۱۴۰۰ اسفند ۱۷, سه‌شنبه

کمبود امکانات در زمینه آموزش مجازی؛ ترک تحصیل و مردودی هفت هزار دانش آموز طی سال گذشته در یزد

کمبود امکانات در زمینه آموزش مجازی؛ ترک تحصیل و مردودی هفت هزار دانش آموز طی سال گذشته در یزد

خبرگزاری هرانا – مدیرکل آموزش و پرورش یزد از ترک تحصیل و مردودی مجموعا هفت هزار دانش آموز این استان طی سال گذشته به دلیل کمبود امکانات آموزشی در زمینه آموزش مجازی، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، در پی مشکلات موجود در آموزش دانش آموزان بصورت مجازی، ۲ هزار دانش آموز در یزد ترک تحصیل کرده اند.

مدیرکل آموزش و پرورش یزد ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: به دلیل کمبود امکاناتی نظیر تلفن همراه هوشمند و اینترنت به عنوان بخشی از مشکلات آموزش مجازی، ۵ هزار دانش آموز نیز در سال گذشته مردود شدند.

محسن موحدی فرد با بیان اینکه یک سوم دانش آموزان استان در دوره ابتدایی به دلیل آموزش مجازی دچار اختلال یادگیری هستند اظهار داشت: برای جبران آن به ۵ سال زمان نیاز است و اگر خانواده ها در این زمینه دغدغه مند نباشند آسیب های بیشتری هم در پی خواهد داشت.

همزمان محمود نوری شادکام، پزشک متخصص کودکان و استاد دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به اینکه اجرای پروتکل‌های بهداشتی در مدارس ابتدایی منتفی است، چراکه دانش آموزان زیر ۱۲ سال توجه چندانی به این مساله نداشته و نمی‌توان آنان را مجبور به رعایت کرد، گفت: بیش از ۴۵ درصد مبتلایان به اومیکرون را کودکان تشکیل می‌دهند و باز شدن مدارس زنگ خطر افزایش ابتلا را به صدا درمی آورد.

واقعیت زندگی کودکان زندانیان؛ زندگی بدون آفتاب همراه با آزار جنسی و جسمی

واقعیت زندگی کودکان زندانیان؛ زندگی بدون آفتاب همراه با آزار جنسی و جسمی

«آثار سوزانده شدن با سیگار روی دست‌ها، پاها و هم‌چنین اندام جنسی دختر هشت ساله وجود دارد که مشخصا توسط مادر و زمانی که متوجه شده کودک اندام جنسی خود را لمس می‌کند، انجام شده است.»
«یک مادر بود که اعتیاد داشت و در حال ترک بود. حوصله نداشت. یک بار محکم بچه‌اش را پرت کرد. صورت کودک ورم کرد.»

«موسسه بین‌المللی کودکان زندانیان» (کویپی) طی هفت سال بررسی روایت‌های زندان‌های زنان در ایران و بندهای مادران در این زندان‌ها، به این‌ روایت‌‌ها دست یافته است؛ واقعیت زندگی کودکانی که کودکی را پشت در بزرگ آهنی بند مادران تجربه می‌کنند؛ تصویری کاملا متفاوت با آن‌چه رسانه‌های رسمی در داخل ایران از زندان‌های زنان و بند مادران ارایه می‌کنند. در این گزارش، با «حامد فرمند»، موسس و مدیر موسسه کودکان زندانیان کویپی گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

***

درباره موسسه کودکان زندانیان کویپی چه می‌دانیم؟

موسسه غیرانتفاعی «کویپی» که نامش از اولین حروف عبارت انگلیسی، «Children of Imprisoned Parents International» گرفته شده، در نیمه مرداد ۱۳۹۳ برای حفاظت و کمک به کودکانی که پدر یا مادری در زندان داشته یا دارند، تاسیس شده است.

ٰتازه‌‌ترین پژوهشی که موسسه بین‌المللی کودکان زندانیان (کویپی) در مورد وضعیت کودکان مادران زندانی در ایران انجام داده است، نشان می‌دهد تا چه اندازه حقوق اولیه کودکان این مادران نقض می‌شود و آن‌ها مورد انواع آزارهای جنسی، جسمی و روانی قرار می‌گیرند.

برخورد زندانیان با کودکان زندانی در بند زنان چه‌گونه است؟

– خشونت علیه کودکان در زندان‌ها تنها به آسیب دیدن جسمی، تنبیه بدنی یا شاهد درگیری بودن محدود نیست. موسسه کویپی در تحقیق اخیر خود، آزار جنسی علیه کودکان پسر در زندان «قرچک» ورامین را مستند کرده است. این کودکان مورد سوءاستفاده‌های جنسی زندانیان زن قرار می‌گیرند. یکی از زندانیان سابق این زندان که در بهار سال ۱۳۹۷ در این زندان محبوس بوده، شهادت داده است: «در زندان قرچک شوخی‌ها و برخوردهای جنسی این طور بود که زندانیان زن به دختر بچه‌ها توجه‌ نمی‌کردند ولی در رابطه‌ با پسر بچه‌ها، خودشان را در مقابل آن‌ها برهنه‌ می‌کردند، آن‌ها را با خودشان حمام می‌بردند، با آلت آن‌ها بازی می‌کردند، گیره لباس یا چیزهایی از این دست به آلت آن‌ها می‌زدند، کودک را مجبور می‌کردند بدن آن‌ها را لمس کند یا خودارضایی به کودک یاد می‌دادند. افرادی غیر از مادر کودک، به زور سینه‌ خود را در دهان کودک می‌کردند، به‌ کودک کلمات و حرف‌‌های جنسی یاد می‌دادند و از او می‌خواستند که آن‌ها را تکرار کند یا در حضور کودک سکس تلفنی می‌کردند.»

مددکار اجتماعی شاغل در مراکز شبه‌خانواده نیز به موسسه کویپی گفته که بعد از دو ماه مشاوره، متوجه آزار جنسی کودکان دختر شده است. بر اساس این گزارش، «سپیده قلیان»، فعال مدنی در دوره بازداشت خود در زندان شاهد این بوده که در درگیری‌های بین زندانیان، کودک کمتر از یک سال نیز کتک خورده است.

طبق تبصره یک ماده ۶۹ آیین‌نامه، محکومان و متهمان زن می‌توانند اطفال خود را تا سن دو سال تمام به همراه خود در زندان داشته باشند.

به گفته حامد فرمند، موسس و مدیر (کویپی)، مستندات گزارش موسسه بین‌المللی کودکان زندانیان که در گفت‌وگو با شاهدان داخل زندان انجام شده، بیان‌گر این حقیقت است که در خشونت‌های میان زندانیان و یا تنبیه و شکنجه زندانیان توسط زندان‌بان‌ها، کودکان شاهد خشونت‌ها و دعواهای منجر به آسیب‌های جدی بین زندانیان بوده‌اند.

فرمند به «ایران‌وایر» می‌گوید:‌ «استفاده آزادانه از سیگار یا مصرف مواد مخدر از دیگر آسیب‌های مستقیم به کودکان در زندان به شمار می‌رود.»

راوی حکایت‌های داخل زندان چه کسانی بوده‌اند؟ کودکان چه گفته‌اند؟

بر اساس یافته‌های گزارش موسسه کویپی، آثار منفی متعددی از حضور کودکان در زندان‌های ایران شناسایی شده است؛ رفتارهای پرخاش‌گرانه یا انزواطلبانه، زودرنجی، ترس‌های شدید، کابوس‌های شبانه و شب ادراری در کنار آسیب‌های جسمی و روحی ناشی از آزارهای جنسی، جسمی و روانی، مانند دل‌بستگی ناایمن، ناتوانی در کنترل خشم، اعتماد به نفس پایین، سرزنش خود، احساس شرم و اختلال اضطراب و استرس که در بسیاری از موارد تا بزرگ‌سالی این کودکان همراه آن‌ها خواهد ماند.

حامد فرمند می‌گوید:‌ «این موسسه، پژوهش مذکور را بر اساس گفت‌و‌گو با تعدادی از زنان زندانی که طی یک سال گذشته از زندان آزاد شده‌اند یا آن‌ها که در زندان هستند و هم‌چنین تعدادی متخصص، از جمله یک مددکار که با کودکان مادران زندانی منتقل شده به شبه خانواده کار می‌کنند، تهیه و جمع‌آوری کرده است.»

این فعال حقوق کودکان می‌گوید: «این پژوهش، ادامه تحقیقاتی است که از سال ۱۳۹۳ در مورد کودکان داخل زندان آغاز کرده بودیم. گزارش اخیر، بخشی از این تحقیقات و مجموعه‌ای از اطلاعات و اخبار و گزارش‌های رسمی است که طی سال‌های مختلف در مورد زنان باردار داخل زندان و زنان با کودکان داخل زندان ثبت و جمع‌آوری شده است. در کنار آن، گزارش نهادهای حقوق بشری و فعالان مدنی و یا کسانی که احیانا از این زندان‌ها بیرون آمده‌ و گزارش‌های خود را منتشر کرده‌اند، قرار داده شده است.»

در این پژوهش، با چهار زندانی سابق به صورت مستقیم و با واسطه با دو زندانی سابق و یک زندانی که داخل زندان هستند، گفت‌وگو و مشاهدات این افراد در این تحقیق به صورت مستند ذکر شده است.

حامد فرمند، فعال حقوق کودکان توضیح می‌دهد:‌ «در عین حال، تلاش کردیم مشاهدات و گزارش‌های سال‌های گذشته را نیز مستند کنیم.»

به گفته فرمند، این آسیب‌ها در طول زمان و در جغرافیای ایران، در زندان‌های مختلف رخ داده‌اند.

کدام زندان‌های ایران و کدام کودکان دیده شده‌اند؟

گستردگی اطلاعاتی که موسسه بین‌المللی کودکان زندانیان مستند کرده است، به یک دوره زمانی خاص و یک زندان‌بان یا مسوول زندان در یک جای مشخصی محدود نمی‌شود و رویکردی است که حاکمیت در برخورد با این کودکان اعمال کرده است؛ به این معنا که حقوق این کودکان را به طور سیستماتیک نقض کرده و نادیده گرفته است. آن‌چه در خصوص کودکان در زندان رخ داده، زیر نظر این افراد و در حیطه مسوولیت آن‌ها رخ داده است.

حامد فرمند در مورد پراکندگی اطلاعات به دست آمده و اسامی زندان‌های مورد بررسی قرار گرفته می‌گوید:‌«مستندات به دست آمده از زندان سپیدار اهواز، زندان بوشهر و زندان زنان قرچک ورامین، زندان آمل،‌ زندان کچویی، زندان وکیل‌آباد مشهد،‌ زندان لاکان رشت،‌ زندان بم، زندان ارومیه و زندان عادل‌آباد شیراز هستند.»

آیا بزرگ‌سالی کودکان هم در زندان به اسارت رفته است؟

فرایند رشد کودکان مادران زندانی به لحاظ جسمی، روانی،‌ عاطفی و مهارت‌های اجتماعی بسیار اهمیت دارد و نادیده گرفتن هر کدام از این موارد می‌تواند زمینه‌ساز اختلال‌های روحی، روانی و رفتاری در بزرگ‌سالی کودکان شود. در تحقیق اخیر موسسه بین‌المللی کودکان زندانیان هم تلاش شده است تا جای ممکن به نیازهای پایه‌ای کودکان در زندان توجه شود.

حامد فرمند در این خصوص می‌گوید:‌«در این گزارش تلاش کرده‌ایم آسیب‌های روانی فراتر از آسیب‌های ثانویه اعمال شده بر کودکان در زندان‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. این که کودکان زندانی با ابزارهای زندگی روزمره مثل خودرو، فضای باز،‌ جمعیت شهری و زندگی در شهر،‌ محل بازی یا پارک و یا حتی آسمان شب آشنا نیستند یا این که چون در بند زنان هستند و در محیط زنانه بزرگ می‌شوند، مردها را ندیده‌اند یا از مردها می‌ترسند، درست است ولی آن‌چه ما مستند کرده‌ایم، آسیب‌های فراتر از این موارد است.»

فرمند توضیح می‌دهد:‌ «آسیب جسمی شامل شکل‌های مختلف تنبیه توسط مادران این کودکان یا حتی توسط سایر زندانیان رخ داده است که به دلایل مختلف، از جمله فضای عصبی و پرتنش محیط زندان یا داشتن اعتیاد و در مراحل ترک اعتیاد، از دست دادن کنترل مادر یا نداشتن آگاهی نسبت به نادرست بودن تنبیه بدنی اتفاق افتاده است.»

مساله مهم دیگر، امنیت فضای زندان برای کودکان است که این گزارش می‌گوید ناامنی در زندان‌ها می‌تواند آسیب‌های جسمی بسیاری بر کودکان تحمیل کند. به گفته این فعال حقوق کودکان، بسیاری از حقوق پایه‌ای این کودکان هم‌چون دسترسی به غذا، بهداشت، آب سالم، هوای تمیز و مناسب و تحرک آزاد در کنار داشتن آموزش‌های متناسب با سن آن‌ها از این کودکان دریغ شده است.

چنین آسیب‌هایی می‌توانند آثار ماندگاری تا پایان عمر برای این کودکان در پی داشته باشند و به اختلالات پیچیده‌ای در بزرگ‌سالی و روند رشد آن‌ها منجر شوند.

اهمیت تهیه چنین گزارشی چیست و مخاطبان آن چه کسانی هستند؟

حامد فرمند می‌گوید: «موسسه بین‌المللی کودکان زندانیان تلاش کرده است در پژوهش خود، این پیام را منتقل کند که اساسا زندان جای کودکان نیست، چه رسد به این که بخواهیم آن‌ها را در محیط جدایی مثل بند مجزای مادران نگه‌داری یا مهدکودکی برای آن‌ها تعبیه کنیم.»

فرمند در مورد راستی‌آزمایی گزارش‌های رسمی در مورد زندان زنان در ایران هم‌چنین می‌گوید:‌ «در این پژوهش،‌ آن‌چه به عنوان مهدکودک از قول نهادهای رسمی تعریف شده است را زیر سوال برده‌ایم چرا که چنین چیزی در زندان‌های ایران وجود ندارد. مسوولان مدعی بند جدای مادران هستند که طبق شواهد ما، بند متفاوتی با سایر بندهای زندان برای مادران موجود نیست و خدمات و امکانات ویژه‌ای هم برای آن‌ها تعبیه نشده است. حتی اگر این دو مشکل اساسی هم نبود، به دلیل عدم آموزش و نبود امکانات ویژه و تراکم جمعیت زندانیان، تفکیک نشدن بندهای مادران و نبود حریم و فضای خصوصی برای این کودکان و مادران، فضای موجود در زندان ناقض حقوق کودکان است و نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیاز کودکان باشد.»

این که مسوولان قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها چه باید بکنند، در این گزارش مورد توجه قرار گرفته است: «درخواست اصلی ما، جدا کردن کامل کودکان و مادران از سایر زندانی‌ها و نگه‌داری از آن‌ها در مراکز متفاوتی به نام مراکز کودک و مادر زندانی است که به همین نام در دنیا شناخته می‌شود؛ با مجموعه‌ای از برنامه‌های آموزشی برای کارمندان زندان، مادران و خود کودک. وجود یک فضای خصوصی برای هریک از این کودک ـ مادران و وجود برنامه‌های غذایی و بهداشتی ویژه برای این افراد لازم است. البته بعد از سن دو سالگی باید حضور کودکان در زندان‌ها متوقف شود. در حالی که حضور کودکان تا سنین چهار و پنج سال و حتی کودک بالای شش سال هم در گزارش موسسه بین‌المللی کودکان زندانیان مستند شده است. طبق قوانین موجود ایران، کودکان تا شش سالگی هم می‌توانند در زندان‌ها باشند.»

این فعال حقوق کودک هم‌چنین می‌گوید:‌ «در کنار سایر نهادهای حقوق بشری تاکید می‌کنیم که قوانین باید اصلاح شوند. جای بسیاری از این مادران در زندان‌ها نیست. آن‌ها قربانیان فقر و ناکارآمدی سیستم قضایی هستند. مادرانی با جرایمی در زندان هستند که در بسیاری از موارد، در عرف بین‌الملل جرم تلقی نمی‌شود . بسیاری از مادران می‌توانند بیرون زندان باشند و زندان‌ها خلوت‌تر باشند. شماری از آن‌ها می‌توانند از تنبیهات جایگزین و حبس خانگی به جای حضور در زندان استفاده کنند تا بتوانند در محیط سالم‌تری کودکان خود را پرورش دهند و این کودکان آسیب‌های زندان را متحمل نشوند.»

بر اساس گزارش‌ رسانه‌های داخل ایران، سه تا چهار درصد زندانیان ایران زن هستند و ۶۴ درصد آن‌ها متاهل و ۷۰ درصد زیر ۴۰ سال. تعداد بسیاری از این زنان را مادران تشکیل می‌دهند.

سرپرست فرمانداری شادگان خبر داد؛ شناسایی ۱۰۰ دانش‌آموز ابتدایی بازمانده از تحصیل در شهرستان شادگان

سرپرست فرمانداری شادگان خبر داد؛ شناسایی ۱۰۰ دانش‌آموز ابتدایی بازمانده از تحصیل در شهرستان شادگان

شادگان- سرپرست فرمانداری شادگان گفت: با پیگیری آموزش و پرورش تعداد ۱۰۰ نفر از دانش آموزان مقطع ابتدایی شادگان که ترک تحصیل کرده بودند به مدرسه بازگشتند.

به گزارش خبرنگار مهر، امید صبری پور عصر امروز سه شنبه در مراسم جشن بازگشت به آغوش علم دانش آموزان بازمانده از تحصیل شهرستان شادگان اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰۰ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی در این شهرستان شناسایی شده که برای سوادآموزی آنها اقدام خواهد شد.

وی بر شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل در شهرستان و روستاهای تابعه آن و بازگشت آنها به چرخه تحصیل تاکید کرد.

سرپرست فرمانداری شادگان با اشاره به اهمیت آموزش گفت: شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل باید با ورود و مشارکت همه دستگاه‌های متولی و خدمت رسان و حامی انجام شود.

وی یادآور شد: مشکلات اقتصادی و فقر خانواده‌ها، ازدواج‌های زود هنگام، طلاق به عنوان عامل اصلی بازماندگی و بیسوادی دانش‌آموزان شهرستان شادگان است.

صبری پور عنوان کرد: امیدواریم با برنامه ریزی بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی و همچنین دستگاه‌های مرتبط شاهد رفع مشکلات این تعداد از دانش آموزان و فراهم شدن بستر تحصیل برای آنها باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی: ۳۷ هزار دانش‌آموز خراسان شمالی از شاد محروم هستند

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی: ۳۷ هزار دانش‌آموز خراسان شمالی از شاد محروم هستند

بجنورد- مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: ۱۰۵ نقطه در خراسان شمالی فاقد امکانات لازم برای پوشش اینترنت است و بر این اساس بیش از ۳۷ هزار دانش آموز از شاد محروم هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی، ابوالقاسم اکبری اظهار کرد: مهمترین دغدغه آموزش و پرورش رفع مشکلات زیرساخت‌های اینترنتی جهت دسترسی آسان دانش آموزان به شبکه شاد است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی با اشاره به اینکه بر اساس آخرین آمار در استان، بیش از ۳۷ هزار دانش آموز از امکانات مورد نیاز برای برخورداری از شبکه شاد، محروم هستند، گفت: علاوه بر این در این استان، ۱۰۵ نقطه فاقد امکانات و زیرساخت اینترنتی لازم جهت برقراری ارتباط اینترنتی دانش آموزان به شبکه ملی اطلاعات است.

وی با تاکید بر اینکه مسائل حوزه آی سی تی در قالب یک سند راهبردی مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب، سند تحول بنیادین طراحی شده است، افزود: با تشکیل کارگروه تخصصی و سند راهبردی نسبت به رفع مشکلات مدارس روستایی و شهری که تاکنون در خصوص اتصال به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت مشکل دارند در قالب تفاهم نامه اجرایی اقدام شود.

اکبری ادامه داد: خراسان شمالی علی رغم همه مشکلات، دارای ظرفیت و پتانسیل بالای نیروی انسانی کارآمد است که توانستند با همکاری شرکت مخابرات استان در خصوص طرح اتصال مدارس گام‌های مؤثری بردارند و در ایام کرونا برنامه‌های آموزشی را پیش ببرند.

۱۴۰۰ اسفند ۱۶, دوشنبه

سرپرست اورژانس تهران آتش سوزی در یک خانه موجب مرگ مادر شد

سرپرست اورژانس تهران آتش سوزی در یک خانه موجب مرگ مادر شد

سرپرست اورژانس تهران گفت: آتش سوزی در خانه ای در بلوار فردوس شرق موجب فوت یک نفر شد.
یحیی صالح طبری، به خبرنگار مهر گفت: ساعت ۱۶ روز سه شنبه ۱۰ اسفند، به دلیل انفجار در یک منزل مسکونی در بلوار فردوس شرق خانم ۴۰ ساله‌ای فوت کرد و کودک سه ساله با شرایط ویژه به بیمارستان منتقل شد که احتمال فوت دارد و دو جوان ۱۴ و ۱۹ ساله دچار سوختگی شده اند که جای نگرانی برای این دو نفر نیست.

وی با عنوان این مطلب که عملیات تمام شده و مصدومان به بیمارستان منتقل شده اند، افزود: برای این حادثه ۴ دستگاه خودرو به محل اعزام شد.

رئیس اورژانس کرمان: تصادف در شهر کرمان ۶ مصدوم به جای گذاشت

رئیس اورژانس کرمان: تصادف در شهر کرمان ۶ مصدوم به جای گذاشت

کرمان – رئیس اورژانس کرمان از بروز تصادف در شهر کرمان خبر داد و گفت: در این حادثه ۶ نفر مصدوم شدند.
محمد صابری در گفتگو با مهر اظهارداشت: وقوع تصادف در بلوار جمهوری اسلامی در شهر کرمان بین دو دستگاه سند و تریلی موجب زخمی شدن ۶ نفر از سرنشینان سمند شد.

وی تصریح کرد: دو تیم فوریت‌های پزشکی به صحنه این تصادف اعزام و مصدومان در کوتاه‌ترین زمان ممکن بعد از رها سازی به مرکز درمانی شهید باهنر کرمان منتقل و تحت درمان قرار گرفتند.

وی حال عمومی این افراد را مساعد توصیف کرد گفت: ۴ کودک در بین مصدومان وجود دارد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان: ترک فعل دستگاه‌های اجرایی در خصوص کودکان کار پیگیری قضائی دارد

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان: ترک فعل دستگاه‌های اجرایی در خصوص کودکان کار پیگیری قضائی دارد

اصفهان – مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: عدم انجام تکالیف قانونی در خصوص کودکان کار به معنی ترک فعل است و منجر به پیگیری‌های قضائی و قانونی برای مدیر دستگاه مربوطه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، ولی‌الله نصر در خصوص ساماندهی کودکان کار، با تاکید بر لزوم توجه ویژه به این موضوع، اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع کودکان خیابانی و لزوم هم‌افزایی و استفاده بهینه از ظرفیت شرکای اجتماعی، سازمان بهزیستی کشور به عنوان متولی ارائه خدمات تخصصی و حمایتی و روانی، اجتماعی با هدف تأمین سلامت اجتماعی کودکان و بالتبع آن، ادارات کل بهزیستی در استان‌ها موظف هستند به عنوان یکی از تکالیف قانونی در این راستا با همکاری دستگاه‌های مشمول آئین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابانی در حیطه‌های اجتماعی، قضائی و انتظامی و همچنین استفاده از ظرفیت‌های تخصصی انجمن‌ها و تشکل‌های غیر دولتی فعال در موضوع کودکان خیابانی خدمات شایسته و بایسته را برای جذب، شناسایی و توانمندسازی کودکان و همچنین خانواده‌های ایشان گام‌های مؤثری بردارد.

وی با اشاره به پیگیری‌ها و تعامل صورت گرفته توسط این اداره کل، اضافه کرد: به دلیل اهمیت و حساسیت موضوع برای بهزیستی و مقامات قضائی استان، از ابتدای سال جاری، پنج جلسه در این مورد برگزار شد که چهار جلسه مربوط به کمیته استانی کودکان خیابانی بود که با حضور کلیه اعضای مشمول آئین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابانی در اداره کل بهزیستی استان و یک جلسه هم مربوط به کارگروه استانی کودکان کار و خیابانی بود که در استانداری استان برگزار شد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان ضمن ابراز خرسندی از نتایج این جلسات، خاطرنشان کرد: خوشبختانه این جلسات، نتایج قابل قبول و مطلوبی در برداشته است که از جمله نتایج آن می‌توان به؛ تشکیل کارگروه‌های فرعی و تخصصی شامل کارگروه اجرایی و هویت بخشی، کارگروه رسانه، کارگروه درمان و کارگروه مهارت و آموزش با هدف استفاده از ظرفیت‌های تخصصی دستگاه‌ها، بررسی چالش‌های موجود در آئین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان و برطرف نمودن موانع ارائه خدمات حمایتی با استفاده از خرد جمعی کارشناسان و همچنین تسهیل و تسریع در ارائه خدمات آموزشی و مشکلات تحصیلی کودکان بازمانده از تحصیل اشاره کرد.

نصر ادامه داد: شایسته است از همراهی و مساعی دستگاه‌های استانی به ویژه مقامات قضائی استان و توجه خاص دادستان و دکتر حلاجی معاون دادستان بابت پیگیری‌های مکرر و دستورات به موقع در خصوص ارائه خدمات تخصصی به کودکان کار و خیابان، قدردانی کرد.

وی ابراز امیدواری کرد: با نزدیک شدن به ایام عید و تعطیلات نوروزی، با استفاده از توان و ظرفیت دستگاه‌های اجرایی اقدامات مؤثری در خصوص ساماندهی و توانمندسازی این کودکان انجام گیرد و با عزم و اراده و همکاری و تعامل بیشتر متولیان امر در سال پیش رو شاهد کاهش پدیده کودکان کار و خیابانی و آسیب‌های مرتبط با آن در استان باشیم.

نصر همچنین با ابراز تأسف از کم‌کاری برخی از دستگاه‌های مسئول در این زمینه گلایه کرد و گفت: با توجه به دستور معاون دادستان، عدم انجام تکالیف قانونی توسط دستگاه‌های مشمول آئین‌نامه به معنی ترک فعل بوده و منجر به پیگیری‌های قضائی و قانونی برای مدیر دستگاه خواهد بود.

وی در پایان از آمادگی اداره کل بهزیستی استان اصفهان در خصوص دریافت پیشنهادات و رهنمودهای فعالان اجتماعی حوزه‌های مرتبط با کودکان کار و خیابانی خبر داد و گفت: از فعالان و کنشگران اجتماعی، متخصصان و اساتید حوزه‌های جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، مددکاری، علوم‌تربیتی و خیران ارجمندی که همیشه یار و همراه سازمان بهزیستی بوده‌اند دعوت می‌کنیم و انتظار داریم که ما را در جهت ارائه خدمات بهینه به جامعه هدف و بالاخص آسیب‌دیدگان اجتماعی و کودکان معصوم کار و خیابانی یاری نمایند.

۱۴۰۰ اسفند ۱۵, یکشنبه

مادری که پسر ۱۲ ساله اش را برای تامین خرج اعتیاد به سرکار می فرستد+جزئیات ماجرا

مادری که پسر ۱۲ ساله اش را برای تامین خرج اعتیاد به سرکار می فرستد+جزئیات ماجرا

با آن که سه نوه ام از حدود پنج سال قبل در بهزیستی نگهداری می شوند اما عروسم آخرین فرزندش را نزد خودش نگه داشته است تا با گدایی یا مشاغل کاذب هزینه های اعتیاد او را تامین کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، به دنبال گزارش یک فقره کودک آزاری در یکی از شهرک های حاشیه شهر کرمان بلافاصله ماجرا از طریق مشاوران و کارشناسان اجتماعی کلانتری سرآسیاب مورد پیگیری قرار گرفت. زن سالخورده که نگران آینده نوه ۱۲ ساله اش بود، اشک ریزان به مددکاری اجتماعی کلانتری گفت: سال ها قبل عروس و پسرم به مواد افیونی آلوده شدند و به مصرف مواد مخدر صنعتی روی آوردند طولی نکشید که اوضاع زندگی آن ها به هم ریخت و آتش اعتیاد هستی و آینده آن ها را به خاکستر تبدیل کرد.

به نقل از خراسان، در این شرایط آن ها در تامین هزینه های عادی زندگی به گونه ای عاجز ماندند که حتی چهار فرزند پسرشان نیز آواره کوچه و خیابان شدند. کار به جایی رسید که پنج سال قبل پسر و عروسم از یکدیگر طلاق گرفتند و پسرم که اعتیاد شدیدی به شیشه داشت به کارتن خوابی روی آورد و تاکنون نیز هیچ اطلاعی از زنده بودن او ندارم. با کمک همسایگان و خیران، کارشناسان بهزیستی وارد ماجرا شدند و سه نوه ام را تحت پوشش بهزیستی قرار دادند که آن ها هم اکنون در بهزیستی زندگی می کنند و خیلی دوست دارند به زندگی عادی و نزد پدر و مادرشان برگردند اما عروسم نوه کوچکم را با خودش به مکان نامعلومی برد تا او را به مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست نبرند. خلاصه وقتی دوباره عروس و نوه ام را پیدا کردم که هنوز در مرداب اعتیاد دست و پا می زد. بارها در مراکز ترک اعتیاد بستری شد تا شاید از چنگ این هیولای وحشتناک نجات یابد اما باز هم فایده ای نداشت و او به مصرف این ماده افیونی ادامه داد. اکنون نیز نوه کوچکم که به ۱۲ سالگی رسیده آواره کوچه و خیابان ها شده است تا هزینه های اعتیاد مادرش را تامین کند. این در حالی است که عروسم با مرد معتاد دیگری ازدواج کرد و دختری خردسال دارد که با سرنوشتی نامعلوم رو به روست.

با وجود این، عروسم پسرش را هدف آزار و اذیت های شدیدی قرار می دهد تا بیشتر کار کند و مخارج اعتیاد او را بپردازد.
عروس این زن سالخورده با حمایت های مشاوران کلانتری به یکی از مراکز دولتی ترک اعتیاد معرفی شد و آخرین پسر او نیز تحت سرپرستی بهزیستی قرار گرفت تا شاید روزی اعضای این خانواده متلاشی شده در کانون گرم خانواده دور هم جمع شوند و…

انتهای پیام/*

عدم نظارت بر اجرای حفاظ استاندارد؛ غرق شدن دو کودک در استخر کشاورزی

عدم نظارت بر اجرای حفاظ استاندارد؛ غرق شدن دو کودک در استخر کشاورزی

خبرگزاری هرانا – دو کودک ۷ و ۹ ساله در شهرستان بهاباد واقع در استان یزد، به دلیل عدم نظارت بر وجود حفاظ استاندارد و علائم هشدار، در یک استخر کشاورزی غرق شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، مجتبی حسنیان مدیر بیمارستان حکیم بهابادی شهرستان بهاباد از فوت ۲ کودک در استخر کشاورزی خبر داد و گفت: این ۲ کودک قبل از انتقال به مرکز درمانی جان خود را از دست دادند.

وی افزود: پیکربی جان این ۲ کودک که سن آنان حدود ۷ و ۹ سال بود، جهت عملیات احیاء به این بیمارستان منتقل اما به علت گذشت زمان زیادی از فوت آنان عملیات احیا ناموفق بود.

مدیر بیمارستان حکیم بهابادی گفت: تعداد استخرهای پلیمری آب کشاورزی بهاباد کم است اما به دلیل رعایت نشدن اصول ایمنی اعم از فنس‌کشی، تابلو شنا ممنوع و داشتن طناب ایمنی هر از گاهی شاهد مرگ شهروندانی هستیم که به دلیل آشنا نبودن با فن شنا جان خود را در این استخرها از دست می دهند.

حسنیان با اشاره به اینکه لازم است نهادهای متولی این استخرها مانند جهادکشاورزی در زمینه ایمنی این فضاها حساسیت بیشتر و دستگاه قضایی نیز ورود موثرتری به این موضوع داشته باشند تا کمتر شاهد این اتفاقات تلخ و مرگبار باشیم.

وی تصریح کرد: این استخرها به صورتی ساخته می‌شوند که بر خلاف استخرهای سیمانی نه پله‌ای دارند که بتوان از آن خارج شد و نه لبه‌ای دارند که بتوان از آن یاری جست و تا رسیدن کمک بایدخود را روی آب نگاه داشت.

سطح استخرهای ذخیره آب، به علت مواد استفاده شده فوق العاده لغزنده هستند بطوری‌که شناگر و یا همراهان وی نمی‌توانند در صورت بروز مشکل کمکی کنند.

امام جمعه بوشهر: ۷۰۰ کلاس تخریبی مدارس استان بوشهر باید برچیده شوند

امام جمعه بوشهر: ۷۰۰ کلاس تخریبی مدارس استان بوشهر باید برچیده شوند


ایسنا/بوشهر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت:۷۰۰ کلاس تخریبی در مدارس استان وجود دارد که باید در یک برنامه چهار ساله تمام کلاس‌های تخریبی برچیده شوند.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری در دیدار مدیرکل و کارکنان آموزش و پرورش استان بوشهر به مناسبت ۸ اسفند روز امور تربیتی و هفته تربیت اسلامی اظهار کرد: آموزش و پرورش متصدی مهمترین زیرساخت ایجاد تمدن در جامعه است.

وی اضافه کرد: اگر آموزش و پرورش به معنای واقعی کلمه هم در حوزه آموزش و هم در حوزه پرورش، دانش آموزان تراز علم و تراز انسانیت و دیانت تربیت کند، کشور دارای قدرت بالایی در عرصه علمی و شخصیت‌های والای انسانی در گستره جهانی می‌شود.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه جهان امروز دچار بحران آموزشی و پرورشی شده است ادامه داد: هم اکنون در عرصه آموزش در جهان یک نگاه قوی علمی وجود ندارد و بسیاری از کشورها دچار پسرفت علمی شده اند.

آیت الله صفایی بوشهری تاکید کرد: در کشورهایی هم که در حوزه آموزش علم موفق بوده اند در حوزه تربیت انسان‌های تراز مقام انسانیت دچار ضعف هستند.

وی گفت: در عرصه تعلیم باید یک تحول جدی در آموزش و پرورش رخ دهد تا بعد از ۱۲ سال تحصیل در مدرسه و سپس تحصیلات عالی دانشگاهی، افرادی را تربیت کنیم که هم در تولید علم به مرجعیت علمی در جهان دست یابند و هم انسان‌هایی در تراز انفلاب اسلامی باشند.

نماینده، ولی فقیه در استان بوشهر عنوان کرد: برنامه‌های دانش آموز، خانواده و مدرسه تراز انقلاب طرح‌های بسیار حساب شده و خوب در آموزش و پرورش استان است.

آیت الله صفایی بوشهری گفت: نوجوانان و جوانان استان دارای استعدادهای خوبی هستند که فقط نیاز به توجه و امکانات دارند.

وی ادامه داد: تلاش کنید تا بعد از یک دوره چهار ساله یا ۸ ساله، استان بوشهر جزو پنج استان برتر کشور شود

آیت الله صفایی بوشهری با بیان اینکه در سال‌های گذشته یک‌هزار و ۲۰۰ کلاس تخریبی در استان وجود داشته است، اظهار کرد: خوشبختانه با تلاش‌هایی که انجام شده است آمار کلاس‌های تخریبی به ۷۰۰ کلاس کاهش یافته است، اما باید با همکاری سازمان اداره کل نوسازی مدارس، بنیاد برکت، بنیاد علوی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در یک افق ۴ ساله کلاس‌های تخریبی مدرس استان برچیده شوند.

نماینده، ولی فقیه در استان تاکید کرد: آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند مشکلات زیرساختی را حل کند و شورای برنامه ریزی استان، فرمانداری ها، نیروگاه اتمی، مراکز تجاری و صنایع نفت و گاز باید در کنار دستگاه تعلیم و تربیت باشد.

آیت الله صفایی بوشهری گفت: باید به معیشت معلمان و دبیران توجه ویژه‌ای شود تا آن‌ها بدون دغدغه مسائل مادی، به فعالیت علمی خود برسند.

وی با بیان اینکه داش‌آموزان از نظر دینی، اجتماعی و خانوادگی نیاز به مشاوره دارند، اضافه کرد:راه اندازی خط تلفن اورژانس دانش آموزی (۱۵۷۰) از سوی آموزش و پرورش و ارائه خدمات رایگان مشاوره‌ای به دانش آموزان، فرهنگیان و خانواده‌ها کار بزرگ و پسندیده‌ای است که من را خوشحال کرده است.

امام جمعه بوشهر عنوان کرد: با توجه به اینکه دشمن در پی ایجاد بحران اخلاقی در جامعه است، برپایی و برگزاری کلاس‌های اخلاقی برای دانش آموزان ضروری است.

آیت الله صفایی بوشهری گفت: کلاس‌های اخلاق دانش آموزی در شبکه شاد به عنوان یک ابتکار در استان می‌توان اجرا کرد که از آموزش و پرورش استان انتظار دارم این پیشنهاد را با کیفیت خوب عملیاتی کند.

وی در پایان عنوان کرد: در سال‌های اخیر ستاد همکاری آموزش و پرورش استان و حوزه‌های علمیه رتبه اول کشوری را کسب کرده است که این مهم نشان از همراهی و تعامل مناسب بین این دو مجموعه تربیتی است.

انتهای پیام