درباره من

عکس من
فعال مذهبی/ فعال سیاسی / فعال حقوق بشر / فعال حقوق کودکان ونوجوانان /فعال حقوق زنان / فعال حقوق ادیان/ فعال حقوق زندانیان /

۱۴۰۰ آبان ۷, جمعه

برجام؛ شکست طرح‌های رئیسی/دیدارهای بایدن در اروپا

برجام؛ شکست طرح‌های رئیسی/دیدارهای بایدن در اروپا


یک دیپلمات سابق جمهوری اسلامی نسبت به شکست ترفند وزارت‌ خارجه دولت رئیسی در پیش کشیدن مذاکرات برجام در بروکسل اعتراف کرد.

به نوشته روزنامه آرمان، جاوید قربان اوغلی گفته است: راهبردی که فکر می‌کنیم می‌توانیم اروپا را از آمریکا جدا کنیم و از طریق اروپا به آمریکایی‌ها فشار بیاوریم و موضوع لغو تحریم‌ها را دنبال کنیم راهبرد درستی به‌نظر نمی‌رسد. این یعنی خودمان را از چاله درآورده و داریم به چاه می‌اندازیم.

وی افزود: آمریکایی‌ها گفتند که هیچ‌گاه بروکسل جایگزین وین نخواهد شد و مذاکرات باید در وین و از همان جا که متوقف شده شروع شود و آقای بورل (مقام ارشد اروپایی) هم طی اظهارنظری گفت که از جریان بروکسل بی‌اطلاع است و اجلاس بروکسل که بین ایران و ۱+۴ به تصور ما بود، به‌هم خورد که در واقع آمریکایی‌ها نگذاشتند. به‌نظر می‌رسد ریل‌گذاری که دولت آقای رئیسی تحت مدیریت آقایان امیر عبداللهیان و باقری‌کنی انجام می‌دهد، راهبرد درستی نیست و نه‌تنها به جایی نمی‌رسد، بلکه قضیه را پیچیده‌تر می‌کند و مهم‌ترین دستاوردی که برای آمریکا خواهد داشت، این است که اروپا را به آمریکا نزدیک‌تر خواهد کرد.

در همین رابطه ساعتی پیش مشاور امنیت ملی کاخ سفید از دیدار و رایزنی روز شنبه رئیس جمهور آمریکا با رهبران آلمان، انگلیس و فرانسه پیرامون ایران و برجام خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جو بایدن که امروز برای شرکت در دو اجلاس بین المللی عازم اروپا شده قرار است روز شنبه با رهبران سه کشور اروپایی مذکور درباره ایران دیدار و رایزنی کند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در این باره گفت: رئیس‌جمهور آمریکا خواستار هماهنگ‌سازی سیاست‌هایش با طرف‌های اروپایی و رسیدن به جبهه‌ای متحد با آنها در قبال حکومت ایران است.

مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین گفت: هنوز برای دولت واشنگتن مشخص نیست که رژیم ایران آماده بازگشت به مذاکرات وین است یا خیر.

عبداللهیان، وزیر خارجه دولت رئیسی روز گذشته برای چندمین بار تکرار کرد که جمهوری اسلامی بزودی به مذاکرات وین باز خواهد گشت.

جاوید قربان اوغلی، دیپلمات سابق جمهوری اسلامی در این رابطه گفت: اولیانوف هم که نماینده روسیه و ظاهراً متحد ما هست، طی روزهای گذشته اعلام کرد که از بازگشت «بزودی» به مذاکرات رمزگشایی کنید که چه زمانی است!

وی هشدار داد: اکنون وضع سخت و پیچیده است و نباید بگذاریم اجماع جهانی علیه ما شکل بگیرد، چون این خطر که پرونده دوباره به شورای امنیت برود، وجود دارد که در مقابل گزینه‌های بسیار سختی قرار خواهیم گرفت.

New Title

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر