درباره من

عکس من
فعال مذهبی/ فعال سیاسی / فعال حقوق بشر / فعال حقوق کودکان ونوجوانان /فعال حقوق زنان / فعال حقوق ادیان/ فعال حقوق زندانیان /

۱۴۰۱ فروردین ۱, دوشنبه

سهم ۵۰ درصدی حوادث جاده‌ای در مرگ کودکان یک تا ۵۹ ماهه استان مرکزی

سهم ۵۰ درصدی حوادث جاده‌ای در مرگ کودکان یک تا ۵۹ ماهه استان مرکزی


ایسنا/مرکزی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۵۰ درصد مرگ و میر کودکان یک تا ۵۹ ماه در استان مرکزی در اثر سوانح و حوادث جاده ای است که از نرم کشوری بالاتر است.

دکتر بهمن صادقی سده در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به برگزاری آخرین جلسه کمیته دانشگاهی مرگ کودکان یک تا ۵۹ ماه در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: این کمیته در سطح تیم های مدیریتی ارشد بیمارستان های درگیر و دو معاونت دانشگاه، زیر نظر ریاست دانشگاه برگزار می شود و اتفاقات سه ماهه و عوامل دخیل در مرگ کودکان یک تا ۵۹ ماهه در آن تحلیل می شود و مرگ داخل و خارج بیمارستان مورد بررسی قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه گزارش های کمیته حاکی از آن بود که مرگ و میر کودکان در بازه سنی مذکور نسبت به استاندارد کشوری شرایط بهتری دارد و میزان مرگ و میر در استان از کشور کمتر است، همچنین مرگ ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند کاهشی داشته است.

صادقی با اشاره به اینکه از پیک سوم کرونا، سن ابتلا به ویروس کاهش یافت و در واقع، اطفال نیز دچار بیماری شدند، اما مرگ و میر کودکان یک تا ۵۹ ماه در استان مرکزی کاهش داشته است، گفت: نکته حائز اهمیت این است که متاسفانه ۵۰ درصد مرگ و میر این سنین در اثر سوانح و حوادث جاده ای است که از نرم کشوری بالاتر است و باید در این شرایط کار فرهنگی از سوی پلیس راه، راهداری، نهادهای فرهنگی، حوزه های بهداشت و درمان، رسانه ها و … انجام گیرد.

وی با تاکید بر اینکه ممنوعیت سوار شدن اطفال زیر ۱۳ سال در صندلی جلو در کشور وجود دارد، اما رعایت نمی شود، افزود: همواره شاهد هستیم که کودکان از صندلی جلو ماشین استفاده می کنند، شاهدیم که کودک پشت فرمان و در آغوش پدر نشانده می شود که قطعا در زمان وقوع حادثه شدت آسیب برای کودکان بیشتر خواهد بود. باید فرهنگ سازی شود که کودک حتما در صندلی عقب و روی صندلی کودک نشانده شود تا در صورت حادثه کمترین آسیب را متحمل شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک، در خصوص شیوع بیماری کرونا در بین کودکان در استان مرکزی اظهار کرد: بسیار نگران بودیم که در موج اُمیکرون شاهد افزایش بار مراجعات سرپایی، سپس بستری و در نهایت مرگ و میر باشیم، اما با وجود آنکه مراجعات سرپایی به شدت بالا بود و در هر ۲۴ ساعت ۳۰ کودک مشکوک به کرونا در بیمارستان امیرکبیر به عنوان سانتر کودکان کرونایی پذیرش شدند، ولی تخت های بیمارستان کفایت کرد.

وی بیان کرد: با تدابیر در نظرگرفته شده توان افزایش ۵۰ تخت بیمارستانی ویژه کودکان در استان وجود داشت که با ۴۸ تخت اطفال شرایط کنترل شد.

صادقی با بیان اینکه تعداد بیماران سرپایی به شدت بالا بود و در بخش ICU کودکان ۵ تخت بستری نیز اضافه شد، افزود: امکان افزایش ۵ تخت دیگر نیز وجود دارد و در مجموع، تعداد این تخت های ویژه کودکان به ۱۵ تخت در استان می رسد ولی خوشبختانه شرایط کنترل شد و هیچ گونه مرگی در بین کودکان گزارش نشد.

معاون درمان دانشگاه تصریح کرد: سیر بیماری نزولی است ولی نباید در این خصوص سهل انگاری کرد چراکه کرونا به مانند بیماری های ویروسی دیگر با تجمعات افزایش می یابد، از طرفی در آستانه شب چهارشنبه آخر سال و سفرهای نوروز هستیم و با هر گونه غفلت احتمال افزایش موارد کووید ۱۹ وجود دارد.

انتهای پیام

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر