درباره من

عکس من
فعال مذهبی/ فعال سیاسی / فعال حقوق بشر / فعال حقوق کودکان ونوجوانان /فعال حقوق زنان / فعال حقوق ادیان/ فعال حقوق زندانیان /

۱۴۰۰ فروردین ۱۲, پنجشنبه

سرمایه گذاری های گسترده عربستان در عراق با سفر کاظمی

نخست وزیر عراق، در جریان سفرش به عربستان و دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد پرنفوذ این کشور، به خبرنگاران گفت اجازه نمی‌دهد از خاک عراق برای حمله به عربستان سعودی استفاده شود.

کاظمی افزود: تلاش‌هایی از طرف کسانی شده که روابط ما را مختل کنند. وی توضیح بیشتری در این باره نداد، اما برخی منابع از تلاش شبه نظامیان شیعی تحت حمایت سپاه پاسداران برای حمله به عربستان از طریق خاک عراق خبر داده بودند.

به گزارش یورونیوز، عراق و عربستان در مورد تأسیس صندوق مشترک سرمایه‌گذاری با تزریق سه میلیارد دلار از سوی حکومت سعودی برای تقویت سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصاد عراق به ویژه در زمینه‌ انرژی به توافق رسیدند.

صطفی کاظمی، نخست وزیر عراق که به دعوت رسمی پادشاه عربستان سعودی به ریاض سفر کرده، در جریان دیدار روز پنجشنبه خود با محمد بن سلمان، ولیعهد و نایب رئیس شورای وزیران سعودی، توافق‌نامه‌های دوجانبه‌ای را شامل معافیت مالیاتی، همکاری در زمینه‌ی برنامه‌ریزی تنوع اقتصادی و توسعه‌ی بخش خصوصی، و حمایت از صادرات عربستان سعودی امضا کرد.

در این دیدار دو طرف همچنین بر لزوم پیشبرد پروژه‌ مشترک دو کشور در زمینه برق تاکید کردند. این در شرایطی است که عراق به دلیل وابستگی شبکه برق این کشور به واردات برق و گاز از ایران تحت فشار آمریکا قرار دارد و با وجود اعطای معافیت‌های موقت از تحریم‌های بخش انرژی ایران به دنبال راه‌هایی برای کاهش وابستگی به بخش انرژی این کشور است.

روابط عربستان سعودی و عراق به ویژه در بخش اقتصادی از زمان روی کار آمدن دولت مسعود کاظمی تقویت شده؛ چنان که افزون بر بازگشایی گذرگاه مرزی «عرعر» که پس از ۳۰ سال و با هدف توسعه روابط تجاری دو کشور صورت گرفته، ریاض مشارکت در بازسازی عراق، سرمایه‌گذاری در بخش انرژی این کشور از جمله میدان گازی عکاس و اعطای وام به منظور جبران کسری بودجه دولت کاظمی را در دستور کار خود قرار داده است.



source https://www.azadegy.de/?p=24553

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر