۱۴۰۰ مهر ۲۵, یکشنبه

فیلم؛ اینهم وضع “بی بی زینب خاتون” پس از زلزله اندیکا

فیلم؛ اینهم وضع “بی بی زینب خاتون” پس از زلزله اندیکا
چند روز پیش زلزله ای به بزرگی ۵.۷ ریشتر در مرز استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری حوالی چلگرد رخ داد که خساراتی در بر داشت. در منطقه اندیکا منزل سنگی بی بی زینب خاتون کاملا تخریب شده و به تلی از خاک وسنگ تبدیل شده است.

وی می گوید: زلزله خانه هایمان را خراب کرده و بیشتر وسایل زندگیمان از بین رفته است. مردم همچنان بی سرپناه هستند. زندگیمان از حالت عادی خارج شده و ضعف مالی زندگی را برما سخت کرده است.

فیلم زیر: همه چیزم زیر آوار مونده حتی لباس‌هایم، هیچکس هم سراغ‌مان نیامده…

New Title

فیلم؛ ادامه ماجرای “اون قالتاق” در صداوسیمای خامنه‌ای

فیلم؛ ادامه ماجرای “اون قالتاق” در صداوسیمای خامنه‌ای
پشت خط آوردن بازیگر سینما بیوک میرزایی در برنامه زنده برای انکار یک واقعیت
اما ایشان قالتاق را به قالپاق تبدیل کرد
یک ضرب المثل میگوید:
آمد ابرویش را درست کند، زد چشمش را کور کرد
New Title

تصویری دردناک از انفجار خونین در مسجد شیعیان قندهار

تصویری دردناک از انفجار خونین در مسجد شیعیان قندهار
تصویری دردناک از پیرمردی که پیکر بی جان پسرش را پس از انفجار در مسجد شیعیان قندهار بر دوش می‌کشد
New Title

خطر ابتلای مجدد به “کرونا” در چه کسانی بیشتر است؟

خطر ابتلای مجدد به “کرونا” در چه کسانی بیشتر است؟
بر اساس آخرین نتایج تحقیقات منتشر شده بزرگسالان و زنان بیش از سایرین در معرض خطر عفونت مجدد به کووید ۱۹ قرار دارند.

نتایج آخرین تحقیقات نشان داده بزرگسالان، زنان، افراد دارای نقص ایمنی و کسانی که قبلا به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ بستری شده‌اند، در معرض خطر بیشتری برای عفونت مجدد به کووید قرار دارند.

بر اساس نتایج این تحقیقات مدیر بخش ایمونولوژی و پزشکی مولکولی سریلانکا، دکتر چاندیما جیواندارا، اظهار کرد: نتایج این تحقیق نشان می‌دهد یک درصد خطر عفونت مجدد پس از یک دوره ابتلا به کووید وجود دارد.

وی گفت: مکانیسم‌های زیربنایی برخی عوامل مرتبط با عفونت مجدد(مثل خطر بیش از حد در زنان) نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.نتایج این تحقیق بیان می‌کند افزایش قابل توجه سطح آنتی‌بادی ضد سارس-کوو-۲ در بازماندگان کووید-۱۹ پس از دریافت واکسن به‌ عنوان تقویت‌کننده که احتمالا خطر عفونت مجدد را بیشتر از اتکا به ایمنی طبیعی(به تنهایی) کاهش می‌دهد، مشاهده شده است.

با این حال وی از مردم خواست حتی اگر واکسینه شده‌اند اقدامات احتیاطی را همچنان رعایت کنند تا این اقدامات باعث کند شدن و در نهایت توقف شیوع ویروس شود.

New Title

محوطه پاسارگاد ارتباطی به کشاورزی مردم منطقه ندارد

محوطه پاسارگاد ارتباطی به کشاورزی مردم منطقه ندارد
یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: تخت‌جمشید نماد ملی و یک میراث گرانبها است. به گزارش ایلنا، علی اکبری درباره اظهارات اعضای هیأت دولت هنگام بازدید از تخت جمشید گفت: حرف‌هایی که گفته شد جای نقد دارد؛ چراکه تخت جمشید نماد هنر، مهندسی و معماری است و بیش از ۲۵ قرن دوام آورده است.

نماینده شیراز در مجلس دهم تاکید کرد: تخت‌جمشید باعث عبرت نیست، بلکه یک شاهکار و میراث ملی است و ما نباید تخریب و تحقیرش کنیم. وی ادامه داد: من نمی‌دانم در چه شرایطی آن سخنان گفته شد اما به اعتقاد من خیلی زیبنده نبود؛ ما باید بیشتر از آنکه به معایب توجه کنیم، به حاصل دانش، معماری، مهندسی و ابزارهایی که آن زمان تخت جمشید با آن‌ها بنا شد توجه داشته باشیم، بنایی که شاید بخشی از آن هنوز کشف نشده است و باز هم تاکید می‌کنم این مجموعه میراث ملی ماست و در دنیا قابل احترام است.

اکبری در مورد سخنان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مبنی بر این‌که حریم پاسارگارد مانع کشاورزی مردم در منطقه شده است، عنوان کرد: به هیچ وجه چنین حرفی درست نیست، این ۲ مسئله حریم‌شان با یکدیگر فرق می‌کند، محوطه پاسارگاد محل کشاورزی نیست و به اعتقاد من اصلاً آن‌گونه که می‌گویند نیست.

وی ادامه داد: بله؛ اساساً این منطقه کشاورزی است و معاش مردم از طریق دامداری و کشاورزی می‌گذرد اما به اعتقاد من ارتباطی به اینکه مردم پاسارگاد به‌دلیل مقبره کوروش نمی‌توانند کشاورزی کنند، ندارد.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی یادآور شد: چند سالی است روز کوروش مردم به مقبره می‌آیند که باعث اعمال محدودیت‌هایی برای ساکنین آنجا شده است که این هم راه‌حل‌هایی دارد. نمی‌شود راه را روی مردم ببندیم و بگوییم کشاورزی مردم مانده است این حرف‌ها به اعتقاد من کارشناسی نیست.

New Title

انجام معاینات پزشکی در باره سنجش سلامت ذهنی بایدن

انجام معاینات پزشکی در باره سنجش سلامت ذهنی بایدن
سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالات مکرر خبرنگاران گفت که جو بایدن به زودی تحت معاینات پزشکی قرار می‌گیرد. اشتباهات متعدد، لکنت زبان و چرت زدن‌های ناگهانی بایدن در حضور مهمانان خارجی و کنفرانس‌های خبری، گمانه‌زنی‌ها نسبت به اینکه وی از سلامت کافی برخوردار نیست و ممکن است اوضاعش بدتر شود، را تشدید کرده است. پیشتر نیز جمعی از نمایندگان کنگره آمریکا خواستار سنجش سلامت ذهنی بایدن شده بودند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه دیلی میل، جن ساکی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید در کنفرانسی مطبوعاتی از کلی اودانل، خبرنگار ان.بی.سی نیوز به خاطر اینکه دائما درباره وضعیت سلامت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا سوال می‌کند انتقاد کرده و همینطور از پاسخ به سوال یک خبرنگار دیگر درباره اینکه این رئیس جمهور آمریکا چه زمان قرار است معاینه پزشکی شود شانه خالی کرد.

برایان کارم، خبرنگار حوزه کاخ سفید یک مجله آمریکایی و تحلیلگر سیاسی سی.ان.ان از جن ساکی،‌ سخنگوی کاخ سفید درباره زمان انتشار نتایج معاینه پزشکی مورد انتظار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پرسید.

او سوال خود را با این لحن مطرح کرد: “هی جن (جنیفر ساکی، آیا او (بایدن) به زودی مورد معاینه پزشکی قرار گرفته و نتایج این معاینه به مردم آمریکا گزارش خواهد شد؟

جن ساکی در پاسخ به این سوال فقط گفت: “او این کار را خواهد کرد”.

دبیر مطبوعاتی کاخ سفید در پاسخ به این سوال کلی اودانل که این معاینه قرار است سال جاری میلادی انجام شود، گفت:‌ کلی اودانل همواره درباره این موضوع سوال می پرسید و ما را گوش به زنگ کرده است.

آخرین گزارش معاینه پزشکی جو بایدن مربوط به دسامبر ۲۰۱۹ بود و از آن زمان تا کنون گزارش جدیدی درباره معاینه پزشکی از او منتشر نشده است.

از زمان شروع ریاست جمهور جو بایدن پرسشهایی در خصوص اینکه آیا او وضعیت جسمی و شناختی خوبی دارد، مطرح شده است.

جن ساکی به تکرار قول قبلی‌اش مبنی بر اینکه به مجرد انجام معاینه پزشکی از رئیس جمهور آمریکا دولت به “شفاف کردن” یافته های آن اقدام می کند، پرداخت در حالی که ماه مه گذشته گفته بود چنین معاینه ای قبل از پایان سال ۲۰۲۱ انجام خواهد شد.

اودانل از زمان دولت جورج دبلیو. بوش، به پوشش اخبار حوزه کاخ سفید پرداخته و بابت اصرار بر طرح مسائل مناقشه برانگیز شهرت یافته است.

بایدن ۲۶ ژوئیه گذشته بعد از آنکه اودانل با صدای بلند سوالی درباره حکم دنیس مک دونو، وزیر امور کهنه سربازان آمریکا برای واکسیناسیون کووید کارکنان بهداشت و درمان این وزارتخانه پرسید، از او به عنوان “موی دماغ” نام برد.

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به او با صدای بلند گفت: تو چقدر موی دماغ هستی اما من قرار است به سوالت جواب بدهم چون ما خیلی وقت است که همدیگر را میشناسیم.

اودانل هم به کنایه گفت: من این حرف شما را به عنوان تعریف از خودم تلقی می‌کنم.

ماه گذشته میلادی بعد از مشاهده سرفه‌های مکرر جو بایدن در یک سخنرانی در تاریخ ۱۶ سپتامبر، درخواستها برای انتشار سوابق پزشکی بایدن بالا گرفت.

اودانل در آن زمان و بعد از انتقاد جو بایدن از شرکتهای بزرگی که به گفته او سهم عادلانه‌ای از مالیات نداده و دارند از همه گیری کووید سودجویی می کنند، خطاب به جن ساکی گفت: خیلی از ما در اتاق شرقی کاخ سفید نظاره‌گر رئیس جمهور بودیم. ما دیدیم که او در موقعیت‌های زیادی مکررا سرفه کرد. این سرفه به خاطر چیست و آیا مایه نگرانی است؟

ساکی پاسخ داده بود که این سرفه ها “مایه نگرانی” نیستند و همیشه یک پزشک با رئیس جمهور آمریکا در حال سفر است و “و همواره برای او گواهی پزشکی صادر می کند”.

اودانل در ادامه مصرانه پرسید: آیا توضیحی برای اینکه چرا او انقدر مکررا در وضعیتهایی شبیه به این سرفه می‌کند وجود دارد؟ مطمئن هستم شما خودتان چنین چیزی را دیده‌اید.

ساکی گفت: بله من هم دیدم. فکر نمیکنم این مساله نگران کننده باشد. فکر می کند دلایل زیادی برای اینکه ما احتمالا نیاز به صاف کردن گلویمان پیدا کنیم و این که احتمالا یک سرما خوردگی مختصر پیدا کنیم هست. و مطمئنا روسای جمهور، مقامهای منتخب، خبرنگاران و سخنگو ها هم ممکن است با این مسائل روبرو شوند. اما این مساله‌ای نیست که برای ما نگرانی پزشکی ایجاد کند.

New Title

افغانستان؛ فعالیت ۱۵۳ رسانه در یکماه گذشته متوقف شده

افغانستان؛ فعالیت ۱۵۳ رسانه در یکماه گذشته متوقف شده
براساس گزارش‌های منتشر شده، حدود ۷۰ درصد از رسانه‌های تصویری، صوتی و نوشتاری افغانستان به علت مشکلات مالی و دسترسی نداشتن به اطلاعات تعطیل و یا در آستانه توقف قرار گرفته اند.

به گزارش ایرنا، وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان سال گذشته اعلام کرده بود، بیش از ۱۷۰۰ رسانه از جمله ۱۲۱ تلویزیون، ۲۶۴ رادیو، ۱۳۳۱ نشریه چاپی و ۲۳ به خبرگزاری از این وزارت مجوز فعالیت گرفته است.

چند سال پیش شمار رسانه‌هایی که از این وزارت مجوز گرفته بودند به بیش از چهار هزار می‌رسید. بنا بر تخمین این وزارت بیش از ۲۰ هزار خبرنگار و کارمند فنی در این رسانه‌ها مشغول کار هستند.

طلوع نیوز افغانستان نیز ماه گذشته در گزارشی اعلام کرد، فعالیت ۱۵۳ رسانه در یک ماه گذشته به علت محدودیت‌های ایجاد شده و مشکلات اقتصادی و مالی در افغانستان متوقف شده است.

فعالان رسانه‌ای افغانستان هشدار داده اند که اگر به بحران مالی رسانه‌ها و محدودیت‌های ایجاد شده توجه و رفع نشود در روز‌های آینده نشریات بیشتری بسته می‌شود.

“عبدالرزاق صدیقی” مسئول «رادیو صدای بادغیس» اعلام کرد که ادامه محدودیت‌ها و مشکلات مالی منجر به تعطیلی این رسانه خواهد شد.

وی اظهار داشت این رادیو در گذشته با پخش برنامه‌های سیاسی، خبری، انتقادی و موسیقی شنوندگان زیادی داشت، اما اکنون از برنامه‌های این رادیو با برنامه‌های دینی و پخش آیات قرآن پر می‌شود.

مسوول رادیو بادغیس گفت که طالبان به این رادیو اجازه پخش برنامه‌های انتقادی، خبر و برنامه‌های تولیدی که مردم به آن‌ها علاقه دارند را نمی‌دهد.

وی افزود:مسوولان فرهنگی طالبان در بادغیس به آن‌ها تذکر داده اند که علاوه بر تعطیلی برنامه‌های اجتماعی، سیاسی و انتقادی نباید به زنان اجازه کار داده شود.

صدیقی گفت که به علت محدودیت‌های ایجاد شده از هشت خبرنگار و کارمند این رادیو تنها یک نفر باقی مانده است.

مسوول ایستگاه رادیویی «سرحد» در استان غور نیز گفته است که به دلیل وضعیت بد اقتصادی بزودی این رادیو نیز تعطیل می‌شود.

وی افزود مجبور است برای تامین هزینه خانواده خود به کارگری در کوره آجرپزی رو آورد.

مسئول رادیو عروج نیز به رسانه‌ها گفته است که آن‌ها تنها مجاز به پخش برنامه‌های مذهبی شده اند و دیگر برنامه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی تعطیل شده است.

رسانه‌های افغانستان امروز یکشنبه به نقل از «ذکی دریابی» مسوول روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان که یکی از پرطرفدار‌ترین روزنامه‌های این کشور است، نوشتند بزودی این روزنامه نیز تعطیل می‌شود.

وی پیش از این از طریق فضای مجازی کارزاری را برای جمع آوری کمک مالی برای ادامه فعالیت این روزنامه به راه انداخته بود که ظاهرا موفق نبوده است.

مسوول روزنامه اطلاعات روز افغانسان گفت که پس از سال‌ها تلاش در بخش اطلاع رسانی مجبور شده با تعطیلی این روزنامه با کار خبرنگاری خدا حافظی کند.

در جریان تظاهرات زنان در شهر کابل در شهریور ماه گذشته طالبان چهار خبرنگار این روزنامه را بازداشت و شکنجه کرده بود.

«بلال کریمی» یکی از سخنگویان طالبان با رد ایجاد محدودیت برای رسانه گفت بود که طالبان با رسانه‌ها میانه‌ای خوبی دارند و با رسانه‌ها همکاری می‌کنند.

رسانه‌ها در ۲۰ سال گذشته در افغانستان با کمک مالی کشور‌های خارجی و منابع داخلی رونق گرفته بود و صد‌ها نفر در رسانه‌ها مشغول به کار شده بودند.

کرزای رئیس جمهوری اسبق افغانستان یکی از دستاورد‌های خود را رشد رسانه‌ها عنوان کرده بود.

New Title

درآمد نجومی دو کشور ترکیه و کره جنوبی از سریال سازی

درآمد نجومی دو کشور ترکیه و کره جنوبی از سریال سازی
اقتصاد 24: هره برداری از تمام پتانسیل‌های موجود کشور‌ها برای پیشبرد سیاست‌های منطقه‌ای و بین المللی، برنامه حساب شده بسیاری از دولت‌ها در جهان است. روندی که در آن با استفاده از ظرفیت‌های فضای رسانه و شبکه‌های گسترده تلویزیونی، دولت‌ها سعی می‌کنند که هم هژمونی فرهنگی خود را گسترده‌تر کنند و هم این که کسب درآمد بیشتری را برای کشور‌های خود رقم بزنند. صادرات سریال (در کنار دیگر محصولات فرهنگی) مدت‌هاست که به منظومه صادرات کالا و خدمان در جهان اضافه شده و در این میان، کشور‌هایی هستند که سالانه میلیون‌ها دلار از این طریق درآمد کسب می‌کنند.

موج بازی مرکب و تهدید سریالی وزیر خارجه ایران
در روز‌های اخیر دو موضوع بیشتر از همیشه توجه‌ها را به مساله سریال سازی در جهان جلب کرد. یکی موضوع توجه جهانی به سریال «بازی مرکب» از کشور کره جنوبی بود که تولید نتفلیکس است.«بازی مرکب» در مجموع نقد‌های بسیار مثبتی دریافت کرد. این سریال در هفته اول انتشار، به یکی از پربیننده‌ترین مجموعه‌های نتفلیکس در ۹۰ کشور تبدیل شد و ۲۸ روز پس از انتشار با بیش از ۱۱۱ میلیون ببیننده، رکورد سریال «بریجرتون» را شکست و به پربیننده‌ترین مجموعه این شبکه تبدیل شد.

این سریال در ایران نیز بینندگان بسیاری را به خود جلب کرد و به نظر می‌رسد کشور کره جنوبی موفق شد با پربیننده شدن این سریال بالاخره در عرصه سریال سازی خود را از ترکیه جلو بیاندازد. ترکیه و کره جنوبی در سال‌های اخیر رقبای بسیار جدی یکدیگر در تولید و صادرات سریال در جهان بوده اند.موضوع دوم که باعث توجه به مساله سریال سازی در جهان شد، سخنان عبدالهیان، وزیر خارجه ایران بود. سخنانی که هر چند اوج فقر ایران در دیپلماسی خارجی اش را به رخ می‌کشید، اما نکته جالبی را نیز در خود مستتر داشت، این که کدام کشور‌ها در سریال سازی در جهان پیشتاز شده اند و چه درآمد‌هایی برای خزانه خود به ارمغان می‌آورند.

کدام کشور‌ها در صدر سریال سازی جهان؟
در این میان باید توجه کنیم که آمریکا، هم چنان در حوزه سریال سازی در صدر قرار گرفته است و اکنون دهه‌هاست که سریال‌های تلویزیونی آمریکایی در بسیاری از کشور‌های جهان روی صحنه تلویزیون‌ها یا صفحه نمایش رایانه‌ها بینندگانی پیدا کرده‌اند. اما به نظر می‌رسد با تاخیری ۵ دهه ای، کم کم کشور‌های دیگری نیز وارد این حوزه شده‌اند. کمپانی‌های آمریکایی در سال ۲۰۱۵ بیش از ۷۰ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۶ حدود ۸۰ میلیارد دلار از محل تولید سریال‌ها درآمد داشته‌اند.

تلویزیون Fox در سال ۲۰۱۴ تنها بیش از یک و نیم میلیارد دلار درآمد داشته و کمپانی HBO نیز تنها در فصل دوم سال ۲۰۱۵ به درآمد ۹۷۱ میلیون دلاری رسیده است. این آمار در حالی است که پیش بینی درآمد این کمپانی‌های فیلمسازی و به خصوص شرکت نتفلیکس در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ و همزمان با شیوع ویروس کرونا و آغاز قرنطینه‌های سراسری در بسیاری از کشور‌ها تا حداقل ۲ برابر نیز افزایش داشته است.از طرفی، «بالیوود» در هند که سال هاست از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فیلم‌های سینمایی در جهان محسوب می‌شود، نیز چند سالی است که سعی می‌کند خود را در ساخت سریال‌ها پیدا کند.

ترکیه و پیشرفت افسانه‌ای در صادرات سریال به جهان
سال ۲۰۰۴ ترکیه ۱۰میلیون دلار از سریال‌سازی و صادرات آن به کشور‌های دیگر سود می‌برد، این رقم در سال ۲۰۱۲ به ۲۰۰ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۶ ترکیه به بیش از ۷۵ کشور مجموعه‌های تلویزیونی فروخت و حجم این صادرات در سال ۲۰۱۶ بیش از ۳۵۰ میلیون دلار رسید.ترکیه حالا حتی از رقبای اروپایی اش نیز پیش افتاده و به پدیده‌ای در حوزه ساخت و صادرات سریال‌های تلویزیونی بدل شده است.

سریال‌های ساخت ترکیه، از آمریکای لاتین تا کشور‌های عرب زبان و حتی کشور‌های شرق آسیا، بیننده پیدا کرده و این در حالی است که بر اساس میزان فروش، ترکیه اکنون بعد از آمریکا در مقام دومین کشور با بیشترین صادرات سریال در دنیا قرار دارد. مقامی که به نظر می‌رسد حالا کره جنوبی با سریال «بازی مرکب» توانسته است از ترکیه برباید و به خود اختصاص دهد.

ترکیه در سال ۲۰۱۹ تا ۱۰ برابر صادرات فرش ایران به جهان سریال فروخت
ترکیه در سال ۲۰۱۹ موفق شد ۵۰۰ میلیون دلار از صادرات سریال به ۸۰ کشور جهان توانست درآمد کسب کند.
برای درک مقایسه ارقام درآمد کافی است به این توجه کنید که صادرات فرش دستباف ایران در سال ۲۰۱۸ حدود ۲۳۸ میلیون دلار بوده و در سال ۲۰۱۹ با کاهش قابل توجهی به ۷۳ میلیون دلار رسیده و در مقابل پیش بینی می‌شود که ترکیه در سال ۲۰۲۰ صادرات سریال‌های خود را تا ۹۰۰ میلیون دلار افزایش داده و در مقابل کل صادرات فرش ایران از ۵۰ میلیون دلار نیز کمتر شده و توجه کنید صادرات سریال ترکیه توانسته به برابری با صادرات پسته ایران در این سال به جهان برسد.

نکته مهم امااین است که همه درآمدزایی این کشور از محل سریال‌هایش نیست. بعد از پخش این سریال‌ها فروش برخی کالا‌های ترکی در این کشور‌ها بیشتر و گردشگری ترکیه با افزایش تا ۸۰ درصدی مواجه شد.ترکیه می‌گوید که تا سال ۲۰۲۳ میلادی، درآمدش از این حوزه را به حداقل یک میلیارد دلار خواهد رساند. روزنامه «دیلی صباح» در ترکیه، در سال ۲۰۱۹ تخمین زده بود که درآمد حاصل از فروش سریال‌های ترکیه‌ای در بیش از ۱۵۰ کشور جهان، به حدود ۵۰۰ میلیون دلار برسد و این در حالی است که در این کشورها، به واسطه محبوبیت سریال‌ها و فرهنگ ترکی، فروش دیگر کالا‌ها و خدمات ترکیه هم افزایش پیدا کرده است. هر مجموعه تلویزیونی ترکیه دست کم شامل ۴۰ اپیزود است که هر اپیزود ۱۳۰ دقیقه است و معمولا سالانه ۵۲۰۰ ساعت از برنامه‌های تلویزیون‌های محلی را به خود اختصاص می‌دهد.

سیاسی بازی با صادرات سریال ترکیه
از مشتریان پر و پا قرص سریال‌های ترکیه‌ای می‌توان به چین، روسیه، کره و ژاپن اشاره کرد. این محبوبیت به حدی رسیده که نشریه معتبر و سینمایی ورایتی درباره‌اش نوشت: «به نظر تنها راهی که برای متوقف کردن سریال‌های ترکیه‌ای باقی مانده است، قطع پخش آن‌ها در شبکه‌ها است هر چند که این کار هم احتمالا دیگر جواب نمی‌دهد.».

در عربستان نیز محمد بن سلمان ولیعهد سعودی تمام تلاش خود را به کار بسته تا جلوی پخش سریال‌های ترکیه‌ای را در شبکه‌های عربستانی بگیرد. بن سلمان ترکیه را متهم می‌کند که به دنبال احیای خلافت عثمانی در منطقه است. نتفلیکس به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت پخش آنلاین هنگام درخواست، سریال‌های ترکیه‌ای زیادی را در دسترس قرار داده است. این شرکت ثروتمند علاوه بر این پروژه‌های متعددی برای تولید محتوای مخصوص به خود در ترکیه تعریف کرده است. حالا با وجود نتفلیکس سریال‌های ترکیه‌ای در ۱۹۰ کشور پخش خواهند شد!

مساله «قدرت نرم» و اقتصاد فرهنگ با سریال سازی
اما به غیر از ترکیه، رقبای دیگری هم در این حوزه دستی برآتش دارند و در حال کسب «قدرت نرم» (Soft power) با استفاده از «اقتصاد فرهنگ» هستند. «قدرت نرم» اصطلاحی به نسبت جدید در حوزه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل است که مقصود از آن، به دست‌آوردن برتری و کنترل بر سایرین، با استفاده از ابزار‌های صلح‌آمیز است.

اگر «قدرت سخت» را به قدرت موشکی و توان نظامی نسبت می‌دهیم «قدرت نرم» را به بخش‌های فرهنگی و اجتماعی منسوب می‌دانند. کاری که برای مثال سریال «فرندز» یا دوستان در همه سه دهه اخیر توانسته انجام بدهد یکی از همین کاربردهاست. سریالی که در ۱۰ فصل نه تنها توانست بخشی از فرهنگ آمریکایی را به جهان بقبولاند که در همه دو دهه اخیر محصولات مرتبط با آن نیز به فروش رفته اند و باعث در آمد زایی شده اند.
در این میان اگر بخواهیم از سریال‌های تولید آمریکا بگذریم، کشورهایی، چون هند، ترکیه، کلمبیا و مکزیک نیز توانسته اند در صادرات این محصول خود بسیار موفق باشند.

کره جنوبی و گرفتن میدان از دست رقبا
در این میان، اما یک کشور دیگر نیز نام خود را موفق شده است به عنوان تولید کننده برتر این محصول فرهنگی به جهان تحمیل کند. سریال‌های ساخت کره‌جنوبی در ایران نیز محبوب هستند و برای درک این محبوبیت و موج طرفداران جدید آن همین بس که حالا در موسسات آموزش زبان، تدریس زبان کره‌ای یکی از گرایش‌های پرطرفدار است.

تاخت و تاز «کی دراما» در کنار «کی پاپ»
«کی‌دراما» به صنعت سریال‌سازی کره گفته می‌شود که هم، چون «کی پاپ» که به تولیدات موسیقی این کشور گفته می‌شود در جهان بسیار پرطرفدار شده است.صنعت سریال‌سازی کره جنوبی نیز مانند موسیقی، ابتدا میان کشور‌های آسیای شرقی و جنوب شرقی طرفدار پیدا کرد. سپس کم کم کشور‌های دیگر نیز جذب سریال‌های کره‌ای شدند.

ایرانیان با سریال جواهری در قصر با صنعت کی‌دراما آشنا شدند. شخصیت اصلی این سریال که یانگوم نام داشت، شخصیتی حقیقی و اولین پزشک زن در کره بوده است. نام یانگوم بار‌ها در تاریخ چوسان تکرار شده و سریال محصول سال ۲۰۰۳-۲۰۰۴ است. بعد از یانگوم، سریال‌های تاریخی دیگری نیز از تلویزیون ایران پخش شد که در این میان «افسانه جومونگ» به شهرتی خارق العاده در ایران دست یافت.

در آمد ۱۰.۸ میلیارد دلاری کره جنوبی از سریال سازی و در آمد ۱۱ میلیارد دلاری ایران از فروش نفت
کره جنوبی در سال ۲۰۰۳، حدود ۱۶۷ میلیون دلار از محصولات تلویزیونی خود را به سراسر دنیا صادر کرد، این رقم در سال ۲۰۱۹ به ۲۷۳ میلیون دلار رسید. این کشور در سال‌های اخیر یکی از اصلی‌ترین هدف‌های نتفلیکس در سرمایه‌گذاری بوده؛ به طوری که هم‌اکنون بیش از ۴۰ هزار نفر عوامل بومی در این کشور برای نتفلیکس کار می‌کنند و سریال می‌سازند، مانند آن چه درباره ترکیه گفته شد، کره جنوبی نیز کشور‌هایی با فرهنگ نزدیک به خود را هدف صادرات فرهنگی قرار داده است، به طور مثال در سال گذشته میلادی از ۱۰ عنوان سریال پربیننده در کشور ویتنام، پنج سریال محصول کره جنوبی بود.

اما سریال‌های این کشور در دیگر نقاط جهان نیز با استقبال تماشاگران مواجه می‌شوند و آورده مالی بالایی برای صنعت هنر‌های نمایشی کره جنوبی داشته است. برای مثال سریال «جواهری در قصر» (یانگوم) که در ایران نیز مشهور است، در طول دو دهه به ۱۵۰ کشور جهان صادر شده است. این مجموعه که در سال ۲۰۰۳ با ۱۵ میلیون دلار بودجه ساخته شد، بیشتر از ۱۰۰ میلیون دلار برای شرکت کره‌ای سازنده اش درآمدزایی کرد.

کره جنوبی در مجموع طی سال گذشته میلادی یعنی در سال ۲۰۲۰ موفق شد که ۱۰.۸ میلیارد دلار از محل صادرات محتوای فرهنگی و محصولات صنعت سرگرمی خود درآمد کسب کند؛ رقمی که از صادرات محصولات لوازم خانگی و آرایشی و بهداشتی فراتر رفته است.برای درک بهتر ارقام درآمد از سریال سازی ترکیه به این توجه کنید که طبق گزارش سازمان اطلاعات انرژی آمریکا، در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۰، درآمد خالص صادرات نفت ایران ۱۱ میلیارد دلار بوده است. در واقع تنها صادرات سریال‌های کره جنوبی به جهان با رقم صادرات نفت ایران در مدت مشابه تقریبا برابری می‌کند.

سرمایه گذاری سنگین نتفلیکس در کره جنوبی
کمپانی نتفلیکس نیز از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ بیش از ۷۰۰ میلیون دلار در این کشور سرمایه‌گذاری کرده و ۲ استدیوی بزرگ در این کشور ساخته است. استدیوی اول با ۹۰۰۰ مترمربع مساحت در YCDSMC و استدیوی دوم با ۷۰۰۰ مترمربع مساحت در استدیو سامسونگ قرار دارد. هر دو مجموعه، خارج از شهر سئول (پایتخت کره جنوبی) هستند.ارزش صادرات صنعت سرگرمی کره جنوبی، شامل بازی، موسیقی، فیلم و برنامه‌های تلویزیونی طی سال گذشته ۶.۳ درصد رشد کرده است؛ آن هم در حالی که ارزش کل صادرات این کشور تحت تاثیر رکورد ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا ۵.۴ درصد افت کرده بود.

داده‌های مرکز آمار کره جنوبی همچنین نشان می‌دهد که نرخ رشد اشتغال در بخش تفریح و سرگرمی این کشور در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ میلادی بیش از ۲۷ درصد بوده؛ در حالی که این نرخ در بخش صنعت کره جنوبی به عنوان موتور محرک اقتصاد این کشور تنها ۲۰ درصد بوده است. در همین حال، بنیاد کره‌ای تبادل فرهنگی بین‌المللی (KOFICE) نیز با انتشار گزارشی اعلام کرده که رشد مخاطب فیلم‌ها، سریال‌ها و موسیقی تولید شده از سوی هنرمندان کره جنوبی موجب افزایش ۵.۵ درصدی فروش محصولات مصرفی این کشور مانند لوازم آرایشی، پوشاک و محصولات غذایی شده است.

این در حالی است که شرکت نتفلیکس اعلام کرده که همکاری سال گذشته این شرکت با صنعت فیلم و سریال کره جنوبی، در مجموع موجب تزریق ۱.۹ میلیارد دلار به اقتصاد این کشور شده است.این گزارش همچنین حاکی است که ۱۳ درصد گردشگران خارجی که در سال ۲۰۱۹ میلادی به کره جنوبی سفر کرده‌اند، تحت تاثیر مشاهده فیلم و سریال‌های کره‌ای و تنها با هدف تجربه فرهنگ عامه و حضور در رویداد‌های فرهنگی به این کشور آمده بودند و در مجموع نیز ۲.۷ میلیارد دلار در کره جنوبی هزینه کرده‌اند.

این ارقام و وضعیت صادرات سریال و کالا‌های فرهنگی توسط ترکیه و کره جنوبی در حالی است که اخیرا چین و ژاپن نیز به این روند پیوسته اند و سعی می‌کنند بازار خود را به دست آوردند، در کنار این کشور‌ها هند و مصر از شرق جهان و کشور‌های آمریکایی جنوبی از غرب جهان نیز حالا سودای رسیدن به این درآمد را دارند. جهان امروز بیشتر از همیشه جهان به رخ کشیدن قدرت نرم است و ایران همچون بسیاری دیگر از موارد از این قافله نیز به طور کامل جامانده است.

New Title

کاهش شدید آب دریاچه ارومیه و خطر تولید ریزگرد نمکی

کاهش شدید آب دریاچه ارومیه و خطر تولید ریزگرد نمکی
مهران نظری مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان آذربایجان غربی گفته که مهمترین چالش زیست‌محیطی استان آذربایجان غربی چالش آب و کاهش شدید سطح تراز دریاچه ارومیه به‌خصوص در یک سال گذشته است.

وی گفت: «در حال حاضر ارتفاع دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته حدود ۶۱سانتی کاهش پیدا کرده است و از نظر سطح نیز ۱۴۲۳کیلومتر مربع از سطح زیر آب دریاچه ارومیه کاسته شده و بر این اساس نیز حدود ۲میلیارد مترمکعب نیز از حجم آب دریاچه ارومیه کاسته شده است

یکی از پیامدهای این مشکل زیست‌محیطی، تولید ریزگردهای نمکی است که سلامتی مردم منطقه را در معرض خطر قرار خواهد داد.

New Title

گزارش خبرگزاری فرانسه از آزادی‌های جدید در عربستان

گزارش خبرگزاری فرانسه از آزادی‌های جدید در عربستان
خبرگزاری فرانسه گزارشی درباره افتتاح ساحل «پیور بیچ» در شهرک اقتصادی ملک عبدالله در عربستان منتشر کرد؛ شهرکی که تجربه جدید و منحصر به فردی را در عربستانی که به محافظه کاری شدید شناخته شده، ارائه می دهد.

به گزارش میدل ایست نیوز، در این گزارش آمده است که ساحل پیور بیچ که در اوت ۲۰۲۱ افتتاح شده، تجربه جدید و منحصر به فردی در عربستان که به شدت محافظه کار بوده، ارائه می دهد به گونه ای که افراد در روز از آب های فیروزه ای و ماسه سفید بدون هیچ محدودیتی لذت می برند، زنان اجازه پوشیدن بیکینی دارند، می توانند قلیان بکشند و حیوانات خانگی همراه خود داشته باشند.

در این ساحل پس از غروب آفتاب موسیقی غربی نیز نواخته می شود.

یکی از بانوان عربستانی به فرانس پرس گفت از این وضعیت خوشحال است چرا که می تواند به این ساحل آمده و از امکانات آن استفاده کند.

وی در ادامه افزود که این تجربه به شدت لذت بخش است و می توان آخر هفته را در این ساحل گذراند.

فرانس پرس گزارش داد که مسئولان در این ساحل، کاری با ارتباط بین زن و مرد ندارند و لزومی برای اینکه دو نفر همسر رسمی یکدیگر باشند، وجود ندارد و تنها تلفن های همراه برای حفظ حریم خصوصی از آنها اخذ می شود.

عربستان در راستای چشم انداز ۲۰۳۰ و با هدف ترویج گردشگری و جذب گردشگر، اقدامات جنجال برانگیزی اتخاذ کرده است.

عربستان در ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۹ برای نخستین بار روادید گردشگری برای همه شهروندان خارجی را در دسترس قرار داد تا بتوانند در طول سال از طریق الکترونیکی یا هنگام ورود به یکی از گذرگاه های مرزی کشور، روادید گردشگری دریافت کنند.

عربستان همچنین شرط الزامی بودن حضور یک همراه برای بانوان و یا لزوم پوشیدن چادر را برای شهروندان خارجی لغو کرد.

New Title