درباره من

عکس من
فعال مذهبی/ فعال سیاسی / فعال حقوق بشر / فعال حقوق کودکان ونوجوانان /فعال حقوق زنان / فعال حقوق ادیان/ فعال حقوق زندانیان /

۱۴۰۰ اردیبهشت ۱۵, چهارشنبه

گورخر را بیرحمانه کشتند، ایران، بهشت حیوان‌آزار‌ها+فیلم



دیروز روز خوبی برای دوستداران محیط‌زیست و حامیان حقوق حیوانات نبود. خبرها حکایت از تلف شدن یک رأس گورخر آفریقایی یک هفته پس از انتقال به ایران داشت. تصاویر کتک زدن گورخر آفریقایی در حالی که پایش شکسته و توان راه رفتن ندارد، به روشنی نشان‌دهنده علت تلف شدن این حیوان زیباست. اما این اولین بار نیست حیواناتی که به ایران منتقل می‌شوند دوام نمی‌آورند و جان خود را در باغ‌وحش یا مناطق حفاظت شده از دست می‌دهند. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از فعالان به این روند نگهداری حیوانات اعتراض کنند.

هنگامی که خبر تلف شدن گورخر آفریقایی رسانه‌ای شد کسی از جزئیات مرگ این حیوان اطلاعی نداشت. اما روز گذشته فیلم تأسف باری از مرگ عجیب گورخر در گمرک ایران منتشر شد. پیش از این، رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش استان تهران از مرگ گورخر نر آفریقایی باغ‌وحش صفادشت که حدود یک هفته پیش به ایران منتقل شده بود خبر داد. محمد کرمی ضمن تأیید خبر مرگ گورخر نر آفریقایی باغ‌وحش صفادشت گفت: هفته گذشته سه رأس گورخر آفریقایی شامل دو ماده و یک نر از کشور هلند به ایران منتقل و پس از چند روز نگهداری در گمرک، ۱۲ اردیبهشت ماه، به مرکز نگهداری حیات‌وحش صفادشت در استان تهران منتقل شدند و گورخر نر روز دوشنبه (۱۳ اردیبهشت) تلف شد.

فیلمی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد سه رأس گورخر آفریقایی سرگردان و هراسان در بین گروهی از مردان دستپاچه و وحشت‌زده، ایستاده‌اند که یکی از آن‌ها داخل جوی آب می‌افتد و پای چپش می‌شکند. شدت شکستن استخوان به حدی است که پا کاملاً پیچ خورده و حیوان بینوا حتی امکان خروج از جوی آب را ندارد، با این حال، یکی از مردان خشمگین و عصبی، به شدت به سر و گردن او می‌کوبد و تلاش دارد به زور حیوان را از داخل جوی آب خارج کند.

متاسفانه گورخر نر در مسیر انتقال به باغ‌وحش جان خود را از دست داد.علت مرگ استرس بیش از حد و ایجاد عفونت داخلی حین انتقال و وقفه بدون دلیل در گمرک بازرگان‌ بوده. حال عمومی دو راس دیگر نیز مناسب نیست.

در توضیح این فیلم عنوان شده که گورخر حین انتقال به خودرو سازمان محیط‌زیست در گمرک، تلف شده است. البته پیش از این در آبان سال 97 هم ضمن طرح انتقال 10 گورخر از توران شاهرود به پارک ملی کویر در گرمسار، پنج گورخر تلف شدند. سازمان محیط‌زیست ناآشنایی کارکنان خود به روش انتقال حیوانات و بی‌تجربگی آنان را عامل مرگ گورهای ایرانی اعلام کرد.

بعد از تمامی حاشیه‌های ایجاد شده در رابطه با مرگ این گورخر، روز گذشته باغ‌وحش صفاییه در صفحه اینستاگرام خود، در پاسخ به معترضان جوابیه‌ای را منتشر کرد. در این جوابیه آمده است که بعد از خرید سه رأس گورخر از کشور بلغارستان، آن‌ها در گمرک ترکیه تحویل ایران شده‌اند و در گمرک بازرگان افرادی برای عکس گرفتن با گورخرها به سمت ماشین هجوم آورده و همین امر باعث شده تا حیوان‌ها رم کنند و از ماشین خارج شوند. پس از این اتفاق یکی از گورخرها در کانال آب افتاده و اتفاق مذکور رخ داده است.

در این جوابیه ادعا شده است که پس از این اتفاق با اینکه حیوان نیاز به مراقبت داشته گمرک بازرگان گورخرها از ترخیص نکرده است. آن‌ها همچنین گفته‌اند گورخر در راه انتقال به باغ‌وحش تلف شده و لاشه آن به باغ‌وحش صفاییه تحویل داده شده است. پس از مرگ این حیوان پزشک دلیل مرگ را استرس بیش از حد و عفونت تشخیص داده است.

به گزارش روزنامه توسعه ایرانی، نمونه‌ ذکر شده اولین و آخرین حیواناتی نیستند که به سرنوشتی تلخ در باغ وحش‌های ایران دچار شده‌اند. پیش از این هم اخبار زیادی مبنی بر حال ناخوش حیوانات در باغ‌وحش‌های ایرانی منتشر شده بود.

شکنجه و زنده‌به‌گور کردن سگ مادر و ۵ توله در بوشهر

خبرگزاری هرانا – فرمانده یگان حفاظت محیط زیست بوشهر از احضار عامل شکنجه و زنده‌به‌گور کردن سگ مادر و ۵ توله سگ، به اداره کل حفاظت محیط زیست بوشهر خبر داد. روز جاری ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد که در آن فردی در یکی از روستاهای بوشهر اقدام به شکنجه و زنده‌به‌گور کردن ۵ توله سگ و مادرشان می کند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از میزان، طی ساعات گذشته، فیلمی از یک حیوان‌آزاری در فضای مجازی دست‌به‌دست شد که افکار عمومی را به شدت مشوش کرد به گونه‌ای که کاربران مصرانه خواستار محاکمه عامل این حیوان‌آزاری هستند.

در این گزارش آمده است، در این فیلم که در حوالی روستای چاهکوتاه در نزدیکی بوشهر ضبط شده است، فرد متخلف یک سگ ماده را تا گردن زیر خاک دفن کرده و مکررا با موتور از روی سر حیوان نگون‌بخت که از خاک بیرون مانده رد می‌شود. زوزه‌های دلخراش این سگ هنگامی که چرخ موتور بارها روی سرش فشار داده می‌شود دل هر شنونده‌ای را به درد می‌آورد.

این حیوان‌آزاری اما به همین جا ختم نمی‌شود. فرد متخلف که ظاهرا جوانی ۱۷ ساله از اهالی منطقه است علاوه بر آزار این ماده سگ، ۵ توله این حیوان را زیر خاک زنده‌به‌گور می‌کند.

احسان موسوی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر در این باره گفت: “اداره کل حفاظت محیط زیست بوشهر، ساعاتی پس از وقوع این حیوان‌آزاری، متخلف را شناسایی و از وی طرح شکایت کرد که روند تحویل وی به مراجع قضایی در دست اجرا قرار دارد.”

وی درباره سرنوشت این سگ و توله‌هایش گفت: “خوشبختانه با سررسیدن مردم، سگ مادر زنده نجات یافت و ۵ توله‌اش از زیر خاک خارج شدند. از این ۵ توله که زنده به گور شده بودند، ۲ توله زنده ماندند که به همراه مادرشان از منطقه دور شدند.”

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست بوشهر یادآور شد: “متخلف به اداره کل حفاظت محیط زیست بوشهر احضار شده و طی ساعات آینده برای ارائه اظهاراتش در اداره حاضر خواهد بود.”

حیوان آزاری، نوعی از اختلالات روانی، اجتماعی و بزهکاری است. بسیاری از کشورها حیوان آزاری را فی‌نفسه یک جرم قضایی می‌دانند، اما حیوان آزاری در ایران، جرم انگاری نشده است و قوانین موجود هم «قوانین زیست‌محیطی» هستند.

گفتنی است، پیش‌نویس قانون منع حیوان‌آزاری که تدوین آن از اواخر سال ۹۴ آغاز شد ابتدا در قالب لایحه از سازمان حفاظت محیط زیست به هیئت دولت راه یافت. لایحه‌ای که تعلل دولت در ارسال آن به مجلس شورای اسلامی سبب شد این پیش‌نویس سال گذشته با پیگیری‌های فراکسیون محیط زیست مجلس، در قالب طرح به مجلس ارائه شود. اما این طرح که شهریور سال گذشته در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد تا به امروز در کمیسیون حقوقی مجلس معطل مانده است.

درخواست تصویب قانون منع حیوان‌آزاری اخیرا با بیش از ۲۰هزار امضا تحویل فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی شده و مورد استقبال رئیس این فراکسیون قرار گرفت.

بریدن گوش یک قلاده سگ در ارومیه

خبرگزاری هرانا – فرمانده یگان حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی از بازداشت عامل بریدن گوش های یک قلاده سگ در ارومیه خبر داد. چندی پیش ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد که در آن یک فرد اقدام به بریدن گوش‌های یک قلاده سگ در ارومیه می کند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، رضا خیری فرمانده یگان حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: “پس از انتشار تصاویر بریدن گوش‌های یک قلاده توله سگ در صفحات اینستاگرام، اکیپ عملیات یگان حفاظت این اداره کل، موضوع را در دستور کار قرار داد.”

وی افزود: “پس از بررسی‌های اولیه معلوم شد حادثه در شهرستان ارومیه رخ داده است که با اخذ دستور لازم از مراجع قضایی موضوع از طریق تیم‌های کارشناسی پلیس در ارومیه پیگیری و متهم پس از شناسایی و احضار، با اخذ توضیحات تحویل مراجع قضایی شد.”

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی ادامه داد: “موضوع بریدن گوش‌های توله سگ در بین افرادی که اقدام به نزاع سگ‌ها می‌کنند رواج داشته که این موضوع از مصادیق بارز حیوان آزاری است.”

خیری با بیان اینکه حیوان‌آزاری از جمله تخلفات زیست محیطی است که برخی از افراد اقدام به این عمل می‌کنند اظهار داشت: “هم‌اکنون برخورد با این موضوع تبدیل به یک مطالبه عمومی شده و یگان حفاظت محیط زیست نیز در برخورد با این موارد با جدیت کامل عمل می‌کند.”

زجرکش کردن یک گرگ در خراسان شمالی

خبرگزاری هرانا – یک قلاده گرگ توسط افرادی در شهرستان شیروان واقع در استان خراسان شمالی پس از آزار به قتل رسید. انتشار ویدئوی این اقدام باعث واکنش منفی بسیاری از کاربران و فعالان حوزه محیط زیست شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، افرادی در شهرستان شیروان واقع در استان خراسان شمالی به شکلی بی رحمانه اقدام به آزار و کشتار یک قلاده گرگ کرده و فیلم آن را در فضای مجازی منتشر کردند.

بر اساس این ویدئو، متخلفان، یک قلاده گرگ را با ضربات مکرر به وسیله چوب از پای در آوردند.

حیوان‌ آزاری یکی از انواع بداخلاقی های اجتماعی و بزه ‌کاری محسوب می شود. در سال‌های اخیر فعالیت‌هایی انجام شده تا حیوان ‌آزاری، جرم‌انگاری شده و به حیطه جرایم وارد شود. حیوان آزاری به اشکال متعددی نمود پیدا می کند؛ از درگیر کردن حیوانات با یکدیگر تا ضرب و جرح فیزیکی، زندانی کردن و نگهداری حیوانات در مکان های نامناسب که همگی در این قالب می گنجد با این تفاوت که در پاره ای از اوقات ضریب و سطح خشونت در این امر بسیار بارز و مشهود است و در برخی موارد نیز کمرنگ و نامحسوس به نظر می رسد.

اما هر آنچه است اختلالات روحی ، روانی و رفتاری انسان وجه اشتراک تمامی حیوان آزاری ها به شمار می رود که با شدت و ضعف هایی بروز می یابد.

حیوان آزاری؛ کشتن بی رحمانه یک خارپشت در شیراز

خبرگزاری هرانا – روز جمعه ۲ آبان ماه، چند شهروند در منطقه کوهمره سرخی در نزدیکی شهرستان شیراز اقدام به آزار و کشتار یک سر تشی (خارپشت) کرده و فیلم آن را در شبکه های اجتماعی منتشر کردند. طی روزهای اخیر انتشار این ویدئو باعث واکنش منفی بسیاری از کاربران و فعالان حوزه محیط زیست شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، روز جمعه ۲ آبان ماه ۹۹، چند شهروند در منطقه کوهمره سرخی در نزدیکی شهرستان شیراز، به شکلی بی رحمانه اقدام به آزار و کشتار یک گونه جانوری نادر به نام تشی (خارپشت) کرده و فیلم آن را در فضای مجازی منتشر کردند.

بر اساس این گزارش، متخلفان بدون هیچ واهمه‌ ای از شناسایی و دستگیر شدن، با چهره‌ای واضح، بدنبال از پای در آوردن یک سر تشی به وسیله سنگ، در برابر دوربین این حیوان بی آزار را سربریدند.

شکارچیان تشی عموما با روشن کردن آتش در بیرون لانه تشی، حیوان را وادار به خروج از لانه کرده و سپس با ضربات سنگ و چوب از پای در می‌آورند. کباب کردن این حیوان، پایان تاسف ‌بار قصه شکار تشی است.

گفتنی است جریمه قابل پرداخت بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز تشی، فقط ۴۵۰ هزار تومان است.

تشی‌ها جوندگان بزرگی هستند که بخش‌های زیادی از سطح بدن آنها برای حفاظت از گزند حیوانات شکارچی، پوشیده از خارهایی تیز و بلند است. بر خلاف تصور، تشی نمی‌تواند خارهای خود را پرت کند؛ بلکه در موقع احساس خطر برای بزرگ جلوه دادن خود خارها را سیخ می‌کند. تشی ابتدا با تکان دادن آن‌ها و تولید صدا سعی می‌کند دشمن را فراری دهد. اما اگر تهدید ادامه پیدا کرد، خود را از پشت به حیوان مهاجم می‌کوبد.

حیوان‌ آزاری یکی از انواع بداخلاقی های اجتماعی و بزه ‌کاری محسوب می شود. در سال‌های اخیر فعالیت‌هایی انجام شده تا حیوان ‌آزاری، جرم‌انگاری شده و به حیطه جرایم وارد شود. حیوان آزاری به اشکال متعددی نمود پیدا می کند؛ از درگیر کردن حیوانات با یکدیگر تا ضرب و جرح فیزیکی، زندانی کردن و نگهداری حیوانات در مکان های نامناسب که همگی در این قالب می گنجد با این تفاوت که در پاره ای از اوقات ضریب و سطح خشونت در این امر بسیار بارز و مشهود است و در برخی موارد نیز کمرنگ و نامحسوس به نظر می رسد.

اما هر آنچه است اختلالات روحی ، روانی و رفتاری انسان وجه اشتراک تمامی حیوان آزاری ها به شمار می رود که با شدت و ضعف هایی بروز می یابد.



source https://www.azadegy.de/?p=25039

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر