درباره من

عکس من
فعال مذهبی/ فعال سیاسی / فعال حقوق بشر / فعال حقوق کودکان ونوجوانان /فعال حقوق زنان / فعال حقوق ادیان/ فعال حقوق زندانیان /

۱۴۰۱ آبان ۲۷, جمعه

گزارشی از اعتراضات ۲۷ آبان شهروندان بلوچ در شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان


شهروندان بلوچ در ۲۷ آبان پس از اقامه نماز جمعه در شهر های مختلف استان اقدام به تجمع اعتراضی کردند.

امروز ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۱، شهروندان بلوچ در چندین شهر بلوچستان دست به تجمع مسالمت آمیز زدند که با تیراندازی نیروهای نظامی در برخی از شهر ها این اعتراضات به خشونت کشیده شد.


طبق گزارش های دریافت شده، معترضان بلوچ پس از برگزاری نماز جمعه در شهر های «زاهدان»، «سراوان»، «راسک»، «روستای مورتان»، «پیشین»، «آشار»، «تفتان»، «جکیگور»، «چابهار»، «ایرانشهر» و «خاش» به خیابان ها آمده و علیه جمهوری اسلامی شعار سر دادند.

براساس این گزارش ها، اهالی معترض منطقه سرکور حدفاصل روستای گورناگ محور ترانزیتی «ایرانشهر» به «سرباز» و مردم معترض جکیگور محور ترانزیتی «راسک» به «چابهار» را با آتش زدن لاستیک بستند.

نیروهای نظامی پس از شکل گیری اولیه تجمعات به سمت معترضان بلوچ با سلاح جنگی و ساچمه ای تیراندازی کرده اند و در نتیجه ی این تیراندازی چندین تن از معترضان در شهر «ایرانشهر» زخمی شدند‌ و طبق گزارش های غیر رسمی دو تن هم کشته شدند که در حال حاضر اطلاعات دقیقی از تعداد و هویت آنها در دسترس نیست.

گفته می‌شود، پس از سنگ پراکنی نیروهای سپاه پاسداران به سمت معترضان در خاش و زخمی شدند چندین تن از آنها، مردم معترض به کیوسک پلیس این شهرستان یورش بردند و آن را به تسخیر خود در آوردند.

گزارش ها حاکی از بازداشت تعدادی از شهروندان بلوچ توسط نیروهای نظامی است که تا کنون اطلاعاتی از هویت این شهروندان  است.

معترضان بلوچ دلیل این تجمعات را کشتار نمازگزاران بلوچ‌ در خاش و زاهدان، تجاوز به ماهو بلوچ توسط فرمانده انتظامی چابهار، بازداشت دانش آموزان و دانشجویان بلوچ، حمایت از مولانا کوهی و مولانا عبدالحمید و همراهی با اعتراضات سراسری عنوان کردند.

 از آغاز اعتراضات در بلوچستان تاکنون بیش از ۱۰۰ شهروند بلوچ کشته و بیش از ۴۰۰ تن زخمی شدند که دستکم ۱۷ تن از کشته شدگان کودک بوده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر