه دروازه‌ای مواد مخدر» معمولاً افراد، مصرف مواد مخدر و حتی کشیده شدن به جرایم مربوط این حوزه را با مواد و اقداماتی آغاز می‌کنند که دارای قبح یا ماهیت مجرمانه پایین‌تری است. در واقع سیگار و تنباکو در نقش دروازه ورود تعداد زیادی از افراد به جهان مواد مخدر ظاهر می‌شوند.

یک چهارم ۱۳ تا ۱۵ ساله‌ها تجربه مصرف "سیگار" داشته‌اند

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر همچنان شاهد شکاف جنسیتی در سراسر جهان هستیم؛ پسرها گرایش بیشتری از دختران به مصرف تنباکو دارند. البته این امر در مورد قاره آمریکا و اروپا صادق نیست و در این دو قاره میزان مصرف تنباکو میان پسران و دختران تقریباً برابر است. از هر 10 دختر 13 تا 15 ساله در جهان یک تن تنباکو مصرف می‌کند، این نرخ برای پسران در سطح جهان به یک نفر از هر 7 نفر می‌رسد.

معاون پژوهشی موسسه کادراس ادامه داد: دیده شده جوانان از روی کنجکاوی اقدام به مصرف برخی مواد کرده‌اند یا گه‌گاه بدون اینکه عواقب خاصی را از سر گذرانده باشند تجربه مصرف را داشته‌اند. اما این همه ماجرا نیست و در بلند مدت عواقب مصرف نیز ظاهر خواهد شد. همچنین ممکن است بسیاری از جوانان درگیر الگوهای مصرفی شوند که پیامدهای منفی کوتاه مدتی در پی دارد (مانند مصرف در سنین پایین، مصرف مکرر، مصرف دزهای بالا، چند ماده مصرفی و مصرف مواد هنگام رانندگی، فعالیت جنسی و …). این امر ممکن است الگویی از مصرف را در بزرگسالی ایجاد کند که منجر به پیامدهای منفی طولانی مدت‌تری برای فرد شود.

براتی معتقد است که اگرچه همیشه نمی‌توان یک ارتباط خطی و علی میان مصرف مواد و پیامدهای آن ترسیم کرد و تحلیل پیچیده‌تری مورد نیاز است، اما شواهد قوی نشان از آن دارد که میان مصرف مکرر الکل و مواد مخدر و پیامدهای منفی بهداشتی، آموزشی و اجتماعی همبستگی وجود دارد.

یک چهارم ۱۳ تا ۱۵ ساله‌ها تجربه مصرف "سیگار" داشته‌اند

پیامدهای مرتبط با حوزه سلامت

به گفته معاون پژوهشی موسسه کادراس، شواهد محکمی وجود دارد که نشان دهنده ارتباط میان مصرف مواد با ضعف جسمانی و روحی در کودکان و جوانان است، به طور مثال، مصرف دخانیات در کودکان و نوجوانان به روشنی با بروز مشکلات تنفسی مانند آسم و رینیت و در بزرگسالان با انواع سرطان‌ها در ارتباط است. مصرف مکرر کانابیس با فاکتورهای سلامت جسمانی مانند وضعیت تنفسی، بیماری‌های قلبی و عروقی و علائم برونشیت حاد مرتبط است. مصرف کانابیس نیز همچنین در دوران نوجوانی با نرخ بالاتر از کار افتادگی در سنین پایین یعنی از سن 59 سالگی همراه است.

بنابر اظهارات براتی، اثرات شدید مصرف کانابیس شامل افزایش اضطراب، علائم روان پریشی و افزایش خطر مرگ و میر ناشی از مصرف آن مانند تصادفات رانندگی نیز می‌شود.

وی با اشاره به تاثیر مصرف بالای الکل در کودکان و نوجوانان افزود: مصرف بالای الکل توسط کودکان و جوانان در بزرگسالی می‌تواند وضعیت سلامت جسمانی فرد را از جمله در حوزه بیماری‌های گوارشی، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان تحت‌الشعاع خود قرار دهد. همچنین ممکن است به دلیل تضعیف سیستم ایمنی خطر انواع بیماری‌های عفونی را نیز افزایش دهد. علاوه بر این مصرف بالای الکل در کودکان و جوانان می‌تواند اثرات عصبی منفی و کاهش عملکرد مغز را هم در پی داشته باشد.

معاون پژوهشی موسسه کادراس خاطرنشان کرد: مصرف‌کنندگان تزریقی مواد مخدر نیز که از سرنگ و تجهیزات تزریق به صورت مشترک استفاده می‌کنند در معرض خطر ابتلا به ایدز و سایر بیماری‌های ویروسی هستند که از طریق خون منتقل می‌شوند. همچنین جوانانی که به‌تازگی به مصرف تزریقی روی آورده‌اند، از مخاطرات آن به خوبی آگاه نیستند و حتی نمی‌دانند که چگونه می‌توانند برای بهبود وضعیت خود از سیستم‌های ترک اعتیاد کسب حمایت کنند. از این رو احتمال ابتلای به ایدز و بیماری‌های مرتبط با آن در اوایل تجربه ترزیق در افراد بیشتر است. از سوی دیگر نیز میان پاره‌ای از پیامدهای منفی حوزه سلامت روان مانند رفتارهای مخاطره آمیز جنسی، بزهکاری و خشونت در کودکان و نوجوانان با مصرف‌کننده الکل و مواد مخدر به ویژه در کشورهای با درآمد متوسط و پایین مانند شیلی، چین، نامیبیا همبستگی وجود دارد. همچنین اختلالات مصرف الکل و مواد مخدر به هدر رفتن بخش مهمی از عمر کودکان و نوجوانان مصرف کننده در سراسر جهان می‌انجامد.

پیامدهای آموزشی

وی با تاکید بر اینکه مصرف تنباکو، الکل و مواد مخدر اغلب مشکلات حوزه سلامت روان را به همراه دارد، گفت: این موارد ممکن است بر مشارکت فرد در مدرسه تاثیر منفی گذارد و بنابراین مصرف مواد با پیامدهای منفی آموزشی در سطح جهان مانند عملکرد ضعیف آموزشی، ترک تحصیل، ناتمام ماندن دوره متوسطه و تحصیلات تکمیلی در طیف متنوعی از مناطق توسعه یافته و در حال توسعه دارای همبستگی است.

براتی ضمن هشدار نسبت به اینکه هر چه مصرف در سنین پایین‌تری آغاز شود، پیامدهای منفی بیشتر و طولانی‌ مدت‌تری خواهد داشت، گفت: مصرف زودهنگام تنباکو توسط نوجوانان اغلب به افت عملکرد تحصیلی به ویژه در مدارس می‌انجامد. همچنین نوشیدن مداوم الکل و مستی به ویژه از سنین پایین بسیار مضر است و احتمال تاثیرات منفی زودهنگام بر مغز، مشکلات اجتماعی، فرار از مدرسه و ترک تحصیل را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر مصرف مداوم کانابیس در اوایل نوجوانی، عملکرد ضعیف فرد در مدرسه و ترک زود هنگام تحصیل مرتبط را به همراه دارد. در واقع هر چه دز مصرفی بیشتر و سنگین‌تر باشد، میزان موفقیت تحصیلی کمتر خواهد شد.

معاون پژوهشی موسسه کادراس یکی دیگر از جنبه‌های اختلال آموزشی ناشی از مصرف مواد را پیامدهای منفی آن برای آن‌دسته از همسالان غیر مصرف‌کننده‌ای که با مصرف‌کنندگان ارتباط دارند، دانست و افزود: این موارد شامل، اختلال در زمان مطالعه، توهین، تحقیر و آسیب مالی است. در مدارس مصرف کنندگان مواد می‌توانند زمان آموزشی را مختل و منابع آموزشی را هدر دهند. به طور کلی، وزارت آموزش بریتانیا تخمین زده کاهش دسترسی کودکان و نوجوانان به مصرف مواد به ازای هر فردی که دارای سوء مصرف مواد است، 80 هزار و 700 پوند هزینه برای اقتصاد این کشور دارد.

علت گرایش برخی نوجوانان به مواد مخدر

براتی در ادامه با اشاره به علت گرایش برخی نوجوانان به مواد مخدر معتقد است که ویژگی‌های فرد و محیطی نیز می‌تواند، عامل مهمی در گرایش کودکان و نوجوانان به مصرف مواد مخدر باشد. این ویژگی‌ها و عوامل محیطی به دو دسته «عوامل خطر» و «عوامل مصونیت‌بخش» تقسیم می‌شوند. بسته به اینکه کدام یک از این عوامل احتمال مصرف مواد را در جوانان افزایش یا کاهش دهد، همه افراد ترکیبی از عوامل خطر و عوامل محافظتی را در زندگی خود تجربه می‌کنند و تأثیر متقابل آنها در زندگی یک فرد جوان پیش‌بینی می‌کند که آیا احتمال مصرف مواد در او وجود دارد یا خیر؟.

وی یادآور شد: عوامل خطر و مصونیت‌بخش، کلیه دوره های رشد فرد را در طول زندگی از زمان لقاح تا دوران کودکی، نوجوانی و بزرگسالی شکل می دهند. یکی از راه های مفید برای درک تأثیر متقابل این عوامل، داشتن رویکردی اکولوژیک است که کودک و نوجوان را در مرکز محیط هایی همواره در حال گسترش (یعنی خانواده، مدرسه و جامعه) نشان می‌دهد.

معاون پژوهشی موسسه کادراس با اشاره به اینکه سطح کلی عوامل خطر و مصونیت‌بخش در زندگی کودک محصول تعامل میان ویژگی‌های فردی و تجربیات او در حوزه‌ های مختلف زندگی است، افزود: وابستگی عاطفی پایین کودک و والدین در دوران نوزادی ممکن است به بروز مشکلات رفتاری اولیه در کودک منجر شود و بر عملکرد او در مدرسه و تعامل با همسالانش تاثیر منفی بگذارد. از سوی دیگر، برنامه‌های پیشگیرانه شواهد محور در مدارس می‌تواند توانایی آنها را در تعامل با معلمان و همسالان بهبود بخشد، از مشکلات رفتاری بیشتر جلوگیری کند و به بهبود روابط با والدین کمک کند. آنچه در اوایل زندگی یک فرد اتفاق می‌افتد، بر رویدادها و تجربیات بعدی زندگی او تاثیر می‌گذارد و به این ترتیب، تجربیات اولیه می‌تواند تاثیری مستقیم چه مثبت و چه منفی بر تعیین مسیر زندگی یک کودک داشته باشد.

براتی خاطرنشان کرد: همچنین دوره‌های زندگی کودک ممکن است تحت تأثیر عواملی همچون رویدادهای مهم زندگی وی (نقل مکان به خانه‌ای بهتر و با کیفیت‌تر) یا تحول‌های عمده (مانند انتقال از مقطع ابتدایی به دبیرستان) قرار گیرد و یا تحت الشعاع برنامه پیشگیرانه‌ای قرار گیرد که با عوامل خطر مقابله می‌کند. عواملی که یک جوان را در معرض خطر قرار می‌دهد، یا از سوی دیگر از او در برابر مصرف مواد محافظت می‌کند تا حد زیادی مشابه سایر رفتارهای مشکل‌ساز (مانند خشونت، فعالیت مجرمانه، رفتار جنسی پرخطر و عملکرد ضعیف در مدرسه) است. این امر مستلزم یک رویکرد هماهنگ، جامع و حفظ حقوق اولیه است که کودکان و نوجوانان را برای تقویت عوامل محافظتی و شناخت عوامل خطر توانمند می‌سازد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه طیفی از عوامل می‌توانند جوانان را به سوی مصرف مواد هدایت کرده یا از آن پیشگیری کند، تصریح کرد: فرد، خانواده، مدرسه، جامعه، رسانه‌ها، کلوپ‌های جوانان، گروه‌های مذهبی، محل‌های کار، موسسات تفریحی و..، لازم است ارتقای سلامت و پیشگیری از مصرف مواد را در سیاست ها و اقدامات خود به کار گیرند، گفت: همچنین آنها باید عوامل مصونیت‌بخش و نیز عوامل خطر را در حوزه‌های مختلف مرتبط با کار خود به مخاطبان معرفی کنند.

معاون پژوهشی موسسه کادراس در این راستا همچنین برنامه‌های تحصیلی در سطح ملی و محلی (محتوا و روش‌های ارائه مطالب) از جمله آموزش مهارت‌های مبتنی بر پیشگیری، آموزش و حمایت از معلمان، متخصصین بهداشت مدارس و سایر کارکنان برای برنامه‌ریزی، توسعه و اجرای یک استراتژی مداخله گرایانه جامع مدرسه محور، مداخلات مبتنی بر شواهد مرتبط با برنامه‌های درسی که در موسسات آموزشی اجرا می‌شود، مداخلات مبتنی بر شواهد اجرا شده در مدرسه و موسسات آموزشی از جمله سیاست‌های مصرف مواد در مدارس، همچنین سایر مداخلات پیشگیرانه مشاهده محور در موسسات آموزشی، ارائه خدمات بهداشتی در مدارس، خدمات مربوط به حوزه پیشگیری و حمایت از جوانان مصرف کننده مواد، مدیریت، هماهنگی و ارزیابی واکنش‌ها در بخش آموزش از جمله نظارت بر شیوع مصرف مواد میان کودکان و جوانان را از جمله چارچوب‌های موردنیاز سیاستی برای پیشگیری از مصرف مواد میان کودکان و نوجوانان عنوان کرد.

 

تربیت دانش‌آموز برای کنکور وظیفه معلم نیست/ کمبود 200 هزار کلاس درس در کشور

تربیت دانش‌آموز برای کنکور وظیفه معلم نیست/ کمبود 200 هزار کلاس درس در کشور
تربیت دانش‌آموز برای کنکور وظیفه معلم نیست/ کمبود 200 هزار کلاس درس در کشور

ایسنا/گلستان وزیر آموزش و پرورش گفت: در جامعه برای معلم ما طوری جا افتاده که کنکور هدف و وظیفه من است و باید برای کنکور، دانش آموز تربیت کنم حال آنکه این تفکر اشتباه است.

یوسف نوری بعد از ظهر امروز در جمع فرهنگیان گلستان اظهار کرد: به فرموده رهبر معظم انقلاب، معلمی در آموزش و پرورش از معلمی به عنوان آموزشگر بالاتر است، در واقع نقش معلمان در آموزش و پرورش تمدن سازی و شکوفایی تمدن نوین اسلامی است چراکه سرمایه نابی در اختیار معلمان قرار گرفته است، تمدن هیچ کشوری شکل پیدا نمی کند مگر آنکه نیروی آن کشور آماده و شکوفا شود و تربیت نیروی انسانی آماده فقط از طریق معلمان و دوره های آموزشی عمومی میسر می شود و به فرموده معمار کبیر انقلاب دانشگاه برای این کار دیر است.

وی با بیان اینکه در گذشته و همچنین امروز خیلی‌ها از آموزش و پرورش را مورد هجمه قرار می دهند چون اگر این نهاد را ناکارآمد کنند مابقی چیزها نیز ناکارآمد خواهد شد، افزود: برای تحقق تولید و اشتغال آفرینی باید جامعه دانش بنیان داشته باشیم، دانش بنیان شدن جامعه جز از مسیر عمومی آموزش و پرورش میسر نیست مگر می شود دانش آموزانی که در مدرسه برای آنها زمینه سازی نشده در دانشگاه به سمت دانش بنیان ها حرکت کنند.

یوسفی با بیان اینکه قله های افتخار اعم از شهید طهرانی مقدم و شهید همت از معلمان بودند، تصریح کرد: نقش معلمان بی بدیل است به همین دلیل رهبر معظم انقلاب به معیشت معلمان و رفع مشکلات آنها در حوزه های مختلف تاکید کردند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مهم ترین کاری که در دوره های گذشته انجام نشده بود سند تحول بنیادین بود، تأکید کرد: مقصر این مسئله نیز ما هستیم نه معلمان، وقتی برای رهبری این سند تحول برنامه ای نداشته باشیم طبیعی است که مقام معظم رهبری نیز از این وضعیت ناخرسند باشند.

تعطیلی مدارس زحمت معلمان را دوچندان کرد/ اختصاص 1500 میلیارد تومان برای جبران افت تحصیلی دانش آموزان 

وی به تعطیلی مدارس در دوران کرونا اشاره کرد و افزود: باید مدارس باز شوند، متاسفانه تحت تاثیر یک سری احساسات قرار گرفتیم و مدارس را تعطیل کردیم نه آنکه آن را مجازی کرده باشیم. ما با تعطیلی مدارس زحمت معلمان را مضاعف کردیم چراکه وقتی قرار بر مجازی شدن آموزش است باید زیرساخت های آن موجود باشد.

نوری با اشاره به اینکه برای بازگشایی مدارس یک گام برداشتیم و آقای رئیس جمهور هم خیلی حمایت کردند و در نتیجه با حمایت ستاد کرونا از ابتدای سال مدارس را باز کردیم، تصریح کرد: تعدادی از دانش آموزان نیز از مدرسه جا ماندند، اکنون نیز از ستاد کرونا یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را برای بازماندگان از تحصیل و ترمیم افت تحصیلی ناشی از کرونا جذب کردیم؛ البته که این میزان کافی نیست اما باید شروع کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه رتبه بندی معلمان با همت مجلس شورای اسلامی و حمایت دولت در دست پیگیری است، این طرح مخالفان و موافقانی دارد که هنوز چیزی تصویب نشده و احتمالا فردا جلسه آخر کمیسیون را خواهیم داشت که پس از تایید کمیسیون طی یک الی دو جلسه در صحن جلسه نهایی می شود، ما مصر هستیم که آیین نامه رتبه بندی معلمان را به نحو احسان بنویسیم و اجرا کنیم، دولت قبل برای آنکه طرح رتبه بندی معلمان را اجرا نکند یک منبع پایدار برای آن در نظر نگرفت و می خواست برای سه سال ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار بگذارد اما در حال حاض. ۳۸ هزار میلیارد تومان برای ۱۸ ماه در نظر گرفت که این میزان اعتبار برای حدود ۸۵۰ هزار نفر است.

وی با بیان اینکه زیرساخت های ساختمانی و فضای آموزشی به دلیل حضور دانش آموزان جدید، فرسودگی بنا و مهاجرت مطلوب نیست، ابراز داشت: ما به ۲۰۰ هزار کلاس درس نیاز داریم و در حال حاضر هزینه ساخت هر کلاس درس یک میلیارد تومان است و دولت در این سفرها ۶ و نیم هزار میلیارد تومان را برای این امر اختصاص داده است.

نوری با بیان اینکه در حال حاضر اعتبار برای ساخت دو هزار و ۱۰۰ فضای ورزشی واریز شده است، افزود: در حالی که در گذشته بالاترین اعتبار تخصیص یافته برای سرانه مدارس ۲۰ میلیارد تومان برای کل کشور بود اما ما در یک مرحله ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت کردیم که البته این میزان هم کافی نیست.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه وظیفه ما تحصیل دانش آموزان است نه اشتغال آفرینی آنها، گفت: ما این قشر را در مسیر مهارت آموزی قرار می دهیم تا به اشتغال نزدیک شوند، نظام پذیرش دانشجو مربوط به وزارت علوم و وزارت بهداشت است و خودش باید اقدام کند، در جامعه برای معلم ما طوری جا افتاده که کنکور هدف و وظیفه من است و باید برای کنکور دانش آموز تربیت کنم حال آنکه این تفکر اشتباه است.

وی با بیان اینکه از سال آینده رابطه کنکور و مدارس کاملا قطع می شود، تاکید کرد: اگر امسال هم حوزه بندی محل برگزاری آزمون کنکور در دفترچه ها مشخص نشده باشم اجازه برگزاری کنکور در مدارس را نمی دهیم.

 

جان باختن ۵ دانش‌آموز خوزستانی و یک فرهنگی بازنشسته در حادثه متروپل

جان باختن ۵ دانش‌آموز خوزستانی و یک فرهنگی بازنشسته در حادثه متروپل
جان باختن ۵ دانش‌آموز خوزستانی و یک فرهنگی بازنشسته در حادثه متروپل

ایسنا/خوزستان در حادثه فرو ریختن ساختمان متروپل آبادان پنج دانش‌آموز خوزستانی و یک فرهنگی بازنشسته جان خود را از دست داده‌اند.

ملیکا و میترا صالحیان‌پور و مسیح صادقی از خرمشهر و آرین و حمیدرضا جلیلیان از آبادان، دانش‌آموزان خوزستانی هستند که در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند.

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان در پیام‌های جداگانه درگذشت دانش‌آموزان آبادانی و خرمشهری در حادثه متروپل را تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا به نقل از آموزش و پرورش خوزستان، مسعود حمیدی‌نژاد امروز در پیامی درگذشت ملیکا و میترا صالحیان‌پور و مسیح صادقی از دانش‌آموزان آموزش و پرورش خرمشهر را تسلیت گفت.

در پیام سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان آمده است:

“بسم الله الرحمن الرحیم

«‫إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ»

خبر تاسف بار درگذشت دانش آموزان  ملیکا و میترا صالحیان پور و مسیح صادقی از  آموزش و پرورش خرمشهر در حادثه ریزش ساختمان متروپل موجب تاثر و تالم مجموعه تعلیم و تربیت در استان خوزستان شد.

اینجانب به نیابت از فرهنگیان استان فقدان این سه دانش آموز بزرگوار را به خانواده محترم ایشان و دانش آموزان و فرهنگیان فرهیخته آموزش و پرورش خرمشهر تسلیت عرض می نمایم.

خداوند آن سه عزیز سفر کرده را در جوار رحمت خویش قرین آمرزش و آرامش قرار دهد و به بازماندگان صبر جمیل و  اجر جزیل عنایت فرماید.

مسعود حمیدی نژاد

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان”

وی همچنین در پیامی درگذشت آرین و حمیدرضا جلیلیان از آموزش و پرورش آبادان را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است:

“بسم الله الرحمن الرحیم

«‫إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ»

خبر تاسف بار درگذشت دانش آموز آرین و حمیدرضا جلیلیان از  آموزش و پرورش آبادان در حادثه ریزش ساختمان متروپل موجب تاثر و تالم مجموعه تعلیم و تربیت در استان خوزستان شد.

اینجانب به نیابت از فرهنگیان استان فقدان این دانش آموز بزرگوار را به خانواده محترم ایشان و دانش آموزان و فرهنگیان فرهیخته آموزش و پرورش آبادان تسلیت عرض می نمایم.

خداوند آن عزیز سفر کرده را در جوار رحمت خویش قرین آمرزش و آرامش قرار دهد و به بازماندگان صبر جمیل و  اجر جزیل عنایت فرماید.

مسعود حمیدی نژاد

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان”

به گزارش ایسنا، در این حادثه حسن سیداوی از فرهنگیان بازنشسته آموزش و پرورش آبادان نیز جان باخت. حمیدی‌نژاد در پیامی درگذشت این فرهنگی بازنشسته را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است:

“بسم الله الرحمن الرحیم

«‫إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ»

خبر تاسف بار درگذشت همکار ارجمند مرحوم حسن سیداوی موجب تاثر و تالم مجموعه تعلیم و تربیت در استان خوزستان شد.

اینجانب به نیابت از فرهنگیان استان فقدان این همکار بزرگوار را به خانواده محترم ایشان و فرهنگیان فرهیخته آموزش و پرورش شهرستان آبادان تسلیت عرض می نمایم.

خداوند آن فقید سفر کرده را در جوار رحمت خویش قرین آمرزش و آرامش قرار دهد و به بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل عنایت فرماید.

 

نبود جاده ارتباطی، جان مادران و نوزادان منطقه “جلاله ” را تهدید می‌کند

نبود جاده ارتباطی، جان مادران و نوزادان منطقه “جلاله ” را تهدید می‌کند
نبود جاده ارتباطی، جان مادران و نوزادان منطقه "جلاله " را تهدید می‌کند

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی گفت: نبود جاده ارتباطی جان مادران و نوزادان منطقه جلاله را تهدید می‌کند و بعضاً این مساله منجر به فوت مادران باردار می شود.

مهدی روشنفکر روز یکشنبه ۸ خرداد به همراه استاندار کهگیلویه و بویراحمد و برخی مسئولان استان در بازدید از منطقه جلاله به شهرستان دنا افزود: جاده مواصلاتی و دسترسی منطقه جلاله و آب شرب منطقه در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

وی اظهارکرد: به علت نبود جاده ارتباطی جان مادران و نوزادان آنها تهدید می‌شود و بعضاً این مساله منجر به فوت مادران باردار می شود.

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از نیازهای اساسی مردم ارتباطات تلفنی اینترنت و پوشش تلویزیونی است که متاسفانه مردم این منطقه محروم بعلت عدم پوشش تلویزیونی به ناچار از ماهواره استفاده می کنند که این مسأله می تواند آسیب‌هایی را در پی داشته باشد.

 

تجاوز مدیرشرکت گردشگری به دختر۱۷ساله بعد از بیهوش کردنش

تجاوز مدیرشرکت گردشگری به دختر۱۷ساله بعد از بیهوش کردنش

هنوز مدت زیادی از تغییر ساعت کاری دخترم نگذشته بود که یک روز مدیر شرکت در پایان ساعت کاری برای دخترم چای می‌آورد تا خستگی اش برطرف شود، اما دخترم بعد از نوشیدن چای دچار سرگیجه می‌شود و توسط مدیر شرکت مورد تعرض قرار می‌گیرد.

تا

زنی میان سال به همراه دختر ۱۷ ساله اش برای شکایت از یک مدیر شرکت مسافرتی هوایی به کلانتری امام رضا (ع) مشهد مراجعه کرد.

به گزارش خراسان، او به مشاور و مددکار اجتماعی کلانتری گفت: دخترم در هنرستان گردشگری تحصیل می‌کند به همین دلیل قرار بود برای گذراندن یکی از واحد‌های درسی اش مدتی را به عنوان کارآموز در یک شرکت مسافرتی آموزش ببیند، ولی پدرش نمی‌توانست به هر شرکت خصوصی اعتماد کند به همین دلیل تلاش کرد با کمک اطرافیان فردی مورد اعتماد را برای کارورزی دخترم بیابد. بالاخره یکی از آشنایان شرکتی را در هسته مرکزی شهر معرفی کرد و همسرم به همراه دخترم به آن شرکت رفتند و با مدیر شرکت که چهره‌ای موجه داشت گفتگو کردند.

وی ادامه داد: طولی نکشید که با موافقت مدیر شرکت دخترم برای کارورزی مشغول کار شد، اما چند ماه بعد حرکات و رفتار‌های معنادار مدیر دخترم را نگران کرده بود و او می‌ترسید چنین موضوعی را با من یا پدرش در میان بگذارد تا این که در نزدیکی تعطیلات نوروز مدیر آن شرکت مسافرتی هوایی کارکنان را به بهانه شلوغی و افزایش مسافرت‌ها به دو شیفت کاری صبح و بعد از ظهر تقسیم کرد که دخترم در شیفت بعد از ظهر قرار گرفت. هنوز مدت زیادی از تغییر ساعت کاری دخترم نگذشته بود که یک روز مدیر شرکت در پایان ساعت کاری برای دخترم چای می‌آورد تا خستگی اش برطرف شود، اما دخترم بعد از نوشیدن چای دچار سرگیجه می‌شود و توسط مدیر شرکت مورد تعرض قرار می‌گیرد.

زن ادامه داد: دخترم زمانی که متوجه موضوع می‌شود به صاحبکارش اعتراض می‌کند، اما او با این ادعا که از دخترم فیلم وعکس تهیه کرده، تهدیدش می‌کند که نباید در این باره حرفی بزند. از سوی دیگر دخترم که نمی‌توانست این بی آبرویی را تحمل کند با خوردن مقداری قرص و در یک تصمیم احمقانه دست به خودکشی زد تا به قول خودش این لکه ننگ را از دامن خانواده اش پاک کند. من هم که از هیچ چیزی خبر نداشتم آن روز صبح وقتی دیدم دخترم از خواب بیدار نمی‌شود و هرچه صدایش می‌کنم پاسخی نمی‌دهد به طرف اتاقش رفتم، اما ناگهان او را در وضعیت وحشتناکی مشاهده کردم که روی رختخواب افتاده و کف از دهانش بیرون زده بود.

این مادر ادامه داد: هراسان با اورژانس تماس گرفتم و دخترم را به بیمارستان امدادی بردیم، ولی پزشکان اعلام کردند او به کما رفته است و احتمال این که به هوش بیاید خیلی اندک است. آن روز من فقط اشک می‌ریختم و نمی‌دانستم چرا دخترم دست به خودکشی زده است، ولی مدتی بعد و به طرز معجزه آسایی دخترم به هوش آمد و از مرگ نجات یافت، ولی یک ماه در بیمارستان بستری بود تا به بهبودی کامل رسید. بعد از این ماجرا بود که با اصرار من بالاخره حادثه وحشتناکی را که برایش رخ داده بود بازگو کرد و من هم بلافاصله دستش را گرفتم و به قانون پناه آوردم تا این فرد شیطان صفت به سزای اعمالش برسد.

۱۴۰۱ خرداد ۱۱, چهارشنبه

بهترین بازی فکری برای کودکان کدام است؟

بهترین بازی فکری برای کودکان کدام است؟

 بهترین بازی فکری برای کودکان کدام است؟

همه ما از دوران کودکی خود بازی‌هایی مانند منچ و مار پله را در خاطر داریم. انواع بازی‌های فکری دیگر مانند پازل، شطرنج و غیره نیز در میان کودکان و نوجوانان محبوب بوده و همچنان هم محبوب هستند. این نوع از سرگرمی‌های فکری به پرورش ذهن و خلاقیت کودکان هم کمک زیای می‌کند و بسیاری از آنها حتی محدودیت سنی نیز ندارد. بازی فکری در واقع مانند یک باشگاه ذهن برای کودک شما عمل می‌کند و به تقویت و پویایی ذهن او کمک می‌کند. ما در ادامه این مقاله به معرفی چند بازی فکری مناسب برای کودکان می‌پردازیم. پس با ما در ادامه همراه باشید.

1.شطرنج

شطرنج یکی از بازی‌های قدیمی و نوستالژیکی است که تنها محدود به بزرگسالان نمی‌شود بلکه برای کودکان هم مناسب است. برخی از کودکان از چهار سالگی برای آموزش شطرنج آماده هستند اما سن شروع آموزش آن از 7 یا 8 سالگی است. شما می‌توانید انواع شطرنج با صفحه دست ساز یا معمولی را تهیه کنید. قیمت  خرید  شطرنج نیز با توجه به جنس صفحه و مهره‌های آن تعیین می‌شود و بهتر است به صورتی باشد که حرکت دادن آنها راحت باشد. بنابراین بهتر است سبک بوده و از جنس خوبی تهیه شده باشد.

بهترین بازی فکری برای کودکان کدام است؟

2.پازل

پازل‌ هم یک بازی‌ مناسب برای همه سنین  است. در بازی پازل تعداد قطعات آن و درنتیجه سطح دشواری بازی با توجه به تعداد آنها، برای هر سن متفاوت است. به عنوان مثال، اگر فرزند شما هشت تا نه ساله است پازل 250 تا 500 قطعه‌ای برای او مناسب است. پس بازی فکری پازل می‌تواند کودکان را مدت زمان زیادی سرگرم کند و در عین حال ذهن آنها را نیز فعال کند.

3.ابزار خلاقیت

ابزارهای مختلف هم می‌توانند به ایجاد بازی فکری برای بچه‌ها کمک کنند. این ابزارها خلاقیت بچه‌ها را شکوفا کرده و با آنها می‌توانند بازی‌های مختلفی را خلق کنند. یکی از این ابزارها ذره بین است. بچه‌ها با استفاده از ذره بین می‌توانند وسایل مختلفی را آزمایش کرده و ذهنشان را به چالش بکشند. برای خرید یک مدل ذره بین در کنار توجه به  قیمت آن بهتر است دقت کنید که کیفیت بالایی داشته باشد و برای مدتی بتواند کار کند. انواع  دیجیتال و ساده یا کوچک و بزرگ ذره بین نیز این روزها در بازار وجود دارد که مدل چراغ دار آن نیز برای بچه‌ها جذابیت بیشتری دارد و می‌توانند از این ابزار در موقعیت‌های مختلف هم استفاده کنند.

4.مکعب روبیک

بهترین بازی فکری برای کودکان کدام است؟

مكعب روبيك يك پازل متفاوت مكانيكي است كه در سال ۱۹۷۴ توسط يك مجسمه ‌ساز و پروفسور معمار مجارستاني به نام ارنو روبيك طراحی شد. به همین دلیل هم این مکعب را روبیک و به نام او نام گذاری کردند. مكعب روبيك مدل‌هاي متنوعی دارد كه از جمله آن‌ها مي‌توان به ۲×۲×۲ (مكعب جيبي)، ۳×۳×۳ (انتقام روبيك)، ۴×۴×۴ و ۵×۵×۵ (روبيك پروفسورها)، ۶×۶×۶ و ۷×۷×۷ اشاره كرد. شما می‌توانید هر كدام از اين مكعب‌هاي روبيك را با توجه به سن کودک خود انتخاب کنید. این بازی یک سرگرمی فکری مفید و مناسب برای بچه‌ها است که به تجسم  3 بعدي آن‌ها كمك مي‌كند و حافظه آنها را نیز تقویت خواهد کرد.

5.دومینو

یکی دیگر از بازی‌های فکری مناسب برای کودکان بازی دومینو است. با توجه به زیبایی این بازی باید بدانید که بازی دومینو نیز بازی کودکانه بسیار جذابی است که معمولا برای کودکان بالای شش سال گزینه خوبی خواهد بود. در دومینو تعداد زیادی از مهره‌ها با یک نقشه خاص به دنبال هم قرار می‌گیرند که با یک حرکت و به دنبال هم حرکت خواهند کرد.

6.ماز

یکی دیگر از بازی‌های فکری ماز است. مازها یکی از بهترین ابزارها برای تقویت قوه جهت ‌یابی و تجسم فضایی کودکان به شمار می‌روند. برای هر سن خاصی مدل‌های متفاوتی از انواع ماز وجود دارد و بعضی از مازها حتی برای بزرگسالان هم سخت خواهند بود. این بازی به تقویت تمرکز در کودکان کمک زیادی خواهد کرد و این موضوع در دوران مدرسه برای آنها بسیار مفید خواهد بود.

7.کارت حافظه

اگر شما هم به دنبال یک بازی فکری کارتی هستید؛ کارت‌های حافظه انتخاب بسیار مناسبی هستند. این بازی فکری کارتی معمولا برای کودکان بالای سه سال استفاده می‌شود. نوجوانان نیز علاقه زیادی به این بازی دارند. در میان بزرگسالان نیز بازی‌های کارتی زیاد است که انواع حافظه آن کمک خواهد کرد تا شما در دوران پیری به زوال عقل و آلزایمر مبتلا نشوید. استفاده از این کارت‌ها از دوران کودکی به تقویت حافظه کودکان شما کمک زیادی خواهد کرد.

8.سودوکو

سودوكو مخفف يك واژه ژاپني يعني سوجي وا دوكوشين ني كاگيرو به معني «ارقام بايد تنها باشند» است. بنابراین اين بازي ريشه‌اي ژاپني دارد اما تقريبا حدود 30 سال است كه مردم کشورهای ديگر جهان  هم از آن استفاده می‌کنند و این روزها تبدیل به یکی از بازی‌های محبوب دنیا شده است. هرچند سودوكوي اصلي يك جدول 9 در 9 است ولي انواع ساده‌تر آن هم كه با جداول كوچك‌تر هستند وجود دارد و شما مي‌توانيد براي كودكان دبستاني خود از مدل‌های ساده‌تر آن استفاده کنید. با بالا رفتن سن تعداد ردیف‌ها و ستون‌های جدول نیز بیشتر و سخت‌تر خواهد شد.

 

پیکر ملیکا شناسایی شد/ آواربرداری حوالی مغازه بستنی فروشی محدوده متروپل

پیکر ملیکا شناسایی شد/ آواربرداری حوالی مغازه بستنی فروشی محدوده متروپل

شهروند: دوم خرداد ماه سال جاری ساختمان متروپل در آبادان به یکباره فروریخت که سبب جان باختن تعدادی از هموطنانمان شد. کارشناسان دلیل ریزش این ساختمان را عدم رعایت ضوابط فنی و استانداردهای لازم در سازه می دانند. در این میان امدادگران در حال آوار برداری و کشف اجساد احتمالی هستند. اما در هفتمین روز از حادثه چه اتفاقی رخ داده است

شناسایی پیکر ملیکا توسط پدر

پیکر دو جان باخته حادثه متروپول دقایقی پیش از زیر آوار پیدا شد. پدر ملیکا در محل کشف این پیکرها، دختر خود را شناسایی کرد. ملیکا دختر مینوشهری بود که در حادثه متروپل آبادان جان باخت.
او به همراه خواهرش چند دقیقه‌ای زیر سایبان بستنی فروش کنار متروپل آبادان منتظر مادرشان بودند که ساختمان بر سرشان آوار شد.

در آواربرداری از ضلع شمالی ساختمان متروپل، تعدادی پیکر دیگر پیدا شده. هم اکنون نیروهای امدادی فعال در صحنه در حال آواربرداری برای دسترسی به اجساد قربانیان هستند.

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان، عملیات آواربرداری در حال حاضر در محدوده ضلع شمالی ساختمان، در محل مغازه بستنی فروشی ادامه دارد.

 

وزارت بهداشت: ۱۰ درصد ۱۳ تا ۱۵ ساله‌ها سیگار و قلیان می‌کشند

وزارت بهداشت: ۱۰ درصد ۱۳ تا ۱۵ ساله‌ها سیگار و قلیان می‌کشند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :همشهری: براساس مطالعات انجام شده از سوی وزارت بهداشت 10.2درصد از گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ سال کشور، مصرف‌کننده مواد دخانی هستند و این مسئله می‌تواند منجر به کاهش سن و سرعت ابتلا به بیماری‌هایی از جمله سرطان، مشکلات ریوی، تنفسی و… شود. کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری هفته ملی بدون دخانیات با اشاره به کاهش سن مصرف دخانیات در کشور، درباره استفاده دانش‌آموزان از مواد دخانی مانند سیگار و قلیان گفت: «نبود اطلاع از قوانین در مدرسه، اصناف و … یکی از دلایل شیوع مصرف مواد دخانی در افراد زیر ۱۸ سال است. طبق بررسی که در سال ۱۳۹۵ انجام شد، ۳.۴ درصد نوجوانان مصرف‌کننده سیگار بودند که در دختران ۲.۱ درصد و پسران ۴.۸ درصد بوده است. ۵.۷ درصد نوجوانان هم مصرف‌کننده قلیان بودند که ۷.۳ درصد در پسران و ۴.۳ در دختران بوده است. آمارها نشان می‌دهد دخترها به مصرف قلیان و سیگار روی می‌آوردند.»‌ حیدری در پاسخ به سؤال همشهری درباره کاهش سن ابتلا به بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات به برنامه‌ریزی‌های حوزه بهداشت، در تمام بخش‌های سنی و جنسیتی، برای مبارزه با دخانیات اشاره کرد و گفت: «جلساتی با آموزش و پرورش، اصناف و… گذاشتیم و بسیاری از استان‌ها به نتایج خوبی رسیدند. یکی از گروه‌های اصلی و هدف ما جوانان و نوجوانان هستند و در این حوزه برنامه‌هایی داریم؛ مثلا برخی تصور می‌کنند چون دود قلیان از آب می‌گذرد، مضر نیست؛ درصورتی که همین امر باعث نفوذ سموم قلیان به بدن می‌شود و در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کنیم. یک وعده قلیان به اندازه ۶۰ تا ۷۰ نخ سیگار ضرر دارد. بدیهی است که با کاهش سن دریافت سموم مواد دخانی که ۴ هزار ماده سمی و ۷۰ ماده سرطان‌زا دارد، کاهش سن سرطان، مشکلات ریوی، تنفسی و… سریع‌تر اتفاق می‌افتد.» او با اشاره به اینکه سالانه ۶۰ هزار نفر به‌دلیل مصرف دخانیات در کشور جان خود را از دست می‌دهند، ادامه می‌دهد:‌ «چرا باید میانگین سنی مصرف دخانیات کاهش یابد و مصرف در خانم‌ها بیشتر شود؟ چرا دانش‌آموزان ما به راحتی باید به این مواد دسترسی داشته باشند؟ چرا همه اصناف می‌توانند مواد دخانی را عرضه کنند؟ چرا باید بحث معطر و معسل کردن مواد دخانی را در دستور کار قرار دهیم و به بهانه اشتغال‌زایی مجوز پشت مجوز صادر شود؟» به‌گفته این مسئول، وزارت بهداشت مدعی‌العموم سلامت مردم است، اما از مالیات دخانیات که باید برای سلامت مردم خرج شود، سهمی ندارد تا بتواند در حوزه وظایف خود اقداماتی انجام دهد: «ایران در حوزه مالیات بر مواد دخانی تقریبا جزو آخرین کشورهاست. اگر مالیات بر مواد دخانی براساس آنچه پیشنهاد داده بودیم، انجام می‌شد، حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برای کشور حاصل می‌شد. درحالی‌که اکنون نظام سلامت بیش از ۱۰ برابر این عدد را برای عوارض دخانیات در کشور هزینه می‌کند.»‌ به‌ گفته حیدری، در دوران کرونا عرضه قلیان در مکان‌هایی مانند رستوران‌ها و… ممنوع شد و بعد از آن هم باید سرو قلیان در این مراکز غیرقانونی اعلام شود. البته در برخی استان‌ها سرو قلیان ممنوع است، اما در برخی دیگر اصلا مدیریت در این‌ باره وجود ندارد.

 

۲۸ درصد افراد بالای ۱۸ سال کشور قلیان می‌کشند

از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰، مصرف قلیان ۵۷.۶ درصد در زنان و ۱۷.۹۸ درصد در مردان افزایش یافته است و هم‌اکنون 28درصد افراد بالای 18سال کشور قلیان مصرف می‌کنند. این نکته‌ای است که جعفر جندقی، رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت در نشست خبری هفته ملی بدون دخانیات آن را اعلام می‌کند و می‌گوید: «مصرف قلیان بیشتر از سیگار ضرر دارد و این ماده دخانی به تفریح نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها تبدیل شده اما آگاهسازی کامل در مورد مضرات مصرف آن ضروری است.»

به‌گفته جندقی مطالعات نشان می‌دهد که 10.2درصد از افراد ۱۳ تا ۱۵ سال کشور مصرف‌کننده مواد دخانی هستند که ۵۷.۷ درصد این گروه سنی قلیان و ۱.۹ درصد نیز مواد دخانی بدون دود مصرف می‌کنند: «همچنین براساس تحقیقات انجام شده ۲۴.۲ درصد نوجوانان در معرض مواجهه با دود دخانیات در منازل خود و ۳۸.۴ درصد نوجوانان نیز در معرض مواجهه با دود دخانیات در اماکن عمومی مسقف بودند.»

جندقی با تأکید بر اینکه فاصله سنی بین دختران و پسران نوجوان برای مصرف دخانیات زیاد نیست و باید دستگاه‌هایی که مسئول فرهنگی هستند به این مسئله ورود کنند، ادامه می‌دهد: «باید حمایت‌های پیشگیرانه در زمینه قوانین بازدارنده ایجاد شود و وزارتخانه‌های صمت و بهداشت، سیستم قضایی، نیروی انتظامی و تعزیرات حکومتی وظایف قانونی خود را درباره کنترل دخانیات انجام دهند. فروش مواد دخانی به زیر ۱۸ سال یا توسط افراد زیر 18سال ممنوع است و نباید در نزدیکی اماکن آموزشی فروخته شود. ۶۵ درصد مصرف‌کنندگان دخانیات سیگار مصرفی خود را از سوپرمارکت، دستفروشان یا دکه‌های مطبوعاتی تهیه می‌کردند و این اماکن باید پس از گرفتن مجوز فروش بتوانند سیگار عرضه کنند.»‌

سالانه حدود ۲۰۰۰ کودک به فرزندخواندگی سپرده می‌شوند

سالانه حدود ۲۰۰۰ کودک به فرزندخواندگی سپرده می‌شوند

سالانه حدود ۲۰۰۰ کودک به فرزندخواندگی سپرده می‌شوند

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت: سالانه حدود ۲۰۰۰ کودک به فرزندخواندگی و یا امین موقت سپرده می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید بابایی مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور از برگزاری دوره دانش افزایی کارشناسان فرزند خواندگی سراسر کشور خبر داد و گفت: این دوره در راستای به روز رسانی دانش و اطلاعات کارشناسان فرزند خواندگی در سراسر کشور برگزار شد که پس از دوره آموزشی، آزمون هماهنگی از ۴۰۰ کارشناس مرتبط با این سازمان صورت می‌پذیرد.

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه سالانه حدود ۲۰۰۰ کودک به فرزندخواندگی و یا امین موقت سپرده می‌شوند، تصریح کرد: این خانواده‌ها از بین بیش از ۵ هزار خانوار در هر سال ارزیابی شده و مناسب‌ترین آنها برای این امر انتخاب می‌شوند.

دسترسی دانش آموزان به موادمخدر آسان‌تر شده است

دسترسی دانش آموزان به موادمخدر آسان‌تر شده است

دسترسی دانش آموزان به موادمخدر آسان‌تر شده است

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: آمار مصرف موادمخدر در بین دانش آموزان نه تنها در ایران بلکه در کل کشورهای جهان نگران کننده است.

اصغر باقرزاده، در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سوال که آیا آماری از دانش آموزان گرفتار به مواد مخدر داریم یا خیر، افزود: آماری از دانش آموزان گرفتار به مواد مخدر نداریم؛ اقدامات ما بیشتر با هدف پیشگیری از اعتیاد دانش آموزان آن به مواد مخدر بوده است تا درمان آن؛ دلیل این امر هم این است که دانش آموزانی که به معضل اعتیاد دچار می‌شوند؛ بسیار بیشتر از بزرگسالان درگیر این مشکل خواهند شد؛ به جهت اینکه آنان مثل بزرگسالان خودمراقبتی نداشته یا بسیاری از مسائل تربیتی را هنوز فرا نگرفتند و بصیرت و دانش آنها نسبت به بزرگ‌ترها کمتر است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: به همین دلیل تمرکز وزارت آموزش و پرورش با همکاری ستاد ملی مبارزه با مواد مخدر، جلوگیری از آشنایی دانش آموزان با مواد مخدر است. برای این کار مهمترین عامل در پیشگیری تربیت مربی مشاوران و معلمان است این افراد هستند که با دانش آموزان مواجهه مستقیم دارند؛ بنابراین بخشی از اعتبارات و برنامه‌های ما به کمک ستاد ملی مبارزه با مواد مخدر در سال جاری بر توانمندسازی مشاورین و مربی‌های پرورشی و خانواده‌ها متمرکز خواهد بود.

باقرزاده با بیان اینکه معتقدیم در سنین کودکی و نوجوانی که آسیب‌های اجتماعی شدیدتر خواهد بود پیشگیری هم راحت تر است؛ اظهار کرد: دلیلش این است که اگر برای کودکان و نوجوانان شرایط از بین بردن استرس را فراهم کنید؛ کنجکاوی و ماجراجویی او را از بین ببرید کودکان و نوجوانان دچار آسیب‌های اجتماعی نمی‌شوند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: لذا اقدام دیگری که با همکاری ستاد ملی مبارزه با مواد مخدر خواهیم داشت این است که برخی از اردوگاه‌ها به بازی‌های مناسب تجهیز شوند؛ اصطلاحاً به این عمل بازی‌درمانی هم گفته می‌شود. این بازی‌ها استرس و ماجراجویی را کم می‌کنند تا کنجکاوی کودکان و نوجوانان نسبت به موادمخدر فروکش کند.

دلیل اصلی گرایش دانش آموزان به موادمخدر کنجکاوی است

باقرزاده از دلایل گرایش کودکان و نوجوانان به موادمخدر را استفاده از این مواد در خانواده یا در جمع دوستان دانست و گفت: اما دلیل اصلی گرایش دانش آموزان به مواد مخدر بیشتر به کنجکاوی کودک یا نوجوان برمی‌گردد؛ تشخص طلبی و دیده شدن هم از دلایل دیگر روی آوردن دانش آموزان به مصرف مواد مخدر است.

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد دانش آموزان مبتلا به مواد مخدر نداریم، گفت: آمار نه تنها در ایران بلکه در کل کشورهای جهان نگران کننده است این‌طور نیست که ما خیالمان در این زمینه راحت باشد؛ متأسفانه دسترسی به مواد مخدر آسان‌تر شده است و تشویق‌ها و توضیحاتی در فضای مجازی دانش آموزان را به این مسئله هدایت می‌کند؛ اما هنوز به این صورت هم نیست که کار از دست رفته یا کار از کار گذشته باشد؛ بنابراین توصیه ما به فرهنگیان و والدین این است که زمینه‌های پیشگیری از اعتیاد را فراهم کنید.

باقرزاده در پاسخ به این سوال که آیا مشخص است دانش آموزان بیشتر از چه موادمخدری استفاده می‌کنند، گفت: عمدتاً همان موادمخدری که بیشتر در جامعه رواج دارد در حوزه دانش آموزی هم بیشتر استفاده می‌شود. مثلاً گرایش به مواد مخدر سنتی بیشتر از مواد مخدر صنعتی است در جامعه هم مواد مخدر صنعتی تنها در گروه‌های خاص اجتماعی رواج دارد. برخی از مواد مخدر سنتی به جهت اینکه به دلایل درمانی هم مصرف می‌شود رواج بیشتری در خانواده‌ها و به طبع آن در بین دانش آموزان دارد.

باقرزاده با اشاره به اینکه برخی از مواد مخدر مثل ریتالین به بهانه‌های درسی مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: متأسفانه همه این‌ها دارای اشکال است. ما زمینه‌های مثبت ماجراجویی و استرس زایی و تنش زایی را با ورزش مهار می‌کنیم تا با هیجانات مثبت کنجکاوی کودکان را ارضا کنیم. خصوصاً کنجکاوی دانش آموزان دختر را در بستر بازی دنبال می‌کنیم به این جهت که پسران با اینکه عمدتاً کنجکاوی بیشتری دارند؛ اما برنامه‌های بازی بیشتری را هم برای خودشان می‌توانند داشته باشند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مطمئن باشید امسال ما به کمک ستاد ملی مبارزه با مواد مخدر اقدامات بیشتری را در جهت آگاه سازی خانواده‌ها و دانش آموزان خواهیم داشت.