۱۴۰۱ خرداد ۱۲, پنجشنبه

تربیت دانش‌آموز برای کنکور وظیفه معلم نیست/ کمبود 200 هزار کلاس درس در کشور

تربیت دانش‌آموز برای کنکور وظیفه معلم نیست/ کمبود 200 هزار کلاس درس در کشور
تربیت دانش‌آموز برای کنکور وظیفه معلم نیست/ کمبود 200 هزار کلاس درس در کشور

ایسنا/گلستان وزیر آموزش و پرورش گفت: در جامعه برای معلم ما طوری جا افتاده که کنکور هدف و وظیفه من است و باید برای کنکور، دانش آموز تربیت کنم حال آنکه این تفکر اشتباه است.

یوسف نوری بعد از ظهر امروز در جمع فرهنگیان گلستان اظهار کرد: به فرموده رهبر معظم انقلاب، معلمی در آموزش و پرورش از معلمی به عنوان آموزشگر بالاتر است، در واقع نقش معلمان در آموزش و پرورش تمدن سازی و شکوفایی تمدن نوین اسلامی است چراکه سرمایه نابی در اختیار معلمان قرار گرفته است، تمدن هیچ کشوری شکل پیدا نمی کند مگر آنکه نیروی آن کشور آماده و شکوفا شود و تربیت نیروی انسانی آماده فقط از طریق معلمان و دوره های آموزشی عمومی میسر می شود و به فرموده معمار کبیر انقلاب دانشگاه برای این کار دیر است.

وی با بیان اینکه در گذشته و همچنین امروز خیلی‌ها از آموزش و پرورش را مورد هجمه قرار می دهند چون اگر این نهاد را ناکارآمد کنند مابقی چیزها نیز ناکارآمد خواهد شد، افزود: برای تحقق تولید و اشتغال آفرینی باید جامعه دانش بنیان داشته باشیم، دانش بنیان شدن جامعه جز از مسیر عمومی آموزش و پرورش میسر نیست مگر می شود دانش آموزانی که در مدرسه برای آنها زمینه سازی نشده در دانشگاه به سمت دانش بنیان ها حرکت کنند.

یوسفی با بیان اینکه قله های افتخار اعم از شهید طهرانی مقدم و شهید همت از معلمان بودند، تصریح کرد: نقش معلمان بی بدیل است به همین دلیل رهبر معظم انقلاب به معیشت معلمان و رفع مشکلات آنها در حوزه های مختلف تاکید کردند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مهم ترین کاری که در دوره های گذشته انجام نشده بود سند تحول بنیادین بود، تأکید کرد: مقصر این مسئله نیز ما هستیم نه معلمان، وقتی برای رهبری این سند تحول برنامه ای نداشته باشیم طبیعی است که مقام معظم رهبری نیز از این وضعیت ناخرسند باشند.

تعطیلی مدارس زحمت معلمان را دوچندان کرد/ اختصاص 1500 میلیارد تومان برای جبران افت تحصیلی دانش آموزان 

وی به تعطیلی مدارس در دوران کرونا اشاره کرد و افزود: باید مدارس باز شوند، متاسفانه تحت تاثیر یک سری احساسات قرار گرفتیم و مدارس را تعطیل کردیم نه آنکه آن را مجازی کرده باشیم. ما با تعطیلی مدارس زحمت معلمان را مضاعف کردیم چراکه وقتی قرار بر مجازی شدن آموزش است باید زیرساخت های آن موجود باشد.

نوری با اشاره به اینکه برای بازگشایی مدارس یک گام برداشتیم و آقای رئیس جمهور هم خیلی حمایت کردند و در نتیجه با حمایت ستاد کرونا از ابتدای سال مدارس را باز کردیم، تصریح کرد: تعدادی از دانش آموزان نیز از مدرسه جا ماندند، اکنون نیز از ستاد کرونا یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را برای بازماندگان از تحصیل و ترمیم افت تحصیلی ناشی از کرونا جذب کردیم؛ البته که این میزان کافی نیست اما باید شروع کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه رتبه بندی معلمان با همت مجلس شورای اسلامی و حمایت دولت در دست پیگیری است، این طرح مخالفان و موافقانی دارد که هنوز چیزی تصویب نشده و احتمالا فردا جلسه آخر کمیسیون را خواهیم داشت که پس از تایید کمیسیون طی یک الی دو جلسه در صحن جلسه نهایی می شود، ما مصر هستیم که آیین نامه رتبه بندی معلمان را به نحو احسان بنویسیم و اجرا کنیم، دولت قبل برای آنکه طرح رتبه بندی معلمان را اجرا نکند یک منبع پایدار برای آن در نظر نگرفت و می خواست برای سه سال ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار بگذارد اما در حال حاض. ۳۸ هزار میلیارد تومان برای ۱۸ ماه در نظر گرفت که این میزان اعتبار برای حدود ۸۵۰ هزار نفر است.

وی با بیان اینکه زیرساخت های ساختمانی و فضای آموزشی به دلیل حضور دانش آموزان جدید، فرسودگی بنا و مهاجرت مطلوب نیست، ابراز داشت: ما به ۲۰۰ هزار کلاس درس نیاز داریم و در حال حاضر هزینه ساخت هر کلاس درس یک میلیارد تومان است و دولت در این سفرها ۶ و نیم هزار میلیارد تومان را برای این امر اختصاص داده است.

نوری با بیان اینکه در حال حاضر اعتبار برای ساخت دو هزار و ۱۰۰ فضای ورزشی واریز شده است، افزود: در حالی که در گذشته بالاترین اعتبار تخصیص یافته برای سرانه مدارس ۲۰ میلیارد تومان برای کل کشور بود اما ما در یک مرحله ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت کردیم که البته این میزان هم کافی نیست.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه وظیفه ما تحصیل دانش آموزان است نه اشتغال آفرینی آنها، گفت: ما این قشر را در مسیر مهارت آموزی قرار می دهیم تا به اشتغال نزدیک شوند، نظام پذیرش دانشجو مربوط به وزارت علوم و وزارت بهداشت است و خودش باید اقدام کند، در جامعه برای معلم ما طوری جا افتاده که کنکور هدف و وظیفه من است و باید برای کنکور دانش آموز تربیت کنم حال آنکه این تفکر اشتباه است.

وی با بیان اینکه از سال آینده رابطه کنکور و مدارس کاملا قطع می شود، تاکید کرد: اگر امسال هم حوزه بندی محل برگزاری آزمون کنکور در دفترچه ها مشخص نشده باشم اجازه برگزاری کنکور در مدارس را نمی دهیم.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر