درباره من

عکس من
فعال مذهبی/ فعال سیاسی / فعال حقوق بشر / فعال حقوق کودکان ونوجوانان /فعال حقوق زنان / فعال حقوق ادیان/ فعال حقوق زندانیان /

۱۴۰۱ فروردین ۲۲, دوشنبه

سفیر ایران در کابل: سازمان مجاهدین خلق در افغانستان هم فعالیت می‌کند

توضیح تصویبهادر امینیان سفیر ایران در گفتگو با طلوع نیوز در محل سفارت ایران در کابل

بهادر امینیان، سفیر ایران در کابل گفته است افراد سازمان مجاهدین خلق ایران در افغانستان هم فعالیت می‌کنند، به گفته او "چند هزار نفر" از افراد آن‌ها، سرگرم ساختن ویدیوهایی علیه دولت ایران از جمله در مورد "بدرفتاری" با افغان‌ها در ایران هستند.

سفیر ایران در یک مصاحبه اختصاصی با شبکه طلوع‌ نیوز در کابل در پاسخ به سوالاتی در مورد ویدیوها و عکس‌هایی از "بدرفتاری" با افغانها در ایران گفت: "گروهی داریم به نام سازمان مجاهدین خلق که چند هزار نفر فقط تولید کلیپ می‌کنند، علیه جمهوری اسلامی ایران."

او افزود که این سازمان "در افغانستان هم فعالیت می‌کنند، در ایران هم هستند...تولید کلیپ می‌کنند برای اینکه ایجاد مشکل کنند، تا در هر مسئله‌ای برای دولت ایجاد مشکل کنند".

او گفت کلیپ‌هایی نشر شده که از چند سال پیش در ایران است، دست به دست می‌شوند.

آقای امینیان گفت: "می‌خواهم هشدار بدهم که یک فتنه و توطئه‌ای در راه است" که به گفته او می‌خواهد جو نامناسبی را در افغانستان و ایران ایجاد کند.

آقای امینیان می‌گوید کسانی که بیش از همه از این جریان لطمه می‌خورند اتباع افغانستان هستند.

او در ادامه می‌گوید در روزهای گذشته در ایران کلیپ‌هایی پخش می‌شود که حاکی از این است که (گویا) اتباع افغانستان در ایران در "جرم و جنایت" انجام می‌دهند. مثلا "کلیپی پخش شده که اتباع افغانستان کل میدان آزادی را در دست گرفتند."

سفیر ایران گفت: "تعداد زیادی از افرادی که این کلیپ‌ها را در ایران پخش کردند دستگیر شده‌اند...و دستگاه‌های اطلاعاتی در حال بررسی آن هستند."

او گفت روزانه به افغان‌ها بیش از چهار هزار ویزای ایران صادر می‌شود و شرط پرواز هوایی هم برداشته شده است.

روز یک‌شنبه (۲۱ حمل/فروردین) آقای امینیان در دیدار با امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان نیز در مورد گزارش‌های "بدرفتاری" با مهاجران افغان در ایران توضیح داد.

ظاهرا این مصاحبه پیش از دیدار او با آقای متقی انجام شده است.

سفارت ایران در کابل نیز همزمان در بیانیه‌ای گفته است که انتشار تصاویر "بدرفتاری" با اتباع افغان برای "ضربه‌زدن" به روابط دو کشور است.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان، در توییتر نوشته است که در این دیدار آقای متقی "از برخورد صورت گرفته با مهاجران افغان در ایران"، ابراز نگرانی کرده است.

آقای متقی در این دیدار از سفیر ایران خواسته است که "این پیام را به رهبران خویش در ایران منتقل نماید که به نهادهای امنیتی و سایر نهادهای مربوطه در مورد چگونگی جلوگیری از سوء‌برخورد با مهاجران افغان در شهرها و مناطق مرزی دستورات لازم ارائه نمایند."

در روزهای اخیر ویدیوهایی در گروه‌های واتس‌اپ و تلگرام و شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود که نشان می‌دهد مهاجران افغان در ایران از سوی عده‌ای مورد آزار و اذیت فیزیکی و کلامی قرار می‌گیرند.

در همین حال ویدیوهایی هم به بی‌بی‌سی ارسال شده که مخاطبان افغان در ایران نسبت به شرایط خود ابراز نگرانی کرده‌اند. نشر این ویدیوها در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های زیادی در میان کاربران افغان و ایرانی برانگیخته است.

برخی از مقام‌های طالبان نیز واکنش‌های به این ویدیوها داشته‌اند.

.

منبع تصویر،MFA

آقای متقی گفته است که "بدرفتاری با مهاجران افغان بر روابط و ذهنیت عمومی دو کشور تأثیر منفی می‌گذارد و به دشمنان دو کشور فرصت ایجاد آشوب و اختلاف می‌دهد."

وزیر خارجه طالبان با اشاره به حادثه حمله فردی در صحن امام رضا به سه روحانی گفته است که "عملکرد هیچ مجرمی با استفاده از نام مهاجر افغان، بیانگر افکار، نیات و اقدامات عمومی نیست."

طالبان هفته گذشته حمله با چاقو در مشهد را محکوم کرده بود.

به گفته سخنگوی طالبان در این دیدار، سفیر ایران نیز در این زمینه گفته است که "دو روحانی و یک خادم در حرم مطهر امام علی رضا با چاقو کشته و زخمی شدند، برخی از محافل مغرض به دنبال توطئه برنامه‌ریزی شده بین مردم کشورهای دوست و همسایه، در مطبوعات تبلیغات منفی را با هدف ایجاد نفرت و بدبینی به راه انداخته‌اند."

در بیانیه سفارت ایران در افغانستان همچنین آمده که ایران و افغانستان روابط "ریشه‌دار و تاریخی" دارند و هدف از پخش و انتشار تصاویر و کلیپ‌ها در فضای مجازی به منظور "ایجاد ایران هراسی در جامعه افغانستان" است.

سر در سفارت ایران در کابل

منبع تصویر،IRNA

سفارت ایران خاطر نشان کرده است روی کار آمدن طالبان سبب شده است که "موج جدیدی از اتباع افغانستانی به سمت ایران راهی گردند" و افزوده است که ایران "هیچ مانعی برای ورود اتباع افغانستان ایجاد ننموده و همچنان پذیرای مهاجران جدید می‌باشد." اما در این بیانیه همزمان تاکید شده است که نیروی انتظامی ایران با مهاجران غیرقانونی برخورد می‌کند.

سفارت ایران افزوده که این کشور در چهار دهه گذشته میزبان پناهجویان افغان بوده و هم اکنون "پنج میلیون" مهاجر افغان به قول بیانیه این سفارت از امکانات موجود در این کشور استفاده می‌کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر