درباره من

عکس من
فعال مذهبی/ فعال سیاسی / فعال حقوق بشر / فعال حقوق کودکان ونوجوانان /فعال حقوق زنان / فعال حقوق ادیان/ فعال حقوق زندانیان /

۱۴۰۰ مهر ۷, چهارشنبه

انتخابات اخیر آلمان؛ دموکرات مسیحی ها به جان هم افتادند

انتخابات اخیر آلمان؛ دموکرات مسیحی ها به جان هم افتادند
فضای سیاسی آلمان دو روز پس از انتخابات پارلمانی گرفته و مه آلود است. اولاف شولتس نامزد حزب سوسیال دموکرات برای تشکیل دولت به ائتلاف با دو حزب سبز و لیبرال نیاز دارد. نامزد حزب دموکرات مسیحی برای کناره گیری از ریاست حزب خود به شدت زیر فشار است. رسانه های خارجی نگران تاثیر

به گزارش رادیو فرانسه، در این فضای پرابهام، دو حزب سبزها و دموکرات آزاد جایگاهی تعیین کننده تر از احزاب بزرگتر یافته اند. همه چیز بستگی به آن دارد که آیا این دو حزب بتوانند برنامه ها و آرمان های متضاد خود را برای ائتلاف با صدراعظم آینده آلمان به یکدیگر نزدیک کنند یا نه. به عبارت دیگر، تکلیف دولت جدید را اقلیت روشن خواهد کرد.

از سوی دیگر، آرمین لاشت نامزد حزب دموکرات مسیحی از همه سو زیر فشار و انتقاد قرار گرفته و برخی از سیاستمداران استخواندار حزب او مثل نخست وزیر ایالت زاکسن یا مسئول سیاست خارجی اتحاد دموکرات مسیحی او را عامل اصلی شکست حزب خود می دانند و خواستار کناره گیری او از ریاست حزب هستند.

لاشت به رغم موقعیت ضعیف خود اصرار می ورزد که می تواند از طریق ائتلاف با همان دو حزب لیبرال و سبز دولت جدید را تشکیل بدهد. این البته برای زمانی است که اولاف شولتس در مهلت مقرر نتوانسته باشد فهرست اعضای کابینه خود را تسلیم رئیس جمهور کند.

پایان دوران ائتلاف بزرگ؟
دو حزب سوسیال دموکرات و دموکرات مسیحی که از آغاز تاسیس جمهوری فدرال آلمان رقیب سرسخت یکدیگر بوده اند، در برخی دوره ها نیز ائتلافی را تشکیل داده اند که از آن به عنوان “ائتلاف بزرگ” نام برده می شود. دلیل این نامگذاری این است که دو حزب تاکنون همیشه به لحاظ کسب آرای مردم بزرگترین احزاب آلمان بوده اند.

حزب سوسیال دموکرات به رهبری اولاف شولتس در دولت های سوم و چهارم آنگلا مرکل حضور داشت و به همین دلیل، اولاف شولتس قائم مقام و وزیردارائی مرکل بود، ولی اولاف شولتس، با بروز برخی اختلاف نظرها میان حزب خود و حزب مرکل با قاطعیت اعلام کرد که حزب او در صورت احراز اکثریت در انتخابات ۲٠۲۱ حاضر به ائتلاف با حزب دموکرات مسیحی نخواهد بود. اکنون، این اتفاق افتاده و حزب سوسیال دموکرات، هرچند با فاصله ای کم، در هر حال پیروز شده است و در تشکیل دولت اولویت دارد.

به روایت دیگر، اگر شولتس موفق به جلب همکاری مشترک دو حزب سبزها و لیبرال ها نشود، آنوقت آرمین لاشت می تواند شانس خود را برای تشکیل دولت و تصاحب مقام صدراعظمی آلمان بیازماید، موقعیتی که البته نظرسنجی ها و نتیجه انتخابات نشان می دهند مناسب آن نیست.

اقلیتی که سرنوشت ساز شده است
اما رقابت اصلی در چالش های پس از انتخابات نه میان دو حزب بزرگ تر سوسیال دموکرات و دموکرات مسیحی، بلکه میان دو حزب کوچکتر سبزها و دموکرات آزاد (لیبرال) جاری است. در آلمان این روزها از این دو حزب به عنوان “صدراعظم سازان” نام برده می شود، زیرا بدون همکاری این دو حزب نه اولاف شولتس می تواند صدراعظم آلمان شود و نه آرمین لاشت.

نشریه ولت آلمان می نویسد که این دو حزب قرار است از روز چهارشنبه ۲٩ سپتامبر مذاکرات خود را برای ترسیم خطوط مشترکی که می تواند سبب ائتلاف آن ها با حزب سوسیال دموکرات شود آغاز کنند. اگر این مذاکرات به نتیجه مثبتی برسد، بحران خلاء قدرت در آلمان را می توان تمام شده ارزیابی کرد.

New Title

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر